Hadde monoblokker vært noe mon tro?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Da er det meste i bestilling og/eller levert til dette prosjektet, så da blir det bygging til høsten :)

    Men har naturligvis et spørsmål til:

    Skal bruke speaker protection fra Diyaudiostore, og av/på bryteren min har 12V led. Kan jeg endre noe på kortet slik at led2 er 12v istedet for ca 3v?

    254724C7-E36F-49AA-91B3-B449D363892D.jpg
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.906
    Antall liker
    3.229
    Det kræver lidt flere oplysninger. Hvor mange volt er der i det kredsløb?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.000
    Antall liker
    11.400
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis den innebygde LEDen i bryteren er spec'et til 12V, har den innebygd motstand... da kan du skippe seriemotstanden... ser ikke om det er R14 eller 16...
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.906
    Antall liker
    3.229
    Du sætter den i kredsløbet og ser om der kommer lys. Hvis ikke sætter du en mindre modstand i parrallel over den oprindelige.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Vil en motstand senke spenningen altså?
    Jeg trodde den kun senket strømmen?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.906
    Antall liker
    3.229
    U=I x R. Hvis du kender strømmen kan du beregne spændingsfaldet over modstanden. P= U x I så kan du også finde hvor meget modstanden skal tåle.
    Men man jo også prøve sig frem.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Angående kjøling:

    Jeg tenker å montere en 10 eller 15mm aluplate på 250x450 på de tre kjøleribbene jeg har kjøpt (til hver kanal) og, hvis jeg får tak i, en kobberskinne utpå der igjen for bedre fordeling og så transistorene mot kobber eller alu om jeg ikke finner kobber.

    Mellom transene og metall regner jeg med at kjølepasta er et must, men bør det brukes mellom plater og ribbene også?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.906
    Antall liker
    3.229
    Husk isolation evt.kapton. Kobber under transistorerne fordeler varmen bedre og dermed mere ens temperatur i transistorerne. Dermed sporer de bedre.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.175
    Antall liker
    4.363
    Torget vurderinger
    1
    Dersom transistorene har metallflate mot kjøleribben så må du bruke ekstra isolasjonsskiver (flaten er vanligvis koblet til kollektor på transistoren). Dersom flaten er i plastikk så behøver du ikke det.

    Ang kjølepasta så skal det være så lite som mulig men ikke for lite - Dvs akkurat passe - akkurat nok til å fylle ut porene i metallet, og lommene mellom metallflatene, men ikke så mye at det hindrer direkte kontakt.

    Edit - et alternativ til isolasjonsskiver og pasta er slilikonskiver/-ark/-remser (foruten kapton som Drossel nevner)

    Dersom du skal være ekstra supernøye på det så kan du planslipe alle anleggsflater med fiiiint slipepapir. Vurder også om det kanskje er bedra å bruke ei metallstang til å presse fast transistorene i kjøeflata i stedet for skruehullene på transistorene. Dersom det bare er ett skruehull så er det gjerne bedre med ei stang.

    mvh
    KJ
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.906
    Antall liker
    3.229
    Har dårlig erfaring med en stang som den dygtige KJ beskriver. Dersom den ikke er tyk nok kan den bøje så der opstår termal runaway.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.175
    Antall liker
    4.363
    Torget vurderinger
    1
    ^ Ja, det kan være en utfordring å få og opprettholde et jevnt trykk på alle transistorene, spesielt dersom en bruker et materiale som deformeres og mister «spensten» under belastning. Det kan unngås ved 1) bruke nok skruer i feste på stangen slik at det ikke er for stort spenn mellom skruene (en skrue mellom hver transistor og i hver ende), 2) lage et definert «trykkpunkt» mellom stangen og transistorene, og/eller 3) bruke kompresjonsfjærer på hver skrue for å sikre at trykket i hvert skruefeste opprettholdes også ved en liten deformasjon i stangen. Dersom det gjøres «riktig» så får en bedre termisk kontakt mellom transistoren og kjøleflaten, enn std montering av for eksempel TO220 og liknende transistorer.

    mvh
    KJ
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg har sett de har forskjellig ledeevne, men hva er godt nok her?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.000
    Antall liker
    11.400
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Bruk enten karosseriskiver på transistorene - eller legg en skinne over alle i rekka og gjerne skruer i mellom dersom det er mange på ei rekke...
    Om du har mulighet til å få planfrest skinnene, er det en fordel... ekstrusjoner er sjelden flate, og varmeledningen er sterkt avhengig av god kontakt ...
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Kinaribbene er frest, men en kjenner ujevnheter mellom passene (ikke målt men vil tippe under en tidel), så de burde sikkert vært gjort noe med, men hadde vel egentlig mest håpt at en slik varmematte kunne tatt opp ujevnhetene.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.175
    Antall liker
    4.363
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg har sett de har forskjellig ledeevne, men hva er godt nok her?
    Tja si det ... det kommer an på. Dvs det er avhengig av hvor mye effekt som avsettes i transistorene ift hva transistoren tåler og hvilket hus den har.

    Termisk ledningsevne er grovt sett det inverse av termisk motstand. Dvs du vil ha lavest mulig motstand og dermed høyest mulig ledningsevne.

    Jeg er ikke helt stø på ledningsevne (kontra motstand) men jeg tror 3,2 W/m-K slik som den ebaysaken du linket til er ganske høvelig bra.

    mvh
    KJ
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg faktisk begynt å lodde, og har satt sammen både softstart og speaker protection idag.

    Men en ting jeg stusset på: i softstarten står det et rele som skal bryte nettspenningen, og det er ifølge datablad specet til 250V, mens på selve releet står det 110V.

    Hva kan jeg stole på? Holder det med 110V siden den bare bryter den ene fasen?

    Det er dette releet: https://no.mouser.com/ProductDetail...=sGAEpiMZZMtSzCF3XBhmWyJsFskbgTX2p8pZcP3df4A=
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.175
    Antall liker
    4.363
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg faktisk begynt å lodde, og har satt sammen både softstart og speaker protection idag.

    Men en ting jeg stusset på: i softstarten står det et rele som skal bryte nettspenningen, og det er ifølge datablad specet til 250V, mens på selve releet står det 110V.

    Hva kan jeg stole på? Holder det med 110V siden den bare bryter den ene fasen?

    Det er dette releet: https://no.mouser.com/ProductDetail...=sGAEpiMZZMtSzCF3XBhmWyJsFskbgTX2p8pZcP3df4A=
    Har du et bilde av merkingen av releet ? Samstemmer merkingen med databladet fra Panasonic ?

    Specen for maks bryte spenning er 250V AC, 100V DC.

    Jeg tror ikke dette er veldig kritisk. Isolasjonspenningen (Breakdown voltage i databladet) mellom kontaktene og mellom kontaktene og spolen tror jeg er viktigere.

    mvh
    KJ
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Kan noen være så grei å forklare meg hva som menes med:

    . The voltage gain stage and the power transistor stage ‘s power supply can be either configured as in common or separated so that the voltage gain stage can be fed with an external power supply. If the user want the voltage gain stage and the power transistor stage to be in common, J2 and J3 must be shorted with bare wire across the two holes of each jumper respectively.

    Fra manualen til Hiraga kitene.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.906
    Antall liker
    3.229
    Kan noen være så grei å forklare meg hva som menes med:

    . The voltage gain stage and the power transistor stage ‘s power supply can be either configured as in common or separated so that the voltage gain stage can be fed with an external power supply. If the user want the voltage gain stage and the power transistor stage to be in common, J2 and J3 must be shorted with bare wire across the two holes of each jumper respectively.

    Fra manualen til Hiraga kitene.
    Ganske simpelt indgangs trinnet kan have en forsyning for hver kanal. Hvis kun samlet skal J 2 og 3 ha en kortslutning. Altså en tråd over hver af de 2 punkter.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Så jeg må sette en jumper i mitt tilfelle?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.906
    Antall liker
    3.229
    2 stk vil jeg mene. Kan du lægge et billede op af dem?


    Også af undersiden. Oversiden har jeg set på eBay. Undersiden fortæller mere.
     
    Sist redigert:

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg mente selvsagt to :)

    Skal se om jeg får tatt noen bilder senere.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal parallellkoble denne trafoen:

    8D6C9BC3-0804-4DBA-9ED5-5FE669B9775D.jpeg


    Blir det da grønn/brun og rød/blå til hver fase?

    Bør jeg kjøre sikringer mellom trafo og psu? Da blir det vel 15A på hver fase?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Nei, en trafo pr kanal, +/- (og jord) fikser jo psuen (håper jeg)???
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.175
    Antall liker
    4.363
    Torget vurderinger
    1
    Hold your horses, eller stopp og en halv.

    Først og fremst - jord skal gå igjennom trafo enten direkte eller via likeretter.

    Hvilke spenninger skal du ha til effektforsterkerne ?

    Har du kretsskjema til strømforsyningen ?

    mvh
    KJ
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hestene er fortøyd.

    82111C35-FA73-4B85-A90D-C1CA0FE02DDB.jpg


    Det må da vel bli sånn:
    Strøm: nettilkobling 1 og 2-->trafo primær 1 og 2--> sekundær 1 (grønn/brun) og 2 (blå/rød)--> psu 1 og 3.
    Jord: nettilkobling--> jordpunkt i kabinett--> psu og alle kort.

    Eller?

    Jeg klarer ikke å se hvordan jord skal kunne gå gjennom denne trafoen???
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn