Hvilket forum ønsker egentlig hifisentralen å være?

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.580
Antall liker
103.050
Torget vurderinger
23
HFS har ikke blitt dårligere. Det er bare litt færre epler i tønna midlertidig, pluss at antall råtne epler har steget noe. Verre er det ikke.

Fortell meg så hva alternativet er? Kryr det av andre likeverdige fora? Jeg kjenner ikke til noen i allefullefall. Nei, la oss ta vare på det vi har, ingen ting er perfekt men det trenger det heller ikke være. Bare noen få av oss :cool:
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.880
Antall liker
5.726
Torget vurderinger
1
Enig med Syncronolyx en usensurert deltakelse fra bransjeaktører vil kunne gi forumet bedre og mer interessant innhold.
Hva betyr en "usensurert deltakelse fra bransjeaktører"?

Skal vi gi bransjeaktører full frihet til å reklamere for sine produkter?
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Enig med Syncronolyx en usensurert deltakelse fra bransjeaktører vil kunne gi forumet bedre og mer interessant innhold.
Hva betyr en "usensurert deltakelse fra bransjeaktører"?

Skal vi gi bransjeaktører full frihet til å reklamere for sine produkter?
Jeg savner ofte førstehåndsinformasjon fra profesjonelle aktører rundt spesifikke produkter og løsninger. Det kunne vært interessant om bransjeaktører i større grad deler bakgrunner for tekniske løsninger og direkte anbefalinger til problemløsning. Det er nødvendigvis egne produkter de har størst kompetanse og engasjement rundt.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.166
Antall liker
10.691
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Alle regler inkl. de spesifikke for bransjen er her.
Hifisentralen - Regelverk for HFS

Særregler for folk tilknyttet bransjen:

9) Dersom du tilhører hifibransjen har du lov til å delta i diskusjoner på Hifisentralen, men det er ikke tillatt å reklamere for egen person/virksomhet eller produkter som du har tilknytning til eller er fabrikant av. Med reklamering menes anbefalinger, skryting, lydbeskrivelser, enten direkte eller indirekte måter, som er ment å påvirke eller manipulere brukere til å bli interessert i din person/virksomhet eller det aktuelle produktet. Regelen gjelder ikke for reklamering for hifimagasiner.

10) Det er heller ikke tillatt for folk med tilknytning til bransjen å starte diskusjoner som dreier seg om egne produkter, men du har lov til å svare på direkte spørsmål fra private brukere angående pris, teknisk oppbygging og produktets tilgjengelighet på markedet.

11) Bransjeaktører skal gi seg til kjenne ved å sende Høvdingen en PM slik at brukernavnet vil bli markert med "Bransjeaktør". Hvis du som bransjeaktør lager en signatur (som vises under alle innlegg), er det kun lov til å skrive "jeg representerer ......", og det er ikke tillatt å ha linker til forretning eller navn på merker i signaturen.

12) Unntak fra regel 9 og 10 gjelder i "Bransje-avdelingen". Her er kan bransjeaktører fritt snakke og reklamere for egne produkter.

13) Et begrenset unntak fra regel 9 og 10 gjelder i "DIY og Utvikling". Her er det tillatt for bransjeaktører å komme med innspill i diskusjoner, samt starte innlegg som omhandler utvikling av produkter. Det er ikke tillatt for bransjeaktører å starte innlegg eller reklamere for produkter som er tilgjengelig for salg.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.880
Antall liker
5.726
Torget vurderinger
1
Enig med Syncronolyx en usensurert deltakelse fra bransjeaktører vil kunne gi forumet bedre og mer interessant innhold.
Hva betyr en "usensurert deltakelse fra bransjeaktører"?

Skal vi gi bransjeaktører full frihet til å reklamere for sine produkter?
Jeg savner ofte førstehåndsinformasjon fra profesjonelle aktører rundt spesifikke produkter og løsninger. Det kunne vært interessant om bransjeaktører i større grad deler bakgrunner for tekniske løsninger og direkte anbefalinger til problemløsning. Det er nødvendigvis egne produkter de har størst kompetanse og engasjement rundt.
Bransjeaktører har lov til å svare på direkte spørsmål, og hvis du spør Bransjeaktør X om hvordan Fabrikant Y har kommet frem til løsning M, så har bransjeaktøren lov til å svare på dette.

Bransjeaktører har derimot ikke lov til og uoppfordret komme med anbefaling eller reklamering for sine produkter. Tidligere erfaring har vist at enkelte bransjeaktører benyttet enhver anledning til å "skryte" av egne produkter, og derav ble reglene for bransjeaktører innført.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Enig med Syncronolyx en usensurert deltakelse fra bransjeaktører vil kunne gi forumet bedre og mer interessant innhold.
Hva betyr en "usensurert deltakelse fra bransjeaktører"?

Skal vi gi bransjeaktører full frihet til å reklamere for sine produkter?
Jeg savner ofte førstehåndsinformasjon fra profesjonelle aktører rundt spesifikke produkter og løsninger. Det kunne vært interessant om bransjeaktører i større grad deler bakgrunner for tekniske løsninger og direkte anbefalinger til problemløsning. Det er nødvendigvis egne produkter de har størst kompetanse og engasjement rundt.
Bransjeaktører har lov til å svare på direkte spørsmål, og hvis du spør Bransjeaktør X om hvordan Fabrikant Y har kommet frem til løsning M, så har bransjeaktøren lov til å svare på dette.

Bransjeaktører har derimot ikke lov til og uoppfordret komme med anbefaling eller reklamering for sine produkter. Tidligere erfaring har vist at enkelte bransjeaktører benyttet enhver anledning til å "skryte" av egne produkter, og derav ble reglene for bransjeaktører innført.
Jeg har full forståelse for at balansegangen er vanskelig å få til.

Her er et eksempel på et innlegg med en form jeg ønsker mer av. I forhold til punkt 9 og 10 i refelverket er vel dette på grensen, men for meg setter slike innlegg "riktigere" fokus på hifi.

http://www.hifisentralen.no/forumet...produkter-i-samme-sjanger-10.html#post1837624
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Hifisentralen har vært, er og vil fortsatt være den viktigste eksterne faktor i mitt hifi-liv. Jeg hadde aldri hatt den lyden jeg koser meg med hjemme nå hvis det ikke var for dette forum og for alle kontaktene jeg har fått her inne. Jeg har fått gode råd, fått vært rundt og lyttet til mange anlegg, truffet mange hyggelige og kunnskapsrike mennesker og ikke minst fått gode kompiser gjennom min aktivitet på HFS. At det i perioder er en del krangel og tull i diverse tråder tar jeg med knusende ro og fokuserer da heller på de steder jeg vet jeg finner nyttig info og kan få innspill fra vettuge folk.

Til alle som får noia av kverulanter og usakligheter, styr unna de åpenbare irritasjonsmomentene, len dere tilbake og bruk forumet til det man har slike forum for; Treffe andre gærninger som er like hekta på denne hobbyen som en selv er. Fokuser heller på verdien av samhold i en hobby som for utenforstående fremstår som fryktelig sær fremfor å henge seg opp i uenigheter og kverulering. Vi er alle særinger, og det bærer kanskje forumet også preg av (heldigvis). Diskusjoner, uenigheter og fremfor alt medlemmer som våger å yppe til slikt gjør at man beveger seg fremover IMO!
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Når det gjelder teknisk innvolvering fra bransjeaktører, så blir det vel ofte mye kryssreferanser mot fabrikkenes materiale.
Det blir håpløst å følge med på alt av detaljer for de enkelte produktene man fører.
Min erfaring er vel at når man er rundt de 50 +- så skorter det en del på kunnskaper rundt de mer moderne, datarelaterte produktene ihvertfall.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.580
Antall liker
103.050
Torget vurderinger
23
Der har du dessverre et godt poeng, Distinctive.. har selv rundet femti, jobbet med data/PC siden tidenes morgen (men ikke hatt det som hobby eller interessefelt) og jeg merker godt at generell kunnskap og oppdatering er mildt sagt rusten og til tider problematisk. Ikke så rart kanskje all den tid det bare spruter ut nye betegnelser, varianter, tre-firebokstavs kombinasjoner i beste bilbransjestil osv. Jeg blir litt opgitt, melankolsk og ikke så lite trist når jeg ser hvilken vei tradisjonell musikkdistribusjon/konsum har tatt i så måte. Utvikling? Ja. Forbedring? Ja - for noen, men ikke alle.

Dette heseblesende tempo i produktutvikling, versjoner oppgraderinger osv. osv. brukes selvsagt hemningsløst i salgsøyemed. Har du ikke siste så er du ikke noe etc.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.571
Antall liker
3.139
Sted
Oslo
Jeg har også rundet 50 og har en del bakgrunn fra data o.l. fra før, men til tider synes jeg dette er et greit sted å få med seg informasjon om de nyere sakene. Så vet jeg i det minste hva streaming er, selv om vi tviholder på CD-samlingen og har LossLess backup av alle CD-platene :)

Forøvrig er jeg fremdeles realtivt ny her og gikk jeg i baret da jeg blandet meg inn i OT-avdelingen den første tiden. Det ga kjapt assosiasjoner til andre nettsteder, så nå holder jeg meg unna. Det er faktisk ganske enkelt. Jeg roter meg bare inn i kabeldiskusjoner av og til... :p
 
S

Syncrolux

Gjest
Enig med Syncronolyx en usensurert deltakelse fra bransjeaktører vil kunne gi forumet bedre og mer interessant innhold.
Hva betyr en "usensurert deltakelse fra bransjeaktører"?

Skal vi gi bransjeaktører full frihet til å reklamere for sine produkter?
Jeg ser ikke problemet med det så lenge alle ser at det er en bransjeaktør som skriver. Jeg tror ikke folk er så dumme at de ikke kan skru på "filteret" litt. På andre audio-forum så er det ingen begrensninger på hva bransjeaktører kan skrive eller mene.

Tidligere var det mange bransjaktører (særlig de mindre) aktive her, og etter innstramming av reglene (og hardere håndheving) er mitt inntrykk at de fleste har forsvunnet. Det er et tap for forumet synes jeg.

Nå kan man sikkert forsvare seg med at vi har et eget bransjehjørne, men hvor stor er aktiviteten der da?
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
""Ekle kryp», «makk», «grundig lobotomert», «kjøtthue» og «dust» er ord som lederne i KS må lese om seg selv på lærernes Facebookside «Arbeidstidsforhandlingene», ifølge Aftenposten.Ikke alle synes karakteristikkene er spesielt alvorlige, selv om de nå er fjernet fra Facebook-gruppen.

– Bagateller. Mange føler seg pisset på av KS, og er provosert over grensa for hva man tåler av valgflesk og løgnaktige utsagn fra politikere og KS-ansatte. Da må man regne med at det under enkelte lenker går ei kule varmt, skriver lektor Kjell Johnny Rydningen i Facebook-gruppen«Arbeidstidsforhandlingene»."

Lærerstanden har blitt yngre med årene, på godt og vondt....
 
Sist redigert:

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg er sterkt i mot å bruke fullt navn!
Kjøthue! du må f... klare å kune skrive dit eget navn på tastaturrett!!



(Eksempel på hvordan det kan utarte seg, når en ikke kjenner personen, profilen, historikken, tidligere innlegg, ser godt nok på hvem en svarer, ikke ser ironi og raser frem på tastaturet.
Håper det går greit Steinar_Lund?
Og eksempelet var ikke myntet på dem som sliter med ordblindhet etc- har et snev av det selv )
 
Sist redigert:
D

Desillusjonert

Gjest
Jeg er sterkt i mot å bruke fullt navn!
Kjøthue! du må f... klare å kune skrive dit eget navn på tastaturrett!!
(Eksempel på hvordan det kan utarte seg, når en ikke kjenner personen, profilen, historikken, tidligere innlegg, ser godt nok på hvem en svarer, ikke ser ironi og raser frem på tastaturet.
Håper det går greit Steinar_Lund?
Og eksempelet var ikke myntet på dem som sliter med ordblindhet etc- har et snev av det selv )
Humor er bra! :)
Men jeg skjønner hvor du vil, for øynene må la noenganger la hjernen bearbeide det som står.
Et godt råd jeg leste var: "etter å ha lest dette, gå til fryseren, finn frem en isbit, se den smelte og SÅ kan du svare!" :)
Noen ganger burde jeg følge mine egne råd......
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg er sterkt i mot å bruke fullt navn!
Kjøthue! du må f... klare å kune skrive dit eget navn på tastaturrett!!



(Eksempel på hvordan det kan utarte seg, når en ikke kjenner personen, profilen, historikken, tidligere innlegg, ser godt nok på hvem en svarer, ikke ser ironi og raser frem på tastaturet.
Håper det går greit Steinar_Lund?
Og eksempelet var ikke myntet på dem som sliter med ordblindhet etc- har et snev av det selv )
Hehe - men for alt det vi vet, heter han ikke Steinar_Lund i det hele tatt. Kan hende er det noe han bare bruker på internett.
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
940
Antall liker
704
Torget vurderinger
10
Hifisentralen har vært, er og vil fortsatt være den viktigste eksterne faktor i mitt hifi-liv. Jeg hadde aldri hatt den lyden jeg koser meg med hjemme nå hvis det ikke var for dette forum og for alle kontaktene jeg har fått her inne. Jeg har fått gode råd, fått vært rundt og lyttet til mange anlegg, truffet mange hyggelige og kunnskapsrike mennesker og ikke minst fått gode kompiser gjennom min aktivitet på HFS. At det i perioder er en del krangel og tull i diverse tråder tar jeg med knusende ro og fokuserer da heller på de steder jeg vet jeg finner nyttig info og kan få innspill fra vettuge folk.

Til alle som får noia av kverulanter og usakligheter, styr unna de åpenbare irritasjonsmomentene, len dere tilbake og bruk forumet til det man har slike forum for; Treffe andre gærninger som er like hekta på denne hobbyen som en selv er. Fokuser heller på verdien av samhold i en hobby som for utenforstående fremstår som fryktelig sær fremfor å henge seg opp i uenigheter og kverulering. Vi er alle særinger, og det bærer kanskje forumet også preg av (heldigvis). Diskusjoner, uenigheter og fremfor alt medlemmer som våger å yppe til slikt gjør at man beveger seg fremover IMO!
Flott !!
 
D

Desillusjonert

Gjest
Hifisentralen har vært, er og vil fortsatt være den viktigste eksterne faktor i mitt hifi-liv. Jeg hadde aldri hatt den lyden jeg koser meg med hjemme nå hvis det ikke var for dette forum og for alle kontaktene jeg har fått her inne. Jeg har fått gode råd, fått vært rundt og lyttet til mange anlegg, truffet mange hyggelige og kunnskapsrike mennesker og ikke minst fått gode kompiser gjennom min aktivitet på HFS. At det i perioder er en del krangel og tull i diverse tråder tar jeg med knusende ro og fokuserer da heller på de steder jeg vet jeg finner nyttig info og kan få innspill fra vettuge folk.

Til alle som får noia av kverulanter og usakligheter, styr unna de åpenbare irritasjonsmomentene, len dere tilbake og bruk forumet til det man har slike forum for; Treffe andre gærninger som er like hekta på denne hobbyen som en selv er. Fokuser heller på verdien av samhold i en hobby som for utenforstående fremstår som fryktelig sær fremfor å henge seg opp i uenigheter og kverulering. Vi er alle særinger, og det bærer kanskje forumet også preg av (heldigvis). Diskusjoner, uenigheter og fremfor alt medlemmer som våger å yppe til slikt gjør at man beveger seg fremover IMO!
Jeg hører hva du sier og er stort sett enig, men allikevel skjønner jeg ikke hvorfor man ikke kan legge opp til at det er Hifi og musikk som er hoved fokuset.
Det er vanskelig å styre unna når det ligger der, åpent for alle mulige angrep... :) blander man religion og politikk inn, så er fanden løs!
Jeg tror ikke bråket rundt off-topics er verdt det, men det er selvsagt bare min subjektive mening.

Det enkle er ofte det beste og det enkle er å ha en ren forum forside med bare haifai!
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg er sterkt i mot å bruke fullt navn!
Kjøthue! du må f... klare å kune skrive dit eget navn på tastaturrett!!



(Eksempel på hvordan det kan utarte seg, når en ikke kjenner personen, profilen, historikken, tidligere innlegg, ser godt nok på hvem en svarer, ikke ser ironi og raser frem på tastaturet.
Håper det går greit Steinar_Lund?
Og eksempelet var ikke myntet på dem som sliter med ordblindhet etc- har et snev av det selv )
Hehe - men for alt det vi vet, heter han ikke Steinar_Lund i det hele tatt. Kan hende er det noe han bare bruker på internett.
Nettopp. Egentlig heter jeg Bond. James Bond. Men det ville ingen ha trodd meg på, derfor har jeg registrert meg som Steinar_Lund. Underscoren - eller noe tilsvarende - var et must den gangen jeg registrerte meg.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.580
Antall liker
103.050
Torget vurderinger
23
Hifisentralen har vært, er og vil fortsatt være den viktigste eksterne faktor i mitt hifi-liv. Jeg hadde aldri hatt den lyden jeg koser meg med hjemme nå hvis det ikke var for dette forum og for alle kontaktene jeg har fått her inne. Jeg har fått gode råd, fått vært rundt og lyttet til mange anlegg, truffet mange hyggelige og kunnskapsrike mennesker og ikke minst fått gode kompiser gjennom min aktivitet på HFS. At det i perioder er en del krangel og tull i diverse tråder tar jeg med knusende ro og fokuserer da heller på de steder jeg vet jeg finner nyttig info og kan få innspill fra vettuge folk.

Til alle som får noia av kverulanter og usakligheter, styr unna de åpenbare irritasjonsmomentene, len dere tilbake og bruk forumet til det man har slike forum for; Treffe andre gærninger som er like hekta på denne hobbyen som en selv er. Fokuser heller på verdien av samhold i en hobby som for utenforstående fremstår som fryktelig sær fremfor å henge seg opp i uenigheter og kverulering. Vi er alle særinger, og det bærer kanskje forumet også preg av (heldigvis). Diskusjoner, uenigheter og fremfor alt medlemmer som våger å yppe til slikt gjør at man beveger seg fremover IMO!
Jeg hører hva du sier og er stort sett enig, men allikevel skjønner jeg ikke hvorfor man ikke kan legge opp til at det er Hifi og musikk som er hoved fokuset.
Det er vanskelig å styre unna når det ligger der, åpent for alle mulige angrep... :) blander man religion og politikk inn, så er fanden løs!
Jeg tror ikke bråket rundt off-topics er verdt det, men det er selvsagt bare min subjektive mening.

Det enkle er ofte det beste og det enkle er å ha en ren forum forside med bare haifai!

Overdriver du ikke litt dette med mangel på relevans nå? Nedenfor er et screenshot av trådlista tatt for 15 sek. siden - 20 tråder, hvorav kun tre - 3 ikke omhandler musikk eller hifirelaterte greier. Det skulle bli ca. 15% - eller sagt på en annen måte; 85% av trådene går på HIFI/musikk. 85% er i min verden hovedfokus..



Hifisentralen - Google Chrome_2014-08-21_15-09-27.jpg
 
D

Desillusjonert

Gjest
Overdriver du ikke litt dette med mangel på relevans nå? Nedenfor er et screenshot av trådlista tatt for 15 sek. siden - 20 tråder, hvorav kun tre - 3 ikke omhandler musikk eller hifirelaterte greier. Det skulle bli ca. 15% - eller sagt på en annen måte; 85% av trådene går på HIFI/musikk. 85% er i min verden hovedfokus..
Bare fordi det er slik akkurat nå, betyr ikke det at det er slik hele tiden!
For det er det virkelig ikke. Men igjen, det er min SUBJEKTIVE mening og ikke noe annet.
Jeg ser de fleste vil ha det som det er og i et demokratisk samfunn så må jeg bare godta det :)
 
R

RL69

Gjest
Blir det for mye OT på HFS kan en jo prøve seg på Nork HifiForum da. Der har de hatt 84 OT emner siden 2008(!).

Husk å ikke slå for hardt med døra, ta med hjertestarter om nødvendig. Nitroglyserinpiller leveres ut ved innmelding.
(det er vel kanskje ikke helt stuerent å "reklamere" for andre fora her? Høvdingen for slette innlegget hvis det er så.....).

MVH
KOL69
 
D

Desillusjonert

Gjest
Blir det for mye OT på HFS kan en jo prøve seg på Nork HifiForum da. Der har de hatt 84 OT emner siden 2008(!).
Husk å ikke slå for hardt med døra, ta med hjertestarter om nødvendig. Nitroglyserinpiller leveres ut ved innmelding.
(det er vel kanskje ikke helt stuerent å "reklamere" for andre fora her? Høvdingen for slette innlegget hvis det er så.....).
MVH
KOL69
Førsøk på humor eller alvorlig talt? Uansett, LITT unødvendig!
 
Sist redigert:

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Blir det for mye OT på HFS kan en jo prøve seg på Nork HifiForum da. Der har de hatt 84 OT emner siden 2008(!).
Husk å ikke slå for hardt med døra, ta med hjertestarter om nødvendig. Nitroglyserinpiller leveres ut ved innmelding.
(det er vel kanskje ikke helt stuerent å "reklamere" for andre fora her? Høvdingen for slette innlegget hvis det er så.....).
MVH
KOL69
Førsøk på humor eller alvorlig talt? Uansett, LITT unødvendig!
Helt greit.
Dette er da bare sunn informasjon om alternativer?? :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.600
Antall liker
35.527
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jo, det er sunn informasjon, spesielt til alle som brokker seg over irrelevante off-topic-tråder og kranglevorne kabelhjørner. Sakset fra førstesiden av Norsk Hififorum nå i dag:
Det er 1 bruker i forumet: 0 registrerte, 1 gjest (Denne informasjonen er basert på aktive brukere de siste 5 minuttene.)
Høyest antall samtidige brukere på forumet var 57. Dette skjedde 29 Sep 2011, 16:11
Til sammenligning har HFS 23,546 registrerte brukere og akkurat nå 1722 brukere online på en lørdag formiddag. Husk de tallene neste gang noen klager over at alt var så mye bedre før, at HFS går til hundene, off-topic bør nedlegges, den og den (og ikke minst den) bør utestenges, osv. Sensurer vekk alt det, og forumet er dødt som en spekesild. Skriv noe morsomt og informativt selv heller enn å klage over forumet.
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Kritikk av bransjeaktører har så mange gråsoner at jeg tror det vil være vanskelig å skape og opprettholde et godt avstemt regelverk. Jeg ser for meg en del 'friske' uttalelser her i helgene når flaska synger på siste verset og kona har vondt i hodet. At HFS her har valgt en litt rigid policy er egentlig forståelig. Jeg kjenner ikke til det juridiske her, men det er kanskje også slik at innholdet på forumet kan peke tilbake på Høvdingen og co?


Hva off-topic gjelder så hadde det jo ikke vært en ulempe om innhold kunne velges av den enkelte bruker, men det kan ligge en del timer utvikling i det for alt jeg vet. For meg personlig er det et ikke-problem, da jeg også liker å lese OT-tråder her inne, men med ett klikk på fanen 'Hi-Fi' eller 'Teknikk' så slipper man jo å se OT-tråder?
Tiltredes. Det kan da ikke kreve all verdens innsats å overse tråder om maling i gråvær og heller bruke den tiden man da får til overs til å se etter emner man finner interessante?
Problemet med OT tråden er at det trekker folk til HFS som kun ønsker å diskutere på OT tråden. Disse bruker resten av det hifi-rettede forumet til å avreagere etter dypdykk i flaska eller når kona har hodepine. De har ingen forståelse for vår hobby og så blir det krangel når de forteller hvor dumme vi som bruker så mye penger på denne hobbien egentlig er.

OT burde vært fjernet helt fra et hifi-rettet forum. Dersom man ønsker å fortsette med OT burde det vært et eget separat forum.

Mvh
Roysen
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Kritikk av bransjeaktører har så mange gråsoner at jeg tror det vil være vanskelig å skape og opprettholde et godt avstemt regelverk. Jeg ser for meg en del 'friske' uttalelser her i helgene når flaska synger på siste verset og kona har vondt i hodet. At HFS her har valgt en litt rigid policy er egentlig forståelig. Jeg kjenner ikke til det juridiske her, men det er kanskje også slik at innholdet på forumet kan peke tilbake på Høvdingen og co?


Hva off-topic gjelder så hadde det jo ikke vært en ulempe om innhold kunne velges av den enkelte bruker, men det kan ligge en del timer utvikling i det for alt jeg vet. For meg personlig er det et ikke-problem, da jeg også liker å lese OT-tråder her inne, men med ett klikk på fanen 'Hi-Fi' eller 'Teknikk' så slipper man jo å se OT-tråder?
Tiltredes. Det kan da ikke kreve all verdens innsats å overse tråder om maling i gråvær og heller bruke den tiden man da får til overs til å se etter emner man finner interessante?
....og hvilken god saklig grunn finnes for at slike tråder skal finnes på et hififorum?

Mvh
Roysen
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.271
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Off topic.. Man må faktisk ta et bevisst valg å klikke på off topic linken for å kunne komme inn på det. Videre så må man igjen klikke en gang til på temaet man vil/ikke vil lese.

Så to valg, og to klikk med musa må til for å lese det som flere ikke vil lese.

Det kan da ikke være å vanskelig å ikke klikke seg frem til noe man ikke vil lese.
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Problemet i debatter, men anonyme personer, er at det veldig ofte tar av og kritikken er veldig sjelden konstruktiv!
Se forskjellen på Dagbladet debatter, kontra NRK debatter der man må ha fullt navn!

Det andre problemet er, hvor er bevisene for at dette faktisk har skjedd?
Gjør som Høvdingen sier, send mail til admin og vent på svar!
En annen måte kan være at alle innlegg må godkjennes av admin og at den som blir omtalt får anledning til å besvare!


Et forslag: hva med å kutte ut at off-topic tråder dukker opp på front siden? Hva med å ha bare hifi stoff der?
Hva med å bruke fullt navn? Eller - kreve fullt navn i innlegg som tar for seg kritikk eller tilbakemeldinger på produkter og leverandører?
Jeg er sterkt i mot å bruke fullt navn!
Det er både fordeler og ulemper med det. Den ser jeg, men en slik praksis hadde definitivt ryddet en god del problemer av veien.

Mvh
Roysen
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.580
Antall liker
103.050
Torget vurderinger
23
Jo, det er sunn informasjon, spesielt til alle som brokker seg over irrelevante off-topic-tråder og kranglevorne kabelhjørner. Sakset fra førstesiden av Norsk Hififorum nå i dag:
Det er 1 bruker i forumet: 0 registrerte, 1 gjest (Denne informasjonen er basert på aktive brukere de siste 5 minuttene.)
Høyest antall samtidige brukere på forumet var 57. Dette skjedde 29 Sep 2011, 16:11
Til sammenligning har HFS 23,546 registrerte brukere og akkurat nå 1722 brukere online på en lørdag formiddag. Husk de tallene neste gang noen klager over at alt var så mye bedre før, at HFS går til hundene, off-topic bør nedlegges, den og den (og ikke minst den) bør utestenges, osv. Sensurer vekk alt det, og forumet er dødt som en spekesild. Skriv noe morsomt og informativt selv heller enn å klage over forumet.
Spot on. Mangfoldet regjerer. Vi er nerdete nok i denne snevre hobbyen, skal vi ikke få lov å lufte generelle daglige meninger om ting & tang heller så er det snart dødt, ja. Og som det blir sagt - det er ikke noen stor jobb akkurat, å holde seg unna de tingene som eventuelt irriterer noen her! Til og med JEG klarer fint akkurat det, og jeg er rett så lat av meg.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.943
Antall liker
17.251
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Ser poenget ditt. For min del har jeg det meget lett for å ignorere folk/innlegg/tråder jeg ikke ønsker å bruke energi og tid på - forøvrig en egenskap det tok meg tid å erverve(!) Plager ikke meg i det hele tatt om noen ønsker å bruke livet sitt på OT, eller for den saks skyld på evindelige kabeldiskusjoner...


Kritikk av bransjeaktører har så mange gråsoner at jeg tror det vil være vanskelig å skape og opprettholde et godt avstemt regelverk. Jeg ser for meg en del 'friske' uttalelser her i helgene når flaska synger på siste verset og kona har vondt i hodet. At HFS her har valgt en litt rigid policy er egentlig forståelig. Jeg kjenner ikke til det juridiske her, men det er kanskje også slik at innholdet på forumet kan peke tilbake på Høvdingen og co?


Hva off-topic gjelder så hadde det jo ikke vært en ulempe om innhold kunne velges av den enkelte bruker, men det kan ligge en del timer utvikling i det for alt jeg vet. For meg personlig er det et ikke-problem, da jeg også liker å lese OT-tråder her inne, men med ett klikk på fanen 'Hi-Fi' eller 'Teknikk' så slipper man jo å se OT-tråder?
Tiltredes. Det kan da ikke kreve all verdens innsats å overse tråder om maling i gråvær og heller bruke den tiden man da får til overs til å se etter emner man finner interessante?
Problemet med OT tråden er at det trekker folk til HFS som kun ønsker å diskutere på OT tråden. Disse bruker resten av det hifi-rettede forumet til å avreagere etter dypdykk i flaska eller når kona har hodepine. De har ingen forståelse for vår hobby og så blir det krangel når de forteller hvor dumme vi som bruker så mye penger på denne hobbien egentlig er.

OT burde vært fjernet helt fra et hifi-rettet forum. Dersom man ønsker å fortsette med OT burde det vært et eget separat forum.

Mvh
Roysen
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.600
Antall liker
35.527
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg har anbefalt ignore-funksjonen til flere som irriterer seg høylydt over hva jeg skriver. Legg til en håndfull velvalgte brukernavn der, og signal/støy-forholdet bedrer seg med opptil flere dB. Jeg vil heller ha litt støy enn dødsens stillhet.

Generelt ser jeg ikke mye grunn til å klage på forumet. Det blir hva vi selv gjør det til. Jeg synes også moderatorene stort sett treffer ganske bra når det må lukes litt i bedet, men kanskje man kunne vært litt hardere med å slå ned på rene personangrep samtidig som man fortsetter med en liberal holdning til innholdet i det som diskuteres.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Kritikk av bransjeaktører har så mange gråsoner at jeg tror det vil være vanskelig å skape og opprettholde et godt avstemt regelverk. Jeg ser for meg en del 'friske' uttalelser her i helgene når flaska synger på siste verset og kona har vondt i hodet. At HFS her har valgt en litt rigid policy er egentlig forståelig. Jeg kjenner ikke til det juridiske her, men det er kanskje også slik at innholdet på forumet kan peke tilbake på Høvdingen og co?


Hva off-topic gjelder så hadde det jo ikke vært en ulempe om innhold kunne velges av den enkelte bruker, men det kan ligge en del timer utvikling i det for alt jeg vet. For meg personlig er det et ikke-problem, da jeg også liker å lese OT-tråder her inne, men med ett klikk på fanen 'Hi-Fi' eller 'Teknikk' så slipper man jo å se OT-tråder?
Tiltredes. Det kan da ikke kreve all verdens innsats å overse tråder om maling i gråvær og heller bruke den tiden man da får til overs til å se etter emner man finner interessante?
Problemet med OT tråden er at det trekker folk til HFS som kun ønsker å diskutere på OT tråden. Disse bruker resten av det hifi-rettede forumet til å avreagere etter dypdykk i flaska eller når kona har hodepine. De har ingen forståelse for vår hobby og så blir det krangel når de forteller hvor dumme vi som bruker så mye penger på denne hobbien egentlig er.

OT burde vært fjernet helt fra et hifi-rettet forum. Dersom man ønsker å fortsette med OT burde det vært et eget separat forum.

Mvh
Roysen
Vel, hvis du holder deg unna OT-tråden, slipper du jo å utsettes for folk "som kun ønsker å diskutere på OT tråden". Men oppsøker du OT kanskje eller kanskje ikke for å ha noe å irritere deg over, er det klart du støter på dem.

Så hvis du og dine likesinnede holder deg unna OT-tråden, blir jo denne nærmest for et eget separat forum å regne. Ikke egnet til å plage dem som ikke liker den, med mindre man ønsker å bli plaget.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Kritikk av bransjeaktører har så mange gråsoner at jeg tror det vil være vanskelig å skape og opprettholde et godt avstemt regelverk. Jeg ser for meg en del 'friske' uttalelser her i helgene når flaska synger på siste verset og kona har vondt i hodet. At HFS her har valgt en litt rigid policy er egentlig forståelig. Jeg kjenner ikke til det juridiske her, men det er kanskje også slik at innholdet på forumet kan peke tilbake på Høvdingen og co?


Hva off-topic gjelder så hadde det jo ikke vært en ulempe om innhold kunne velges av den enkelte bruker, men det kan ligge en del timer utvikling i det for alt jeg vet. For meg personlig er det et ikke-problem, da jeg også liker å lese OT-tråder her inne, men med ett klikk på fanen 'Hi-Fi' eller 'Teknikk' så slipper man jo å se OT-tråder?
Tiltredes. Det kan da ikke kreve all verdens innsats å overse tråder om maling i gråvær og heller bruke den tiden man da får til overs til å se etter emner man finner interessante?
....og hvilken god saklig grunn finnes for at slike tråder skal finnes på et hififorum?

Mvh
Roysen
La meg, blottet for bluferdighet, henvise til min utmerkede tråd om pros and cons for OT-hjørnet.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Problemet i debatter, men anonyme personer, er at det veldig ofte tar av og kritikken er veldig sjelden konstruktiv!
Se forskjellen på Dagbladet debatter, kontra NRK debatter der man må ha fullt navn!

Det andre problemet er, hvor er bevisene for at dette faktisk har skjedd?
Gjør som Høvdingen sier, send mail til admin og vent på svar!
En annen måte kan være at alle innlegg må godkjennes av admin og at den som blir omtalt får anledning til å besvare!


Et forslag: hva med å kutte ut at off-topic tråder dukker opp på front siden? Hva med å ha bare hifi stoff der?
Hva med å bruke fullt navn? Eller - kreve fullt navn i innlegg som tar for seg kritikk eller tilbakemeldinger på produkter og leverandører?
Jeg er sterkt i mot å bruke fullt navn!
Det er både fordeler og ulemper med det. Den ser jeg, men en slik praksis hadde definitivt ryddet en god del problemer av veien.

Mvh
Roysen
Forøket på ironi falt på stengrunn, ser jeg.

Men for å være en smule seriøs; jeg ser gjerne at folk opptrer med fullt navn. Ser ikke helt nødvendigheten av å være anonym her inne.
Men hvis dette medfører at brukere trekker seg ut av forumet, synes jeg vi skal la det være som det er.
Det er masse kompetanse blant de som benytter nick, og den må vi beholde!
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg er sterkt i mot å bruke fullt navn!
Det er både fordeler og ulemper med det. Den ser jeg, men en slik praksis hadde definitivt ryddet en god del problemer av veien.

Mvh
Roysen
Forøket på ironi falt på stengrunn, ser jeg.

Men for å være en smule seriøs; jeg ser gjerne at folk opptrer med fullt navn. Ser ikke helt nødvendigheten av å være anonym her inne.
Men hvis dette medfører at brukere trekker seg ut av forumet, synes jeg vi skal la det være som det er.
Det er masse kompetanse blant de som benytter nick, og den må vi beholde!
Minst en grunn til å ikke operere med fullt navn her inne kan jo være at man har betydelige verdier stående hjemme i form av hifi-utstyr, og kanskje ikke ønsker å tilkjennegi for lyssky individer hvor det kan hentes når man er bortreist, f.eks.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.580
Antall liker
103.050
Torget vurderinger
23
Det er en meget legitim grunn, Blitz. Særlig med den utviklingen vi har sett i de senere år, med våre nye ransmenn...

Vi hadde en fin periode hvor innbrudd og tyveri fra boliger gikk drastisk ned (dop var blitt så billig at det ikke var nødvendig å stjele i samme grad som før) og nordmenn hadde fått såpass med kr. at de ikke gadd kjøpe brukte tyvekoster..
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg er sterkt i mot å bruke fullt navn!
Det er både fordeler og ulemper med det. Den ser jeg, men en slik praksis hadde definitivt ryddet en god del problemer av veien.

Mvh
Roysen
Forøket på ironi falt på stengrunn, ser jeg.

Men for å være en smule seriøs; jeg ser gjerne at folk opptrer med fullt navn. Ser ikke helt nødvendigheten av å være anonym her inne.
Men hvis dette medfører at brukere trekker seg ut av forumet, synes jeg vi skal la det være som det er.
Det er masse kompetanse blant de som benytter nick, og den må vi beholde!
Minst en grunn til å ikke operere med fullt navn her inne kan jo være at man har betydelige verdier stående hjemme i form av hifi-utstyr, og kanskje ikke ønsker å tilkjennegi for lyssky individer hvor det kan hentes når man er bortreist, f.eks.
Man behøver ikke akkurat utbasunere at man skal reise bort. Men ja, jeg er enig i at det er et argument for å være anonym.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Forøket på ironi falt på stengrunn, ser jeg.

Men for å være en smule seriøs; jeg ser gjerne at folk opptrer med fullt navn. Ser ikke helt nødvendigheten av å være anonym her inne.
Men hvis dette medfører at brukere trekker seg ut av forumet, synes jeg vi skal la det være som det er.
Det er masse kompetanse blant de som benytter nick, og den må vi beholde!
Minst en grunn til å ikke operere med fullt navn her inne kan jo være at man har betydelige verdier stående hjemme i form av hifi-utstyr, og kanskje ikke ønsker å tilkjennegi for lyssky individer hvor det kan hentes når man er bortreist, f.eks.
Man behøver ikke akkurat utbasunere at man skal reise bort. Men ja, jeg er enig i at det er et argument for å være anonym.
Man trenger ikke å utbasunere noe som helst, det har jo vist seg at tyvebander utfører ganske utbredt etterretningsarbeid selv, ved å overvåke og rekognosere i nabolag før de bryter seg inn. Ofte bryter de seg til og med inn mens de som bor i huset ligger og sover, ofte uten at de merker noe som helst. Det er jo ingen grunn til å gi dem noe gratis ved å stå fram med fullt navn, mener jeg.

Kjipt men sant, man kan dessverre ikke regne med å få ha tingene sine i fred lenger.
 
Topp Bunn