Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.007
    Antall liker
    8.314
    Torget vurderinger
    1
    Tester fungerer som reklame, og for Hegel så hjelper omtalen dem i salget.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Tester fungerer som reklame, og for Hegel så hjelper omtalen dem i salget.
    Ja og hvis alle kan lese testene gratis så hjelper det ikke lyd og bilde sitt salg,,,
    Det Lyd og bilde kan gjøre, er å legge inn et etterslep på nyere artikler. Det fungerer slik at de frigjør/åpner artiklene først etter at de er et halvt år gamle. På den måten rammer de ikke salget av selve bladet. For det er vel neppe noen venter over et halvår på at testene skal bli gratis på nett, bare for å spare noen kroner? :)
     

    Hegel Music System AS

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.10.2015
    Innlegg
    43
    Antall liker
    100
    Det röstsalget på soundgarden, skjer det fordi de hvite versjonene ble nikotingule som utstillingsmodellen jeg så for et par måneder siden?
    Sånn for å ha nevnt det, så er det ikke sånn at de blir "nikotingule" over tid altså.
    Når vi utviklet Röst hadde vi en fiks ide om at det ville være kjempelurt å lage en hvitfarge som var 2 toner vekk fra helt hvit. Årsaken var at vi først og fremst syntes det så finere ut på et tremøbel. Noe som brukes en del rundt om. Dessuten tenkte vi at vi jo tar ganske mye på en forsterker, sammenlignet med høyttalere. Så en helt hvit en ville fort bli skitten og ekkel. Vi synes strengt tatt fortsatt at denne tankegangen var god.

    Men de ble hårfint gulere i produksjon enn vi hadde forestilt oss. Det er vel også slik at en del av kundene i utlandet ikke var helt enige i ideene våre om "off white".

    Så dermed ble det besluttet å selge ut de vi hadde og lage nye i en vesentlig hvitere hvitfarge. Vi fant noen få til som går til Soundgarden i disse dager.
     

    Tiguan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.03.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    2
    Tester fungerer som reklame, og for Hegel så hjelper omtalen dem i salget.
    Ja og hvis alle kan lese testene gratis så hjelper det ikke lyd og bilde sitt salg,,,
    Det Lyd og bilde kan gjøre, er å legge inn et etterslep på nyere artikler. Det fungerer slik at de frigjør/åpner artiklene først etter at de er et halvt år gamle. På den måten rammer de ikke salget av selve bladet. For det er vel neppe noen venter over et halvår på at testene skal bli gratis på nett, bare for å spare noen kroner? :)
    Tja, tydeligvis er det noen som venter da de ikke gidder å lese om telefoner og data å se reklame,,, det var jo en skotte som startet dette,, (-:
     

    Lilac1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2011
    Innlegg
    153
    Antall liker
    33
    Det röstsalget på soundgarden, skjer det fordi de hvite versjonene ble nikotingule som utstillingsmodellen jeg så for et par måneder siden?
    Sånn for å ha nevnt det, så er det ikke sånn at de blir "nikotingule" over tid altså.
    Når vi utviklet Röst hadde vi en fiks ide om at det ville være kjempelurt å lage en hvitfarge som var 2 toner vekk fra helt hvit. Årsaken var at vi først og fremst syntes det så finere ut på et tremøbel. Noe som brukes en del rundt om. Dessuten tenkte vi at vi jo tar ganske mye på en forsterker, sammenlignet med høyttalere. Så en helt hvit en ville fort bli skitten og ekkel. Vi synes strengt tatt fortsatt at denne tankegangen var god.

    Men de ble hårfint gulere i produksjon enn vi hadde forestilt oss. Det er vel også slik at en del av kundene i utlandet ikke var helt enige i ideene våre om "off white".

    Så dermed ble det besluttet å selge ut de vi hadde og lage nye i en vesentlig hvitere hvitfarge. Vi fant noen få til som går til Soundgarden i disse dager.
    Takk for langt og informativt svar!
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Akkurat lest testen av H590 i Lyd & Bilde. Har også lest den i Stereo+

    OK; forstår den (som forventet) spiller grisebra, Hegel slipper knapt noe uten at selv kresne journalister hever øyebrynene over made in Norway. Ei heller tviler jeg på disse to journalistene sin opplevelse og berettelse av H590.

    Men, finnes et en eneste biljournalist i verden som tester en BMW X5 uten å fortelle hvordan den kjører i forhold til nærliggende konkurrenter å sammenligne den med? I så fall hadde det ikke vært en test, men prøvekjøring, med beskjed om at test følger seinere. For test = man tester ting opp mot hverandre, sammenligner, og forteller hva leseren får for kjøreopplevelsen og pengene. I dette tilfellet lytteopplevelsen og pengene den koster.

    Hegel, ja, jeg vedder en sixpack på at de i stedet skulle ønsket den testet mot en Diablo med innebygget DAC. Som koster over det dobbelte - men - kan være ikke låter dobbelt så bra. Noen Hegel fan som sa; "trolig ikke?"

    Undrer meg forresten over at Hegel ikke opererer med noen effektangivelser i 4 og 2 Ohm. Well, vi får vente til svenske Hifi & Musik tester H590, de har vett til å måle litt, også, i tillegg til at de etter mitt syn slår ringer rundt øvrige nordiske hi-fi magasiner til sammen.

    Syntes kabinettet burde vært 3 - 5 cm høyere, så vidt dens design forteller "litt større enn H360" - har dere bommet litt her Hegel guys?
    ...Eller mener dere en BMW X5 kunne vært 180 cm bred og oset X5 fremfor X3? :)
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    483
    Antall liker
    330
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er nok få i H590s prisklasse som kan utfordre den på lydkvalitet og funksjonalitet. Men de fleste andre produsenter legger jo en større del av budsjettet i det estetiske, hvor Hegel fokuserer mest på det som ligger "under panseret"...

    Undrer meg forresten over at Hegel ikke opererer med noen effektangivelser i 4 og 2 Ohm. Well, vi får vente til svenske Hifi & Musik tester H590, de har vett til å måle litt, også, i tillegg til at de etter mitt syn slår ringer rundt øvrige nordiske hi-fi magasiner til sammen.
    Uavhengige målinger ble presentert i testen til hi-fi news.

    hi-fi news skrev:
    Whether a misprint or simply devilish humour, Hegel’s original specification for its ‘Master and Commander’ integrated pegged its power output at 301W/8ohm, a very precise figure that’s met in practice at 2x310W and 2x590W into 8 and 4ohm, respectively. That +2.8dB increase from 8-to-4ohm is illustrative of the H590’s massive and tightly-regulated power supply, a reservoir that feeds a dynamic output capability of 325W/8ohm, 640W/4ohm, 1.24kW/2ohm and a huge 2.285kW (47.8A) into 1ohm [see Graph 1]. This power is delivered through a low 0.013-0.045ohm source impedance and a response that’s flat to within –1dB from 6Hz-73kHz (–1.8dB/100kHz). Noise is very low too, the H590’s sensibly ‘low’ +32.6dB gain (balanced inputs) contributing to its wide 90dB A-wtd S/N ratio (re. 0dBW). Distortion is equally low and climbs only gently with increasing output from 0.0015%/1W to 0.0022%/10W, 0.004%/100W and 0.007%/200W through bass and midrange. Versus frequency, THD increases beyond 5kHz although it still only reaches 0.005%/20kHz at 10W/8ohm.
    hifi news.jpg
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ja, det er nok få i H590s prisklasse som kan utfordre den på lydkvalitet og funksjonalitet. Men de fleste andre produsenter legger jo en større del av budsjettet i det estetiske, hvor Hegel fokuserer mest på det som ligger "under panseret"...

    Du har så rett, particle, dette var under panseret.

    Og enten man liker Hegel eller ikke, man er jo norsk, etter å ha vokst opp med Tandberg og deretter EC.
     

    kanari

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    198
    Antall liker
    17
    Noen som har erfaring med Hegel Röst og Sonus Faber Minima Amator.
     
    Sist redigert:

    Lilac1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2011
    Innlegg
    153
    Antall liker
    33
    Har noen erfaring med Emit M10 og Röst/H90? Blir 2x60w for spakt for 86db følsomhet?
     

    Tiguan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.03.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    2
    Akkurat lest testen av H590 i Lyd & Bilde. Har også lest den i Stereo+

    OK; forstår den (som forventet) spiller grisebra, Hegel slipper knapt noe uten at selv kresne journalister hever øyebrynene over made in Norway. Ei heller tviler jeg på disse to journalistene sin opplevelse og berettelse av H590.

    Men, finnes et en eneste biljournalist i verden som tester en BMW X5 uten å fortelle hvordan den kjører i forhold til nærliggende konkurrenter å sammenligne den med? I så fall hadde det ikke vært en test, men prøvekjøring, med beskjed om at test følger seinere. For test = man tester ting opp mot hverandre, sammenligner, og forteller hva leseren får for kjøreopplevelsen og pengene. I dette tilfellet lytteopplevelsen og pengene den koster.

    Hegel, ja, jeg vedder en sixpack på at de i stedet skulle ønsket den testet mot en Diablo med innebygget DAC. Som koster over det dobbelte - men - kan være ikke låter dobbelt så bra. Noen Hegel fan som sa; "trolig ikke?"

    Undrer meg forresten over at Hegel ikke opererer med noen effektangivelser i 4 og 2 Ohm. Well, vi får vente til svenske Hifi & Musik tester H590, de har vett til å måle litt, også, i tillegg til at de etter mitt syn slår ringer rundt øvrige nordiske hi-fi magasiner til sammen.

    Syntes kabinettet burde vært 3 - 5 cm høyere, så vidt dens design forteller "litt større enn H360" - har dere bommet litt her Hegel guys?
    ...Eller mener dere en BMW X5 kunne vært 180 cm bred og oset X5 fremfor X3? :)
    Tenker hegel har tatt et valg på det de mener er best,,,,
    synes ikke hegel oser" noe av kabinettet uansett produkt så tror ikke det hadde hjulpet å pimpe opp kassa noen cm

    men bra låter det...
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Til tross for at jeg er blitt omtalt som «skotte» i et av foruminnleggene (har abonnert på Lyd og Bilde siden starten i 1991-92), så har jeg fått tilsendt det siste nummeret med testen av H590.

    Og selv om Geir Nordby er kjent som en Hegel-entusiast, og kanskje fra tid til annen er litt for panegyrisk i sin omtale av Hegel, så la jeg merke til det han skrev om Hegel H590 vs. H360. For jeg – som flere andre - har ikke vært helt begeistret for den litt laidbacke lyden av H360 – der var både H90 og H190 bedre.

    Om Hegel H590 likner på de andre i X90-serien så lover det bra når jeg skal på demo av 590 neste uke – bra for alle andre enn lommeboka mi, vel å merke :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.303
    Antall liker
    3.405
    Torget vurderinger
    49
    Til tross for at jeg er blitt omtalt som «skotte» i et av foruminnleggene (har abonnert på Lyd og Bilde siden starten i 1991-92), så har jeg fått tilsendt det siste nummeret med testen av H590.

    Og selv om Geir Nordby er kjent som en Hegel-entusiast, og kanskje fra tid til annen er litt for panegyrisk i sin omtale av Hegel, så la jeg merke til det han skrev om Hegel H590 vs. H360. For jeg – som flere andre - har ikke vært helt begeistret for den litt laidbacke lyden av H360 – der var både H90 og H190 bedre.

    Om Hegel H590 likner på de andre i X90-serien så lover det bra når jeg skal på demo av 590 neste uke – bra for alle andre enn lommeboka mi, vel å merke :)
    Veldig enig.
    H190 er foreløpig den forsterkeren jeg har likt best fra Hegel.
    Hvis H590 er H190 på steroider blir dette en killer.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.945
    Antall liker
    759
    Jeg har aldri vært noe fan av Hegel, men nå gir jeg dem i alle fall 2 nye muligheter. Først på messa i Horten i helga, deretter demo hos Soundgarden i Trondheim i oktober. Og jeg prøver å møte enhver demo med åpne ører, og legge igjen fordommene hjemme.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.418
    Antall liker
    3.628
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    H590 var en velspillende nyhet. Sammen med de nye Dynaudioene ble det mye godlyd i Horten. De burde fjernet de sorte konene så vi kunne sett hvor pen forsterkeren egentlig er.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    H590 var en velspillende nyhet. Sammen med de nye Dynaudioene ble det mye godlyd i Horten. De burde fjernet de sorte konene så vi kunne sett hvor pen forsterkeren egentlig er.
    Skal lure på om det kommer en Hegel H390 som har samme klangsignatur som H590/H190/H90? Er utrolig sugen på H590 nå, men prisen er i heftigste laget. For en gangs skyld hadde jeg håpet å holde totalprisen på anlegget under 100K, men det ryker så det ljomer om jeg blir "fanget" av H590 :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.007
    Antall liker
    8.314
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror nok at Hegel tester ut betalingsvillighet. Prisen er, stiv..! Jeg tenker også at det er plass til en H390 i porteføljen.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Siden Hegel ikke har sagt noe om det, ja, så er det sikkert en hemmelighet :)

    Men det står nå her da: https://hegel.no/products/custom/c54

    Spennende, om disse også låter bra på musikk, for en firekanaler på bi-wiring kan risikere å være snadder.

    Siste utgave av Stereo+ røper følgende priser:
    3-kanaler 55.000
    4-kanaler 65.000
    5-kanaler 75.000

    Stereo+ hevder i sin ferske utgave at den har mer smekk i bassen enn H590, til tross for kun 150 w for hver av kanalene, hvor denne nye multikanals konstruksjonen har deler av strømforsyningen hentet fra H30. Smaker av ny toppforsterker til filmfolket, sammen med Parasound.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    963
    Sted
    Kristiansand
    Jeg spurte Hr. Ertzeid om denne multikanalsforsterkeren da han holdt H590-demo for oss her i Kristiansand i forgårs, og fikk en del informasjon. Virker som en meget spennende forsterker. Med en grei prosessor/receiver, H590 og en av disse, har man et fett anlegg for både musikk og film... C5 (5-kanals utgaven) veier visst 45 kilo.

    H590 er forøvrig seriøst sikkelfremkallende...
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Jeg spurte Hr. Ertzeid om denne multikanalsforsterkeren da han holdt H590-demo for oss her i Kristiansand i forgårs, og fikk en del informasjon. Virker som en meget spennende forsterker. Med en grei prosessor/receiver, H590 og en av disse, har man et fett anlegg for både musikk og film... C5 (5-kanals utgaven) veier visst 45 kilo.

    H590 er forøvrig seriøst sikkelfremkallende...
    Regner med at du også blir 95 K fattigere......:)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg spurte Hr. Ertzeid om denne multikanalsforsterkeren da han holdt H590-demo for oss her i Kristiansand i forgårs, og fikk en del informasjon. Virker som en meget spennende forsterker. Med en grei prosessor/receiver, H590 og en av disse, har man et fett anlegg for både musikk og film... C5 (5-kanals utgaven) veier visst 45 kilo.

    H590 er forøvrig seriøst sikkelfremkallende...
    Regner med at du også blir 95 K fattigere......:)
    Merk deg det som bladet stereo+ skrev om den nye hjemmekinoforsterkeren, de har tydeligvis hørt den, de sa bl.a. mer smekk i bassen enn H590 som følge av noe strømgreier fra H30 i den nye flerkanaleren. De har ørene i orden, de gutta der, så jeg tviler ikke et halvt sekund på dette utsagnet. Om så resten henger på greip, lydmessig, begynner firekanaleren å bli fryktelig interessant prismessig (65.000) for de som kan bi-wire høyttalerne sine og vet hva nok effekt har å si.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.364
    Antall liker
    9.211
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Med tanke på en total vekt på 22kg og at ca 100va=1kg(ca tommelfingerregel) så er den ikke veldig voldsom med tanke på ut effekten..
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    483
    Antall liker
    330
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke sett noe konkret informasjon om trafoen. Dette utsagnet fra en forhåndsomtale høres litt optimistisk ut...

    Lyd & Bilde skrev:
    H590 er høyere enn H360, den har 12 utgangstransistorer pr. kanal mot 8 hos H360, og en dobbelt så stor strømforsyning.
    Men H590s moderate vekt i forhold til spesifikasjoner og deres øvrige forsterkere, skyldes at kabinettet er laget hovedsaklig av aluminium. Anders sa at en slik løsning er dyrere, gir bedre kontroll på stråling, og veier betydelig mindre enn om de skulle benyttet like mye stål som i deres tidligere modeller.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg har ikke sett noe konkret informasjon om trafoen. Dette utsagnet fra en forhåndsomtale høres litt optimistisk ut...
    Kommer test av den i svenske Hifi & Musik. De både måler og lytter (flere personer) - har aldri lest en test der som jeg ikke selv har vært enig i eller antatt henger på greip. Disse gutta er like gode som Danmark's tidligere storhet av hi-fi blader... Ligger også to utenlandske tester av den på nettsiden til Hegel.
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    483
    Antall liker
    330
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke sett noe konkret informasjon om trafoen. Dette utsagnet fra en forhåndsomtale høres litt optimistisk ut...
    Kommer test av den i svenske Hifi & Musik. De både måler og lytter (flere personer) - har aldri lest en test der som jeg ikke selv har vært enig i eller antatt henger på greip. Disse gutta er like gode som Danmark's tidligere storhet av hi-fi blader... Ligger også to utenlandske tester av den på nettsiden til Hegel.
    Ehm, javisst! Jeg har ikke sagt noe annet, og har sikkert lest seks tester av H590... Testen til Hifi & Musik ligger jo allerede ute, for den saks skyld.

    Alt jeg skrev er at jeg ikke har funnet konkret informasjon om TRAFOEN til H590... :confused:
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.201
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Gode skussmål og målinger i siste Hifi&Musik på H590.



    20181005_124017.jpg
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.201
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner ikke hvorfor de bildene alltid legger seg feil vei! Arghhh.
     

    kanari

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    198
    Antall liker
    17
    Da er Røst bestilt. Får se om jeg blir venn.
    Blir du venn? Jeg lurer på om jeg likte røst bedre enn h190.
    Jepp, har hatt den i hus i snart en uke. Var litt skeptisk, men bestilte uten å ha hørt Hegel før.
    Driver mine Minima Amator greit på vanlig volum.
    Bedre trøkk i mellombassen enn min hypex 180 som tok kvelden. Veldig bra dynamikk. Denne blir nok stående.
    /Kanari
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn