Hjelp! Rommet sluker bass - hva kan jeg gjøre?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Latentfreak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2012
    Innlegg
    315
    Antall liker
    291
    romløsning.JPG
    Hei.

    Jeg har en funkishytte hvor høyttalerene (B&W CM10S2) står i et rom på ca 18 m2, et semi-åpent rom hvor trappen kommer opp. Problemet er at bassen er omtrent totalt fraværende, også mellombassen. Nå har jeg prøvd høyttalerene i et tilsvarende stort rom hjemme, også det med åpning mot et annet rom (men ikke en trappesats): der var bassen noe heeeelt annet, så jeg konkluderer med at problemet må komme av rommet/ bygningsmaterialene.

    Ang. bygningsmaterialene: I rommet de står i nå er det gips-vegger og -tak. Gulvet har parkett, men den ligger flytende på gulvgips som igjen ligger på 36 mm trinnlydsplater og under der igjen gulvspon. Veggene er forskalingsblokker i isopor som er lektet ut 2" som gipsen er feste til - og med rockwool mellom gips og isopor. Taket er standard bindingsverk, isolert med rockwool og med gips skrudd til standard lekter. Eller så er det 3 vinduer/dører (210 cm høye) som er hhv. 2,5m 1,7 og 1,2 m breie.

    romløsning.JPG

    Hva er problemet her? Og evt. hva kan gjøres???
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.214
    Antall liker
    10.764
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tråd flyttet fra hifi-generelt til akustikk og rom.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Problemet er nok først og fremst at du sitter i et kanselleringspunkt. Dette må du flytte deg ut av. Å legge til subwoofer kan hjelpe, men først må optimal plassering finnes for rommet.

    Kan virke som sitteposisjon er rimelig midt i rommet og det er nesten alltid stedet med størst utfasinger. Her må du jobbe med plassering av både sitteposisjon og høyttalere.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Problemet er nok først og fremst at du sitter i et kanselleringspunkt. Dette må du flytte deg ut av. Å legge til subwoofer kan hjelpe, men først må optimal plassering finnes for rommet.

    Kan virke som sitteposisjon er rimelig midt i rommet og det er nesten alltid stedet med størst utfasinger. Her må du jobbe med plassering av både sitteposisjon og høyttalere.
    Det der opplevde jeg også - med subwoofer. Det løste seg ved at jeg vred litegrann på suben. Men det er kanskje ikke så enkelt med kun "hovedhøyttalere"?
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.993
    Antall liker
    3.902
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    det gråe på tegningen- er dette en sofa? kan den flyttes?
    grunnflaten er ja nesten kvadratisk. Prøv å sette lytteposisjonen på skrått (diagonal) til rommet med romhjørnet mellom høyttalerne. Kan hende du blir overrasket.
     

    Fei

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2008
    Innlegg
    207
    Antall liker
    138
    Torget vurderinger
    2
    Samme problem som hos meg. Uansett hva jeg har i stua er det helt strippet for bass. Selv focal maestro som har mye bass i "vanlige" stuer er fritatt for bass hos meg. Prøvde 2 stk Rel S-5 og de ga bass men noen frekvenser mettet rommet helt. Byttet de i 2 stk sunfire xteq12 som har eq med målemic og noe sitter det greit hos meg. Litt i overkant mye, men det liker jeg likevel.




    image.jpg
     

    Fei

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2008
    Innlegg
    207
    Antall liker
    138
    Torget vurderinger
    2
    Kan legge til at om jeg sitter i hjørnet eller flytter høyttalerene så de står mer på tvers av rommet får jeg bass, men der får de ikke lov å stå av dragen. Siden jeg ikke kan utføre noen særlige akustiske tiltak samt plasseringen av lytteposisjon er låst var sub eneste løsning for meg.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.480
    Antall liker
    12.681
    Sted
    Sørlandet
    Pent!

    Jeg har en meget bra Sunfire True MKII sammen med DSPeaker Anti Mode 8033 som vil gi deg all den bassen du vil.. og mer til hvis du ønsker. Plasser den der du ønsker, feks i venstre hjørne. Den er bare 27x27x27 cm. Trykk på kalibrer og den er klar for action.

    :)
     

    Latentfreak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2012
    Innlegg
    315
    Antall liker
    291
    Kan legge til at om jeg sitter i hjørnet eller flytter høyttalerene så de står mer på tvers av rommet får jeg bass, men der får de ikke lov å stå av dragen. Siden jeg ikke kan utføre noen særlige akustiske tiltak samt plasseringen av lytteposisjon er låst var sub eneste løsning for meg.
    Skjønner. Jeg gikk rundt i rommet i går og lyttet, og generelt sett så er bassen generelt mye slankere enn i det tidligere rommet de sto i. Men jeg hører at det er mer bass i hjørnet av sofaen (som dessverre ikke er sweetspot). Og jeg ser ingen praktisk plassering av høyttalerene som gjør at sweetspot havner i hjørnet...
     

    Latentfreak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2012
    Innlegg
    315
    Antall liker
    291
    Jepp, det grå på tegningen skulle være sofaen :) Ja, den kan jo strengt tatt flyttes, men ikke uten å komme i veien for dører/trapp/utsikt/tv...
     

    Latentfreak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2012
    Innlegg
    315
    Antall liker
    291
    Problemet er nok først og fremst at du sitter i et kanselleringspunkt. Dette må du flytte deg ut av. Å legge til subwoofer kan hjelpe, men først må optimal plassering finnes for rommet.

    Kan virke som sitteposisjon er rimelig midt i rommet og det er nesten alltid stedet med størst utfasinger. Her må du jobbe med plassering av både sitteposisjon og høyttalere.
    Jeg har oppdatert tegningen, tror den ble for lite detaljert og misvisende. Sitteposisjon er i sofa inntil vegg mot et soverom. Denne veggen er forøvrig 4", gips på begge sider og delvis fylt med rockwool (50 mm). Problemet mitt er at både sitteposisjon og plasseringer av høyttalere er rimelig låst pga. uforming av rommet (dører til soverom og terrasse, trapp, vinduer, plassering av TV) - så da er det ikke så mye fleksibilitet uten at det går på bekosting av behovene til resten av familien :)

    Jeg tror synderen her kan være gipsen i vegger/tak, samt gulvet med absorberende konstruksjon, som suger bass. Evt. også de store vinduer, vil de "flekse" og også bidra til å dempe lavfrekvens? Og så 1000-kroners spørsmålet: Finnes det tiltak mot slike problemer (unntatt å rive vegger/tak/gulv...)? Vil det hjelpe å sette høyttalerene på en tung plate, for å gi de mer stabilt "fraspark"? Vil det hjelpe å henge opp store bilder med bakplate av f.eks. kryssfiner for å få mer bass reflektert tilbake i rommet? Etc...
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Du må flytte deg ut av nullpunktene. Kan du ikke det, så har du hovedsakelig to valg foruten å rive ned vegger.

    1. Prøve høyttalere med dipolspredning nedover i frekvens. F.eks Gradient Revolution, dukker opp mot bruktmarkedet av og til. Det er ingen garanti, men du kan være heldig. Bør prøves før kjøp
    2. Hodetelefoner

    Vinduer slipper du bass og det er bare bra da det minimerer stående bølger. Man har ikke bassproblemer ute, når det ikke er vegger.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.625
    Antall liker
    3.153
    Torget vurderinger
    0
    ...det grå på tegningen skulle være sofaen :) Ja, den kan jo strengt tatt flyttes, men ikke uten å komme i veien for dører/trapp/utsikt/tv...
    Kan du ta et bilde fra posisjon og i retning som vist på denne skissen og poste i tråden?

    romløsning.JPG
     

    Latentfreak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2012
    Innlegg
    315
    Antall liker
    291

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    hej Latentfreak.

    Umiddelbart vil jeg tro, at bassen går i kælderen.

    kan du bytte om på placering af møbler og tv/stereo ?

    mvh nils
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    ps.

    Jeg kan forestille mig, du også har "problemer" med skevvridning af perspektivet, grundet den åbne del (trappe) af stuen din.
    Det "problem" vil måske også, i en hvis grad, blive mindre hvis du spejlvender stuen.

    mvh nils
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.029
    Antall liker
    289
    Sted
    Tranby
    Prøv å sette høyttalere rett, uten vinkling og nærmere veggen/vinduet.
    Litt mer møbler og innredning demper også de høyere frekvensene mer, slik at bassen kommer mer frem.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.780
    Antall liker
    35.848
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er fullt mulig at gipsplatene og gulvet fungerer som plateabsorbenter og spiser bass. Hos meg skjer det i båndet 100-300 Hz, ca. Det kan også tenkes at bassen går tvers gjennom lette gulv, tak og vegger og forsvinner ut, mens høyere frekvenser reflekteres tilbake i rommet. En løsning er å flytte til et hus av betong og murstein, eller å skru fast enda noen lag tykke gipsplater utenpå de eksisterende med viskoelastisk demping mellom lagene for å temme resonansene.

    Hvis det ikke frister (og det gjør det vanligvis ikke), vil jeg foreslå en subwoofer for å tilføre mer energi nederst og en parametrisk equalizer i signalkjeden for både å ta ned de verste romresonansene og for å "smake til" klangbalansen. Burde fungere bra hvis høyttalere og forsterkere har tilstrekkelig kraftreserve.

    Forslaget om å tilføre mer demping ved høyere frekvenser er også fornuftig, men vær obs på at det skal ganske mye til for å gjøre nevneverdig forskjell. Da snakker vi ikke om stilen Scandinavian Design i interiøret lenger, for å si det slik.

    En målemikrofon, et USB-lydkort og en kopi av REW programvare kan også være en god investering i å forstå mer av hva som skjer. Legg gjerne ut måleresultater her for fler innspill.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn