Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    87DA8286-40B2-4981-9707-F52345D8E8F8.jpg


    Har ikke helt ork til å knipse ordentlige bilder i dag, vil heller slappe av musikk og et glass eller to.
    Bedre bilder kommer.

    Nlykke og undertegnede drikker Munkholm og pakker ut. Så langt er eneste skuffelsen at emballasjen ikke uten videre går opp loftsluka.

    På dette bildet ser høyttalerne brutale ut. Men plassert alene og mer ut i hjørnene så dominerer de ikke. Men ja, de er omtrent dobbelt så store som 40.2 så små er de ikke.
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Lekre saker å fornuftig prioritert ;) kos deg med nye å flotte høyttalere:)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.502
    Antall liker
    17.296
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer!
    Jo, de ser ruvende ut på bildet, men akk så lekre. Ser frem mot bilder når de er plassert der de skal stå:)
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.604
    Antall liker
    11.254
    Hyggelig og hjelpe en god venn i knipa, og ikke hvilken som helst knipe heller, nemlig audiofil-nevrosa. Som du selv sa vet jeg selv godt hvordan dette kan være . . .;)

    Her har roen senket seg. EAR er på plass og alt er bare fryd og gammen!


    9A17F902-DDF4-409C-94CF-7B92CFB31562.jpg



    Nå skal Ben Webster på tallerkenen og aquavit i glasset, så siger julen innover en og alt er i balanse igjen.

    Ps. De Tannoyene er noe av det peneste håndverket jeg har sett på en høyttaler. Kos deg!!!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Takk nlykke.

    Kos deg med Ear-en. Det er et av de mest spennende produktene jeg har hatt innom på lenge. Uten at jeg kan love hvordan det fungerer hos deg. Husk å teste både med og uten interne trafoer. Og ikke minst gain.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.488
    Antall liker
    64.136
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Litt brutalt, men usedvanlig lekkert samtidig. Gratulerer med julepresang til mannen (og nok litt til fruens velbehag også) :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.970
    Antall liker
    13.360
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    en mann i din stilling med den svære, luftige stua; såpass størrelse bør det være.....
    minst like elegante som Harbeth......
    om Harbeth er tweedjakke, er Tannoy tweedjakke med skinnlapper på albuene.......litt røffere image...
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Bildet over er fra transport når de står ute på gulvet. Det viser ikke reel fremtoning. Når de er plassert mer eller mindre der de skal stå så dominerer de overhode ikke rommet.

    DSCF4015.jpg


    Og de kan garanteres flyttes langt bakover. Dette rommet har ikke noe problem med store høyttalere og mye membranareal.
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.970
    Antall liker
    13.360
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    du vet hva jeg mener om membranareal i det rommet....du har flere kvm å gå på :cool:
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.970
    Antall liker
    13.360
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    i så fall har de skjønt mere enn mange av de yngste :D
    IMNSHO
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med meget flotte formidlere!
    God jul :)
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.390
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    It's a man's world. Tilgivelse for den. Gratulerer med flotte høyttalere og snart er det julaften. Tenk hva som skjer da!!!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.970
    Antall liker
    13.360
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg synes de kurvede sidene passer utmerket inn i det "rette" rommet
    myker opp til tross for størrelsen......elegant....
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Takk for det VegarW. Jeg håper du kommer innom for en lytt om ikke lenge.

    Her går det nå i julemusikk på tape :cool:
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Godt valg av høyttaler Fosse - gratulerer. Dette er en fantastisk musikkformidler. Føler jeg har god erfaringsbakgrunn for å uttale meg etter 3 år med GRF 90. Og med Manley da! Det er jo nesten som du inviterer EveAnna hjem på god kaffe og musikk :) Dette blir rått bra!
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    grattis, fosse.
    ålreit julegave til seg selv, det der.
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Som relativt nyinteressert i interiørdesigm og arkitektur må jeg si dette huset ser helt fantastisk ut. Finnes det noe info på det store Nett, Fosse, om huset? Og kunne du, en rolig romjulskveld, tenkt deg å dele noen floskler om både rom og interiør? - kan hende dette allerede er dekt i tidligere innlegg(?), men tenkte å høre i tilfelle det ikke har blitt diskutert :)

    Med både Aalto, Wegner, Harbeth, og - nå - Tannoy som møblement, implementert av en arkitekt, må jeg innrømme at min nysgjerrighet pirres over gjennomsnittet.
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Men jeg er temmelig sikker på at det ikke bare er meg som ønsker flere bilder av disse ferdig satt opp ;)
    God jul Fosse! En fornøyelse å følge denne tråden. Ser frem til flere å interessante poster i 2020 :)
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Wow! Gratulerer. Nye høyttalere er jo både skummelt og gøy ;) God jul, og kos deg hemningsløst i dagene som kommer!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Som relativt nyinteressert i interiørdesigm og arkitektur må jeg si dette huset ser helt fantastisk ut. Finnes det noe info på det store Nett, Fosse, om huset? Og kunne du, en rolig romjulskveld, tenkt deg å dele noen floskler om både rom og interiør? - kan hende dette allerede er dekt i tidligere innlegg(?), men tenkte å høre i tilfelle det ikke har blitt diskutert :)

    Med både Aalto, Wegner, Harbeth, og - nå - Tannoy som møblement, implementert av en arkitekt, må jeg innrømme at min nysgjerrighet pirres over gjennomsnittet.
    Takk for hyggelig tilbakemelding!

    Huset et det ikke jeg som har prosjektert, og det er heller ikke vi som bygget det. Det ble tegnet av en som heter Jens Magnus og som var skolekamerat til de som bygde i sin tid. Bare så det ikke blir tatt til min inntekt når jeg skryter av arkitekten.

    Huset har fire halvplan hvor du komme inn på øverste plan som er åpent ned til halvplanet under med stue. Hovedstuen hvor anlegget står har mye volum (4,8m høyde der anlegget står).

    Det kanskje største kunststykket med huset er at det er gjort en rekke «fratrekk» i hovedvolumet eksteriørmessig som tilsynelatende har sin begrunnelse i utvendige terrasser, trapper og form, men som like viktig bidrar til at henimot alle rom for fast opphold gis et hjørnevindu mot syd eller vest, sol og utsikt.

    I tillegg har huset en særdeles god planløsning med de mer sosiale soner på de to øverste plan mens nest nederste plan som ligger inn i bakken gir rom for boder, bad, badstu og vaskerom. Nederste plan inneholder nesten alt av soverom, øvrige baderom og TV-stue. Her kommer også et verksted på sikt.

    Når det gjelder interør så er min største irritasjon, eller sorg, at det hele i for stor grad styres av interiørmagasiner myntet på presentasjon av overfladiske grep, mote og pynt. At smak og uttrykk går i bølger er spennende, men det som var godt og hadde kvalitet i går er ikke verdiløst og feil i dag bare fordi uttrykket innen arkitektur og interiør nå har beveget seg i en annen retning. Gode rom handler ikke om å male om hvert annet år i en farge som en eller annen skribent har funnet ut er siste skrik.

    Profesjonelt er jeg opptatt av funksjon i det jeg planlegger og prosjekterer i hovedsak bygg med ekstremt strenge funksjonelle krav (sykehus, forsvaret, farmasøytisk industri, verksteder). Bygg skal selvsagt være pene å se på, men man må starte med at de er optimalisert for det som skal foregå der. Dernest er jeg opptatt av at materialer skal ha varighet og kvalitet over tid. Det er ikke sikkert det blir dyrere på sikt heller.

    Hvordan har dette påvirket hvordan vi har det? Vel, vi har beholdt all furu ubehandlet. Dette var slik det skulle se ut i 1982 og slik vil vi fortsatt ha det. Mange ville malt treverket i dette huset. Hva sitter du da med? Noe som forsøker å se ut som noe det aldri kan bli og samtidig har mistet sin opprinnelige kvalitet. Og så synes jeg tre er pent. Noen lærte fort, andre sent, at det er opplest og vedtatt i interiørmagasinene at furu er stygt. Det er selvsagt bare tull. Gjort riktig er furu like pent som alt annet. Gi det noen år til og alle angrer på at de malte om.

    Ellers har vi forsøkt å gjøre minst mulig med bygget, og mest mulig teknisk vedlikehold. Da det ble bygd hadde eier inne en flink interiørarkitekt som sørget for gode materialer rundt om.

    Innredningsmessig har vi vært opptatt av at anlegget skal stå i stua. Vi er to som bor her og vi er to som liker musikk. Musikk er sosialt og stereoen tar ikke beslag på rommet slik bruk av TV gjør. TV-en kan stå hvor som helst så lenge du får plass til en god sofa. Så skjønner jeg at ikke alle har plass til samme prioritering.

    Møblene er vel en salig blanding av noe vi hadde hver for oss før vi flyttet sammen og noe kjøpt i ettertid. Noe gammelt og noe nytt. Med unntak av Alto-stolen er vel det mest ok å sitte i.

    Og så må ikke alt over tolkes som at jeg ikke er opptatt av ren form i seg selv. Eller trender. Eller at noe bare skal være vakkert. Jeg synes bare at arkitektur alt for ofte blir forenklet til dette, og at man i drøftingen glemmer alle de forhold som er minst like viktige ved begrepet arkitektur.

    Hjem er til for å bo i. Og de er til for å brukes, brukes til det man liker å drive med. Alt for mange hus er rene utstillingskataloger.

    Jeg mener det var Finansavisen (men kan ha vært et annet magasin) som skulle skive en serie om interiør og lyd og var på utkikk etter aktuelle hjem. Jeg fikk en henvendelse og fortalt at jeg var opptatt av høyttalere skulle få se ut som høyttalere, hadde store rørforsterkere og mange platespillere. Tenkte det var like greit å være up-front ærlig i tilfelle de trodde de skulle finne et hjem med innbyggingshøyttalere og fløyel fra Slettvold. Hørte aldri noe mer.
     
    Sist redigert:

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Som relativt nyinteressert i interiørdesigm og arkitektur må jeg si dette huset ser helt fantastisk ut. Finnes det noe info på det store Nett, Fosse, om huset? Og kunne du, en rolig romjulskveld, tenkt deg å dele noen floskler om både rom og interiør? - kan hende dette allerede er dekt i tidligere innlegg(?), men tenkte å høre i tilfelle det ikke har blitt diskutert :)

    Med både Aalto, Wegner, Harbeth, og - nå - Tannoy som møblement, implementert av en arkitekt, må jeg innrømme at min nysgjerrighet pirres over gjennomsnittet.
    Takk for hyggelig tilbakemelding!

    Huset et det ikke jeg som har prosjektert, og det er heller ikke vi som bygget det. Det ble tegnet av en som heter Jens Magnus og som var skolekamerat til de som bygde i sin tid. Bare så det ikke blir tatt til min inntekt når jeg skryter av arkitekten.

    Huset har fire halvplan hvor du komme inn på øverste plan som er åpent ned til halvplanet under med stue. Hovedstuen hvor anlegget står har mye volum (4,8m høyde der anlegget står).

    Det kanskje største kunststykket med huset er at det er gjort en rekke «fratrekk» i hovedvolumet eksteriørmessig som tilsynelatende har sin begrunnelse i utvendige terrasser, trapper og form, men som like viktig bidrar til at henimot alle rom for fast opphold gis et hjørnevindu mot syd eller vest, sol og utsikt.

    I tillegg har huset en særdeles god planløsning med de mer sosiale soner på de to øverste plan mens nest nederste plan som ligger inn i bakken gir rom for boder, bad, badstu og vaskerom. Nederste plan inneholder nesten alt av soverom, øvrige baderom og TV-stue. Her kommer også et verksted på sikt.

    Når det gjelder interør så er min største irritasjon, eller sorg, at det hele i for stor grad styres av interiørmagasiner myntet på presentasjon av overfladiske grep, mote og pynt. At smak og uttrykk går i bølger er spennende, men det som var godt og hadde kvalitet i går er ikke verdiløst og feil i dag bare fordi uttrykket innen arkitektur og interiør nå har beveget seg i en annen retning. Gode rom handler ikke om å male om hvert annet år i en farge som en eller annen skribent har funnet ut er siste skrik.

    Profesjonelt er jeg opptatt av funksjon i det jeg planlegger og prosjekterer i hovedsak bygg med ekstremt strenge funksjonelle krav (sykehus, forsvaret, farmasøytisk industri, verksteder). Bygg skal selvsagt være pene å se på, men man må starte med at de er optimalisert for det som skal foregå der. Dernest er jeg opptatt av at materialer skal ha varighet og kvalitet over tid. Det er ikke sikkert det blir dyrere på sikt heller.

    Hvordan har dette påvirket hvordan vi har det? Vel, vi har beholdt all furu ubehandlet. Dette var slik det skulle se ut i 1982 og slik vil vi fortsatt ha det. Mange ville malt treverket i dette huset. Hva sitter du da med? Noe som forsøker å se ut som noe det aldri kan bli og samtidig har mistet sin opprinnelige kvalitet. Og så synes jeg tre er pent. Noen lærte fort, andre sent, at det er opplest og vedtatt i interiørmagasinene at furu er stygt. Det er selvsagt bare tull. Gjort riktig er furu like pent som alt annet. Gi det noen år til og alle angrer på at de malte om.

    Ellers har vi forsøkt å gjøre minst mulig med bygget, og mest mulig teknisk vedlikehold. Da det ble bygd hadde eier inne en flink interiørarkitekt som sørget for gode materialer rundt om.

    Innredningsmessig har vi vært opptatt av at anlegget skal stå i stua. Vi er to som bor her og vi er to som liker musikk. Musikk er sosialt og stereoen tar ikke beslag på rommet slik bruk av TV gjør. TV-en kan stå hvor som helst så lenge du får plass til en god sofa. Så skjønner jeg at ikke alle har plass til samme prioritering.

    Møblene er vel en salig blanding av noe vi hadde hver for oss før vi flyttet sammen og noe kjøpt i ettertid. Noe gammelt og noe nytt. Med unntak av Alto-stolen er vel det mest ok å sitte i.

    Og så må ikke alt over tolkes som at jeg ikke er opptatt av ren form i seg selv. Eller trender. Eller at noe bare skal være vakkert. Jeg synes bare at arkitektur alt for ofte blir forenklet til dette, og at man i drøftingen glemmer alle de forhold som er minst like viktige ved begrepet arkitektur.

    Hjem er til for å bo i. Og de er til for å brukes, brukes til det man liker å drive med. Alt for mange hus er rene utstillingskataloger.

    Jeg mener det var Finansavisen (men kan ha vært et annet magasin) som skulle skive en serie om interiør og lyd og var på utkikk etter aktuelle hjem. Jeg fikk en henvendelse og fortalt at jeg var opptatt av høyttalere skulle få se ut som høyttalere, hadde store rørforsterkere og mange platespillere. Tenkte det var like greit å være up-front ærlig i tilfelle de trodde de skulle finne et hjem med innbyggingshøyttalere og fløyel fra Slettvold. Hørte aldri noe mer.
    Her håpet jeg på en liten kommentar og fikk i stedet en full utredning; takk for en tidlig julegave :D

    Godt å høre dine refleksjoner rundt interiør, design og arkitektur. Selv er jeg enig : godt design skal være en kvalitetsmessig investering. Det at møbler skal se fine ut er heller noe som - etter min mening - skal komme i en naturlig, andre rekke. Med engang det blit stivt og pertentlig, har man misset et viktig poeng (her: bruk), i hvert fall om man ser til noen av de store danske.

    Et fint eksempel er hvordan Juhl og Wegner selv brukte sine design: komfort trumfet alt av pomp og prakt.

    HansJWegner_portrait_01.jpg


    21-finn-juhl-811x500.jpg


    Arkitektur må jeg fordype meg i når møbelhistorien er unnagjort. Enn så lenge nyter vi godt - for det meste dansk - design i en overraskende praktisk drabantboks. - Dessverre uten mulighet for mesanin :D

    Fortsatt god jul, og takk for interessant lesning!
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.939
    Antall liker
    26.963
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Grattis med nye barske høytalere Fosse:)
    Når jeg leser i tråden om Aalto som kom jeg og tenke på i min gamle nabobyggd (Avesta) så blev det oppført ett spektkulært bygg i -61
    Blå Huset også kallt i folkmunn pga dess fasad kledsel, egentlig rart att det ikke blev revet på -80talet som mye annet:p men står der den dag i dag:)
    God jul til dere
    Aaltohuset,_Avesta_1.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: FSF
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn