Hvor viktig er armkablen fra platespiller arm til riaa i anlegget?

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Innlegg
426
Antall liker
58
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
Hvor viktig er armkablen fra platespiller arm til riaa i anlegget?

Er det best med kobber, rent sølv, sølv/kobber rent gull sølv/gull eller kobber/gull?

Er det noen som har formeninger om dette?

Jeg har per i dag armkabler i rent kobber og i kobber/sølv og den sisnevnte er helt klart best i mine ører.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.712
Antall liker
7.968
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Armkabelen (alt frå pickup til riaatrinn) er definitivt viktigaste kabelen i eit anlegg (som baserer seg på vinyl som signalkjelde). Ingen andre stadar får du så klare og eintydige idear om kva som er best/dårlegast.
Når det gjeld akkurat dette, er det ingen regel om materialval og andre kvalitetar som er absolutte. Det må matching til, her som alle andre stadar. Visse ting kan du likevel vere sikker på: god kontakt på alle loddingar er avgjerande for god kvalitet. Og samstundes som gull kan kjøpast for dyrt, er det også slik at du må rekne med å betale ein del for kvalitet.

Dette var nok ikkje mykje til hjelp, men det er iallfall oppriktig mi meining.....
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Ja, jeg vil vel si at uten den kabelen blir det fint lite lyd. Så viktig er den.
Så er det en del krav til en slik kabel som må tilfredsstilles. Disse er relativt enkle å tilfredsstille bare man vet hvordan, og da behøver det ikke koste mye i det hele tatt. Plugger av god kvalitet må man betale litt for, gjerne er de altfor dyre, men slik er det ofte.
Mange hundrelappene behøver ikke en god kabel koste, det er nå min mening. Men du må gjerne kunne lodde litt sjøl, da.
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Trond Kjetil skrev:
Ja, jeg vil vel si at uten den kabelen blir det fint lite lyd. Så viktig er den.
Så er det en del krav til en slik kabel som må tilfredsstilles. Disse er relativt enkle å tilfredsstille bare man vet hvordan, og da behøver det ikke koste mye i det hele tatt. Plugger av god kvalitet må man betale litt for, gjerne er de altfor dyre, men slik er det ofte.
Mange hundrelappene behøver ikke en god kabel koste, det er nå min mening. Men du må gjerne kunne lodde litt sjøl, da.
Og hvilke kabel sikter du til? Dette er jo kjempenyheter!
Har desverre ikke oppdaget slike foreløpig

Min erfaring samsvarer enig med AA i innelgget før. Vil tilegge at jeg har hatt meget god erafring med å "brenne" inn armkabel også (de ørsmå spenningene som rusler der, mestrer ikke de brasene så godt,imo)
 

karlswe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2005
Innlegg
126
Antall liker
11
Erfaringene mine er at kabelen fra arm til riaa har meget stor betydning i forholdet til hva som skal komme ut. Har selv nettopp oppgradert fra Black Magic (Revelation) til Nordost Valhalla og forskjellen er stor og har kostet meg dyrt. Nå skal det sies at resten av signalkjeden er kablet med valhalla. I tillegg er det Nordost i hele strømkjeden. Min tese er at kabler mellom kildene også påvirkes av hvordan resten av anlegget er kablet samt komponentenes båndbredde.

Mitt råd er, hvis du har mulighet, prøv forskjellige kabler og lytt selv.

Det med innbrenning har du helt rett i, jeg brenner alle kabler jevnlig og forskjellen er ofte tydelig. Burningen fjerner også statisk elektrisitet som bygger seg opp i kablene over tid. Har planer om å lage meg overganger for å burne kablene i armrøret.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
For tonearmskabler, både interne i arma og frem til riaa, så er de elektriske egenskapene overmåte viktig. Dette er fordi kabelen, i likhet med riaa'ens last, er del av generatordempingen mot pickupen.

Særlig er det viktig at kapasitansen er lav for at pickupen faktisk skal klare å drive kabelen uten problemer, noe som bl.a forklarer hvorfor kabler som skal drives av pickuper generelt gjerne virker tynne og puslete. Dette er det en mening med! Videre er støyinnstråling et poeng, noe høyere kapasitans kunne ha forbedret, men vi kan som kjent ikke ha høy kapasitans og en god tonearmskabel samtidig. Dermed skjermer man oftest.

Ellers enig med de over som mener at hvor velfungerende tonearmskabler er ikke kan avleses på prisen, og vil tilføye at slett ikke alle ic'er som ellers brukes med suksess mellom komponenter er egnet som tonearmskabel.
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
kwil skrev:
Og hvilke kabel sikter du til? Dette er jo kjempenyheter!
Har desverre ikke oppdaget slike foreløpig
Jeg lager mine kabler selv, og for øvrig er jeg helt enig med Vidar P.
Det handler om kapasistans og skjerming... Og ikke minst hvordan man skjermer.
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.984
Antall liker
3.861
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
hvilken kapasitanseverdier ansees som "bra" eller hvilken verdi skal kabelen ha maximalt??

jeg tror nok at kontaktpunktene mellom PU-arm-kabel-RIAA er mist like betydene for kvaliteten av signalet enn selve kabelen. Fjerner man disse (mellom arm og tonearmskabel) så tror jeg nok at en kan oppnå en minst like stor forbedring med en litt rimeligere kabel enn hvis man kun bytter tonearmskabel til en $$$$ - kabel.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kapasitans skal være så lav som mulig, gjerne rundt eller under 20-30 pF/m. Veldig mange "vanlige" ic'er ligger høyere. Det sammen med skjerming (avhengig av hvor EMI/RFI-utsatt kabelen skal forløpe) er det klart viktigste ved kabelen.

Når det gjelder pluggene og kontaktene så er det kanskje lurt å huske at man ikke bør ha altfor mye gods i pluggene, siden dette kan forårsake all slags pandoriske stray currents som vil affisere det sarte og ubeskyttede signalet.

Om kabelen er av det ene eller andre materialet synes for meg å være av mindre betydning så sant resistansen er nogenlunde den samme, og evt hørbare forskjeller mellom kabler er mest sannsynlig forårsaket av forskjeller i disse elektriske egenskapene (kapasitans, innstrålt EMI/RFI og stray currents).
 

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Innlegg
426
Antall liker
58
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
karlswe skrev:
Erfaringene mine er at kabelen fra arm til riaa har meget stor betydning i forholdet til hva som skal komme ut. Har selv nettopp oppgradert fra Black Magic (Revelation) til Nordost Valhalla og forskjellen er stor og har kostet meg dyrt. Nå skal det sies at resten av signalkjeden er kablet med valhalla. I tillegg er det Nordost i hele strømkjeden. Min tese er at kabler mellom kildene også påvirkes av hvordan resten av anlegget er kablet samt komponentenes båndbredde.

Mitt råd er, hvis du har mulighet, prøv forskjellige kabler og lytt selv.

Det med innbrenning har du helt rett i, jeg brenner alle kabler jevnlig og forskjellen er ofte tydelig. Burningen fjerner også statisk elektrisitet som bygger seg opp i kablene over tid. Har planer om å lage meg overganger for å burne kablene i armrøret.
Kan du fortelle om mere om forskjellene?
Har du hatt andre kabler og testet før du hadde Black Magic (Revelation)
Er det nok man brenner kablene en gang?
 

karlswe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2005
Innlegg
126
Antall liker
11
unison skrev:
karlswe skrev:
Erfaringene mine er at kabelen fra arm til riaa har meget stor betydning i forholdet til hva som skal komme ut. Har selv nettopp oppgradert fra Black Magic (Revelation) til Nordost Valhalla og forskjellen er stor og har kostet meg dyrt. Nå skal det sies at resten av signalkjeden er kablet med valhalla. I tillegg er det Nordost i hele strømkjeden. Min tese er at kabler mellom kildene også påvirkes av hvordan resten av anlegget er kablet samt komponentenes båndbredde.

Mitt råd er, hvis du har mulighet, prøv forskjellige kabler og lytt selv.

Det med innbrenning har du helt rett i, jeg brenner alle kabler jevnlig og forskjellen er ofte tydelig. Burningen fjerner også statisk elektrisitet som bygger seg opp i kablene over tid. Har planer om å lage meg overganger for å burne kablene i armrøret.
Kan du fortelle om mere om forskjellene?
Har du hatt andre kabler og testet før du hadde Black Magic (Revelation)
Er det nok man brenner kablene en gang?
Hovedforskjellen var mer og klarere detaljer, lavere støygulv, stemmene ble varmere og mer ekte, bassen ble tightere og renere, mer punch og slam samt at det hele ble mer musikalsk. I bunn og grunn ble alt bedre.

Kabler må etterbrennes etter noen måneder, spesielt i forhold til statisk elektrisitet som bygger seg opp. Forskjellen er åpenbar hver gang man brenner de. For å få dette på stell kjøpte jeg meg en egen kabelburner, noe jeg ikke har angret på.
 

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Innlegg
426
Antall liker
58
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
karlswe skrev:
unison skrev:
karlswe skrev:
Erfaringene mine er at kabelen fra arm til riaa har meget stor betydning i forholdet til hva som skal komme ut. Har selv nettopp oppgradert fra Black Magic (Revelation) til Nordost Valhalla og forskjellen er stor og har kostet meg dyrt. Nå skal det sies at resten av signalkjeden er kablet med valhalla. I tillegg er det Nordost i hele strømkjeden. Min tese er at kabler mellom kildene også påvirkes av hvordan resten av anlegget er kablet samt komponentenes båndbredde.

Mitt råd er, hvis du har mulighet, prøv forskjellige kabler og lytt selv.

Det med innbrenning har du helt rett i, jeg brenner alle kabler jevnlig og forskjellen er ofte tydelig. Burningen fjerner også statisk elektrisitet som bygger seg opp i kablene over tid. Har planer om å lage meg overganger for å burne kablene i armrøret.
Kan du fortelle om mere om forskjellene?
Har du hatt andre kabler og testet før du hadde Black Magic (Revelation)
Er det nok man brenner kablene en gang?
Hovedforskjellen var mer og klarere detaljer, lavere støygulv, stemmene ble varmere og mer ekte, bassen ble tightere og renere, mer punch og slam samt at det hele ble mer musikalsk. I bunn og grunn ble alt bedre.

Kabler må etterbrennes etter noen måneder, spesielt i forhold til statisk elektrisitet som bygger seg opp. Forskjellen er åpenbar hver gang man brenner de. For å få dette på stell kjøpte jeg meg en egen kabelburner, noe jeg ikke har angret på.
Hvor mye må man gi for en slik kabelburner?
 

karlswe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2005
Innlegg
126
Antall liker
11
unison skrev:
karlswe skrev:
unison skrev:
karlswe skrev:
Erfaringene mine er at kabelen fra arm til riaa har meget stor betydning i forholdet til hva som skal komme ut. Har selv nettopp oppgradert fra Black Magic (Revelation) til Nordost Valhalla og forskjellen er stor og har kostet meg dyrt. Nå skal det sies at resten av signalkjeden er kablet med valhalla. I tillegg er det Nordost i hele strømkjeden. Min tese er at kabler mellom kildene også påvirkes av hvordan resten av anlegget er kablet samt komponentenes båndbredde.

Mitt råd er, hvis du har mulighet, prøv forskjellige kabler og lytt selv.

Det med innbrenning har du helt rett i, jeg brenner alle kabler jevnlig og forskjellen er ofte tydelig. Burningen fjerner også statisk elektrisitet som bygger seg opp i kablene over tid. Har planer om å lage meg overganger for å burne kablene i armrøret.
Kan du fortelle om mere om forskjellene?
Har du hatt andre kabler og testet før du hadde Black Magic (Revelation)
Er det nok man brenner kablene en gang?
Hovedforskjellen var mer og klarere detaljer, lavere støygulv, stemmene ble varmere og mer ekte, bassen ble tightere og renere, mer punch og slam samt at det hele ble mer musikalsk. I bunn og grunn ble alt bedre.

Kabler må etterbrennes etter noen måneder, spesielt i forhold til statisk elektrisitet som bygger seg opp. Forskjellen er åpenbar hver gang man brenner de. For å få dette på stell kjøpte jeg meg en egen kabelburner, noe jeg ikke har angret på.
Hvor mye må man gi for en slik kabelburner?
Min kostet i overkant av kr 6000. Jeg importerte den fra UK fra følgende nettside: http://www.bluehorizonideas.com/products.html

Anbefales på det sterkeste.
 
O

Oblivion

Gjest
Vidar P skrev:
Om kabelen er av det ene eller andre materialet synes for meg å være av mindre betydning så sant resistansen er nogenlunde den samme, og evt hørbare forskjeller mellom kabler er mest sannsynlig forårsaket av forskjeller i disse elektriske egenskapene (kapasitans, innstrålt EMI/RFI og stray currents).
Jeg har kabler som er 100% identiske bortsett fra ledermaterialet som er kobber, sølv og gull.
Så langt har jeg ikke hatt noen på besøk som ikke hører forskjell.

PS! Jeg har også bestillt meg ny pickup med gulltråds coil :eek:
Helt enkelt fordi jeg personlig synes det spiller best og fordi mitt private referanse system er / skal kables med gull hele veien.
Også internkabling i mine personlige høyttalere har hatt ren gullkabel til bass / mellomtone og diskant.
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Hvordan får du like LRC verdier på 3 like lengder kabel med samme tverrsnitt - med 3 forskjellige ledermaterialer?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Oblivion; er det like LCR-verdier da? Synes det høres vanskelig ut med forskjellige materialer.

Tonearmskabler er jo veldig følsomme på slikt, så jeg tviler ikke på at det er forskjell på kablene; men jeg skulle ikke bli forbauset dersom det er pga LCR-forskjeller.
 
O

Oblivion

Gjest
C blir identisk, R og L blir tilnærmet identiske slik at det fort kan bli større avvik pga måten / nøyaktigheten pluggene er loddet.
Uansett har R som er størst for gull og minst for sølv ingen innvirkning i favør av minst eller størst R.
Gull spiller best og har størst R, sølv spiller nest best og har minst R og kobber spiller dårligst og har middels R.
Det er helt andre årsaker en LRC som gjør at en ellers identisk kabel spiller forskjellig med gull, sølv og kobber.

Lages kablene forskjellig slik at det blir forskjell på LRC spiller de selvfølgelig forskjellig av den årsaken også.
 

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Innlegg
426
Antall liker
58
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
Oblivion skrev:
Vidar P skrev:
Om kabelen er av det ene eller andre materialet synes for meg å være av mindre betydning så sant resistansen er nogenlunde den samme, og evt hørbare forskjeller mellom kabler er mest sannsynlig forårsaket av forskjeller i disse elektriske egenskapene (kapasitans, innstrålt EMI/RFI og stray currents).
Jeg har kabler som er 100% identiske bortsett fra ledermaterialet som er kobber, sølv og gull.
Så langt har jeg ikke hatt noen på besøk som ikke hører forskjell.

PS! Jeg har også bestillt meg ny pickup med gulltråds coil :eek:
Helt enkelt fordi jeg personlig synes det spiller best og fordi mitt private referanse system er / skal kables med gull hele veien.
Også internkabling i mine personlige høyttalere har hatt ren gullkabel til bass / mellomtone og diskant.
Hvilke priser har du på de forskjellige versjonene på dine kabler?
Hvilket marial valg syner du/dere er best som armkabel utenom gull?
Selv bruker jeg pu med rene sølv coiler, og er godt fornøyd med den.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Oblivion skrev:
C blir identisk, R og L blir tilnærmet identiske slik at det fort kan bli større avvik pga måten / nøyaktigheten pluggene er loddet.
Uansett har R som er størst for gull og minst for sølv ingen innvirkning i favør av minst eller størst R.
Gull spiller best og har størst R, sølv spiller nest best og har minst R og kobber spiller dårligst og har middels R.
Det er helt andre årsaker en LRC som gjør at en ellers identisk kabel spiller forskjellig med gull, sølv og kobber.
Hvis LCR er lik, og det låter forskjellig så er det andre årsaker som gjør det. Enig. Men hvilke?

Uansett, det er vel sikkert for peanuts å regne ift å ha inkompatible eller uegnede elektriske egenskaper i kabelen. Er du ikke enig? Nå ser jeg at trådstarter ikke var ute etter dette med teknisk kompatibilitet, så jeg skal ikke gnåle mer om det.
 
O

Oblivion

Gjest
unison skrev:
Hvilke priser har du på de forskjellige versjonene på dine kabler?
Hvilket marial valg syner du/dere er best som armkabel utenom gull?
Selv bruker jeg pu med rene sølv coiler, og er godt fornøyd med den.
Det jeg bruker selv er gull ledere og silke isolasjon til signal, sølv og gull ledere med silke isolasjon til HT, sølv med silke isolasjon til strøm og gull med silke isolasjon til armrørskabel som går direkte fra PU til RIAA.
Nettfilter påmontert strømkabler har også spoler i sølv.
Dette er ikke salgsvare.

Teflon isolert sølv eller forsølvet kobber er det som Coherence og Energetic lages av,,,
 

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Innlegg
426
Antall liker
58
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
Vidar P skrev:
Oblivion skrev:
C blir identisk, R og L blir tilnærmet identiske slik at det fort kan bli større avvik pga måten / nøyaktigheten pluggene er loddet.
Uansett har R som er størst for gull og minst for sølv ingen innvirkning i favør av minst eller størst R.
Gull spiller best og har størst R, sølv spiller nest best og har minst R og kobber spiller dårligst og har middels R.
Det er helt andre årsaker en LRC som gjør at en ellers identisk kabel spiller forskjellig med gull, sølv og kobber.
Hvis LCR er lik, og det låter forskjellig så er det andre årsaker som gjør det. Enig. Men hvilke?

Uansett, det er vel sikkert for peanuts å regne ift å ha inkompatible eller uegnede elektriske egenskaper i kabelen. Er du ikke enig? Nå ser jeg at trådstarter ikke var ute etter dette med teknisk kompatibilitet, så jeg skal ikke gnåle mer om det.
Jeg er egentlig ute etter hvilket matrial valg som kan være det beste som armkabel, og slik jeg fårstår det av "Oblivion" så sverger han til gull.
Mine 2 beste kabler er nettopp en ren gull kabel "Celius" og Analysis golden oval denne er av kobber trukket med rent gull. dette er signal kabler med xlr plugger.
Det ville ikke forbause med at gull er best som armkabler også!
Jeg har flere sett Wirewold gold av forsjellige serier dette er "Sølv kabler" disse blir et hakk bak de 2 nevnte over her, men de er også bra.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Skjønner. Så får man primært bare se til at det er god teknisk kompatibilitet LCR-messig, siden kan man jo velge og vrake i kabeltyper og -materialer. Enjoy! =)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
8.341
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Om kabelen er av det ene eller andre materialet synes for meg å være av mindre betydning så sant resistansen er nogenlunde den samme, og evt hørbare forskjeller mellom kabler er mest sannsynlig forårsaket av forskjeller i disse elektriske egenskapene (kapasitans, innstrålt EMI/RFI og stray currents).
Tull! Det eneste som betyr noe for enhver kabel i hi-fi sammenheng er dens pris. Det høyere jo bedre... ;) ;D
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.651
Antall liker
35.611
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Selv om jeg er skeptisk til det meste når det gjelder kabler, har jeg også prøvd å lage en "bedre" kabel fra armbase til RIAA. For det første er den så kort som mulig. Da blir alt annet enklere. Selve kabelen er en Belden 8723NH med 5-pols DIN-plugger i begge ender. Den har kanskje litt høy kapasitans, 203 pF pr meter, men det er individuelt skjermede lederpar som burde holde cross-talk lav. RIAA-trinnet er et hjemmebygget NLE-17. Ikke helt ferdig ennå, så det er for tidlig å si noe om hvordan det låter. Ettersom den bare koster 20 kr pr meter er det kanskje ikke så mye å håpe på... ;)

Edit: Når jeg ser på den kapasitansverdien igjen tror jeg sannelig jeg skal prøve med en bit Belden 8102 i stedet. Den har bare 41 pF/m, begge lederparene i en felles folieskjerm + flettet skjerm, men koster da også svimlende 43 kroner meteren. Pluss moms.
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Voff skrev:
Vidar P skrev:
Om kabelen er av det ene eller andre materialet synes for meg å være av mindre betydning så sant resistansen er nogenlunde den samme, og evt hørbare forskjeller mellom kabler er mest sannsynlig forårsaket av forskjeller i disse elektriske egenskapene (kapasitans, innstrålt EMI/RFI og stray currents).
Tull! Det eneste som betyr noe for enhver kabel i hi-fi sammenheng er dens pris. Det høyere jo bedre... ;) ;D
Da blir det flere som har rett. Gull blir nemmelig selvf. dyrest ;)


Bruker selv sølv/gull høyttalerkabler, også kun naturmateriale som dieletrikum. Skulle gjerne gjort som Oblivion og hatt gull/naturmaterial i dielekrikum i signalveien ellers. Et ørlite problem kan være dagens gullpriser ;)
 

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Innlegg
426
Antall liker
58
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
kwil skrev:
Voff skrev:
Vidar P skrev:
Om kabelen er av det ene eller andre materialet synes for meg å være av mindre betydning så sant resistansen er nogenlunde den samme, og evt hørbare forskjeller mellom kabler er mest sannsynlig forårsaket av forskjeller i disse elektriske egenskapene (kapasitans, innstrålt EMI/RFI og stray currents).
Tull! Det eneste som betyr noe for enhver kabel i hi-fi sammenheng er dens pris. Det høyere jo bedre... ;) ;D
Da blir det flere som har rett. Gull blir nemmelig selvf. dyrest ;)


Bruker selv sølv/gull høyttalerkabler, også kun naturmateriale som dieletrikum. Skulle gjerne gjort som Oblivion og hatt gull/naturmaterial i dielekrikum i signalveien ellers. Et ørlite problem kan være dagens gullpriser ;)
Off topic! Men hvilke høyttalerkabler bruker du?
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
unison skrev:
kwil skrev:
Voff skrev:
Vidar P skrev:
Om kabelen er av det ene eller andre materialet synes for meg å være av mindre betydning så sant resistansen er nogenlunde den samme, og evt hørbare forskjeller mellom kabler er mest sannsynlig forårsaket av forskjeller i disse elektriske egenskapene (kapasitans, innstrålt EMI/RFI og stray currents).
Tull! Det eneste som betyr noe for enhver kabel i hi-fi sammenheng er dens pris. Det høyere jo bedre... ;) ;D
Da blir det flere som har rett. Gull blir nemmelig selvf. dyrest ;)


Bruker selv sølv/gull høyttalerkabler, også kun naturmateriale som dieletrikum. Skulle gjerne gjort som Oblivion og hatt gull/naturmaterial i dielekrikum i signalveien ellers. Et ørlite problem kan være dagens gullpriser ;)
Off topic! Men hvilke høyttalerkabler bruker du?
Beklager at jeg dro dette of topic, andre bidro først, ble revet med ;) Ikke komersielt tilgjengelig. Kommer fra Danmark (Planen var komersialisering men det har ihvertfall ikke forløpig skjedd)

mvh
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.179
Antall liker
4.389
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
...
Edit: Når jeg ser på den kapasitansverdien igjen tror jeg sannelig jeg skal prøve med en bit Belden 8102 i stedet. Den har bare 41 pF/m, begge lederparene i en felles folieskjerm + flettet skjerm, men koster da også svimlende 43 kroner meteren. Pluss moms.
... Ja det er dyrt med ekte high end 8) Jeg skjønner jeg har vært ekstravagant med 3079A til hele 80 kr pr meter for et steropar ...

Jeg leter forresten etter en egnet 3 parkabel ifm omstilling til flytende signal ut av platespilleren, med 5 pol XLR i begge ender - et par hver til hhv L & R og et par til chassis/jord.

mvh
KJ
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.651
Antall liker
35.611
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
De Beldenkablene jeg nevnte har 2 par + jord bileder, noe som enkelt kan loddes til en 5-pins XLR eller DIN-plugg. Trenger du virkelig et lederpar til jord i tillegg til skjerm/bileder?

Belden 810x er forøvrig en hel familie av kabler med samme oppbygning, hvor "x" i typenavnet står for antall lederpar. Datablad: https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/05578612.pdf
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.179
Antall liker
4.389
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
De Beldenkablene jeg nevnte har 2 par + jord bileder, noe som enkelt kan loddes til en 5-pins XLR eller DIN-plugg. Trenger du virkelig et lederpar til jord i tillegg til skjerm/bileder?

Belden 810x er forøvrig en hel familie av kabler med samme oppbygning, hvor "x" i typenavnet står for antall lederpar. Datablad: https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/05578612.pdf
Trenger og trenger ... jeg er på langt nær «ferdigtenkt». Foreløpig tenkte jeg å ha ett eget lederpar til jord i tillegg til skjerm.

mvh
KJ
 
Topp Bunn