Forsterkere Hegel H160 vs Nad C388

Antares

Medlem
Ble medlem
09.01.2013
Innlegg
33
Antall liker
5
Har en Hegel H160 som spiller sammen med B&W 606 S2 og B&W PV1d.
Vurderer å skifte ut forsterkeren, og ser litt på Nad C388. Noen som har en formening om hvordan dette kan bli, og hvordan Nad C388 er i forhold til Hegel H160🙂?
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.236
Antall liker
2.762
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Jeg hadde alldri vært i tvil , Hegel er klasser over mye også driftsikkerhet , den har og den unike sound engine " patenten

,,,,,,,,,,,,,,,,så er den jo heil norsk : )

 
Sist redigert:

Antares

Medlem
Ble medlem
09.01.2013
Innlegg
33
Antall liker
5
Hmm, ja, er på mange måter fornøyd med H160, men syns den er litt "uengasjert" og litt kjedelig... veldig nøytral, men kan jo være valg av ht som gjør det... takker for innspill, det er gull👍🙂
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.236
Antall liker
2.762
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Eller kilden ,,,Fra og være analog man" var de første CD spillere /dacer ett mareritt , tilmed flere og nyere

Jeg startet ett søk for meg selv ; jakten på bassen " og definisjon slik jeg hadde på grammofonen
Det kom ikke gratis , ved å samle informasjon om hva jeg likte og ikke likte ,,,, dirigere veien derfra ble veien .Mange daccer / cd spillere/ moddinger senere har jeg bass og det ,,,

men enda det er ikke en eneste cd plate jeg har som enda over går lyden av samme LP ,,, hos meg , tvertt i mot
 
Sist redigert:

osann

Medlem
Ble medlem
01.01.2017
Innlegg
44
Antall liker
48
Har du vurdert å prøve andre høyttalere? Hør gjerne så mange du kan hos din nærmeste Hegel forhandler ...
Jeg er personlig av den oppfatting av at det er ingen erstatning for volum, dvs det større kasser det bedre ;-D
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.236
Antall liker
2.762
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Har du vurdert å prøve andre høyttalere? Hør gjerne så mange du kan hos din nærmeste Hegel forhandler ...
Jeg er personlig av den oppfatting av at det er ingen erstatning for volum, dvs det større kasser det bedre ;-D
[/QUOTE


Litt enig , Fysiske lover kan man ikke forandre , vs low down frekvens gjengivelse
Men ta en ting da bare for dynamikkens del ,,, Gi de mindre HT bedre eller lik betingelse so m kompensasjon for den mindre effektivitet enn den store


Selv har jeg noen små sko bokser dog bra elementer ,,, de blomstrer formelig med brokoblede amper ,, ikke for at de sluker strøm,,,men spenning . )
Og dette er ikke første gang . )
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
H160 er veldig bra. Har hatt den selv. Men på lavt volum opplevde jeg den litt flat i sammenligning mot Röst og nyere Hegel. Ikke et problem ved volum på rundt 70 db og over syns jeg. Men nyere Hegel er tanken mer morsomme på lavere volum syns jeg.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.402
Antall liker
3.806
Torget vurderinger
1
Har en Hegel H160 som spiller sammen med B&W 606 S2 og B&W PV1d.
Vurderer å skifte ut forsterkeren, og ser litt på Nad C388. Noen som har en formening om hvordan dette kan bli, og hvordan Nad C388 er i forhold til Hegel H160🙂?
C388 har jo noen fordeler med at den kan kjøre BluOS (streaming) og HDMI etc. med å sette inn MDC moduler. Det er en god og moderne forsterker, enkelt og greit. Bang for the bucks.
Hvordan den er lydmessig imot Hegelen? Merker sikkert ikke den store forskjellen..
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.153
Antall liker
2.715
Sted
Kongsberg
Har en Hegel H160 som spiller sammen med B&W 606 S2 og B&W PV1d.
Vurderer å skifte ut forsterkeren, og ser litt på Nad C388. Noen som har en formening
om hvordan dette kan bli, og hvordan Nad C388 er i forhold til Hegel H160🙂?
Selve forsterkeren i H160 er klart bedre enn C388 (eller C389 som dagens modell heter).
Men det er bare halve historien. NAD C388/389 har mange flere funksjoner i forforsterker-
delen som vil gagne ditt oppsett. Muligheten for langt bedre strømmefunksjoner med en
BlueSound modul og rom- (og høyttaler-) korreksjon med Dirac modul er strålende, men
med begge disse innbyggningsmodulene begynner vi å snakke om mye penger. Men selv
uten innbyggingsmoduler vil C388/C389 ha EN innebygd funksjon som er topp for ditt
oppsett; "Bassmanagement". Ved å foreta delingen mellom sattelitter og subwoofer i
forsterkeren vil du få en mye enklere og bedre integrering av høyttalersystemet...

Når det er sagt så ville jeg alikevel begynt med høyttalerne. B&W 606 S2 er med god
margin det svakeste leddet i oppsettet ditt. Om du benytter pengene som en C388/C389
koster pluss eventuell pengene fra salg av B&Wene kan du få langt bedre (mer nøytrale)
høyttalere enn det du har i dag. Dali Menuett (varmere), KEF MS-50 Meta (kjøligere) og
rekke andre høyttalere er langt bedre og mer nøytrale enn de du har. Men disse - liksom
B&Wene du har - er alle avhengig av at du får til integreringen mellom sub og sattelitter.
Og det er ikke lett med den begrensede kommunikasjonen du har mellom H160 og PV1.
Så du har et dilemma...

Kanskje selge både sattelitter og sub - og gå for et par gulvstående høyttalere i stedet?
 
Sist redigert:

Antares

Medlem
Ble medlem
09.01.2013
Innlegg
33
Antall liker
5
Takker for velbegrunnet svar👍Har vært inne på tanken om gulvstående ja...
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Usikker på dette: c389 er en moderne klasse-D-forsterker i motsetning til H160. Og etter å ha lest testen av Hegel H95 har jeg en viss skepsis til deres produkter.
Det er oppe og vedtatt at amirm missa totalt der. Kjørte fortrinnet maks og tappa signalet på ht utgangen med en haug med forvrengning som resultat. H95 er ikke lagd for å brukes på den måten.
 
Topp Bunn