Hel vs paralellkoblede kondensatorer i delefilter. Er det hørbare forskjeller/ og event elektriske forskjeller?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Har et delefilter jeg holder på å finne deler til. I den forbindelse, så kom jeg over et problem.
Hva hvis jeg f.eks har en 60uF kondensator og ikke finner samme verdi. Hvordan er f.eks en 50uF og en 10uF mot f,eks en 30uf og 30 uF Er det noen lyttemessige forskjeller her eller?
har aldri testet ut slikt.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.944
Antall liker
3.247
Det kan godt lønne sig at have nogle mindre højkvalitets kondensatorer over de store. 1-2 uf. Mundorf sølv i olie f.eks. Forgyldt sølv giver blødere lyd end rent sølv.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
840
Antall liker
421
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det går helt fint!
Oppgraderte et delefilter en gang, og spurte Dynabel om dette, da de eksisterte, og solgte Mundorf!
Det var ikke uvanlig at dette ble gjort, etter det jeg forsto.
 

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Innlegg
196
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
Har et delefilter jeg holder på å finne deler til. I den forbindelse, så kom jeg over et problem.
Hva hvis jeg f.eks har en 60uF kondensator og ikke finner samme verdi. Hvordan er f.eks en 50uF og en 10uF mot f,eks en 30uf og 30 uF Er det noen lyttemessige forskjeller her eller?
har aldri testet ut slikt.
Det er helt normalt å koble slik for å oppnå riktig verdi. Det kinkige med analoge komponenter er at de har toleranser som potensielt kan gi ganske stort utslag på sluttresultatet. Jo flere komponenter man kobler sammen, jo større avvik kan det gi på fase- og frekvensrespons.

Rent teoretisk er det definitivt en teoretisk forskjell mellom ulike komponenter med samme verdi, men den praktiske effekten er mer diskutabel. En del simulatorer har mulighet til å legge inn flere parametre for komponentene enn kun F/H/Ohm, og da kan du i alle fall se hva det utgjør på papiret.

Skal en lytte seg frem til forskjellen mellom 2 stk 30uF vs 50uF og 10uF må en i alle fall måle seg frem til komponenter som gir eksakt lik sluttverdi før en dømmer det ene som bedre eller verre enn det andre.

Det beste vil uansett være noe helt annet, nemlig DSP 😁
 
Topp Bunn