Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.904
    Antall liker
    17.553
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei dere.
    Sitter med en nyinnkjøpt H80. Har koblet til digitale kilder samt RIAA via den balanserte inngangen.
    Via de digitale kildene får jeg liv i subben, men ikke når jeg spiller plater. Kan det være for at jeg spiller via xlr inn?
    Det er litt knotete å komme til på baksiden (om det er lov å si..), så jeg tenkte jeg skulle spørre dere først :)

    edit: har nå prøvd med rca fra RIAA til analog 1 inngangen. Ikke noe lyd ut til sub der heller.
    Edit to: presisering og bilde.
    Npr jeg spiller fra en av de digitale inngangene, sendes signaler ut til subben. Når jeg spiller på en av de analoge (rca/xlr) inngangene sendes det ikke ut signaler via "line out".
    IMG_0915.JPG
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    @jorwed.

    Høres rart ut dette. I teorien skal jo H80 sende ut signal uansett via line-out?
    Har hatt en slik selv og samt flere andre integrerte Hegel amper, men ikke anvendt
    sub eller line-out selv. Har du testet, bare for å eliminere, med kun 1 stk signalkabel
    ved avspilling? F.eks kun rød (right) eller left (hvit) ut til sub for å se om det utgjør
    noe forskjell?
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.904
    Antall liker
    17.553
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Vittig. Det hjalp. Jeg tok ut left fra subben og da kom bassen! Fra alle kilder.
    Så langt så bra, men:
    1: sendes ikke også dette signalet i stereo? Mister jeg ikke noe ved å bare kjøre Right?
    2: Hvorfor virker det på digitale kilder og ikke på analoge? (Altså det å kjøre Right og left)

    Feel free to jump in...
     

    jakv

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.03.2006
    Innlegg
    142
    Antall liker
    40
    HD12 vs HD20 vs HD25?

    Leker litt med tanken på å benytte DAC-loop funksjonen på H300, og undrer på hvor stor forskjellen på de tre DACene er. HD12 og HD20 får en til gode priser på brukten for tiden, men HD25 er vanskeligere å finne, og da til en annen pris.

    Tanker rundt dette?
     

    Rene.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2015
    Innlegg
    179
    Antall liker
    44
    Så fik jeg hørt Hegel 360 på et sæt Piega Classic 60.2 højttalere. Er selvfølgelig svært og bedømme når det ikke er på højttalere jeg er vant til. Men kunne godt høre diskanten er blevet lidt mere rund/mild i det. Bassen syntes jeg umiddelbart lyder lidt for stram/tør til min smag.

    Men er ikke i tvivl om H360 er en bedre forstærker end H300. Forskellen er bare ikke umiddelbart stor nok til at jeg personligt vil gå fra H300 til H360:D
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    HD12 vs HD20 vs HD25?

    Leker litt med tanken på å benytte DAC-loop funksjonen på H300, og undrer på hvor stor forskjellen på de tre DACene er. HD12 og HD20 får en til gode priser på brukten for tiden, men HD25 er vanskeligere å finne, og da til en annen pris.

    Tanker rundt dette?
    Siden du skal bruke den som loop er det nok ikke like stor forskjell på disse som om du skulle brukt dem som eneste dac i anlegget.
    Jeg selv har hatt HD2, HD11 og HD20 dac fra Hegel. Av disse er HD20 desidert beste i mine ører. Men jeg vil som sagt anta at ved
    dac loop vil ikke dacenes egen lydsignatur være like fremtredende som ved separat bruk. Mulig andre som har testet dette skikkelig
    ut kan belyse emnet enda bedre.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hei Hegel venner - en snutt fra baren på Hilton hotellet i København/Kastrup hvor hi-fi messa går av stabelen nå. Hvor jeg ikke akkurat skjems av å bære nordmann, for her spiller mange på Hegel samtidig som Hegel selv (med en ny SYKT bra Kef stativhøyttaler til ca. 60.000 danske kroner) nok har messas beste lyd - alt tatt i betraktning.
     

    Innvandreren

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2015
    Innlegg
    72
    Antall liker
    69
    Sted
    Ålesund.
    Torget vurderinger
    1
    Hegel H 360.

    Har nå hatt Hegel H 360 siden den ble tilgjengelig i butikk. Hegel H 300 ble byttet ut til fordel for H 360, og jeg kan med hånden på hjertet
    si at jeg ikke har angret et øyeblikk.
    På mine høyttalere (Anthony Gallo reference 3.5) så er det ingen som helst tvil om at H 360 utklasser H 300 med god margin.
    Nå skal det sies at mitt grunnlag for kommentar er Hegel 360 sammen med HD 25 i DAC-loop.
    Har aldri hørt bare H 360 med bare dens egen DAC, så jeg kan derfor ikke uttale meg om H 360 som egen enhet.
    Men dette oppsettet danner også grunnlag for min sammenligning av H 300 opp mot H360, da jeg brukte H 300 i DAC-loop sammen med HD 25.

    H 360 har en varmere klang enn H 300, og den går dypere og har mer pondus i bassen enn H 300.
    Både mellomtone og de øvre frekvensere framstår som klart bedre på H 360, med et meget godt definert lydbilde både i bredde og dybde, og H 360
    har bedre separasjon mellom de forskjellige instrumenter og vokalen i lydbildet.
    Opplevde med kombinasjonen H 300/HD25 en anelse lyttetretthet etter en stund på mine Sennheiser HD 800, men dette er totalt forsvunnet med
    kombinasjonen H 360/HD25, og dette tilskriver jeg den litt varmere klangen, klarheten og roen i lydbildet med 360 som 300 ikke hadde i samme grad.
    Jeg prøver ikke her å si at H 300 er noen dårlig forsterker, det er jo bare å lese alle testene den har fått rundt omkring, så vil en jo fort
    se at den har har fått masse positiv omtale stort sett blant alle som har utført tester av den.
    Men jeg oppfatter allikevel H 360 som en klart bedre forsterker, men under forutsetning av at en har høyttalere som er istand til å gjengi de kvaliteter
    som jeg mener H 360 innehar.

    Har de siste 2 -3 dager fått anledning til å teste H 360 sammen med Hegels nyeste DAC, nemlig HD 30 (DAC-loop), og igjen ser det ut til at Hegel har levert
    et fantastisk produkt. Og igjen, her er mer av alt, både dybde i bassen , åpenhet, luftighet og dimensjon i lydbildet som gjør det til en sann nytelse
    å høre på denne kombinasjonen, det er rett og slett vanedannende å lytte til H 360/HD 30.
    Men om en skal nyte godt av den lyden som disse to apparatene separat eller i kombinasjon er i stand til å gjengi, så avhenger dette helt av at
    høyttalerne greier å henge med i svingene, og her greier Anthony Gallo REF. 3.5 oppgaven med glans.

    HD 30 er allerede bestillt, og HD 25 vil bli lagt ut for salg i løpet av desember
     
    Sist redigert:

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Fin beskrivelse av forskjellene. Og grattis med forsterker samt ny dac på vei :)
    Vil håpe og tro det var forskjell på HD30 og HD25. Noe annet ville være skremmende ;)
    Du får nyte godlyden videre. Så kommer nissen med HD30 til jul :)

    Øyvind
     

    Innvandreren

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2015
    Innlegg
    72
    Antall liker
    69
    Sted
    Ålesund.
    Torget vurderinger
    1
    Hegel H 360

    Fin beskrivelse av forskjellene. Og grattis med forsterker samt ny dac på vei :)
    Vil håpe og tro det var forskjell på HD30 og HD25. Noe annet ville være skremmende ;)
    Du får nyte godlyden videre. Så kommer nissen med HD30 til jul :)

    Øyvind

    Takk for det Øyvind.

    Det var helt klart forskjell på HD 30 og HD 25, og da selvfølgelig til det bedre. Hadde ikke HD 30 lenge nok til at jeg vil begi meg inn på
    en nærmere beskrivelse av den på nåværende tidspunkt, og den var heller ikke skikkelig innspillt da jeg hadde den.
    Men jeg synes uansett at kvalitethevingen jeg hørte fra HD 30 over HD25 kan være med på å forsvare prisøkningen på 2,3 ganger, men
    dette igjen dersom en har høyttalere som er istand til å gjengi denne kvalitetsforbedringen, det er tross alt disse som skal omforme de elektriske signalene til lyd.

    Ser du har Bladelius Thor 3 Novitas. Hvor fornøyd er du med denne? Hadde den før H 300, men jeg syns på langt nær overgangen fra Thor 3 til H 300 var like stor som fra H 300 til H 360.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Innvandreren:
    Må jo nesten bare ta deg på ordet der med HD30 vs HD25 :) Men tviler ikke. Har ikke selv hørt nye HD30.
    Angående H300 og Bladelius vil jeg si at i mine ører spiller den en del bedre enn H300. Dette litt pga at
    H300 er mer nøytral og heller mot litt lysere og veldig "klar" lyd. Der er Bladelius noe mer musikalsk og
    innbydende. Men hadde vært moro å teste ut en H360 da jeg tidligere har hatt de fleste integrerte fra Hegel.
    Hvis du finner selv ovegangen fra H300 til H360 såpass stor i forbedring samt mot mer analogt preg i lydsignatur,
    så vil jeg si det er en spennende forsterker.
     

    Innvandreren

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2015
    Innlegg
    72
    Antall liker
    69
    Sted
    Ålesund.
    Torget vurderinger
    1
    Øyvind.

    Du har nok rett i det at H 360 har litt mer analog lydsignatur enn H 300, som til tider kan virke litt "kald" i sin presentasjon.
    Men vil nok tro at det spiller litt rolle hvilke høyttalere en bruker. Jeg har jo benyttet mine REF 3.5 både til Thor 3, H 300 og nå H 360.
    Nå er jo REF 3.5 litt spesielle høyttalere med halvsylindriske bånddiskanter og har i teorien 180 grader spredning i diskanten, noe som blant annet
    medfører at de greier å formidle et lydbilde som strekker seg langt utenfor høyttalerne. Har aldri vurdert å bytte ut disse til fordel for andre høyttalere.
    For meg så er i alle fall H 360 en forsterker som er midt i blinken på grunn av at den har en anelse varm klang, og at den er i stand til å formidle
    et lydbilde med meget stor spennvidde og oppløsning.

    Har mailet litt med Hans Wentzel hos SoundStageNetwork ang. nårtid de kommer med test av H 360. Dette ligger et par måneder fram i tid før test
    kommer, men han røpet i alle fall så pass mye at han hadde gått fra H 300,( som han selv har testet tidligere å gitt utmerkelsen anbefalt produkt )
    til H 360, og han uttalte i mail tilbake at han angret ikke et øyeblikk på byttet til H 360, da han anså 360 som en atskillig bedre forsterker enn H 300.
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Øyvind.

    Du har nok rett i det at H 360 har litt mer analog lydsignatur enn H 300, som til tider kan virke litt "kald" i sin presentasjon.
    Så jeg som har Sonus Faber og H300 og syns det er en perfekt match vil muligens syns H360 maler med for bred pensel?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hegel H 360.

    Har nå hatt Hegel H 360 siden den ble tilgjengelig i butikk. Hegel H 300 ble byttet ut til fordel for H 360, og jeg kan med hånden på hjertet
    si at jeg ikke har angret et øyeblikk.
    På mine høyttalere (Anthony Gallo reference 3.5) så er det ingen som helst tvil om at H 360 utklasser H 300 med god margin.
    Nå skal det sies at mitt grunnlag for kommentar er Hegel 360 sammen med HD 25 i DAC-loop.
    Har aldri hørt bare H 360 med bare dens egen DAC, så jeg kan derfor ikke uttale meg om H 360 som egen enhet.
    Men dette oppsettet danner også grunnlag for min sammenligning av H 300 opp mot H360, da jeg brukte H 300 i DAC-loop sammen med HD 25.

    H 360 har en varmere klang enn H 300, og den går dypere og har mer pondus i bassen enn H 300.
    Både mellomtone og de øvre frekvensere framstår som klart bedre på H 360, med et meget godt definert lydbilde både i bredde og dybde, og H 360
    har bedre separasjon mellom de forskjellige instrumenter og vokalen i lydbildet.
    Opplevde med kombinasjonen H 300/HD25 en anelse lyttetretthet etter en stund på mine Sennheiser HD 800, men dette er totalt forsvunnet med
    kombinasjonen H 360/HD25, og dette tilskriver jeg den litt varmere klangen, klarheten og roen i lydbildet med 360 som 300 ikke hadde.
    Jeg prøver ikke her å si at H 300 er noen dårlig forsterker, det er jo bare å lese alle de positive testene den har fått rundt omkring, så vil en jo fort
    se at den har har fått masse positiv omtale stort sett blant alle som har utført tester av den.
    Men jeg oppfatter allikevel H 360 som en klart bedre forsterker, men under forutsetning av at en har høyttalere som er istand til å gjengi de kvaliteter
    som jeg mener H 360 innehar.

    Har de siste 2 -3 dager fått anledning til å teste H 360 sammen med Hegels nyeste DAC, nemlig HD 30 (DAC-loop), og igjen ser det ut til at Hegel har levert
    et fantastisk produkt. Og igjen, her er mer av alt, både dybde i bassen , åpenhet, luftighet og dimensjon i lydbildet som gjør det til en sann nytelse
    å høre på denne kombinasjonen, det er rett og slett vanedannende å lytte til H 360/HD 30.
    Men om en skal nyte godt av den lyden som disse to apparatene separat eller i kombinasjon er i stand til å gjengi, så avhenger dette helt av at
    høyttalerne greier å henge med i svingene, og her greier Anthony Gallo REF. 3.5 oppgaven med glans.

    HD 30 er allerede bestillt, og HD 25 vil bli lagt ut for salg i løpet av desember


    Under hi-fi messa i København forleden, spurte jeg representanten fra Hegel om hi-fi journalister hadde fått HD30 til test? Ja!

    Jeg spurte videre, om de hadde fått noen signaler tilbake, fra disse journalistene? Jaaa! Med påfølgende bredt og hjertelig glis, så jeg umiddelbart sanset en selvsikkerhet på HD30 vi snart skal få lese om i verdenspressen. Før han avsluttet med, gled dere til å lese!


     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Øyvind.

    Du har nok rett i det at H 360 har litt mer analog lydsignatur enn H 300, som til tider kan virke litt "kald" i sin presentasjon.
    Men vil nok tro at det spiller litt rolle hvilke høyttalere en bruker. Jeg har jo benyttet mine REF 3.5 både til Thor 3, H 300 og nå H 360.
    Nå er jo REF 3.5 litt spesielle høyttalere med halvsylindriske bånddiskanter og har i teorien 180 grader spredning i diskanten, noe som blant annet
    medfører at de greier å formidle et lydbilde som strekker seg langt utenfor høyttalerne. Har aldri vurdert å bytte ut disse til fordel for andre høyttalere.
    For meg så er i alle fall H 360 en forsterker som er midt i blinken på grunn av at den har en anelse varm klang, og at den er i stand til å formidle
    et lydbilde med meget stor spennvidde og oppløsning.

    Har mailet litt med Hans Wentzel hos SoundStageNetwork ang. nårtid de kommer med test av H 360. Dette ligger et par måneder fram i tid før test
    kommer, men han røpet i alle fall så pass mye at han hadde gått fra H 300,( som han selv har testet tidligere å gitt utmerkelsen anbefalt produkt )
    til H 360, og han uttalte i mail tilbake at han angret ikke et øyeblikk på byttet til H 360, da han anså 360 som en atskillig bedre forsterker enn H 300.
    Ja hvilke HT som benyttes er soleklart en viktig hovedrolle i skuespillet mellom disse og elektronikken som benyttes.
    Er ikke i tvil om hvilken amp jeg syns låter best av H300 og Thor MkIII, men der kan nok H360 være en argere
    kandidat. Den skal nok til test med tid og stunder. Men akkurat nå har jeg 3 forterkere stående for test på
    Dali Epicon 2. Så langt trekker i det store og hele Bladelius lengste strået. Men Arcamen i signaturen låt faktisk
    bra og :) Men siden det er en Hegel tråd må jeg skyte inn at H160 og har vært benyttet. Stod seg fint til C1.
    Men der manglet den litt for å nå opp til Thor. Matchen med Dali ble ikke så god. Så der finnes bedre alternativ.
    Men H360 med sin, som du sier, varmere og bedre lyd enn sin forgjenger kan være en god kandidat.
    Kan bli interessant å lese den testen du refererer til som skal komme :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Øyvind.

    Du har nok rett i det at H 360 har litt mer analog lydsignatur enn H 300, som til tider kan virke litt "kald" i sin presentasjon.
    Men vil nok tro at det spiller litt rolle hvilke høyttalere en bruker. Jeg har jo benyttet mine REF 3.5 både til Thor 3, H 300 og nå H 360.
    Nå er jo REF 3.5 litt spesielle høyttalere med halvsylindriske bånddiskanter og har i teorien 180 grader spredning i diskanten, noe som blant annet
    medfører at de greier å formidle et lydbilde som strekker seg langt utenfor høyttalerne. Har aldri vurdert å bytte ut disse til fordel for andre høyttalere.
    For meg så er i alle fall H 360 en forsterker som er midt i blinken på grunn av at den har en anelse varm klang, og at den er i stand til å formidle
    et lydbilde med meget stor spennvidde og oppløsning.

    Har mailet litt med Hans Wentzel hos SoundStageNetwork ang. nårtid de kommer med test av H 360. Dette ligger et par måneder fram i tid før test
    kommer, men han røpet i alle fall så pass mye at han hadde gått fra H 300,( som han selv har testet tidligere å gitt utmerkelsen anbefalt produkt )
    til H 360, og han uttalte i mail tilbake at han angret ikke et øyeblikk på byttet til H 360, da han anså 360 som en atskillig bedre forsterker enn H 300.
    Ja hvilke HT som benyttes er soleklart en viktig hovedrolle i skuespillet mellom disse og elektronikken som benyttes.
    Er ikke i tvil om hvilken amp jeg syns låter best av H300 og Thor MkIII, men der kan nok H360 være en argere
    kandidat. Den skal nok til test med tid og stunder. Men akkurat nå har jeg 3 forterkere stående for test på
    Dali Epicon 2. Så langt trekker i det store og hele Bladelius lengste strået. Men Arcamen i signaturen låt faktisk
    bra og :) Men siden det er en Hegel tråd må jeg skyte inn at H160 og har vært benyttet. Stod seg fint til C1.
    Men der manglet den litt for å nå opp til Thor. Matchen med Dali ble ikke så god. Så der finnes bedre alternativ.
    Men H360 med sin, som du sier, varmere og bedre lyd enn sin forgjenger kan være en god kandidat.
    Kan bli interessant å lese den testen du refererer til som skal komme :)


    Som du sier Oivind85, dette er en Hegel tråd. Men jeg slutter meg til deg, med at Bladelius Thor Mk. III er en særdeles undervurdert forsterker...
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Går fort i svingene hjemme hos deg også om dagen, Øyvind. Primare og Arcam har gått meg hus forbi.

    Enda en god grunn til at du skulle hatt deg en egen tråd :) Tar jeg ikke feil, så har du H360 til test innen nyttår.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Går fort i svingene hjemme hos deg også om dagen, Øyvind. Primare og Arcam har gått meg hus forbi.

    Enda en god grunn til at du skulle hatt deg en egen tråd :) Tar jeg ikke feil, så har du H360 til test innen nyttår.
    Joda Anders. Det suser og går. Men "tror" jeg nærmer meg en ende og beslutning. Mulig jeg må inn med en bedre separat dac
    for å få mer ut av både Primare og Arcam. En H360 kan sikkert komme innom for test. Ikke umulig :) Har ikke tatt den beslutningen
    enda.
     

    Innvandreren

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2015
    Innlegg
    72
    Antall liker
    69
    Sted
    Ålesund.
    Torget vurderinger
    1
    Øyvind.

    Du har nok rett i det at H 360 har litt mer analog lydsignatur enn H 300, som til tider kan virke litt "kald" i sin presentasjon.
    Så jeg som har Sonus Faber og H300 og syns det er en perfekt match vil muligens syns H360 maler med for bred pensel?
    Kvasi

    Dersom du er fornøyd med den lydsignaturen som Sonus Faber og H 300 gir deg så er jo det meget bra.
    Det jeg kan si om H 360 kontra H300 er at 360 har en anelse varmere klangsignatur enn 300, og lydbildet fra 360 er større med mere oppløsning
    totalt, og mer separasjon mellom de forskjellige instrumenter i lydbildet. Og 360 har i enda større grad enn 300 en fenomenal krystallklar lyd, med
    en enda større ro i lydbildet. For å bruke en metafor, svart er svart og hvitt er hvitt.

    Så om 360 kan være aktuell for deg er det bare du selv som kan avgjøre, men jeg må bare innrømme at det er lett å bli forført av den lyden som
    360 representerer, så jeg må bare tilstå at jeg gikk rett i "fella", det var ingen vei tilbake etter at jeg fikk høre 360.

    Personlig er jeg ute etter å få både mest og best oppløsning i den høyeste delen av frekvensområdet, da jeg på grunn av alder begynner å få redusert
    hørsel i det øvre spektret av frekvensområdet. Dette merker jeg med at jeg må litt opp i volum for å få lydbildet til å "åpne seg"
    Så derfor er 360 en perfekt match både for meg selv og mine høyttalere.
     

    gaaksel

    Fersking
    Ble medlem
    18.10.2015
    Innlegg
    4
    Antall liker
    1
    Den er god :) Hvis du har 60 kvm å spille på må du nok opp på S3.4 LE ja. Hvis de spiller som S1.4 LE bare i større format
    så er det hvertfall ikke noe å si på lydkvaliteten. Kan på mange områder konkurere med C1 og. Ikke alt så klart. Men jeg
    syns S1.4 LE var kanongod sett i forhold til pris. Men mye å velge i når man kommer opp i det prissjiktet og.
    Du får ha lykke til i tankeprosessen :) Ikke lett valg å ta. Blir jo litt kroner og hvis du kjøper nytt.
    Men oppdater gjerne hva du finner på ;)
    Da ble det H360 og noen brukte Dynaudio Contour S 3.4 - starter der så får jeg se hvor jeg ender - synes det låter bra....
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Den er god :) Hvis du har 60 kvm å spille på må du nok opp på S3.4 LE ja. Hvis de spiller som S1.4 LE bare i større format
    så er det hvertfall ikke noe å si på lydkvaliteten. Kan på mange områder konkurere med C1 og. Ikke alt så klart. Men jeg
    syns S1.4 LE var kanongod sett i forhold til pris. Men mye å velge i når man kommer opp i det prissjiktet og.
    Du får ha lykke til i tankeprosessen :) Ikke lett valg å ta. Blir jo litt kroner og hvis du kjøper nytt.
    Men oppdater gjerne hva du finner på ;)
    Da ble det H360 og noen brukte Dynaudio Contour S 3.4 - starter der så får jeg se hvor jeg ender - synes det låter bra....

    Grattis med nytt anlegg. Rimeligere å begyne med et par brukte S3.4 ja. Selv om de ikke er helt samme lyden i som de nye LE.
    Uansett vil det nok bli god lyd der :) Du må oppdatere oss litt om hva du syns etter litt lytting. Er det noe plusser eller minuser?

    Øyvind
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    287
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Det er bare å gratulere, nok en heldig mann med Hegel og Dynaudio i stua! Har såvidt fått en sniklytt på H360 og det virket jo veldig lovende. Kjente igjen mye av tightheten som jeg kjenner fra mitt eget anlegg.

    Men Øyvindl, den utstyrslista begynner å bli massiv, skal du starte egen bruktsjappe på sikt? :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Men Øyvindl, den utstyrslista begynner å bli massiv, skal du starte egen bruktsjappe på sikt? :)
    Hei.

    Jo det har blitt litt nå. Er mest for å teste ut på Epicon 2 jeg har Primare og Arcam :)
    Men de ligger for salg igjen. Litt OT, men skjit og ;)
     

    Outport

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2014
    Innlegg
    233
    Antall liker
    39
    Demo.

    Soundgarden hadde med seg HD30, P30, MC452, MA8000 for demo 3-4 timer hjemme hos meg.


    Hørte på MA8000 en stund for å kjenne igjen lyden. Høyttalere B&W 804D. Låter bra denne komboen. Cyndi Lauper med låta - Shine ble litt skarp i de høye tonene med MA8000 sin dac. Hegel HD30 fjernet det ubehagelige i de høye tonene faktisk. Generelt lys og fin og ikke ubehagelig i de høye tonene på instrumenter og vokal faktisk. Med disse høyttalerne er jeg personlig avhengig av å bruke equalizeren for å få mer eller nok bass. Med HD30 merket jeg at bassen ble strammere. Både likte og ikke likte strammere bass. Smakssak. Heavy Metal beholdt hurtighet og punch. Kult, rett i trynet.


    P30 og HD30 koblet balansert til MC452 hørtes ok ut det også. Hørtes riktig ut. Gjetter basert på hukommelse fra demo i butikk av H30 (en forsterker i stereo) at vokalen var noe bedre sammen med H30, men at instrumenter og bass er bedre sammen med MC452. Med disse høyttalerne er jeg personlig avhengig av å kunne vri på litt mer bass ved bruk av equalizeren. Det kune jeg ikke nå. Allikevel ble det god lyd. Riktig lyd. Muligens litt bedre på lavere volum. Høyt volum uten å bli ubehagelig selv om det ble lyst i toppen.Selv savnet jeg equalizeren. Smakssak. Vil si at det er nyttig å lytte til HD30 sammen med McIntosh. Kan bli match.
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Da er H360 på plass i stua. Har gått fra H200 via H300, og begge har gitt mye musikalsk nytelse, men det er ingen tvil om at H360 løfter alt til nye høyder! Var og hørte på Gradient Helsinki og Revolution i går, er det noen her som har prøvd Gradient sammen med Hegel?
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Da har jeg mitt første Hegel-produkt i hus. Spontankjøpte en H300 på brukten her og henta i går, og denne skal nå testes mot min Lyngdorf TDAI-2170 på mine Dali Epicon 2. Første inntrykket er at det helt enorme mengder bass, kanskje litt i meste laget. Forsterkeren er relativt detaljert, men lager et mindre rom enn det jeg er vant til. Digitaldelen av H300 har jeg ikke så mye positivt å si om foreløpig, lyden ble ihvertfall løftet flere hakk da jeg begynte å kjøre Wimp fra Sonos via min CEntrance DACmini isteden. Mulig dette er at jeg ikke er vant til lyden fra Hegel DAC, men den låter ihvertfall betraktelig hardere når jeg benytter digital delen i H300. Ellers så er dette definitivt anderledes enn Lyngdorfen og blir spennende å se hva konklusjonen blir når jeg får vent meg mer til den nye lydsignaturen her.
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Grattis med H300, det er en flott forsterker!
    Jeg er ikke overrasket over at du får et lite bass «sjokk» med H300, da den nok leverer betydelig mer strøm enn Lyngdorfen. Dali Epicon 2 er flotte høyttalere, og etter det jeg forstår er de også gode på bassgjengivelse. Men en følsomhet på 87dB trenger de strøm.
    Etter min mening er lydsignaturen på Hegel sine dacer nøytral, det legges ikke til noe. Jeg bruker den innebygde dacen i H300 til mine JBL ht, og lyden er ikke «hard». Her kan det være snakk om tilvenning til annen lydsignatur, og/eller høyttalermatch?

    Uansett lykke til med den videre lyttingen, du har i alle fall utstyr på meget godt nivå!
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    287
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Spennende oppsett du har Rizzo! Likevel er jeg veldig overrasket om du har for mye bass med de høyttalerne. Kan hende at 6,5" elementene spiller mindre mellomtone enn bass, men skal ikke være for bastant. Vil tro det er snakk om plasserng av høyttalerne og tilvending. H300 har enormt med krefter og kontroll, det er neppe i nærheten av samme kontrollen med tidligere forsterker. Det har iallefall vært min erfaring med H300, stålkontroll og tørr bass, nesten for tørr om man har høyttalere som har litt slank lydsignatur. Jeg kjørte HD25 i loop med forsterkeren da den var langt bedre enn den innebygde i H300...
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Da har inntrykkene begynt å sette seg litt. Hegelen blir punktum. Mine små søte høyttalere har vokst noe veldig med H300 som forsterkeri, det spiller med en MYE høyere morsomfaktor. Med litt jobbing på plassering har jeg fått begrenset basskulen i rommet mitt (er vel neppe dypbass tatt høyttalerne i betraktning), grunnen til at jeg nok ikke har lagt like mye merke til den før er at alt er ekstremt mye mer dynamisk nå og at Lyngdorfen har romkorreksjon. Når det kommer til DACen så er jeg fortsatt der at jeg benytter meg av det jeg har av eksternt for hånden. Den interne DACen er mindre i rom og mer udefinert i mellombass-området. Gleder meg veldig til å bli enda bedre kjent med den forsterkern her og kanskje prøve noen DACer fra samme produsent.
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Da har jeg tatt farvel med et hyggelig bekjentskap i Hegel H300 som har vart i over 3 år.

    Følte at tiden inne for å prøve noe nytt og hoppet på en mulighet som bød seg!
     

    Arild Sk

    Medlem
    Ble medlem
    24.11.2015
    Innlegg
    10
    Antall liker
    3
    Sted
    Fosnavåg
    Noen kommer, noen går. Mye fint Hegel utstyr på brukt'en - fikk dilla etter at HD20 kom i hus. Raskt etterfulgt av en H1 som nå er skiftet til H200. Dette driver fint på et par dynaBel 2815R. 50m3 rom, men spiller litt på tvers og har problemer med stående bølger i bassen. Alt for mye bass og ujevnt. Målte på enkleste måte med tonegenerator og RadioShack dB. Første bud var å plugge refleksåpningen - og ser man det: innenfor +/- 8dB fra 25Hz og oppover så langt det er fornuftig (3-400Hz).
    Endring av plassering gav lite. Må eventuelt gjøre store endringer i stua....
    2815R trenger forresten mye innspilling. Først nå etter 1 år har det begynt å løsne.
     

    joppa

    Fersking
    Ble medlem
    24.11.2015
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Hei hei hegels venner:)
    Er det noen som har erfaring med h160 og mantra 60.. ? har ikke mulighet låne utstyr fra soundgarden.
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Etter flere lange og gode kvelder foran stereoen har føler jeg at jeg har blitt kjent med H300. Etter tips fra flere i tråden her begynte jeg å eksperimentere med plassering av høyttalerne mine, etter mye prøving har jeg kommet frem til at de så ca 20 cm ekstra ut fra veggen enn før. Da falt mellombass og bass på plass i rommet mitt. For meg sitter dette som en kule nå, selv samboeren min synes at det låter bedre enn tidligere og hun er ikke spesielt interessert for å si det slik. Jeg foretrekker fortsatt andre digital deler enn den som sitter i H300'n, prøvd med litt forskjellig jeg har hjemme (CEntrance DACmini og Burson Conductor mer ESS9018 og PCM1793 kort). Jeg føler alle disse låter både større og varmere enn digital delen i Hegelen, så for meg blir det nok å fortsette med ekstern DAC fremover også. Er veldig glad jeg hoppet på og kjøpte denne forsterkern, da den matcher mine høyttalere og musikksmak som hånd i hanske.
     

    Rene.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2015
    Innlegg
    179
    Antall liker
    44
    Etter flere lange og gode kvelder foran stereoen har føler jeg at jeg har blitt kjent med H300. Etter tips fra flere i tråden her begynte jeg å eksperimentere med plassering av høyttalerne mine, etter mye prøving har jeg kommet frem til at de så ca 20 cm ekstra ut fra veggen enn før. Da falt mellombass og bass på plass i rommet mitt. For meg sitter dette som en kule nå, selv samboeren min synes at det låter bedre enn tidligere og hun er ikke spesielt interessert for å si det slik. Jeg foretrekker fortsatt andre digital deler enn den som sitter i H300'n, prøvd med litt forskjellig jeg har hjemme (CEntrance DACmini og Burson Conductor mer ESS9018 og PCM1793 kort). Jeg føler alle disse låter både større og varmere enn digital delen i Hegelen, så for meg blir det nok å fortsette med ekstern DAC fremover også. Er veldig glad jeg hoppet på og kjøpte denne forsterkern, da den matcher mine høyttalere og musikksmak som hånd i hanske.
    Du må lige melde tilbage hvis du finder en dac der matcher godt med H300. Har du tænkt dig og køre i dacloop? Kan ikke finde så meget om det på nettet andet end et par reviews der siger dacloop giver noget ekstra.

    Er selv på udkig efter en dac med lidt varmere lyd end den der sidder i H300. Ellers super forstærker:)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Da får jeg vel melde meg inn i Hegel-klubben:)
    Hegel H160 overbeviste STORT!!!
    ...og nydelig norsk design på sitt beste!
    Hadde lyst på H360, men den ble for dyr. Etter A/B demo hos Soundgarden på volum 55 hadde jeg vanskeligheter med å høre forskjell på H160 og H360. Så for meg var H360 ikke verdt dobbel pris av H160.
    Storfornøyd så langt.
    image.jpg
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hadde satt pris på noen tips og råd angående streaming og Airplay. Airplay er som kjent innebygd i H160/H360, og det eneste man trenger er å koble til nettverkskabelen på baksiden. Nå benytter jeg bare en Apple TV2 som jeg har koblet til med toslink. Ikke optimalt, da ATV2 sender i 48khz og ikke i 44,1khz (altså en konvertering). Jeg leste noen steder om noen som benytter seg av en Apple Airport Extreme isteden, fordi den sender 44,1khz og at den vil kunne gjøre fullt utbytte av f.eks Wimp Hifi. MEN, så spurte jeg om dette hos Soundgarden, og svaret der var at jeg kunne godt det. Forskjellen ble at Airplay i Apple Airport Express ble benyttet, og ikke den som sitter i Hegel.

    Stemmer dette? I såfall hvilket produkt kan jeg da bruke? Problemet er at jeg ikke har ethernet kabel som går helt til Hegel, så da trenger jeg noe som trådløst forlenger/ streamer nettverket. Er ikke så inne i dette med nettverk, så setter pris på hjelp:)
     

    Rene.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2015
    Innlegg
    179
    Antall liker
    44
    En Auralic Aries mini kan klart anbefales (har en selv). Kører trådløst (også i 24/196) og lyder bedre end airplay:D
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ja, jeg har myst litt på den:) Har du en H160 slik at du fikk sammenlignet lyden med den innebygde Airplay i H160?
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Hadde satt pris på noen tips og råd angående streaming og Airplay. Airplay er som kjent innebygd i H160/H360, og det eneste man trenger er å koble til nettverkskabelen på baksiden. Nå benytter jeg bare en Apple TV2 som jeg har koblet til med toslink. Ikke optimalt, da ATV2 sender i 48khz og ikke i 44,1khz (altså en konvertering). Jeg leste noen steder om noen som benytter seg av en Apple Airport Extreme isteden, fordi den sender 44,1khz og at den vil kunne gjøre fullt utbytte av f.eks Wimp Hifi. MEN, så spurte jeg om dette hos Soundgarden, og svaret der var at jeg kunne godt det. Forskjellen ble at Airplay i Apple Airport Express ble benyttet, og ikke den som sitter i Hegel.

    Stemmer dette? I såfall hvilket produkt kan jeg da bruke? Problemet er at jeg ikke har ethernet kabel som går helt til Hegel, så da trenger jeg noe som trådløst forlenger/ streamer nettverket. Er ikke så inne i dette med nettverk, så setter pris på hjelp:)
    Hei! Jeg ville anbefale å teste med kabel først uansett for å teste brukergrensesnitt og lydkvalitet, så vurdere eksterne streamere etterpå. Koster ikke mye for en ethernet-kabel i disse dager ... :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn