Høyttalere Har norske importører det for lettvint?

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Min første tråd her.

Grunnen er at jeg har begynt å gruble på at her til lands har jamen norske importører det enkelt!
Har nettopp bestilt meg et par veldig dyre høyttalere og norsk importør gjør da ikke noe annet enn å legge inn bestillingen fra fabrikken og de sender direkte til meg. Egentlig greit, men jeg stusser bare over at norske importører jamen har det enkelt. Ikke mye jobb med det! Hadde det vært i f.eks England måtte nok forhandler kjørt varene hjem til deg og satt dem opp i stua di. Her til lands er dem bare et passivt mellomledd som bare stikker overskuddet i lomma si uten å gjøre en ting! Vel, tenker jeg, vi lever jo i et uland når det gjelder Hi-Fi her i Norge. Det er vel stort sett likt for alle?
La for artighets skyld en tråd på et forum i UK om dette. Og der skjønner de selvfølgeøig ingenting hvorfor det er slik i Norge.
Der er låten at forhandler/importør simpelthen må komme hjem til å sette opp nye ting, enten det er snakk om forsterkere eller nye (tunge) høyttalere.
Vel er avstanden til forhandlere i Norge større enn i andre land, men litt service må man forlange?
Vel, bare et surt oppstøt dette fra en som bor langt utafor folkeskikk, men allikevel..
Ikke enkelt å være hi-fi freak i dette langstakt land. Kanskje enklere for de som bor i Oslo gryta..
Og jeg mener fremdeles at norske importører/forhandlere har det godt her til lands!
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.577
Torget vurderinger
30
Hvorfor i alle dager skulle jeg ønske å få fremmede menn inn i hjemmet mitt for å gjøre en "jobb" jeg sikkert gjør bedre og raskere selv?
Samtidig skal det sies at det finnes importører og aktører her i Norge som hjelper kunden med både det ene og det andre, deriblant Audioaktøren.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.995
Antall liker
86.822
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
99
Hadde aldri giddet å måtte ta fri fra jobben fordi en "hifiinstallatør" skulle komme mellom 0700 og 2200. Er ille nok å vente på de andre som lover å dukke opp. Smell&Olufsen driver visst med denslags i Osloområdet
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Klart det kommer nok en dag det blir mer aktuelt med sånn i norge også vi henger litt etter. når en selger kan komme hjem på døra og så er resten opplagt om hva som skjer.
 

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Ja, jeg skjønner hva dere mener, men hva er vitsen med forhandler når man enkelt kan importere selv.
Dessuten er det jo litt betryggende at en "ekspert" kommer hjem og setter opp.
I denne prisklassen er det jo viktig med litt "know-how" både når det gjelder akustikk og plassering.
I England er det jo en spesialist på hvert gatehjørne.
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Ja, jeg skjønner hva dere mener, men hva er vitsen med forhandler når man enkelt kan importere selv.
Dessuten er det jo litt betryggende at en "ekspert" kommer hjem og setter opp.
I denne prisklassen er det jo viktig med litt "know-how" både når det gjelder akustikk og plassering.
I England er det jo en spesialist på hvert gatehjørne.
Frabrikken har krav til droppshipping og avtaler med en forhandler eller hva du kan kalle det. Men det frabrikk osv har krav som må oppnåes.
Vist en først bruker masse penger på lyd osv burde en klarte og sette det opp selv gir mer glede det også grei og kunne ting selv og ikke bare få alt ferdig.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Jeg synes din beskrivelse av hvor "lett" norske importører har det i grunnen viser at du ikke har allverdens erfaring med norske importører. For ikke å si forretningsdrift i det hele tatt.
Jeg har kjent de fleste av dem i årtier, og "lett" er ikke en beskrivelse jeg finner dekkende, for å si det sånn. De har garantiansvar, de markedsfører, de forventes å stille på messer(selvvom langtfra alle gjør det)de skal sitte med delelager, de forventes å ha et minimumslager. Dette binder en del kapital. Dessuten må man faktisk bestille inn en god del kostbare varer for i det hele tatt å få et agentur. Det er kostbart, det binder opp mye penger, kanskje flere hundre tusen. Dessuten er det forbundet med risiko. Man vet ikke om ting selger. Er det ukjente ting, må markedet overbevises. Det er tidkrevende og kostbart. De sender ting ut på demo, de har kontor, butikk eller andre lokaler, de blir ringt opp til alle døgnets tider, de fleste av dem leverer, setter opp, tar innbytte eller ivaretar et forhandlernett, de møter hard priskonkurranse fra nettet, og altfor mange opplever i altfor stor grad kunder som bruker dem til service og demo, men bestiller fra utlandet likevel. Det synes å være liten forståelse for at uten importører og forhandlere dør mye av hobbyen. Flere tråder her inne tyder på at man ikke engang unner bransjen til salt i såret . At noe er marginalt billigere i andre land synes å provosere grenseløst. Og på toppen av alt skal man ha et utkomme av alt sammen. Noe som slett ikke er lett å få til. Det er bare en måte å ende opp med en liten formue på i denne bransjen(Neby og OHC er unntakene) og det er å starte med en diger formue...
 
Sist redigert:

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.955
Antall liker
17.311
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg synes din beskrivelse av hvor "lett" norske importører har det i grunnen viser at du ikke har allverdens erfaring med norske importører.
Snakker vi også om importører som ikke betaler for annonsene sine i diverse fora?
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Jeg har ikke mye erfaring med dette her . jeg drev en side før som var droppshipping. strengt tatt så kan du overføre annsavart til kjøper vist det står i jeg godtar avtalen.
Men norsk import synes jeg gjør veldig bra jobb gode produkter i norge
 

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Jeg har handlet med en del britiske aktører de siste åra og fått garanti iflg britisk lov. Har aldri fått bruk for det.
Jeg bor langt fra oslogryta og det er nok mulig at kundene får bedre oppfølging der.
Her er det lik null.
Så hvorfor ikke bare importere selv? Det pleier å bli rimeligere også.
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Jeg har handlet med en del britiske aktører de siste åra og fått garanti iflg britisk lov. Har aldri fått bruk for det.
Jeg bor langt fra oslogryta og det er nok mulig at kundene får bedre oppfølging der.
Her er det lik null.
Så hvorfor ikke bare importere selv? Det pleier å bli rimeligere også.
Klart det kan lønne seg det apsolutt ,men en importør/grossist kan få nice price de handler enorme mengder på en gang. så kommer vel ann på hva du skal ha og åssen pris du får frakt kan være dyrt toll osv! På elektronikk kjede som elkjop og norske nettburikker har enorm gode prise på ting.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Jeg synes din beskrivelse av hvor "lett" norske importører har det i grunnen viser at du ikke har allverdens erfaring med norske importører.
Snakker vi også om importører som ikke betaler for annonsene sine i diverse fora?
Dem også. De har det aller værst. Det bare vet det ikke enda. De kan nemlig snart forvente seg nevnte foras uforminskede og svært offentlige vrede. Det blir ingen spøk!
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.995
Antall liker
86.822
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
99
Hadde aldri giddet å måtte ta fri fra jobben fordi en "hifiinstallatør" skulle komme mellom 0700 og 2200.
Min installatør bodde hos meg i en hel uke i to omganger. Tror ikke dette er noe for deg :eek:
skulle i tillegg vedkommende bo hos meg gratis, da hadde jeg bedt om solid rabatt
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ja, jeg skjønner hva dere mener, men hva er vitsen med forhandler når man enkelt kan importere selv.
Dessuten er det jo litt betryggende at en "ekspert" kommer hjem og setter opp.
I denne prisklassen er det jo viktig med litt "know-how" både når det gjelder akustikk og plassering.
I England er det jo en spesialist på hvert gatehjørne.
At en produsent har en agent eller en eneimportør i et land/marked, som ikke har lager selv, men bestiller fra produsenten for hvert salg, er slett ikke uvanlig når det kommer til nisjeprodukter. Da kan du ikke importere selv. I alle fall ikke dersom produsenten legger restriksjoner på distributørene sine om å kun selge i sitt eget land/marked. Noe som heller ikke er uvanlig. Imidlertid har du kjøpt av norsk forhandler, med norske forbrukerrettigheter, med de fordeler det innebærer.

Hvis man skulle betalt for frakt først til importøren, lagerkostnader og så frakt til kunden, samt for oppmøte, oppsett og montering, hadde det nok vært merkbart på prisen også. ;)
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Ja, jeg skjønner hva dere mener, men hva er vitsen med forhandler når man enkelt kan importere selv.
Dessuten er det jo litt betryggende at en "ekspert" kommer hjem og setter opp.
I denne prisklassen er det jo viktig med litt "know-how" både når det gjelder akustikk og plassering.
I England er det jo en spesialist på hvert gatehjørne.
At en produsent har en agent eller en eneimportør i et land/marked, som ikke har lager selv, men bestiller fra produsenten for hvert salg, er slett ikke uvanlig når det kommer til nisjeprodukter. Da kan du ikke importere selv. I alle fall ikke dersom produsenten legger restriksjoner på distributørene sine om å kun selge i sitt eget land/marked. Noe som heller ikke er uvanlig. Imidlertid har du kjøpt av norsk forhandler, med norske forbrukerrettigheter, med de fordeler det innebærer.

Hvis man skulle betalt for frakt først til importøren, lagerkostnader og så frakt til kunden, samt for oppmøte, oppsett og montering, hadde det nok vært merkbart på prisen også. ;)
Strengt tatt vist bedriften er seriøs får du selvsagt garanti og alt,men vist de er sleipe kan sånn kjøp ende i annsvarfraskrivelse da kunde faktisk blir importøren.eller er jeg på vil spor?
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Snakker du om importør som i noen som har agenturet på noe, eller snakker du om en forretning/forhandler?
Kommer IKEA, bilsjappa, Elkjøp osv osv å leverer og monterer noe hjemme hos deg når du handler hos de?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ja, jeg skjønner hva dere mener, men hva er vitsen med forhandler når man enkelt kan importere selv.
Dessuten er det jo litt betryggende at en "ekspert" kommer hjem og setter opp.
I denne prisklassen er det jo viktig med litt "know-how" både når det gjelder akustikk og plassering.
I England er det jo en spesialist på hvert gatehjørne.
At en produsent har en agent eller en eneimportør i et land/marked, som ikke har lager selv, men bestiller fra produsenten for hvert salg, er slett ikke uvanlig når det kommer til nisjeprodukter. Da kan du ikke importere selv. I alle fall ikke dersom produsenten legger restriksjoner på distributørene sine om å kun selge i sitt eget land/marked. Noe som heller ikke er uvanlig. Imidlertid har du kjøpt av norsk forhandler, med norske forbrukerrettigheter, med de fordeler det innebærer.

Hvis man skulle betalt for frakt først til importøren, lagerkostnader og så frakt til kunden, samt for oppmøte, oppsett og montering, hadde det nok vært merkbart på prisen også. ;)
Strengt tatt vist bedriften er seriøs får du selvsagt garanti og alt,men vist de er sleipe kan sånn kjøp ende i annsvarfraskrivelse da kunde faktisk blir importøren.eller er jeg på vil spor?
Norsk firma, norske regler!
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Ja, jeg skjønner hva dere mener, men hva er vitsen med forhandler når man enkelt kan importere selv.
Dessuten er det jo litt betryggende at en "ekspert" kommer hjem og setter opp.
I denne prisklassen er det jo viktig med litt "know-how" både når det gjelder akustikk og plassering.
I England er det jo en spesialist på hvert gatehjørne.
At en produsent har en agent eller en eneimportør i et land/marked, som ikke har lager selv, men bestiller fra produsenten for hvert salg, er slett ikke uvanlig når det kommer til nisjeprodukter. Da kan du ikke importere selv. I alle fall ikke dersom produsenten legger restriksjoner på distributørene sine om å kun selge i sitt eget land/marked. Noe som heller ikke er uvanlig. Imidlertid har du kjøpt av norsk forhandler, med norske forbrukerrettigheter, med de fordeler det innebærer.

Hvis man skulle betalt for frakt først til importøren, lagerkostnader og så frakt til kunden, samt for oppmøte, oppsett og montering, hadde det nok vært merkbart på prisen også. ;)
Strengt tatt vist bedriften er seriøs får du selvsagt garanti og alt,men vist de er sleipe kan sånn kjøp ende i annsvarfraskrivelse da kunde faktisk blir importøren.eller er jeg på vil spor?
Norsk firma, norske regler!


Og du er helt sikker på dette da det gjelder import fra utlands fabrikk direkte til kunde?
 

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Snakker du om importør som i noen som har agenturet på noe, eller snakker du om en forretning/forhandler?
Kommer IKEA, bilsjappa, Elkjøp osv osv å leverer og monterer noe hjemme hos deg når du handler hos de?
Ja, det gjør de!
Sist jeg kjøpte vaskemaskin kom elkjøp hjem og monterte. Tom skjekka at den sto i vater.
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Snakker du om importør som i noen som har agenturet på noe, eller snakker du om en forretning/forhandler?
Kommer IKEA, bilsjappa, Elkjøp osv osv å leverer og monterer noe hjemme hos deg når du handler hos de?
Ja, det gjør de!
Sist jeg kjøpte vaskemaskin kom elkjøp hjem og monterte. Tom skjekka at den sto i vater.
Mange som ikke tenker på at den skal stå i vater sliter veldig på lagrene i maskin vist den ikke er rett. Så bra service av elkjop eller kansje redd for karma :)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.088
Antall liker
8.017
Torget vurderinger
12
Dette er veldig enkelt: Valgfri hjemkjøring mot tillegg.
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Snakker du om importør som i noen som har agenturet på noe, eller snakker du om en forretning/forhandler?
Kommer IKEA, bilsjappa, Elkjøp osv osv å leverer og monterer noe hjemme hos deg når du handler hos de?
Ja, det gjør de!
Sist jeg kjøpte vaskemaskin kom elkjøp hjem og monterte. Tom skjekka at den sto i vater.
Var det inkludert i hylleprisen ja?

Edit; hadde de ikke sjekka at den sto i vater hadde de jo ikke gjort ca 75% av jobben.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Strengt tatt vist bedriften er seriøs får du selvsagt garanti og alt,men vist de er sleipe kan sånn kjøp ende i annsvarfraskrivelse da kunde faktisk blir importøren.eller er jeg på vil spor?
Norsk firma, norske regler!


Og du er helt sikker på dette da det gjelder import fra utlands fabrikk direkte til kunde?
Hvis du som sluttbruker bestiller rett fra et utenlandsk firma, er DU importør. Hvis du bestiller et produkt fra en norsk forhandler, betaler pengene for produktet til denne og så får produktet ditt ferdig fortollet "i postkassa". Men fraktet rett fra utlandet, er selvsagt forhandleren importør. Man kan ikke importere noe ved et uhell. ;)
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Strengt tatt vist bedriften er seriøs får du selvsagt garanti og alt,men vist de er sleipe kan sånn kjøp ende i annsvarfraskrivelse da kunde faktisk blir importøren.eller er jeg på vil spor?
Norsk firma, norske regler!


Og du er helt sikker på dette da det gjelder import fra utlands fabrikk direkte til kunde?
Hvis du som sluttbruker bestiller rett fra et utenlandsk firma, er DU importør. Hvis du bestiller et produkt fra en norsk forhandler, betaler pengene for produktet til denne og så får produktet ditt ferdig fortollet "i postkassa". Men fraktet rett fra utlandet, er selvsagt forhandleren importør. Man kan ikke importere noe ved et uhell. ;)
Skjønner. Da er det oppfattet og notert !
 

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Hva slags fortjeneste har forhandlerne/importørene da?
Kjøpt høyttalere som iflg forhandler har en villeiledende pris på 147000.
Antar han sitter igjen med halvparten i fortjeneste uten å lea på fingern!
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.995
Antall liker
86.822
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
99
Er slik vi tjener penger her i verden. Importer en ting og selg den med fortjeneste.
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.315
Om man vil importere selv eller betale ekstra til importør er en vurderingssak.
Ved egenimport må man regne med å stå på bar bakke hvis/når produktet svikter, da kan det koste dyrt i frakt om produsenten vil ha varen i retur for reparasjon. Jeg har inntrykk av at såkalt high-end ryker ofte enn vanlige forbrukerprodukt da salgsvolumet er så lavt at man i praksis blir en betatester. Da kan det være fornuftig å handle gjennom norsk importør, så får de slite med å sende det fram og tilbake for reparasjon.

Selv velger jeg stort sett å importere ting selv hvis det er mye penger å spare, men da forventer jeg heller ikke så mye hjelp hvis noe går galt.
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Hva slags fortjeneste har forhandlerne/importørene da?
Kjøpt høyttalere som iflg forhandler har en villeiledende pris på 147000.
Antar han sitter igjen med halvparten i fortjeneste uten å lea på fingern!
Det variere jo noe helt vannvittig noe tjener dem så vitt penger på noe tjener de mye på.
jeg solgt tøy og jeg betalte 10kr for ett plag solgte det fo 150 200.- :) men jeg slutta med det. pga droppshippin en lett vei og tjene penger ,men går ut over kunde så nei jeg kutta det !
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Hva slags fortjeneste har forhandlerne/importørene da?
Antar han sitter igjen med halvparten i fortjeneste uten å lea på fingern!
Nå er ikke importør og forhandler vanligvis det samme men to ledd som gjerne skal tjene noen kroner på jobben de gjør.
Har solgt stereo en stund og noe som er sikkert at det er veldig varierende hvor mye fortjeneste det er på ting, men hvis du mener å ha belegg for å ha gitt 70k til en kar for null innsats er det jo du som bør kritiseres og ikke han..
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Costello, kan du ikke en pøkk bedriftsøkonomi??
Importør har finansiert partiet dine høyttalere er en del av,så han løper finansiell risiko. Dessuten har han renteutgifter/finanskostnader på pengene han har bundet opp i utstyr.Videre har han reklamasjons- og garantiansvaret, han betaler for lagerhold, kontorer, lønn til seg selv og evt andre, skatter og avgifter, annonsering og en rekke andre ting. Er det det du kaller å ikke løfte en finger?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hva slags fortjeneste har forhandlerne/importørene da?
Kjøpt høyttalere som iflg forhandler har en villeiledende pris på 147000.
Antar han sitter igjen med halvparten i fortjeneste uten å lea på fingern!

Tviler på at han har såpass til kalkyle på dem. Nesten 30K av det vil dessuten forsvinne i mva.

Hva koster de i utlandet?
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Hva slags fortjeneste har forhandlerne/importørene da?
Kjøpt høyttalere som iflg forhandler har en villeiledende pris på 147000.
Antar han sitter igjen med halvparten i fortjeneste uten å lea på fingern!

Tviler på at han har såpass til kalkyle på dem. Nesten 30K av det vil dessuten forsvinne i mva.

Hva koster de i utlandet?
Som igjen bedriften kan skrive av på ikke skal e begynne
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Skrive av momsen? Hvis en vare koster 150 lapper går 30 av dem rett til staten. Noe av det kan være betalt av importøren i det hn solgte til forhandleren, men alle ledd betaler 25% av merverdien.
 
Topp Bunn