Hva skal man gjøre med bakveggen

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
No, no flås. Vi begynner å bli seriøse og huske riktig nå. Putt lyttestolen max en halvmeter fra bakvegg, og dra høyttalere og suber mot deg i passelig monn. Så skal du se og høre at vi ikke kødder.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kommer blant annet ann på avstand til bakvegg, om man har bassoppsamling der og vil også gjøre noe med det og delvis bruksområde.

Er avstanden på over 2 m og det brukes mye til musikk så ville jeg selv ha valgt bredbåndet 1D diffusorer med evt. bassfeller bak. Brukes det primært til film, så kan man gjerne like greit velge et hybdrid produkt som både diffuserer og demper. I så fall er det vesentlig at produkter faktisk diffuserer og ikke bare sprer lyden på en lite homogen måte.

Man kunne også ha kombinert f.eks en mindre absorbent i midten hvor avstanden er kortest og mer diffusjon ute på sidene hvor avstanden er lenger. Det vil avhengig av avstand, bruksområde og hvilke type diffusor man vurderer. Dersom man f.eks vurderer diffusorer som kun diffuserer opp til 4-5KHz, så ville jeg ikke nødvendigvis hatt diffusjon akkurat i midten med litt begrenset avstand til musikkbruk.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.782
Antall liker
21.686
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Morsom tråd! Men så ble det morgen. No offense, Orso, jeg spiller Bachkantater nå, SDG.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Takk Orso
Avstanden fra sweetspot til vegg/dør er 206cm. Til hjørne er det 310.

Bruker for tiden rommet like mye til film og musikk.

Øya (det sorte på bildet) er 40 cm rockwool. Dette fungere bra men ser jo ikke ut. Utfordringen blir denne døra. Jeg må jo komme meg inn i rommet.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Er ikke noe problem å henge noe på en dør.

Uansett, hva du skal gjøre avhenger avhenger av mange faktorer. I tillegg det jeg har jeg nevnt, så kommer spørsmål som: Skal større deler av bakveggen behandles inkl. hjørner, kan høyttalerne bak der flyttes noe, budsjett og om det er snakk om DIY eller kjøpeprodukter. Og DIY vil avhenge av hva du kan få til.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Ønsker å beholde den sounden jeg har idag. Men å få det waffet opp.
Høyttalere på bildet er surround back kanaler. Så de kan flyttes.

Tror jeg havner på kjøpe produkter denne gangen. Diy blir ikke pent nok. Muligens stoff med bildetrykk hadde gjort mye.
Budsjettet pr du er ikke fett. Men dette er det neste på to do listen min.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
En tanke. Hadde jeg kunne brukt avstivet sponplater fra gulv til tak, som jeg kunne vridd slik at jeg kan styre refleksjon på bakveggen dit jeg ville? En reflektor altså.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Hvilke frekvensområder er det som stikker seg ut uten demping? Du kunne montert perforerte mdf-plater på en kunstig vegg og hatt demping bak.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Får en del ekstra mellom 650hz til 1300hz. Samt at lyden blir mye mere urolig. Impulse /etc stiger med omtrent 10db.

Rett og slett perforert spon. Hvor store hull burde en slik vegg ha?

Har vert inne på tanken å ha hele veggen der med staver og demping bak.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Staver funker fint. Du bør nok ha 25% perforering. Hullstørrelsen er ikke så ekstremt kritisk. Du kunne sikkert tapetsere med veggfornyer om du ikke vill ha noe som er så synlig.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Ville nok brukt mdf fremfor spon forresten.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hmm... Kanskje noe å teste
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hva venter du på? Den såg bra ut den. Mitt problem er den £¥¥|?^ døra.
 
A

ANM

Gjest
Det blir diffusorer der på sikt. Det er en nødløsning grunnet irriterende flutter med lerret nede, hadde en bunke med Rockfon liggende. Rockfonplate på døra går jo.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Perforerte plater er ikke en god løsning IMO til mindre rom med korte avstander når bruken er musikk/film. Vil føre til utstikkende frekvenser og tonale avvik.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Perforerte plater er ikke en god løsning IMO til mindre rom med korte avstander når bruken er musikk/film. Vil føre til utstikkende frekvenser og tonale avvik.
Nå gjetter du vilt.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Perforerte plater er ikke en god løsning IMO til mindre rom med korte avstander når bruken er musikk/film. Vil føre til utstikkende frekvenser og tonale avvik.
Nå gjetter du vilt.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Nei. Det er ingen homogen spredning i et perforert panel. Det er jo velkjent. Og når du sier at hullstørrelsen ikke er kritisk og det er tilstrekkelig med 25% hull, så er du helt på bærtur. Det innebærer nesten ingen spredning/demping oppover i frekvensene, stor sett bare refleksjoner.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.539
Antall liker
3.724
Torget vurderinger
96
Ønsker å beholde den sounden jeg har idag. Men å få det waffet opp.
Høyttalere på bildet er surround back kanaler. Så de kan flyttes.

Tror jeg havner på kjøpe produkter denne gangen. Diy blir ikke pent nok. Muligens stoff med bildetrykk hadde gjort mye.
Budsjettet pr du er ikke fett. Men dette er det neste på to do listen min.
DIY akustikk ikke pent? Til og med jeg som har en og en halv tommeltott klarer å gjøre det pent. Rammer av 15 cm glattkant, rockwool oppi, og så et stoff med litt strekk i, f.eks. høyttalerstoff som er veldig lydtransparent, stramt stiftet rundt hele. Legg sjela i å få hjørnene fine, så ser slike panel meget bra ut. Er min mening i allefall. Koster lite også.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Perforerte plater er ikke en god løsning IMO til mindre rom med korte avstander når bruken er musikk/film. Vil føre til utstikkende frekvenser og tonale avvik.
Nå gjetter du vilt.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Nei. Det er ingen homogen spredning i et perforert panel. Det er jo velkjent. Og når du sier at hullstørrelsen ikke er kritisk og det er tilstrekkelig med 25% hull, så er du helt på bærtur. Det innebærer nesten ingen spredning/demping oppover i frekvensene, stor sett bare refleksjoner.
Det er snakk om absorbent, ikke diffusor.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
En perforert plate er ikke bare en absorbent nei. Den sprer og reflekterer lyden også, men på en måte som ikke er homogen og gir fortsatt spekulere refleksjoner. Det er ikke kritisk til større rom eller noe som brukes til tale, men ikke spesielt optimalt til bruket vi snakker om her.

Og hva skulle poenget være med å lage med perforert hardt materiale foran hvis det bare var en absorbent?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Så lenge hullene er åpne gjennom vil diffisjonen bli minimal.

Les tråden.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Perforert plate kan vel brukes som en tunet bassfelle?
Ja, men det konstrueres på en annen måte.

Vanlig perforerte paneler er laget helt annerledes enn det Snicker beskriver her. I store rom med sann etterklangstid og til bruksområde tale, så fungerer den type paneler bra. Da får man en del demping, samtidig man som bevarer taleforsterkning i nødvendige frekvenser. Men i et lite rom som ikke har etterklangstid og flatene er mye nærmere, så vil de derimot ikke fungere på samme måte lenger. Og dersom man følger oppskriften som nevnes her med bare 25% hull og at størrelsen på hullene ikke er kritisk, så blir det enda verre. Da er det bunn og grad nesten bare en reflekterende flate oppover i frekvens med noe demping nedover i frekvens, vel og merke hvis det porøse materiale bak er både veldig stort og tykt. Er det ikke det, så blir det primært en reflektor.
 
Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Bjørn, det er på tide å komme on topic nå. Han behøver noe som kan erstatte en enhet med 30cm demping. Det skal veldig lite perforering til før over 80% av energien går tvers gjennom. Med 25% perforering vil dette fungere et godt stykke oppover i frekvens. Det han står igjen med til slutt kan justeres med moderate tiltak.

Hullmønsteret er relativt ukritisk så lenge det ikke er snakk om ekstremt små hull. Vi snakker om en ganske tynn plate, og dersom refleksjon fra hullenes åpninger hadde vært et vesentlig tema ville vi merket dette i langt større grad i mange sammenhenger ifm høyttalerkonstruksjon. Selve platen har tykkelse tilsvarende en bølgelengde ved 20kHz, mer nøyaktig, ca en kvartbølge ved 3,4kHz, men uten tapering vil ikke denne bli særlig aktiv. Når det gjelder helmholz så vil også den være ubetydelig av to viktige grunner, for det første vil selve konstruksjonen få ekstremt lav Q. For det andre vil luftrommet inni være så dempet at Q blir bortimot uendelig lav.

Det interessante er ikke hva "de" gjør i store rom, hvordan et diffusjonspanel virker osv, men om denne konstruksjonen vil være bortimot 100% resistiv (slik den er ment å være) i sitt tiltenkte virkeområde.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg har holdt meg til topic. Nevnte hvorfor ikke løsningen din ikke vil fungere bra, men da skriver du at jeg "gjetter vilt" uten å backe det opp med noe mer fornuftig. Det er den type kommunikasjon som er off-topic Jørn Rune og ikke minst usaklig. Det du skriver her er i bunn og grunn feil.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Jeg har holdt meg til topic. Nevnte hvorfor ikke løsningen din ikke vil fungere bra, men da skriver du at jeg "gjetter vilt" uten å backe det opp med noe mer fornuftig. Det er den type kommunikasjon som er off-topic Jørn Rune og ikke minst usaklig. Det du skriver her er i bunn og grunn feil.
Du må nesten komme med litt mer enn "du tar feil" Bjørn. Hvilke andre fenomener enn refleksjoner og Helmholzresonanser er det du mener er tilstede og vil skape problemer?

Du må ikke glemme at jeg både har beregnet dette og testet det i praksis.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Siden dere er så uenige, så gjenstår det vel bare å teste ut? Hvilken hull dimmensjon burde jeg bruke og hvor tett skal jeg sette de? Et par mdf eller gulvspon plater koster ikke all verden...
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Begge deler. Fremdeles i tenkeboksen. Tapet vil jo gjøre det mer waffet..
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Med tapet tror jeg det er lurt å ta 25mm hull. Da kan du evt også vurdere å øke til mer enn 25%. Uten tapet burde 10mm hull vær tilstrekkelig. Uansett vil det ha litt andre egenskaper med tapet enn uten.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Har syslet litt med perforerte bassfeller jeg også. Fungerer veldig bra.
Det går an å kjøpe ferdig perforerte plater, ellers blir det mye borring. :) Du kan leke deg i acousticmodelling.com med virkemåte.
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Hva med å lage "slisser" ? Hullsag med feks 40/50 cm mellomrom og så sage mellom de? Da vil man jo kunne lage et litt kult mønster hvis det er gjennomtenkt på forhånd og også få mye åpning/gjennomstrømning i platene.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Skal teste ut en kombinasjon av cd hyller og rockwool før jeg gjør no videre.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
I full gang her nå... Så får vi se.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.803
Antall liker
1.646
Sted
Sjælland. Danmark.
Vis vedlegget 438449

Ja hva skal man gjøre bak der. Ønsker en løsning som har høyere waf men må alikevel vere effektiv på refleksjoner.

Kan ikke spille med naken vegg.

Noen forslag?
Svanø V-wings vil stå flot der. De er fremragende.

DSC00739.jpg



Her et billede fra mit lytterum, som er nogle år gamle. I dag står musikanlægget på langvæggen lavt under de sorte V-wings.. Det er de sorte, der er V-Wings. De er så gode. De står ovenpå Hofa diffusere, som jeg købte, før jeg kendte Svanø 's, som jeg gik over til deres diffusere. To rammer Hofa bærer de tunge V-wings. Med de mange penge du ser ud til at have brugt, ville jeg satse på noget godt der. Bagvæggen er også vigtig. En billigere løsning er de Svanø ´s Pap-wings. De er lette at flytte rundt med og kan afprøves mange steder meget nemt. V-wings er bedst og tungest. Der er mere gods i dem :rolleyes:

De er 120 cm x 60 x 25.
 
Sist redigert:
Topp Bunn