Høyttalere Hjelp til valg av høytalere

Adelante

Fersking
Ble medlem
24.04.2022
Innlegg
3
Antall liker
0
Sted
Kristiansund
Hei, jeg trenger litt hjelp til valg av høytalere til min nad m32. Tenker rundt 50 000kr. Jeg har tidligere hatt dali mentor 6 men var ikke helt fornøyd. Trenger noen som sparker litt mer fra seg. Har sett på B&W 702 s2. Kan det være en god match til denne forsterkeren?
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Hei, hvilken høyttaler du vil like og hvor god matchen du synes m32 blir er selvfølgelig vanskelig å svare på, Men synes kanskje du burde ta en titt på Kef R11 som riktig nok koster litt mer.
Ellers har du kanskje gode kandidater i Focal Aria, Dynaudio Evoke.
Hvis brukt er aktuelt feks Piega Classic 4.2 og Sonus Faber Sonetto V.
Jeg kan ikke tenke meg att noen av de jeg har nevnt her ikke skulle funke ok med m32. Heller ikke B&W 702.
Det er lenge siden jeg testet m32 på på B&W og det var ikke på 702. Men har spilt endel på M33 på
800 serien til B&W med godt resultat. Det kan også hende att du ville like Dali Rubicon langt bedre
enn Dali Mentor.
 

Vegard0

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
210
Antall liker
246
Sted
KarmIsland
Torget vurderinger
1
Jeg har nad m33 og kef ls 50 meta. Synes det er en god match.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.586
Antall liker
2.788
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Pylon Amber?
Ikke hørt de, men gode erfaringer med Jasper 25.
Amber går noe dypere....

mvh
Proffen
 

DMagnus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.07.2021
Innlegg
90
Antall liker
39
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
0
Hei, jeg trenger litt hjelp til valg av høytalere til min nad m32. Tenker rundt 50 000kr. Jeg har tidligere hatt dali mentor 6 men var ikke helt fornøyd. Trenger noen som sparker litt mer fra seg. Har sett på B&W 702 s2. Kan det være en god match til denne forsterkeren?
Gato Audio FM-50
GoldenEar Triton Two+
Tror en av disse to passer meget godt til deg
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.037
Antall liker
1.323
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Hei Adalente, om jeg var i dine sko ville jeg konsentrert meg om rom/høyttalermatch før forsterker/høyttalermatch. Får du til et høyttalervalg som matcher rom og dine muligheter for plassering vil sikkert Nad`en funke uansett. Størrelsen på rommet og de akustiske forhold er det viktigste å ha i bakhodet for få mest ut av totalen. Om du er ute etter trykk ligger det et par Tannoy dc10ti på brukten som fremstår som et meget godt kjøp. Men en så stor høyttaler krever sin plass selvsagt.
 

Adelante

Fersking
Ble medlem
24.04.2022
Innlegg
3
Antall liker
0
Sted
Kristiansund
Hei, hvilken høyttaler du vil like og hvor god matchen du synes m32 blir er selvfølgelig vanskelig å svare på, Men synes kanskje du burde ta en titt på Kef R11 som riktig nok koster litt mer.
Ellers har du kanskje gode kandidater i Focal Aria, Dynaudio Evoke.
Hvis brukt er aktuelt feks Piega Classic 4.2 og Sonus Faber Sonetto V.
Jeg kan ikke tenke meg att noen av de jeg har nevnt her ikke skulle funke ok med m32. Heller ikke B&W 702.
Det er lenge siden jeg testet m32 på på B&W og det var ikke på 702. Men har spilt endel på M33 på
800 serien til B&W med godt resultat. Det kan også hende att du ville like Dali Rubicon langt bedre
enn Dali Mentor.
Takk for svar😀
 

Adelante

Fersking
Ble medlem
24.04.2022
Innlegg
3
Antall liker
0
Sted
Kristiansund
Hei Adalente, om jeg var i dine sko ville jeg konsentrert meg om rom/høyttalermatch før forsterker/høyttalermatch. Får du til et høyttalervalg som matcher rom og dine muligheter for plassering vil sikkert Nad`en funke uansett. Størrelsen på rommet og de akustiske forhold er det viktigste å ha i bakhodet for få mest ut av totalen. Om du er ute etter trykk ligger det et par Tannoy dc10ti på brukten som fremstår som et meget godt kjøp. Men en så stor høyttaler krever sin plass selvsagt.
Skjønner hva du mener. Men hvordan skal jeg finne høytalere som passer min stue uten at jeg får prøvd de ut? Stuen min er på 70m2 og det er mønetak. Takker for svar😀
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Adelante: Dali Rubicon- eller Epicon 2👍😊 Pluss sub fra REL..
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.037
Antall liker
1.323
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Skjønner hva du mener. Men hvordan skal jeg finne høytalere som passer min stue uten at jeg får prøvd de ut? Stuen min er på 70m2 og det er mønetak. Takker for svar😀
Da har du jo få begrensninger på størrelse med en så stor stue. Så er det alt det andre..
Lytteavstand, hvor langt ut på gulvet kan du ha høyttalerne, noen trives greit forholdvis nære vegg, andre trenger mye luft rundt seg. Som regel ganske stor forskjell på en høyttaler med trykk-kammer og bred baffel kontra en stor smal høyttaler med bassreflex i rumpa. Waveguide eller horn gir mere direktelyd, frittstående diskant som på B&W som du vurderer bør ha litt avstand til førsterefleksjoner.

På denne måten kan man lese litt ut fra hvordan en høyttaler er konstruert og hva som vil passe av konstruksjonsprinsipper til eget rom, plassering, lytteavstand, om du har mye etterklang i rommet etc.

Det vil være ganske stor forskjell på denne..
1650912231273.png


Og denne B&W du vurderer.. pris omtrent den samme..
1650912392546.png


Det kan også være lurt å prøve å få lyttet på noe forskjellige greier om du har noen hyggelige forhandlere i omegn, vel anvendt tid.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.965
Antall liker
22.091
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Da har du større stue enn meg. Til tross for 49 kvm lytter jeg ordentlig på 2m avstand. Der kan jeg oppnå 109 dB peak. Det er høyt nok synes jeg.
 
M

MarkusH

Gjest
Mye fint til 50k brukt også, roeng2 her inne har jo annonsert sine Marten Django XL til 55k også, de slår glatt beina under det som er nevnt før i denne tråden ....
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.037
Antall liker
1.323
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Denne er også en spennende kandidat i din prisklasse under 50`om du tør tenke utenfor de vanlige merkene. Ligger på Torget her på sentralen. Hadde vurdert de selv om jeg var i markedet. AMT i waveguide, seas mellomtone og 10 tommer i lukket kammer, jantzen og mundorf i delefilter og vekt på 60 kg....Det borger jo for kvalitet om konstruktøren ikke har gjort noe alvorlig feil.

HORNS 5 degree 110 til kraftig redusert pris hos Endpoint audio.


Selger et demopar i sort høyglans av disse.
AMT i toppen, seas nextgen mellomtone og sidemontert 10 tommer. Trykkammer-kasse.
Spiller meget godt, godt fundament og lette å plassere. Pris er rett over 100.000,-
Selges med meget godt avslag. Strøkne.
WBT bi-wiring.

Way 3
Woofer 1×10” Aluminium
Midwoofer 1×7” Nextel/coated paper
High range 1×1,8” Ribbon tweeter
Crossover 12dB, per octave, extracted, high quality
Box 55 litre, closed, natural veneer, RAL colours
Sensitivity 85 dB
Frequency range 30-30000 Hz
Impedance 8 Ohm
Terminal Double wire, WBT
Box dimensions 235x1150x350 [mm]
Weight of speaker 60 kg
 
M

MarkusH

Gjest
...men ikke på 2m avstand. Da blir de lyse. :)
Det var egentlig et svar til TS, hvordan de fungerer i rom osv aner jeg ikke, aldri hørt de. Jeg har ikke noe annet å sammenligne de med enn mot de jeg har selv, de har fungert bra i alle rom jeg har hatt de i til nå (også et større flerbruksrom), derav forslaget til TS, du kjøper deg vel ikke noe ferdiglaget uansett? :)
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.037
Antall liker
1.323
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Det var egentlig et svar til TS, hvordan de fungerer i rom osv aner jeg ikke, aldri hørt de. Jeg har ikke noe annet å sammenligne de med enn mot de jeg har selv, de har fungert bra i alle rom jeg har hatt de i til nå (også et større flerbruksrom), derav forslaget til TS, du kjøper deg vel ikke noe ferdiglaget uansett? :)
De tipper vel litt oppover i diskanten etter en dipp i presensområdet målt anekoisk. Sikkert det Valentino ville vært redd for. Fixes lett med mindre toe-in dette..
 

Volund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
308
Antall liker
114
Sted
OSLO
Torget vurderinger
12
Hei, jeg trenger litt hjelp til valg av høytalere til min nad m32. Tenker rundt 50 000kr. Jeg har tidligere hatt dali mentor 6 men var ikke helt fornøyd. Trenger noen som sparker litt mer fra seg. Har sett på B&W 702 s2. Kan det være en god match til denne forsterkeren?
Hva slags musikk liker du å lytte til? Glad i å lytte skikkelig høyt eller mer lavmelt?

Kan ha mye å si for hva som du vil trives best med :)
 
Topp Bunn