Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, stjernetreff med andre ord ;) Gratulerer, kjekt når det klaffer!
     

    braaten22

    Medlem
    Ble medlem
    14.05.2017
    Innlegg
    34
    Antall liker
    57
    Torget vurderinger
    1
    Da begynner det å bli komplett i stua, fikk HD30 i går, alt er koblet med Nordost kabling og Dac loop til H360. Blir spennende å få noen timer i sweetspot i kveld =)
    19046791_10158673340910005_1952217555_n.jpg
    19073842_10158673340535005_897335120_n.jpg
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det der må sies å være gjennomført lekkert, braaten22!

    Nå er det på tide å la musikken flomme fra anlegget og bare nyte tilværelsen. :)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.926
    Antall liker
    2.003
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Takk Coolio! Ja, Duevel er litt laidback, så trengte noe som piffet de opp litt. Gøy når gliset kommer og man må åpne en burk midt i uka og spille alle favorittene på nytt :)

    Vis vedlegget 443952
    Gratulerer! :)

    Smart å slå til nå før H80 blir nedgradert og døpt om til H90!
    Hei! Til 8000kr er denne et udiskutabelt kupp. DAC, forforsterker av høy kvalitet, nok analoge og digitale innganger -og i bunn kraftig power. Behøver jo bare en Chromecast e.l.så er man i gang. Hvem bruker kablet connection for Airplay i disse dager anyways;)
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    553
    Antall liker
    285
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Grattis med nye bokser godtfolk! Særlig braaten22 med HD30, det er en formidabel dac!
     

    braaten22

    Medlem
    Ble medlem
    14.05.2017
    Innlegg
    34
    Antall liker
    57
    Torget vurderinger
    1
    For en dac, fått noen timer med Hd30 nå å det ble en stor forskjell ja! Pluselig hørte man alle instrumentene med stort mellomrom. Ble mye mer detaljert å jeg er rett å slett strålende fornøyd. Jeg la merke til at jeg måtte vri litt mer på volumet på H360 med dacen koblet til,andre som har lagt merke til det?. Er fortsatt masse av krefter så spiller jo ingen rolle.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det har bare med utgangsspenning fra dac å gjøre. En annen gainstruktur forandrer bare på hvor høyt man spiller på en gitt volumknott-posisjon, har ingenting å si i praksis. Men volumkontrollen på hd30 står på 101 regner jeg Med?
     

    Innvandreren

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2015
    Innlegg
    72
    Antall liker
    69
    Sted
    Ålesund.
    Torget vurderinger
    1
    For en dac, fått noen timer med Hd30 nå å det ble en stor forskjell ja! Pluselig hørte man alle instrumentene med stort mellomrom. Ble mye mer detaljert å jeg er rett å slett strålende fornøyd. Jeg la merke til at jeg måtte vri litt mer på volumet på H360 med dacen koblet til,andre som har lagt merke til det?. Er fortsatt masse av krefter så spiller jo ingen rolle.
    Hyggelig å høre at flere har fått opp ørene for HD30, så gratulerer til deg braaten22 med et meget godt valg.
    Jeg har påpekt dette i flere innlegg tidligere hvilken formidabel Dac HD30 er.
    Jeg har nå vært den lykkelige eier av min i snart halvannet år nå, og jeg er fremdeles like lykkelig over denne investeringen sammen med H 360.
    Hadde HD 25 før denne, men jeg mener fortsatt at HD 30 er i en egen liga når det gjelder oppløsning i alle deler av frekvensommrådet.
    Kjører også HD 30 i dac-loop sammen med H360 på mine Anthony Gallo Ref. 3.5, og denne kombinasjonen gjør at jeg er kommet til veis ende
    i min søken etter god lyd.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.926
    Antall liker
    2.003
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Etter en helg med masse musikk og film med junior og kompis er jeg blitt skikkelig Hegel fan! Utrolig bra synergi med mine Duevel Planets, skremmende mye bedre enn med UnitiQute alene som forsterker. Må testes mot Linn Majik 109 også ila uka.
    Virker som franskmennene har skjønt det: Duevel Planet - Hegel 80
     

    24ohm

    Medlem
    Ble medlem
    14.11.2012
    Innlegg
    29
    Antall liker
    13
    Hei!
    Noen som vet om det er mulig å få opp frekvens i displayet på
    Hegel H80? Spiller Tidal Masters på pc til USB inngangen på H80.
    Mener å ha sett et sted at man må trykke/holde inne to knapper på
    fjernkontrollen? Har kun den lille fjernkontrollen. Den funker til play, stopp og skip.
    Mulig det står noe om dette i tråden, men jeg fant ikke noe i farta.
    Takker hjertligst for svar :)
     

    braaten22

    Medlem
    Ble medlem
    14.05.2017
    Innlegg
    34
    Antall liker
    57
    Torget vurderinger
    1
    @24ohm: hold inne dac+ knappen på fjernkontrollen din så kommer det opp. tipper det står 44
     

    24ohm

    Medlem
    Ble medlem
    14.11.2012
    Innlegg
    29
    Antall liker
    13
    Hei!
    Takk for svar. Mener du volum+ ? nederst på fjernkontrollen? Det virket ikke.
    Men når jeg holder nede input knappen så kommer det opp 048 et lite øyeblikk.
    Er det riktig?
     

    braaten22

    Medlem
    Ble medlem
    14.05.2017
    Innlegg
    34
    Antall liker
    57
    Torget vurderinger
    1
    mener Dac+ knappen er langt opp til venstre men da fungerer det tydeligvis med input knuppen å ;)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.926
    Antall liker
    2.003
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    mener Dac+ knappen er langt opp til venstre men da fungerer det tydeligvis med input knuppen å ;)
    Takker for denne jeg også! Flere lure tips som ikke står i manual? Tror det skal gå og sette ene analog inngang i HT mode også?
    Selv kjøpt en system remote i metall, om dette gjør noe utslag(?)
     

    braaten22

    Medlem
    Ble medlem
    14.05.2017
    Innlegg
    34
    Antall liker
    57
    Torget vurderinger
    1
    Flere son kjører Hegel å Monitor audio her inne? Hva har dere av høytalerkabler? Eller har dere noen anbefalinger?
     

    Innvandreren

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2015
    Innlegg
    72
    Antall liker
    69
    Sted
    Ålesund.
    Torget vurderinger
    1
    Flere son kjører Hegel å Monitor audio her inne? Hva har dere av høytalerkabler? Eller har dere noen anbefalinger?

    Nå bruker ikke jeg Monitor Audio, men Anthony Gallo Ref. 3.5.
    Hadde tidligere Reference Audio Music+ høyttalerkabler. Lånte hjem Nordost Blue Heaven høyttalerkabler og balanserte kabler mellom H 360 og HD 30.
    Her ble en liten, men ikke ubetydelig forbedring av lyden, spesielt med et mer åpent og gjennomsiktig lydbilde, litt mer dybde og bredde i lydbildet.
    Slo meg ikke til ro med dette, og lånte derfor Nordost Heimdall 2 høyttalerkabler og balanserte kabler, og disse gjorde virkelig susen i mitt oppsett.
    Det er nesten vanskelig å tro det uten å ha hørt dette, men disse kablene fikk virkelig fram både dybde, bredde og gjennomsiktighet i lyden, og
    høres ut som de passer som hånd i hanske i mitt oppsett, og de ble værende i mitt anlegg.

    Nå er det slett ikke sikkert at dyre kabler nødvendigvis låter bedre enn rimelige kabler, her tror jeg samspillet mellom de forskjellige komponentene
    spiller en avgjørende rolle.

    Jeg anbefaler at du låner hjem forskjellige kabler innenfor din prisramme og prøver disse på ditt anlegg, slik at du i fred og ro kan finne kabler som
    passer i ditt oppsett. Det er ikke sikkert for eks. Heimdall passer sammen med Monitor Audio 300, så her tror jeg du rett å slett må prøve deg fram
    dersom du har anledning til det.
     

    braaten22

    Medlem
    Ble medlem
    14.05.2017
    Innlegg
    34
    Antall liker
    57
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tips. Har fått tips om heimdall2kabler av flere??????
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    For hva det er verdt, jeg har erfart at kabler med tilstrekkelig tverrsnitt er godt nok - uansett merke og pris.

    Har feks liggende noe NordOst Rca-kabler til 1800 kr i skuffen da kabelen fra Clas Ohlson (69kr) var like god, bare enklere å håndtere. Er jeg døv? Kan godt hende, men jeg har målemikrofon som heller ikke registrerte forskjell.
    Dersom du opplever ting i lyden du ikke liker så anbefaler jeg å ta en titt på umik-1 hos avshop til 1100 kr, bruke 5 min på å måle hva som skjer og deretter spørre forumets eksperter etter hjelp videre opp i lydhimmelen :)
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    768
    Antall liker
    458
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Takk for tips. Har fått tips om heimdall2kabler av flere������
    Hei,
    Ser ut som om du har lagt igjen noen kroner hos soundgarden!
    Mange av soundgarden butikkene har nordost testkoffert som det bør være mulig å få lånt med seg med bakgrunn i tidligere kjøp.

    Gjorde dette selv for noen år siden. Hadde fått noen anbefalinger, men hjemme på mitt utstyr endte jeg med en helt annen serie enn det som jeg hadde blitt anbefalt (billigere serie, som ble brukt på rør og horn).

    Nordost vet å ta seg betalt, men med muligheten stipulert over, får man sjansen å sjekke hjemme selv før man gjør et valg.

    --
    Martin Sandvik
     

    braaten22

    Medlem
    Ble medlem
    14.05.2017
    Innlegg
    34
    Antall liker
    57
    Torget vurderinger
    1
    Takker, har skjønt det kan være lurt å teste selv ja :). Tenkte bare om noen hadde noen ledetråder eller erfaringer å dele med kabling av monitor å hegel.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.926
    Antall liker
    2.003
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hei! Ingen tips på god match, men mtp at du som meg har masse strømledninger/kontakter/gren bak oppsettet og hvor høyttalerkablene ligger over alt dette; en Supra Ply 3.4S skjermet kabel er ikke dumt. Billig og gjør lite galt. (Bruker denne fra min H80 nå)

    PS! Mye synsing fra min side, som fra alle andre som tror kabler gjør utslag;)
     
    Sist redigert:

    mju

    Medlem
    Ble medlem
    03.07.2017
    Innlegg
    12
    Antall liker
    0
    Spurte tilsvarende spørsmål i Dynaudio-tråden. Tenkte å høre om dere deler oppfatningen. H80 og Emit M20 fikk tommel opp. Hva tenker dere?

    Hei!

    Er helt ny i forumet, i tillegg til at jeg er ny på hi-fi generelt. Skal ha meg et sett kompakthøyttalere, og har snirklet meg inn på Dynaudio Emit M20.

    Hva tenker dere med å pare disse meden Hegel H80? Folk på Spaceworld/Soundgarden mener det skal gå helt fint. Er det noen andre forstrerkere dere mener jeg bør kikke på i stedet? For tiden salg på denne, så tenker å få fatt i denne ganske kjapt om det er en godkjent forsterker til bruk med Emit M20.
     

    Kanki

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2014
    Innlegg
    219
    Antall liker
    63
    Spurte tilsvarende spørsmål i Dynaudio-tråden. Tenkte å høre om dere deler oppfatningen. H80 og Emit M20 fikk tommel opp. Hva tenker dere?

    Hei!

    Er helt ny i forumet, i tillegg til at jeg er ny på hi-fi generelt. Skal ha meg et sett kompakthøyttalere, og har snirklet meg inn på Dynaudio Emit M20.

    Hva tenker dere med å pare disse meden Hegel H80? Folk på Spaceworld/Soundgarden mener det skal gå helt fint. Er det noen andre forstrerkere dere mener jeg bør kikke på i stedet? For tiden salg på denne, så tenker å få fatt i denne ganske kjapt om det er en godkjent forsterker til bruk med Emit M20.
    En god match med Hegel og Dynaudio. Snakker av erfaring.
     
    H

    hifierik

    Gjest
    Instämmer!

    Spurte tilsvarende spørsmål i Dynaudio-tråden. Tenkte å høre om dere deler oppfatningen. H80 og Emit M20 fikk tommel opp. Hva tenker dere?

    Hei!

    Er helt ny i forumet, i tillegg til at jeg er ny på hi-fi generelt. Skal ha meg et sett kompakthøyttalere, og har snirklet meg inn på Dynaudio Emit M20.

    Hva tenker dere med å pare disse meden Hegel H80? Folk på Spaceworld/Soundgarden mener det skal gå helt fint. Er det noen andre forstrerkere dere mener jeg bør kikke på i stedet? For tiden salg på denne, så tenker å få fatt i denne ganske kjapt om det er en godkjent forsterker til bruk med Emit M20.
    En god match med Hegel og Dynaudio. Snakker av erfaring.
     

    mju

    Medlem
    Ble medlem
    03.07.2017
    Innlegg
    12
    Antall liker
    0
    Ser at Cambridge-tråden er lite aktiv, så følger opp med spørsmål her.

    Kan Cambridge cxa60/80 regnes i samme klasse som Hegel 80? CXA80 har pris i nærheten av Hegel.

    Sterk nok til emit m20? Ser der er noe bedre muligheter for streaming og subwoofer-utgang.
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Hei, er det noen som har peiling på om det går an å koble en effektforsterker til den nyeste utgaven av Hegel H80?
    Morten
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hei, er det noen som har peiling på om det går an å koble en effektforsterker til den nyeste utgaven av Hegel H80?
    Morten
    Hvis jeg har forstått det riktig, finnes det to varianter av H80 - én med "line output" og én variant uten. Har du varianten med "line output", kan du koble en effektforsterker - eller en aktiv sub - til disse (RCA)utgangene. Det er bare å ta en kikk bakpå forsterkeren din - og da ser du om du har disse line-output-utgangene eller ikke.
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Jepp, det står line out på venstre side bak. Da kan jeg med andre ord finne et passende effekttrinn og koble til. Noen som har forslag til kraftige effekttrinn som ikke koster skjorta(inntil 7-8k)? Hegel har selvfølgelig men til over budsjett.
     
    H

    hifierik

    Gjest
    Hej, frågan är om du hittar ett slutsteg som spelar bättre än det slutsteget som ändå finns i H80? Sedan är ju Hegels produkter helbalanserade och förordar att koppla samman XLR före RCA. Köp hellre HD12 och koppla in den i balanserat läge om du vill ha mer välljud.

    Jepp, det står line out på venstre side bak. Da kan jeg med andre ord finne et passende effekttrinn og koble til. Noen som har forslag til kraftige effekttrinn som ikke koster skjorta(inntil 7-8k)? Hegel har selvfølgelig men til over budsjett.
     

    anne lise

    Medlem
    Ble medlem
    24.06.2017
    Innlegg
    9
    Antall liker
    2
    Sted
    aurskog
    Hej, frågan är om du hittar ett slutsteg som spelar bättre än det slutsteget som ändå finns i H80? Sedan är ju Hegels produkter helbalanserade och förordar att koppla samman XLR före RCA. Köp hellre HD12 och koppla in den i balanserat läge om du vill ha mer välljud.

    Jepp, det står line out på venstre side bak. Da kan jeg med andre ord finne et passende effekttrinn og koble til. Noen som har forslag til kraftige effekttrinn som ikke koster skjorta(inntil 7-8k)? Hegel har selvfølgelig men til over budsjett.
    Hei et bedre effektrinn en det som er i H80 er det ikke vanskelig å finne som er rimelig sender deg en pm
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Hej, frågan är om du hittar ett slutsteg som spelar bättre än det slutsteget som ändå finns i H80? Sedan är ju Hegels produkter helbalanserade och förordar att koppla samman XLR före RCA. Köp hellre HD12 och koppla in den i balanserat läge om du vill ha mer välljud.

    Jepp, det står line out på venstre side bak. Da kan jeg med andre ord finne et passende effekttrinn og koble til. Noen som har forslag til kraftige effekttrinn som ikke koster skjorta(inntil 7-8k)? Hegel har selvfølgelig men til over budsjett.
    Hei, agendaen er at jeg trenger mere power, har et par Kappa 70 som spiller greit med H80 men føler at det kan bli bedre med mere krefter.
    Mvh. Morten
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Går fint å bruke tidlige versjoner av H80 som pre også. Da må man "ofre" en analog inngang og flytte en jumper på printet inni forsterkeren.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hva er egentlig forskjellen på "Pre Out" og "Line Out Variable"?
    Ingen forskjell - men kjært barn har mange, og forvirrende, navn. Men med "Pre out" eller "Line out variable" er det altså snakk om et signal som påvirkes av voluminnstilling, tonekontroller, mute o.l.

    "Line out" - altså uten "Variable" - er vanligvis, men ikke alltid, det samme som "Tape out" eller "Record out" - altså et ubehandlet signal som kan brukes når man skal gjøre analoge opptak eller koble til en hodetelefonforsterker. Noen ganger - som f.eks. på Hegel H80 - er "Line out" det samme som "Pre out". Lurt å lese manualen før man kobler til utstyr.

    Men ikke rart at man kan bli forvirret....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn