Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.301
    Antall liker
    2.549
    Torget vurderinger
    1
    Nå burde vel politiet konsentrere seg om kriminalitet og ikke om det er vakkert å være drita i bunad, uansett er jo dette nasjonens dag og enhver må få feire som det passer en.

    Selv skjønner jeg ikke hvorfor en stor del av befolkningen deltar med så stor iver, jeg føler det er et visst hykleri da ganske så mange støtter jo å gi bort det nasjonale bit for bit så hvorfor feire nasjonaldagen
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.057
    Antall liker
    19.903
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Politiet skal nå tydeligvis ha en mening om det meste; holde seg inne når det er meldt vind, ikke kjøre når det er glatt, vente med å kjøre dersom det er mye trafikk, ikke ditt, ikke datt. Jeg liker vind, og politiet har ingenting med å bestemme at jeg burde holde meg inne. Det vurderer jeg selv. Det samme gjelder selvsagt når og hvor jeg kjører.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.026
    Antall liker
    2.324
    Monopolisten bruker sin makt.

    Jeg traff for mange år siden en av våre datidens mest profilerte kokker. Vi snakket litt løst og fast om mat selvfølgelig. Han sa at han foretrakk f.eks islandsk lam, for det var mindre på størrelse og vel så bra som det norske. Men det kunne han ikke si offentlig for da hadde han vel blitt plassert i gapestokken ! Det er jo som kjent et av våre hellige bud :"Vi har verdens beste lam". Hvorfor skulle det det liksom ?

    Met sannheten er at det er verdens beste I NORGE. Som en del andre ting..... . Det beste lammet jeg har spist har vært i Hellas og Italia. Og de var svært kortreiste og selvfølgelig utegående på fribeite HELE ÅRET !

    En av Bergens restauratører klaget til sin leverandør på kjøtt (gjett hvem) gjentatte ganger. Han var misfornøyd med kvaliteten, han fikk liten respons på det. Så sa han at kanskje han skulle gå ut i pressen. Vel, da fikk han respons. Det måtte han bare gjøre, men da ville han ikke bli prioritert f.eks hvis det ble "litt lite" av enkelte produkter. Dette er også noen år siden, nå er det heldigvis flere uavhengige leverandører/slakterier. Men ikke over hele landet.

    1715755422259.png

    Matkvalitet, Mat | Kokker får ikke lov å kritisere Gilde: – Åpenbart uheldig (nettavisen.no)
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.795
    Antall liker
    10.412
    Politiet skal nå tydeligvis ha en mening om det meste; holde seg inne når det er meldt vind, ikke kjøre når det er glatt, vente med å kjøre dersom det er mye trafikk, ikke ditt, ikke datt. Jeg liker vind, og politiet har ingenting med å bestemme at jeg burde holde meg inne. Det vurderer jeg selv. Det samme gjelder selvsagt når og hvor jeg kjører.
    Nå er det vel politiets oppgave å drive preventivt arbeide også, ikke bare arrestere folk. Derfor oppfordrer de, i motsetning til å pålegge folk et spesifikt handlingsmønster. Og det er din rett som fri borger til å bestemme selv om du vil følge denne oppfordringen, eller ikke. Og uansett om du skulle komme til å feilvurdere en gitt situasjon, så vil politiet komme og hjelpe deg ved behov, selv om de har oppfordret deg til å bli hjemme.
    Slike oppfordringer er ment å skulle bidra til et sikrere samfunn, det er godt innenfor politiets mandat, og det er ikke et tegn på en politistat.
    Eksempel på hvorfor politiet kommer med slike henstillinger:
    (Sånn ellers skuffer det meg at NRK har kastet seg på "monster-bølgen". Tåpelig overskrift.)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.911
    Antall liker
    13.405
    Nå er det vel politiets oppgave å drive preventivt arbeide også, ikke bare arrestere folk. Derfor oppfordrer de, i motsetning til å pålegge folk et spesifikt handlingsmønster. Og det er din rett som fri borger til å bestemme selv om du vil følge denne oppfordringen, eller ikke. Og uansett om du skulle komme til å feilvurdere en gitt situasjon, så vil politiet komme og hjelpe deg ved behov, selv om de har oppfordret deg til å bli hjemme.
    Slike oppfordringer er ment å skulle bidra til et sikrere samfunn, det er godt innenfor politiets mandat, og det er ikke et tegn på en politistat.
    Eksempel på hvorfor politiet kommer med slike henstillinger:
    I hine hårde dager i studietiden bodde jeg litt i Sveits. Der er det, i alle fall basert på hvor fort de dukket opp og hva de dukket opp for - jævlig mye politi. Da vi hadde studentfester i en studentbolig midt i sentrum var det vanlig at politiet stakk innom i 21-tiden og anbefalte oss å trekke innendørs og lukke vinduene. Ellers ville de måtte komme tilbake litt senere og avslutte festen og det hadde de ikke lyst til.
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.457
    Antall liker
    9.483
    I hine hårde dager i studietiden bodde jeg litt i Sveits. Der er det, i alle fall basert på hvor fort de dukket opp og hva de dukket opp for - jævlig mye politi. Da vi hadde studentfester i en studentbolig midt i sentrum var det vanlig at politiet stakk innom i 21-tiden og anbefalte oss å trekke innendørs og lukke vinduene. Ellers ville de måtte komme tilbake litt senere og avslutte festen og det hadde de ikke lyst til.
    Nesten litt slik som det er her i landet det, hvis det ikke er for mange fester da og de ikke har tid til alt. Travel helg is coming up....
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.583
    Antall liker
    7.912
    Torget vurderinger
    0
    Det nærmer seg 17 mai og politiet mener noe på forhånd om voksne og dagen. Drita fulle voksne på formiddagen i bunad er ikke direkte vakkert men hvor kom det egentlig i fra dette med at det er barnas dag? Er det ikke oss alle sin dag?
    Jo det er "alle" sin dag.

    Jeg tror 17 mai ble definert som "barnas dag" på grunn av at vi vel er det eneste, i allefall ett av meget få, som ikke feirer med store militærparader.

    Problemet med dette er at alt for mange av den oppvoksende generasjon ikke kjenner historien og tror vi kan beholde vår frihet kun ved å holde hender og synge "Kumbaya". Så enkelt er det ikke, dessverre! De fleste land, inkludert Norge, har oppnådd sin frihet gjennom militær styrke, i allefall ved bruk av våpen!
    Går vi noen år tilbake var det vanlig at lokale skytterlag holdt skytestevner på 17 mai. I dag er noe slik utenkelig. Vi har blitt et meget "mett" folk og jeg tror at
    vi som nasjon vil bli minst like, om ikke mye mere, sjokkert og lamslått i forhold til hva våre foreldre og besteforeldre ble 9 april 1940 den dagen Tsardømmet Russland med Putin som geriatrisk og halvsenil Tsar kommer på "besøk".
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.026
    Antall liker
    2.324
    Det er mange år siden vi gadd oss inn til Bergen sentrum på 17.mai. Selv om det bare er en liten spasertur. Amatørene/Idiotene setter sitt altfor tydelige preg i "god norsk tradisjon". I år tror jeg det blir ekstra ille. Temperatur godt innpå 20-tallet og fri dagen etterpå..... . "Champagnefrokost" som begynner dagen før osv.

    Here we go......

    Leder i Bergen Røde Kors Einar Irjan Ananiassen:

    Frykter reprise
    Med 17. mai på en fredag i nydelig vårvær og påfølgende langhelg, frykter Ananiassen at det blir minst like hektisk for Røde Kors-korpset også i år.

    – Jeg er veldig redd for at vi kommer til å få en særdeles travel dag, at det igjen blir en bunadsmassakre. I utstyret vårt har vi alltid med saks som kan benyttes til å klippe opp klær til skadde personer, men i år har jeg tenkt å ta med en større saks som kan klippe gjennom tjukt bunadsstoff. Det er ikke noe jeg har lyst til å gjøre, men er det en alvorlig skade så er det ingen annen måte, advarer han.



    1715766810711.png

    Fyllekaos på 17. mai i fjor: – Bunader med blod og oppkast måtte klippes opp på grunn av skader – Dagsavisen
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.896
    Antall liker
    2.056
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er mange år siden vi gadd oss inn til Bergen sentrum på 17.mai. Selv om det bare er en liten spasertur. Amatørene/Idiotene setter sitt altfor tydelige preg i "god norsk tradisjon". I år tror jeg det blir ekstra ille. Temperatur godt innpå 20-tallet og fri dagen etterpå..... . "Champagnefrokost" som begynner dagen før osv.

    Here we go......

    Leder i Bergen Røde Kors Einar Irjan Ananiassen:

    Frykter reprise
    Med 17. mai på en fredag i nydelig vårvær og påfølgende langhelg, frykter Ananiassen at det blir minst like hektisk for Røde Kors-korpset også i år.

    – Jeg er veldig redd for at vi kommer til å få en særdeles travel dag, at det igjen blir en bunadsmassakre. I utstyret vårt har vi alltid med saks som kan benyttes til å klippe opp klær til skadde personer, men i år har jeg tenkt å ta med en større saks som kan klippe gjennom tjukt bunadsstoff. Det er ikke noe jeg har lyst til å gjøre, men er det en alvorlig skade så er det ingen annen måte, advarer han.



    Vis vedlegget 1024658

    Fyllekaos på 17. mai i fjor: – Bunader med blod og oppkast måtte klippes opp på grunn av skader – Dagsavisen
    på en side er jo bunad et festplagg og har nok vært forbundet med fyll og fast i alle år, samtidig er det noe usexy med en bunad full av oppkast
    jeg ville nok ikke tatt på meg bunaden dersom jeg hadde tenkt meg på flatfylla
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.649
    Antall liker
    3.791
    Sted
    Sunnmøre
    Det er mange år siden vi gadd oss inn til Bergen sentrum på 17.mai. Selv om det bare er en liten spasertur.
    Som bortflytt stril (om vi tøyer det litt, sidan den knapt var nokon som rodde til Bergen sørfrå) har 17. mai-feiringa i Bergen alltid fascinert meg: at nasjonaldagen først og fremst er ei feiring av byen (og laget), ikkje av landet Noreg eller Grunnlova. Det høgste fjellet er Ulriken, ikkje Galdhøpiggen (eller ein gong Gullfjellet) osb.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.830
    Antall liker
    9.505
    Sted
    Trondheim
    Tvilsom regnskapsfører blir øverste finansbyråd i Trondheim:


    "Jeg skulle ikke gjort det på den måten" og "Jeg angrer" er vanligvis ikke akseptable unnskyldninger. Ap og H har selvfølgelig "full tillit" til fyren. Politikere er en egen rase.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.067
    Antall liker
    22.287
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mitt inntrykk er at politikk i Trondheim er minst like gøy som politikk i Bergen og Oslo. Hvorfor politikk virker kjedeligere i Stavanger vet jeg ikke, men det kan jo ha någe med oljå å gjør.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.911
    Antall liker
    13.405
    Hvis det finnes én fest hvor jeg kunne tenkt meg å bli alt for dritings, spy i punchbollen og pisse på dansegulvet, så må det bli denne:

    Nicolai Tangen tøyer rollen sin som oljefondsjef når han benytter sin posisjon til å jazze med rikinger. | DN


    Så har det skjedd igjen. Landets flamboyante oljefondssjef og medieyndling Nicolai Tangen, har ertet på seg kritikere for sin mangel på rolleforståelse.

    Kort tid etter Musk-podkasten som ble strømmet live på X, følger nemlig Tangen opp med en ivrig og gutteaktig melding til Tesla-gründeren, først omtalt av E24. Der inviterer Tangen til « … the coolest dinner in Europe next year», kvelden før det statlige fondets årlige investeringskonferanse. Tangen skal selv kokkelere, sammen med toppsjefen i Ferrari. Det er sånt som fort kan skje når man er pengebingeboss.

    ..

    Dette er jo både litt flaut og litt … rart. Kjøper oljefondssjefen seg «venner» til kokkelering og middag, i kraft av sin posisjon på toppen av nordmenns sparegris? Han minner litt om et barn som har fått fri tilgang til en gigantisk leketøysbutikk.

    Mannen som står som øverste ansvarlige for å forvalte nordmenns sparepenger etter klare prinsipper og regler om forsvarlig eierstyring, går ut av sitt gode skinn for å få kontroversielle størrelser som Elon Musk på en uformell middag sammen med en haug andre mektige næringslivscelebriteter fra hele verden.

    SVs finanspolitiske talsperson, Kari Elisabeth Kaski, er skeptisk. Det samme er Høyres Mahmoud Farahmand. Ute i verden blir Oljefondet fort oppfattet som ensbetydende med «Norge». Stortingspolitikerne er bekymret for omdømmerisikoen knyttet til måten oljefondssjefen bygger nettverk og profilerer seg på. Fondet er avhengig av tillit både ute og hjemme, og det er ikke sikkert alle medieoverskriftene hjelper.

    ...


    Også i podkastene er Tangen ofte nesegrus. Sjefen i Harley-Davidson, Jochen Zeitz, får for eksempel høre at han er «en sann, dyp tenker», og et av de mest sosialt bevisste menneskene Tangen vet om.

    En av de nyeste episodene selger han slik på X: «Scoop! Ken Griffin, en av de beste investorene gjennom tidene!»

    ..

    Potensielt er det noe både transparent og positivt ved å vise frem toppsjefene i store selskaper Norge tjener penger på. Det er også det tilforlatelige premisset for podkasten.

    Samtidig er det selvsagt avgjørende for at mogulene stiller, at intervjueren ikke er journalist, men en vennligsinnet riking, som dem selv.

    I «In Good Company» kan de både bli beundret og få fremmet sine teser og interesser uimotsagt. I tillegg er Tangen sjefen for en til tider krevende eier det sikkert kan oppfattes greit å holde seg inne med. Gjennom podkast-prat og middags-evenementer blir de bedre kjent, noe som ved neste eventuelle korsvei kan korte ned avstanden til telefonen.

    ..
    I den direktesendte podkasten med Elon Musk, fremholder X-eieren at sosiale medier bringer sannhet, i motsetning til de tradisjonelle mediene. Tangen sier seg enig, og mener altså at redaktørstyrte medier «... vanligvis tar feil, det er noe alle vet».

    Det er kanskje noe alle med makt og milliarder vet. Gi dem et usensurert digitalt torg og en megafon fremfor kvalitetssikrede, kritiske medier når som helst. Ute i den uregulerte jungelen går gjerne makt og rett automatisk opp i en høyere enhet.

    Elon Musks obskure mediefilosofiske tankerekke lyder da også som følger: X praktiserer radikal ytringsfrihet og er åpent for alle. Dermed vil det være et perfekt uttrykk for den samlede menneskehetens vilje og ønsker. Vårt mål er at X skal være klodens gruppe-bevissthet, sier Musk. Intet mindre.
    Såpass må det være når megalomane milliardærer kjøper seg et sosialt medium. Når gründeren utdyper at X skal være et uttrykk for menneskehetens samlede politiske vilje, avslører han en urovekkende grad av naivitet. Som om noe sånt finnes. Kompliserende faktorer som makt, frykt, manipulasjon, posisjon, skjevt utvalg, politikk, strukturer, påvirkningskampanjer og falske nyheter, synes å være fjernet fra ligningen.

    Det er temmelig oppsiktsvekkende at en norsk statlig toppleder synes å være enig i Musks nærmest trumpske kritikk av tradisjonelle (mainstream) medier. Sedvanlig og forståelig klaging på «pressen» maktpersoner i mellom, får et annet alvor når jazzingen finner sted sammen med en av verdens rikeste menn som mener at det uredigerte er lik det sanne, og dessuten er kjent for å poste hatprat, konspirasjonsteorier og antisemittisme.

    ..


    Det har alltid vært sånn at de mektigste trives best i uregulerte landskap. Det er en av de soleklare oppsidene ved rikdom og makt: Man gjør som man vil. Kanskje er det her den rike, selfmade, finansforvalteren Nicolai Tangen møter seg selv, sjefen for det norske statlige Oljefondet, i døren.

    Hvor langt ut i spagaten kan han gå? Den diskusjonen bør ønskes velkommen.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.795
    Antall liker
    10.412
    ^ Vi kan faktisk ikke ha en sjef for Oljefondet som hevder at pressen velger å juge oss midt opp i trynet, det blir bare for dumt.
    Her må noen voksne kalle ham inn på teppet ASAP.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.187
    Antall liker
    2.607
    Tja, ser man på pressen med litt internasjonale øyne, f.eks fra USA eller UK så har de jo begge selvsagt helt rett. De har alle kraftige slagsider og forteller bare det som passer med underliggende agenda. I Norge er vi heldigvis ikke helt der, enda.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.795
    Antall liker
    10.412
    Tja, ser man på pressen med litt internasjonale øyne, f.eks fra USA eller UK så har de jo begge selvsagt helt rett. De har alle kraftige slagsider og forteller bare det som passer med underliggende agenda. I Norge er vi heldigvis ikke helt der, enda.
    UK?
    BBC er blant de mest nøytrale og saklige presseorganer på planeten. Også i USA finner du flere toneangivende presseorganer med gode rutiner for kildekontroll og saklighet, men der er det også mer åpent for å juge så mye en måtte ønske, dessverre.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.786
    Antall liker
    16.009
    Torget vurderinger
    2
    Tangens rolleforståelse er merkelig. Som nevnt over er Norges "oljefond" ensbetydende med Norge. Når et selskaps leder hentes til samtale i "In Good Company", kan dette misbrukes av selskapet som et godkjentstempel fra det som antas å være en kritisk investor med strenge kriterier.
    Den festen med Elon Musk blir underlig. Om vi kritiserer Vestre for å ha private helseforsikringer for sine ansatte, som Helseminister, kan man undres hva man skal mene om leflingen med fagforeningsknuseren Musk, som slipper inn høyre-hyperekstreme på Twitter/X, og som bedriver generell nedsmelting i full offentlighet for tiden.

    Blir moro å følge med på videre. Da jeg var involvert i Business for Peace kom Tangen inn et år. AKO Capital hadde inngått et samarbeid med Jamie Oliver, og Jamie Oliver fløy over til Oslo for å foredra og kokkelere (veldig hyggelig og jeg har mye godt å si om Oliver). Men Tangen legger ut miner han senere selv kan komme til å tråkke i.

    Jeg syns Tangen skal be Oliver "kokkelere".
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.583
    Antall liker
    7.912
    Torget vurderinger
    0
    Det morsomste er at bergenserne ikke forstår hvordan resten av landet ikke deler deres nesegruse begeistring for Bergen.
    Men etter å ha bodd i Bergen et helt år må jeg faktisk medgi at det er en fin by. Den ville dog blit enda bedre om man hadde
    krigsutflyttet alle bergenserne!
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.496
    Antall liker
    8.177
    Sted
    Oslo
    Mens noen sliter med renter og dyrtid hevder andre at forskjellene på øst og vest ikke er så betydningsfulle,
    DN forside i dag om skolelotteri på Nesøya 17.mai...-
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.637
    Antall liker
    8.225
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    UK?
    BBC er blant de mest nøytrale og saklige presseorganer på planeten.

    Britisk presse er da ikke det samme som BBC (+ ITV, CH4 og Sky). Storbritannia har også de verste tabloidene i den vestlige verden og en samling veletablerte høyrevridde aviser som i økende grad slett ikke kvir seg for å lyve eller fordreie fakta over en lav sko. Så har de også fått nye, høyreekstreme formidlere som GB News o.a.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.187
    Antall liker
    2.607
    Britisk presse er da ikke det samme som BBC (+ ITV, CH4 og Sky). Storbritannia har også de verste tabloidene i den vestlige verden og en samling veletablerte høyrevridde aviser som i økende grad slett ikke kvir seg for å lyve eller fordreie fakta over en lav sko. Så har de også fått nye, høyreekstreme formidlere som GB News o.a.
    Eksakt
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.786
    Antall liker
    16.009
    Torget vurderinger
    2
    Mens noen sliter med renter og dyrtid hevder andre at forskjellene på øst og vest ikke er så betydningsfulle,
    DN forside i dag om skolelotteri på Nesøya 17.mai...-
    Min datter vokste opp der. På et tidspunkt ble det mobilisert mot utbygging av noen terrasseleiligheter. Disse måtte stanses, siden det ville åpne for at "ubemidlede" ville bosette seg på øya, til forkleinelse for livskvaliteten til de mer stedvante og bosetningsberettigede. "Bare å sjekke ligningen!"

    På barnebursdager ble det servert champagnebrus og kanapeer, til smågutter i skjorte og slips og jenter kledd i pene kjoler.

    Min datter valgte å bli goth fra 13-16, til min store glede. Må jo være en del normale som bor der også, men 3-fotssjuken griper dypt i trakten.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.496
    Antall liker
    8.177
    Sted
    Oslo
    Min datter vokste opp der. På et tidspunkt ble det mobilisert mot utbygging av noen terrasseleiligheter. Disse måtte stanses, siden det ville åpne for at "ubemidlede" ville bosette seg på øya, til forkleinelse for livskvaliteten til de mer stedvante og bosetningsberettigede. "Bare å sjekke ligningen!"

    På barnebursdager ble det servert champagnebrus og kanapeer, til smågutter i skjorte og slips og jenter kledd i pene kjoler.

    Min datter valgte å bli goth fra 13-16, til min store glede. Må jo være en del normale som bor der også, men 3-fotssjuken griper dypt i trakten.
    Regner med at for nesøyninger er du ubemidlet om du bare kjøper en terrasseleilighet til et sted mellom 13-15 millioner, og gud forby om du også må ta opp et hypoteklån for å klare det
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.896
    Antall liker
    2.056
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    stor forskjell, de har tydeligvis ikke råd til å servere skikkelig champagne i barnebursdager så de må ty til brus. Sikkert fordi de har lånt seg opp til pipa for å bo på riktig adresse ?
    der hvor jeg vokste opp dro man fra bursdagen hvis det ikke ble servert skikkelige saker
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn