Hindre oksydering Aluminium?

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
754
Antall liker
2
Hallo.
Jeg lager trappebalustre i ubehandlet aluminium. Hvordan kan jeg enkelt behandle disse for å unngå oksydering (hindre de sverter ting som kommer borti). Finnes det noe olje eller annet av den typen? Jeg ønsker å unngå maling og lakk.

mvh
TJ
 

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
529
Antall liker
1.440
Torget vurderinger
2
Det beste, og enkleste er eloksering. Prøv Eloksal AS i Horten. Tel 33 03 55 20

Roar
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
754
Antall liker
2
Hadde håpt å slippe sånne voldsomme tiltak men det er sikkert det beste.. Har 35 m med 25x25mm firkantrør.. Ide om ka det kan koste?

TJ
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.698
Antall liker
35.672
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Vanskelig å si. Det er en manuell jobb å henge opp delene for eloksering og ta dem ned igjen etterpå, så det vil komme an på om du vil kutte til riktige lengder først og eloksere etterpå eller motsatt. Dessuten hvor tykt belegg, eventuell farge, hvilken legering du har, osv. Det vil avgjøre om dette kan kjøres sammen med andre ting eller om det blir en "one-off". Det er ikke alle aluminiumslegeringer som er like godt egnet for eloksering, heller. Ring Eloksal og diskuter saken med dem.

Eloksering er forresten en veldig god idé for den typen bruk. Et tynt skikt naturfarge ser fortsatt ganske ubehandlet ut, samtidig som det skaper en hard og slitesterk overflate som motstår både riper og avfarging.
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
754
Antall liker
2
Alt er allerede kappa og tilpassa. Burde vore over med sandpapir eller stålull pga litt riper og hakk.
Skal ringe og sjekke og poste ka det koste!

TJ
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
754
Antall liker
2
Kosta skjorta. 1250 Nok pr heng dersom forskjelige lengder og individuelle tilpasset heng for å unngå merker, men alt under 120 kunne tas i samme slengen..
Altså dyrt for mine 13 + 13 deler...

Jeg kommer til å satse på å vokse/polere dem med bilvoks. Det må da funke bra og vare lenge nok. Dessuten vil det være mulig å ta opp igjen ved behov :)
Eller er det noen som mener dette vil feile?

TJ
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.698
Antall liker
35.672
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Bilvoks vil sikkert fungere det også, men utgangspunktet ditt er litt feil. Aluminiumsoksyd er hardt og hvitt. Den avsvertingen som du nevner er metallisk aluminium, ikke oksyd. Elokseringen er en elektrokjemisk prosess for å legge på et oksydskikt med kontrollert tykkelse og egenskaper forøvrig. (El-Oksering - get it?) Resultatet blir et stabilt og hardt overflateskikt som ikke kan gnis av. Hvis eloksering og lakkering begge er uaktuelle, ville jeg latt metallet være ubehandlet og langsomt oksydere i luften. Etter hvert får du en stabil oksydfilm da også, bare ikke så tykk og slitesterk som etter eloksering. Det gir den "vanlige" sølvgrå, litt matte aluminiumoverflaten.

Behandling med voks eller olje vil hindre luften å komme til, slik at du får avsverting i lange tider. DU får heller ingen hard overflate som beskytter mot riper. Men det kan bli en veldig pen, høyglanspolert finish om du polerer med mikrofiberklut og polervoks.
 

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Innlegg
526
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
Lag rørene dine av ferdig elokserte profiler, det er kanskje billigere enn å eloksere etterpå. Typisk pris på slike profiler ligger rundt 50-100kr/m.
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
754
Antall liker
2
Asbjørn skrev:
Bilvoks vil sikkert fungere det også, men utgangspunktet ditt er litt feil. Aluminiumsoksyd er hardt og hvitt. Den avsvertingen som du nevner er metallisk aluminium, ikke oksyd. Elokseringen er en elektrokjemisk prosess for å legge på et oksydskikt med kontrollert tykkelse og egenskaper forøvrig. (El-Oksering - get it?) Resultatet blir et stabilt og hardt overflateskikt som ikke kan gnis av. Hvis eloksering og lakkering begge er uaktuelle, ville jeg latt metallet være ubehandlet og langsomt oksydere i luften. Etter hvert får du en stabil oksydfilm da også, bare ikke så tykk og slitesterk som etter eloksering. Det gir den "vanlige" sølvgrå, litt matte aluminiumoverflaten.

Behandling med voks eller olje vil hindre luften å komme til, slik at du får avsverting i lange tider. DU får heller ingen hard overflate som beskytter mot riper. Men det kan bli en veldig pen, høyglanspolert finish om du polerer med mikrofiberklut og polervoks.
What?
Er det virkelig aluminium som "smitter"/gnis av ved kontakt? Det var overraskande.. Lærer stadig..
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
754
Antall liker
2
jan#jan skrev:
Så det du sier er at du trenger 2 heng ??
Nei, det vart litt feil det ovenfor. 14 heng, 13 enkeltheng pluss et "heng" med 13 rør samtidig (dvs. korte rør stående i badet). Det blir dyrt. I tillegg vil elokseringen fremheve alle skader på rørene..

TJ
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
754
Antall liker
2
Hallo!
Som sagt har jeg tenkt å bruke en bil-voks/polish av en eller anna sort på disse firkanta aluminiumsrøra. Noen som har forslag til en variant med lett rubbing og voks i ett?
TJ
 
J

J.J

Gjest
Du ber om tips - Asbjørn har gitt deg råd - lytt.


Ikke har jeg noe med det - og jeg virker sikkert surmaget..... Men en trapp er et midtpunkt i dem fleste hjem, og du skal til med ting du ikke har kompetanse på ... hva tror du taksten på det arbeide du gjør er kontra det og få gjort det skikkelig ??


Mvh

Jan Robert
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
754
Antall liker
2
jan#jan skrev:
Du ber om tips - Asbjørn har gitt deg råd - lytt.


Ikke har jeg noe med det - og jeg virker sikkert surmaget..... Men en trapp er et midtpunkt i dem fleste hjem, og du skal til med ting du ikke har kompetanse på ... hva tror du taksten på det arbeide du gjør er kontra det og få gjort det skikkelig ??


Mvh

Jan Robert
Humre. Han sier vel også at det kan blir veldig pent med polervoks og mikrofiberklut ;)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.698
Antall liker
35.672
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jo, men det er mye jobb å gjøre dette med mikrofiberklut på så mye materiale som du har. :)

Sist jeg gjorde noe sånt, brukte jeg polerskive av bomull på drillen med de polervoksene (grov og fin) som fulgte med settet. Artikkelnummer 30-6460 på Clas Ohlson. Foreslår at du prøver den metoden først. (Dette var motordeler til bil, så jeg brukte også filtstifter på Dremel for å komme til inni alle krinkler og kroker. Til slutt ble det veldig blankt.)
 
J

J.J

Gjest
TJ skrev:
jan#jan skrev:
Du ber om tips - Asbjørn har gitt deg råd - lytt.


Ikke har jeg noe med det - og jeg virker sikkert surmaget..... Men en trapp er et midtpunkt i dem fleste hjem, og du skal til med ting du ikke har kompetanse på ... hva tror du taksten på det arbeide du gjør er kontra det og få gjort det skikkelig ??


Mvh

Jan Robert
Humre. Han sier vel også at det kan blir veldig pent med polervoks og mikrofiberklut ;)
;D

Jeg elsker sånt arbeide.... kan jeg ta med en stol og sitte å se på ?? Lover å ha masse tålmodighet ;D ;)
 
Topp Bunn