Klær, briller og klokker Herrebekledning

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Å, jeg kan da pakkes inn i så mye forskjellig....
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.903
    Antall liker
    104.310
    Torget vurderinger
    23
    Hehe... du er unntaket. Velkledd og anstendig!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Appearance is one thing - performance is everything (c) Sluket. For mange år siden ble jeg invitert til en formell middag hos en stor engelsk produsent. Forskrekkelsen hos mine kontaktpersoner var ubeskrivelig da jeg ved inntreden i middagssalen ikke hadde smoking men en vanlig sort dressbukse, hvit skjorte og en aldeles fantastisk hundetannmønstret skreddersydd dressjakke i lys grå/mørk grå/sort hundetannmønster - med matchende slips. Den finske importøren var ikke snauere - lodden dressjakke i en strøken burgunder farge :D Jeg skal love dere vi stakk oss ut blant de øvrige ca. 200 pingvinene!

    Men hvem tror dere vant bar-runden etterpå, i lag med eksportsjefen og et engere utvalg fra den øvrige ledelsen.....
    Tror du du hadde oppnådd mindre med å være passende kledd til anledningen, eller bare det at de fleste hadde forståelse for at barbarer ikke vet å kle på seg og at siden det handler om forretninger så får man se borti fra slike feiltrinn?

    Bønder på byn' er jo et uttrykk av en grunn...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Siden der et julesesong og det forventes at man kler seg, så en liten oppfordring. Om slipset faller ned i suppen og du vil ha noe mer stilig om halsen så i alle fall, knyt sløyfen selv. Det finnes knapt mye verre en ferdigknyttede sløyfer eller slips, selv konfirmanter bør sky slikt som pesten.

    Her en liten oppfriskning for dem som har glemt knuten!

    Det er ikke så mange hakk opp fra skolissene.

     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.286
    Antall liker
    9.622
    Sløyfe er for barn og pingviner. Har ingenting å gjøre på en voksen mann, der virker det bare latterlig.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Sløyfe er for barn og pingviner. Har ingenting å gjøre på en voksen mann, der virker det bare latterlig.
    Jeg har tenkt det der selv. Men prøv en gang bytte ut slipset med en fin selvknyttet sløyfe og se om det er noen som ler av deg eller om du får noen nikk. Bryt litt ut av jantementaliteten så skal du se at det er lov å være anderledes, og at litt stil er ok.

    Men det sagt .. en ferdigknyttet sløyfe er noldus så det rekker. Da er det bedre med lisseslips.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.088
    Antall liker
    8.018
    Torget vurderinger
    12
    Man må jo synes sløyfe er pent først. Etter min smak er det sidestilt med vest og 2-fargede sko. Ikke noe jeg ifører meg med andre ord. Smak, ikke jante. Hva barn og pingviner kler seg i skal de selv få avgjøre. Mangfold er bra.
     
    6

    65finger

    Gjest
    min farfar byttet ut slipset med sløyfe da vi var på fjellturer. han kunne kle seg.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.286
    Antall liker
    9.622
    Jeg kan godt starte en festaften med slips, men det forsvinner når kaffen blir servert. Hvis noen syntes det er udannet så er det deres problem, jeg er tross alt en paysant og trives med det.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Smakebit fra en superb film. Viser at man ikke behøver å være rik for å være velkledd.

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.903
    Antall liker
    104.310
    Torget vurderinger
    23
    Appearance is one thing - performance is everything (c) Sluket. For mange år siden ble jeg invitert til en formell middag hos en stor engelsk produsent. Forskrekkelsen hos mine kontaktpersoner var ubeskrivelig da jeg ved inntreden i middagssalen ikke hadde smoking men en vanlig sort dressbukse, hvit skjorte og en aldeles fantastisk hundetannmønstret skreddersydd dressjakke i lys grå/mørk grå/sort hundetannmønster - med matchende slips. Den finske importøren var ikke snauere - lodden dressjakke i en strøken burgunder farge :D Jeg skal love dere vi stakk oss ut blant de øvrige ca. 200 pingvinene!

    Men hvem tror dere vant bar-runden etterpå, i lag med eksportsjefen og et engere utvalg fra den øvrige ledelsen.....
    Tror du du hadde oppnådd mindre med å være passende kledd til anledningen, eller bare det at de fleste hadde forståelse for at barbarer ikke vet å kle på seg og at siden det handler om forretninger så får man se borti fra slike feiltrinn?

    Bønder på byn' er jo et uttrykk av en grunn...
    Feiltrinn og feiltrinn - i min innbydelse (som kom på mail) sto det ingen ting om kleskode; hadde jeg visst at smoking var greia så hadde jeg ikke meldt meg på. SÅ fantastisk var hverken middagen eller viktigheten av å være der.

    Dessuten heter det ikke bønder på by'n - det heter bønder I byen! Som ekte Oslo- og Vålerengagutt så anser jeg mer kompetent enn deg på akkurat dette, uttrykket har sin opprinnelse fra Vålerenga nemlig :D

    For å runde det hele av.... et par år i forveien hadde jeg besøk av et par karer fra nevnte produsent, og på programmet sto en aften på daværende Bagatelle, behørig annonsert på forhånd da den ene av herrene var meget matinteressert! Hva troppet gutta opp i? Casual britisk pubrunde klær, utvaskede jeans og collegegensere! Undertegnede var diskret propert antrukket i nøytral bukse og blazer.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Bilde fra 1960 tallets Oslo. Alle menn går kledd i dress med slips, hatt og frakk. Det var vanlig kontorhabitt. I alle sammenhenger mere formelt. Jeg arvet oldefars garderobe. Antrekk for enhver anledning. Skreddersydd og det var vanlig. Verden har gått videre.
    5C4230D0-42CF-405D-B418-3D9C6C10C094.jpeg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.328
    Antall liker
    11.232
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Å liste opp regler for kleskode og forskjellige konvensjoner er enkelt, og noe helt annet enn god smak og stil.
    Konvensjoner varierer med miljø og geografi, det er ingenting absolutt med noe av det.

    Slips og tversoversløyfe kan være stilig, og jeg liker det. Skulle gjerne brukt det mer, har planer om det ettersom alderen siger på.

    Jeg ønsker meg en klassisk trench coat i lang utgave, slik de gamle var, som dekker ned over kneet.
    En trench coat skal være i vannavstøtende gabardin, ha alle de praktiske detaljene og den originale stilen.
    Problemet er at den bare produseres av Burberry, og koster en liten månedslønn.
    Skjermbilde 2018-12-23 kl. 22.16.42.png
    Jeg har enda ikke sett noen som tør å lage en kopi av denne, merkelig nok.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.190
    Antall liker
    6.941
    Torget vurderinger
    4
    Problemet er at den bare produseres av Burberry, og koster en liten månedslønn.
    Vis vedlegget 522722
    Det fine er at du bare vil trenge en.
    Den forandrer seg ikke og den vil vare livet ut.
    Så er du sikker i din sak og på din smak så blir den nesten latterlig billig. :p
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Litt for nye blotterpreg for min del men synes ikke det er noen upris på de to frakkene, i alle fall ikke sammenlignet med mye annet i segmentet,
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.328
    Antall liker
    11.232
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Blotterpreg?
    Vi snakker om en av de helt store klassikerne i klesdraktens historie.

    Allslags ting kan assosieres til allslags tull og dritt, bare noen har sett noe på feil tidspunkt og ikke klarer å løfte blikket over beltestedet.
    Legg av!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Skrev blotterpreg, antyder ikke at du er blotter eller sier at frakken ikke er fin selv om du tydeligvis tolker det sånn ut fra reaksjonen din.

    Ulempen med å skrive på nett er det at det fort blir rom for feiltolkninger og misforståelser, ikke er jeg så flik til å være tydelig på poenget bestandig heller.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg kommer for min del aldri igjen til å se en trench coat uten å tenke inspektør Jacques Clouseau, og det er jo en fin ting.

    8483595.jpg

    Men samtidig synes jeg de ser kompliserte ut, med knapper og stropper i alle retninger. Tror ikke det står høyt på innkjøpslista.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.836
    Antall liker
    16.118
    Torget vurderinger
    2
    Det er umulig å kle seg korrekt. En fløy, gruppe, sekt, kultur eller annen sammenslutning vil alltid finne noe å utsette på et antrekk, uansett hva man må ha valgt å følge av regler. "Ha-ha, vi går ikke med lindress nå."

    Åpningsvideoen er et trist streberinnlegg fra en utstillingsdukke som er regelbesatt.

    Når det gjelder knappelinjen på skjorter. Dra denne tøystripen mellom tommel og pekefinger, straks skjorten kommer ut av vaskemaskin eller balje. Trekk både nedover og oppover, gjerne når skjorten er på henger. Sparer meg en runde med strykejernet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Får man ikke Burberry i variant med lite knapper og med mye knapper og så er det den sistnevnte som er mest korrekt?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Flere enn meg som har vurdert å anskaffe hatt??? Nå er det slik at været på ytre strøk ofte gjør det til et kappløp i stedet... :)

    Her er forresten noen som ikke er helt på bærtur i forhold til originalen, som faktisk er en militærfrakk fra 1. verdenskrig...
    Jeg liker hatter og går en god del med dem. Trilby, en litt mer bredbremmet, bowler, panama og six pence er vel de som er i mest bruk.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.630
    Antall liker
    7.286
    Har en rekke sixpenset jeg bruker i vinterhalvåret, de fleste innhandlet hos Wiens mange velassorterte hatteforretninger. Favorittene er pussig nok ikke engelske, men fra Stetson av alle ting. Med knoll størrelse 60 så tar det seg bedre ut med modeller type «Untouchables» synes nå jeg.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Eier ikke en hatt, men har runda denne nettsiden noen ganger, og utvalget er ganske imponerende: https://www.hatsandcaps.co.uk/

    Blir nok noe av en gang. Men kanskje 'bricks and mortar' på en Londontur, i hvert fall den første.

    Jeg har fått mye kjeft for feil hodeplagg.

    navy-blue-wool-watch-cap-us-military-genuine-issue-gsa-approved-mil-spec-mcguire-army-navy-milit.jpg

    Merkelig nok, i vinterlandet, så har forsvaret kommet opp med en fullstendig ubrukelig strikkelue. Amerikanerne derimot? Kvalitet tvers gjennom.

    Jeg er en sånn som kler meg først og fremst etter hva praktiske hensyn krever. Etterhvert har jeg latt meg inspirere til å bry meg om hvordan klærne ser ut, men det kommer til å forbli underordnet i de fleste sammenhenger. Det siste trikset mitt ble egentlig å skaffe meg en jakke som matchet strikkelua i stedet.

    OUC0040NAV_a.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Min six-pence er litt for flat og kjedelig og jeg her mer lyst på noe slikt:

    Enten

    13787440-high_res-peaky-blinders-iv_139815232_232674831-copy-920x584.jpg

    eller

    P17981367D3508607G.jpg
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.134
    Antall liker
    11.594
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Den siste er vel det som ligger nærmest til en ekte sixpence... den skal ha rund pull o er en god del videre enn sargen....
    Mye som kalles for sixpence uten å være det....
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Eier ikke en hatt, men har runda denne nettsiden noen ganger, og utvalget er ganske imponerende: https://www.hatsandcaps.co.uk/

    Blir nok noe av en gang. Men kanskje 'bricks and mortar' på en Londontur, i hvert fall den første.

    Jeg har fått mye kjeft for feil hodeplagg.

    Vis vedlegget 522903

    Merkelig nok, i vinterlandet, så har forsvaret kommet opp med en fullstendig ubrukelig strikkelue. Amerikanerne derimot? Kvalitet tvers gjennom.

    Jeg er en sånn som kler meg først og fremst etter hva praktiske hensyn krever. Etterhvert har jeg latt meg inspirere til å bry meg om hvordan klærne ser ut, men det kommer til å forbli underordnet i de fleste sammenhenger. Det siste trikset mitt ble egentlig å skaffe meg en jakke som matchet strikkelua i stedet.

    Vis vedlegget 522904
    Jeg liker den stilen. Nato-lue, blårutet skjorte og en lett uniforminspirert jakke. Jeg kunne fint gått med det der. Litt finere jakke i samme stil så er det helt ok.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.903
    Antall liker
    104.310
    Torget vurderinger
    23
    Harding, trikset med fingrene brukes jevnt men motstanden i stoffet er større enn kreftene...
    Så da er det frem med strykejernet og tilhørende nevroser grunnet flashback til tiden i Forsvaret.
    Kan jo ikke gå med Van Halen (eller var det Van Heusen...) hverandre dag heller
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.727
    Antall liker
    8.002
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kommer for min del aldri igjen til å se en trench coat uten å tenke inspektør Jacques Clouseau, og det er jo en fin ting.

    Vis vedlegget 522797

    Men samtidig synes jeg de ser kompliserte ut, med knapper og stropper i alle retninger. Tror ikke det står høyt på innkjøpslista.
    Berre han ikkje er blå, så. Og køyr ikkje bil når du er dau.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.727
    Antall liker
    8.002
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Bilde fra 1960 tallets Oslo. Alle menn går kledd i dress med slips, hatt og frakk. Det var vanlig kontorhabitt. I alle sammenhenger mere formelt. Jeg arvet oldefars garderobe. Antrekk for enhver anledning. Skreddersydd og det var vanlig. Verden har gått videre.
    Vis vedlegget 522720
    Når ein skal på marknaden på landsbygda i Portugal, er det vanleg å kle seg med sixpence. Og det same når ein skal til sentrum. Men skandinaviske turistar gjer det annleis.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg kommer for min del aldri igjen til å se en trench coat uten å tenke inspektør Jacques Clouseau, og det er jo en fin ting.

    Vis vedlegget 522797

    Men samtidig synes jeg de ser kompliserte ut, med knapper og stropper i alle retninger. Tror ikke det står høyt på innkjøpslista.
    Berre han ikkje er blå, så. Og køyr ikkje bil når du er dau.
    Jeg er ikke så glad i bøttehatter av noe slag, litt slack for fiskere men det er det hele. Hanskene er klumpete og feil, finn noen som passer som hånd i hanske i stedet. Frakken er helt ok. Har en grå Melka fra gamledager som ligner. En stund siden jeg har gått med den så kanskje jeg finner den frem igjen.

    For hansker anbefaler jeg Luvaria Ulisses fra Lisboa.

    Luvaria Ulisses - History

    Jeg har aldri hatt noe mer behagelig på lankene. De har mest fokus på damehansker, siden damer stort sett er mer opptatt av slikt. Men de har noen fantastiske hansker for menn også. Sydd av bløtt mageskinn på en uheldig sau eller geit. Nesten en kosebamse på hånden.

    Et par damehansker her men man ser kanskje stilen.

    damehansker.jpg
     
    6

    65finger

    Gjest
    Har et par votter av geiteskinn, foret med lammeskinn. Fryser ikke med de på
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn