Hypex DLCP Preamp/processor/XO - ENDELIG !

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Det var noen spørsmål hvordan 12 kanalers dlcp kobles sammen

    image.jpg


    Sånn er min layout. Kabling gir seg vel selv. Kobler ac sammen i sukkerbit skrudd fast i kabinettet.
    modul for kanal 1-6 kobles til J2 og J3. Modul for 7-12 til J2B og J3B. Display skal til J4B

    xlr kobles ved å klippe kabel i to og avisolere. Jeg tvinnet skjermen og koblet til jord på kontakten.
    jeg loddet som følger:
    tvinnet skjerm til 1.
    Hvit () til 3
    Blå () til 2
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    image.jpg


    Så må brytere stilles i rett posisjon for to moduler. Det er som følger:

    image.jpg
     

    Alfy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    180
    Antall liker
    124
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    12
    glimrende, tusen takk! da har vi fått en snarvei :)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Men du har rett, dette er feil. Ser pinnen som blå ut fra dlcp kobles til er hot. Så lenge en kobler konsekvent feil er det vel ingen sak...
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Sjekket og dobbeltsjekket datasheet for dlcp, og ved bruk av ncore kablene er blå faktisk positiv (hot) og skal loddes til 2 på xlr.
    For no tull...
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Jepp totalt forvirrende, men med molexen vi bruker er faktisk blå hot
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    En må stille de dumme spørsmålene også, så da melder jeg meg frivelig :)

    I ett aktivt delt oppsett, f.eks med treveisHT + 2 subber, trenger man da 8 kanaler på DLCP? Dette kobler man da, for å ta mitt eksempel mellom de analoge utganger på surround prossessor og 8 effektkanaler?

    Når man da har fått justert seg inn, og er "fornøyd" står denne boksen bare på, uten at man må gjøre noe aktivt med den? All elektronik skal stå skjult hos meg, i ett egent teknisk rom.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Denne boksen er også forforsterkeren din, så du regulerer volum og bytter kilde på den. Ellers er det ikke noe mer som trengs å gjøres når filter er ferdig/godt nok
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Men man MÅ ikke stille volumet med den? Jeg mener i ett surround oppsett hvor dlcp brukes til fronter f eks er det jo ønskelig å bruke prossessor til all betjening. Eller er det i en slik situasjon bedre å bruke noe annet?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Nei det må du vel ikke. Det er jo bare å ha volumet ut av DLCP tilstrekkelig til å drive forsterkerne til frontene til max, og så regulere volumet i prosessoren. Ser ikke noe problem med det. Da er det jo bare å stue den bort og glemme den.
     

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Jeg skal prøve å styre DLCP over RS232 ikveld, om jeg finner en RS232-RJ45 kontakt/overgang. Har fått seriellkommandoene av Hypex. Er allergisk mot fysiske fjernkontroller, særlig de i plastikk som bruker IR og i hvert fall når det blir mange... Bruker da iRule software på iPhone/iPad samt Global Cache iTach bokser som gjør om IR/RS232 signaler til WiFi som iRule igjen kommuniserer med. Også muligheter for toveis-kommunikasjon, dvs få opp valgt inngang/nåværende volum i iRule
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Supert, takk for svar. Da var jeg ikke helt på bærtur ;-)


    spennende saker dette, og nå som jeg har begynt å kikke på diy og aktivdeling er dette antageligvis midt i blinken. Trenger allikevel prossessor for å dekode signalene.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Dette er interessant! Jeg har en iRule liggende som jeg aldri har fått til til å sette opp. Hold oss gjerne oppdatert på den fronten :)
     

    ee

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Innlegg
    140
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har endelig fått min DLCP opp å stå i dag, koblet opp til noe provisorisk opplegg rundt Fostex208ez i ei fjøl. Etter litt knoting med importen av målinger, knastet jeg inn litt eq og en shelf. Synes det høres litt tamt ut i forhold til når jeg bare delte rent høy lav? Men måler skremmende flatt .. for flatt?
    Finnes det noen kjøreregler som bør følges? q verdier? antall biquads? maks anbefalt gain på boost/cut?

    Gjerne noen tips om arbeidsgangen i målinger også.. hva er egentlig konklusjonen mtp løpetidskorrigering med umik/rew?

    Hjelp!!!
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Jeg har endelig fått min DLCP opp å stå i dag, koblet opp til noe provisorisk opplegg rundt Fostex208ez i ei fjøl. Etter litt knoting med importen av målinger, knastet jeg inn litt eq og en shelf. Synes det høres litt tamt ut i forhold til når jeg bare delte rent høy lav? Men måler skremmende flatt .. for flatt?
    Finnes det noen kjøreregler som bør følges? q verdier? antall biquads? maks anbefalt gain på boost/cut?

    Gjerne noen tips om arbeidsgangen i målinger også.. hva er egentlig konklusjonen mtp løpetidskorrigering med umik/rew?

    Hjelp!!!
    Om det måler helt flatt så låter dette gjerne veldig tamt og kjedelig for folk flest. Øret er mindre sensitiv i bassområdet om man ser på bl.a Fletcher Munson kurven. Man bør gjerne legge på en stigende tilt nedover fra 200-20hz for at det skal låte naturlig. Hvor mye man ønsker er veldig subjektivt, men det pleier å være i området 5-10db fra 200-20hz i jevn stigning.
    Selv så pleier jeg å kjøre et sinusveip mellom 20-500hz og justere slik at det høres jevnt ut over hele for min del. Kan også finne på å endre dette etter langvarig lytting. Bruker selv en tilt på +9db i mitt system. Dette avhenger også litt i forhold til hvilket volum jeg lytter til.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Ee: flatbanka fostex låter ikke bra. Prøvde det med 203, og foretrakk en rufsete kurve. Eneste jeg gjorde var å temme oppbrytning rundt 3000-3500, men kun noen db. I det hele tatt syntes jeg ikke det bør korrigeres noe særlig mer enn noen db fra mellomtone og oppover. Med unntak av cd horn korreksjon for oss som driver med slik. Ingen regler med q verdi. Bare pass på at de ikke er så brede at de påvirker område som ikke trenger fix.

    ang løpetid vet jeg ikke om det kan gjøres med umik. Tror su trenger lydkort med to kanaler og loopback.

    Viktig hele tiden bruke øra. Er det kjedelig og uengasjerende er det på tide å slippe tøylene og la frekvensgangen danse fritt.
     

    Alfy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    180
    Antall liker
    124
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    12
    Min erfaring med dsp og delefilter er å velge komponenter og rom slik at det blir så få og lite korrigeringer som mulig, og aller helts bare filtere ikke shelf og dipper, dette er jo en vurderingssak som en må høre på i hvert enkelt tilfelle, gjør en ting av gangen - det gjelder å ha god tid :)
     

    ee

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Innlegg
    140
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Nyttig å høre om deres erfaringer, med nytt leketøy mellom henda er det vanskelig å styre seg. Det må selvfølgelig læres brattere enn noen sinne og etterhvert settes opp litt mer systematisk. Jeg slapp opp litt på eq og db, og synes det puster litt lettere igjen nå. helt frem til boksen gikk i Bootloader mode idet jeg lastet inn nytt filter. hva gjør jeg nå? (hva gjorde jeg galt ?)
    noe man må passe på ved innlasting?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Har du kontakt med USB?
    prøv å laste opp control firmware. Viktig å ikke stresse når en laster opp filter. La programmet få tid til å jobbe ferdig.
    Har opplevd bootloader når jeg har styra på i timesvis. Men så langt har ny control firmware reddet dagen
     

    ee

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Innlegg
    140
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    flott! der var den oppe å gikk igjen..
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Supert! Det er noen tjuvtrix som må øves inn for å drifte den greia
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Det var ikke for tidlig. Håper de klarer å få noe til denne gangen da.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Nå skal vi ha et åpent sinn og tro på hollenderne tytte.

    siste nytt fra Hypex:

    Update on the new Hypex HFD software;
    - Written from the ground up in Delphi. Very stable and easier to implement new upgrades
    - Easy to make a MAC OSX version
    - Included with a speaker measuring function
    - Two FIR implementations, one internal FIR calculating and one with an external FIR software


    Within a few weeks we'll plan to have a BETA software avaialble

    FIR - har ikke skjønt hva det er godt for

    Fandens Intens Ratting?

    som vi trenger fler muligheter?!?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Nå skal vi ha et åpent sinn og tro på hollenderne tytte.

    siste nytt fra Hypex:

    Update on the new Hypex HFD software;
    - Written from the ground up in Delphi. Very stable and easier to implement new upgrades
    - Easy to make a MAC OSX version
    - Included with a speaker measuring function
    - Two FIR implementations, one internal FIR calculating and one with an external FIR software


    Within a few weeks we'll plan to have a BETA software avaialble

    FIR - har ikke skjønt hva det er godt for

    Fandens Intens Ratting?

    som vi trenger fler muligheter?!?

    FIR= Finite Impulse respons.

    Fir filtre gir faselineære filtre. I motsetning til passive filte og IIR filtre som gir fasedreining avhengig av steilheten på filteret. FIR har noen kompromisser dette også selvsagt som alt annet.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Tøft... Men betyr det mer knoting enn å ratte deleflanker og sette PEQ, eller er dette implementert i programvare?
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Johoo; Jeg hadde en gang en sjef som ikke regnet kontrakten som vunnet før pengene hadde stått 14 dager på konto. Slik har jeg det for øyeblikket med Hypex ;D Håper de får det til denne gangen og at de får bedre kvalitetskontroll før de sender softwaren ut til folket. Min DLCP er for tiden hos Hypex for feilsøking, så da kommer den forhåpentligvis i retur frisk og fin og med ny firmware og filtersoftware.

    FIR er snasent det så lenge det er gjort med omtanke. For å komme i gang enkelt så kan du laste ned gratisprogrammet rePhase. Her kan du manipulere frekvens og fase uavhengig (tøft) og laste inn filteret som et sett med parametre i DSP-en. Enkelt og veldig greit til sitt bruk. Forventer litt av Hypex (hvis de implementerer FIR da) at vi også vil kunne bruke software som f.eks. Acourate, Dirac og Audiolense for å generere filtre.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    FIR filtre ser veldig fint på papiret.

    Et eksempel.

    IIR filter med LR 48 dB/okt. og fase under
    Fig4-LRxover.png
    Fig5-LRxover phase.png


    FIR filter med 96 db/okt. og fase under. Fasen er helt linær som man kan se. Hørbart? Tja.
    Fig6-xoverfir.png
    Fig8-Linphase.png


    Men så kommer det som er aller mest interessant. Det er riktig nok avhengig av en del faktorer og FIR er ikke nødvendigvis alltid best.
    Sjekk polarrespons av en høyttaler med IIR filter til venstre og FIR til høyre.
    Fig14-Polars1 IIR vs FIR.png


    Dette får ikke GroundSound gutta. :D
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har fått tilsendt Control Firmware 1.2b og DLCP Firmware 2.2B beta fra Hypex. De skal løse noen utfordringer ved bruk av to moduler.
    Hvis noen er interessert i å teste kan dere sende meg epost adresse i PM
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Meget spennende dette! Hvis Hypex får til dette kan det hende de får ut potensialet i plattformen og at jeg hopper på alikevel.

    Faselineære filteret set veldig fint ut på papiret, men faller nok i kategorien lite hørbart. Kanskje med en del type signaler.

    Polar responsen er vell rett og slett en følge av brattere filtere. I så måte må brickwall være det beste. Da overlapper ikke driverne i det hele tatt.

    Tytte, har lekt litt med rephase, men har ingen praktisk måte å kjøre filterne på. Hvordan gjør du dette? J.river?
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har såvidt testet med MiniDSP OpenDRC. Fungerte helt uten brukermanual :cool:
    Regner med at det er enkelt i JRiver også.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Bra! Sån det skal være IMO. RePhase virker veldig OK å jobbe med.

    Du legger på altså på et FIR filter for å korigere fase, etter at du har konstruert delefilter og justert EQ på vanlig måte?

    Hva skjer hvis man begynner å FIR korigre hver enkelt enhet. Vil ikke det føre til fryktelig mye forsinkelse kanalene imellom, særlig for bass som krever mye lengre filtre enn HF?
    Ser jo at RePhase er designet for dette og da åpner mulighetene seg for Brickwall filtre og slikt. Men ser for meg at det raskt kan balle på seg med delay og at man på et tidspunkt kan gå tom for regnekraft i DSP.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Bra! Sån det skal være IMO. RePhase virker veldig OK å jobbe med.

    Du legger på altså på et FIR filter for å korigere fase, etter at du har konstruert delefilter og justert EQ på vanlig måte?

    Hva skjer hvis man begynner å FIR korigre hver enkelt enhet. Vil ikke det føre til fryktelig mye forsinkelse kanalene imellom, særlig for bass som krever mye lengre filtre enn HF?
    Ser jo at RePhase er designet for dette og da åpner mulighetene seg for Brickwall filtre og slikt. Men ser for meg at det raskt kan balle på seg med delay og at man på et tidspunkt kan gå tom for regnekraft i DSP.
    Her vil jeg jo si at Jriver har en av sine store fordeler ettersom den er PC basert og man har således "uendelig" headroom for regnekraft i DSP'en. I tillegg til dette har jo Jriver også innebygget video clock som forsinker video i forhold til audio. Eneste man misser da er jo ymse youtube videoer og slikt. Skal prøve meg på litt brickwall filtre med FIR selv når jeg mottar de nye mellomtonene og får bygget om systemet. Er spent på om det er noe skikkelige hørbare forskjeller.

    Heiv meg på gruppekjøpet med et kabinett til DLCP selv når det varte, så jeg ender sikkert opp med den jeg også eventuelt som sub-EQ.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Ja thohaug, du har rett. Jeg har bare brent meg på PC-basert to ganger tidligere. Jeg klarte ikke å leve med det. Jeg vil at hi-fi systemet skal være set & forget og brukbart for samboer, med kildebytte og det hele.

    Jeg ser at PC-basert bare blir bedre og bedre, men har egentlig lyst på en dedikert sak.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Har nå installert ny FW på begge modulene. Instruksen fra hypex var ikke god nok. Koblet dlcp som med enkel modul mhht til bryterposisjoner på inputkort og lastet opp til begge ved å koble de opp til J2 og J3. Først den ene, så den andre. Fikk ikke til å laste control firmware til dlcp2 koblet til J2B og J3B, dvs med begge koblet opp

    So far: spilt musikk i to dager og jokket masse på fjernstyringen som tidligere resulterte i at den slo seg av, men ikke så langt!

    Sender til interesserte med fjernhjelp inkludert!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn