Hjemme hos Retep

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Like bra som det ser ut så... Mye for skjel om du halverte lyd platene? hva er den størrste singnaturen i lyd her? Mye omvending før resultat

eller..
Heisann. De tynne platene gjør en hel del, det som er den største forskjellen med og uten, eller halvere de( har prøvd ) er at lyden slik den er i dag er rolig og ballansert, men med litt tyngde. Uten platene så blir lyden noe mer hissig, stressande om det er det rette uttrykket. Og musikken slipper ikke ht på samme måte.

Lydsignaturen er open lyd, uten at noe stikker seg ut. Ballansen er meget god, og det er er sinnsykt stort lydbilde, både i breidde, høyde og dybde. Det spiller musikk rett og slett. Er nok ikke et typisk hifi eller hi.end anlegg som du skal sitte å analysere lyden med. Men det er heller ikke slik jeg koser meg med musikk.

Om det var mye omvending før resultat...? Den forsto jeg ikke.

Om du skulle befinne deg i området (ullensaker) så si ifra, tar gjerne imot et besøk jeg...
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Nei, kjeder meg ikke her inne. Problemet er den trappa opp på rommet, og at jeg venter på kneoperasjon... Kommer meg opp, men innimellom ikke ned. Kommer ann på dagsformen... Ikke noe problem det sier dere kanskje, vel hadde det vert et toalett der oppe...

Nei jeg er egentlig godt fornøyd her, bare litt synd ay den ene av de to DM trinna er veikere en det avdre, Er sikkert noe med auto bias eller lignende., For enkeltvis så spiller de helt konge på Chelloene. Har flere som ønsker å se på den og jeg har fått yak i skjema på den, men jeg kommer meg ingen vei. Ampen veier 20kg og jeg går på krykker. Ikke kjører jeg bil heller... ;)

Men strengt tatt så holder det lenge med 1 trinn. Skrur skjelden lyden over 50% ligger stort sett på ca40% og da er det høyt nok for min del. Men så er det dette med å ha nok headroom. Det er forskjell på 150w og 500w i 8ohm....

Men jeg skal ikke klage. Ikke i det hele tatt egentlig.
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.682
Antall liker
4.140
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Ja er det ikke typisk a man støter på problemer når man tror nirvane er innen rekkevidde.
Har du fått noen som kan se på trinnet for deg som har erfaring med de? Du får ta med deg ei bøtte opp til finstsasen på loftet, så får kjerringa tømme den daglig.
såppass må det være;) Er enig med deg at lyden er mest behaglig på "normale nivåer" men det er godt å dra på litt av og til med noen godlåter.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Bøtte ja... tror nok ikke det blir aktuellt, men liker tankegangen her. Lytter vel stort sett på 40% av styrken og det gir ca 85db i sweetspot med noen peaks over.. Har jo tenkt å beholde øra en stund til. har vert oppe i 103db her. Og det er altfor høyt for meg, men måtte da teste.. Subbene slet litt da. sitter ca 4 unna subbene og 3m unna HT. Du får ta deg en tur opp en dag.. Har kaffi jeg også.... :)
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.682
Antall liker
4.140
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Vel! det finnes vel bedre alternativer enn bøtte, Får håpe operasjonen får deg 100% opp å gå.
Hvor er Mogreina i verden? Hvis kaffetørsten skulle ta overhånd.
Har forøvrig noen naboer å ta hensyn til her jeg men de er ganske tilgivende. Den dagen vi flyttta hit for vel 2 år siden hilste jeg på naboene, og så sa jeg til den ene av de (frua i huset) at jeg var opptatt av musikk og hjemmekino....Da satte hu øya i meg og lurte på hva jeg mente med det. Som sagt sa jeg at jeg likte å høre på musikk litt sånn redd og forfjamsa for øyeblikket. Da parerte hun og lurte på om jeg var inne i klassisk som var hennes store avslappnings medium, helst litt høyt. Da ble jeg lett glad kjente jeg ( selv om jeg ikke er inne i klassisk ) veiledet dem forøvrig ved forsterker kjøp og streaming fra spotify....Da vart de glad gitt...
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Like bra som det ser ut så... Mye for skjel om du halverte lyd platene? hva er den størrste singnaturen i lyd her? Mye omvending før resultat

eller..
Heisann. De tynne platene gjør en hel del, det som er den største forskjellen med og uten, eller halvere de( har prøvd ) er at lyden slik den er i dag er rolig og ballansert, men med litt tyngde. Uten platene så blir lyden noe mer hissig, stressande om det er det rette uttrykket. Og musikken slipper ikke ht på samme måte.

Lydsignaturen er open lyd, uten at noe stikker seg ut. Ballansen er meget god, og det er er sinnsykt stort lydbilde, både i breidde, høyde og dybde. Det spiller musikk rett og slett. Er nok ikke et typisk hifi eller hi.end anlegg som du skal sitte å analysere lyden med. Men det er heller ikke slik jeg koser meg med musikk.

Om det var mye omvending før resultat...? Den forsto jeg ikke.

Om du skulle befinne deg i området (ullensaker) så si ifra, tar gjerne imot et besøk jeg...
Jeg har jo vært og besøkt rommet ditt, og kan si meg enig i den beskrivelsen. Tar litt tid å venne seg til at lyden er så "flat", men etter en stund skjønner man at det blir mer uanstrengt å høre på når frekvensresponsen er såpass tilrettelagt. Høyttalerne får optimale arbeidsbetingelser, og rominformasjonen på opptakene kommer virkelig til sin rett. Dette er noe alle bør prøve syns jeg, å høre på musikk i et rom som er riktig dempet som dette.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jeg synes det jeg også.. men det er først over tid at dette kommer krypende på deg.. Men det er ikke alle som liker det.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.393
Antall liker
3.577
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
En ting tror jeg er rimelig sikkert, du vil få problemer med å gå tilbake til et "vanlig"rom:) Jeg har vært så "dum" at jeg har prøvd med div demping i stua og lengter etter dempeplatene hver gang jeg sitter å lytter:( Jeg er nødt til å finne en flyttbar løsning.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
En ting tror jeg er rimelig sikkert, du vil få problemer med å gå tilbake til et "vanlig"rom:) Jeg har vært så "dum" at jeg har prøvd med div demping i stua og lengter etter dempeplatene hver gang jeg sitter å lytter:( Jeg er nødt til å finne en flyttbar løsning.
Eller et eget rom.

Nei, jeg ser hva du sier Vidar og du har nok rett. Når den tiden kommer, så blir det sikkert headsett og romperister i sofaen. Får håpe det blir en stund til..
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.393
Antall liker
3.577
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Jeg har nok gått bort i fra lytterom i hytta i hagen. Jeg tror det blir for mye styr å gå ut hver gang jeg vil myte musikk sent på kvelden.
Her er løsningen: www.smyth-research.com Dette har jeg virkelig lyst til å prøve, men ingangsbiletten er litt høy:(
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.338
Antall liker
8.430
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
En ting tror jeg er rimelig sikkert, du vil få problemer med å gå tilbake til et "vanlig"rom:) Jeg har vært så "dum" at jeg har prøvd med div demping i stua og lengter etter dempeplatene hver gang jeg sitter å lytter:( Jeg er nødt til å finne en flyttbar løsning.
Dette har jeg sagt før Vidar, den flyttbare løsningen ligger 10 meter fra huset ditt.
Den er ikke flyttbar men permanent.
Jeg veit også svaret ditt, det er ikke inne i huset.
Krever mer når man skal ut av huset, dette veit jeg da jeg har hatt det slik selv.
:):)

Steinar
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.393
Antall liker
3.577
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Ikke bare 10m, men sikkert 150.000,-;) Regner med at du er enig i at det er ganske stor forskjell på å gå ned trappen kl23 mot å gå ut i kulda ned en skråning i snøen?

Vidar

En ting tror jeg er rimelig sikkert, du vil få problemer med å gå tilbake til et "vanlig"rom:) Jeg har vært så "dum" at jeg har prøvd med div demping i stua og lengter etter dempeplatene hver gang jeg sitter å lytter:( Jeg er nødt til å finne en flyttbar løsning.
Dette har jeg sagt før Vidar, den flyttbare løsningen ligger 10 meter fra huset ditt.
Den er ikke flyttbar men permanent.
Jeg veit også svaret ditt, det er ikke inne i huset.
Krever mer når man skal ut av huset, dette veit jeg da jeg har hatt det slik selv.
:):)

Steinar
 
8

8x12_TOM

Gjest
Like bra som det ser ut så... Mye for skjel om du halverte lyd platene? hva er den størrste singnaturen i lyd her? Mye omvending før resultat

eller..
Heisann. De tynne platene gjør en hel del, det som er den største forskjellen med og uten, eller halvere de( har prøvd ) er at lyden slik den er i dag er rolig og ballansert, men med litt tyngde. Uten platene så blir lyden noe mer hissig, stressande om det er det rette uttrykket. Og musikken slipper ikke ht på samme måte.

Lydsignaturen er open lyd, uten at noe stikker seg ut. Ballansen er meget god, og det er er sinnsykt stort lydbilde, både i breidde, høyde og dybde. Det spiller musikk rett og slett. Er nok ikke et typisk hifi eller hi.end anlegg som du skal sitte å analysere lyden med. Men det er heller ikke slik jeg koser meg med musikk.

Om det var mye omvending før resultat...? Den forsto jeg ikke.

Om du skulle befinne deg i området (ullensaker) så si ifra, tar gjerne imot et besøk jeg...
Jeg har jo vært og besøkt rommet ditt, og kan si meg enig i den beskrivelsen. Tar litt tid å venne seg til at lyden er så "flat", men etter en stund skjønner man at det blir mer uanstrengt å høre på når frekvensresponsen er såpass tilrettelagt. Høyttalerne får optimale arbeidsbetingelser, og rominformasjonen på opptakene kommer virkelig til sin rett. Dette er noe alle bør prøve syns jeg, å høre på musikk i et rom som er riktig dempet som dette.
Dette er helt klart ting som kryper inn under huden på deg over tid og resulterer i uante musikkopplevelser. Jeg liker dette og mener det er ganske bra her hjemme nå. Skal bli spennende med dere på besøk får å se hva dere synes.
Det som ikke er så bra er at en må tilbakestille seg litt og ikke forlange så mye når du skal høer anlegg i "nakne" stuer, det være seg om de koster millioner eller er hornsystemer på flere tonn. Du kan si hva du vil men disse graver ikke så langt ned i rillene.:)
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har flyttet på subene igjen. Noe som resulterte i en enda bedre integrering mellom subber og høyttalere. Pønsker ut en del ting som jeg har ønske om å prøve også... Men nå går det mye tid til å kose seg med musikk også....
 

rolfk

Medlem
Ble medlem
13.07.2012
Innlegg
37
Antall liker
21
Sted
Tysvær
Hei
Hvordan har du plassert subbene i forhold til Celloene, var og hentet 2 stk SVS SB-2000 i går og skal koble opp i helga så tips tas imot med glede....
tenkte og begynne med kryp, flytt og lytte metoden først.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jeg har plassert Chelloene med rimelig god avstand til frontveggen. Så subbene står nå plassert litt lenger inn mot forntvegg og ut mot sidevegg. Og så er de vinklet innover mot sweetspot, slik at jeg ser rett i sentrum av basselementet.

Er spent på hva du vil få ut av subb med chello. Har du fått målt rommet ditt for å finne ut om du sliter med responsen noen plass?
Krype metoden fungerer den, men du kan også prøve å plassere de 1/4 bredde inn fra hver sidevegg, og plassere de helt inntil frontveg. Deretter så trekker du de litt ut fra frontvegg og lytter. Det er veldig ofte den plasseringen som git best bass, ikke mest bass... jeg deler subbne av på ca 40-45hz og de står med ganske lavt volum. Men jeg merker det godt om de er avslått. Da mangler det noe her.

Husk bare på å bruke nok tid på plassering og integrering av subben! Det er mange som gir opp raskt, og da er det faktisk bedre uten subb. Heller ingen subb enn dårlig integrert subb altså...

Lykke til.
Mvh Peter
 

Aerik

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.352
Antall liker
5.459
Sted
Moss
Hei Peter. bare en brå tur innom.
Har du fått skikk på skrotten? var det ikke en operasjon du ventet på?
Og ellers,fåler du at du er sånn omtrent der du ønsket med rommet ditt?
skal få tatt en tur opp til deg engang :)

Ha en god kveld
images32.jpg
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Venter fortsatt på den operasjonen. Lyden i rommet er langt på vei ferdig, skulle fått diffusert bakveggen litt mer. Men er ikke hastverk med å blir ferdig. Jeg koser meg som aldri før, både med musikk og med film. Om du har lysst opp en tur, så er det bare å komme.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hei
Hvordan har du plassert subbene i forhold til Celloene, var og hentet 2 stk SVS SB-2000 i går og skal koble opp i helga så tips tas imot med glede....
tenkte og begynne med kryp, flytt og lytte metoden først.

Her er nok bilder av hvor jeg har plassert subbene.

CIMG1638.JPG


CIMG1639.JPG
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hadde i påsken 2014 besøk av to svært hyggelige karer. De var innom, tok et par kopper kaffi og lyttet på en del musikk. Den ene var for meg et nytt bekjentskap den andre, har jeg hatt kontakten med en stund og etter at klubben hadde en tur ned til han, så ble det snekring og justering i 3 av rommene våres. Da er det hyggelig at inspirasjonskilden kommer og lytter til det ferdige resultetet. Her er kommentarene jeg fikk. Samler de i denne tråden da det vil bli lettere å finne frem ttil enn i den andre anlegstråden min.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Fra medlemmet Roald, klipp og lim fra en annen side her på forumet.:

Tilbakemelding kan jo være litt vanskelig spesielt om man har mye å utsette på hva man har lyttet til……………….














Men i dag har jeg lyttet til 2 anlegg der man har brukt mye tid på å få ut potensialet og begge har lykkes ganske så bra, men i denne tråden får vi ta for oss loftet til Retep.

Har droppet innom tråden med ujevne mellomrom så jeg trodde jeg hadde en ide om hvordan det ville låte helt til dette dukket opp
Er spent på hva de sier jeg også. Lyden hos meg er jo som dere som har hørt den, litt spesiell. Noen synes den er rar...


men det viste seg å være grunnløst og anlegget briljerte med holografi og perspektiv som var noe av det beste jeg har hørt:cool:

Av ting jeg kunne ønsket mer av er headroom og litt mer trøkk i bassen da jeg er vant til litt mer tilting uten at dette nødvendigvis er mer riktig.

Cash må man ha……………………..

Besøk er intet problem, alle som har sett nytten av slikt er velkommen, hornfolk, kabelfanatikere, rørhuer, spiller ingen rolle
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Og fra 8x12Tom klipp og lim fra en annen side her på forumet:

Skal ikke påberope meg å ha greie på lyd, der er det veldig mange andre som er bedre en meg her inne, men jeg kan ihvertfall fortelle hva jeg liker, og dette traff meg veldig godt, nesten for godt;) Har vel egentlig ikke så mye negativt å si, Så skal jeg pirke litt så synes jeg det er litt lysere klangbalanse en det jeg liker, og har her hjemme. Og for å si som Roald, dette er opptil enhver. Og jeg kan vel også lillegge at både Roald og jeg har mørktklingene anlegg
Holografien og spesielt dybde er kanskje det beste jeg har hørt, bedre enn her hjemme.
For meg virker det som Peter er en mann som har tørket opp bak ørene og prioriterer kvalitet i framfor kvantitet. Når en (foreløpig)bare har to små 12"ere så er det ikke mange som hadde valgt å dra de så langt ut på gulvet. Det går selvfølge litt ut over kapasiteten, men heller riktig bass i steden for imponatorbass. Her er det bare å bygge videre:)

Takker for besøket og kommer gjerne tilbake
 
Sist redigert:

fbh71

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.06.2014
Innlegg
2.172
Antall liker
1.672
Sted
Mo I Rana
Torget vurderinger
2
Må slenge meg på denne, veldig flott rom og utstyr. Ville vært fint å smake drikke litt kaffe fra sweatspot tipper jeg. Men 100 mil blir litt i lengste laget for et kaffebesøk, selv med noe attåt (musikk) Når det gjelder forskjellen mellom efekt trinnene dine kan det jo hende det er samme sak som jeg opplevde på mine dp trinn. Åpnet lokket og justerte gain ( tror jeg det heter ) det var 3 trin hvor den ene var satt på 1 og den andre på 2. Satte begge på samme og da stemte lydbildet.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.849
Antall liker
50.890
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
På tide å oppgradere albumet ditt Peter ??? ;)

O
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Ja, må få på plass fotograf (Authentic) først. Har passert 500 sider, så kanskje greit å avslutte da.
 
Topp Bunn