Hva med å diskutere surroundutgivelser? Anbefalinger osv..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.988
    Denne er nais, låter veldig bra på mitt oppsett 🎸 🤘



    En favorittskive.

    Vært lite stille mtp surround slipp hos Apple nå i julen - etter en veldig travel høst, håper det løsner litt nå utover.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.495
    Antall liker
    923
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Denne er nais, låter veldig bra på mitt oppsett 🎸 🤘



    En favorittskive.

    Vært lite stille mtp surround slipp hos Apple nå i julen - etter en veldig travel høst, håper det løsner litt nå utover.
    Var litt skuffet over denne, lite i høyden synes jeg, men bra musikk. Har hørt en del på Disturbed - Divisive i det siste, grei miks og tøff musikk, Ann Wilson er med på ett spor. :cool:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.988
    Pyromania er fantastisk i surround, for et trykk 🤘 er vel på 3 eller 4:e runden nå :cool:



    Er litt forskjellig fra stereoversjonene. Den "tunge" synthen i Rock of Ages drukner litt og høres lite i stereo - i surround er den massiv og dødskul 😁

    Denne vil jeg gjerne ha i fysisk format, albumet er 40 år nå i januar - kommer det en deluxe med denne surround innspillingen handles den!
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.988
    Ny release fra SDE:




    En favoritt her, har vinyl/dvd kombien fra før - men bestilte denne, spennende utgivelse.

    Ny stereo remix fra multitracks - også interessant.

    New Dolby Atmos Mix
    5.1 Mix (DTS HD-Master Audio 5.1)
    1973 Quad Mix (DTS HD-Master Audio 4.0)
    2023 Chris Kimsey Stereo Mix (48/24)
    Flat transfer of the Original 1971 Mix (48/24)
    Begrenset tilgang, kan lønne seg å være rask:

    Be aware, there is no pre-order window – this blu-ray is limited to 1,000 units worldwide.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.495
    Antall liker
    923
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Pyromania er fantastisk i surround, for et trykk 🤘 er vel på 3 eller 4:e runden nå :cool:



    Er litt forskjellig fra stereoversjonene. Den "tunge" synthen i Rock of Ages drukner litt og høres lite i stereo - i surround er den massiv og dødskul 😁

    Denne vil jeg gjerne ha i fysisk format, albumet er 40 år nå i januar - kommer det en deluxe med denne surround innspillingen handles den!
    Jeg var skuffet over denne, lite i høyden, da er det ikke noe for meg. Måtte sjekke noen andre Atmos mikser for å se om det var noe galt med oppsettet mitt, det var det ikke.:cool: Blir den nye Katatonia i kveld fra AM, det er musikk og miks for meg.;)
    Får den nye Riverside i morgen, greit med ny musikk i Atmos.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.495
    Antall liker
    923
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Ny release fra SDE:




    En favoritt her, har vinyl/dvd kombien fra før - men bestilte denne, spennende utgivelse.

    Ny stereo remix fra multitracks - også interessant.



    Begrenset tilgang, kan lønne seg å være rask:
    Vet ikke om jeg bestiller denne, får tenke på det, er ingen stor fan. Blir litt dyre disse SDE utgivelsene med frakt, moms og gebyr. :confused:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.988
    Ser ut til å bli en skikkelig deilig start på surround i år:

    Turn of a Friendely Card - 24 februar

    Deadwing - 3 mars

    Dark Side of the Moon - 24 mars

    og nå sist: Ten Years After - A Space in Time

    Og litt titler i klasse med Pyromania på Apple Music fremover, kan dette bli veldig bra :cool:
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.495
    Antall liker
    923
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut til å bli en skikkelig deilig start på surround i år:

    Turn of a Friendely Card - 24 februar

    Deadwing - 3 mars

    Dark Side of the Moon - 24 mars

    og nå sist: Ten Years After - A Space in Time

    Og litt titler i klasse med Pyromania på Apple Music fremover, kan dette bli veldig bra :cool:
    Som sagt Pyromania imponerte meg ikke, miksene til Giles Martin treffer meg sjelden. Nyeste Katatonia derimot, var imponerende bra både musikalsk og ikke minst miksen. Full pupp i høyde høyttalerne stort sett hele tiden, akkurat som jeg liker det.:) Er spent på nyeste Riverside i morgen, miksen har fått litt blandede kritikker på QQ.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.988
    Ser frem til kommende Ten Years After utgivelsen fra SDE - feirer med en avspilling av quaden som kom på dvd i 2012:



    Kul skive.

    Her har jeg korrigert og byttet på kanalene, da de var feil på dvden.

    Dette er fikset i den kommende utgaven.

    Artig med dette slippet i 2012 - en LP med en medfølgende surround DVD, litt unikt. Skikkelig bra lyd i vinylen også.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.495
    Antall liker
    923
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Ser frem til kommende Ten Years After utgivelsen fra SDE - feirer med en avspilling av quaden som kom på dvd i 2012:



    Kul skive.

    Her har jeg korrigert og byttet på kanalene, da de var feil på dvden.

    Dette er fikset i den kommende utgaven.

    Artig med dette slippet i 2012 - en LP med en medfølgende surround DVD, litt unikt. Skikkelig bra lyd i vinylen også.
    Har også den pakken, men har knapt spilt DVD'en pga feilen, tungvint å bytte om på kablene hver gang. Bestilte SDE versjonen jeg og, da er i alle fall quad miksen fiksa. ;) Er kommet en låt fra albumet på AM, har ikke sjekket om den er i Atmos.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.988
    Bare noen få dager til The Turn of a Friendly Card deluxe slippes, venter spent - varmer opp med en gjennomlytting av "Tales"



    Har bygget ny pc - den gamle hadde rundet 10 år - over på Windows 11 og en del heftigere specs - i5 13600K, 32GB DDR5 6000MHz, NVMe M.2 SSD osv.

    I den forbindelse gikk jeg over til 64 bits Foobar - da fungerte ikke mitt gamle DarkOne skin - laget selv en ny layout - ikke like pen - men mer funksjonell til mitt bruk.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.495
    Antall liker
    923
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Bare noen få dager til The Turn of a Friendly Card deluxe slippes, venter spent - varmer opp med en gjennomlytting av "Tales"



    Har bygget ny pc - den gamle hadde rundet 10 år - over på Windows 11 og en del heftigere specs - i5 13600K, 32GB DDR5 6000MHz, NVMe M.2 SSD osv.

    I den forbindelse gikk jeg over til 64 bits Foobar - da fungerte ikke mitt gamle DarkOne skin - laget selv en ny layout - ikke like pen - men mer funksjonell til mitt bruk.
    Venter på kun BD, som kommer i mai. Tiden for store bokser er over for meg, spesielt uten Atmos. :cool:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.988
    Har litt OCD når det gjelder lufting/varmgang - en del erfaring med forkortet levetid på hifi-utstyr pga dette. Fikk noen 140mm pc vifter til overs i forbindelse med pc-byggingen - av den lydløse typen.

    Slik ser "surround-benken" ut for tiden:



    Bruker den 5 kanals Rotelen for tiden til frontrekken og surroundhøytalere - det som vanligvis brukes til 5.1 innspillinger - som jeg spiller mest. Selv om det er klasse D, blir den ganske varm med denne plasseringen. Ikea benken har en fin åpning midt bak - som skapt for en 140mm vifte:



    Dette fungerer veldig bra, lydløst og temperaturen på forsterker gikk kraftig ned.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.988
    En favoritt i surround:



    Kult prosjekt dette av Robert Reed, fått med seg Les Penning, bl.a. som narrator, som har jobbet med Mike Oldfield.



    Det fulgte med et hefte med bilder osv





    Stonehenge & Space greier er kult





    Robert forteller litt om inspirasjonen for albumet:

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.988
    Denne likte jeg:



    Ingvild Koksvik - Mørketidssanger
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.988
    Lana Del Rey på gang med nytt album i Atmos, kommer 24 mars



    Stor favoritt hos meg, men sliter med den overkomprimerte masteringen på det hun har gitt ut - tror jeg har alt.

    Ser ut som Atmos løser dette problemet - håper hele katalogen hennes nå blir mixet i Atmos med bedre dynamikk.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.109
    Torget vurderinger
    4
    Apple Music spatial audio blir nå tilgjengelig for mange flere da Sonos snart vil få support for formatet. Da trenger man ikke lenger Apple hw for å avspille dette, kan være starten på en større utbredelse av Spartial/Atmos musikk for "massene"?
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.495
    Antall liker
    923
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Apple Music spatial audio blir nå tilgjengelig for mange flere da Sonos snart vil få support for formatet. Da trenger man ikke lenger Apple hw for å avspille dette, kan være starten på en større utbredelse av Spartial/Atmos musikk for "massene"?
    Vi får se, er vel bare lyd plankene deres som støtter Atmos? Har selv en Sonos Amp i stua, fungerer fint til Spotify og TV lyd, men Atmos fra Apple Music funker nok best nede på musikk/film rommet med ett 7.4.4 oppsett. ;)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.109
    Torget vurderinger
    4
    Den nye Era 300 har støtte for Atmos så det skjer noe nytt nå med støtte for Atmos ikke bare på lydplanker. Massene kommer nok ikke til å ha 7.4.4 eller tilsvarende oppsett men det er mye Sonos rundt om allerede. Lossy/Losless er det ikke så lett å høre forskjell på med Sonos, men flere kanaler merkes. Selv på mitt simple TVanlegg så er DD5.1/DTS bedre en high res stereo. På lydplankene så trenger man ikke slå på TV og bruke ATV som jeg må nå, man kan spille direkte fra Sonos appen. Om folk vil ha dette gjenstår jo og se.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.988
    Endelig var den i hus 🎉



    The Alan Parsons Project - The Turn of a Friendly Card

    Høres bra ut foreløpig - fin surroundmix. Får analysere og teste ut high rez stereo osv senere.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.988
    Fått inn discene på pcen - ble litt syretest for det nye oppsettet - ny pc, nyinstallsjon av programmer og tilpasning av disse - for min filstruktur osv. Ble ikke for mye banning 😄



    Alan fortsetter å kjøre frontene i surroundmixen litt for "hot" - noe bedre enn Ammonia Avenue. Men låter ganske bra på mitt oppsett - surroundmixen er god og får frem mye som drukner litt i stereomixen.

    Med på blu rayen er også en high rez utgave av original stereo mixen, en cd med remasteren fra 2008 og et par cder til med Demoer, Bonus Tracks osv.

    Ser ikke ut til at denne Deluxe boxen finnes hos Platekompaniet - merkelig.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.988
    En favoritt utgis av SDE:



    The Tubular Bells SDE-exclusive blu-ray is packed with content and features the following audio streams:

    Tubular Bells – 2023 David Kosten Dolby Atmos Mix*
    Tubular Bells – 2009 Mike Oldfield 5.1 Surround Mix
    Tubular Bells – 1975 Quad Mix
    Tubular Bells Intro Edit – 2023 David Kosten Dolby Atmos Mix*
    Tubular Bells – 2023 David Kosten Stereo Mix (48/24)*
    Tubular Bells – 1973 Original Stereo Mix (96/24)
    Tubular Bells Intro Edit – 2023 David Kosten Stereo Mix (48/24)*
    Tubular Bells 4 Intro – Demo (48/24)

    *Only available physically on this product
    Slippes 26 mai.


    Ser ut som en skikkelig flott utgave. Også vinyl & cd på gang.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.988
    Fin fredag - cognac i glasset og denne på anlegget:



    Ikke tvil her - det er Atmos - med store bokstaver 😄
     

    vosten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2003
    Innlegg
    280
    Antall liker
    40
    Fin fredag - cognac i glasset og denne på anlegget:



    Ikke tvil her - det er Atmos - med store bokstaver 😄
    Hadde tenkt å holde meg unna denne. Har sacd fra 2003 og immersion boksen fra 2011. Pluss x antall Vinyl. Men atmos frister😄
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.495
    Antall liker
    923
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Ser nå at den er tilgjengelig i atmos hos Apple music. Skal forsøke å leve med det.😄
    Det har jeg heldigvis klart, prisen på disse boksene er blitt helt hinsides. Det samme gjelder Signals boksen, men heldigvis så er den Atmos miksen også på Apple Music. :)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.988
    Fleetwood Macs Tusk har fått Atmos mix:



    Vel verdt en lytt eller 5 :)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.988
    Fant i postkassa i dag:



    Ten Years After - A Space in Time

    Flott utgave - Atmos, Quad, 5.1 & Stereo - full pakke! Atmos mixen er selvfølgelig ny - men også stereo er remixet i 2023.

    Foreløpig bare lyttet til Atmos - og det låter veldig bra.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.495
    Antall liker
    923
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Fant i postkassa i dag:



    Ten Years After - A Space in Time

    Flott utgave - Atmos, Quad, 5.1 & Stereo - full pakke! Atmos mixen er selvfølgelig ny - men også stereo er remixet i 2023.

    Foreløpig bare lyttet til Atmos - og det låter veldig bra.
    Min er på vei over fjellet. ;)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.988
    Marillion slipper Seasons End i surround, kommer 19 mai:




    Veldig varierende kvalitet på disse Marillion deluxe boxene - håper Seasons End blir bra!
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.988
    SDE med ny utgivelse - Suede's debut album med mixer av Steven Wilson



    The SDE Exclusive blu-ray will feature the following audio streams:

    2023 Steven Wilson Dolby Atmos Mix
    2023 Steven Wilson 5.1 Surround Mix (96/24)
    2023 Steven Wilson Stereo Mix (96/24)
    1993 Definitive Original Stereo Mix (96/24)

    10 dagers bestillingsvindu. Slippes i juli i forbindelse med albumets 30 års jubileum.

    En gammel favoritt dette - er bestilt 🎉
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.988


    Kanskje litt bedre fra disc vs streaming? - usikker - mulig litt mer drag i bunn på mitt oppsett. Låter fantastisk.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.988
    Brukt litt tid i dag på å rippe og lytte til Ten Years After albumet fra SDE.



    Her fra Quad mixen - som låter veldig bra. Det gjør også 5.1 DTS HD mixen - og 7.1/Atmos mixen i Dolby True HD. Bra nivå & dynamikk. :)


    Jeg så også frem til stereomixen, en ny remaster og original flat transferen. Ble skuffet. Her er den nye stereomixen (første låt):



    Brukt motorsag på dynamikken og er i tillegg senket alt for mye. Den originale flat transfer som også er inkludert på discen har bedre dynamikk - men er også veldig lav. :(



    Så for stereo er det 96/24 versjonen fra 2012 dvden som gjelder digitalt, samme originale flat transfer, men utnytter det digitale signalet optimalt:

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.988
    Atmos versjonen av The Dark Side er fantastisk å lytte til, det har blitt noen runder.

    Det drar til med bass noen ganger - som ingen andre versjoner har. Veldig passende - til musikken.

    Her fra begynnelsen av Time:



    Den forrige surroundversjonen fra 2011 har noe av det - men ikke så mye så lavt i frekvens, stereoversjonene har veldig lite eller ingenting der nede.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.988
    For de som vil teste subben er det det andre anslaget som treffer 23 Hz kraftig - og et av de siste - før låten starter.

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.988
    For referanse - stereoversjonen (2023 remaster)



    Ser en liten "hylle" ved 23 Hz - antagelig filtrert vekk - en eller annen gang.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn