Hammershaugs hifi-loft

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    IMG_1079.jpg


    – Hva skal du med den?, sa min samboer.
    – Øhh... det er en reserveforsterker. Kostet bare 1000 kroner. Er den ikke fin.
    – Jeg er blakk jeg, repliserte hun tørt.
     

    vargen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Fin boks det der. Har en Holfi Xandra stående, om jeg skulle finne på å spille noen CDer. Har ikke blitt mye brukt de siste årene, skal sies.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    En kompis kjøpte mine Klipsch KG 4,5 for mange år siden, og ble anbefalt av Arild, Hi-Fi Guiden Hamar, å mate disse med en Holfi. Dette viste seg å være en glimrende kombinasjon, så jeg ble litt avstandsforelsket i Holfi. KISS-filosofi bak forsterkerdesignet som jeg har sansen for. Ser bra ut også. Nordisk.

    Blir vel stående i kjelleren...
     

    vargen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Kjørte selv Pre8/Power8 på noen Dali for en del år siden, med Xandra som kilde. Holfisettet står og spiller hos en kamerat, han er fornøyd han.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    IMG_2002.jpg


    Et glass vin og noen runder med nyvasket vinyl før leggetid var kveldens masterplan. Ruslet oppå loftet og slo på LM 218, som kvitterte med oppstartsprosedyre og den karakteristiske trafohummingen. Jeg kunne alt føle varmen fra 845-rørene i det jeg la stiften ned på rillene.

    Satte meg ned og skrudde opp til Miles' første toner på Frelon Brun. SPRAK! Høyre kanal falt ut. Fordømt. Spratt opp og sjekket tilkoblinger. De satt som støpt selvsagt. Sjekket bias på 218. Oi, null strøm på ene driverrøret. Svitsjet så plass på de to EL34-rørene fra Psvane, og feilen skiftet side. Phu! Da ligger feilen i røret, ikke forsterkeren. Under to år gammelt, men tiden var vel inne...

    Så nå spiller jeg på de orginale driverrørene og lurer på om jeg skal sette inn EL34 eller KT88/KT77. Eller kanskje 6V6/6L6, eller 6550. Ikke bare greit å ha så mange valg.

    Noen som har noe liggende for salg, så er jeg interessert.
     

    Slowmo

    Medlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    16
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    2
    Hei!
    Har 4 stk. Brimar 6L6G rør liggende. Kjøpte de for en del år siden til en gitarforsterker, men kom aldri så langt at de ble satt inn. De har ligget i boden siden. Aner ikke tilstanden på rørene, men de ble nok kjøpt inn som NOS, uten at det trenger å bety noe.

    Ellers har jeg også par med ubrukte JJ 6L6 GC, JJ 6V6 S og JJ E34L.

    Bare å gi beskjed om du vil teste :)



    DSC_0337.jpg
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Tusen takk for tilbudet! Jeg vil gjerne teste, og spesielt de Brimar-rørene høres spennende ut.

    Det er EL34 som sitter orginalt som driverrør på 218, og det hadde også vært interessant å teste KT88. Usikker på dette, men tror at mine litt sløve Spendorer kunne profittert på KT88/6550. Mere trøkk og slam i bassen. Muligens på bekostning av mellomtonen, etter hva jeg har lest. Disse egenskapene er kanskje tydeligst som effektrør, men det hjelper vel at rørene foran effektrørene også bidrar med mer power?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tja, jeg vil tro at egenskapene er overførbare. Men det er jeg ikke helt kompetent til å mene noe om siden så store driverrør er ukjent terreng for meg.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Nye rør type Psvane EL34 er på plass, og alt er greit igjen. Skal teste ut andre typer senere, ikke minst Brimar 6L6G, men nå er hodet et annet sted:

    Vinylverdens gleder og forbannelser
    Jeg sitter litt på gjerdet om dagen, men vinylinteressen er stigende og plater spilles nesten daglig. Vinylriggen min er definitivt det svakeste leddet i kjeden, noe også @Slowmo påpekte da han var innom i vinter, nemlig at jeg har mye bedre lyd fra Macbook og Rega DAC enn fra LP. Goldring Elektra og NAD PP2 er det jeg spiller på i dag.

    Jeg savner detaljering og tyngde i avspillingen, og dynamikk! Dessuten så opplever jeg tildels mye knitring på flere av platene mine. Nye som gamle. Ultralydsvasking har hjulpet på noen av de, men ikke nok. Kan det være at en billig(og slitt?) pickup fanger opp mer støy? Må også innrømme at jeg ikke har sjekket verken nåletrykk eller sporing siden PU ble montert oppå disken på Hifiklubben... Vekt og pickup-børste skal handles inn.
    Ny pickup og riaa, eller bare starte med en annen spiller? Tror faktisk jeg går for oppgradering. Selve spilleren/drivverket er i følge vinylekspertene helt grei. Dessuten har jeg jo allerede kostet på den noen kroner:

    Skjermbilde 2016-11-02 13.05.39.png


    Har snart lest hele tråden znerkens vinyleventyr for lærdom, forlystelse og litt frustrasjon... Vinyl må jobbes med, det er klart, og kunnskap må til.
    Foreløbige og ganske løse tanker rund oppgradering er som følger:

    RIAA
    Musical Fidelity V90-LPS MM/MC Phono Stage
    Rega Fono MM MKII
    Pro-Ject Tube Box S

    Pickup
    Audio Technica AT-150MLX MM
    Ortofon 2M Bronze
     
    Sist redigert:

    Slowmo

    Medlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    16
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    2
    Opplevde også mye knitring på platene mine. Børstet både stift og plater ekstra mye uten at det hjalp nevneverdig. Sjekket nåletrykket her forleden, siden det er en god stund siden sist, og fant til min forskrekkelse ut at den lå temmelig langt over anbefalt vekt. Vet ikke hvordan det har gått til, men har ikke vært plaget med knitring etter en justering tilbake til normalen.
    Kanskje det er noe av det samme du opplever?
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Det skulle ikke forundre meg! Har rotet i hele huset i kveld for å finne den protractoren som jeg tror var vedlagt NAD 555i, uten å lykkes. Kanskje det ikke fulgte med?
    Både nåletrykk og geometri skal sjekkes snarest.
     

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Nye rør type Psvane EL34 er på plass, og alt er greit igjen. Skal teste ut andre typer senere, ikke minst Brimar 6L6G, men nå er hodet et annet sted:

    Vinylverdens gleder og forbannelser
    Jeg sitter litt på gjerdet om dagen, men vinylinteressen er stigende og plater spilles nesten daglig. Vinylriggen min er definitivt det svakeste leddet i kjeden, noe også @Slowmo påpekte da han var innom i vinter, nemlig at jeg har mye bedre lyd fra Macbook og Rega DAC enn fra LP. Goldring Elektra og NAD PP2 er det jeg spiller på i dag.

    Jeg savner detaljering og tyngde i avspillingen, og dynamikk! Dessuten så opplever jeg tildels mye knitring på flere av platene mine. Nye som gamle. Ultralydsvasking har hjulpet på noen av de, men ikke nok. Kan det være at en billig(og slitt?) pickup fanger opp mer støy? Må også innrømme at jeg ikke har sjekket verken nåletrykk eller sporing siden PU ble montert oppå disken på Hifiklubben... Vekt og pickup-børste skal handles inn.
    Ny pickup og riaa, eller bare starte med en annen spiller? Tror faktisk jeg går for oppgradering. Selve spilleren/drivverket er i følge vinylekspertene helt grei. Dessuten har jeg jo allerede kostet på den noen kroner:

    Vis vedlegget 408157


    Har snart lest hele tråden znerkens vinyleventyr for lærdom, forlystelse og litt frustrasjon... Vinyl må jobbes med, det er klart, og kunnskap må til.
    Foreløbige og ganske løse tanker rund oppgradering er som følger:

    RIAA
    Musical Fidelity V90-LPS MM/MC Phono Stage
    Rega Fono MM MKII
    Pro-Ject Tube Box S

    Pickup
    Audio Technica AT-150MLX MM
    Ortofon 2M Bronze
    Er svært langt unna å kalle meg ekspert på vinyl - har et alt for tynt erfaringsgrunnlag til det. Men jeg kjøpte en Rega P3, Dynavector DV20X2L og en ASR riaa. Er meget godt fornøyd med dette oppsettet. Knitring er ikke en problemstilling i det hele tatt. Hvordan dette hadde vært med en rimeligere pu som f.eks 10X5 og rimeligere riaa vet jeg ikke...får teate ut litt kombinasjoner etter hvert, men dette var i hvert fall en plug'n play kombo som funker strålende. Hifi-nevrosa kommer sikkert til å komme snikende etter hvert, men so far so good. Leste også Znerken-tråden som jo er det nærmeste vi kommer grøsser i denne sjangeren...
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Hehe! Ja, den tråden var både morsom og lærerik. Ble faktisk ikke så veldig skremt, selv om znerken var litt uheldig. Skal låne en brukt Ortofon Rondo Blue og en Clones PA1 nå og teste ut hvordan det oppleves. Gleder meg til det.

    Dynavector DV20X2L er vel en relativt dyr MC PU og ASR er gode bokser sies det. Hvordan opplevde du oppgraderingen, og hva betydde mest?
     

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Hehe! Ja, den tråden var både morsom og lærerik. Ble faktisk ikke så veldig skremt, selv om znerken var litt uheldig. Skal låne en brukt Ortofon Rondo Blue og en Clones PA1 nå og teste ut hvordan det oppleves. Gleder meg til det.

    Dynavector DV20X2L er vel en relativt dyr MC PU og ASR er gode bokser sies det. Hvordan opplevde du oppgraderingen, og hva betydde mest?
    Jeg kan ikke si noe om oppgraderingen, for dette ble inngangsbilletten til vinyl etter 25 års opphold. Orket rett og slett ikke å havne i "analysis paralysis" modus med å teste et utall ulike kombinasjoner. Gikk "all in" på et oppsett jeg mente ville være et passe fornuftig og balansert oppsett. Etter å ha hatt det i en måneds tid har jeg hørt mye på dette, men har ikke forsøkt å teste ut andre pu'er, riaa-trinn osv. Dette har fungert ypperlig som et godt alternativ til digitalriggen min. Så får tiden vise hvordan bruksmønsteret blir etter at dette har mistet nyhetens interesse, og hva som evt hadde vært mulige kandidater til oppgradering om det skulle bli aktuelt...
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Hehe! Ja, den tråden var både morsom og lærerik. Ble faktisk ikke så veldig skremt, selv om znerken var litt uheldig. Skal låne en brukt Ortofon Rondo Blue og en Clones PA1 nå og teste ut hvordan det oppleves. Gleder meg til det.

    Dynavector DV20X2L er vel en relativt dyr MC PU og ASR er gode bokser sies det. Hvordan opplevde du oppgraderingen, og hva betydde mest?
    Jeg kan ikke si noe om oppgraderingen, for dette ble inngangsbilletten til vinyl etter 25 års opphold. Orket rett og slett ikke å havne i "analysis paralysis" modus med å teste et utall ulike kombinasjoner. Gikk "all in" på et oppsett jeg mente ville være et passe fornuftig og balansert oppsett. Etter å ha hatt det i en måneds tid har jeg hørt mye på dette, men har ikke forsøkt å teste ut andre pu'er, riaa-trinn osv. Dette har fungert ypperlig som et godt alternativ til digitalriggen min. Så får tiden vise hvordan bruksmønsteret blir etter at dette har mistet nyhetens interesse, og hva som evt hadde vært mulige kandidater til oppgradering om det skulle bli aktuelt...
    Skjønner veldig godt hva du mener med å unngå «analysis paralysis». Min neste pickup blir ganske sikkert sittende på armen til den dagen kommer at jeg eventuelt skifter ut hele spilleren, så det gjelder å velge en som passer armen og har de soniske kvalitetene jeg ønsker. Om den koster 2, 3 eller 4000 spiller ikke så stor rolle. Det blir ikke mange ørene i minuttet uansett! Samme med platespillerforsterker.

    Det blir å lese her inne og på forums.stevehoffman.tv, om erfaringer med RB251 og forskjellige pickuper, og ta et valg.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Valget er tatt: Audio Technica AT-150Sa

    at150sa.jpg


    Forrige helg fikk jeg en aha-opplevelse. @slowmo kom på besøk med bilen full av vinylsaker. RIAA, pickup, pickup-vekt og børste, flere typer protractorer m.m. som han ville låne meg.

    Vi startet med RIAA-trinnet. NAD PP2 ble erstattet med hans Clones PA1.
    P1110783.jpg


    Umiddelbar oppgradering!
    Lydbildet ble både bredere og dypere. Mer luft og mer dynamikk, og det var utrolig hvordan instrumenter nå fikk klinge ut.

    Så sjekket vi nåletrykket på Goldring Elektraen. Det har ikke blitt sjekket siden pickup-en ble montert hos hifiklubben for mange år siden. Har aldri eid en vekt. Anbefalt nåletrykk 1.5-2.0 gram. @slowmos digitale Ortofon-vekt stoppet på 5.7 gram! Dæven steike som jeg har slitt platene mine!


    Vi justerte til rett nåletrykk, men gjorde kort prosess og erstattet Goldringen med Ortofon Rondo Blue MC. Skruene ble for lange, så jeg måtte sette på noen 3mm låsemuttere som spacere. På grunn av dette havnet loddet bakerst på armen, men det gikk.

    P1110777.jpg


    Ny runde med musikk og evaluering. Ingen tvil om at gjengivelsen har fått et markant løft. Bare for å gjøre forvirringen komplett, innførte vi et tredje element i anlegget; driverrørene på LM 218ia, Psvane EL34 som ble satt inn for en drøy uke siden, ble erstattet av NOS Brimar 6L6G. Disse virket å gi mer tyngde i gjengivelsen.

    Med så mange forandringer på en kveld, uten å la endringene synke inn, er det vanskelig å si hva som virket best. Clones var definitivt en enorm oppgradering.

    Nå som pickup er bestilt kan jeg konsentrere meg om aktuelle RIAA-trinn. Så lenge jeg låner Clones har jeg god tid til å gjøre et fornuftig valg. Kanskje det dukker opp noe på brukten her inne?
     
    Sist redigert:

    Slowmo

    Medlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    16
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    2
    Takk for en hyggelig kveld @hammershaug! Må si jeg synes det låt utrolig bra på loftet, både før og etter bytte av komponenter. Kaka jeg fikk servert var også helt der oppe!

    Helt enig i at det blir vanskelig å bedømme når det er såpass mange variabler rett etter hverandre.

    Har samme inntrykk av Clones PA1 som det du beskriver, og det ble et klarere vindu inn i musikken.

    Etter bytte av PU merket jeg meg spesielt at s-lyder låt bedre og mindre fremtredende. Synes også det ble mer "kjøtt på beina" på vokal, og et mer oppløst lydbilde, men her tar nok også PA1 noe av æren.

    Brimar rørene var slik jeg kjenner de fra 6SL7 rør, åpne og klare uten at det låter skarpt eller hardt, med skikkelig trøkk i bunn. Det som slo meg der og da var at det virket som om forsterkeren fikk en god dose mer krefter i forhold til EL34 rørene.

    Blir spennende å høre hva du synes om AT-150Sa. Ser den får mye skryt rundt omkring.
     
    Sist redigert:

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Takk i lige måde! Pickup-en er på vei, så det blir jo spennende å finne ut hva den vil gjøre med lyden.

    Ellers så er jeg gira på å sjekke ut Harbeth-ene dine en dag det passer seg! Har fortsatt sterke og gode minner fra hvordan de presenterte denne plata:

    IMG_2288.jpg
     

    Slowmo

    Medlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    16
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    2
    Se der ja! Slett ikke verst den plata der. Kom og hent Harbeth når som helst, her er det byggeplass iallefall en uke eller to til. Ellers kan jeg også svinge oppom hvis det passer.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.495
    Antall liker
    17.285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Dessuten så opplever jeg tildels mye knitring på flere av platene mine. Nye som gamle. Ultralydsvasking har hjulpet på noen av de, men ikke nok. Kan det være at en billig(og slitt?) pickup fanger opp mer støy? Må også innrømme at jeg ikke har sjekket verken nåletrykk eller sporing siden PU ble montert...
    Hvilke effekt hadde annen PU og riktig stifttrykk mm på dette?

    Knitring og peiskos kan jo komme av ulike årsaker - og gjerne i herlig kombinasjon med hverandre. Alt fra slitte/skadede plater, via møkk og urenheter, til statisk elektrisitet osv er faktorer som spiller inn.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    God effekt. Tror det skyldes slipingen mer enn stifttrykket. Har mindre trøbbel med knitring nå. Møkk er neppe problemet, da jeg kjører platene i 30 min ultralydsvask, men såklart, jeg har en del eldre plater som er slitt/skadet. Har likevel inntrykk av at knitring og dårlige pressinger forekommer oftere på nye, flotte utgivelser på 180g enn på de tynne 70-talls platene mine. Sånn generelt.

    Leste forresten akkurat et morsomt portrett av omstridte Tom Port og hans Better Records, som omhandler problematikken. Og galskapen:

    Port will tell you they also sound better than any of those $30 reissues “sourced from the original master tapes” currently in fashion. Port has particular disdain for these premium, heavy vinyl records, with their bonus tracks and glossy liner notes.


    “Those records sound horrible,” he growls. “A flea market copy of Sweet Baby James will sound better than any new 180-gram version.” Surely, there must be some notable reissues of other pop albums? The 60-year-old California native pauses. “If there are, I haven’t heard them.”
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    nick-drake-bryter-layter-box.jpg


    Nick og meg.


    I never felt magic crazy as this
    I never saw moons knew the meaning of the sea
    I never held emotion in the palm of my hand
    Or felt sweet breezes in the top of a tree
    But now you're here
    Brighten my northern sky.

    Jeg har holdt «emotion in the palm of my hand», og det i form av en vinylplate.

    Bryter Layter har jeg spilt i årevis på utallige anlegg, for det meste digitalt. Høydepunktet var vel inne hos Norsk Audio Teknikk for 10-15 år siden, på CD, Cayin og Respons Grande var Nick Drake utrolig bra.
    Det er lenge siden nå, men jeg kan banne på at stemmegjengivelsen var på et mye høyere nivå oppå hifiloftet her om kvelden. Tilstedeværelse. Rikt på klanger, varm og detaljert. Tror den litt analytiske AT150Sa var god match til denne litt varme innspillingen. Helt støyfri, ikke et knepp. Det foregikk omtrent slik:


    845-rørene har stått på siden middag, slik at loftet er varmere enn normalt. Jeg senker først lyset, så pickupen. Begge deler uten knepp og knitter, som seg hør og bør.

    Jeg er i sofaen. I sweet spot – og Nick står foran meg. Han virker litt brydd og ukomfortabel. Britisk høflig, men likevel bestemt. Det er noe med blikket som får meg til å synke ekstra godt ned mellom putene. Det er da jeg oppdager at vi er flere. Først Mike Kowalski's lette anslag mot cymbalene, delvis skjult bak Nick, så dukker Dave Pegg opp med bassen og til slutt kommer selveste John Cale slentrende inn med en gammel Celesta. For noen myke klavertoner han makter å få ut av dette instrumentet, og jeg merker meg at de får lov til å henge i den varme luften noen milisekunder før de dør ut. Wow.

    Fingrenes presise og harde anslag mot strengene står i sterk kontrast til en ellers feminin og forsiktig væremåte. Han tar et steg nærmere sofaen, lukker øynene og åpner munnen. På sitt karakteristiske, sløve vis, hvisker han til meg: «I never felt magic crazy as this» Tiden viskes ut, veggene raser ned og et øyeblikk befinner jeg meg i Sound Techniques studio i 1970. Sammen med Joe Boyd. Han ser ned, jeg ser opp på den lange, tynne skikkelsen med de sterke fingrene og den lune stemmen. Stemmen. Jeg tror på hvert ord jeg hører. På hvert ord jeg ser.


    Oppskrift på tidsreise, i hvertfall en som fungerer:
    40 år gammel analog mastertape> analog remaster på 180g vinyl> Audio Technica AT150Sa> Clones PA1 RIAA> LM218 22W Single Ended Triode> Spendor SP1/2R2.

    Nå skal jeg opp og sjekke hvordan Harbeth M30.1 Anniversary takler salige Nick.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da jeg kjøpte Five Leaves Left som en av mine tidlige CD-er i 1986 så husker jeg det fantes en vinylboks som hadde kommet ut et par år tidligere i begrenset opplag. Den inneholdt de tre originale albumene, og var første gang de hadde blitt gitt ut på noen år. Boksen var nok delaktig i den renessansen Drakes musikk opplevde i enkelte miljøer rundt midten av åttitallet, og uten å ha lest om den hadde jeg neppe kjøpt Drake så tidlig selv. I dag kunne jeg godt tenkt meg å ha den boksen, men antar at den er såpass dyr på bruktmarkedet at det er uaktuelt. På den tiden boksen ble laget var mastrene kun i overkant av ti år gamle, og hadde neppe gått gjennom noen aldersdegradering enda.

    Og nettopp aldersdegradering av analoge mastertaper har vært flaskehalsen for nypress på vinyl de siste tyve årene. Og remastre på CD. I noen tilfeller har det vært nødvendig å lete med lys og lykter etter sikkerhetsmastere som har vært i bedre stand enn originalmastertapene. I tilfellet Police var jo mastre av de tidlige platene allerede nesten beyond repair etter bare få år da Sting laget sin første samleplate over hele sin produksjon. Det måtte mye digitalt restaureringsarbeid til for å få det til å henge sammen, så analoge gjenutgivelser av Police-album er en umulighet i dag. Derfor vil det aldri være mulig å lage like gode vinylplater av Police tidlige produksjon som de originale.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Interessant å lese det du skriver om aldringsprosess på mastertapes. Har aldri tenkt over at det har vært noe problem.
    Uten å ha søkt, kan det være at boksen het Fruit Tree? Mener å huske at min bror kjøpte den.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tror den het det, ja. Det med aldring av analoge masterbånd er svært avhengig av kvaliteten på lagringen. Det var på det området at det var syndet med Police-mastrene, og de er ikke de eneste. Langtidsplanleggingen var ikke alltid like god fra selskapenes side. Andre mastre derimot som er mye eldre er bedre oppbevart og har bedre lyd. Selskaper for klassisk musikk ser ut til å ha tatt den oppgaven mer på alvor enn selskaper for rytmiske nevroser.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Jepp. Fruit Tree var det: https://www.discogs.com/Nick-Drake-Fruit-Tree/release/1067291

    Dyr, men ti ganger rimeligere enn førstepressingen av Mayhem - Deathcrush som jeg solgte på Discogs i fjor, så jeg burde vel trykke inn avtrekkeren... Blir neppe rimeligere med tiden denne boksen.
    Om den er hørbart bedre enn disse ReDISCovered utgivelsene er jeg usikker på. Det sies at de er tett på orginalene, som er for dyre. Bryter Layter i bra stand koster NOK 5-7000 :(
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er en latterlig pris IMO som jeg ikke er villig til å betale for noe som helst. Ser forresten at det opplaget av boksen jeg omtaler kom ut det året jeg kjøpte Five Leaves Left, men at den opprinnelig ble gitt ut i 1979. Og den opprinnelige boksen ser ut til å være rimeligere enn 1986-pressingen. € 59 for de tre originale pluss den ekstra raritetsamlingen er en pris som er mulig å forsvare uten problemer.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Klar orginalen fra 1979 er grommest. Best lyd også. Hannibal-pressingen fra 1986 er visst også meget fra, mens de senere utgivelsene er så som så.
    Det ligger en fin tråd om dette inne hos stevehoffman men den har du sikkert lest.

    Er usikker på om jeg skal kjøpe Fruit Tree eller gå for ReDISCovered-versjonene av FLL og Pink Moon. Er jo utrolig fornøyd med Bryter Layter, så kjekt å ha alle tre boksene. Må sende mail til julenissen.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Takk! Håper den er omtrent så bra som Jasmine og ASR. Umulig å vite.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Ingen. Har lurt litt på Jasmine 2.5 og ASR Mini, ut fra gjennomgående gode anbefalinger. Ligger en ASR på torget nå, forresten.
    Har Clones PA1 i anlegget nå, lånt av @slowmo. Spiller virkelig bra den, men så har jeg ikke så mye erfaringer med RIAA-trinn heller. Har en Rega DAC som jeg er fornøyd med, så når det dukket opp en Aria til en god pris, så slo jeg til.

    Vurderer å bygge en RIAA på litt sikt. Har nesten ikke loddet siden jeg satt dagevis i kontrollrommet på Maihaugen i 1993 og loddet patcheskap, men det er vel som å sykle...?
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.998
    Antall liker
    39.138
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Det blir sikkert veldig bra,men begge to er oppgående riaaer.
    Rega gjør nok en bra jobb vil jeg tro :)

    mvh
     

    TerryGib

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Innlegg
    1.682
    Antall liker
    2.893
    Sted
    Bergen
    Gratulerer med ny RIAA.

    image.jpg


    Kjøpte også en Aria for ca et halvt år siden.
    I stuen har eg stort sett brukt en SL1210 med en AT33EV MC-pick - som tidligere kun var brukt sammen med budsjett-riaaer(Cambridge, MF-V90). Rimelig stor forskjell til det bedre på alle parametre fordel Aria-en.
    Drev og byttet frem og tilbake mellom Aria-en og Cambridge 640p (her må det utlignes voldsomt p.g.a lav gain) men tipper at sjøl en 95 år gammel bestemor hadde hørt forskjell.
    Leser at noen her inne trekker fram MM inngang som den beste. Har også en RP6 med Exact MM pick-up og her oppleves ikkje oppgraderingen som like stor - men det kan jo ha med andre
    faktorer å gjøre.
    For eksempel at AT33EV er en knakende god pick-up - @Vidar P skrøt voldsomt av den for noen år siden.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har ingen planer om å gå til MC med det første, nå som jeg har kjøpt AT150Sa, så at MM-delen er god er viktig for meg. Likevel greit å vite at trinnet er klart for MC, om oppgraderingsspøkelset skulle melde seg.

    Regaen har kommet seg over fjellet og er et eller annet sted mellom Oslo og fagre Gausdal. Går smått...
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Regaen er montert og har spilt seg varm noen dager. Tror jeg er fornøyd. Må innrømme at jeg ikke oppfattet den helt store forskjellen fra Clones PA1. Regaen heller nok litt over mot en varmere gjengivelse, men inntrykket er at begge er nøytrale og dynamiske RIAA-trinn. Det spiller i hvertfall godt, bare kildematerialet holder mål.

    Blir grensesløst irritert over Discogs-selgere som graderer feil. Denne platen skulle være NM:

    14e16w8.jpg


    Ikke nok med at begge platene i The Everly Brothers Show(1971) er fulle av hairlines og merker, og høres ut som et peisbål fra A til Å, men ene platen har også et svært hakk. Verst av alt, hakket dekker albumets fineste øyeblikk; Lord Of The Manor, I Wonder If I Care As Much og Love Is Strange. Everly Brothers desidert fineste øyeblikk.


    Blir så forbannet! Greit nok at platen er gammel og prisen var lav, men NM er NM. Dette er en VG, og jeg kommer til å sette den vekk.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    IMG_2422.jpg


    Synes jeg gjorde et kupp da naboen tømte huset og flyttet. For 1000 kroner ble jeg eier av to skinnstoler og en fotskammel i mint condition. Ingmar Rellings klassiske Siesta hvilestol er god nok for Det hvite hus – og god nok for meg.

    Lyden? Joda, de spiller meget bra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn