Hornlyd i et lite rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    342
    Torget vurderinger
    23
    @mk1classic

    Har lest den før, og glemt den 🤭

    SoundStage! Max dB - Fast Bass, Slow Bass - Myth vs. Fact (06/1999)

    Integrering, integrering og integrering…

    Men….kan det være slik at mange drivere (15 tommer f eks) presses for langt opp og ut av sitt ideelle område, ikke bare mtp integrering mot mellomtone/horn?

    Mtp spredningsmønster og integrering har vi en meget enkel øvelse som kan gjøres her i Hornlydrommet.
    Den nye grelv/Bakken 60 cm trauene skal etter sigende matche aller best mot 18 tommer.
    Jeg kan vippe mine basskasser horisontalt og sette traua oppå. Vi monterer berylliumsdriverne i traua og kjører AL prosedyre med kjent og kjær target. Helt enkel toveis.

    Jeg har en helt soleklar oppfatning om at det vil låte alt annet enn raskt??

    Vi får se 😬



    Vis vedlegget 987129
    Prøv! Har prøvd JBL 2360 over 2245 som toveis og Audiolense fikk det til å låte veldig bra. Valgte delefrekvens hvor begge var røfflig like mye ned i nivå 45 grader til siden. Tror det var 550-600Hz.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.898
    Antall liker
    10.763
    Torget vurderinger
    10
    Enda en som forklarer berylliumsklangen slik jeg maser om 🤭


    IMG_9058.jpeg
     
    S

    Slettet medlem 32125

    Gjest
    Enda en som forklarer berylliumsklangen slik jeg maser om 🤭


    Vis vedlegget 988465
    Sikkert bra saker👍
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.898
    Antall liker
    10.763
    Torget vurderinger
    10
    Jeg synes diskusjonen om membranmateriale er spennende men tenker det er lurt å holde den i egen tråd for husfredens skyld 😂

    Om romfarts karbon (Textreme / TPCD) kontra beryllium:





    Both tweeters immediately show their "rigid" character, drawing a very clean and transparent musical picture. Percussion instruments are reproduced very precisely and well outlined in the space, they have lifelike dynamic and attack.

    The beryllium tweeter sounds noticeably brighter and festive. The cymbals sound more realistic and pianos more energetic. I would give it my preference for musical genres such as rock, heavy metal, blues, big bands, pop, techno, symphonic orchestras with an abundance of percussion. It sounds more dynamic and lifelike.

    TeXtreme sounds kind of slightly muted, more calm and neutral. Its strong point is a very delicate hadling of vocals and low-level micro-textures of winds and strings instruments. Here it surprises with its ability to reproduce the smallest details and musical touches. If such instruments and the human voices are what you like the most, TW29TXN-B will thank you in full. With its ability to render very delicate the finest nuances and show up the sound micro-texture, it strongly reminded me of the sound signature of diamond tweeters. Is it because their membranes are based on carbon?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.898
    Antall liker
    10.763
    Torget vurderinger
    10
    Et spm til deg @The Shy

    Hvordan fungerte MMTMM hos deg uten midbassdipoler? Hvor langt ned brukte du dem? Hadde du spoler på de ytterste driverne?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.719
    Antall liker
    14.859
    Sted
    Langesund

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.898
    Antall liker
    10.763
    Torget vurderinger
    10
    Det der er ikke ekte beryllum. I beste fall litt beryllium pudder på kobber.

    Ekte beryllium får man i:

    TAD og gamle Yamaha monitorer (fordampnings-pulver-prosess-lagvis)

    OEM «valset og smidd» Truextent fra Materion som produserer for JBL, Radian, Seas, Scanspeak, Satori, Bliesma, SB Acoustics m flere.

    Vet ikke helt om det er flere i verden som lager sånt selv? Hva gjør Focal? Og er Usher sine ekte?
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.060
    Antall liker
    2.862
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Uerfaren kamelsluker: Det er lettere om en følger Jan P Syses oppskrift:
    "kjemme den godt og sluke den medhårs"
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.871
    Antall liker
    104.234
    Torget vurderinger
    23
    Syse var god av gammel skole. Klassisk oppsyn fra et godt familietre! Der i gården skiftet man om til middag.
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    139
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke helt om det er flere i verden som lager sånt selv? Hva gjør Focal? Og er Usher sine ekte?
    Etter at jeg hadde anbefalt disse for deg, kom jeg over en (litt eldre) omtale av Be-elementer, også lenket til fra DIYaudio: https://hificompass.com/sites/defau...he whole truth about beryllium diaphragms.pdf

    Usher hadde iallfall ikke på den tiden så mye beryllium i berylliumen sin. Beryllium på kobber er visst en Tang Band-spesialitet, og er såvidt bedre som membranmateriale enn rustfritt stål. Men det er i det minste dyrere og mer helsefarlig, da.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.358
    Antall liker
    16.504
    Sted
    Østfold
    Se her hva jeg fant på DIYaudio.com – billig, kinesisk beryllium. Nå kan du bygge diskanttårn og ha penger til overs til basstårn og mellomtonetårn.


    Edit:

    Billig: https://www.aliexpress.com/item/1005003240540087.html

    Billigere: https://www.ebay.co.uk/itm/322455304810
    Beryllium, eller "beryllium", får all oppmerksomheten her, men hva med forvrengningen på den dyre ScanSpeak-saken? Det er jo smått utrolig! Selv om det jo er en kjent konsekvens av det prinsippet (membran og oppheng i en og samme flate). Det slår også typisk kraftig ut på IMD, og spredningen er virkelig ikke top notch på disse. Ujevn og beamy. Men i mange år var disse "the shit og the shit", helt til vi fikk beryllium. Dette til tross for at selv billige aludomer rett implementert ville spilt ringer rundt ringradiatoren (pun intended).

    Burde ikke vi som er tungt inne på objektive vurderinger sørge for å gjøre jobben skikkelig når det kommer til sammenlikning, eksklusivt materiale eller ei? Jeg mener, en be-dome inneholder beryllium for under 20kr og har ca samme tilvirkningsprosess som alu og ti-domer, og allikevel ser det ut til at det ikke stilles spørsmål ved prisene og man ser egentlig aldri at noen gjør en bunnseriøs AB-test. Vi vet jo hvordan hjernen virker med bekreftelsesbias og alt! Til og med settes det likhetstegn mellom 4" be kompresjonsdrivere og 1" be-domer, enda vi vet at 4" driveren har oppbrytning inni det hørbare området, at designen på fasepluggen dominerer ytelsen til domen, og at hornet bestemmer spredningen, mens på 1" domen er alle disse tingene totalt annerledes?

    Vi må stille spørsmål ved subjektive konklusjoner så vi ikke vedlikeholder og skaper myter.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.898
    Antall liker
    10.763
    Torget vurderinger
    10
    Den tåler juling og skal tåle 1500 Hz aktivt delt.
    Jeg ville ikke vært bekymret med å dele den 1800 Hz elektrisk passivt 2 orden.

    Når jeg drev med et filter og var litt ivrig så tok jeg med meg et glass rødt ned i Hornlydrommet for å jobbe videre. Promillekobling av drivere førte til at jeg kjørte en solid dose lavpass inn i en DXT 👏🤭 testet den med Dats etterpå og ingen skade var skjedd, kun snaue 50 Hz lavere egenressonans (fs)… så ja, innspilling av drivere er ikke en myte 😂
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.871
    Antall liker
    104.234
    Torget vurderinger
    23
    Ethvert rettroende audiofilt menneske er da klar over fordelene med horn.... og ikke bare de åpenbare tingene som følsomhet og transientgjengivelse. Langt mindre romrelaterte problemer med horn, godt kjent for de som har lang erfaring med slikt.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.898
    Antall liker
    10.763
    Torget vurderinger
    10
    Skjønner skuffelsen. De går jo bare ned til 50 Hz??? Også har de bare xmax på 2 mm. Kan umuuulig bli bra lyd av dette 🤭

    IMG_9177.jpeg
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.902
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Mulighet for litt "hurtig bass" hvis man klarer å integrere mot de små midbassene. 😀
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.060
    Antall liker
    4.472
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ethvert rettroende audiofilt menneske er da klar over fordelene med horn.... og ikke bare de åpenbare tingene som følsomhet og transientgjengivelse. Langt mindre romrelaterte problemer med horn, godt kjent for de som har lang erfaring med slikt.
    Lengre erfaring, lengre høretut.
     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.871
    Antall liker
    104.234
    Torget vurderinger
    23
    Eide 2 stk. FW800HS en gang i tiden. Kjøpte de etter å ha hørt et tøft oppsett i Tyskland - to stk. bygget inn som en del av veggen. Mektig.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.871
    Antall liker
    104.234
    Torget vurderinger
    23

     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.898
    Antall liker
    10.763
    Torget vurderinger
    10
    Noen i Norway som har sånne Fostex drivere i drift?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.898
    Antall liker
    10.763
    Torget vurderinger
    10
    Artig han Turnbull, ikke noe halveis der.
    Når jeg ser sånne som han og andre unge som f eks Georgb så blir jeg minnet på at ungdommens kapasitet er enorm.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.719
    Antall liker
    14.859
    Sted
    Langesund
    Må ha 20 av de for å overgå min egen subb på kapasitet. Siden de nå fås for rundt 50.000,- blir det jo ikke mer enn 1 mill i elementer.

    Men hadde også vært gøy å hørt de en gang...... så Hornlyd, kjøp et par og slå sammen noen kasser så kommer jeg på lytt:D
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.482
    Antall liker
    12.686
    Sted
    Sørlandet
    Er de gode nok for analog guruen Ojas så er dem gode nok for de fleste av oss. Tilbakemeldingene fra dem som har lyttet på riggene hans er utelukkende positivie.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    631
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Jøss, 80cm diameter på dette elementet, altså. Det ser imponerende ut i alle fall. Men mye papp som skal beveges her, med relativt liten motor! Ser noe upraktisk ut, og er vel i overkant dyrt i forhold til ytelsen. Men bevares, mye fint håndarbeid i monteringen, og Ojas har et flott oppsett.

    Her er også en 80-centimeter, Scwerer Gustav. Blant annet brukt mot Maginot-linjen og utenfor Leningrad hvis jeg husker rett. Veldig upraktisk og tungvindt i bruk, men utrolig imponerende og skremmende:

    Schwerer Gustav.jpg
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.060
    Antall liker
    4.472
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Svingspolen er en mygg på den store flaten. Men, det blir jo lyd med exciters på ei finerplate, og når man sparker ei pappeske :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn