Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Innvandreren

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2015
    Innlegg
    72
    Antall liker
    69
    Sted
    Ålesund.
    Torget vurderinger
    1
    Til de av dere som er skeptisk til kvaliteten på lydgjengivelsen fra HD30, og også fra oss eieres positive omtale av HD30,
    så er det selvfølgelig lov til å være skeptisk, det kan i mange tilfeller være et sunnhetstegn, da er det lettere å bli positivt overrasket i etterkant.

    Nå er ikke jeg kjent med hva slags lydprodukter dere andre har, og hva slags lydkvalitet dere er i stand til å oppnå med disse, det vet bare dere selv.

    Men i mitt lydsystem, (bilde side 52 ) så var det løftet i lydkvalitet faktisk større en jeg på forhånd hadde turt å håpe, selv prisen på HD30 tatt i
    betraktning.
    Og som jeg har nevnt i tidligere innlegg, dersom jeg sammenligner kvalitetsspranget HD11 til HD25 mot HD25 til HD30, så anser jeg dette
    som betydelig større, men dette igjen i mitt system.


    Og dette er ikke noe forsøk fra min side å si at de lydsystemene dere andre har ikke er av tilstrekkelig kvalitet til å avdekke
    den lydkvaliteten som jeg opplever med HD30 i mitt lydsystem, dette vet som sagt bare dere selv

    Om jeg idag skulle ha vært nødt til å gå tilbake fra HD30 til HD25, ville jeg ha sett dette som en nedtur av dimensjoner,
    ikke fordi HD25 ikke er en bra dac, men fordi jeg opplever HD30 som mye bedre.
     
    H

    hifierik

    Gjest
    Jag köpte Hegel P20 för ett tag sedan och är hittills mäkta nöjd. Såklart undrar jag hur HD30 skulle låta tillsammans med P20+H20 :), väldigt lite kan gå fel i den lösningen. En gång i tiden hade jag både HD11 och HD20 och tyckte att båda dessa DAC:ar var prisvärda.

    Dock bör man inte underskatta ett riktigt bra försteg, det bäddar för en ren och fin signal och fin volymreglering.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Har selv hørt Hegel HD 30 i lag med Hegel h360 , og synes rett og slett den ikke er verdt pengene , man får bedre dac enn Hegel HD 30 synes jeg. Hd 30 er ikke en dårlig dac men mot HD 25 , så er bare HD 30 litt klarere og litt mer pondus i bassen , og dette hører du først på langt dyrere høyttalere og da har man i tillegg gode komponenter fra før. Har man en bra integrert forsterker si oppi 60000 kr klassen har Hegel HD 12 verdt nok , for det har mye med signal ut på forsterkeren å , å har du høyttaler på rundt 40000 kr klassen sitter man med et godt hi end anlegg msn kan leve med.


    Imagine
     

    Innvandreren

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2015
    Innlegg
    72
    Antall liker
    69
    Sted
    Ålesund.
    Torget vurderinger
    1
    Har selv hørt Hegel HD 30 i lag med Hegel h360 , og synes rett og slett den ikke er verdt pengene , man får bedre dac enn Hegel HD 30 synes jeg. Hd 30 er ikke en dårlig dac men mot HD 25 , så er bare HD 30 litt klarere og litt mer pondus i bassen , og dette hører du først på langt dyrere høyttalere og da har man i tillegg gode komponenter fra før. Har man en bra integrert forsterker si oppi 60000 kr klassen har Hegel HD 12 verdt nok , for det har mye med signal ut på forsterkeren å , å har du høyttaler på rundt 40000 kr klassen sitter man med et godt hi end anlegg msn kan leve med.


    Imagine
    Hvilke høyttalere hørte du H360 og HD30 sammen med.

    At en kan få bedre dac en HD30, det kan en uten tvil, men hva prisklasse snakker vi om da?
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Veldig nysgjerrig på HD 30. God kilde gir stor belønning hvis forsterker og HT er av høy kvalitet.

    Er selv interessert i DAC' er som kun gjengir - ikke DAC'er som sminker og endrer lyden. Utfra dataene er det vel ikke grunn til å tro at så mange andre DAC'er er så mye bedre.
    Håper det blir nylig å høre HD 30 i eget oppsett. Tar vel litt tid innen Soundgarden hsr boe til utlån.

    Final
     
    Sist redigert:

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Til de av dere som er skeptisk til kvaliteten på lydgjengivelsen fra HD30, og også fra oss eieres positive omtale av HD30,
    så er det selvfølgelig lov til å være skeptisk, det kan i mange tilfeller være et sunnhetstegn, da er det lettere å bli positivt overrasket i etterkant.

    Nå er ikke jeg kjent med hva slags lydprodukter dere andre har, og hva slags lydkvalitet dere er i stand til å oppnå med disse, det vet bare dere selv.

    Men i mitt lydsystem, (bilde side 52 ) så var det løftet i lydkvalitet faktisk større en jeg på forhånd hadde turt å håpe, selv prisen på HD30 tatt i
    betraktning.
    Og som jeg har nevnt i tidligere innlegg, dersom jeg sammenligner kvalitetsspranget HD11 til HD25 mot HD25 til HD30, så anser jeg dette
    som betydelig større, men dette igjen i mitt system.


    Og dette er ikke noe forsøk fra min side å si at de lydsystemene dere andre har ikke er av tilstrekkelig kvalitet til å avdekke
    den lydkvaliteten som jeg opplever med HD30 i mitt lydsystem, dette vet som sagt bare dere selv

    Om jeg idag skulle ha vært nødt til å gå tilbake fra HD30 til HD25, ville jeg ha sett dette som en nedtur av dimensjoner,
    ikke fordi HD25 ikke er en bra dac, men fordi jeg opplever HD30 som mye bedre.
    Denne tråden peker vel på kjernen i "bissnisen" som omhandler high-end stereo, gjør den ikke? Har ikke Hegel selv, men tillater meg å gi noen betraktninger på generelt grunnlag. Fra d jeg har lest meg til, uten å lytte, virker både HD 30 og H360 så spennende at jeg nesten kunne tenkt meg å kjøpe dem uten å teste dem først. På mine egne ører. Det er så mange gode ambassadører. Men det til side...

    Innvandreren representerer det jeg virkelig setter pris på i hi-fi-verden. Han har en opplevelse av noen han har hørt og kjøpt. Og han synes å sette umåtelig stor pris på akkurat det. Hvem kan diskutere denne opplevelsen med han og si han tar feil? Jeg vil ikke det. Jeg har selv hatt noenslike opplevelser, og å diskutere rett eller galt med bakgrunn i Hz eller KW eller A eller Mbit synes jeg nesten er litt uinteressant. Hvordan måler man en opplevelse? Fra 1 til 10 sier ikke meg så masse. Ikke terningkast 6 heller. Annet enn at jeg forstår at noen mener at noe er bra eller dårlig.

    La oss alle verdsette gode råd og referanser til fantastiske HiFi musikkopplevelser, og ta med oss videre det vi selv vurderer som verdifullt. Jeg har i hvert fall lært masse fra en rekke tråder her på hifisentralen, og jeg håper å fortsatt lære masse, samtidig som det er mine egne ører og musikkopplevelser som til syvende og sist bestemmer hva jeg legger mine penger i.
     

    Rene.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2015
    Innlegg
    179
    Antall liker
    44
    Har selv hørt Hegel HD 30 i lag med Hegel h360 , og synes rett og slett den ikke er verdt pengene , man får bedre dac enn Hegel HD 30 synes jeg. Hd 30 er ikke en dårlig dac men mot HD 25 , så er bare HD 30 litt klarere og litt mer pondus i bassen , og dette hører du først på langt dyrere høyttalere og da har man i tillegg gode komponenter fra før. Har man en bra integrert forsterker si oppi 60000 kr klassen har Hegel HD 12 verdt nok , for det har mye med signal ut på forsterkeren å , å har du høyttaler på rundt 40000 kr klassen sitter man med et godt hi end anlegg msn kan leve med.


    Imagine
    Vi har godt fattet du ikke bryder dig om Hegel. Men helt ærligt, hvem tager en mand med klipsch højttalere seriøst???
     

    Innvandreren

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2015
    Innlegg
    72
    Antall liker
    69
    Sted
    Ålesund.
    Torget vurderinger
    1
    Veldig nysgjerrig på HD 30. God kilde gir stor belønning hvis forsterker og HT er av høy kvalitet.

    Er selv interessert i DAC' er som kun gjengir - ikke DAC'er som sminker og endrer lyden. Utfra dataene er det vel ikke grunn til å tro at så mange andre DAC'er er så mye bedre.
    Håper det blir nylig å høre HD 30 i eget oppsett. Tar vel litt tid innen Soundgarden hsr boe til utkån.

    Final
    Dersom du er ute etter en dac som bare gjengir som du sier, så bør du ta en lytt på HD30.

    Det er et av de inntrykk jeg har av HD30, den har ingen egenlyd, den er i alle fall så liten at jeg er ikke i stand til høre at den forandrer
    lydsignaturen til H360 som jeg ellers er meget fornøyd med.

    Men jeg får kansje et lite inntrykk av at det ligger litt begrensinger i høyttalerne som er brukt i testing/lytting, og hva de er
    istand til å avsløre. Dette ut fra de forskjellige kommentarene jeg leser i forhold til opplevd kvalitet på HD30.

    Nå skal det tilføyes at høyttalerne mine er meget avslørende og analytiske, så det er kanskje en årsak til at jeg opplever
    HD30 som på den måten jeg gjør.

    Den har i alle fall tilført en betydelig oppgradering av mitt lydsystem, så totalt sett er jeg veldig fornøyd med det jeg hører.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Tror nok HD30 er noe av det bedre å få kloa i, men de som har konstruert dac,er med både ESS SABRE32 Reference ES9018K2M og den brikka Hegel bruker, AK4490EQ, påstår att de har lagd den med AK for å få en lett varme i lyden i forhold til ESS som er helt nøytral da mange kunder foretrekker den lille nyansen av varme AK tilfører.

    Veldig nysgjerrig på HD 30. God kilde gir stor belønning hvis forsterker og HT er av høy kvalitet.

    Er selv interessert i DAC' er som kun gjengir - ikke DAC'er som sminker og endrer lyden. Utfra dataene er det vel ikke grunn til å tro at så mange andre DAC'er er så mye bedre.
    Håper det blir nylig å høre HD 30 i eget oppsett. Tar vel litt tid innen Soundgarden hsr boe til utkån.

    Final
     

    Innvandreren

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2015
    Innlegg
    72
    Antall liker
    69
    Sted
    Ålesund.
    Torget vurderinger
    1
    Til de av dere som er skeptisk til kvaliteten på lydgjengivelsen fra HD30, og også fra oss eieres positive omtale av HD30,
    så er det selvfølgelig lov til å være skeptisk, det kan i mange tilfeller være et sunnhetstegn, da er det lettere å bli positivt overrasket i etterkant.

    Nå er ikke jeg kjent med hva slags lydprodukter dere andre har, og hva slags lydkvalitet dere er i stand til å oppnå med disse, det vet bare dere selv.

    Men i mitt lydsystem, (bilde side 52 ) så var det løftet i lydkvalitet faktisk større en jeg på forhånd hadde turt å håpe, selv prisen på HD30 tatt i
    betraktning.
    Og som jeg har nevnt i tidligere innlegg, dersom jeg sammenligner kvalitetsspranget HD11 til HD25 mot HD25 til HD30, så anser jeg dette
    som betydelig større, men dette igjen i mitt system.


    Og dette er ikke noe forsøk fra min side å si at de lydsystemene dere andre har ikke er av tilstrekkelig kvalitet til å avdekke
    den lydkvaliteten som jeg opplever med HD30 i mitt lydsystem, dette vet som sagt bare dere selv

    Om jeg idag skulle ha vært nødt til å gå tilbake fra HD30 til HD25, ville jeg ha sett dette som en nedtur av dimensjoner,
    ikke fordi HD25 ikke er en bra dac, men fordi jeg opplever HD30 som mye bedre.
    Denne tråden peker vel på kjernen i "bissnisen" som omhandler high-end stereo, gjør den ikke? Har ikke Hegel selv, men tillater meg å gi noen betraktninger på generelt grunnlag. Fra d jeg har lest meg til, uten å lytte, virker både HD 30 og H360 så spennende at jeg nesten kunne tenkt meg å kjøpe dem uten å teste dem først. På mine egne ører. Det er så mange gode ambassadører. Men det til side...

    Innvandreren representerer det jeg virkelig setter pris på i hi-fi-verden. Han har en opplevelse av noen han har hørt og kjøpt. Og han synes å sette umåtelig stor pris på akkurat det. Hvem kan diskutere denne opplevelsen med han og si han tar feil? Jeg vil ikke det. Jeg har selv hatt noenslike opplevelser, og å diskutere rett eller galt med bakgrunn i Hz eller KW eller A eller Mbit synes jeg nesten er litt uinteressant. Hvordan måler man en opplevelse? Fra 1 til 10 sier ikke meg så masse. Ikke terningkast 6 heller. Annet enn at jeg forstår at noen mener at noe er bra eller dårlig.

    La oss alle verdsette gode råd og referanser til fantastiske HiFi musikkopplevelser, og ta med oss videre det vi selv vurderer som verdifullt. Jeg har i hvert fall lært masse fra en rekke tråder her på hifisentralen, og jeg håper å fortsatt lære masse, samtidig som det er mine egne ører og musikkopplevelser som til syvende og sist bestemmer hva jeg legger mine penger i.
    Takk for kommentar.
    Du er inne på noe av det helt vesentlige av det jeg ønsker å formidle.

    Jeg ønsker på ingen måte å pådytte noen mine meninger som det eneste saliggørende, hverken når det gjelder HD30 eller andre
    komponenter i et lydanlegg. Alles meninger er like berettiget, men det må allikevel være tillatt å stille spørsmål med hva som
    er årsaken til meningene.
    Det jeg håper på med mine kommentarer, er at det kan være et positivt bidrag til at andre lettere kan foreta et valg,
    uansett hva det er snakk om.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Denne tråden peker vel på kjernen i "bissnisen" som omhandler high-end stereo, gjør den ikke? Har ikke Hegel selv, men tillater meg å gi noen betraktninger på generelt grunnlag. Fra d jeg har lest meg til, uten å lytte, virker både HD 30 og H360 så spennende at jeg nesten kunne tenkt meg å kjøpe dem uten å teste dem først. På mine egne ører. Det er så mange gode ambassadører.

    Tenkte som deg! Kjøpte Parasound P5 etter uttallige tester og anbefalinger, hvor alle sa dette var tilnærmet high-end til mangedobbelt pris. Joda, den var god, men den ble solgt relativt raskt. Og jeg en lærepenge rikere :)
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Denne tråden peker vel på kjernen i "bissnisen" som omhandler high-end stereo, gjør den ikke? Har ikke Hegel selv, men tillater meg å gi noen betraktninger på generelt grunnlag. Fra d jeg har lest meg til, uten å lytte, virker både HD 30 og H360 så spennende at jeg nesten kunne tenkt meg å kjøpe dem uten å teste dem først. På mine egne ører. Det er så mange gode ambassadører.

    Tenkte som deg! Kjøpte Parasound P5 etter uttallige tester og anbefalinger, hvor alle sa dette var tilnærmet high-end til mangedobbelt pris. Joda, den var god, men den ble solgt relativt raskt. Og jeg en lærepenge rikere :)
    Ok. Tar den MusicBear. Jeg SKAL høre på før jeg kjøper;-)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke tatt noe personlig, men skjønner lite av debattstilen som enkelte utøver. At jeg påpeker fordeler ved å faktisk eie produktet kontra butikktesting er kun basert på en "klinisk" vurdering. Når det gjelder diskusjonen føler jeg at den har stått ganske stille på side 54. Og jeg mener fortsatt at det må være mulig å komme med ordentlige motargumenter når man skal gå imot andres begrunnelser - altså ikke bare å gjenta enkle utsagn av typen "den er ikke så mye bedre". Riktignok har jeg selv praktisert mye gjentagelser her, men av helt andre grunner. Når det aldri kommer noe ordentlig motsvar på begrunnelser som andre opplagt er uenige i så gir det jo lett inntrykk av at de har blitt oversett.

    Når det gjelder testing i butikk så vil man allerede ved "A-testen" oppleve en lyd som er annerledes enn den man er vant til hjemme. Dette vil jeg si gjør det vanskeligere å "nullstille" seg mellom testene, enten utstyret generelt er bedre eller dårligere enn sitt eget anlegg. På eget utstyr har man full kontroll, og kun det ene komponentet avviker fra den kjente lydkarakteren.
    Jeg ser hva du mener og skjønner hvor du kommer fra. Jeg følte bare at det ble overreagert på betraktninger som nok i utgangspunktet ikke var ment som svar/debatt til deres erfaringer. Nok om det, vi lar tråden handle om viktigere ting enn kjekling :)

    Har selv hørt Hegel HD 30 i lag med Hegel h360 , og synes rett og slett den ikke er verdt pengene , man får bedre dac enn Hegel HD 30 synes jeg. Hd 30 er ikke en dårlig dac men mot HD 25 , så er bare HD 30 litt klarere og litt mer pondus i bassen , og dette hører du først på langt dyrere høyttalere og da har man i tillegg gode komponenter fra før. Har man en bra integrert forsterker si oppi 60000 kr klassen har Hegel HD 12 verdt nok , for det har mye med signal ut på forsterkeren å , å har du høyttaler på rundt 40000 kr klassen sitter man med et godt hi end anlegg msn kan leve med.


    Imagine
    Jeg synes du var litt vanskelig å forstå her da du sier mye med få ord. Sier du at HD30 ikke har noen betydning for lyden før man kommer opp i dyre høyttalere/komponenter? Eller sier du at med integrert forsterker i 60 000 kroners klassen er HD30 unødvendig da HD12 er nok så lenge man har høyttalere rundt 40 000 kroner-klassen?
    Jeg forstår at du har lese/skrive vansker, men hvis du kunne prøvd å gjøre følgende neste gang;

    1. Lag et poeng
    2. Begrunn poenget
    3. Repeat

    Lager du flere poenger i samme setning uten å forklare det, så blir det vanskelig å forstå hva du prøver å få frem.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.008
    Antall liker
    8.314
    Torget vurderinger
    1
    Bruken av "klasser" med begrunnelse i rene økonomiske termer? Hvorfor treffer en rimelig AR-15 til 13 000,- like godt på 200 meter som HK MR223 til 26 000,-? Kan en effektforsterker til 20 000,- drive høyttalere like godt som en til 40 000,-? Hvor i ligger forskjellen?
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Har ikke noe i mot Hegel di lager gode produkter har hadd det selv også , jeg hørte Hegel h 360 og dac 30 på dynaudio focus 360 og det var en jævlig bra kombo , det spilte utrolig rent med et bredt fyldig lyd bilde og skikkelig punsh i bassen og likte kontrollen h 360 hadde er krefter i denne , men når vi skifte på dac 12 på h 360 var det ikke store forskjellen synes jeg på disse 2 dacene , men med monitor audio platinum 200 ble det litt forskjell , merker når man kommer litt oppi dyrere høyttalere er det som komponentene jobber lettere sammen , komboen Hegel h 360 og mono blokker fra Hegel , dac 30 og platinum 200 har ikke jeg sagt nei takk til og eie , er faktisk det råeste jeg har hørt på lenge Lyden var magisk og dette aleine med h360 og dac 30.


    Imagine
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bruken av "klasser" med begrunnelse i rene økonomiske termer? Hvorfor treffer en rimelig AR-15 til 13 000,- like godt på 200 meter som HK MR223 til 26 000,-? Kan en effektforsterker til 20 000,- drive høyttalere like godt som en til 40 000,-? Hvor i ligger forskjellen?
    Gode og viktige spørsmål. Det meste av konsumerprodukter er vel delt inn i prisklasser, ikke kvalitetsklasser. Har det sammenheng med at det meste er så enkelt å få til med "god nok" kvalitet i forhold til standarden at det blir andre faktorer (design, kvalitetsfølelse osv) som til syvende og sist avgjør den endelige prisklassen, ikke selve kvaliteten på produktet i seg selv?
    Jeg tror det. Og jeg tror det er derfor vi til støtt og stadighet ser uttalelser som "konkurrerer med produkter i langt høyere prisklasser" i diverse tester.

    Min erfaring er at når du kommer over et visst prisnivå er det marginale forskjeller på produkter uansett prisklasse. Kan dette være fordi det rett og slett, gitt et minimum av ressurser, er forholdsvis enkelt å produsere kvalitet i nærhet av referanse-klasse?
     

    Innvandreren

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2015
    Innlegg
    72
    Antall liker
    69
    Sted
    Ålesund.
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke noe i mot Hegel di lager gode produkter har hadd det selv også , jeg hørte Hegel h 360 og dac 30 på dynaudio focus 360 og det var en jævlig bra kombo , det spilte utrolig rent med et bredt fyldig lyd bilde og skikkelig punsh i bassen og likte kontrollen h 360 hadde er krefter i denne , men når vi skifte på dac 12 på h 360 var det ikke store forskjellen synes jeg på disse 2 dacene , men med monitor audio platinum 200 ble det litt forskjell , merker når man kommer litt oppi dyrere høyttalere er det som komponentene jobber lettere sammen , komboen Hegel h 360 og mono blokker fra Hegel , dac 30 og platinum 200 har ikke jeg sagt nei takk til og eie , er faktisk det råeste jeg har hørt på lenge Lyden var magisk og dette aleine med h360 og dac 30.


    Imagine
    Coolio har rett i det at din uttalelse i ditt tidligere innlegg ble litt forvirrende lesning.

    Men i ditt siste innlegg er din synspunkt mer i tråd med det jeg opplever når det gjelder lyden i mitt anlegg.
    Og ikke fordi du trenger å være enig med meg.
    Jeg tror at dersom en skal utnytte de kvaliteter som jeg mener ligger i H360, som jo har en rimelig oppegående dac i form av HD12,
    men i særlig grad slik jeg oppfatter det, i HD30, så må en ha høyttalere av en rimelig oppegående karakter for å oppnå dette,
    og også kunne forsvare kostnaden til HD30.

    Men som du beskriver i siste linje i ditt innlegg, så opplever jeg noe av den magien som ligger i det å lytte til favorittmusikken på en
    skikkelig måte, takket være H360, HD30 og Anthony Gallo REF 3.5
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.008
    Antall liker
    8.314
    Torget vurderinger
    1
    Bruken av "klasser" med begrunnelse i rene økonomiske termer? Hvorfor treffer en rimelig AR-15 til 13 000,- like godt på 200 meter som HK MR223 til 26 000,-? Kan en effektforsterker til 20 000,- drive høyttalere like godt som en til 40 000,-? Hvor i ligger forskjellen?
    Gode og viktige spørsmål. Det meste av konsumerprodukter er vel delt inn i prisklasser, ikke kvalitetsklasser. Har det sammenheng med at det meste er så enkelt å få til med "god nok" kvalitet i forhold til standarden at det blir andre faktorer (design, kvalitetsfølelse osv) som til syvende og sist avgjør den endelige prisklassen, ikke selve kvaliteten på produktet i seg selv?
    Jeg tror det. Og jeg tror det er derfor vi til støtt og stadighet ser uttalelser som "konkurrerer med produkter i langt høyere prisklasser" i diverse tester.

    Min erfaring er at når du kommer over et visst prisnivå er det marginale forskjeller på produkter uansett prisklasse. Kan dette være fordi det rett og slett, gitt et minimum av ressurser, er forholdsvis enkelt å produsere kvalitet i nærhet av referanse-klasse?
    Jeg tror du er inne på noen vesentlige aspekter her.
     

    espjak1

    Medlem
    Ble medlem
    27.03.2016
    Innlegg
    7
    Antall liker
    2
    Hei!

    Da har jeg blitt bitt av hifi-basillen jeg også.
    Jeg har fått muligheten til å overta Hegel h100 og hd11. Dette er vel i grunn litt gammelt utstyr, men det var dyrt i sin tid? Så spørsmålet mitt er egentlig; kan det være noe fordel å handle h80 i stedet? evt. noe annet?

    Komponentene er veldig lite brukt og har vært i familien. Jeg får det til god pris og utstyret er i god stand.

    God påske!
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hei!

    Da har jeg blitt bitt av hifi-basillen jeg også.
    Jeg har fått muligheten til å overta Hegel h100 og hd11. Dette er vel i grunn litt gammelt utstyr, men det var dyrt i sin tid? Så spørsmålet mitt er egentlig; kan det være noe fordel å handle h80 i stedet? evt. noe annet?

    Komponentene er veldig lite brukt og har vært i familien. Jeg får det til god pris og utstyret er i god stand.

    God påske!
    Til rett høyttaler passer nok dette godt. Men kan også bli mismatch.
    Hvilke høyttalere er planen å ha dette sammen med?
    Alt kommer vel ned til hva du liker slags lyd selv. Men du kan vel få
    teste dette før et evt kjøp hvis det er innen familien?
     

    espjak1

    Medlem
    Ble medlem
    27.03.2016
    Innlegg
    7
    Antall liker
    2
    Nå kjøres det på psb image 5t og det er forsåvidt nok for meg da jeg ikke har så mye referanse, men de forsvinner nok til sommeren til fordel for noe rundt 20k.

    sikler på focal, sonus faber eller monitor audio.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Fungerer sikkert bra det. Sonus Faber passer bra til Hegel sin lydsignatur.
    Hegel trenger etter min mening en høyttaler som ikke er for frempå i diskanten.

    Men prøv å få hørt det før du kjøper. Da går du ikke på en smell :)
     

    TM-1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2012
    Innlegg
    147
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    H 300 kan etter min mening matche god kvalitet over hele linja. Primare dac 30 spiller mest "naturlig" av de dac'ene jeg har hatt (NAD,HD11,Parasound zdac..),har oppgradert også med ett nummer større ProAc høyttaler, ledninger, og strømrens. Utgangspunktet var bra så har blitt overrasket over løftet oppgraderingene har gitt;DEr nysgjerrig på H360, men lever foreløpig bra med forgjengeren..
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    296
    Antall liker
    253
    Torget vurderinger
    2
    Nå kjøres det på psb image 5t og det er forsåvidt nok for meg da jeg ikke har så mye referanse, men de forsvinner nok til sommeren til fordel for noe rundt 20k.

    sikler på focal, sonus faber eller monitor audio.
    H100 har jeg god kjennskap til. Jeg syntes faktisk den står seg bra til flere merker. tror den komboen du har er svært god. Jeg spilte H100 på noen psb stativhøyttalere og det var slett ikke verst. Av andre merker jeg har prøvd med h100 var MA rs6. Dette var en moro kombo, som hadde god bunn og aldri låt spisst i mine ører.
    Spilte også med SA 1750 en stund. Her manglet det litt i bunn etter min mening, men hadde en super midbass og mellomtone. Så hvis du ikke er en bassfreak kunne det vært en ide å sjekket mantraserien.
    Jeg testet også H100 mot B&W Cm serien. Der synes jeg CM 6s2 gav klart best resultat (cm8 skuffet). Her var det kanskje diskantområdet som imponerte mest. Når det er sagt savnet jeg ikke noe i bunnen heller. Bare det at diskantområdet var spesielt imponerende.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.986
    Antall liker
    27.201
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Nå kjøres det på psb image 5t og det er forsåvidt nok for meg da jeg ikke har så mye referanse, men de forsvinner nok til sommeren til fordel for noe rundt 20k.

    sikler på focal, sonus faber eller monitor audio.
    H100 har jeg god kjennskap til. Jeg syntes faktisk den står seg bra til flere merker. tror den komboen du har er svært god. Jeg spilte H100 på noen psb stativhøyttalere og det var slett ikke verst. Av andre merker jeg har prøvd med h100 var MA rs6. Dette var en moro kombo, som hadde god bunn og aldri låt spisst i mine ører.
    Spilte også med SA 1750 en stund. Her manglet det litt i bunn etter min mening, men hadde en super midbass og mellomtone. Så hvis du ikke er en bassfreak kunne det vært en ide å sjekket mantraserien.
    Jeg testet også H100 mot B&W Cm serien. Der synes jeg CM 6s2 gav klart best resultat (cm8 skuffet). Her var det kanskje diskantområdet som imponerte mest. Når det er sagt savnet jeg ikke noe i bunnen heller. Bare det at diskantområdet var spesielt imponerende.
    Jeg har en H100 på gang til en kamrat som skall bruke den sammen med MA silver6 spiller mest vinyl Project/Heed trur dette blir bra da.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan er den innebygde dacen i Hegel H360? Vurderer en slik for å få en alt i en boksløsning i stua oppe. Noen som har en formening om hvordan Hegel kan passe på Yamaha Soavo p1. Er Hegel produkter vare på støy fra strømnettet?
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    963
    Sted
    Kristiansand
    Hvordan er den innebygde dacen i Hegel H360? Vurderer en slik for å få en alt i en boksløsning i stua oppe. Noen som har en formening om hvordan Hegel kan passe på Yamaha Soavo p1. Er Hegel produkter vare på støy fra strømnettet?
    Yter bra den DACen som sitter i H360. Hadde tidligere H300/HD25, og savner ihvertfall ingenting i forhold til den komboen. Det er vel blitt sagt fra Hegels side at den interne DACen i H360 er basert på HD30. Har lite merkbar støy fra strømmen, selv om jeg bor i rekkehus med en del forskjellige installasjoner på nettet, som varmepumper m.m. Bruker gode strømkabler og QB8 strømfordeler, dette bidrar kanskje til å minske problemene. Forsterkeren er fullstendig tyst når den ikke mottar signal.

    Kan ikke annet enn å anbefale H360. Den gir stor musikalsk glede!
     

    Innvandreren

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2015
    Innlegg
    72
    Antall liker
    69
    Sted
    Ålesund.
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan er den innebygde dacen i Hegel H360? Vurderer en slik for å få en alt i en boksløsning i stua oppe. Noen som har en formening om hvordan Hegel kan passe på Yamaha Soavo p1. Er Hegel produkter vare på støy fra strømnettet?
    Dacen som sitter i H360 er basert på HD12.

    I mitt oppsett er H360 fullstendig lydløs uten signal inn, og på fullt volum, koblet direkte i stikkontakten,
    og som fluefiskeren sier, jeg tilslutter meg absolutt hans anbefaling av H360.

    Mitt system; H360 / HD30 / Anthony Gallo REF 3.5
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Har fått låne med med en Hegel h360 hjem av Soundgarden og må si meg meget imponert. Spiller meget bra på tannoy dc10ti men enda bedre på wilson sabrina. Stålkontroll men med musikkglede. Mulig det blir kjøp dette her.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.008
    Antall liker
    8.314
    Torget vurderinger
    1
    Fordelen med å ha DAC'en innebygd er i alle fall kort signalvei! Her trenger man aldri å plages med hav slags kabler man skal bruke.
     
    H

    hifierik

    Gjest
    Hegel HD30 - är det någon som har testat den som ett rent försteg och kopplat den direkt in i ett slutsteg?
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Hegel HD30 - är det någon som har testat den som ett rent försteg och kopplat den direkt in i ett slutsteg?
    Som en ren forforsterker synes Hegel HD 30 ikke er da den ikke ha analoge utganger , går jo selvfølgelig an og bruke den som forforsterker men da kun med digitale utganger/innganger , mange er avhenging av analoge innganger og utganger og det trekker HD 30 noe ned synes jeg , men det er en fordømt god dac har hørt den i lag med h 360 og dac loop som dem kaller det på monitor audio pl 200 II.

    Imagine
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.332
    Sted
    Smurfeland
    Hegel HD30 - är det någon som har testat den som ett rent försteg och kopplat den direkt in i ett slutsteg?
    Som en ren forforsterker synes Hegel HD 30 ikke er da den ikke ha analoge utganger , går jo selvfølgelig an og bruke den som forforsterker men da kun med digitale utganger/innganger , mange er avhenging av analoge innganger og utganger og det trekker HD 30 noe ned synes jeg , men det er en fordømt god dac har hørt den i lag med h 360 og dac loop som dem kaller det på monitor audio pl 200 II.

    Imagine
    En DAC uten analoge utganger? Høres ut som et rimelig sært produkt kun for spesiellt interesserte.

    Edit: selvfølgelig har den analoge utganger, både RCA og XLR. :)
    http://www.hegel.com/products/dac/hd30#prettyPhoto
     
    Sist redigert:

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Hegel HD30 - är det någon som har testat den som ett rent försteg och kopplat den direkt in i ett slutsteg?
    Som en ren forforsterker synes Hegel HD 30 ikke er da den ikke ha analoge utganger ,...

    Imagine
    En Digital til Analog Converter uten analoge utganger må være produsert den 1. April
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.099
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hegel HD30 - är det någon som har testat den som ett rent försteg och kopplat den direkt in i ett slutsteg?
    Som en ren forforsterker synes Hegel HD 30 ikke er da den ikke ha analoge utganger , går jo selvfølgelig an og bruke den som forforsterker men da kun med digitale utganger/innganger , mange er avhenging av analoge innganger og utganger og det trekker HD 30 noe ned synes jeg , men det er en fordømt god dac har hørt den i lag med h 360 og dac loop som dem kaller det på monitor audio pl 200 II.

    Imagine
    Det er nå liksom det som er funksjonen til en DAC - ligger i navnet: Digital til Analog Converter - altså at den skal konvertere digitale signaler til analoge signaler. Det forutsetter digitale innganger og analoge utganger - det er alt - og det har jo HD30. Som de fleste andre DACer, uansett prisklasse.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Jeg som skrev det litt fel gutter beklager dette , jeg har ikke testet den som ren forforsterker tipper noen har det her inne.

    Imagine
     
    H

    hifierik

    Gjest
    Ja, analoga utgångar och volymratt - självklart och ganska så standard bland dacar 2016. Igen då :) är det någon som har använt volymen/förstegsfunktionen på HD30? Intryck och upplevelser?

    Tack på förhand!
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    En ting kan jeg si dacen i Hegel h 360 er utrolig god , men Hegel sin ren HD 30 over kjører den som er innebygd i h360 det er ikke den samme dacen , Hegel har virkelig truffet bra på denne dacen og kan måle seg med dac som koster mer.


    Imagine
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.008
    Antall liker
    8.314
    Torget vurderinger
    1
    Alle DAC'er kan vel i prinsippet måle seg med DAC'er som koster mer. Men som totalprodukt synes jeg H360 gir mye for pengene og gir kjøperen gode muligheter for å koble opp det man måtte ha av kilder, gir masser av kraft med pre-amp i en og samme boks. Å kunne kvitte seg med kabler er på mange måter et pluss i denne sammenhengen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn