Hvilken film så du sist?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.701
    Antall liker
    5.153
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Alien



    Blu-ray m DSU lydmix

    Nok en klassiker dette, absolutt en av de beste sci-fi filmene. Handlingen og alt er kjent for de fleste. Bilde var friskt og fint syns. Lyden ble litt fremtung, men slik er det ofte på filmer som begynner å bli såpass gamle. Anbefales!

    Code inconnu: Récit incomplet de divers voyages

    960.jpg


    DVD
    2.0 Fransk med engelsk tekst.

    Nok en Haneke film. Her må jeg innrømme at jeg overhodet ikke fant tråden, stikkord er "mangel på kommunikasjon i en urban verden" - og tittelen indikerer også dette. Mulig denne trengs å se på nytt ved en senere annledning, men tror rett og slett dette ikke var noe for meg. Litt lite narrativt, noe som forøvrig ikke er noe nytt når det gjelder Haneke. Denne filmen har jo fått gode kritikker.
     

    Vedlegg

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.698
    Antall liker
    2.299
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4


    En av de litt mer sjeldne italienske 70-tallsfilmene. En mann vender tilbake til Catania og sin tidligere elskerinne for så å bli forført av hennes 15-årige datter. Fernando di Leo er en av de glemte italienske regissørene av film noir. Han var også manusforfatter på de to første westernfilmene til Sergio Leone med Clint Eastwood, "For en neve dollars" og "For en neve dollars mer".
     

    Vedlegg

    S

    Syncrolux

    Gjest
    Har omsider fått sett ferdig The Godfather triologien. En stund siden sist jeg så den. Den siste filmen er ikke like bra som de to første, men vurdert som sådan fortsatt en veldig bra film. Det jeg virkelig liker med de er at ting er saktegående, mørkt og dialogen er stort sett avdempet. Men likevel er det svært interessant og spennende. Skuespill i ypperste klasse i alle filmene, man ser ikke på skuespillere som spiller her, men man tror fullt og helt på karakterene på lerretet. Det er skjelden vare.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    ^Gudfaren er klassikere. Minner meg på det klippet her hvor Coppola prater om hvordan Brandon fikk rollen som Don Corleone. :)

     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.701
    Antall liker
    5.153
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Terminator Genisys



    Blu-ray/Dolby Atmos

    Er nok endel delte meninger om denne, men jeg storkoste meg. Humoren var akkurat sånn passe dårlig, mye action og heftig lyd noe som alt i alt gjør dette til fin underholdning. Bare ikke forvent noe nytt.
     

    Vedlegg

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.141
    Antall liker
    34.204
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Der minner du meg på at jeg har Hjortejegeren liggende uåpnet - innkjøpt for et gjensyn , men glemt bort litt i hylla !

    Sist ut herfra var Across the Universe . For det første , jeg liker normalt ikke musikaler - men denne holder mål. Stor fordel om man har kjennskap
    til - og liker Beatles da hele filmen er laget rundt mange av deres låter. Storyen er enkelt nok en kjærlighetshistorie , men settingen for det hele er
    1960 tallet med Hippietiden , Vietnam og hele pakka. Noe som imponerer er både hvordan de har arrangert sangene i forhold til originalen. Mange av de er
    brutt helt ned - og bygget opp med andre arrangementer. Allikevel så kjenner man låtene så godt at det gir en gjenklang. Også dyktig hvordan de bruker
    mye av sangene i stedet for dialog , og allikevel får en naturlig flyt i det hele.

    Altså - en god dose 60 talls nostalgi / Beatles / med en love story til å binde det hele sammen. Morsomme små roller fra Bono , Joe Cocker m/flere.
    Jaggu sto den gamle Porschen til Janis Joplin tilfeldig parkert i gata også !

    Across_The_Universe_Original.jpg
     
    Sist redigert:

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Jeg liker Hjortejegeren veldig godt, men den er alt for lang.
    Cimino har for mye på hjertet, og hans Heaven's gate knakk da også ryggen på filmstudioet United Artists og satte punktum for en kort periode der regissørene skulle ha siste ord i Hollywood. Filmen er i alle fall alt for lang og vingler hit og dit.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Julieta - Pedro Almodòvar (2016)


    En middelaldrende kvinne treffer tilfeldig datterens venninne, og det setter igang en selvransakelse der skyld, sorg og ansvar må sees på med nye øyne. Sorg er tunge saker og flere må gå i seg selv og ingen er fri for ansvar for avstanden som har oppstått.
    Dette er Almodòvars 20. film, og han fortsetter å forske i kvinnesinn og i vanskelige relasjoner mellom mor og datter. Og joda, det dukker opp en transperson i denne, og. Som vanlig er kvinnene blendende vakre - med unntak av én.

    Jeg har et blandet forhold til Almodòvar; når han er god er han god, men når han er kjedelig er han jammen meg trøttandes. Han har en distanse til stoffet og tema som skaper for mye kulde og avstand hos en sentimentalist som meg. Det tar ca 2/3 av filmen før jeg lar meg rive med, og før jeg skjønner hva de strever med disse menneskene.
    Alt er veldig pent filmet og godt spilt, fin og stram regi - men det blir noe analytisk og dissekerende over det hele. Det skaper, i alle fall hos meg, en manglende innlevelse.
    Jeg likte veldig godt Alt om min mor, denne når ikke helt opp.

    Så den på kino, liten sal.
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.089
    Antall liker
    8.413
    Torget vurderinger
    1
    Denne her. Blir bare bedre og bedre for hvert gjensyn.
    Filmen har 50års jubileum i år. Ingen dialog - stort sett bare grynting. Effekter av ray harryhausen. Dinosaurer og Raquel Welch in skinnbikini (dvs Raquel Welch i bikini. Ikke dinosaurer). Kan det bli bedre?


     

    Vedlegg

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.701
    Antall liker
    5.153
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Neon Demon



    Blu-ray/DSU
    Nicolas Winding Refn har laget mange bra filmer, helt tilbake til Pusher i 1996 - men dette er en helt annen film. Er mange som har blitt skuffet over denne men jeg likte den veldig godt. Flott visuelt og ikke minst fint soundtrack. Anbefales.


    Hobbiten 3




    3D Blu-ray/DSU
    Der fikk vi endelig sett den siste hobbit filmen i 4D, er fantastisk underholdning og muligens det tøffeste jeg har sett innen 3D. Liker nok film nummer 2 best, men er underholdning på topnivå dette også.
     

    Vedlegg

    A

    ANM

    Gjest
    Synes The Revenant var litt oppskrytt handlingsmessig, litt for intern amerikansk, men flott å se på var den.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Litt mye grynting og i overkant av DiCaprios snørr og sikkel.
    Filmen er fotografert helt uten kunstig lys, og jeg likte den - selv om den har en del svakheter. Manus er for usannsynlig og er litt krevende når det gjelder troverdigheten.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Moonlight - Barry Jenkins (2016)


    Tredelt fortelling om den fargede gutten som vokser opp under grov omsorgssvikt og som aldri blir fortrolig med sin egen homoseksualitet.

    Filmen har fått terningkast så det står etter - både på form og innhold - og har blitt spådd både Oscar og mere til. Derfor var forventningene relativt høye da jeg gikk for å se denne på kino i kveld. Jeg likte den bare sånn där.
    Formen er ikke så veldig krevende, en del uklar filming er det og en rotete og taktløs klipperytme, ellers er dette ganske streit historiefortelling. Lys og musikk er veldig bra, de utfyller bildene på en framifrå måte.

    Jeg synes at homo-temaet i filmen er ganske utdatert. Kan hende det er sånn i getthoen, det vet jeg ingen ting om, men for en nordeuropeer virker dette ganske søkt. Skal det virkelig være så vanskelig å tåle sine egne lengsler? Kan hende jeg setter meg for mye på min høye hest, men jeg opplever dette som lite troverdig.

    Filmen handler vel så mye, og kanskje mest, om identitet; hvordan blir man den man blir. Hovedpersonen, Chiron, har ingen farsfigur å bli lik, fraværet av fars- og mannsmodeller er total. Moren hans virker dessuten ikke. Han tar derfor i voksen alder etter den eneste mannen som viste han omsorg; en pusher.

    Kontakten mellom Chiron og bestevennen, Kevin, beskriver også den sterke sosiale kontrollen som gjelder. Den relasjonen handler både om å bli sett, likt - men også om å bli sveket. For så å bli forsont. Det synes jeg heller ikke var særlig troverdig.

    Jeg synes også filmen mangler emosjonell nerve. Kan hende jeg er en sentimental gammel gubbe, men det er rett og slett ikke rørende nok det vi får presentert her. Da vil jeg heller se Xavier Dolan, han får til både å snakke til hode og til hjerte. Eller Steve McQueen, han klarer det samme. Dette blir for inkjevetta, og problemet er at vi i for liten grad kommer under husen på Chiron - vi blir stående på avstand å betrakte.
     

    Vedlegg

    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hvis du liker litt grov humor og tull og fjas, så er disse to å anbefale. Bør ses i sammenheng, spesielt fordi film 2 gjør litt narr av film 1 og å være en oppfølger...
    Ta det for hva det er, men for min del; LMAO ...
    21 Jump Street
    22 Jump Street

     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Endelig klart å komme meg gjennom Batman V Superman etter å ha prøvd to kvelder, og sovnet utallige ganger underveis. Dette var en film jeg gledet meg og var positiv til før jeg så den, mye fordi jeg hadde fått inntrykk av at den skulle være en filmatisering av Frank Miller's tegneserie The Dark Knight Returns.

    Det var nok heller meget løst basert og litt inspirert av nevnte graphic novel, for det her var egentlig ganske dritdårlig. Det jeg var mest skeptisk til før jeg så den var kanskje at Ben Affleck skulle spille Batman, men det var faktisk det minste problemet, tvert i mot syns jeg han passet godt til rollen og gjorde en bra figur det meste av tiden. Problemet er heller at de bak filmen har kokt sammen en skikkelig smørje av et manus, iallfall sett med mine øyne som hadde ventet noe helt annet. Det er mye med TDKR som er utdatert og hadde trengt litt oppdatering før en filmatisering, men selve historien er helt framifrå når det kommer til tegneserier av denne typen, og hadde fortjent å bli behandlet med mer troskap til originalen. Det sier kanskje litt at jeg istedenfor å følge med filmen hele tiden, heller ble sittende og høre på lydeffektene i surroundandlegget mitt og vurdere lydkvaliteten, om det ville funke med like høyttalere rundt hele, en mindre forsterker, og ting som det... ikke så veldig engasjerende altså. Tommel ned herfra, selv om det er visuellt og håndverksmessig bra laget, så er historien i filmen dumt dårlig.
     
    Sist redigert:

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Det siste jeg så av Nicolas Winding Refn var Only God Forgives. Jeg kan ha sans for estetisert vold, men han gikk for langt i den filmen, synes jeg. Men skal gi Neon Demon en sjanse.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.701
    Antall liker
    5.153
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Aliens 1986



    Blu-ray/DSU

    Joda, James Cameron og aliens slår ikke feil. Alle har sett denne, men var gøy å se den igjen i kinoen. Holder ikke noe tilbake for originalen syns jeg. Går vel nedover med franchisen etter denne filmen men tenkte å se de resterende også. Spent på den kommende Alien : Covenant

    Lyden var litt fremtung, som alltid på eldre filmer men var klart og fin lyd. Ikke mye som skjedde hverken rundt meg eller i taket.
     

    Vedlegg

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Det siste jeg så av Nicolas Winding Refn var Only God Forgives. Jeg kan ha sans for estetisert vold, men han gikk for langt i den filmen, synes jeg. Men skal gi Neon Demon en sjanse.
    Only God Forgives så jeg på kino, og syns den var fascinerende. Men ikke helt lett å like alltid, særlig slutten var ubehagelig. Kommer nok også til å se Neon Demon ved anledning.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Aliens 1986



    Blu-ray/DSU

    Joda, James Cameron og aliens slår ikke feil. Alle har sett denne, men var gøy å se den igjen i kinoen. Holder ikke noe tilbake for originalen syns jeg. Går vel nedover med franchisen etter denne filmen men tenkte å se de resterende også. Spent på den kommende Alien : Covenant

    Lyden var litt fremtung, som alltid på eldre filmer men var klart og fin lyd. Ikke mye som skjedde hverken rundt meg eller i taket.
    Alien og Aliens er jo to helt forskjellige filmer. Husker vi syns Aliens var skikkelig kul når jeg var kid, masse tøff action, tøffe kommentarer, og badass marines. Jeg personlig liker neste film ut også, selv om det også er en helt annen film enn de to foregående. Mørk, dyster, regissert av David Fincher. Forøvrig en av mine favorittregissører også. Senere lagde han jo både Se7en, Fight Club, Zodiac, og Gone Girl for å nevne noen. En bra mann som vet hva han driver med.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Håper at Promotheus kommer med en oppfølger også, synes det er intressant å høre resten av storyen om Aliens..
     
    D

    Danke

    Gjest
    Er det bare vi som følte at de dysset ned deepwater når det skjedde? Husker bare å ha sett bilde av et bunnrør som lekte olje...
     
    D

    Danke

    Gjest
    Er det bare vi som følte at de dysset ned deepwater når det skjedde? Husker bare å ha sett bilde av et bunnrør som lekte olje...
    Ja, DWH filmen er jo dokumentarisk i tråd med amerikansk skildring av sannhetsgehalt... ???:rolleyes:
    Nei altså det var ikke det jeg mente, men at det gikk med en drøss mennesker i en eksplosjon, som jeg aldri før filmen husker at jeg ble informert om. Bare et bilde av en undervannslekkasje som hadde med BP å gjøre.....
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.701
    Antall liker
    5.153
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Liker også David fincher godt, men tror muligens det er den eneste Alien relaterte filmen jeg ikke har sett. Planlegger å se den til helgen.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Er det bare vi som følte at de dysset ned deepwater når det skjedde? Husker bare å ha sett bilde av et bunnrør som lekte olje...
    Ja, DWH filmen er jo dokumentarisk i tråd med amerikansk skildring av sannhetsgehalt... ???:rolleyes:
    Nei altså det var ikke det jeg mente, men at det gikk med en drøss mennesker i en eksplosjon, som jeg aldri før filmen husker at jeg ble informert om. Bare et bilde av en undervannslekkasje som hadde med BP å gjøre.....
    Jeg satt faktisk i møte med Transocean i det nyheten sprang om at det var brann og 12 savnede ombord.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.701
    Antall liker
    5.153
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Sully



    Blu-ray/Atmos

    Har jo hørt mye godt om denne filmen men må vel innrømme at jeg ikke hadde de altfor høye forventingene men her tok jeg virkelig. Meget spennende og bra film. Demo materiale på lyd og bilde - her får man virkelig se hva poenget med atmos er. Det var også deilig med en film som klarte å holde seg til klassiske 1,5 time spilletid og ikke på død og liv måtte drøye tiden. Anbefales!
     

    Vedlegg

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Hacksaw Ridge har vært tilgjengelig på blu-ray i noen dager allerede, så et eller annet sted i verden finnes den nok allerede utgitt.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.701
    Antall liker
    5.153
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Le havre 2011






    Blu-ray/DSU


    Aki kaurismäki leverer nok en fransk film med både finske og franske skuespillere. Det visuelle er nesten mer fransk enn franske filmer selv, selv om handling åpenbart foregår på 2000 tallet Er karakterene og kulissene satt lenger tilbake i tid. Hovedpersonen Marcel, som er gjenganger fra "la vie boheme" spiller en fattig men optimistisk skopusser, som har lagt kunstnerkarrieren fra Paris på hylla. Lun og fin film - enkelte vil nok la seg irritere av de politiske undertonene men sett bort fra dette kommer det en uforbeholden anbefaling fra meg hvis man har sansen for Kaurismaki og/eller fransk film.
     

    Vedlegg

    A

    ANM

    Gjest
    Den flotte, men blant de fleste, ikke elskede Dune. Jeg elsker den og har sikkert sett den 20 ganger. Den ligger for tiden på Youtube, både den orginale og den utvidede.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn