Ønsker anbefaling Hva kom(mer) først? Høytalere eller forsterkeren

8

8x12_TOM

Gjest
La oss si det på en annen måte. Hvis vi hadde et SOTA oppsett der var samlet fra det beste av tilgjengelig utstyr, og som også samtidig er tillpasset hverandre.
Hva ville gitt den største degraderingen av lyden? En kilde til en hundredel av prisen eller en høyttarer til en hundredel av prisen
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.045
Antall liker
1.841
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Tusen takk for god underholdning, jeg ler meg skakk av dere :)

Den komponenten som har gitt meg personlig det største løftet, er forforsterkeren. Dette betyr ikke at man skal legge mest penger i denne, men at det for meg var positivt å få en forforsterker på et vist nivå.

Uansett, dette er fasiten, så det er ikke mer å diskutere :)

Ingen enkeltkomponenter er viktigst! Det eneste som teller er matching av rom og alle komponentene i forhold til egne preferanser.
 
D

Desillusjonert

Gjest
La oss si det på en annen måte. Hvis vi hadde et SOTA oppsett der var samlet fra det beste av tilgjengelig utstyr, og som også samtidig er tillpasset hverandre.
Hva ville gitt den største degraderingen av lyden? En kilde til en hundredel av prisen eller en høyttarer til en hundredel av prisen
Det kommer helt ann på matching!
Passe bra høyttalere kan låte ok med gode forsterkere, det er veldig sjelden gode og dyre høytalere låter bra med dårlige forsterkere! Men jeg har faktisk hørt tilfeller av det og. Det er ingen gylden regel for dette og ting må prøves i den stuen det skal stå i! Man får ofte hva man betaler for, men noen ganger kan en god match (uansett pris) klare å gi en temmelig god illusjon av god lyd!

Jeg skjønner at dette går helt imot filosofien og grunnlaget rundt anlegg til flere her inne, men dersom dere ikke har testet det både på dyre og godt sammensatte anlegg og på midrange anlegg, så tror jeg ærlig talt ikke dere har grunnlag for å diskutere det.
 
D

Desillusjonert

Gjest
Tusen takk for god underholdning, jeg ler meg skakk av dere :)
Den komponenten som har gitt meg personlig det største løftet, er forforsterkeren. Dette betyr ikke at man skal legge mest penger i denne, men at det for meg var positivt å få en forforsterker på et vist nivå.
Uansett, dette er fasiten, så det er ikke mer å diskutere :)
Ingen enkeltkomponenter er viktigst! Det eneste som teller er matching av rom og alle komponentene i forhold til egne preferanser.
YES!!
Godt sagt! Kunne ikke vært mere enig! :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
La oss si det på en annen måte. Hvis vi hadde et SOTA oppsett der var samlet fra det beste av tilgjengelig utstyr, og som også samtidig er tillpasset hverandre.
Hva ville gitt den største degraderingen av lyden? En kilde til en hundredel av prisen eller en høyttarer til en hundredel av prisen
Det kommer helt ann på matching!
Passe bra høyttalere kan låte ok med gode forsterkere, det er veldig sjelden gode og dyre høytalere låter bra med dårlige forsterkere! Men jeg har faktisk hørt tilfeller av det og. Det er ingen gylden regel for dette og ting må prøves i den stuen det skal stå i! Man får ofte hva man betaler for, men noen ganger kan en god match (uansett pris) klare å gi en temmelig god illusjon av god lyd!

Jeg skjønner at dette går helt imot filosofien og grunnlaget rundt anlegg til flere her inne, men dersom dere ikke har testet det både på dyre og godt sammensatte anlegg og på midrange anlegg, så tror jeg ærlig talt ikke dere har grunnlag for å diskutere det.

Jeg har også erfart at høyttalere kan spille "bedre enn de burde" ;) med skikkelige forsterkere (type "jernneve i silkehanske") som kan tvinge dem til å oppføre seg skikkelig.

Selvsagt må komponentene matche hverandre, men du også er kanskje enig i at den komponenten som setter størst preg på lydsignaturen i et anlegg og som blir mest påvirket av lytterommet, er høyttalerne? Derfor synes det for meg fornuftig å velge disse først, og deretter velge seg en forsterker som matcher. Dette var vel egentlig hva tråden skulle handle om?

Og igjen: Jeg mener altså at en digitalkilde med en lydkvalitet som matcher et sett høyttalere og forsterker, gjerne kan koste en del mindre enn hver av disse når man skal sette sammen et anlegg med best mulig lydkvalitet til en gitt pris.
 
D

Desillusjonert

Gjest
Jeg har også erfart at høyttalere kan spille "bedre enn de burde" ;) med skikkelige forsterkere (type "jernneve i silkehanske") som kan tvinge dem til å oppføre seg skikkelig.
Selvsagt må komponentene matche hverandre, men du også er kanskje enig i at den komponenten som setter størst preg på lydsignaturen i et anlegg og som blir mest påvirket av lytterommet, er høyttalerne? Derfor synes det for meg fornuftig å velge disse først, og deretter velge seg en forsterker som matcher. Dette var vel egentlig hva tråden skulle handle om?
Og igjen: Jeg mener altså at en digitalkilde med en lydkvalitet som matcher et sett høyttalere og forsterker, gjerne kan koste en del mindre enn hver av disse når man skal sette sammen et anlegg med best mulig lydkvalitet til en gitt pris.
Og jeg mener du ikke har noe grunnlag for å si noe slikt!
Det er ingen gylden regel, alt må prøves og alt må passe resten av anlegget og rommet!
Jeg har hørt DAC'er til 35K som ikke låter like bra som platespiller til 10K og det motsatte!

Men jeg er enig i at høyttalerene er de som påvirkes mest av rommet og derfor kunne man heller sagt at det var det siste man kjøpte og den delen i kjeden man må jobbe mest med og kanskje prøve ut flest fabrikanter av!

Som en annen sier, finn en forforsterker i en viss klasse, som man kan bygge videre på først! Deretter er det nesten hipp som happ hva man gjør og i hvilken rekkefølge! Personlig kommer jeg til å satse på signalkilde nå, også et effekttrinn. Så høyttalere...

Og høyttalere MÅ prøves hjemme, i stua det skal stå i!
 
Sist redigert:
T

tce-teams

Gjest
La oss si det på en annen måte. Hvis vi hadde et SOTA oppsett der var samlet fra det beste av tilgjengelig utstyr, og som også samtidig er tillpasset hverandre.
Hva ville gitt den største degraderingen av lyden? En kilde til en hundredel av prisen eller en høyttarer til en hundredel av prisen
Det kommer helt ann på matching!
Passe bra høyttalere kan låte ok med gode forsterkere, det er veldig sjelden gode og dyre høytalere låter bra med dårlige forsterkere! Men jeg har faktisk hørt tilfeller av det og. Det er ingen gylden regel for dette og ting må prøves i den stuen det skal stå i! Man får ofte hva man betaler for, men noen ganger kan en god match (uansett pris) klare å gi en temmelig god illusjon av god lyd!

Jeg skjønner at dette går helt imot filosofien og grunnlaget rundt anlegg til flere her inne, men dersom dere ikke har testet det både på dyre og godt sammensatte anlegg og på midrange anlegg, så tror jeg ærlig talt ikke dere har grunnlag for å diskutere det.

Jeg har også erfart at høyttalere kan spille "bedre enn de burde" ;) med skikkelige forsterkere (type "jernneve i silkehanske") som kan tvinge dem til å oppføre seg skikkelig.

Selvsagt må komponentene matche hverandre, men du også er kanskje enig i at den komponenten som setter størst preg på lydsignaturen i et anlegg og som blir mest påvirket av lytterommet, er høyttalerne? Derfor synes det for meg fornuftig å velge disse først, og deretter velge seg en forsterker som matcher. Dette var vel egentlig hva tråden skulle handle om?

Og igjen: Jeg mener altså at en digitalkilde med en lydkvalitet som matcher et sett høyttalere og forsterker, gjerne kan koste en del mindre enn hver av disse når man skal sette sammen et anlegg med best mulig lydkvalitet til en gitt pris.
Helt enig med dazed her høyttaleren først og ein sikkelig reciver/effekt/forsterker som matsher.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.718
Antall liker
103.636
Torget vurderinger
23
Er det ikkie de du hører på da?:cool:
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg mente som sagt at siden det er høyttalerne som typisk påvirker lydsignaturen mest og er den komponenten man skal ha til å passe inn i rommet, virker det som den fornuftige veien å gå dersom man skal kjøpe hele anlegget på en gang.

Selvsagt er det ikke alltid sånn man gjør i praksis.
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Fordi det er høyttaleren som påvirkes mest av rommet de skal stå i.
Fordi høyttalere har veldig forskjellige behov for både kraft og lydsignatur i forsterkeren så det vil være bakvendt å velge noe annet først.

Gi meg en eneste god grunn for at høyttalere ikke skal velges først?

Helt enig med dazed her høyttaleren først og ein sikkelig reciver/effekt/forsterker som matsher.
Gi meg en eneste god grunn for at høyttalere alltid skal velges først?
 
D

Desillusjonert

Gjest
Fordi det er høyttaleren som påvirkes mest av rommet de skal stå i.
Fordi høyttalere har veldig forskjellige behov for både kraft og lydsignatur i forsterkeren så det vil være bakvendt å velge noe annet først.
Gi meg en eneste god grunn for at høyttalere ikke skal velges først?
Så et effekttrinn, et fortrinn, en DAC og en RIAA har ikke lydsignatur? I min verden påvirker alle komponenter!
Men det logiske ville jo vært å finne alt annet først! Man må med stor sansynelighet prøve flere høyttalere for å finne en som passer rommet, enn signal kilde og fortrinn. At et fortrinn må passe både høyttaler og fortrinn er jo også et punkt.

Men alt i alt, det er ingen fasit! Alt må passe sammen og alt må passe rommet!
Min påstand er at mange kunne bygd seg et lydtilpasset rom for 100.000 og kjøpt anlegg til 100.000, og fått bedre lyd enn et anlegg til 200.000!
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Så et effekttrinn, et fortrinn, en DAC og en RIAA har ikke lydsignatur? I min verden påvirker alle komponenter!
Selvsagt kan de ha det, men typisk er det vel større forskjell i høyttaleres egenlyd og interaksjon med et rom enn det er forskjell på andre komponenter? Det er i alle fall det som er den vanlige oppfatningen.

Min påstand er at mange kunne bygd seg et lydtilpasset rom for 100.000 og kjøpt anlegg til 100.000, og fått bedre lyd enn et anlegg til 200.000!
Det er en helt annen diskusjon, men at rommet betyr enormt mye, er det ganske bred enighet om.
 
R

Roysen

Gjest
Jeg skjønner at dette går helt imot filosofien og grunnlaget rundt anlegg til flere her inne, men dersom dere ikke har testet det både på dyre og godt sammensatte anlegg og på midrange anlegg, så tror jeg ærlig talt ikke dere har grunnlag for å diskutere det.
Det er det selvsagt flere av oss som har gjort.

Mvh
Roysen
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.637
Antall liker
28.014
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Sett litt rundt på ulike forsterkere.
Gikk inn på Oslo Hifisenter og sa jeg hadde hørt Hegel H300 og likte den veldig godt.
Fikk et spørsmål om hva slags høytalere jeg hadde. Jeg ble paff og sa at jeg tenkte å oppgradere hele stereooppsettet.
Da fikk jeg til svar at jeg burde velge høytalere først.

Så hva skal jeg se etter først?
Høytalere eller forsterkere?

Og gjerne med en begrunnelse så jeg blir et litt mindre spørsmålstegn.

PS: Hadde jeg hatt penger da jeg var innom, så hadde jeg trolig gått ut med et par KEF R500....
For å forsøke å svare på det du egentlig spør om:

1) Hvis du likevel har tenkt å oppgradere hele anlegget, ville jeg også ha begynt med høyttalerne. Hvis du får høyttalerne på plass (i betydningen "få plassert dem riktig i rommet" ) , vil du ha allverdens tid og anledning til å oppgradere resten etter lyst og lommebok.

2) Det er høyst usannsynlig at en ny forsterker vil føre til at du trenger å flytte på høyttalerne, og IMO er det høyttalerne som vil bestemme resten av valget ditt, iallfall når det gjelder forsterkning/ forforsterkning.

3) Resten er da "mix `n match".

mvh
 
D

Desillusjonert

Gjest
Selvsagt kan de ha det, men typisk er det vel større forskjell i høyttaleres egenlyd og interaksjon med et rom enn det er forskjell på andre komponenter? Det er i alle fall det som er den vanlige oppfatningen
Er det? Er det den vanlige oppfatningen? For såkalte jungelord og myter har jo vist seg å stemme i alle tilfeller... :)
Folk kjøpte sikkert VHS og Ford Sierra fordi det var så bra......

Dersom det du sier stemmer, så burde man jo selvsagt finne sin høyttaler sist! Når alt annet er på plass. Det er jo først da man hører om alt matcher? Ikke sant?
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Hvis man skal ha en receiver, dvs forsterker med radio, eller en forutbestemt forsterker eller serie kan dèt by på problemer å velge høytalere først.

La oss si man har sansen for vintage hifi.

Liker Tandberg, Pioneer reference serien, Sony ES serien etc....

Man bør da vite hvilken forsterker en lander på før en kjøper en høyttaler, og ikke alltid det er sagt.

Kappa 9.1 er pene, men egner seg dårlig til de fleste receivere, og sikkert ett vel av andre forsterkere av de jeg har nevnt.

Skal man kjøpe splitter ny forsterker og er helt åpen angående valget, kan det være greit å kjøpe høyttalere først.
Men man må da vite hvilken musikk som i hovedsak blir spilt.

Synth / synthrock, rock, metal, visesang eller klassisk.

En liten kassehøyttaler kan godt passe til visesang, og lignende, men ikke passe til synth og metal.

Med en forsterker i hylla, kan en velge mellom gulvstående, stativ, bokhyllehøyttalere, fulltone, 2veis, 3veis, 4veis og kombinasjoner av disse høyttalere.
Samme gjelder bassrefleks, trykkammer, transmissionline osv.

Med en tungdrevet høyttaler er ikke nødvendigvis valget så enkelt, og man får nødvendigvis ikke dèt man vil ha.
Samme kan jo skje motsatt vei selvfølgelig.

Men er enig i at høyttalere må legges meget stor vekt på, lydmessig tilpasning såvel som pris mange ganger.
Noen ganger klaffer det med rimeligere høyttalere.
 
Sist redigert:
N

nysjerrigper

Gjest
Men alt i alt, det er ingen fasit! Alt må passe sammen og alt må passe rommet!
Min påstand er at mange kunne bygd seg et lydtilpasset rom for 100.000 og kjøpt anlegg til 100.000, og fått bedre lyd enn et anlegg til 200.000!
"The room is rarely at fault. If it is comfortable for conversation and living in it, then it is also suited for sound reproduction. The problem is usually the inadequate polar response of the loudspeakers and their placement in the room"
"
When I hear an unfamiliar loudspeaker in an unfamiliar room and it does not sound right, then I look for faults in the loudspeaker's design and placement long before I blame the room."
Siegfried Linkwitz stopper effektivt en diskusjon :D
 
D

Desillusjonert

Gjest
Men alt i alt, det er ingen fasit! Alt må passe sammen og alt må passe rommet!
Min påstand er at mange kunne bygd seg et lydtilpasset rom for 100.000 og kjøpt anlegg til 100.000, og fått bedre lyd enn et anlegg til 200.000!
"The room is rarely at fault. If it is comfortable for conversation and living in it, then it is also suited for sound reproduction. The problem is usually the inadequate polar response of the loudspeakers and their placement in the room"
"
When I hear an unfamiliar loudspeaker in an unfamiliar room and it does not sound right, then I look for faults in the loudspeaker's design and placement long before I blame the room."
Siegfried Linkwitz stopper effektivt en diskusjon :D
Nuja, det er en sannhet med tildels mange modifikasjoner.
Det er sjelden man kan plassere et anlegg og høyttalere fritt i rommet!
Men plassering har en del å si og man kan forbedre lyden veldig om man jobber med det. Forutsatt at man har et anlegg som klarer å bringe høytalerenes potentiale ut i rommet! :)
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Nå har flere gitt våre grunner på hvorfor vi mener at man bør velge høyttalere først, så nå må du gi en grunn, jeg har enda ikke sett deg faktisk gjøre det.

Og jeg skjønner ikke logikken din så du må forklare den bedre.
Hvorfor er det logisk å velge høyttalerne sist dersom det er den som har mest betydning?


Selvsagt kan de ha det, men typisk er det vel større forskjell i høyttaleres egenlyd og interaksjon med et rom enn det er forskjell på andre komponenter? Det er i alle fall det som er den vanlige oppfatningen
Er det? Er det den vanlige oppfatningen? For såkalte jungelord og myter har jo vist seg å stemme i alle tilfeller... :)
Folk kjøpte sikkert VHS og Ford Sierra fordi det var så bra......

Dersom det du sier stemmer, så burde man jo selvsagt finne sin høyttaler sist! Når alt annet er på plass. Det er jo først da man hører om alt matcher? Ikke sant?
 
D

Desillusjonert

Gjest
Nå har flere gitt våre grunner på hvorfor vi mener at man bør velge høyttalere først, så nå må du gi en grunn, jeg har enda ikke sett deg faktisk gjøre det.
Og jeg skjønner ikke logikken din så du må forklare den bedre.
Hvorfor er det logisk å velge høyttalerne sist dersom det er den som har mest betydning?
Så jeg har ikke gitt deg noen grunner? Jeg tror du må lese bedre....

For å spørre deg om høyttalere, hvordan gjør du valget av høyttaler, dersom det er det første du skal gjøre?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tror ikke denne "Jeg har rett!", "Nei, jeg har rett!"-kjeklingen fører frem, jeg, så vi får heller bare være uenige.
 
D

Desillusjonert

Gjest
Tror ikke denne "Jeg har rett!", "Nei, jeg har rett!"-kjeklingen fører frem, jeg, så vi får heller bare være uenige.
Jeg tror vi kan være enige om at det ikke er et lett svar på dette og at et svar passer alle! :)
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Nei jeg synes ikke du har det, leste de 2 siste sidene om igjen nå.

Du skriver mye, men ikke en grunn.
De fleste setninger går i gata av "min logikk tilsier at da burde de velges sist".
Og jeg skjønner ikke helt logikken, og jeg er nysgjerrig på hva du egentlig mener.

Når jeg skal teste høyttalere bruker jeg den forsterkeren og utstyret jeg allerede har, putter høyttalerne i kinoen min og setter på Pantera :)

Min erfaring er at alle andre komponenter jeg bytter blir som småtweaking i forhold forskjellen mellom de ulike høyttalerne, og jeg har ikke noen problemer med å mixe og matche de andre komponentene i ettertid.

Nå har flere gitt våre grunner på hvorfor vi mener at man bør velge høyttalere først, så nå må du gi en grunn, jeg har enda ikke sett deg faktisk gjøre det.
Og jeg skjønner ikke logikken din så du må forklare den bedre.
Hvorfor er det logisk å velge høyttalerne sist dersom det er den som har mest betydning?
Så jeg har ikke gitt deg noen grunner? Jeg tror du må lese bedre....

For å spørre deg om høyttalere, hvordan gjør du valget av høyttaler, dersom det er det første du skal gjøre?
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.718
Antall liker
103.636
Torget vurderinger
23
Tror ikke denne "Jeg har rett!", "Nei, jeg har rett!"-kjeklingen fører frem, jeg, så vi får heller bare være uenige.
Jeg tror vi kan være enige om at det ikke er et lett svar på dette og at et svar passer alle! :)
Tror nok at all fornuft tilsier å starte med ht, og definitivt særlig dersom rommet er gitt. De MÅ matche rommet / musikktype/ smak & behag først og fremst, så kan en bygge videre derfra. De andre komponenten vil normalt ha langt mindre innvirkning på sluttproduktet.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Tror ikke denne "Jeg har rett!", "Nei, jeg har rett!"-kjeklingen fører frem, jeg, så vi får heller bare være uenige.
Jeg tror vi kan være enige om at det ikke er et lett svar på dette og at et svar passer alle! :)
Tror nok at all fornuft tilsier å starte med ht, og definitivt særlig dersom rommet er gitt. De MÅ matche rommet / musikktype/ smak & behag først og fremst, så kan en bygge videre derfra. De andre komponenten vil normalt ha langt mindre innvirkning på sluttproduktet.
enig! ville starte med Høytalerene. Spesielt hvis man skal starte med blanke ark. Hvis du f.eks. liker svære tungdrevne høytalere kan det være lurt å teste ut flere forsterkerkomboer.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
"Faren" ved å velge høyttalere først er at manglende kvalitet i andre enheter hindrer høyttalerens virkelige potensiale å komme fram, man risikerer f.eks å velge en mindre avslørende høyttaler enn man ville valgt med bedre elektronikk.

Jeg mener at dersom alt skal oppgraderes er det nok best å begynne med høyttalerne (pga samspillet med rommet) men under høyttalerprøvingen man må sørge for å bruke (dvs låne) kilde, forsterker, kabler som sikrer at høyttalerne blir det svakeste leddet. Så kan man i ettertid prøve annen elektronikk for å finne ut om det f.eks. finnes billigere løsninger.
 
D

Desillusjonert

Gjest
Nei jeg synes ikke du har det, leste de 2 siste sidene om igjen nå.
Du skriver mye, men ikke en grunn.
De fleste setninger går i gata av "min logikk tilsier at da burde de velges sist".
Og jeg skjønner ikke helt logikken, og jeg er nysgjerrig på hva du egentlig mener.

Når jeg skal teste høyttalere bruker jeg den forsterkeren og utstyret jeg allerede har, putter høyttalerne i kinoen min og setter på Pantera :)
Min erfaring er at alle andre komponenter jeg bytter blir som småtweaking i forhold forskjellen mellom de ulike høyttalerne, og jeg har ikke noen problemer med å mixe og matche de andre komponentene i ettertid.
Ha ha, du motsier deg ikke så rent lite. Du sier at du begynner med høyttalerene, men du besitter jo allerede et anlegg som du skal ha, så da stemmer vel ikke det helt? :)

Dersom du ikke skjønner hva jeg sier, deg om det!
I klartekst: høyttalerene spiller utifra rommet. Det er vi enige om.
Det vi ikke er enige om er hvor hvor de andre komponentene spiller inn.
Jeg mener at ikke noen komponent har mer betydning enn andre, men at alt må matches. Disse er IKKE avhengig av rommet.

Jeg pleier å kjøpe enheter på grunnlag av kompisers anbefalinger, tester (flere en 1 god test) og lytting hos kompiser/butikker. Egenlyden til forsterkere er noenlunde lik og det er lettere å velge dette først, etter at man har funnet noe man tror man vil like. Signalkliden kommer vel mere etter lommeboken enn noe annet.

Da står høyttalere igjen, for når du har skaffet deg resten av anlegget, da først kan du sjekke om høyttalerene passer din stue og ditt anlegg!
Dersom du kjøper høyttalere først, så ender du sansyneligvis opp med å måtte bytte etter å ha kjøpt resten...
 
D

Desillusjonert

Gjest
Tror nok at all fornuft tilsier å starte med ht, og definitivt særlig dersom rommet er gitt. De MÅ matche rommet / musikktype/ smak & behag først og fremst, så kan en bygge videre derfra. De andre komponenten vil normalt ha langt mindre innvirkning på sluttproduktet.
Og hvordan i alle dager vet du at den høyttaleren du kjøper matcher ditt rom om du ikke allerede har det anlegget det skal brukes på?????????
Hvordan vet du at de låter i ditt rom????
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.718
Antall liker
103.636
Torget vurderinger
23
Tror nok at all fornuft tilsier å starte med ht, og definitivt særlig dersom rommet er gitt. De MÅ matche rommet / musikktype/ smak & behag først og fremst, så kan en bygge videre derfra. De andre komponenten vil normalt ha langt mindre innvirkning på sluttproduktet.
Og hvordan i alle dager vet du at den høyttaleren du kjøper matcher ditt rom om du ikke allerede har det anlegget det skal brukes på
Hvordan vet du at de låter i ditt rom?
Det kalles erfaring. Kombinert med kunnskap.
 
D

Desillusjonert

Gjest
Tror nok at all fornuft tilsier å starte med ht, og definitivt særlig dersom rommet er gitt. De MÅ matche rommet / musikktype/ smak & behag først og fremst, så kan en bygge videre derfra. De andre komponenten vil normalt ha langt mindre innvirkning på sluttproduktet.
Og hvordan i alle dager vet du at den høyttaleren du kjøper matcher ditt rom om du ikke allerede har det anlegget det skal brukes på
Hvordan vet du at de låter i ditt rom?
Det kalles erfaring. Kombinert med kunnskap.
Med all respekt å melde, det er det dummeste jeg har hørt til dags dato!
Du har med andre ord så mye kunnskap of erfaring at du VET hvordan høyttalere du aldri har prøvd eller hørt låter i ditt rom?
Wow.....du må være et unikum.....
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.718
Antall liker
103.636
Torget vurderinger
23
Tror nok at all fornuft tilsier å starte med ht, og definitivt særlig dersom rommet er gitt. De MÅ matche rommet / musikktype/ smak & behag først og fremst, så kan en bygge videre derfra. De andre komponenten vil normalt ha langt mindre innvirkning på sluttproduktet.
Og hvordan i alle dager vet du at den høyttaleren du kjøper matcher ditt rom om du ikke allerede har det anlegget det skal brukes på
Hvordan vet du at de låter i ditt rom?
Det kalles erfaring. Kombinert med kunnskap.
Med all respekt å melde, det er det dummeste jeg har hørt til dags dato!
Du har med andre ord så mye kunnskap of erfaring at du VET hvordan høyttalere du aldri har prøvd eller hørt låter i ditt rom?
Wow.....du må være et unikum.....
Det kan du godt si, men det har funket hittil!
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.718
Antall liker
103.636
Torget vurderinger
23
Takk for det, det samme til deg også!
 

Auuu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2012
Innlegg
144
Antall liker
42
Kjøp en Ghettoblaster, da kommer allt inn døra samtidig...
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Du spurte hvordan jeg gjør, og jeg svarte på det.
Jeg har ikke kjøpt meg høyttalere uten å ha et anlegg i det hele tatt siden jeg var kanskje 13 så jeg har selvsagt noe annet å spille det av på.
Resten av anlegget er vel ikke ferdig selv om jeg har noe fra før, ser ikke helt selvmotsigelsen.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor jeg sannsynligvis må bytte om jeg kjøper høyttalerne først, fordi det ikke passer til resten.
Jeg ville jo ikke kjøpt resten med mindre det passet :)

Og jeg mener det er hundre ganger lettere å finne en DAC, forsterker eller hva det måtte være som passer inn i rommet og de høyttalerne jeg da har valgt, enn det er å finne høyttalere som passer inn resten av anlegget etterpå.

Og du trenger ikke komme med noen insinuasjoner om mitt intelligensnivå bare fordi jeg ber deg utbrodere litt ;-) Så veldig klartekst har ikke det du har skrevet vært.

Nei jeg synes ikke du har det, leste de 2 siste sidene om igjen nå.
Du skriver mye, men ikke en grunn.
De fleste setninger går i gata av "min logikk tilsier at da burde de velges sist".
Og jeg skjønner ikke helt logikken, og jeg er nysgjerrig på hva du egentlig mener.

Når jeg skal teste høyttalere bruker jeg den forsterkeren og utstyret jeg allerede har, putter høyttalerne i kinoen min og setter på Pantera :)
Min erfaring er at alle andre komponenter jeg bytter blir som småtweaking i forhold forskjellen mellom de ulike høyttalerne, og jeg har ikke noen problemer med å mixe og matche de andre komponentene i ettertid.
Ha ha, du motsier deg ikke så rent lite. Du sier at du begynner med høyttalerene, men du besitter jo allerede et anlegg som du skal ha, så da stemmer vel ikke det helt? :)

Dersom du ikke skjønner hva jeg sier, deg om det!
I klartekst: høyttalerene spiller utifra rommet. Det er vi enige om.
Det vi ikke er enige om er hvor hvor de andre komponentene spiller inn.
Jeg mener at ikke noen komponent har mer betydning enn andre, men at alt må matches. Disse er IKKE avhengig av rommet.

Jeg pleier å kjøpe enheter på grunnlag av kompisers anbefalinger, tester (flere en 1 god test) og lytting hos kompiser/butikker. Egenlyden til forsterkere er noenlunde lik og det er lettere å velge dette først, etter at man har funnet noe man tror man vil like. Signalkliden kommer vel mere etter lommeboken enn noe annet.

Da står høyttalere igjen, for når du har skaffet deg resten av anlegget, da først kan du sjekke om høyttalerene passer din stue og ditt anlegg!
Dersom du kjøper høyttalere først, så ender du sansyneligvis opp med å måtte bytte etter å ha kjøpt resten...
 
Topp Bunn