Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.876
    Antall liker
    36.041
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det andre bildet er fra typisk masseproduksjon av egg. 7000 fugl i hver bygning, du ønsker ikke å se innsiden og du har ikke lyst på de eggene.

    Men det er slike du får i butikk. Hønene er «frittgående».
    Tja, fra kjøleskapet nå nettopp, EU-egg kjøpt på min lokale Konsum for noen dager siden:
    IMG_0859.jpeg


    Det var egg fra ca et halvt dusin andre eggprodusenter der også, mer eller mindre økologiske, frittgående, utegående, etc. Og noen som bare var billigst mulig. Så kan man velge selv hva som er viktigst, ikke la «markedsregulatoren» bestemme det for meg.

    Ville det ikke være fryktelig om noe sånt fant veien til norske butikkhyller?
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.625
    Antall liker
    8.331
    Sted
    Oslo
    Hele ideen er jo absurd. Som om bønder det ganske land rundt ikke har forstått at da shit er å selge direkte fra gården for folk som finner det for godt å stikke innom for å kjøpe 1kg biff og noen poteter.

    hu jeg kjøpte gris av på svartskog sa at der var veldig mange som kun ville ha ribba. De endret nok mening da de ble eksponert for fettmengden men det er en annen sak.
    Kjenner et par bønder som avler kjøttrase storfe, de får omtrent dobbelt betalt ved å ordne slakt og selge til restauranter, enn de ville fått ved å levere til Felles slakteriet
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.977
    Antall liker
    13.466
    Kjenner et par bønder som avler kjøttrase storfe, de får omtrent dobbelt betalt ved å ordne slakt og selge til restauranter, enn de ville fått ved å levere til Felles slakteriet
    Hvor stor del av Norges totale konsum av kjøtt tror du skjer på restaurant med god betalingsvilje?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.625
    Antall liker
    8.331
    Sted
    Oslo
    Hvor stor del av Norges totale konsum av kjøtt tror du skjer på restaurant?
    Æ gir opp, æ seie gris.
    Kjør på å argumentere for stor skala industrielt land bruk, kjede makt og lav kvalitets billig produksjon.
    Sikkert det som slår best ut i Excel arkene
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.876
    Antall liker
    36.041
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gikk inn på Kustkött, men ingen priser.
    Direkte fra bonden til konsument er sikkert billigere enn gjennom grossist, sentrallager detaljhandel..
    Kan sikkert gi en god pris på kvalitets varer
    Men tviler på om de konkurrerer på pris med nötfars til 60 spenn kiloen
    Og der er både norske og svenske konsumenter
    Nei, dette selges via vanlig ICA-butikk i samme kommune som gårdene, behøver ikke kjøre rundt til dem. Ligger porsjonspakket i kjøledisken sammen med kjøtt fra andre produsenter. Det er ikke nødvendigvis billig, men det er en konkurransefordel for ICA vs Coop borti veien.

    1715361521920.png
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.977
    Antall liker
    13.466
    Æ gir opp, æ seie gris.
    Kjør på å argumentere for stor skala industrielt land bruk, kjede makt og lav kvalitets billig produksjon.
    Sikkert det som slår best ut i Excel arkene
    Det er ikke er argument for noe særlig mer enn det enkle faktum at ikke alle, faktisk på langt nær alle, kan leve av en nisje. Det burde være ganske åpenbart. Jeg kjenner mange høyt gasjerte personer i næringslivet. Kanskje alle heller burde bli det?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.625
    Antall liker
    8.331
    Sted
    Oslo
    Det er ikke er argument for noe særlig mer enn det enkle faktum at ikke alle, faktisk på langt nær alle, kan leve av en nisje. Det burde være ganske åpenbart. Jeg kjenner mange høyt gasjerte personer i næringslivet. Kanskje alle heller burde bli det?
    Lederen i COOP midt Norge er iallefall høyt gasjert, var det 12 mill han tjente, på å selge billig mat i butikken som er litt mitt og litt ditt.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.625
    Antall liker
    8.331
    Sted
    Oslo
    Lederen i COOP midt Norge er iallefall høyt gasjert, var det 12 mill han tjente, på å selge billig mat i butikken som er litt mitt og litt ditt.
    Når man må ha sånne lønninger på regional nivå, da er det ikke rart at marginene i bransjen blir små.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.977
    Antall liker
    13.466
    Lederen i COOP midt Norge er iallefall høyt gasjert, var det 12 mill han tjente, på å selge billig mat i butikken som er litt mitt og litt ditt.
    Der har vel sånn ca ingen verdens ting med det opprinnelige å gjøre så jeg antar du innser ikke-poenget ditt da?

    kanskje bøndene skulle legge ned jobben og bli noe innen media? Eller toppsjef i coop?
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.087
    Antall liker
    2.386
    Det var kanskje samme dansken som ringte til Norge i fjor høst og lurte på om vi hadde noen rundballer å avse? Det var for lite i Danmark. Men dette visste du vel fra før.

    Ser ikke norske bønder lønnsomhet i å produsere mat i Norge så vil de etter hvert finne på noe annet. Så enkelt er det. Forestillingen om at en gang bonde, alltid bonde er nesten litt - konspiratorisk. Nesten som om man tror at strikken kan tøyes i det uendelige.
    Neppe, herr Winther er købmand inden mad - ikke bonde. Og dessuten det er vel ikke mer enn et par år siden at det var forkrise i Norge. Og vi importerte vel både fra DK og S samt Island (!) hvis jeg ikke husker feil.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.625
    Antall liker
    8.331
    Sted
    Oslo
    Der har vel sånn ca ingen verdens ting med det opprinnelige å gjøre så jeg antar du innser ikke-poenget ditt da?

    kanskje bøndene skulle legge ned jobben og bli noe innen media? Eller toppsjef i coop?
    @weld77 vanligvis syns jeg du argumenterer rasjonelt, selv om vi har diametralt motsatte synspunkter.
    Men vær litt forsiktig med Møllers tran, eller hva du tar
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.226
    Antall liker
    2.639
    @weld77 vanligvis syns jeg du argumenterer rasjonelt, selv om vi har diametralt motsatte synspunkter.
    Men vær litt forsiktig med Møllers tran, eller hva du tar
    Har du regna på hvor mye billigere handlevogna hadde blitt om han bare tjente halvparten?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.977
    Antall liker
    13.466
    @weld77 vanligvis syns jeg du argumenterer rasjonelt, selv om vi har diametralt motsatte synspunkter.
    Men vær litt forsiktig med Møllers tran, eller hva du tar
    Jeg lurer faktisk på om du i fullt alvor mener at de tusener av bønder i Norge som produserer kjøtt skal vise fingeren til Nortura osv og heller basere seg på å levere direkte til restauranter og dermed få mye bedre betalt? I den virkelige verden er både kjøper og selger generelt avhengig av jevn omsetning, at det til enhver tid er mulig å få solgt til noen i neste ledd og at sluttbruker kan ha en noenlunde grei forventning om at ønsket produkt finnes til salgs når man går på butikken.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.869
    Antall liker
    2.852
    Torget vurderinger
    1
    Neppe, herr Winther er købmand inden mad - ikke bonde. Og dessuten det er vel ikke mer enn et par år siden at det var forkrise i Norge. Og vi importerte vel både fra DK og S samt Island (!) hvis jeg ikke husker feil.
    Ja det er akkurat det som skjer. Man kjøper av hverandre. Men når det er Sverige og Danmark som kjøper fra utlandet er media musestille. Men du verden for et leven hvis det skjer her i landet. Poenget mitt er: det er bare en praktisk ordning når tilbud/etterspørsel - eller produksjon/forbruk om du vil - ikke stemmer helt. Det lar seg gjerne ordne på en pragmatisk måte, men disse enøyde kyklopene må slå politisk mynt og skriker som hese måker hver jækla gang det skjer.

    Det var forøvrig ikke en enkelt bonde som ringte og det var ikke din Winther. Det var en forespørsel på vegne av mange bønder og man manglet mye fôr. Det var nemlig tørke i Danmark og sør for Danmark i fjor. Tenk det. Men satiriske oppslag i norske media kom selvfølgelig aldri, dessverre.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.889
    Antall liker
    16.185
    Torget vurderinger
    2
    Tja, fra kjøleskapet nå nettopp, EU-egg kjøpt på min lokale Konsum for noen dager siden:
    Vis vedlegget 1023181


    Det var egg fra ca et halvt dusin andre eggprodusenter der også, mer eller mindre økologiske, frittgående, utegående, etc. Og noen som bare var billigst mulig. Så kan man velge selv hva som er viktigst, ikke la «markedsregulatoren» bestemme det for meg.

    Ville det ikke være fryktelig om noe sånt fant veien til norske butikkhyller?
    Du finner bedre enn dette i butikkene i Bohuslän. Stjärnägg er Sveriges største eggprodusent og de hønene går inne, «med tilgang til uteområde».

    Det sagt. Vi flyttet til Sverige fordi matbevisstheten, utvalget, variasjonen og produsentantallet går utenpå Norges med faktorer.
    Og holdningen til øko og dyrevelferd, der vi er og handler, er fenomenal.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.876
    Antall liker
    36.041
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja det er akkurat det som skjer. Man kjøper av hverandre. Men når det er Sverige og Danmark som kjøper fra utlandet er media musestille. Men du verden for et leven hvis det skjer her i landet. Poenget mitt er: det er bare en praktisk ordning når tilbud/etterspørsel - eller produksjon/forbruk om du vil - ikke stemmer helt. Det lar seg gjerne ordne på en pragmatisk måte, men disse enøyde kyklopene må slå politisk mynt og skriker som hese måker hver jækla gang det skjer.

    Det var forøvrig ikke en enkelt bonde som ringte og det var ikke din Winther. Det var en forespørsel på vegne av mange bønder og man manglet mye fôr. Det var nemlig tørke i Danmark og sør for Danmark i fjor. Tenk det. Men satiriske oppslag i norske media kom selvfølgelig aldri, dessverre.
    Det kan muligens være fordi «markedsregulatorer» i Danmark og Sverige ikke går like høyt på banen med argumenter om «forsyningssikkerhet» som begrunnelse for hvorfor konsumentene værsågod skal betale dobbelt så mye for maten som i nabolandene og samtidig finne seg i strengt begrenset vareutvalg. Når man gjør det blir fallhøyden deretter når butikkhyllene er tomme og man til slutt innrømmer problemet for så å tillate import en kort periode. Da blir det åpenbart at «beredskapen» uansett er import fra utlandet, at kvaliteten på det importerte er minst like bra, og at argumentet er høyst vikarierende.
     
    Sist redigert:

    Deng1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    155
    Antall liker
    220
    Sted
    VestBredden
    Dere blir varme på bena en kort stund............ :rolleyes:

    Norge trenger mangfold, noen må levere til de som skal levere lavest pris, og så må de som må prioritere lavest pris vurdere det selv.
    MEN mangfoldet for bedre kjøtt, bedre grønnsaker, bedre egg, ja alt det som bonden som vil levere noe annet enn generisk mat bli bedre tilgjengelig i butikker.
    Og ikke nok med det, så må kunnskapen om produktet, kombinert med sluttresultat bli bedre hos de som selger dette.
    Trist og gå inn på en Meny butikk og dem ikke har det filla peil på stykningsdeler, som burde være allmennkunnskap.
    Den lokale Remaen hadde et helt ok utvalg av "biff", da i mange typer og størrelser, ofte hele store stykker.
    Nå er det 50 cm hylleplass med trist sorti... :sneaky:
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.625
    Antall liker
    8.331
    Sted
    Oslo
    Jeg lurer faktisk på om du i fullt alvor mener at de tusener av bønder i Norge som produserer kjøtt skal vise fingeren til Nortura osv og heller basere seg på å levere direkte til restauranter og dermed få mye bedre betalt? I den virkelige verden er både kjøper og selger generelt avhengig av jevn omsetning, at det til enhver tid er mulig å få solgt til noen i neste ledd og at sluttbruker kan ha en noenlunde grei forventning om at ønsket produkt finnes til salgs når man går på butikken.
    Når prisen til produsent, omtrent har stått stille i mange år og konsument prisene har tatt 2-3-4 gangern så må det være lov å undres over hvor penga går.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.977
    Antall liker
    13.466
    Når prisen til produsent, omtrent har stått stille i mange år og konsument prisene har tatt 2-3-4 gangern så må det være lov å undres over hvor penga går.
    Så for å konkludere så mener du at bønder land og strand rundt er teite som ikke bare selger til restauranter til betydelig høyere pris enn hva Nortura betaler? Eller hva var egentlig poenget?

    Som sagt vil jeg anbefale alle Norges kjøttproduserende bønder å bli noe innen media. Mindre stress, masse mer fest og morro og bedre betalt.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.869
    Antall liker
    2.852
    Torget vurderinger
    1
    Norske bønder trenger ikke bli farmenkjendis engang for å få det bedre. Man kan stort sett bare kjøre buss eller ta vakter på sykehjemmet. Mens man lar gården gå på tomgang med villsau. Eller kystkjøtt om du vil. Saktevoksende, halvvill og mager. Sånt vil vel restaurantene og seilbåthøyre ha, tenker jeg.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.625
    Antall liker
    8.331
    Sted
    Oslo
    Som sagt vil jeg anbefale alle Norges kjøttproduserende bønder å bli noe innen media. Mindre stress, masse mer fest og morro og bedre betalt.
    Serriøst?
    Både ruller du med og inntar det russen gjør for tida?
    Men det er greit det, ditt bonde hat, eller helt indifferente holdning til hvordan mange bønder har det, har tydeligvis ingen grense.
    Forresten er det mange bønder som anbefaler unga sine nettopp det du agiterer for.
    Er ikke helt sikker på at det er framtida jeg ønsker for vårt kjære fedreland
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.977
    Antall liker
    13.466
    Serriøst?
    Både ruller du med og inntar det russen gjør for tida?
    Men det er greit det, ditt bonde hat, eller helt indifferente holdning til hvordan mange bønder har det, har tydeligvis ingen grense.
    Forresten er det mange bønder som anbefaler unga sine nettopp det du agiterer for.
    Er ikke helt sikker på at det er framtida jeg ønsker for vårt kjære fedreland
    Jeg stusser bare på modellen "selge til restauranter til betydelig høyere pris" som løsningen på miseren. Det er ganske åpenbart at det, selv om det sikkert funker for noen få, ikke er noe som skalerer til en hel næring siden restauranter står for en forsvinnende liten del av nasjonens konsum av kjøtt, det burde ikke være så veldig vanskelig å skjønne.

    Det er vel ganske åpenbart hvem av oss som ikke har tenkt spesielt mye i denne sammenheng vil jeg anta.

    Dersom man først skal ta en nisje (levere kjøtt til restauranter) og skalere til en hel næring (kjøttproduserende bønder) så finnes det jo mye bedre alternativer. Som å drive med noe helt annet. Odd J har forselått å kjøre buss, ta vakter på sykehjem eller noe annet mens man driver med noe som krever lite arbeid og utløser godt med støtte. Du må bare tenke enda mer utenfor boksen og ikke være så snever at du fokuserer på restaurantmarkedet. Eller matproduksjon i det hele.

    kanskje noe for nasjonens 600k som mottar en eller annen form for støtte utenfor arbeidslivet også? Begynne med storfe og selge til restauranter? Markedet er jo umettelig.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.087
    Antall liker
    2.386
    Ja det er akkurat det som skjer. Man kjøper av hverandre. Men når det er Sverige og Danmark som kjøper fra utlandet er media musestille. Men du verden for et leven hvis det skjer her i landet. Poenget mitt er: det er bare en praktisk ordning når tilbud/etterspørsel - eller produksjon/forbruk om du vil - ikke stemmer helt. Det lar seg gjerne ordne på en pragmatisk måte, men disse enøyde kyklopene må slå politisk mynt og skriker som hese måker hver jækla gang det skjer.

    Det var forøvrig ikke en enkelt bonde som ringte og det var ikke din Winther. Det var en forespørsel på vegne av mange bønder og man manglet mye fôr. Det var nemlig tørke i Danmark og sør for Danmark i fjor. Tenk det. Men satiriske oppslag i norske media kom selvfølgelig aldri, dessverre.
    Vel det var vel du som mente at Hr Winther var involvert. Det er selvfølgelig uproblematisk at man hjelper hverandre på tvers av landegrenser i slike ekstremår og de blir dessverre vanligere og mer som en normal syklisk hendelse.

    Jeg opplevde ikke vår tørke og påfølgende formangel som noe man godtet seg over på bred front ift norsk landbruk. Været er selvfølgelig noe ikke landbruket selv kan lastes. Men kanskje må man bygge opp reserver ift til kommende hendelser. Men det må selvfølgelig tas som en nasjonal oppgave.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.889
    Antall liker
    16.185
    Torget vurderinger
    2
    Serriøst?
    Både ruller du med og inntar det russen gjør for tida?
    Men det er greit det, ditt bonde hat, eller helt indifferente holdning til hvordan mange bønder har det, har tydeligvis ingen grense.
    Forresten er det mange bønder som anbefaler unga sine nettopp det du agiterer for.
    Er ikke helt sikker på at det er framtida jeg ønsker for vårt kjære fedreland
    Tror ikke weld hater bønder, han påpeker kun at det er mange andre yrker tilgjengelige for den som har kunnskapen en bonde sitter med, og disse er bedre betalt og har bedre betingelser enn hva bondeyrket byr på, for de fleste.

    Snart bør det gå opp for våre politikere, og landets matkunder, at dette er et stort problem, uten en synlig løsning.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.625
    Antall liker
    8.331
    Sted
    Oslo
    Jeg stusser bare på modellen "selge til restauranter til betydelig høyere pris" som løsningen på miseren. Det er ganske åpenbart at det, selv om det sikkert funker for noen få, ikke er noe som skalerer til en hel næring siden restauranter står for en forsvinnende liten del av nasjonens konsum av kjøtt, det burde ikke være så veldig vanskelig å skjønne.

    Det er vel ganske åpenbart hvem av oss som ikke har tenkt spesielt mye i denne sammenheng vil jeg anta.

    Dersom man først skal ta en nisje (levere kjøtt til restauranter) og skalere til en hel næring (kjøttproduserende bønder) så finnes det jo mye bedre alternativer. Som å drive med noe helt annet. Odd J har forselått å kjøre buss, ta vakter på sykehjem eller noe annet mens man driver med noe som krever lite arbeid og utløser godt med støtte. Du må bare tenke enda mer utenfor boksen og ikke være så snever at du fokuserer på restaurantmarkedet. Eller matproduksjon i det hele.
    Jeg har da aldri foreslått nisjemarked for en hel næring.7
    Og nå som KI ruller inn tror jeg ditt forslag om at alle bønda bør bli noe innen media er enda mere på jordet(sic)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.977
    Antall liker
    13.466
    Jeg har da aldri foreslått nisjemarked for en hel næring.
    Og nå som KI ruller inn tror jeg ditt forslag om at alle bønda bør bli noe inn i media er enna mere på jordet(sic)
    Men hva var da poenget med å bringe det opp som en løsning på dårlige priser til produsent?

    Min innvendig er ikke en gang, som du insinuerer, basert på en forherligelse av industrielt bruk eller Excel, det er bare en erkjennelse av at å selge direkte til restauranter er og blir en nisje og aldri vil bli noen eventuelt lukrativ løsning for mer enn noen veldig få.

    Dersom man produserer melk så kan man også lage fjonge oster og selge litt av det, men markedet for denslags i Norge er svært begrenset og det er ikke så mange som kan drive med det. At noe funker for noen er ikke det samme som at det funker for alle eller spesielt mange heller.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.977
    Antall liker
    13.466
    Tror ikke weld hater bønder, han påpeker kun at det er mange andre yrker tilgjengelige for den som har kunnskapen en bonde sitter med, og disse er bedre betalt og har bedre betingelser enn hva bondeyrket byr på, for de fleste.
    Ja, på mer genrelt grunnlag så er det fascinerende når nonen kjenner en eller annen som har fått en eller annen deal som gir mer penger i kassa - som om det er noe alle kan gjøre og det bare ligger penger på bordet som venter på å bli plukket opp. Med den logikken så kan jo hvemsomhelst bli hvasomhelst - jeg vil i den sammenheg foreslå å bli C-suite medlem i en en stor, børsnotert bedrift Masse jobb, men også potensielt veldig masse penger i kassa. Noen få år i en slik jobb uten for mye livstilsinflasjon så er man home free. At ikke alle bare gjør det er et mysterium.

    i området hvor svigers har hytte så er det en fyr som lager lokal gardsmat. Dyr på fjellbeite, småskala, ysteri på gården og alt tilsynelatede happy days. Bortsett fra en liten, men ganske vesentlig detalj. Ostene derfra smaker høggorm. Hvordan og hvorfor noen kjøper en ost derfra mer enn en gang har jeg aldri skjønt, vedkommende har lokal distribusjon på dagligvarebutikker i nærområdet og historien er god men sluttprduktet er såder minus. Og da er jeg snill.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.889
    Antall liker
    16.185
    Torget vurderinger
    2
    Ja, på mer genrelt grunnlag så er det fascinerende når nonen kjenner en eller annen som har fått en eller annen deal som gir mer penger i kassa - som om det er noe alle kan gjøre og det bare ligger penger på bordet som venter på å bli plukket opp. Med den logikken så kan jo hvemsomhelst bli hvasomhelst - jeg vil i den sammenheg foreslå å bli C-suite medlem i en en stor, børsnotert bedrift Masse jobb, men også potensielt veldig masse penger i kassa. Noen få år i en slik jobb uten for mye livstilsinflasjon så er man home free. At ikke alle bare gjør det er et mysterium.

    i området hvor svigers har hytte så er det en fyr som lager lokal gardsmat. Dyr på fjellbeite, småskala, ysteri på gården og alt tilsynelatede happy days. Bortsett fra en liten, men ganske vesentlig detalj. Ostene derfra smaker høggorm. Hvordan og hvorfor noen kjøper en ost derfra mer enn en gang har jeg aldri skjønt, vedkommende har lokal distribusjon på dagligvarebutikker i nærområdet og historien er god men sluttprduktet er såder minus. Og da er jeg snill.
    Et ikke ukjent fenomen. Når det gjelder oster, er smak et mysterium. Nærmeste nabo i Valdres lagde oster jeg ikke tålte duft eller smak av, og solgte mengder av disse til kunder over hele Norge.

    Pascal Baudonnel mente kureringsrommet deres holdt for høy temperatur og at dette var årsaken til at det som skulle vært et utrolig utgangspunkt, melk fra fjellbeite, endte som ost for spesielt interesserte.

    Samme gård opplevde at dyr de sendte til slakt «ble borte» på slakteriet. De ble kompensert med doble kjøttvekten og noen luringer på slakteriet stjal perfekt og eksklusivt kjøtt.

    Det er ikke så umulig som du vil ha det til for gårder å inngå kontrakter med restauranter, ysterier, butikker, osv, men ugjennomførbart for «alle» landets bønder å gjøre det, også fordi de ikke vil.

    Jeg holdt foredrag for Sau og geitlaget i Valdres og viste til hva Kopstad fikk betalt pr kilo for sine lam, som gikk på målrettet beite. Dette for bønder som kunne oppleve å få fem kroner kiloen bår Nortura var i humør til det.

    Ja, men, det der har ikke jeg tid til, kom det fra de fleste i forsamlingen.

    Kopstad fikk godt over 100/kilo for sine premielam og disse var utsolgt før de ble født. Folk står på venteliste.

    Vi har ikke kultur for matsoesialisering i Norge og nøyer iss med minste felles multiplum. Det betyr at de få bøndene som er villige til å bryte ut har gode muligheter. Men det kreves kunnskap å få til kvalitet.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.546
    Antall liker
    6.998
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Prosentvis, som andel av husstandens inntekt, bruker vi langt mindre av inntekten til å handle mat. Istedenfor, så bor vi oss ihjel. (Og bruker langt mere penger på ferie og transport).

    De nyeste regulativene for landbruket (kommer fra EU) krever nybygg av fjøser for veldig mye av brukene som typisk driver med sau og geit. En ny fjøs til 4-5millioner for 30-40 sauer, klarer man aldri å få lønnsomhet til å betale ned, så disse produsentene legger ned.

    Johan-Kr
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.889
    Antall liker
    16.185
    Torget vurderinger
    2
    Prosentvis, som andel av husstandens inntekt, bruker vi langt mindre av inntekten til å handle mat. Istedenfor, så bor vi oss ihjel. (Og bruker langt mere penger på ferie og transport).

    De nyeste regulativene for landbruket (kommer fra EU) krever nybygg av fjøser for veldig mye av brukene som typisk driver med sau og geit. En ny fjøs til 4-5millioner for 30-40 sauer, klarer man aldri å få lønnsomhet til å betale ned, så disse produsentene legger ned.

    Johan-Kr
    Det handler om overgang fra båsfjøs til løsdriftsfjøs. Har man besøkt et båsfjøs midtvinters og sett kyr i bås dekket av egen skitt ser man poenget med overgangen, men kostnaden er betydelig og ikke overkommelig om man har få dyr. Stortinget har vedtatt overgang, og bøndene vil ha kompensasjon for kostnadene, så mye av protesten handler om å få gjennomslag for slik kompensasjon.

    Kuslepp om våren, med yre kyr som kaster på seg av glede, har sin forklaring i at de har stått bundet gjennom mørketiden, med minimal bevegelsesfrihet.

     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.314
    Antall liker
    9.657
    ...

    Kuslepp om våren, med yre kyr som kaster på seg av glede, har sin forklaring i at de har stått bundet gjennom mørketiden, med minimal bevegelsesfrihet.
    Tipper du også hadde vært ganske yr over å blitt sluppet løs blandt en bøling nakne kvinnfolk etter å ha stått bundet fast ved siden av dem gjennom hele vinteren.
    :D
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.087
    Antall liker
    2.386
    Tipper du også hadde vært ganske yr over å blitt sluppet løs blandt en bøling nakne kvinnfolk etter å ha stått bundet fast ved siden av dem gjennom hele vinteren.
    :D
    Nå er det kun kuer, dvs kvinnfolk, som slippes ut. Ikke okser ! Og ja, det er morsomt og tildels rørende å se gleden av å komme ut i det fri etter en lang vinter i "fengsel". Var med under oppveksten og hjalp til hver vår på nabogården .

    Edit: Skriveflei
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.314
    Antall liker
    9.657
    Nå er det kun kuer, dvs kvinnfolk, som slippes ut. Ikke okser ! Og ja, det er morsomt og tildels rørende å se gleden av å komme ut i det fri etter en lang vinter i "fengsel". Var med under oppveksten og hjalp til hver vår på nabogården i oppveksten.
    På nabogården ble oksen sluppet ut samtidig. Sjelden har uttrykket opp som en løve og ned som en skinnfell passet bedre. På slutten av dagen var han totalt utslitt.😁
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.876
    Antall liker
    36.041
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De nyeste regulativene for landbruket (kommer fra EU) krever nybygg av fjøser for veldig mye av brukene som typisk driver med sau og geit. En ny fjøs til 4-5millioner for 30-40 sauer, klarer man aldri å få lønnsomhet til å betale ned, så disse produsentene legger ned.
    Det sier kanskje en del om virkeligheten i norsk landbruk. Alternative overskrifter:
    Norge: Økonomi viktigere enn dyrevelferd
    Norske bønder til EU: Må vi etterleve krav til dyrevelferd kan det være det samme!
    Bønder med trange fjøs krever unntak fra krav til dyrevelferd

    Historiefortellingen om idylliske og sunne norske gårdsbruk vs fæle EU‘s industridrift er en sannhet med betydelige modifikasjoner.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.876
    Antall liker
    36.041
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fra dagens nyheter:
    Over lang tid har debatten gått om bønder får nok pengar for varene dei produserer og sel til daglegvarehandelen. Desse aktørane har blitt ofte skulda for å vere eit fordyrande mellomledd.

    I Steigen meiner dei at dei har funne ei løysing som skal gagne både forbrukarar og bønder.

    Nordodden er det første faste utsalsstaden i Nordland som sel råvarer og lokalmat direkte frå bønder og Nortura til kundane.

    – Altså det første utsalet som handlar direkte med Nortura utan å gå igjennom mellomledd. Vi ønskjer å løfte fram dei nordnorske produkta frå bonden si eiga merkevare, Gilde. Også er det lokalmat frå heile regionen, seier lokalmatgründer og prosjektleiar for Landbruksprosjektet i Nord-Salten, Astrid Regine Nässlander.
    Gilde og Nortura, ja. «Uten fordyrende mellomledd.»
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.889
    Antall liker
    16.185
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg leste den artikkelen og stusset da jeg leste om Nortura og Gilde som ikke skulle være mellomledd.

    Erik Røed skriver om dette her (Norges beste egg, svineprodukter, m.m.), men han leverer til en liten krets.

    På toppen av det hele finnes det en hel industri med skinn-kooperativer og fiktive felleseier. De er gjerne både råstoff- og premissleverandører til bondenæringen, og i tillegg til oppkjøper av det ferdige matråstoffet. Resultatet av dette er at hele samfunnsfeltet har - og jeg vil påstå at det har skjedd med fullt overlegg - blitt preget av lammende fremmedgjøring: Bonden har ingen kontakt med sluttbrukeren eller aner hva de egentlig ønsker seg på matbordet.
    ...
    Matdistribusjonen er rene logistikkhierarkier, hvor i praksis ingen du møter i butikkene kan fortelle deg om hvordan kjøttkakene smaker, eller hvordan du lager en god omelett. (Det siste kan egentlig være det samme nå, for det er jo ingen egg i hylla likevel.)

    På toppen - eller på bunnen, om du vil - finner vi matkunden, han eller hun som sulten knuger og som bare vil ha noe godt til middag. Kunden er også fremmedgjort fra maten, ved at det ensrettende systemet tar fint lite hensyn til hva vi kan finne i butikken.



     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.876
    Antall liker
    36.041
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Fra linken:
    Det er mye fint ved å ha en planøkonomisk matpolitikk. Men den forutsetter at planen er god. Hvis planen stinker, er tilliten brutt. Akkurat nå opplever vi at kontoristene prøver å gi mathamstrerne skylden. «Hvis alle bare spiser to egg i uka hver, så er det nok til alle.» Bøndene får høre at de er illojale mot Nortura og Staten hvis de direkteselger egg fra gården.

    Nortura varsler eggmangel ut året. Det har lavtlønte småbrukere sett komme i lang tid. Kanskje er det overproduksjon av kontorister og statistikere vi egentlig har?
    Hva om jeg som konsument vil ha magert kustkött, gjerne fra dyr som har fått beite ute hele sommeren og er fulle av smak, og er villig til å betale høyere kilopris for det, heller enn anonym dusinvare i henhold til Norturas excel-ark med prognoser og priser? Passer nok ikke inn i modellen, men er tydeligvis helt uproblematisk så snart man kommer utenfor Norge.

    Men likevel innbiller man seg at det er fæle EU som liksom er hovedtrusselen.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.869
    Antall liker
    2.852
    Torget vurderinger
    1
    Bare til opplysning, jeg forlater tråden med dette innlegget. Det tar mye tid og energi å lese all elendigheten. Jeg er vant til møkk på hendene, men her blir det for mye 'mainnsjit'. Dere får kjøre videre i samme spor til dere er fornøyde.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.876
    Antall liker
    36.041
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var jo synd. Den andre måten å se det på kunne jo vært å prøve å forstå hva kunder og konsumenter egentlig er opptatt av, og så forsøke å levere det. Kanskje man kunne tatt betalt også.

    Selv tilbringer jeg nasjonaldagen i eksil i det fæle EU. Jeg så noen eksempler på EU-landbruk i butikken i dag. Som tidligere nevnt har min lokale ICA varemerket Kustkött, produsert på et par gårder i nærområdet. Coop borti veien ville ikke være dårligere, så der finnes nå KustCharken (chark = charkuterie = slaktervarer). Det henger bilde av grisebonden over disken med hans beskrivelse av hvor bra dyrene har det på nettopp hans gård. Det er ikke langt fra butikken, så man kunne eventuelt kjøre forbi og se etter selv. Billig er det ikke, men denne delen av disken er likevel mye større nå enn sist jeg var innom. En hendig ordliste for norrmän har de også. Belgisk blå så jeg derimot ikke.


    IMG_0865.jpeg
    IMG_0866.jpeg

    På norsk side bor jeg i et bedre landbruksområde enn her, men noe lignende finnes ikke i butikkene. Det er landbrukssamvirkets Prior og Gilde, kjedenes egne merker som Solvinge og Nordfjord, og litt importert Tulip. Det er stort sett alt. I tillegg er det lokalt produsert hjort, da omtrent som i den svenske kjøttdisken, men bare for en dyreart som går utenfor landbrukssamvirkets standardiseringsiver.

    Det er en interessant forskjell mellom det norske forsøket på å selge lokalprodusert mat «uten fordyrende mellomledd», dvs fortsatt varer fra Gilde/Prior/Nortura, og det jeg ser her på svensk side hvor man går rett fra bonde til butikk uten dette anonymiserende kvasi-kollektive mellomleddet Nortura. Det blir ikke mye «marketing story» av Norturas sentraldirigerte planøkonomi. Kanskje nøkkelen ikke er å klage over «fordyrende mellomledd», men heller tenke over hva man behøver gjøre for at konsumenten gladelig skal betale hva det koster + litt til.

    Jeg begynner å tro at noe av det viktigste man kan gjøre for å få bedre inntjening i norsk landbruk og å få mer fornøyde kunder er å bryte opp disse kvasi-monopolene som later som de er medlemsstyrte samvirkeorganisasjoner, eller i det minste å ta fra dem den delegerte myndigheten som «markedsregulator». Den rolleblandingen kommer det ikke noe godt utav.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn