HiFi-Messen i Horten, 17-18. september, 2011

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    4.005
    Antall liker
    10.753
    Sted
    Skien
    Roysen skrev:
    DoMentor skrev:
    Mulig jeg er helt på bærtur her, men hvor vanskelig kan det være å måle akustikken i rommet og tune den så anlegget spiller noenlunde optimalt egentlig ? ? :)

    Mvh :)
    Tror nok det er litt romavhengig. 120 kvadrameter med 5 og en halv meter under taket krever vel omtrent en semitrailer med akustikkremedier for å kunne kontrollere fullt ut ;) Dette er ikke et forsøk på å klage på akustikken vi hadde, men mer et forsøk på å gi et bilde av hva vi hadde å jobbe med. Dog synes jeg at det er mulig å få til god lyd selv om akustikken eller strømmen ikke er helt plettfri.

    Mvh
    Roysen
    Produktsjef
    Audio Norge
    Hei Roy
    Merket at lyden hos dere var klart bedre første gang jeg var hos dere da var rommet fullt med folk. Andre gang jeg var der var jeg nesten alene i rommet og det var ganske merkbart på lyden i forhold til første gang. Dette sier litt om hvor vanskelig dere har det på messene. Synes at lyden dere hadde første gang jeg var i rommet var det som fenget meg mest på messen etter mine ører
    Mvh: Espen
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nei det kan du si vg. Handlet vel for min del om teste om anlegg kunne spille ulike typer musikk. Og da var jeg i kjøpemodus og litt uvitende om ting og tang.

    Ja, ganske utrolig å lese hvor mye inntrykkene kan sprike. Tror kanskje det handler vel så mye om at man sitter på ulike plasser, det spilles ulik musikk og litt forutinntatte meninger. :-X
    Så et program på NRK 2 i går om e-stoffer. Smaks og fargetilsetning. Utrolig å se hvor mye utseendet spiller inn på folks opplevelse.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    orso skrev:
    Nei det kan du si vg. Handlet vel for min del om teste om anlegg kunne spille ulike typer musikk. Og da var jeg i kjøpemodus og litt uvitende om ting og tang.

    Ja, ganske utrolig å lese hvor mye inntrykkene kan sprike. Tror kanskje det handler vel så mye om at man sitter på ulike plasser, det spilles ulik musikk og litt forutinntatte meninger. :-X
    Så et program på NRK 2 i går om e-stoffer. Smaks og fargetilsetning. Utrolig å se hvor mye utseendet spiller inn på folks opplevelse.
    Handler ikke om ulike steder å lytte fra, men om ulik smak, ulike preferanser. Noen ser blankt metall på en høyttaler, og liker den; andre ser det samme metallet og misliker den øyeblikkelig av samme grunn, helt uten å ha vurdert hva de hører. Andre bedømmer anlegget utfra musikken som spilles, det leser man helt tydelig.
    De fleste har en klar og velfundert oppfatning, men denne står stikk i strid med en annens like klare og velfunderte oppfatning - og det er helt uavhengig av lytteposisjon, frekvenskalibrering eller annet. Folk oppfatter ulikt og liker forskjellig.

    Forleden så jeg en lokalpolitiker på tv med de største ørene jeg noensinne har sett, to øsetrau, et på hver side av hodet. Og jeg tok meg i å lure på hva han ville hørt, sammenlignet med meg (jeg har veldig små ører i forhold, mildt sagt).
    HiFi kaster bort mye tid på å late som om det finnes en fasit for god lyd, og det er det innlysende at det ikke gjør, Preferansene styrer, og det skal vi være glade for - hva skulle vi ellers diskutert?

    ;D
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    2.307
    Torget vurderinger
    4
    Skink_123 skrev:
    kjoenik skrev:
    Flott messe, men klart kjekkest å møte kjernekarene i hornalliansen og noen andre nick som jeg bare har kjent fra sentralen!

    Min oppfordring til utstillerne (noen hederlige unntak) må være å spille musikk som folk hører på. Man må være dypt inne i sjangeren "demomusikk" for å kjenne igjen de fleste låtene som ble spilt. Hørte forøvrig urovekkende mange pling plong coverlåter av flotte sanger. Hvorfor ikke bare spille originalen??
    Så deg ikke!
    :eek: Da må du skaffe deg briller med meeget tykt glass!! Jeg pratet med deg på lørdagen og du satt ved siden av meg og spilte musikk. Du spilte jo til og med noen bra sanger.
    Herregud mann, kjente du meg ikke igjen på t-skjorten engang ;D
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    kjoenik skrev:
    Skink_123 skrev:
    kjoenik skrev:
    Flott messe, men klart kjekkest å møte kjernekarene i hornalliansen og noen andre nick som jeg bare har kjent fra sentralen!

    Min oppfordring til utstillerne (noen hederlige unntak) må være å spille musikk som folk hører på. Man må være dypt inne i sjangeren "demomusikk" for å kjenne igjen de fleste låtene som ble spilt. Hørte forøvrig urovekkende mange pling plong coverlåter av flotte sanger. Hvorfor ikke bare spille originalen??

    Så deg ikke!
    :eek: Da må du skaffe deg briller med meeget tykt glass!! Jeg pratet med deg på lørdagen og du satt ved siden av meg og spilte musikk. Du spilte jo til og med noen bra sanger.
    Herregud mann, kjente du meg ikke igjen på t-skjorten engang ;D
    ;D
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    orso skrev:
    Nei det kan du si vg. Handlet vel for min del om teste om anlegg kunne spille ulike typer musikk. Og da var jeg i kjøpemodus og litt uvitende om ting og tang.

    Ja, ganske utrolig å lese hvor mye inntrykkene kan sprike. Tror kanskje det handler vel så mye om at man sitter på ulike plasser, det spilles ulik musikk og litt forutinntatte meninger. :-X
    Så et program på NRK 2 i går om e-stoffer. Smaks og fargetilsetning. Utrolig å se hvor mye utseendet spiller inn på folks opplevelse.
    Handler ikke om ulike steder å lytte fra, men om ulik smak, ulike preferanser. Noen ser blankt metall på en høyttaler, og liker den; andre ser det samme metallet og misliker den øyeblikkelig av samme grunn, helt uten å ha vurdert hva de hører. Andre bedømmer anlegget utfra musikken som spilles, det leser man helt tydelig.
    De fleste har en klar og velfundert oppfatning, men denne står stikk i strid med en annens like klare og velfunderte oppfatning - og det er helt uavhengig av lytteposisjon, frekvenskalibrering eller annet. Folk oppfatter ulikt og liker forskjellig.

    Forleden så jeg en lokalpolitiker på tv med de største ørene jeg noensinne har sett, to øsetrau, et på hver side av hodet. Og jeg tok meg i å lure på hva han ville hørt, sammenlignet med meg (jeg har veldig små ører i forhold, mildt sagt).
    HiFi kaster bort mye tid på å late som om det finnes en fasit for god lyd, og det er det innlysende at det ikke gjør, Preferansene styrer, og det skal vi være glade for - hva skulle vi ellers diskutert?

    ;D
    Årets tveak. Sy på seg ører store som øsetrau 8)
     

    Per_Olsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Innlegg
    252
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Årets tveak. Sy på seg ører store som øsetrau 8)
    [/quote]

    Det er vel ikke noe nytt...? Mener å huske en produktomtale (ikke test) tilbake i Audio-dager om noen "lærører" som man tredde utpå ørene. De var noen svære kladeiser formet som en skosåle og med en flens som sto ut på hver side. Fargen var mørk brun. De så mer jævlig ut en komisk.
    Det var første gang jeg for alvor forstod at HiFi folk er sprøyte galne.....
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    65finger skrev:
    vredensgnag skrev:
    orso skrev:
    Nei det kan du si vg. Handlet vel for min del om teste om anlegg kunne spille ulike typer musikk. Og da var jeg i kjøpemodus og litt uvitende om ting og tang.

    Ja, ganske utrolig å lese hvor mye inntrykkene kan sprike. Tror kanskje det handler vel så mye om at man sitter på ulike plasser, det spilles ulik musikk og litt forutinntatte meninger. :-X
    Så et program på NRK 2 i går om e-stoffer. Smaks og fargetilsetning. Utrolig å se hvor mye utseendet spiller inn på folks opplevelse.
    Handler ikke om ulike steder å lytte fra, men om ulik smak, ulike preferanser. Noen ser blankt metall på en høyttaler, og liker den; andre ser det samme metallet og misliker den øyeblikkelig av samme grunn, helt uten å ha vurdert hva de hører. Andre bedømmer anlegget utfra musikken som spilles, det leser man helt tydelig.
    De fleste har en klar og velfundert oppfatning, men denne står stikk i strid med en annens like klare og velfunderte oppfatning - og det er helt uavhengig av lytteposisjon, frekvenskalibrering eller annet. Folk oppfatter ulikt og liker forskjellig.

    Forleden så jeg en lokalpolitiker på tv med de største ørene jeg noensinne har sett, to øsetrau, et på hver side av hodet. Og jeg tok meg i å lure på hva han ville hørt, sammenlignet med meg (jeg har veldig små ører i forhold, mildt sagt).
    HiFi kaster bort mye tid på å late som om det finnes en fasit for god lyd, og det er det innlysende at det ikke gjør, Preferansene styrer, og det skal vi være glade for - hva skulle vi ellers diskutert?

    ;D
    Årets tveak. Sy på seg ører store som øsetrau 8)
    Uten å være sprøyte gale - sitter man foran anlegget og kopper hendene bak hvert øre, for å reflektere mer lydenergi inn i øret, så får man et lite sjokk over hva som skjer med detaljene i lyden. Så det er liten tvil om at øreform og -størrelse har mye å si. ;D
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.419
    Antall liker
    1.128
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Tusen takk til alle utstillere på messen! Uten dere hadde det ikke blitt noe messe på oss. :D
    Ei messe er og blir ei messe, mange utstillere med masse flott utstyr, men desverre et lydbilde som ikke alltid svarer til forventningene.
    Det MÅ snart vi forstå; godlyd fra et hotellrom er ikke lett å få til på et par dager.

    Så; jeg gleder meg til neste års messe allerede, håper å få med meg begge dagene da.
    Her et klipp fra TV Vestfold : http://www.tvvestfold.no/program.php?program=36&video_id=1995&autoplay=1
     

    Olympia

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2003
    Innlegg
    281
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Helt enig JanOlav!!

    Messelyd ER og BLIR messelyd...noen er heldige og får matchet utstyr til rommet, mens andre har ikke vært så heldige.
    Morsomt å lese alle kommentarene her inne hvor noen synes et anlegg er "ræva" mens andre synes det samme anlegget er "det beste"...smak og behag??...amatører eller ikke amatører som skal vurdere dette??

    Antakelig ville man nok fått de aller fleste anleggene som var på messa til å låte bra i et hjemmeoppsett og ihvertfall alt over 50-100k er garantert å låte bra og da vil det kun bli personlige preferanser som avgjør om hvor balansen mellom kostnad/lydkvalitet og disse personlige referansene ligger.

    Morsom å se de samme "nerdene" som dukker opp år etter år og er mest ute etter å gi kritikk uansett hvor bra det låter. Var selv innom de fleste stands og kikket og lyttet og uansett om det var mine lydpreferanser eller ikke synes jeg det er ok å gi litt skryt til de utstillere som dukker opp hvert år og bruker helgen sin til vise utstyr til oss hifi-freaker.

    Så, takk til alle utstillere og håper å se alle neste år også, både til dere som klarte å få til bra lyd på hotellrommet og dere som ikke klarte det i år. Til de siste, still opp igjen neste år og prøv en annen høyttaler modell.

    Og til de som drar igang showet...WELL DONE!!

    :)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Og hvert år er det de samme løkene som kritiserer de som kritiserer. Slår ikke feil
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Espen L skrev:
    Roysen skrev:
    DoMentor skrev:
    Mulig jeg er helt på bærtur her, men hvor vanskelig kan det være å måle akustikken i rommet og tune den så anlegget spiller noenlunde optimalt egentlig ? ? :)

    Mvh :)
    Tror nok det er litt romavhengig. 120 kvadrameter med 5 og en halv meter under taket krever vel omtrent en semitrailer med akustikkremedier for å kunne kontrollere fullt ut ;) Dette er ikke et forsøk på å klage på akustikken vi hadde, men mer et forsøk på å gi et bilde av hva vi hadde å jobbe med. Dog synes jeg at det er mulig å få til god lyd selv om akustikken eller strømmen ikke er helt plettfri.

    Mvh
    Roysen
    Produktsjef
    Audio Norge
    Hei Roy
    Merket at lyden hos dere var klart bedre første gang jeg var hos dere da var rommet fullt med folk. Andre gang jeg var der var jeg nesten alene i rommet og det var ganske merkbart på lyden i forhold til første gang. Dette sier litt om hvor vanskelig dere har det på messene. Synes at lyden dere hadde første gang jeg var i rommet var det som fenget meg mest på messen etter mine ører
    Mvh: Espen
    Hei Espen.

    Takker for den! Du har musikkhenvising på PM!

    Mvh
    Roysen
    Produktsjef
    Audio Norge
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.898
    Antall liker
    10.761
    Torget vurderinger
    10
    Det som er lurt er å gi ros til de som leverte god lyd og ikke nevne de andre ved navn. Da blir ingen lei seg. Men å gi noen konstruktive forbedringsforslag på generell basis (les musikkvalg) det må vi få lov til ;D + å tulle litt med strøm og sånt 8)
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    911
    65finger skrev:
    Og hvert år er det de samme løkene som kritiserer de som kritiserer. Slår ikke feil
    Enig!

    Dette er et åpent arrangement (inngangspenger til og med betalt). Det MÅ da være lov å yttre litt om egne opplevelser ???. Opplevelsene er IKKE objektive sannheter hugget i stein, MEN nettopp subjektive opplevelser. Postet i et fora vel beregnet for å diskutere denne hobbyen. Henger altså fulstendig på greip imo. Kritiserer på ingen måte noens innsats og slettes ingen personer, MEN vi poster noen subjektive lytteinntrykk fra ei messe, det kan man vel med god samvittighet, eller?

    Til hva man kan legge i disse subjektivt opplevde inntrykkene. Kan jo bare lese denne tråden og man finner diamentralt forskjellige opplevelser av de ulike oppsett. Mao alt er som før og som det bør ;)

    Leve lyden, hobbyen, diskusjonen, bransjeaktørene OG messa. Stå på!
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    ....... jada det er det samme hvert år , for mye og for lite bass , spisst og jævlig her og der....

    Men som Jan olav sier , uten utstilllere , ingen messe,.... og det fine med messer er jo at vi får mulighet til også å SE produktene fra rom til rom , noe som kan være tidkrevnede nok om en skal rundt forbi å titte på annet enn brødvare-

    Sosialt er det også , folk kommer jo fra fjern og nær .

    Jeg er helt sikker på at trigger noe en på ei messe, stiller nok arrangørene villig opp( utstillerne les) for videre demo av utstyr i andre omgivelser.... på ett senere tidspungt ved å ta kontakt.

    Men jeg fikk jo ikke dratt i år--.....

    Er det noen som ikke har tømmt minnebrikka på kameraet sitt ut i tråden her , så er det bare å kjøre på.

    ;D ;D

    Mvh Espen
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    mteinum skrev:
    ssm skrev:
    Er det noen som ikke har tømmt minnebrikka på kameraet sitt ut i tråden her , så er det bare å kjøre på.
    Tror ikke jeg kopierer mine en gang til, du får heller ta en titt i denne:

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,61084.0.html
    Ah der var bildene dine ja. Endelig fikk jeg se ett bilde av AN oppsettet. Spurte om det på avforum også :).

    Var det du som krøp på gulvet der og fikk en til og holde den eksterne blitzen for deg ? Satt isåfall der jeg også, dvs satt der veldig mye både på lørdag og søndag :). Meget flotte bilder og mye av grunnen til at jeg ikke bryr meg om å ta bilder selv når det finns folk som deg som virkelig kan det der .
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.148
    Antall liker
    3.942
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    GisleB skrev:
    mteinum skrev:
    ssm skrev:
    Er det noen som ikke har tømmt minnebrikka på kameraet sitt ut i tråden her , så er det bare å kjøre på.
    Tror ikke jeg kopierer mine en gang til, du får heller ta en titt i denne:

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,61084.0.html
    Ah der var bildene dine ja. Endelig fikk jeg se ett bilde av AN oppsettet. Spurte om det på avforum også :).

    Var det du som krøp på gulvet der og fikk en til og holde den eksterne blitzen for deg ? Satt isåfall der jeg også, dvs satt der veldig mye både på lørdag og søndag :). Meget flotte bilder og mye av grunnen til at jeg ikke bryr meg om å ta bilder selv når det finns folk som deg som virkelig kan det der .
    Hadde ikke blitz med, så det var nok ikke meg :)
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    mteinum skrev:
    GisleB skrev:
    mteinum skrev:
    ssm skrev:
    Er det noen som ikke har tømmt minnebrikka på kameraet sitt ut i tråden her , så er det bare å kjøre på.
    Tror ikke jeg kopierer mine en gang til, du får heller ta en titt i denne:

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,61084.0.html
    Ah der var bildene dine ja. Endelig fikk jeg se ett bilde av AN oppsettet. Spurte om det på avforum også :).

    Var det du som krøp på gulvet der og fikk en til og holde den eksterne blitzen for deg ? Satt isåfall der jeg også, dvs satt der veldig mye både på lørdag og søndag :). Meget flotte bilder og mye av grunnen til at jeg ikke bryr meg om å ta bilder selv når det finns folk som deg som virkelig kan det der .
    Hadde ikke blitz med, så det var nok ikke meg :)
    Hehe ja ja da kommer det kanskje enda flere bilder etterhvert :) . Det AN rommet var laaangt fra optimalt og skal bli spennende å få satt de opp selv i dedikert rom. Hørte mye potensiale .
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.606
    Antall liker
    3.740
    Torget vurderinger
    6
    Først og fremst, tusen takk for alle positive tilbakemeldinger fra messen på rom og oppsett.
    Som noen av dere kanskje fikk med seg så hadde vi en mailingliste på veggen og for de som skriver seg på så utloddet vi en Transparent USB 1 meter.

    MVH
    Morten
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.898
    Antall liker
    10.761
    Torget vurderinger
    10
    nat skrev:
    Først og fremst, tusen takk for alle positive tilbakemeldinger fra messen på rom og oppsett.
    Som noen av dere kanskje fikk med seg så hadde vi en mailingliste på veggen og for de som skriver seg på så utloddet vi en Transparent USB 1 meter, nå utvider vi dette siden seniliteten har satt kraftig inn og vi glemte å nevne dette under demoene våre, så frem til 031011 kan du sende oss en mail på morten@norskaudioteknikk.no og melde deg på mailinglista vår, hvor vi har tenkt å bli flinkere på å sende ut nyhetsbrev,tilbud og invitasjoner til lyttekvelder. Vi vil kun bruke din e-mail adresse internt.
    MVH
    Morten
    De toøyde fårikålgrytene*1 og toalettforsterkeren*2 er etter min mening den optimale komboen for high end lyd i små leiligheter hvor designavdelingen*3 råder. Jeg er glad for at jeg har eget lytterom men frykter fremtiden vesentlig mindre når jeg nå vet at det finnes slike produkter, gledet meg faktisk litt når jeg hørte på dem og så det blanke dolokket. ;D



    For de som ikke forstår spøken:
    *1: Gallo Reference
    *2: Devialet
    *3: Kona
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Er alle enig med meg at den klart beste lyden var med Rockport/Soulution? Nest best var Burmester? Har lyst til å ta med German Physics, men når bassen ikke henger med så hjelper det dessverre lite at resten er på topp.

    Men hoppet over Gallo og Avalon siden jeg fikk et solid inntrykk av dem ved forrige messe.
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.437
    Antall liker
    1.603
    hel skrev:
    nat skrev:
    Først og fremst, tusen takk for alle positive tilbakemeldinger fra messen på rom og oppsett.
    Som noen av dere kanskje fikk med seg så hadde vi en mailingliste på veggen og for de som skriver seg på så utloddet vi en Transparent USB 1 meter, nå utvider vi dette siden seniliteten har satt kraftig inn og vi glemte å nevne dette under demoene våre, så frem til 031011 kan du sende oss en mail på morten@norskaudioteknikk.no og melde deg på mailinglista vår, hvor vi har tenkt å bli flinkere på å sende ut nyhetsbrev,tilbud og invitasjoner til lyttekvelder. Vi vil kun bruke din e-mail adresse internt.
    MVH
    Morten
    De toøyde fårikålgrytene*1 og toalettforsterkeren*2 er etter min mening den optimale komboen for high end lyd i små leiligheter hvor designavdelingen*3 råder. Jeg er glad for at jeg har eget lytterom men frykter fremtiden vesentlig mindre når jeg nå vet at det finnes slike produkter, gledet meg faktisk litt når jeg hørte på dem og så det blanke dolokket. ;D


    For de som ikke forstår spøken:
    *1: Gallo Reference
    *2: Devialet
    *3: Kona
    Dolokk? Trodde det var en badevekt jeg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.015
    Antall liker
    86.947
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    På "standen" som demonstrerte Burmester-anlegget hadde de plugget inn en sak i veggen (i nettutaket) en dubeditt med blå lysdiode,. Den så ut som et vanlig nettstikk. Noen som vet hva det var/er? I tillegg hadde de en sølvfarget boks på størrelse 20x30 cm, nettrafo 230V til 230V? Begge var plassert i nærheten av høyre høyttaler

    EDIT: Er førstnevnte noe ala Norost sin Qv2?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.088
    Antall liker
    8.018
    Torget vurderinger
    12
    Lyngen skrev:
    Er alle enig med meg at den klart beste lyden var med Rockport/Soulution? Nest best var Burmester? Har lyst til å ta med German Physics, men når bassen ikke henger med så hjelper det dessverre lite at resten er på topp.

    Men hoppet over Gallo og Avalon siden jeg fikk et solid inntrykk av dem ved forrige messe.
    Er nok slettes ikke enig i dette, men det er vel bare bra for mangfoldet :). Likte best Rockport med Kondo og Ear jeg. Burmester ble for kvasst for meg. Det store rommet nede ødela (som alltid) for Soulution og Rockport da det ble kraftig betonet og upresist/grøtete i de lavere oktaver. Min oppfatning er at dette rommet dessverre ødelegger for bra utstyr.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Trondmeg skrev:
    Lyngen skrev:
    Er alle enig med meg at den klart beste lyden var med Rockport/Soulution? Nest best var Burmester? Har lyst til å ta med German Physics, men når bassen ikke henger med så hjelper det dessverre lite at resten er på topp.

    Men hoppet over Gallo og Avalon siden jeg fikk et solid inntrykk av dem ved forrige messe.
    Er nok slettes ikke enig i dette, men det er vel bare bra for mangfoldet :). Likte best Rockport med Kondo og Ear jeg. Burmester ble for kvasst for meg. Det store rommet nede ødela (som alltid) for Soulution og Rockport da det ble kraftig betonet og upresist/grøtete i de lavere oktaver. Min oppfatning er at dette rommet dessverre ødelegger for bra utstyr.
    Jeg la ikke merke til noen problemer i bassen, men noen nevnte at det låt bedre på søndag da jeg var der. Jeg synes ikke Burmester låt skarpt, men tendenser til fokus mot presensområdet. Ear ble for mye rørlyd for meg (om jeg hadde rett i at det ikke lå i høyttalerne). Liker det bedre mer nøytralt.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.214
    Antall liker
    10.764
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Et par tre rom på messen låter bra uansett hvem som er der inne.. Noen rom låter dårlig uansett hvem som har utstilling. Så det er forskjeller ja.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    bambadoo skrev:
    Et par tre rom på messen låter bra uansett hvem som er der inne.. Noen rom låter dårlig uansett hvem som har utstilling. Så det er forskjeller ja.
    Synes å huske at jeg har hørt annet bra i det rommet hvor den klart beste lyden var. Min oppfatning er at det skyldes for ofte på rom.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.214
    Antall liker
    10.764
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Var der ikke i år. Er det gjengs for hvem som fikk det til og ikke?
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Trondmeg skrev:
    Lyngen skrev:
    Er alle enig med meg at den klart beste lyden var med Rockport/Soulution? Nest best var Burmester? Har lyst til å ta med German Physics, men når bassen ikke henger med så hjelper det dessverre lite at resten er på topp.

    Men hoppet over Gallo og Avalon siden jeg fikk et solid inntrykk av dem ved forrige messe.
    Er nok slettes ikke enig i dette, men det er vel bare bra for mangfoldet :). Likte best Rockport med Kondo og Ear jeg. Burmester ble for kvasst for meg. Det store rommet nede ødela (som alltid) for Soulution og Rockport da det ble kraftig betonet og upresist/grøtete i de lavere oktaver. Min oppfatning er at dette rommet dessverre ødelegger for bra utstyr.
    Plassering er kanskje noe man bør begynne å jobbe med og så kanskje litt målinger?
    Det er garantert ingen høyttalere som trives midt ute på gulvet i en slik sal....
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    4.005
    Antall liker
    10.753
    Sted
    Skien
    Lyngen skrev:
    Er alle enig med meg at den klart beste lyden var med Rockport/Soulution? Nest best var Burmester? Har lyst til å ta med German Physics, men når bassen ikke henger med så hjelper det dessverre lite at resten er på topp.

    Men hoppet over Gallo og Avalon siden jeg fikk et solid inntrykk av dem ved forrige messe.
    Veldig enig i det du her beskriver: Rocport/Soulotion hadde den beste lyden etter mine ører. Burmester synes jeg også spilte bra spesielt med tanke på størrelsen på rommet kontra høytallerene. Har hørt B30 i et mindre rom uten sub og det var en hyggelig opplevelse ;)
    Mvh: Espen
     

    vins666

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    155
    Antall liker
    1
    TTmania skrev:
    På "standen" som demonstrerte Burmester-anlegget hadde de plugget inn en sak i veggen (i nettutaket) en dubeditt med blå lysdiode,. Den så ut som et vanlig nettstikk. Noen som vet hva det var/er? I tillegg hadde de en sølvfarget boks på størrelse 20x30 cm, nettrafo 230V til 230V? Begge var plassert i nærheten av høyre høyttaler

    EDIT: Er førstnevnte noe ala Norost sin Qv2?
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,61112.0.html
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.450
    Antall liker
    13.103
    Søndag i Horten med hårfestet i behold Gliser
    Vi startet vår odyssè hod Høium HiFi med dCs/Modwright og German Physics utstyr på dag 2.
    Eivôr ble lastet inn, og tilkjennegav sin klokkeklare røst.
    Det låt meget behagelig og allestedsnærværende, men personlig hadde nok gått for den store GP modellen som vi hadde den glede av å legge lyttemuskelen til i Munchen i 2010. Litt mer skyv nedover hadde gjort seg, men pent spilte det. En god ordveksling med Thomas ble det også tid til.

    Nede i første etasje hoppet vi over Audio Note rommet, og snublet inn i et godstog som fraktet kull til Johannesburg.
    Det var et øresønderrivende skyv, moro, men oppløst, forfinet og detaljert var det ikke.
    Men du verden hva man kan kjøpe seg for under hundre tusen av moro til gutterommet.
    Selv hadde jeg over tid blitt trett av at alt skal lyde "live" med punsj.
    I naborommet slett Audiocompaniet med Copeland, Paradigm og Musical Fidelity. Muskelmassen etter Puls messa var betydelig innskrumpet.

    2 etg neste, og herren med Wilson Benech toveis talere og EAR CD-spinner ble voldgjestet.
    Her tok frøken Pàldottir balletak på både anlegg og tilhørere. Utstiller måpte over stemmeprakten til dama, og det låt ganske så hederlig forholdene tatt i betraktning. Vi ble nesten invitert over til England for å leke med WBs tyngre utstyr 8)

    Så ble vi sugd inn i rommet med kvite røyr forsterkarar og fulltone element talere omgitt av finèr.
    Det var særs besnærende å sitte i midten, men oppsettet var og er langt unna "allround" hvilket utstyr som nå måtte være det.
    Nærværende, oppløst og direkte innefor sitt tonale område.
    Så var`e lunsj på Brygga hotell.

    Hos Forsmann stilte man med design og VSS talere i skrikende farger. Udempet rom gjorde sitt til at lydbildet ble temmelig baktungt og ullent.

    Inn til Arild Berget måtte vi for å sjekke hva han hadde tryllet frem i år.
    Han spilte musikk via en 20 år gammel Consonace forsterker, Merdian 588 CD-spiller, en for meg ukjent pre ut i et sett Tango høyttalere.
    Musikken spratt ut av høyttalerene lynhurtig, og Bjørn Berges gitartraktering gnistret med en fantastisk rasp i anslag og utklingning.
    Eivôr spilte opp, og fikk helt bakoversveis av pådraget. Arild gliste og flyttet ørlite på seg. "Den kjente jeg helt ned i korsryggen"
    Når Arild kommer med et slikt "utbrudd" koser han seg. I mine gamle ører var dette noe av det bedre på messa.

    Hos Electrocompaniet så jeg mitt snitt til å vri kniven rundt, og gikk offensivt ut mhp deres videre planer med DP produkter.
    Joda, det var vist meningen å komme med DP A2 forsterker, og noe annet gromt, men bla bla bla....
    Sukk, det er vist bare å smøre seg med tålmodighet.

    Inne hos Linn låt det drepende kjedelig, uengasjerende og intesigende, nær sagt som alltid.
    Hva er det de driver med? Simen, du er jo en fantastisk HiFi mann som er kløpper på og tjune utstyr!?

    Før Audio Norge skulle holde demo sveivet vi innom Miles. Acoustic Art produktene fra Tyskland er ikke å kimse av.
    Rommet var knøtt lite, og egnet seg ikke for heftige frøken Pàlsdottir, men kvalitetene i mellomtone og diskant hørte vi.

    Rockport og Soulution elektronikk sto på programmet.
    De herrer plasserte seg midt på midt i stolrekka. Først ble det spilt på vinyl, og det låt rett og slett høggorm der vi satt.
    Meget er sagt om rom, akustikk og strøm her allerede, så det lar jeg ligge.
    Imidlertid skjedde det klare soniske forbedringer i det CD-mediet overtok.
    En særs basstung røst (Blind Boys of Alabama) tok rommet i besittelse, og overbeviste de kritiske ører der vi satt.
    Anlegget differensiert meget tydelig mellom de forskjellige innspillingene, og lydgjengivelsen var dratt ned mot den mørke enden av skalaen der vi satt.
    Mellomtone og diskant virket som om ble ventilert opp mot taket, og liksom druknet en smule i rommet på vei mot taket.
    Herrene Luka Sulic (nei, han er ikke en sullik) og Stjeran Hauser med tunge riff på cello satt som ei kule, og tilkjenngav anleggets enorme potensiale.
    Så satt herrene på en gammel traver som undertegnede innførte som fast tortur i messe sammenheng for ca.10 år siden Karunesh - Zen Breakfast, spor 3 Calling Wisdom. Man skjepet sansene da man kjenner opptaket som min egen buskelomme, og gjengivelsen fremsto med rekorhøy oppløsning som seg hør og bør i denne sammenheng. Alt var der mhp utklingning, størrelse, tonal høyde, oppløsning og bunndrag. Der satt den gutter ;D

    Vi avsluttet årets messe inne hos Roald og Frode med Wisdom/Devialet/ARC osv.
    Denne dagen hadde de bestemt seg for å kjøre uten monster subben, og musikken fløt mer frigjort i rommet.
    HiFi messe handler om jovialt slarv, godlynt juging og kammeratslig utveksling av musikalske godbiter.
    Vi blederfor belønnet med en herlig skive med live opptak av Tony Joe White. Det spilte meget overbevisende. Takk skal deer ha gutter.

    Høydare for undertegnede hultert i bultert etter alle inntrykk på messa er:

    Rockport Aviar satt opp med EAR elektronikk
    Tango høyttalere med god gammel elektronikk hos Arild Berget
    Wisdom standen med godsakene til Roald og Frode
    Rockport/Solution hos Audio Norge
    Coda og Gradient hos PM Audio
    Avalon og Edge hos Audiofreaks
    Gallo/Bladelius/Gryphon hos alltid blide og hyggelige Morten

    Ellers hoppet jeg bevist over Burmester fordi jeg har hørt på det så mange ganger før, samt at jeg ønsker å vente med høreapparat noen år til.
    I tillegg skal man ned til en herre i Bamble utpå høsten og lytte under mer kontrollerte forhold ;D på Burmester utstyr fra øverste hylle.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    911
    Flott oppsummering av dine inntrykk Powerpoint.

    Liten justering.
    Hos Arild Berget ble det enten spilt på en gammel Nelson Pass tegnet 40w klasse A forsterker, eller aller helst en 60w NVA klsse A/B (tror han byttet til den på Søndag, riktig?). Preampen var en Opera Consonance Linear1 http://www.opera-consonance.com/products/amplifier/Linear1.htm

    mvh
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.450
    Antall liker
    13.103
    kwil skrev:
    Flott oppsummering av dine inntrykk Powerpoint.

    Liten justering.
    Hos Arild Berget ble det enten spilt på en gammel Nelson Pass tegnet 40w klasse A forsterker, eller aller helst en 60w NVA klsse A/B (tror han byttet til den på Søndag, riktig?). Preampen var en Opera Consonance Linear1 http://www.opera-consonance.com/products/amplifier/Linear1.htm

    mvh
    Takk for det kwil.
    Det er godt at noen følger med og korrigerer litt med tanke på alle apparatene som "farer igjennom hue" i løpet av ei helg på høymesse ;)
    Arild har så mye "rart" og gromt i sin hifi hage 8)

    Avslutningsvis takk til Terje og Jørgen for at dere har stått på og laget hygge og sirkus for oss i 10 år :-*
    Hatten av for dere og alle medhjelperne.
     

    JE

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    356
    Antall liker
    44
    Liten justering til Arild Berget brukte også en Consonance dac med mulighet for usb pinner, nettbasert avspilling. 588 var i bruk som drivverk.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    <En særs basstung røst (Blind Boys of Alabama) tok rommet i besittelse.>

    Trolig må det en korrigering til..............til
    ..............er klisterhjernen på retur 8)

    Kuttet du hørte heter "These bones" og er hentet fra denne skiva:

    http://www.amazon.com/I-Couldnt-Hear-Nobody-Pray/dp/B000002NHD/ref=ntt_mus_dp_dpp_5

    The Fairfield Four.

    Er ikke dette den vi også hørte (noen ganger) i München 2010?
    Jeg har ikke klisterhjerne, men det er vel kjent.

    I år synes jeg lite spilte helt ræva, jevnt over ganske så bra/brukbart.

    Mye er nok avhengig av låtvalg og ikke minst hva som gjøres for at ikke rommet skal ødelegge for mye.

    Jeg var ikke alt for mye/ivrig i alle rom, men det som sitter igjen som godt minne er uten rekkefølge.

    Rocport Altair/ Ear
    Rockport/ Soulution
    Wisdom med div.
    De små Wilson med bl.a. AMR og Audionote? cdspillere (Octave?)
    Imponert ble jeg også av Elac med Hypex i Ehed rommet, men han/de har jo forstått hva en kan gjøre for at det skal kunne lyde brukbart + i kanskje ikke godt egnet rom uten tiltak.

    Dette eller lignende kunne kanskje også gitt meg en langt bedre inntrykk av Linn/Naim rommet enn det gjorde, for det ble ikke min cup of tea.
    Kanskje en kombinasjon av for nakent rom, høyt volum og feil musikkvalg ved mitt besøk, noen oppfatter det kanskje som livlig og riktig, ikke jeg.

    Jeg oppfatter vel også Audiofreaks rommet litt i samme gata, litt vel livlig og høyt volum, tross akustiske tiltak i noen grad, var der bare en gang.

    Noen rom var jeg bare såvidt innom, siden jeg vel føler at jeg har anledning til å lytte til det de har inne i Oslo, dette gjelder Stereofil, Nat og OHFC.

    Jeg har helt sikkert glemt å ta med et par eller flere som skulle vært nevnt på minnelista, men sikkert også i år rom jeg faktisk ikke har fått med meg (og isåfall ubevisst).

    Vil nevne at det i løpet av messa var hele 17 OAS medlemmer innom (så langt jeg registrerte), det er bra.

    Best lyd utpå søndag i flere rom imo.

    Også jeg takker utstillere for joben og en ting til, ser det ble stillt spørsmål om lytteposisjonen/plasering av sofa på rommet til Rocport Altair/Ear, jeg tror det var et fornuftig trekk, de trengte nok den drahjelpen veggen bak (sofaen) ga i bassen (trolig).

    Meget god middag på den Indiske restauranten like borti gata, er svært sikker på hvor jeg spiser neste år eventuelt, dette var min cup of tea..........nam nam godt nan nan brød.

    Mvh.KW
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.450
    Antall liker
    13.103
    KW skrev:
    <En særs basstung røst (Blind Boys of Alabama) tok rommet i besittelse.>

    Trolig må det en korrigering til..............til
    ..............er klisterhjernen på retur 8)

    Kuttet du hørte heter "These bones" og er hentet fra denne skiva:

    http://www.amazon.com/I-Couldnt-Hear-Nobody-Pray/dp/B000002NHD/ref=ntt_mus_dp_dpp_5

    The Fairfield Four.

    Er ikke dette den vi også hørte (noen ganger) i München 2010?
    Jeg har ikke klisterhjerne, men det er vel kjent.

    Mvh.KW
    Takk KW.
    Slettes ikke umulig at klysterhjernen er på retur.
    I hvert fall er den ikke så skjerpet i år etter at vår far omkom i en brann, en viktig støttespiller fra barndommen ble grønnsak i rullestol og dama forsvant ut av livet.
    Jo, det var den låta som figurerte på diverse stands i Munchen. Jeg hadde bare ikke festet meg ved artist/gruppens navn.
    Jeg får prøve å komme sterkere tilbake 8)
    Kos deg med snekkeriene.
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.606
    Antall liker
    2.254
    Sitat:
    I tillegg skal man ned til en herre i Bamble utpå høsten og lytte under mer kontrollerte forhold på Burmester utstyr fra øverste hylle

    Hei Powerpoint Satan. God oppsummering av lytteinntrykk. Wilson B høyttalerne imponerte meg mye. Men, ikke noe galt sagt om det andre du oppsummerte. Hyggelige møter med mange, også fin demo hos Sterofil. Gjensyn med tidligere eid utstyr var det også på messa.

    Men - til saken: Håper vi kan samordne oss for en Bamble tur. Tror jeg også ble invitert. Har nettopp gått igjennom boka, og det er opptil enkelte dager og noen timer ledig. Og, så vil jeg høre det nye vidunderet hos deg ...
    JMK
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Delvis OT, men det passet så grundig godt å henge meg på følgende:

    Jamakr skrev:
    Men - til saken: Håper vi kan samordne oss for en Bamble tur. Tror jeg også ble invitert. Har nettopp gått igjennom boka, og det er opptil enkelte dager og noen timer ledig. Og, så vil jeg høre det nye vidunderet hos deg ...
    JMK
    Min ydmyke BMW står til samordnet distribusjon nedover Vessfoll-kysten når enn det måtte behage exellencene å rotte seg sammen. Jeg vet at det er kun noe sølle Burmlemeister-utstyr lettere henslengt som skal pådyttes oss, men vi stiller da opp for en fellow-Münchener!?!?

    G
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn