Diverse Hvordan får man best lydkvalitet fra radio?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Eg høyrer ein del radio. NRK P1 er framleis den beste, men det har skjedd noko.
Her eg bur, kan kvaliteten på FM-signalet variere ganske mykje. Så til tider lytta eg i mono, då var det lettare å sleppe støyen. Men når eg av og til høyrte klassisk musikk på P2, kunne det slumpe til å vere svært god lydkvalitet. Eg trur det hadde noko med direktesending å gjere.
No lyttar eg mest til nettradio. Det gjev best signal, sjølvsagt. Men samstundes er nok musikken derifrå komprimert, i motsetnad til slik det var tidlegare.
Kanskje vi kunne få påverke NRK til å sende nokre konsertar i "fullformat"?
Jeg mener å huske noe av det samme som deg når det gjelder P2. Det ble sagt at de sendte ukomprimert fra kl 19.30.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.952
Antall liker
11.355
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg har DAB+, ,og hvis jeg tauer radioen med meg rundt i huset, får jeg delvis inn Jazz i en krok i stua, men svært ustabilt, - ikke brukendes. Sendes vel på forskjellige sendere med forskjellige antennediagrammer....
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Beste tipset er å slå av radioen.. Siden NRK bestemte seg for å pushe dab har kvalitet subjektivt sunket betraktelig. NRK klassisk er bare grøt.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
sukk
jeg husker ennå direktesendingene fra Konserthuset i Oslo mottatt via min Day Sequerra!
det var på mastertape nivå,og vel så det
 
M

MusicBear

Gjest
Radio hører jeg til nød på i bilen til dess at jeg er så dritlei nyhetene om og om og om igjen pluss det samme med reklamen.Ellers er jo radio suverent mens man støvsuger husetLydkvlitet hjelper ikke.Gråstein blir ikke til gull uansett.


Du røper vel egentlig at du trolig aldri har hørt på NRK, men søplekanalene P4 og Radio Norge. NRK er en kulturoase, med sterk andel av de dyktigste folkene og beste talentene. Jeg vil si de har tårnhøy kvalitet, Danmarks radio også faktisk.

Folk på TV er jo der stort sett der for å bli sett :)
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Eg høyrer ein del radio. NRK P1 er framleis den beste, men det har skjedd noko.
Her eg bur, kan kvaliteten på FM-signalet variere ganske mykje. Så til tider lytta eg i mono, då var det lettare å sleppe støyen. Men når eg av og til høyrte klassisk musikk på P2, kunne det slumpe til å vere svært god lydkvalitet. Eg trur det hadde noko med direktesending å gjere.
No lyttar eg mest til nettradio. Det gjev best signal, sjølvsagt. Men samstundes er nok musikken derifrå komprimert, i motsetnad til slik det var tidlegare.
Kanskje vi kunne få påverke NRK til å sende nokre konsertar i "fullformat"?
Husker tilbake til den tiden jeg hadde tuner og var ivrig lyttet til NRK.
Det hendte det dukket opp støy på sendingene.
Ringte 124 feilmeldingen.
De fikset problemet relativt raskt,og fikk beskjed når det trengtes å bestille deler.
Ringte meg personlig under reparasjonsarbeidet og spurte hvordan det låt nå.
En gang,når jeg spurte om hvorfor jeg måtte gi på litt ekstra ved lytting på NRK P2
fikk jeg svar,(husker ikke hva),men da gav han på litt mer effekt og lo,
"nå la jeg flatt de andre stasjonene", sa han.

Savner musikk antikk og blindebukk i platebunken med Havldan Bleken.
 
  • Liker
Reaksjoner: LMC
M

MusicBear

Gjest
sukk
jeg husker ennå direktesendingene fra Konserthuset i Oslo mottatt via min Day Sequerra!
det var på mastertape nivå,og vel så det


Tenker som deg, dog "bare" via Tandberg tunere. Den saken din overgikk Tandberg med god margin vil jeg tro.

Nyter forresten å høre mye på amerikanske internettstasjoner, som spesielt ivaretar de nedre oktaver så gåsehuden tyter ut.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Radio hører jeg til nød på i bilen til dess at jeg er så dritlei nyhetene om og om og om igjen pluss det samme med reklamen.Ellers er jo radio suverent mens man støvsuger husetLydkvlitet hjelper ikke.Gråstein blir ikke til gull uansett.


Du røper vel egentlig at du trolig aldri har hørt på NRK, men søplekanalene P4 og Radio Norge. NRK er en kulturoase, med sterk andel av de dyktigste folkene og beste talentene. Jeg vil si de har tårnhøy kvalitet, Danmarks radio også faktisk.

Folk på TV er jo der stort sett der for å bli sett :)
Jeg finner ikke igjen Medlems opprinnelige innlegg, men jeg er jo helt enig i din kommentar, MusicBear. Medlems besværelser over samme nyheter omatt og omatt og samme reklame omatt og omatt har jo fint lite med lydkvaliteten på radio å gjøre.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
sukk
jeg husker ennå direktesendingene fra Konserthuset i Oslo mottatt via min Day Sequerra!
det var på mastertape nivå,og vel så det


Tenker som deg, dog "bare" via Tandberg tunere. Den saken din overgikk Tandberg med god margin vil jeg tro.

Nyter forresten å høre mye på amerikanske internettstasjoner, som spesielt ivaretar de nedre oktaver så gåsehuden tyter ut.
For noen år siden hadde jeg toppmodellen fra Magnum Dynalab med tilsvarende antenne. Det var fri sikt til senderen på Tryvann, og lyden var upåklagelig. Så flyttet jeg til et hus i Asker. Det ligger litt nede i en dump, så jeg følte jeg ikke fikk optimalt utbytte ren lydmessig. Så jeg solgte tuneren.

Tandberg 3001 var jo en referanse-tuner, og smått legendarisk. Det er vel ikke uten videre gitt at Day Sequerra og Magnum Dynalab var så enormt mye bedre? Eller?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
jeg hadde flere 3001A og Onkyo 9090II, men Day Sequerra var i en annen liga med fundament og 3D soundstage
alle andre påstander er bare trøsteprat......
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Det som ga Tandberg et intersnasjonalt rykte p åslutten av 60-tallet, var faktisk receiverne...
men det var primært for at de var ekstremt gode mottakere og ikke nødvendigvis lydkvaliteten
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Hører mye på NRK Jazz og NRK Klassisk og syns lyden er grei på nettradio, men Tidal Hi-Fi er svært mye bedre. Det er synd.
NRK MP3 er gode på housemusikk i Lt Wee Show, https://radio.nrk.no/serie/lt-wee-show
Lyden derimot er katastrofe i forhold til Spotify Premium og Tidal. Maks volum er komprimert til ca 50% på nettradioen. Skulle ønske jeg kunne fått musikken ukomprimert og i cd-kvalitet. Hvorfor må det være så dårlig?

NRK MP3.jpg
 
Topp Bunn