Høyttalere Hvilken SUB skal jeg satse på?

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Folkens. Jeg må krype til korset og kjøpe en sub. Høytalerene mine er noe av det beste jeg har hørt. Men de makter ikke å fylle rommet mitt med bass.
En viktig presisering angånde valg av sub er at jeg uten unntak KUN er interessert i kvalitetene som bidrar i et musikkanlegg. Sub'en skal aldri stå i et kinooppsett. Dynamikk blir derfor mer vektlagt en lavest mulig frekvenser og trøkk. Innspill mottas med takk. Jeg har selvfølgelig noen tanker selv. Men de holder jeg tilbake inntil videre. :)
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Du skriver ingenting om budsjettet ditt , men jeg slenger ut et forslag likevel.
Ken Kreisel får jo veldig mye skryt for tiden , også til musikk. Og siden du ikke er så opptatt av å få med den dypeste bassen , så er sikkert den minste modellen mer enn kapabel nok. Du kan jo også kjøpe to sånne evt. til prisen av en for "storebroren" .
Ken Kreisel DXD-808 - Subwoofere - Høyttalere

Lsound har jo også 45 dagers bytterett - det kan jo være kjekt hvis det ikke skulle falle i smak:)
 
T

tce-teams

Gjest
Du skriver ingenting om budsjettet ditt , men jeg slenger ut et forslag likevel.
Ken Kreisel får jo veldig mye skryt for tiden , også til musikk. Og siden du ikke er så opptatt av å få med den dypeste bassen , så er sikkert den minste modellen mer enn kapabel nok. Du kan jo også kjøpe to sånne evt. til prisen av en for "storebroren" .
Ken Kreisel DXD-808 - Subwoofere - Høyttalere

Lsound har jo også 45 dagers bytterett - det kan jo være kjekt hvis det ikke skulle falle i smak:)
Enig med trorolan her , men jeg har villet eventuelt gått for storebroren. Jeg har personlig hørt ken kreisel dxd-12012 4 stk faktisk , og det er di råeste jeg har hørt for den prisen. Jeg hørte selfølgelig også bare 1 spille og den er fantastisk til musikk samt ein subwoofer man kan også bruke i hjemmekinoen sin.
Ken kreisel sin dxd-808 er også ein god subwoofer , men blir egentlig bare puslete med ein. Dxd-12012 skal jeg selv kjøpe og det blir 4 stk av dem , jeg har også hørt b&w sin db1. Men personlig synes jeg den blir parkert av ken kreisel sin dxd-12012. Glemmer bare ikke den opplevelsen disse subwoofrene gidde , særlig på scenen der på super 8 , der toget sporer av i begynnelsen av filmen. Toget hørtes ut som det sporet av inni rommet , rett og slett feit feit subwoofer.
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
986
Antall liker
746
Torget vurderinger
8
Kjøp heller to litt mindre for budsjettet ditt enn en stor - det er lettere å få til å spille sammen til nesten alle praktiske formål (kanskje med unntak av tilkobling og plassering da) særlig når det kommer til "rein" musikkgjengivelse..
 

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
4 sub'er blir det neppe. Men at det kan bli to med stunder er ikke utelukket. Men disse ken kreisel sub'ene har ingen romtuning. Heller ingen imponerende stor forsterker? Hmm
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Kanskje du burde si noe om budsjettet ditt og evt hvilken størrelse du tenker deg
 
T

tce-teams

Gjest
4 sub'er blir det neppe. Men at det kan bli to med stunder er ikke utelukket. Men disse ken kreisel sub'ene har ingen romtuning. Heller ingen imponerende stor forsterker? Hmm
Imponerende stor forsterker hallo , har jeg vert deg har jeg villet gått for ein ken kreisel dxd-12012 , og prøve den ut du har 45 dager full retur rett på deg. Men trur neppe du kommer til og levere den tilbake , for denne subwooferen imponerer noe så sykt. Folk rundt på nettet som har også testet den opp mot , b&w db1 og di største svs subwoofrene. Så er ken kreisel første valget deres , bare det sier jo sitt om denne subwooferen. På alle tesene gjort på denne subwooferen har den fått bare topp karakter.
http://www.google.no/url?sa=t&rct=j...tqV-Vrat6kedKJQ&bvm=bv.58187178,d.bGQ&cad=rja
 

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Kanskje du burde si noe om budsjettet ditt og evt hvilken størrelse du tenker deg
Ja. Du har rett. Jeg kan i allefall si hva sub jeg hadde tenkt på. Og det var vel grunnen til tråden. -Å sjekke om det er ting jeg har oversett? Og det er det jo tydeligvis.

Har aldri hørt om Ken Kreisel. Grunnen er vel at jeg aldri har vurdert sub tidligere. Og jeg har kun referanse til Velodyne SPL. Etter å ha snakket med Soundgarden er jeg overbevist om at jeg i tilfelle ikke skal kjøpe DD-versjonen som er dyrest siden den har mer kinoegenskaper. Det siste er selvfølgelig en påstand. Men det er andre som har kommentert det samme. Den har større forsterker en Ken Kreisel. Har også romtuning ++. Prisen på Velodyne SPL Ultra er ca 15'. Tenker at 12 tommeren er den aktuelle her også. Hadde tenkt å starte med en sub for så å utvide til to.
Rommet er ca 6 x 6m Det er 2,7m under tak.
 

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
OK. Mulig du har rett.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Framfor en dyr Velodyne, kan du kjøpe en Rythmik Audio sub eller to. Den baserer seg nemlig på samme prinsipp (servo) som Velodyne og er langt billigere p.g.a. direktekjøp fra produsenten. Tilsvarende korreksjonsmuligheter har den ikke, men det er vel så bra og kjøpe separat i f.eks Antimode.
Rythmik Audio • 15" 600WRMS servo subwoofer F15HP
Rythmik Audio servo subwoofer 15" D15SE Signature Edition
Noe mindre enn 15" når det er snakk om lukket kasse bør det ikke være IMO.

Antimode:
AV-Kalibrering - Tilbehør
 

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
4 sub'er blir det neppe. Men at det kan bli to med stunder er ikke utelukket. Men disse ken kreisel sub'ene har ingen romtuning. Heller ingen imponerende stor forsterker? Hmm
Imponerende stor forsterker hallo , har jeg vert deg har jeg villet gått for ein ken kreisel dxd-12012 , og prøve den ut du har 45 dager full retur rett på deg. Men trur neppe du kommer til og levere den tilbake , for denne subwooferen imponerer noe så sykt. Folk rundt på nettet som har også testet den opp mot , b&w db1 og di største svs subwoofrene. Så er ken kreisel første valget deres , bare det sier jo sitt om denne subwooferen. På alle tesene gjort på denne subwooferen har den fått bare topp karakter.
http://www.google.no/url?sa=t&rct=j...tqV-Vrat6kedKJQ&bvm=bv.58187178,d.bGQ&cad=rja
Takk for link! Virker overbevisende ja.
 
T

tce-teams

Gjest
4 sub'er blir det neppe. Men at det kan bli to med stunder er ikke utelukket. Men disse ken kreisel sub'ene har ingen romtuning. Heller ingen imponerende stor forsterker? Hmm
Imponerende stor forsterker hallo , har jeg vert deg har jeg villet gått for ein ken kreisel dxd-12012 , og prøve den ut du har 45 dager full retur rett på deg. Men trur neppe du kommer til og levere den tilbake , for denne subwooferen imponerer noe så sykt. Folk rundt på nettet som har også testet den opp mot , b&w db1 og di største svs subwoofrene. Så er ken kreisel første valget deres , bare det sier jo sitt om denne subwooferen. På alle tesene gjort på denne subwooferen har den fått bare topp karakter.
http://www.google.no/url?sa=t&rct=j...tqV-Vrat6kedKJQ&bvm=bv.58187178,d.bGQ&cad=rja
Takk for link! Virker overbevisende ja.
ingen årsak :)
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Om budsjettet strekker til, eller du finner en brukt, kan Fathom-serien fra JL Audio anbefales. Har ikke vært borti noen suber til nå med mer "smekk" enn dem. Ellers syntes jeg B&W ASW 610 er utrolig god på musikk til prisen.


Geir Arne
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
REL er det merke du skal HA,,,,,:cool: (har minste mann selv),kobles opp på få minutt ,lang ledning ,sett den der du sitter og ta deg en tur rundt stereoen og du finner plassen fort.
MvhREL R 528 | Lyd & Bilde
Jeg har alltid lurt litt på den måten å plassere subwoofere på. Setter man da altså sub'en oppi sofaen eller lyttestolen og lar den spille? Må den opp i det som er vanlig ørehøyde når man lytter også, for at det skal fungere?
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Hvis man leser forskjellige tråder her på hfs, ser man at det finnes mange svære og heftige bassrigger rundtom. Ingen består av suber som diskuteres her. Min oppfordring må være å våge tenke litt alternative løsninger.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Framfor en dyr Velodyne, kan du kjøpe en Rythmik Audio sub eller to. Den baserer seg nemlig på samme prinsipp (servo) som Velodyne og er langt billigere p.g.a. direktekjøp fra produsenten. Tilsvarende korreksjonsmuligheter har den ikke, men det er vel så bra og kjøpe separat i f.eks Antimode.
Rythmik Audio • 15" 600WRMS servo subwoofer F15HP
Rythmik Audio servo subwoofer 15" D15SE Signature Edition
Noe mindre enn 15" når det er snakk om lukket kasse bør det ikke være IMO.

Antimode:
AV-Kalibrering - Tilbehør
Støtter dette.
Jeg har 2stk. F12SE.
Skal du prioritere musikk bør du gå for servo sub.
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
706
Antall liker
242
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
REL er det merke du skal HA,,,,,:cool: (har minste mann selv),kobles opp på få minutt ,lang ledning ,sett den der du sitter og ta deg en tur rundt stereoen og du finner plassen fort.
MvhREL R 528 | Lyd & Bilde
Jeg har alltid lurt litt på den måten å plassere subwoofere på. Setter man da altså sub'en oppi sofaen eller lyttestolen og lar den spille? Må den opp i det som er vanlig ørehøyde når man lytter også, for at det skal fungere?
Hei Blitz:cool:
kobler til 3 stk små ledninger på eff/intigrert amp. som går sammen i en til REL ca 9 m. flytter subb opp i stolsete,(setter på strøm kabel ca 3m,)setter den på 20 Hz og skrur opp gain så du hører den ,gå rundt ved anlegget, i hjørne ender du opp ca 15 cm ut fra begge vegger ,får da basstrykk fra 3 sider ,flytte subb til punkt og stille inn overgangs frekvens til dine Ht ,,,alt står nøye forklart i brosjyren.beste bass eg har prøvd ,får direkte signal fra amp/Ht kontaktene og intigreres meget flott ,skikkelig dypbass ikke noe som går oppover i frekvens å rumler .
Mvh Roy
 

superclementz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2013
Innlegg
249
Antall liker
61
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Ja er en del på utseendesiden som burde være akseptabelt for en og annen halvdel der ute. Disse spiller ikke med maksimalt trykk på 20Hz, men de spiller med mye dynamikk og rask respons ellers etter hva jeg selv har erfart med den eldre PV1 varianten. Godt potensiale som en sub til stereo hvor kjelleretasjebassen ikke er det aller viktigste. Om du kan slippe unna med noen bokser trenger du jo ikke nødvendigvis gå for den som spiller dypest med det største elementet i ditt oppsett slik jeg har forstått dine ønsker, men heller finne en som legger trykk i området der musikken du lytter til trenger det og fyller opp rommet (kanskje litt lenger opp i frekvensområdet fra kjelleretasjen?).
 

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Helt enig hvis det var mitt lekerom. Men jeg skal ikke ha en svær og heftig bassrigg, men en/to pene sub'er som kompanserer for litt for små høytalere i familiestuen :)

Hvis man leser forskjellige tråder her på hfs, ser man at det finnes mange svære og heftige bassrigger rundtom. Ingen består av suber som diskuteres her. Min oppfordring må være å våge tenke litt alternative løsninger.
 

HiFi-Mathias

Bransjeaktør
Ble medlem
12.02.2012
Innlegg
205
Antall liker
74
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Støtter de som anbefaler Ken Kreisel DXD-808. 2 slike vil gi et greit kompromiss. Eventuelt 2 stk. Kef R400b som også er meget pene med høy WAF, og spiller flatt ned til ca. 30hz. Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Kef R 400b

MEN, dersom du har muligheten til å gå opp litt i størrelse ville jeg seriøst vurdert Orso sin anbefaling. Her får du kassevolum og membranstørrelse som vil gi headroom, mindre forvregning, dybde........ som Ken Kreisel og Kef subbene ikke kan måle seg med.

En Antimode bør du skaffe deg uansett hvilken subwoofer du ender opp med(untatt de med dette innebygd).

Mathias
 

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Ja. Romkorreksjon kommer jeg ikke utenom. Og noen sub'er har det. Hvis ikke blir det Antimode ja. Men alternativene til Orso koster fort det samme som Velodyne inkl. Antimode og frakt og toll (kan ikke se at det finnes noen norsk impotør).

Så da mener dere at dette vil være et bedre valg enn Velodyne SPL Ultra som har både romtuning, fjernkontroll og dobbelt så stor forsterker?
 

HiFi-Mathias

Bransjeaktør
Ble medlem
12.02.2012
Innlegg
205
Antall liker
74
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Ja. Romkorreksjon kommer jeg ikke utenom. Og noen sub'er har det. Hvis ikke blir det Antimode ja. Men alternativene til Orso koster fort det samme som Velodyne inkl. Antimode og frakt og toll (kan ikke se at det finnes noen norsk impotør). Så da mener dere at dette vil være et bedre valg enn Velodyne SPL Ultra som har både romtuning, fjernkontroll og dobbelt så stor forsterker?
Det finnes ingen norsk importør for dette merket, så du har rett i det. Når det kommer til forsterkeren så har ikke watten opplyst på papiret alt å si. Det som har noe å si er følsomheten på basselementet, kassevolumet, impedansgangen på basselementet, strømforsyningen på forsterker, osv. Og ja, jeg vil si at dette vil være et bedre valg enn Velodyne SPL Ultra.

Mathias
 

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Hmm. Interessant. Takk for svar Hifi-Mathias. Helt hvor bra dette blir får man aldri vite før man setter dem opp mot hverandre under samme forutsetninger. Men i tilfelle. Det er mange 15 tommere der. Hvilken skal man ha?
 

HiFi-Mathias

Bransjeaktør
Ble medlem
12.02.2012
Innlegg
205
Antall liker
74
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
En av de Orso linker til på forrige side. Jeg ville valgt F15HP.

Mathias
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Synes Rythmik er heeelt rå til prisen. Knuser JL på pris/kvalitet. Har hatt Rythmik.
 

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Takk for alle innspill og forslag. Verdsatt ;)
 
T

tce-teams

Gjest
Sjekk dette tenkt deg og hadt 4 stk stakket i hvert hjørne av rommet , dette må være et enormt lydtrykk. For gode frysninger bare av og se på det. Ken kreisel dxd-12012 16 stk :D
index.jpeg
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
706
Antall liker
242
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Frequency Response: 26Hz-50 kHz -6 dB (32Hz-40 kHz, +/- 2 dB). Impedance: 8 ohms nom. (4 ohms lowest) Recommended Power: 20 watts (quiet listening) up to 300 watts music power. Sensitivity: 88 dB @ 1w/1m using 2.83V. Finishes: Hi-Gloss Black paint or medium cherry veneer.”

Hei er det disse du har(bilde)signaturen din) ,,trenger da en skikkelig subb som gir det dypeste fra ca 40 Hz ca og nedover , skal bare legge til det som mangler på dine Ht uten og farge lyd med mye mere trøkk/bass oppover og nedover i frekvens IMO, er en ren nøytral Ht sett ut i fra bilde /ellement bestykning
Meget flotte Ht
Mvh
 

Spissoy

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.01.2009
Innlegg
2.023
Antall liker
4.120
Sted
Fitjar
Torget vurderinger
14
Kult at det er fler på øya som er intr. i Haifai her ;) (Bor på Fitjar)

Har hørt høgtalerene dine, (Unifield 3) og vil av alle subber jeg har hørt, anbefale Ken Kreisel DXD 12012.. Denne er selv med bare 1 stk overlegen.

Har før i samme anlegg hørt JL Audio F113, og den har ikke det smekket som 12012 har. Også sammenlignet med SVS og Klipsch subber.

Lykke til uansett, men ville absolutt prøvd en Ken Kreisel, da du har 45 dagers returrett! :)
 

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Disse ja. Og de kan stå alene de med en utfattelig god bass. Men ikke i mitt rom :). Der får de for lite hjelp fra rommet. Så ja. Stemmer akkurat det du sier. Fra 40 Hz og nedover. Og gode ja. Nærmeste jeg har hørt en elektrostat. (dvs de gode egenskapene). Levde med Quad ESL63 i mange år. Der brukte jeg superdiskanter i toppen og Gradient basstårn i bunnen. Funket det. Men her er dynamikk og en utstrakt topp i en helt annen liga. Så jeg har ikke helt lyst til å gi opp ennå.
 

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Staselig tråd du har Spissoy. Har så vidt sett den tidligere. Har hatt Minidancer 1 selv og hørt Minidancer 2. De imponerte med et solid basstrykk på messa for noen år tilbake. Ken Kreiser ser flott flotte ut, og det hadde vært gøy å hørt dem. Hvor bor han kompisen din? Vi er flere audiofile på Stord. Men ikke så mange som er ivrig på sentralen dog.

Kult at det er fler på øya som er intr. i Haifai her ;) (Bor på Fitjar)

Har hørt høgtalerene dine, (Unifield 3) og vil av alle subber jeg har hørt, anbefale Ken Kreisel DXD 12012.. Denne er selv med bare 1 stk overlegen.

Har før i samme anlegg hørt JL Audio F113, og den har ikke det smekket som 12012 har. Også sammenlignet med SVS og Klipsch subber.

Lykke til uansett, men ville absolutt prøvd en Ken Kreisel, da du har 45 dagers returrett! :)
 

Smurfs

Medlem
Ble medlem
15.12.2013
Innlegg
14
Antall liker
2
SVS SB13-Ultra Review | Subwoofer | Digital Trends Reviews

Hørte disse i en Dual kombinasjon og det er det råeste jeg til dags dato har hørt av subbere. Har topp reviews all-around.


Simply put, the SB 13-Ultra is the finest subwoofer we’ve ever tested, and one of the finest we’ve ever heard. Sure, we’ve experienced subs that could play louder (just barely) and we’ve heard much larger subs get a little deeper (though not by much), but few competitors can touch the SB 13-Ultra’s lightning-fast response, explosive attack, dead-accurate decay and pure musicality. That’s right: The SB 13-Ultra is as musical as it is powerful.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Angående Rythmik. Disse har blitt målt opp mot hundrevis av subber i friluft. 12"-eren F12SE går ned til 12,5 hz ved -3db. Velodyne tror jeg var på 22 hz. Velodyne kan spille noe høyere. Rythmik stod i 14 hz modus i testen.Men man må huske at man kan sette Rythmik i 28 hz modus og da tåler den veldig mye. Da er det bare å "rølpe" på hvis man er i partyhumør. Man kan også stille hvor hardt og mykt den skal spille. Selv brukte jeg som regel 20 hz modus og medium stramhet siden den da tåler litt mer til film og er mer morsom.

15"-eren er nesten den eneste som matcher SVS PB13Ultra i output og Rythmik går litt dypere.
Rythmik er veldig stort og kjent i USA. Han som tester alle disse subbene har selv valgt å bruke 2 stk 15" fra Rythmik i sitt private oppsett. Sier jo litt.

JL Audio F113 er den subben han har testet som klarer mest output til størrelsen.

Ken Kreisel var ikke med på disse testene. Heller ikke B&W DB1. B&W PV1 var med, men mener å huske at det var tafatte greier.
 
Topp Bunn