Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.958
    Antall liker
    51.431
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Ja det skader ikke med litt CJ premier i oppsettet ;)


    O
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.888
    Antall liker
    17.517
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    En begivenhetsrik mandag i provinsen.
    Etter en veldig hyggelig tur til en hedersmann med usedvanlig god smak hva hifielektronikk angår, kom både Evo og jeg hjem med nytt forsterkeri.
    Det er jo godt at ens venner forbarmer seg over en når forforsterkeren som vanligvis står her, ligger i tørrdokk i påvente av service.
    Som awe så korrekt påpeker litt lenger oppe på siden her, en preamp er av helt avgjørende betydning for klang, innsikt, timing, tonalitet og følelsen av tilstedeværelse. Så lenge den er god nok, vel å merke.
    Dermed er det jo nærmest enslags poetisk rettferdighet i at forforsterkeren jeg har fått låne nå, en gang har vært i netopp awes eie.
    Og nå står den her. riktignok bare på det den heldige eieren og cj-samleren Arne så generøst omtaler som "langtidslån".

    Så i morgen kobler jeg opp en forforsterker fra fabrikken som har produsert en usannsynlig rekke klassikere innen arten.

    En conrad-johnson Premier 16.

    Det skal bli uhyre spennende å høre hvordan den står seg i et oppsett som vanligvis huser dens kanskje største konkurrent fra den tiden de begge var i salg;
    Hovland HP 100.


    Vis vedlegget 440882
    Nydelig sak! Og for en duell!
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Her skjer det noe. Du verden så trivelig å høre nytt om et av mine hjertebarn i lydverdenen. Husker at Petter Dale skrev om Premier 16 i Audio for lenge, lenge siden, men han slet litt med de mer subjektive betraktningene, hvis jeg ikke husker helt feil. Akkurat den reflektert subjektive biten kunne knapt havnet i bedre hender enn vår kjære trådstarters.

    La meg også få legge til at Arne er en kjernekar. Dessuten er han en vaskeekte entusiast: Her møter du en som virkelig nyter lyd uten jåleri og sosiale hundekunster.

    Mellom to så gode preamper handler det om de interessante forskjellene mer enn absolutt kvalitet. Det gleder jeg meg til å høre mer om. Procede, sir!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Tusen takk, awe.
    Veldig hyggelig at du er innom tråden og finner relevans i det som foregår, for som du sier, en "duell" som dette er mer snakk om forskjeller enn "kvalitet".

    Etter noen dager med Premier 16 i riggen har jeg gjort meg noen tanker.

    Designmessig er Hovland HP100 totalt overlegen. Den er et smykke, et ikon og så tett på begrepet brukskunst jeg mener det er mulig å komme innenfor denne hobbyen. Et av de vakreste hifikomponentene som noen gang er satt i produksjon. HP100 er "Må ha" der P16 er "Greier meg uten"
    P16 er i forhold ikke akkurat noe for øyet. Det underlig disharmoniske art deco-aktige designet har aldri appelert til meg. Jeg hadde foretrukket et formspråk mer i retning av cj P10, som jeg synes virker langt mer tidløst. Men det er meg. Og tross alt anskaffer man ikke en preamp av dette kaliberet for utseendes skyld..tror jeg. 8)

    Men så er det lyden. Foreløpig vurdert med rør som nok bør byttes ut har P16 en klart mykere spillestil. Den er naturlig varm, spenner opp et voldsomt rom og er uhyre tredimensjonal, og har et tydeligere fokus på timing enn noen annen preamp fra cj jeg har hørt. Conrad-johnsons adelsmerke har alltid vært den ekstremt åpne, varme, fysiske mellomtonegjengivelsen og den ekstreme evnen til å avdekke lag på lag av klanglig kompleksitet,farge og struktur.. Det er veldig vanedannende å høre stemmer og særlig akustiske instrumenter gjengitt over P16. Det er liksom mer av hvert instrument. En cello, fioliner, sax, flygel, Fender Strat eller lutt fremstår rett og slett mer nyanserte og rikere i uttrykket. Der P16 har hovedfokus på klang og instrumentell nyanserikdom, er HP100s force åpenhet, en utrolig luftighet, oppløsning og dynamikk. Den låter minst like stort rent akustisk og tredimensjonalt, men virker raskere, åpnere og mer eksplosiv. Samtidig er det også uhyre god på instrumentkarakter, uten å være helt på nivå med P16. Og for ordens skyld, det er ingen noe sted i hifiverdenen som tukter cj her. Instrumentene og musikken gløder av farger, klang, harmonier og uttrykk. Å forstå begrepet "tolkning" er lettere gjennom en forforsterker fra cj. Det er vel derfor det faller meg så lett å kalle den musikalsk. HP100 er mer nøytal, og gir inntrykk av å være mer uhindret i sin spillestil. Den strekker seg lenger i begge retninger, er mer detaljert og med mer aksentuerte energiforløp. Mer transienter, drama og dynamikk, dog helt uten å låte hardt, forsert eller unyansert. Tvert imot.
    Begge er uhyre musikalske, men de vektlegger tildels forskjellige sider ved fremførelsen. Begge gir følelsen av å høre netopp en fremførelse, men der P16 er rolig, behersket og nesten litt "duvende", er HP100 eksplosiv og energisk.

    Det kommer flere tanker om denne "tvekampen" om noen dager. Jeg tror P16 kan ha godt av et rørbytte, og da vil nok balansen naturlig nok forrykkes litt!

    IMG_1340.jpg
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    ...og selvfølgelig er det sånn i dette tilfellet som det er i de fleste som har å gjøre med hifiapparatur og ytelse; disse to er fantastisk gode begge to. Så at den ene evt foretrekkes, betyr ikke at den andre er dårligere. Så enkelt og svart/hvitt er det aldri.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.948
    Antall liker
    17.289
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Men, og det er et stort ett; HP100 har innebygd RIAA, som nok veier mer enn at P16 har fj.ktr. Så hvis det er kun snakk om nyanser som pre - et rørbytte foreligger - så blir nok P16 båret ut av Hølen igjen.;)

    m2c
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Fin beskrivelse og morsom lesning. Hvilke rør har du benyttet i HP-100?

    Ellers en kommentar til dette med riaa. Ja, riaaen i HP-100 er god, men forforsterker er, etter mitt skjønn, bedre enn riaadelen.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Nok en gang takk for innsiktsfulle refleksjoner, impulse, og som vanlig er det ikke vanskelig å gjenkjenne egne erfaringer i det du skriver.

    Premier 16 får bokstavelig talt på blanke messingen for designet, og det kan jeg forstå uten videre. Den er snarere spesiell enn vakker, med mindre man er svak for metallsløyd. I tussmørket kan den ha et slags dulgt, sløret blikk, men selv for de mer fantasifulle av oss kan tre par øyne bli i meste laget.

    Det med fart, dynamikk og duving kan ha sammenheng med rørenes livsfaser. Jeg fikk den i sin tid med fine NOS-rør, men ble nærmest sjokkert over nyvunnen vitalitet ved å sette inn nye Electro-Harmonix 6922 Gold Pin et halvt års tid senere. Dette billige, av entusiaster utskjelte røret blåste nytt liv i glohaugen på nettopp de punktene du nevner. Kanskje hadde russerne en uvanlig heldig produksjon den gangen, men CJ anbefalte faktisk på forespørsel akkurat det røret. Hva de anbefaler i dag, vet jeg ikke.

    Uansett, denne erfaringen fikk meg til å anta at friske rør er vesentlig for optimal ytelse i Premier 16. Siden seks NOS 6922 koster litt - og hvis denne forsterkeren har en tendens til å ete rør (betraktelig mer enn Premier 10 og 14 i alle fall), falt mitt valg på anbefalte, rimelige, nyproduserte rør som traff godt klanglig etter min smak.

    Igjen, alle mulige forbehold. Hva som kommer ut av høyttalerne, avhenger banalt nok og til kjedsomhet av så mangt. I mitt oppsett den gangen hadde Premier 16 en langt strammere lydkarakteristikk enn Premier 10. Slankere midbass, raskere og dypere, med god utklingning av overtoner fra øvre bass og hele veien opp.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Gunner, det har du jo helt rett i , selvfølgelig. Det er en ganske diger fordel med en innebygget riaatrinn, så vurdert med det i regnestykket, er HP100 et hestehode eller tre foran.
    Men det er ikke verdens mest fleksible riaa når det kommer til tilpasninger, så et separat trinn med flere muligheter er på lista.
    Ellers er min HP100 en sk. "I"-versjon, som er ganske betydelig oppgradert i forhold til tidligere utgaver. Den har også MC-inngang med trafo.

    I dag er det innedag på tross av finværet. Allergi er et helvete noen ganger!
    Godt at jeg har gode plater å spille og kaffebønner i bøttevis. Det hjelper!

    IMG_1357.jpg
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Takk for hyggelige ord, Fosse. Det inspirerer at det er interessant å leser høyst subjektive vurderinger som ikke er underbygget av en eneste kurve. :cool:

    Jeg bruker Psvane T-II (12ax7) og NOS Mullard (12AT7/CV 4004) og 12AU7

    Hovlands RIAAtrinn funker ekstremt godt her med min Koetsu, men det ligger nok an til en supplering på den kanten etter hvert.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Takk skal du ha, awe! Du er inne på noe der, det er vel ikke akkurat første gangen vi er relativt synkrone når det kommer til lydopplevelser.
    Jeg tror så definitivt det er viktig med friskere rør her, og EH er et veldig godt tips, særlig når det kommer med en "seal of approval" fra cj selv. Takker så mye!
    Det ligger an til forsøk med en full rekke Philips ECG , ser det ut som. Jeg hadde fire liggende fra gammelt av, og to er innen rekkevidde. Så får vi høre hva det fører til. Akkurat nå er det kun en nølende mellombass jeg har å utsette på P16, men det ligger nok ikke i forsterkeren, for å si det sånn.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Her forleden fant jeg en eske rør som hadde gjemt seg bort siden flyttingen til landsbyen.
    To av rørene var National Union Black Bottle 6SL7GT, så i kveld røyk mine vanlige Sylvania VT229 ut, og N.U ble satt inn.
    Jeg skulle ønske jeg hadde prøvd dem før! Større lydbilde, dypere rom, mer kroppslighet og mer trøkk i bassen. Og uten å bruke en krone, bare finne en gammel boks med rør jeg har hatt i ti år!

    Ellers er cj Premier 16 en kilen preamp. Et lurvete rør ble byttet ut med et friskt et fra samme fabrikk, og vips satt mellombassen i langt større grad enn før. Ikke at det innebærer at den er kilen, det er jo tross alt ikke annet å vente. Men noe sier meg et den er ekstra kresen på rør. Kall det magefølelse. Den er i alle fall veldig kresen på strømkvalirtet, plassering og demping. I langt, langt større grad en Hovland, som er mye mer "set and forget".

    Men nå spiller den uansett enda bedre, med litt friskere rørrekke, om enn bare fra Sovtek, som ikke akkurat er å betrakte som rør-adel. Dessuten skikkelig strømkabel, filtrering, koblet på egen anleggskurs og med dempeføtter fra Nordost.
    Det er en veldig god preamp. Men det var vel ingen overraskelse.

    6SL7 048.jpg
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Dagen før Kristi Himmelfartsdag har vært av den glimrende sorten. Et viktig prosjekt jeg har vært involvert i kom i mål i dag, så jeg nyter kvelden med lave skuldre, Dylan på anlegget og en øl fra et skotsk bryggeri som kan sine ting.

    Conrad-johnsons Premier 16 har virkelig våkna etter ettersyn og "smøring og oljeskift", og spiller nå ganske så glimrende, som en preamp fra Fairfax skal.


    IMG_1365.jpg
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Så har det skjedd litt i stova. Mitt avsindig gode, men for en i husstanden estetisk utfordrende platespillerbord har reist ut på en liten gjestevisitt, og det er plutselig litt luftigere på venstre side av benken. Som jeg var ganske tydelig på til de tallrike som kontaktet meg i går kveld etter å ha sett min WB Triptych i tråden til Evo; den skal slett ikke selges. Om det ganske usannsynlige skjer at min WB ACT selges, går det "medfølgende" platespillerbordet samme veien. Det er slett ikke mange av den kombinasjonen noe sted, så det er bare lånt ut. Det har ført til at det er litt mer luft (og plass til plater!) på venstre side av benken.
    Platespilleren er plassert på en flytende magnetfeltplattform fra JAS Audio. Siden anlegget nå i disse dager styres via en conrad-johnson Premier 16, leter jeg etter en høvelig riaa, så om noen har en som er arbeidsledig, er det bare å skrike ut!;D

    IMG_1367 2.jpg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.745
    Antall liker
    58.977
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut til å være et hyggelig rom, som sikkert er fullt av godlyd.
    Originale bokhyller som sikkert gjør sitt for akustikken, men håper for guds skyld at skruene sitter i panelen!
    God skive:
    HD00602557296341_185.jpg


    God helg:)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Takk skal du ha, blues! Og riktig god helg til deg også. Joda, rommet fungerer helt ypperlig til det det brukes til, og bokhyllene er skrudd godt fast i veggen. Tror ikke det er noen overhengende fare for at hyllene detter ned, men jeg har holdt pusten et par ganger når ikke helt høyreiste gjester har strukket seg etter en bok de vil se nærmere på...
    Imelda May skal sjekkes ut. Takker for tipset!

    Gunner, vi får se hva som skjer. Sånn sett er det åpent på flere måter, kan du si. Men låter det bedre, får jeg vel finne en plass eller to..
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Litt blå stemning i huset denne søndagen. Det er 28.Mai, og far min ville blitt åttifem om han fremdeles hadde vært her. En følsom hedersmann fra nord som gikk ut av tiden litt for tidlig for oss som er igjen.

    Når jeg har huset for meg selv på en sånn ettertenksom dag, er det godt å kunne fyre opp anlegget å sette på musikk som passer til stemningen på innsida. Akkurat i dag var det Mozarts Divertimenti med Hermitage String Trio. Og det låt selvfølgelig fantastisk fint.
    I sånn omtrent en halvtime.
    I går fikk jeg to Philips 6922 i hus etter en veldig hyggelig ettermiddasgstur til Mesut med god kaffe (ikke tro på alt pulverkaffepratet hans. Det stemmer ikke!;D), alldeles glimrende lunch og en lytt på et av de mest gjennomførte og genuint musikalske oppsettene jeg vet om. Siden jeg hadde noen av disse fra før, var det endelig duket for full ECG-rekke i P16. Den slitne russerrekka fra Sovtek kunne ta plass i utvisningsboksen.
    Det holdt i en halvtime. Enda ett av mine NOS-rør, innkjøpt fra en særs reputabel forhandler for noen år siden og ubrukt til nå, takket for seg. Først litt ulyder, så følelsen av overstyrt lyd, og så poff!
    Pokker!

    Vel, det er ikke bare umulig. Jeg har et særdeles hyggelig soveromsanlegg. Og Mozart finnes sikkert på Tidal.


    IMG_0482.jpg
     
    Sist redigert:

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.958
    Antall liker
    51.431
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Det var da jævlig og uheldig du er med rør da:mad: At fedre dør i alt for ung alder vet jeg alt om,min far ble 37 år.
    Men det er livet det,Trond. Ha en fin søndag !

    O
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    det var da som faen...
    har du lokalisert hvilket rør som poffet?
    har du et rør som kan erstatte det midlertidig?
    hva slags type rør er det?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Er vel egentlig ikke det, Evo, men en så lang rekke med 6922 som P16 krever, hadde jeg ikke akkurat liggende, og de som sto i var jo ikke helt patente lenger. Det hørte du jo.
    Jeg kjøpte noen ECG 6922 da jeg brukte 6922 i min gamle dac, og det er de som kommer i tjeneste nå..og de var jo ikke helt så friske som jeg hadde forutsett.
    Oj..det var tidlig å miste faren sin, ja. Jeg er såpass heldig at jeg har mange år å tenke tilbake på med høvdingen. Han ble syttini.


    Et stk Philips 6922 ECG, produsert på åttitallet, mesut. Det var ikke en av de to jeg fikk av deg, men et av totalt seks jeg kjøpte for endel år siden.
    Jeg har et jeg kan bruke foreløpig, men det blir i tilfelle et som har gått litt, og det er ikke et ECG-rør. Vet vel ikke hvor lurt det i tilfelle er, men det er ikke krise å vente med å spille til i morgen heller..
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg har et par til.
    ringes senere idag.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det ordner seg sålenge rørfolket holder sammen. :)

    Her i krypten har jeg hatt lite problemer med rør. Hadde et JJ EL34 som røk helt udramatisk på min solgte Xindak MS-3, noe som førte til at Nordic MingDa MC84C ble hentet fram fra lageret og fikk en ny hedersperiode før jeg endte opp med monoblokkene med KT88. Ellers null problemer. Men det er greit å ha et ekstra anlegg på soverom/gjesterom eller kjøkken når slikt inntrer, og Tidal klarer som oftest inneholde det du trenger akkurat nå.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Så har husets førstedame reist på ferie til Hellas, og huset er bare mitt en uke. Det åpner jo for noen lange lytteøkter og sene kvelder. Det er jo ikke så mange av dem, egentlig. Så om det er et tidspunkt jeg gjerne skulle hatt en solid bunke 6922-rør i skuffen, så er det akkurat nå.

    Men dengang ei. Noen ganger er det helvetes utgjort.
    Om det ikke hadde vært for at rør låter fullstendig overlegent, hadde jeg meldt overgang til transistor forlengst.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så har husets førstedame reist på ferie til Hellas, og huset er bare mitt en uke. Det åpner jo for noen lange lytteøkter og sene kvelder. Det er jo ikke så mange av dem, egentlig. Så om det er et tidspunkt jeg gjerne skulle hatt en solid bunke 6922-rør i skuffen, så er det akkurat nå.

    Men dengang ei. Noen ganger er det helvetes utgjort.
    Om det ikke hadde vært for at rør låter fullstendig overlegent, hadde jeg meldt overgang til transistor forlengst.
    Bare det å måtte huske på å slå av når man svimler seg i seng etter å ha sovnet foran anlegget en sen natt er grunn til å ønske at transistorer kunne gjøre samme jobben, det er hardt å være rørbruker. ;)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    5.147
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    He He ... høres ut som dere er på gli gutter:p
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hrmm, må minne på at vi har hatt mange transistorforsterkere i våre liv, det er ikke mange årene siden jeg selv brukte det som hovedforsterker. Og nettopp på grunn av det som var grunnlaget for mitt hjertesukk så har jeg fortsatt transistorforsterkere, og på soverommet har jeg uttalt at det aldri kommer rør inn. Slik er det bare, men vi er jo ikke på glid når vi mener at transistorer ikke kan gjøre samme jobben som rør i våre anlegg. Selv har jeg hatt et problemfritt forhold til rør, kun en gang har et rør røket før det har blitt skiftet ut med noe bedre.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Så har husets førstedame reist på ferie til Hellas, og huset er bare mitt en uke. Det åpner jo for noen lange lytteøkter og sene kvelder. Det er jo ikke så mange av dem, egentlig. Så om det er et tidspunkt jeg gjerne skulle hatt en solid bunke 6922-rør i skuffen, så er det akkurat nå.

    Men dengang ei. Noen ganger er det helvetes utgjort.
    Om det ikke hadde vært for at rør låter fullstendig overlegent, hadde jeg meldt overgang til transistor forlengst.
    Jeg har noen 6922 (og ekvivalenter). Hva trenger du?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde hatt seks National 6DJ8 hvis jeg ikke hadde vært utsatt for en *poff* selv, for noen uker siden.

    Klarer du deg ikke med tre matchede par, som ikke nødvendigvis må være like?

    I så fall har jeg fire National/Matsushita/HP og to Tesla NOS/Goldpin "Crossed Sword".

    ...I tillegg til en haug EH og sånt, da.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    5.147
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Hrmm, må minne på at vi har hatt mange transistorforsterkere i våre liv, det er ikke mange årene siden jeg selv brukte det som hovedforsterker. Og nettopp på grunn av det som var grunnlaget for mitt hjertesukk så har jeg fortsatt transistorforsterkere, og på soverommet har jeg uttalt at det aldri kommer rør inn. Slik er det bare, men vi er jo ikke på glid når vi mener at transistorer ikke kan gjøre samme jobben som rør i våre anlegg. Selv har jeg hatt et problemfritt forhold til rør, kun en gang har et rør røket før det har blitt skiftet ut med noe bedre.
    Skjønner at noe er for alvorlig til å spøkes med:)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.745
    Antall liker
    58.977
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Så har husets førstedame reist på ferie til Hellas, og huset er bare mitt en uke. Det åpner jo for noen lange lytteøkter og sene kvelder. Det er jo ikke så mange av dem, egentlig. Så om det er et tidspunkt jeg gjerne skulle hatt en solid bunke 6922-rør i skuffen, så er det akkurat nå.

    Men dengang ei. Noen ganger er det helvetes utgjort.
    Om det ikke hadde vært for at rør låter fullstendig overlegent, hadde jeg meldt overgang til transistor forlengst.
    Bare det å måtte huske på å slå av når man svimler seg i seng etter å ha sovnet foran anlegget en sen natt er grunn til å ønske at transistorer kunne gjøre samme jobben, det er hardt å være rørbruker. ;)
    Min Octave V80 har en funksjon som heter Ecomode.
    Etter ca 10 minutter uten signal kutter den og slukker rørene.
    Så kan man slumre videre som man befant seg i transistorverden:)

    396859-bluesbreakersbloodsugarsexmagik-cimg7391.jpg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hrmm, må minne på at vi har hatt mange transistorforsterkere i våre liv, det er ikke mange årene siden jeg selv brukte det som hovedforsterker. Og nettopp på grunn av det som var grunnlaget for mitt hjertesukk så har jeg fortsatt transistorforsterkere, og på soverommet har jeg uttalt at det aldri kommer rør inn. Slik er det bare, men vi er jo ikke på glid når vi mener at transistorer ikke kan gjøre samme jobben som rør i våre anlegg. Selv har jeg hatt et problemfritt forhold til rør, kun en gang har et rør røket før det har blitt skiftet ut med noe bedre.
    Skjønner at noe er for alvorlig til å spøkes med:)
    Dette grenser nesten mot religion, he he he. Men for å være litt alvorlig så utelukkes aldri transistor, men i min nåværende krypt vil ikke transe gjøre jobben med de høyttalerne som står her. Og de er nok det siste som byttes ut av dagens utstyr. Men det kan jo hende at jeg får flere rom å leke med enn soverom og krypt, og da vil nok høykvalitets transistorforsterker være aktuelt.

    Octaves Ecomode er notert, det finnes nok tilsvarende også andre steder. Hadde vært greit, for selve rørene trenger ikke lange oppvarmingen før de låter optimalt. Det er resten som trenger å varmes opp. Der er heldigvis mine monoblokker kjappe med å levere godlyd i forhold til min brors antikvariske Quad-blokker. Og med passiv pre som er matchet med monoblokkene som står på konstant så er det ikke lange tiden jeg må vente etter å ha slått på utstyret.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn