Høyttalere Hva i alle dager er "slavebass"?

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
505
Antall liker
603
Sted
Bærum
Hei hå høyttaler-entusiaster,

Jeg har drevet og sjekket litt rundt danske Buchardt sin S300 mkII. Vært i kontakt med Mads der (meget hyggelig og rask kunderespons for øvrig) og diskutert litt fram og tilbake. Mange mener S300 trenger litt godt med rom rundt seg og det sliter jeg med.

Så nevnte Mads at de jobber på en ny og mindre kasse (10 cm kortere i dybden) som da løser bassen med "slavebass".

Men, hva er det? Hva betyr det evt lydmessig? Smart/dumt?
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.338
Antall liker
8.433
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Ingen spm er dumme.
Slave er ett element uten noen magnet, fungerer litt som en bassport men slipper ikke luften ut av kassa.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Sonus Faber Extrema har en patentert variant av slavebass.
Denne bruker også spole og magnet.
Teknisk forklaring finnes i Extrematråden.
 
Sist redigert:

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
505
Antall liker
603
Sted
Bærum
Ingen spm er dumme.
Slave er ett element uten noen magnet, fungerer litt som en bassport men slipper ikke luften ut av kassa.
Gir det noen spesielle lydmessige konsekvenser? Dette er snakk om en litt mindre stativ/bokhyllehøyttaler.
 

Lydnisse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2010
Innlegg
158
Antall liker
71
Torget vurderinger
2
Med fare for å bli beskyldt for å være rasistisk, og veldig off topic: Har du hørt om Paul Robeson? :)
Hvis noen her inne fra venstresiden skjønner denne, ligger det ann til massive krenkelser på andres vegne og en moralsk skyllebøtte!
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Slavebass er dyrere enn bassrefleks, men man kan til gjengjeld komme unna de verste pustelydene som spesielt små bassreflekshøyttalere ofte plages med.
Og orgelspiperesonanser oppe i mellomtonen, og oppfører seg nok bedre dynamisk enn porter også. Den største gevinsten er nok i små kasser som ellers ikke ville gitt plass til porter med stort nok areal. Porter funker jo sånn at større areal gir større lengde for en gitt resonansfrekvens i et gitt kassevolum. Det blir nesten sugerør i sånne høyttalere som er på moten i dag...

Rent fysisk er det et høyttalerelement uten motor, kun et membran med kantoppheng, og som regel et vanlig spider. SEAS lager noen, linker for å vise hva det er:

H9944 SP18R
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Med fare for å bli beskyldt for å være rasistisk, og veldig off topic: Har du hørt om Paul Robeson? :)
Hvis noen her inne fra venstresiden skjønner denne, ligger det ann til massive krenkelser på andres vegne og en moralsk skyllebøtte!
Jeg har igjen og igjen blitt beskyldt for å tilhøre denne venstresiden, jeg er til og med venstrehendt, og jeg både skjønte og likte innlegget.

Såh. Hold snavla og sjekk ut PR. Jækla fin sang. Har vel en håndfull skiver stående.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.338
Antall liker
8.433
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Ingen spm er dumme.
Slave er ett element uten noen magnet, fungerer litt som en bassport men slipper ikke luften ut av kassa.
Gir det noen spesielle lydmessige konsekvenser? Dette er snakk om en litt mindre stativ/bokhyllehøyttaler.
Får mere bass ut av små ht.
Jeg har hatt trykkammer så bassrefleks så akustiske ventiler.
Jeg foretrekker trykkammer av kassehøytalere, har aldri hatt slaver selv, men det jeg synes så er slaver bedre en refleks.
Noen liker moren andre datteren:)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Med fare for å bli beskyldt for å være rasistisk, og veldig off topic: Har du hørt om Paul Robeson? :)
Hvis noen her inne fra venstresiden skjønner denne, ligger det ann til massive krenkelser på andres vegne og en moralsk skyllebøtte!
Jeg har igjen og igjen blitt beskyldt for å tilhøre denne venstresiden, jeg er til og med venstrehendt, og jeg både skjønte og likte innlegget.

Såh. Hold snavla og sjekk ut PR. Jækla fin sang. Har vel en håndfull skiver stående.
Og jeg er minst like ofte beskyldt for det samme, likevel la jeg ut post #9. Med teksten frigitt slavebass og en sang om å bryte med det uskrevne slaveriet i årtiene etter slaveriet opphørte. Uten å nekte meg å flire kraftig av post #3 uten å bli støtt et eneste sted. Etterpå nøt jeg post #8 i fulle drag før jeg kom med mitt eget bidrag, som spilte uhemmet på post #3. Uten å engang bli støtt av post #9... å, det var visst min post det. ;)

Men vil dere ha leftie, så skal dere selvsagt få leftie. Uten at noen burde bli støtt av det. Vel bekomme:

 

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
505
Antall liker
603
Sted
Bærum
Med fare for å bli beskyldt for å være rasistisk, og veldig off topic: Har du hørt om Paul Robeson? :)
Hvis noen her inne fra venstresiden skjønner denne, ligger det ann til massive krenkelser på andres vegne og en moralsk skyllebøtte!
Jeg er ganske langt ute på venstresida og puster helt fint, så ta det helt med ro.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Og du fikk tak på det du egentlig lurte på også? :D
 

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
505
Antall liker
603
Sted
Bærum
Jeg tror det altså. En måte å løse bass på i mindre høyttalere som potensielt gir mer definert bass, mindre "kasselyd"? (Ja, hifi-vokabular er IKKE min styrke)

Fikk faktisk bilder fra han fyren i Buchardt på den nye prototypen deres. Har nå skjønt at de hadde slavebass i den første de solgte (s200), droppet det i den andre (s300) og vurderer det i den neste (s???)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg følger ikke så godt med på enkeltprodukter lenger, i alle fall ikke småhøyttalere. Men ja. Massen til membranet og stivheten i opphenget gjør at den resonnerer på samme måte som en bassrefleksport. Fordelene ligger i reduksjon av pustelyder fra luft som beveger seg i høy hastighet i en port, orgelpiperesonanser (som når man blåser over en flasketut, og disse havner gjerne godt oppe i mellomtonen), og komprimering av portbidraget (høyttalere med for små porter oppfører seg mer og mer som trykkammer med stigende lydtrykk). Gevinsten er størst med små høyttalere, og med toveishøyttalere (treveis har gjerne deling for bassen under orgelpiperesonansene).

Ulempen er som sagt pris. Disse fra SEAS koster noen hundrelapper i DIY-markedet, et papprør noen tiere om man handler hos DIY-hifi-forhandlere, sikkert mindre andre steder. En krone til en ting er en krone mindre til noe annet.

Kom forresten på et godt eksempel på passivbasshøyttaler fra noen år siden, dynaBel Super Exact. Riktig fine.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.814
Antall liker
21.739
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Du framstår som noe forenklet, Lydnisse.

Takk for Robeson, folkens. HFS, ass!
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Jeg følger ikke så godt med på enkeltprodukter lenger, i alle fall ikke småhøyttalere. Men ja. Massen til membranet og stivheten i opphenget gjør at den resonnerer på samme måte som en bassrefleksport. Fordelene ligger i reduksjon av pustelyder fra luft som beveger seg i høy hastighet i en port, orgelpiperesonanser (som når man blåser over en flasketut, og disse havner gjerne godt oppe i mellomtonen), og komprimering av portbidraget (høyttalere med for små porter oppfører seg mer og mer som trykkammer med stigende lydtrykk). Gevinsten er størst med små høyttalere, og med toveishøyttalere (treveis har gjerne deling for bassen under orgelpiperesonansene).

Ulempen er som sagt pris. Disse fra SEAS koster noen hundrelapper i DIY-markedet, et papprør noen tiere om man handler hos DIY-hifi-forhandlere, sikkert mindre andre steder. En krone til en ting er en krone mindre til noe annet.

Kom forresten på et godt eksempel på passivbasshøyttaler fra noen år siden, dynaBel Super Exact. Riktig fine.
Disse hadde vel excel 7" bass/mellomtone og en 8" slave?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.958
Antall liker
11.371
Sted
Ytterst i havgapet...
Slavebass kan også lages med "vanlige" elementer med spole, hvor man bruker resonans eller filterledd til å styre responsen på slaven.....
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Slavebass kan også lages med "vanlige" elementer med spole, hvor man bruker resonans eller filterledd til å styre responsen på slaven.....
Det grunnleggende prinsippet i Extrema er at trykkforskjeller inne i kassen beveger elementet (KEF B-139 eller TDL 3021GT03 etter S/N 800), som igjen genererer strøm i spolen (siden denne er avkoblet over en valgt lastmostand). Fast lastmostand fungerer også som en avstemt brems på membranens utsving og resonansfrekvens. På baksiden av Extrema finnes det en vribryter med 5 settinger for dette (les 5 lastmotstander av forskjellig verdi) som igjen er koblet til en kjøleflange, da det kan oppstå betydelig varmeavgivelse i kretsen.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.814
Antall liker
21.739
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
...og det er det ikke så lett å få til med et bassrefleksrør. Dvs. man kan vel få det til med rør med variabel lengde og skumpropper av ulik lengde og tetthet. Men for et ork.

post-20453-0-42711400-1453300394.jpg


Feilen på bildet er at Extremaen er the good guy.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg følger ikke så godt med på enkeltprodukter lenger, i alle fall ikke småhøyttalere. Men ja. Massen til membranet og stivheten i opphenget gjør at den resonnerer på samme måte som en bassrefleksport. Fordelene ligger i reduksjon av pustelyder fra luft som beveger seg i høy hastighet i en port, orgelpiperesonanser (som når man blåser over en flasketut, og disse havner gjerne godt oppe i mellomtonen), og komprimering av portbidraget (høyttalere med for små porter oppfører seg mer og mer som trykkammer med stigende lydtrykk). Gevinsten er størst med små høyttalere, og med toveishøyttalere (treveis har gjerne deling for bassen under orgelpiperesonansene).

Ulempen er som sagt pris. Disse fra SEAS koster noen hundrelapper i DIY-markedet, et papprør noen tiere om man handler hos DIY-hifi-forhandlere, sikkert mindre andre steder. En krone til en ting er en krone mindre til noe annet.

Kom forresten på et godt eksempel på passivbasshøyttaler fra noen år siden, dynaBel Super Exact. Riktig fine.
Disse hadde vel excel 7" bass/mellomtone og en 8" slave?
Jepp. 8" custom med aluminiumsmembran, om jeg ikke husker feil.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.664
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hadde også et par Dynaudio Contour 2.8 HT for mange år siden. Esotar diskant, 7.8" bass/mellomtone og tilsvarende slavebass.
Låt jo ikke bra for det ;)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Klipsch Forte!

Det meste fra GoldenEar.

Flere eksempler. :)
 

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
505
Antall liker
603
Sted
Bærum
Slavebass kan også lages med "vanlige" elementer med spole, hvor man bruker resonans eller filterledd til å styre responsen på slaven.....
Det grunnleggende prinsippet i Extrema er at trykkforskjeller inne i kassen beveger elementet (KEF B-139 eller TDL 3021GT03 etter S/N 800), som igjen genererer strøm i spolen (siden denne er avkoblet over en valgt lastmostand). Fast lastmostand fungerer også som en avstemt brems på membranens utsving og resonansfrekvens. På baksiden av Extrema finnes det en vribryter med 5 settinger for dette (les 5 lastmotstander av forskjellig verdi) som igjen er koblet til en kjøleflange, da det kan oppstå betydelig varmeavgivelse i kretsen.
Det der skjønte jeg ikke mye av, men jeg er ekstremt imponert over hva folk her inne kan!
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Mer o.t. Her er en lenke til Wikipedia-artikkelen om Paul Robeson:
https://nn.wikipedia.org/wiki/Paul_Robeson
Som det fremgår, besøkte Robeson Oslo i 1949. Så vidt jeg husker, var det Norges kommunistiske parti (NKP) som inviterte ham, og han holdt bl.a. en konsert på Youngstorget som det gikk frasagn om i mange år. Politisk tilhørte Robeson venstresiden, han støttet fagbevegelsen, arbeidet for de svartes borgerrettigheter og sympatiserte åpenlyst med Sovjetunionen. Slike holdninger og skumle virksomheter var ikke spesielt populære i 50-tallets USA, kan man si uten direkte å overdrive - og Robeson ble sammen med en rekke andre svarte borgerrettsforkjempere fratatt passet og ilagt yrkesforbud.

Robeson var en av de virkelig store, både musikalsk og som borgerrettsforkjemper.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.958
Antall liker
11.371
Sted
Ytterst i havgapet...
Litt mer kjøtt på beina... https://en.wikipedia.org/wiki/Passive_radiator_(speaker)

En passiv membran vil også ha sin egne resonansfrekvens, basert på membranvekt og stivhet i opphenget. Denne kan også "tunes" ved å tilføre ekstra vekt til membranen, men responsen av passivelementet med spole, dvs et normalt element, kan også tunes med resonansledd vha spoler, kondiser og motstander som kobles til spolen. Dette elementet er fortsatt ikke koblet til forsterkeren...

Forøvrig vil jeg anbefale "Loudspeaker Cookbook" av Vance Dickason, som forklarer de fleste typer høyttalere på en grei måte, uten alt for mye matte,, ( noe er det, likevel, litt formler og andre koselige saker... :) )
 

Morten S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2015
Innlegg
271
Antall liker
402
Jeg fikk S200 på døra for et par år siden og aldri angret. De spiller dypt til å være så små. "S200 er oppgitt til å spille så langt ned som 37Hz, og en måling med programmet AudioTools, en Behringer målemikrofon, og et lydkort beregnet på iPod, kom også vi under 40Hz" - Stereo+.
 

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
505
Antall liker
603
Sted
Bærum
Jeg fikk S200 på døra for et par år siden og aldri angret. De spiller dypt til å være så små. "S200 er oppgitt til å spille så langt ned som 37Hz, og en måling med programmet AudioTools, en Behringer målemikrofon, og et lydkort beregnet på iPod, kom også vi under 40Hz" - Stereo+.
Kult å høre, Morten! Var i kontakt med dem og det kommer en ny S400 eller noe slikt med slavebass. Han Mads mente de kunne være et alternativ for meg ettersom jeg har litt trangt med plass bak høyttalerne. Litt usikkert når de kommer på markedet etter det jeg forstår.
 
Topp Bunn