Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.292
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    [QUOTE Blir ikke veldig mange kunder i den prisklassen.[/QUOTE]

    Ikke i Norge nei...
     

    searcher

    Fersking
    Ble medlem
    01.02.2018
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Hei,

    Jeg er relativt ny på lydfronten, men begynte så smått i fjor mens jeg fortsatt studerte (uten penger). Da kjøpte jeg meg et par Argon Octave 5A (aktive), til den nette sum av kr 2999 på Hi-Fi Klubben. En uke senere kom Dali E-9F subwoofer. Dette spilte jo helt greit det, i mine ører. Men, to måneder senere fikk jeg jobb etter studiene og bestemte jeg meg for å oppgradere for å se hva man fikk hvis man la litt mer penger på bordet. Gikk til innkjøp av en Bluesound Powernode 2, sammen med Dali Opticon 2 + B&W ASW610 sub. Et mer slagkraftig anlegg, men det ble fort litt "mye" i min lille stuekrok, som er omtrentlig 3x3m. Suben ble justert til å kun spille dypt, så jeg fikk egentlig bare glede av denne til film. Som var greit nok. MEN, jeg innså også her at når man skulle spille musikk, så låt det uhyre mye bedre med 2.0 stereo.

    Fikk litt blod på tann, og et par-tre måneder etter det igjen kjøpte jeg Dali Rubicon 2 på Finn til 10.000 kroner. Og de sang bra med Powernoden, men Rubicon 2 har åpenbart mer basskrefter enn hva Opticon 2 hadde, og det merket jeg. Forsterkeren klarte ikke holde bassen helt i sjakk, og det ble litt boomy. Dermed var jakten på ny forsterker i gang. H80 ble vurdert, men da SWSG nylig hadde en kampanje på alle lagerførte varer klinket jeg til og kjøpte en H90. Har ikke fått tilbragt så mye kvalitetstid med den ennå, men inntrykket er bra. Alt låter veldig "korrekt", uten at noe flyter ut. Bassen holdes i et jerngrep, uten å bli vissen. Når det er sagt, så føler jeg at den ikke ennå yter på topp, og jeg antar at komponentene trenger en viss innspillingsperiode før den presterer så godt den kan.

    Har lest en del i trådene her, og ser at mange omtaler ampen som veldig rytmisk og leken og underholdende - det er ikke mitt inntrykk (men jeg er veldig fersk på dette). I mine ører er den enn så lenge bare meget korrekt, spesielt i forhold til Bluesounden, som muligens hadde best kontroll på mellomtone/midbass-området, men var en anelse for lys i toppen og litt for tung helt i bunnen. Det første jeg la merke til (som var litt skummelt i starten), var at den hadde en helt annen klangsignatur - men ble fort vant til den :)

    - Hva tenker dere om amp/ht match - vil jeg være bedre tjent med en 8ohm-høyttaler? Rubicon 2 er 4ohm.
    - Kan jeg forvente at ampen åpner seg mer, separerer bedre og gir et mer oppløst bilde over tid?
    - I dag bruker jeg optisk fra TV'en som tilkobling. Vil jeg være bedre tjent med Coax, eller er det hipp som happ?

    Kilde til musikk er Airplay, som regel Spotify (320kbps). Har testet Tidal lossless også, men klarte ikke høre noen nevneverdig forskjell. Sikkert bare fordi mine ører ikke er så godt trente. La dog merke til at volumet var mye høyere på Tidal Hi-Fi. Hvis jeg f.eks. spiller i 50 fra Spotify var omtrentlig samme lydnivå 45 på Tidal Hi-Fi.

    Beklager Wall of Text. Håper noen har noen velmente råd, innsikt eller tips :)
     
    Sist redigert:

    Paolo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.11.2016
    Innlegg
    66
    Antall liker
    90
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Hei,
    pr i dag jeg nyte min Hegel H360 med mine Dali Epicon 6, og jeg er kjempe fornøyd med lyd:)
    Jeg har tenkt å bytte lytterom litt større og tytte på nye høyttaler uten å bytte ut min Hegel H360.
    Noen som bruke H360 med Epicon 8 eller Bowers & Wilkins 802 Diamond eller Marten Bird ?
    Klare seg fint H360 med disse "Monster" ?
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Hei,

    Jeg er relativt ny på lydfronten, men begynte så smått i fjor mens jeg fortsatt studerte (uten penger). Da kjøpte jeg meg et par Argon Octave 5A (aktive), til den nette sum av kr 2999 på Hi-Fi Klubben. En uke senere kom Dali E-9F subwoofer. Dette spilte jo helt greit det, i mine ører. Men, to måneder senere fikk jeg jobb etter studiene og bestemte jeg meg for å oppgradere for å se hva man fikk hvis man la litt mer penger på bordet. Gikk til innkjøp av en Bluesound Powernode 2, sammen med Dali Opticon 2 + B&W ASW610 sub. Et mer slagkraftig anlegg, men det ble fort litt "mye" i min lille stuekrok, som er omtrentlig 3x3m. Suben ble justert til å kun spille dypt, så jeg fikk egentlig bare glede av denne til film. Som var greit nok. MEN, jeg innså også her at når man skulle spille musikk, så låt det uhyre mye bedre med 2.0 stereo.

    Fikk litt blod på tann, og et par-tre måneder etter det igjen kjøpte jeg Dali Rubicon 2 på Finn til 10.000 kroner. Og de sang bra med Powernoden, men Rubicon 2 har åpenbart mer basskrefter enn hva Opticon 2 hadde, og det merket jeg. Forsterkeren klarte ikke holde bassen helt i sjakk, og det ble litt boomy. Dermed var jakten på ny forsterker i gang. H80 ble vurdert, men da SWSG nylig hadde en kampanje på alle lagerførte varer klinket jeg til og kjøpte en H90. Har ikke fått tilbragt så mye kvalitetstid med den ennå, men inntrykket er bra. Alt låter veldig "korrekt", uten at noe flyter ut. Bassen holdes i et jerngrep, uten å bli vissen. Når det er sagt, så føler jeg at den ikke ennå yter på topp, og jeg antar at komponentene trenger en viss innspillingsperiode før den presterer så godt den kan.

    Har lest en del i trådene her, og ser at mange omtaler ampen som veldig rytmisk og leken og underholdende - det er ikke mitt inntrykk (men jeg er veldig fersk på dette). I mine ører er den enn så lenge bare meget korrekt, spesielt i forhold til Bluesounden, som muligens hadde best kontroll på mellomtone/midbass-området, men var en anelse for lys i toppen og litt for tung helt i bunnen. Det første jeg la merke til (som var litt skummelt i starten), var at den hadde en helt annen klangsignatur - men ble fort vant til den :)

    - Hva tenker dere om amp/ht match - vil jeg være bedre tjent med en 8ohm-høyttaler? Rubicon 2 er 4ohm.
    - Kan jeg forvente at ampen åpner seg mer, separerer bedre og gir et mer oppløst bilde over tid?
    - I dag bruker jeg optisk fra TV'en som tilkobling. Vil jeg være bedre tjent med Coax, eller er det hipp som happ?

    Kilde til musikk er Airplay, som regel Spotify (320kbps). Har testet Tidal lossless også, men klarte ikke høre noen nevneverdig forskjell. Sikkert bare fordi mine ører ikke er så godt trente. La dog merke til at volumet var mye høyere på Tidal Hi-Fi. Hvis jeg f.eks. spiller i 50 fra Spotify var omtrentlig samme lydnivå 45 på Tidal Hi-Fi.

    Beklager Wall of Text. Håper noen har noen velmente råd, innsikt eller tips :)
    Velkommen til forumet.

    For å være ærlig synes jeg Rubicon 2 er det beste høyttaleren i Rubicon-serien. Hørte hele serien mot hverandre på klubbens demokveld. Storebrødrene ble selvsagt mer trykk og volum, men det blafret i bassen og lydbildet var rimelig uryddig i forhold til forventninger. Men merket at 2 var svært kilen i forhold til bakvegg. Litt for tett på ble det kjempeboom i bassen, for langt unna ble det slankt og kjedelig. Gjaldt i få akkurat rett avstand.
    Skulle dermed tro at H90 er en god match, og at utfordringen ikke ligger i match men plassering i rom og akustikk. Det er ikke selvsagt at du får en mye bedre høyttaler til 10 flak. Annerledes ja, men ikke nødvendigvis bedre. Om man leser om H90 rundt om, er det liten tvil om at dette er en knallforsterker. Har ikke hørt den selv ennå, men hva den får av omtale på styrker, så burde det passer bra med det du beskriver.

    Når du sier lyden ikke er veldig leken (det er vel subjektivt også hva som er lekent men...) så er jeg enig i den. Jeg synes den er ganske basstung og tøff i stilen, men ikke lett og leken. Litt partypreg kom jeg ikke unna følelsen av. Hører du f.eks Kef Ls50 mener jeg du får mer lekenhet og mindre partypreg. Om du kan løfte prisen litt, kan du få SA Pandion 2, den får du også hørt sammen med H90 på de fleste soundgarden. Da får du et langt mer allround lydbilde, enda bedre kontroll på alt, separasjon og etter min mening spilleglede.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Har en Hegel Røst på hjemlån for å teste en enkel integrert forsterker for å drive Wilson Audio Sabrina. Må si jeg er sjokkert over hvor godt jeg liker denne forsterkeren. Har hatt flere forsterkere som koster godt over 100k på sammen hyllen uten at jeg har kost meg like mye. Kjører Sonons Conect rett i den innebygde dacen. Spiller så høyt jeg ønsker i en stue på 50 kvm med delvis høyt under taket. Har testet h360 tidligere uten at jeg falt for den på sammen måten. Etterpå skal den jaggumei testes på Yvette. Ser Hegel har benyttet den på Magico q5 så da burde det ikke være noe problem med Yvette. Nok en gang for en musikalsk forsterker...
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hei,

    Jeg er relativt ny på lydfronten, men begynte så smått i fjor mens jeg fortsatt studerte (uten penger). Da kjøpte jeg meg et par Argon Octave 5A (aktive), til den nette sum av kr 2999 på Hi-Fi Klubben. En uke senere kom Dali E-9F subwoofer. Dette spilte jo helt greit det, i mine ører. Men, to måneder senere fikk jeg jobb etter studiene og bestemte jeg meg for å oppgradere for å se hva man fikk hvis man la litt mer penger på bordet. Gikk til innkjøp av en Bluesound Powernode 2, sammen med Dali Opticon 2 + B&W ASW610 sub. Et mer slagkraftig anlegg, men det ble fort litt "mye" i min lille stuekrok, som er omtrentlig 3x3m. Suben ble justert til å kun spille dypt, så jeg fikk egentlig bare glede av denne til film. Som var greit nok. MEN, jeg innså også her at når man skulle spille musikk, så låt det uhyre mye bedre med 2.0 stereo.

    Fikk litt blod på tann, og et par-tre måneder etter det igjen kjøpte jeg Dali Rubicon 2 på Finn til 10.000 kroner. Og de sang bra med Powernoden, men Rubicon 2 har åpenbart mer basskrefter enn hva Opticon 2 hadde, og det merket jeg. Forsterkeren klarte ikke holde bassen helt i sjakk, og det ble litt boomy. Dermed var jakten på ny forsterker i gang. H80 ble vurdert, men da SWSG nylig hadde en kampanje på alle lagerførte varer klinket jeg til og kjøpte en H90. Har ikke fått tilbragt så mye kvalitetstid med den ennå, men inntrykket er bra. Alt låter veldig "korrekt", uten at noe flyter ut. Bassen holdes i et jerngrep, uten å bli vissen. Når det er sagt, så føler jeg at den ikke ennå yter på topp, og jeg antar at komponentene trenger en viss innspillingsperiode før den presterer så godt den kan.

    Har lest en del i trådene her, og ser at mange omtaler ampen som veldig rytmisk og leken og underholdende - det er ikke mitt inntrykk (men jeg er veldig fersk på dette). I mine ører er den enn så lenge bare meget korrekt, spesielt i forhold til Bluesounden, som muligens hadde best kontroll på mellomtone/midbass-området, men var en anelse for lys i toppen og litt for tung helt i bunnen. Det første jeg la merke til (som var litt skummelt i starten), var at den hadde en helt annen klangsignatur - men ble fort vant til den :)

    - Hva tenker dere om amp/ht match - vil jeg være bedre tjent med en 8ohm-høyttaler? Rubicon 2 er 4ohm.
    - Kan jeg forvente at ampen åpner seg mer, separerer bedre og gir et mer oppløst bilde over tid?
    - I dag bruker jeg optisk fra TV'en som tilkobling. Vil jeg være bedre tjent med Coax, eller er det hipp som happ?

    Kilde til musikk er Airplay, som regel Spotify (320kbps). Har testet Tidal lossless også, men klarte ikke høre noen nevneverdig forskjell. Sikkert bare fordi mine ører ikke er så godt trente. La dog merke til at volumet var mye høyere på Tidal Hi-Fi. Hvis jeg f.eks. spiller i 50 fra Spotify var omtrentlig samme lydnivå 45 på Tidal Hi-Fi.

    Beklager Wall of Text. Håper noen har noen velmente råd, innsikt eller tips :)

    Selv den aller dyreste Dali høyttaleren syntes jeg spiller mellomtone som om det henger et tykt pledd foran den. Mens diskant og bass er bra som bare det. Prøv en annen høyttaler, er mitt råd. Lett å teste ut hos forhandleren.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Er mektig imponert over Røst her som jeg har skrevet ovenfor. Det jeg lurer på er om H360 spiller like vakkert?
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke hørt Røst men har H360 å den imponerer noe vanvittig. Både høyt og lavt volum :)
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Er mektig imponert over Røst her som jeg har skrevet ovenfor. Det jeg lurer på er om H360 spiller like vakkert?
    Jeg vil gjerne utgjøre en motvekt på H360. Jeg synes at H360 er litt for "laidback" og tam. Både Hegel H90 og Hegel H190 har derimot større "gøyfaktor". Hør alle før du kjøper!
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Har bestemt meg for å beholde Røst den spiller helt fantastisk på Sabrina. Tester litt her på Yvette også og jeg må si at også dette er fungerer over all forventning. Den setter opp en stort forvrengningfritt rom med full kontroll og masse musikkglede. Mye mulig det blir en H190 her på sikt.
    IMG_6117.jpg
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Er mektig imponert over Røst her som jeg har skrevet ovenfor. Det jeg lurer på er om H360 spiller like vakkert?
    Jeg vil gjerne utgjøre en motvekt på H360. Jeg synes at H360 er litt for "laidback" og tam. Både Hegel H90 og Hegel H190 har derimot større "gøyfaktor". Hør alle før du kjøper!
    Kan være litt derfor de store hegel integrerte passer godt med Klipsch. Den er meget god på feks Rf-63 og Rf-83 og sikkert mange andre modeller derfra. Veldig luftig og fin diskant uten at den blir masete og godt skyv i bunn.. den spiller bassen sånn den er og er ikke spesielt snill mot dårlige innspillinger. Laidback kan jeg til en viss grad gå med på men tam vil jeg heller beskrive som korrekt. Det kan helt sikkert virke sånn som du beskriver med ht som kanskje liker forsterkere som er litt frempå(dette er kun en tanke). Men dette er bare min mening og din mening.. kommer ann på øret som hører så jeg er helt enig i at man bør teste flere hvis man har rom til å la det gå ut over effekten. (Nå vet jeg for såvidt ikke hvilke ht du har prøvd H360 på heller) og det har jo selvfølgelig med akustik i rommet å gjøre.

    Mvh Aleksander
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Er mektig imponert over Røst her som jeg har skrevet ovenfor. Det jeg lurer på er om H360 spiller like vakkert?
    Jeg vil gjerne utgjøre en motvekt på H360. Jeg synes at H360 er litt for "laidback" og tam. Både Hegel H90 og Hegel H190 har derimot større "gøyfaktor". Hør alle før du kjøper!
    Kan være litt derfor de store hegel integrerte passer godt med Klipsch. Den er meget god på feks Rf-63 og Rf-83 og sikkert mange andre modeller derfra. Veldig luftig og fin diskant uten at den blir masete og godt skyv i bunn.. den spiller bassen sånn den er og er ikke spesielt snill mot dårlige innspillinger. Laidback kan jeg til en viss grad gå med på men tam vil jeg heller beskrive som korrekt. Det kan helt sikkert virke sånn som du beskriver med ht som kanskje liker forsterkere som er litt frempå(dette er kun en tanke). Men dette er bare min mening og din mening.. kommer ann på øret som hører så jeg er helt enig i at man bør teste flere hvis man har rom til å la det gå ut over effekten. (Nå vet jeg for såvidt ikke hvilke ht du har prøvd H360 på heller) og det har jo selvfølgelig med akustik i rommet å gjøre.

    Mvh Aleksander
    Jeg tror du kan ha rett i det du skriver om kombinasjonen Klipsch og H360, der de begge kanskje "utgjevner" hverandre lydmessig. Det er nok også rett at jeg personlig er veldig opptatt av at både forsterker og høyttalere er rymtiske med "godt driv" og høy "luftgitar"-faktor. Derimot kan jeg ikke utstå pågående mellomtone og diskant. Hegel går uansett i riktig retning med sin lydsignatur, i alle fall hos meg.

    Ellers så var det moro å høre om "strømlig" som tydeligvis har fått en kjempematch med Røst og hans øvrige utstyr.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Er mektig imponert over Røst her som jeg har skrevet ovenfor. Det jeg lurer på er om H360 spiller like vakkert?
    Jeg vil gjerne utgjøre en motvekt på H360. Jeg synes at H360 er litt for "laidback" og tam. Både Hegel H90 og Hegel H190 har derimot større "gøyfaktor". Hør alle før du kjøper!
    Hvilke ht har du hørt H360 på da? Må si at luftgitar faktoren er rimelig høy her altså. Her går det i rock fra Pink Floyd og Dire Straits til Dimmu Borgir og Darkthrone :)
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Er mektig imponert over Røst her som jeg har skrevet ovenfor. Det jeg lurer på er om H360 spiller like vakkert?
    Jeg vil gjerne utgjøre en motvekt på H360. Jeg synes at H360 er litt for "laidback" og tam. Både Hegel H90 og Hegel H190 har derimot større "gøyfaktor". Hør alle før du kjøper!
    Kan være litt derfor de store hegel integrerte passer godt med Klipsch. Den er meget god på feks Rf-63 og Rf-83 og sikkert mange andre modeller derfra. Veldig luftig og fin diskant uten at den blir masete og godt skyv i bunn.. den spiller bassen sånn den er og er ikke spesielt snill mot dårlige innspillinger. Laidback kan jeg til en viss grad gå med på men tam vil jeg heller beskrive som korrekt. Det kan helt sikkert virke sånn som du beskriver med ht som kanskje liker forsterkere som er litt frempå(dette er kun en tanke). Men dette er bare min mening og din mening.. kommer ann på øret som hører så jeg er helt enig i at man bør teste flere hvis man har rom til å la det gå ut over effekten. (Nå vet jeg for såvidt ikke hvilke ht du har prøvd H360 på heller) og det har jo selvfølgelig med akustik i rommet å gjøre.

    Mvh Aleksander
    Jeg tror du kan ha rett i det du skriver om kombinasjonen Klipsch og H360, der de begge kanskje "utgjevner" hverandre lydmessig. Det er nok også rett at jeg personlig er veldig opptatt av at både forsterker og høyttalere er rymtiske med "godt driv" og høy "luftgitar"-faktor. Derimot kan jeg ikke utstå pågående mellomtone og diskant. Hegel går uansett i riktig retning med sin lydsignatur, i alle fall hos meg.

    Ellers så var det moro å høre om "strømlig" som tydeligvis har fått en kjempematch med Røst og hans øvrige utstyr.
    Enig i at de er på rett vei for meg også. At folk klager på at det har blitt dyrt skjønner jeg ikke.. hvilke forsterkere er mye billigere å bedre?
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Har hatt H160 en stund nå.
    Jeg leste en test som sa at den kunne være en anelse grå i lyden. Det inntrykket fikk jeg også i begynnelsen. Litt farging eller fortykning om man kan kalle det i øvre mellomtone.
    Dette var med den innebygde dac'en eller HD 20 kobla til med en første versjon Red Dawn XLR for min del.

    For noen uker siden kjøpte jeg en Harmonic Tech Pro Silway II. Du verden for en forskjell. Ikke antydning til gråhet nå lenger. Bare superoppløst og fullt av rom og farger i lag på lag hele veien.
    For en kanonmatch det ble! HD20, Pro Silway og H160. Nå er det simpelthen noe av det beste jeg har hatt av utstyr! Hegel trenger omhyggelig matching tydeligvis, for der skal sannheten fram!
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Da har jeg vært på Spaceworld soundgarden Trondheim, endte opp med å kjøpe en Hegel P30. Denne erstattet Vincent sv-238 som jeg kjørte som pre i tillegg bi-amping med H4SE blokka på klipsch rf7mk2.

    Må bare si at den P30 gjorde susen, mye mer dynamikk, snert og strammere/renere bass.

    Anbefaler glatt Hegel kominert med klipsch som mange tviler på rundt omkring på forumet.

    God helg folk! :cool:
    Dere som har hørt så mange kombinasjoner, er Hegel + Heritage = sant?

    Hadde vært gøy å testet H90 på Klipsch Heresy, men dyrt å kjøpe bare for å teste. Frykter at Hegel fortsatt er for korrekt og tilfører for lite flesh rundt 100Hz?


    Postet fra lomma, uten garantier.
     

    ksr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.02.2009
    Innlegg
    98
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruger HD25 til at konvertere signalet fra Hegel CDP-4 Mk. II og fra en server leveret via Raspberry Pi til HD25. Signalet fra CDP-4 går til Coax 1 på HD25, mens signalet fra Raspberry Pi sendes via et USB-kabel til HD25. USB-kablet koster ca. 200 kr. (jeg husker ikke, hvilket mærke der er tale om).

    Det er en meget klar forskel på lyden om jeg streamer til HD25 eller afspiller cd’er. Lyden fra CDP-4 er uden diskussion den bedste af de to. Ud fra den antagelse, at data fra Raspberry når frem til USB-udgangen som de blev afsendt fra serveren, giver det anledning til følgende spørgsmål:

    Er Coax 1 på HD25 så meget bedre end USB-indgangen, at den alene kan forklare, at lyden fra CDP-4 er så meget bedre end lyden via streaming fra server? Eller er det USB-kablet fra Raspberry’en til HD25, som er forklaringen, og kan det tænkes at der er forbedringer at hente via et bedre USB-kabel?
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.292
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg leste en omtale av H190 der det sto noe om at Spotify connect ville bli en del av en fremtidig software-oppdatering. Tror dere dette betyr at det kommer en Hegel-streaming app, og at man evt også begynner å inkludere Tidal så man slipper ekstern streamer?

    Er det forresten noen som har testet Hegels påståtte "audiophile-grade" løsning for streaming over AirPlay og kan si noe om lydkvaliteten man oppnår her?
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg bruger HD25 til at konvertere signalet fra Hegel CDP-4 Mk. II og fra en server leveret via Raspberry Pi til HD25. Signalet fra CDP-4 går til Coax 1 på HD25, mens signalet fra Raspberry Pi sendes via et USB-kabel til HD25. USB-kablet koster ca. 200 kr. (jeg husker ikke, hvilket mærke der er tale om).

    Det er en meget klar forskel på lyden om jeg streamer til HD25 eller afspiller cd’er. Lyden fra CDP-4 er uden diskussion den bedste af de to. Ud fra den antagelse, at data fra Raspberry når frem til USB-udgangen som de blev afsendt fra serveren, giver det anledning til følgende spørgsmål:

    Er Coax 1 på HD25 så meget bedre end USB-indgangen, at den alene kan forklare, at lyden fra CDP-4 er så meget bedre end lyden via streaming fra server? Eller er det USB-kablet fra Raspberry’en til HD25, som er forklaringen, og kan det tænkes at der er forbedringer at hente via et bedre USB-kabel?
    Har hatt HD10,HD20 og HD25. På alle har coax inngang vært bedre en usb, mener de brukte en ganske billig usb løsning fra Tenor. Synes personlig det er lite å hente på usb-kabel så lenge den fungerer og når frem.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Hegel har brukt noe ræl fra Tenor på USB inngangen utenom på HD12 HD25 og HD30 såvidt jeg husker
    På forsterkerne er det også Tenor mottaker før du kommer opp på H360.
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Noen som har sammenlignet USB fra laptop kontra DLNA på FLAC?

    Sent fra min G8141 via Tapatalk
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Er det forresten noen som har testet Hegels påståtte "audiophile-grade" løsning for streaming over AirPlay og kan si noe om lydkvaliteten man oppnår her?

    De vil ikke si noe om det - smiler bare lurt - innrømmer kun at sånt egentlig ikke er bra da Apple skal styre alt fra eget hode. Men ingen tvil om at de har gjort noe. Forøvrig et spørsmål Hegel er vant til å bli servert under messer.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jag har aldri egentlig hatt noe forhold til Hegel. Har sett på dette som kitt kaldt og klinisk av en eller annen grunn. Jeg fant så ut at jeg ville lege en kosekrok med CD og høretelefoner, og var litt i villrede om hav jeg skulle velge som kilde. Kjøpte neste en Creek, men der ble det tull med butikken. Så leser jeg rosende omtaler av Hegel Mohoican, Ikke en eller to, men samstemt ros. Har egentlig også avskrevet CD til fordel for HDD og nettverk, men av og til er søken etter godlyden viktigere enn bredden i kilder. CD-er får man jo også slengt etter seg i dag, med samlinger til 3-5 kr platen etc.

    Så jeg endte opp med en Mohoican sammen med et Stax 007-sett. Det angrer jeg ikke på i det hele tatt, for det låter storveis. Jeg kan absolutt anbefale denne CD.spilleren om man tar til takke med at den kun spiller CD og ikke noe annet. Det låter så uanstrengt og åpent at det er en fryd, og jeg ser for meg mange timer i godstolen med dette på ørene.

    20180214_180031.jpg
     

    Hegel_som_regel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.01.2018
    Innlegg
    66
    Antall liker
    10
    Sted
    Stavanger
    Hei.

    Vil HEGEL RÖST være i stand til å drive ATC SCM11?

    Mvh Bare_Are
    Ja det er jeg rimelig sikker på. Driver relativt tungdrevne høyttalere hos meg uten problem. Gjør det med glans faktisk.

    Har vært litt i tvil. Jeg har sett bilder av oppsettene dine og du har jo høyttalere de flest kan drømme om.
    Ringte Prolyd for å høre og han var ikke sikker.
    Hvordan opplever du lyden i ditt oppsett (RÖST + Wilson Audio) ?

    Mvh Bare_are
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Tror ikke den skulle ha noe problem med det.

    Men jeg ser at din høyttaler spiller 85db/1watt. Hvis du liker å spille høyt, så vil nok 75 watt være litt lite.
    Hegel bruker forøvrig Røst på Magico S3 i sitt demorom.
    Jeg hadde Røst selv en lengre periode sammen med Forsman VSS5, og det spilte veldig bra. Det eneste problem jeg var når jeg skrudde opp volumet og det kom litt attakk med bass e.l., så hørte jeg den slet.
     

    Hegel_som_regel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.01.2018
    Innlegg
    66
    Antall liker
    10
    Sted
    Stavanger
    Hei igjen.

    Er fortsatt på jakt etter høyttalere til Hegel röst. Har satt budsjett for ny høyttaler til cirka 10K - 15K.

    I utgangspunktet er jeg på jakt etter en stativhøyttalere. (Med hensyn til naboen oppfor).


    Mvh Bare_are
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Hei.

    Vil HEGEL RÖST være i stand til å drive ATC SCM11?

    Mvh Bare_Are
    Ja det er jeg rimelig sikker på. Driver relativt tungdrevne høyttalere hos meg uten problem. Gjør det med glans faktisk.

    Har vært litt i tvil. Jeg har sett bilder av oppsettene dine og du har jo høyttalere de flest kan drømme om.
    Ringte Prolyd for å høre og han var ikke sikker.
    Hvordan opplever du lyden i ditt oppsett (RÖST + Wilson Audio) ?

    Mvh Bare_are
    Det låter rett og slett riktig. For å beskrive litt hva som jeg finner så attraktivt er det dynamikken, stram med skikkelig anslag i bassen og det lave støygulvet. Ja røst går fortere tom for strøm enn feks mcintosh ma9000 men det skulle bare mangle egentlig.
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Prøvde USB fra foobar (FLAC) i dag. Har tidligere brukt Chromecast audio og Tidal, eller bubbleupnp fra NAS. Det ble jammen mye bedre! Det hadde jeg ikke trodd!

    Sent fra min G8141 via Tapatalk
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    455
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Låter H190 som Røst på steroider? Eller er den bedre på sin måte?
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Den er bedre enn røst på alle måter egentlig men det er egentlig kraften jeg var ute etter. Høyttalere mine har en følsomhet på 86 og 87db, det rare var at det var Sabrina som fikk Røst til å klippe.. Men også ja samme lyden som Røst som jeg falt pladask for, en utrolig kontroll men allikevel lekent og flott oppløsning uten å bli hardt. Mulig at Hegel er en spesielt god match med Wilson men jeg er 1 mnd etter kjøpet fullstendig bergtatt. Og vil anbefale som indirekte er skrevet i diverse tester, disse forsterkerne er bra nok bruk pengene på høyttalere. På Sabrina har jeg testet/eid 6 forsterkere som koster over kr 100 000,- Jeg kunne spart mye penge for å si det slik.
     

    JFR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2017
    Innlegg
    169
    Antall liker
    114
    Spennende det du forteller om H190. Vært moro å lånt en for moro skyld og testet:)
    Streamer du med Node2?
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Spennende det du forteller om H190. Vært moro å lånt en for moro skyld og testet:)
    Streamer du med Node2?
    Ja bruker Node2 veldig fornøyd med den. Ja prøv en slik, den taktfaste bassen som driver musikken er vanedannende.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JFR

    JFR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2017
    Innlegg
    169
    Antall liker
    114
    Hvordan synes du den fungerer kontra AirPlay?
    Jeg testet en node2 hjemme på Anthem STR, og den leverte jeg tilbake. Kjøpte en Intel nuc istede. Mange er strålende fornøyd med Node2 virker det som, men jeg fikk det ikke til å svinge:) Var en kollaps i lydbilde nærmest, kontra PC og USB.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn