Ønsker anbefaling Høyttalere til Abrahamsen V2.0

The Last One

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2014
Innlegg
2.687
Antall liker
1.842
Sted
Trondheim.
Abrahamsen selger unna pga. nye produkter. Enten pga. stort lager, eller pga. midler til nye produkter.

Tar jeg ikke feil så fikk du V2 og V4 sammen til en meget ok pris som pakke, men den ble fort utsolgt. CD-spilleren f.eks. selges til en gunstig pris. Vært slik i mange, mange mnd.
 

The Last One

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2014
Innlegg
2.687
Antall liker
1.842
Sted
Trondheim.
RF-52 mkII fåes fortsatt til 3500,- paret hos SG. Retur er fullt lovlig, er du ikke fornøyd. Det er lite penger for god lyd og moro.
 

martinlan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2014
Innlegg
92
Antall liker
9
Sted
Oslo
Ja, jeg har sett det, men jeg tror nok valget er snevret inn til enten SA eller B&W i denne omgang :) Tar forøvrig gjerne flere innspill på disse to + evt kombo nevnt over med forsterker.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.869
Antall liker
5.523
Sted
Holmestrand
...

Jeg er prinsippielt forsiktig med å anbefale utstyr til andre, og understreker at jeg ikke har hørt denne kombinasjonen.

...
Egentlig helt enig med deg, men velger vel heller å si at vi snakker om forslag?
I de fleste tilfeller så kjenner vi ikke rom eller resten av anlegg. Vi vurderer ut i fra en begrenset kjennskap, og foreslår gjerne løsninger vi selv synes virker fornuftig/spennende. Disse blir gjerne diskutert/korrigert av andre.
Noen ganger blir det en fruktbar diskusjon, andre ganger ikke. Men litt lærerikt er det nesten alltid?
:)
 

NLS

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2013
Innlegg
633
Antall liker
330
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Kan se at OT har bevæget sig på flere plan. :) Bla er budgettet ved at skride, og samtidigt er V2.0 ved at blive skiftet ud med H80.

En af de små SA er et godt valg til Abrahamsen! Noget mere usikker på Hegel / SA combo.

Får jeg foreslå koldt vand i blodet, sparede penge og (tror jeg) bedre lyd. Køb brugt SA (gerne med et lille prisafslag, disse er ikke letsolgte), og opgrader din V2.0. Købt så en brugt DAC, masse! godt til 2000 +/-. (Abrahamsen V6.0 anbefales).

Hyg dig med anlægget et godt stykke tid, så du kender det ud og ind. Lån derefter en H80 hjem og sammenlign. Jeg vil tro Hegel'en falder igennem, men hvis du er af modsat opfattelse så køb brugt igen.

Voila! Fuld kontrol med processen, sparede penge, og bedre lyd ultimativt.
 

martinlan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2014
Innlegg
92
Antall liker
9
Sted
Oslo
Hehe, ja, utifra hvordan jeg har lært denne verdenen å kjenne de siste ukene så er vel ikke budsjettsprekk helt uvanlig...? ;)
Lyttet til SA på Hegel på Soundgarden, og det låt fint i mine ører. Aura 50 ligger normalt sett til 11.995, så å få dem til 6.995 er vel ikke galt...? Noe av fristelsen med Hegel, er at den har en langt bedre DAC enn Abrahamsen (blir jeg fortalt), og at jeg i så måte kan unnlate å kjøpe en ekstra, separat DAC senere (nok en dings med stikkontakt, fjernkontroll osv.).
 

The Last One

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2014
Innlegg
2.687
Antall liker
1.842
Sted
Trondheim.
Det er vel ingen DAC innebygd i V2'en.

Abrahamsen V6 (DAC) få du ned til 15-2000 kr. Den får mye god omtale. Har tenkt kjøpe den selv, dukker den opp til rett pris. Har sett de til 2-2500 den sisten tiden. 2000 kr. er den verdt :)

Abrahamsen selv hadde jo planer om en mye bedre DAC (ifølge dem selv) nå i høst. Den skulle komme seg på ca. 4000 ifølge Thomas Abrahamsen selv.
 

NLS

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2013
Innlegg
633
Antall liker
330
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Hehe, ja, utifra hvordan jeg har lært denne verdenen å kjenne de siste ukene så er vel ikke budsjettsprekk helt uvanlig...? ;)
Lyttet til SA på Hegel på Soundgarden, og det låt fint i mine ører. Aura 50 ligger normalt sett til 11.995, så å få dem til 6.995 er vel ikke galt...? Noe av fristelsen med Hegel, er at den har en langt bedre DAC enn Abrahamsen (blir jeg fortalt), og at jeg i så måte kan unnlate å kjøpe en ekstra, separat DAC senere (nok en dings med stikkontakt, fjernkontroll osv.).
Aura 50 til 7k kan ikke være dyrt nej. Kender ikke den indbyggede DAC i H80 men tillader mig at tvivle på at den er "langt bedre" end V6.0. Skrivebordsafgørelse på forskel i bit sampling? Boxen fylder minimalt og ser cool ud på toppen af V2.0 :)

Mit hovedpoint er at jeg *ved* de små SA og Abrahamsen 2.0 passer glimrende sammen - med alle forbehold for lytteforhold osv. Har som sagt ikke hørt H80, men den nye H160er i SA 60 Mantra combo. Not impressed.

Hvis du gør som foreslået vil du kunne prøve begge opsæt, og vælge derefter (næsten uden at sætte penge til, tar blot lidt længere tid :) Går du direkte på Hegel løsningen har du i praksis brændt broen bag dig, og du er dømt til at vågne om natten og tænke på hvad du muligens har gået glip af :D

Uha pengene brænder i lommen og NAS hærger hjernen som feber hehe
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Alternativet er å få høre en Primare i22 dac som er på tilbud til 7995 kr på Auraene. Erfaringen jeg har med SA er at Primare passer
bedre enn Hegel akkurat der, rent personlig smak. Dog er jeg ikke imponert over innebygde dacen i i22. Jeg koblet til Hegel HD20
dac og da ble det en HELT annen lyd. Mer fylde, definisjon og kropp. Men Primaren klarer seg selvsagt fint alene, men låter bedre
med en HD20 som kilde. Det er hva jeg har testet. Vil tro prisen ikke skulle bli så mye forskjellig fra tilbudet du fikk med H80?

Mvh Øyvind
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.284
Antall liker
9.091
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Følger Oyvindl85 her. Primare i22 låter nok bedre på SA. at dac'en i i22 ikke er av helt samme kaliber som noen av hegel sine skal jeg også si meg enig i :)
Men dåg, tror man kan leve en god stund med den dac'en og oppgradere ved et seinere tidspunkt :)

At Primare og SA er drømmematch er som sagt tidligere mye pga at primare brukes ved utvikling og fabrikken til SA. Sendte mail til sjefen sjøl på SA og spurte hva han personlig likte på Mantra 50, og svaret var ganske enstydig på at Primare i32 var favoritten tett fulgt av Naim.. :)

Spiller som sagt i dag med en I21 på mine mantra 50, og det låter veldi bra :)
 

martinlan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2014
Innlegg
92
Antall liker
9
Sted
Oslo
Aura 50 til 7k kan ikke være dyrt nej. Kender ikke den indbyggede DAC i H80 men tillader mig at tvivle på at den er "langt bedre" end V6.0. Skrivebordsafgørelse på forskel i bit sampling? Boxen fylder minimalt og ser cool ud på toppen af V2.0 :)

Mit hovedpoint er at jeg *ved* de små SA og Abrahamsen 2.0 passer glimrende sammen - med alle forbehold for lytteforhold osv. Har som sagt ikke hørt H80, men den nye H160er i SA 60 Mantra combo. Not impressed.

Hvis du gør som foreslået vil du kunne prøve begge opsæt, og vælge derefter (næsten uden at sætte penge til, tar blot lidt længere tid :) Går du direkte på Hegel løsningen har du i praksis brændt broen bag dig, og du er dømt til at vågne om natten og tænke på hvad du muligens har gået glip af :D

Uha pengene brænder i lommen og NAS hærger hjernen som feber hehe
Enig i mye av det du skriver her - det er viktig med noen som setter på bremseklossene i blant! Jeg er jo unektelig ivrig på å få nye høyttalere i hus, og det er lett å la fantasien løpe løpsk. Tror det er lurt å i første omgang forsøke høyttalere alene - jeg har jo tross alt aldri brukt min V2 Abrahamsen skikkelig siden vi ikke har bodd i samme hus på 5 år. Lurer på om planen per i kveld er å kjøpe SA, og evt høre om man kan få en opsjon på en go'pris på Hegel dersom oppgraderingsbehovet skulle oppstå.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hei

Av egne erfaringer anbefaller jeg deg å behold din V2, evnt ville jeg fått den oppgradert hvis den ikke er det.
V6 DAC får en til ca 2000,- brukt og er mye bedre enn dac'en som er innebygget i Hegel.

Hegel og de høyttalerne er en fin pris. Men jeg tror du går lei Hegel etter et år ca..(Skjedd meg flere ganger) så da er det fint å ha V2 i bakhånd. :)

Men Hegel vs Abrahamsen er to verdener i spillemåter og hva en foretrekker varierer jo blant folk.

Lykke til uansett valg. :)
 

martinlan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2014
Innlegg
92
Antall liker
9
Sted
Oslo
Den er ikke oppgradert - dersom jeg beholder den så er planen å gjøre det (om ikke annet for å få bedre fjernkontrollmotakelighet, den er latterlig dårlig originalt sett). Har du noen erfaringer med dette - hva gjør det for lyden? Og hva kan sies om Hegel vs. Abrahamsen lydmessig? :)
 

The Last One

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2014
Innlegg
2.687
Antall liker
1.842
Sted
Trondheim.
Behold V2'en :)

Den er verdt mer enn hva du får for den, i mine øyne. V2'en og to par HT er det jeg har angret i ettertid av ting jeg har solgt. Kjøper du en V6 så har du ok DAC og forsterker til en rimelig pris. Forherliger ikke Abrahamsen, men du burde i det minste gi karen en mulighet før du selger.

Høyttalere kan du sende tilbake er du ikke fornøyd. Samme med forsterker. Den lyden du hører hos SG vil mest sannsynlig låte helt annerledes hjemme hos deg selv. Det kan svinge begge veier. Både negativt og positivt. Hadde jeg vært deg, ville jeg kjøpt et par Klipsch RF-52 de har nå til 3500 kr. paret. Tror du vil bli overrasket. Det er ikke verre enn at du eventuelt sender de tilbake.

:)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.744
Antall liker
7.901
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
V6 DAC får en til ca 2000,- brukt og er mye bedre enn dac'en som er innebygget i Hegel.
DACen i H80 tilsvarer Hegel sin eksterne HD11, men har ikke hørt HD11 eller Abrahamsen sin v6.0 selv så skal ikke si hvem som er best av disse
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
V6 DAC får en til ca 2000,- brukt og er mye bedre enn dac'en som er innebygget i Hegel.
DACen i H80 tilsvarer Hegel sin eksterne HD11, men har ikke hørt HD11 eller Abrahamsen sin v6.0 selv så skal ikke si hvem som er best av disse
Det har jeg. Hatt begge.
Utfra mine ører er V6 himmel høyt bedre. Men mange slår ut piggene når jeg sier slikt. kanskje mest de som har Hegel.
Jeg har hatt diverse f.eks nå sist H100usb, beste pre og effekt av Hegel,så vet litt.. :p
Men nå regnes jo begge disse merkene inn blant kremen av produkter i denne prisklassen.

Trådstarter:

Lurer du send PM så skal jeg forklare mer hva det går i. Du kan godt ringe også..etterlys tlf nr på PM i så fall. :)
 
Sist redigert:

martinlan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2014
Innlegg
92
Antall liker
9
Sted
Oslo
Spennende, takk for ytterligere info. Var en tur i går og lyttet igjen til B&W CM8 og SA Aura 50, og jeg synes det er fordømt vanskelig å skulle velge mellom disse...! Jeg opplever at SA-ene har en åpenhet og klarhet i lyden som jeg setter stor pris på, og at i forhold blir B&W noe "ullen"(!) Planen er nå å få rigget begge to opp på samme sted og sammenlikne dem direkte mot hverandre (vil tro dette kommer til å finne sted på lørdag).
 

NLS

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2013
Innlegg
633
Antall liker
330
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
God ide med direkte shootdown :) Havde været extra godt hvis du kunne ta V2.0 med dig til testen - selvom den ikke er opgraderet (endnu).

Husk at SA bør stå 10-40 cm fra væggen, og ændrer ganske meget karakter indenfor dette område.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.744
Antall liker
7.901
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Spennende, takk for ytterligere info. Var en tur i går og lyttet igjen til B&W CM8 og SA Aura 50, og jeg synes det er fordømt vanskelig å skulle velge mellom disse...! Jeg opplever at SA-ene har en åpenhet og klarhet i lyden som jeg setter stor pris på, og at i forhold blir B&W noe "ullen"(!) Planen er nå å få rigget begge to opp på samme sted og sammenlikne dem direkte mot hverandre (vil tro dette kommer til å finne sted på lørdag).
Spennende!

Var litt i samme situasjon selv før jul, men var begge produkter var på HiFi Klubben, så var lettere å sammenligne.
Hørte da på B&W 685s2 og Dali Ikon1. Synes selv at det ikke var de veldig store forskjellene, men at B&W hadde bedre bass og totalt sett ga den beste magefølelsen.
Diskanten til Dali fristet da den ga god oppløsning og luft, men var redd den kunne være litt for frempå for meg da jeg hører på en del trance/dubstep også..

Så ble B&W på meg :)

SA har jeg aldri hørt, men lykke til - den Abrahamsen v2.0 er i alle fall en kjempeforsterker. Hørte den på et par stativhøyttalere på HiFi Messa i Horten for noen år tilbake og ble mektig imponert. Dog er jeg usikker på om v2.0en var oppgradert eller ikke
 

ohorne

Medlem
Ble medlem
14.10.2007
Innlegg
26
Antall liker
8
Torget vurderinger
6
Jeg har en del erfaring med både Abrahamsen prøvd på forskjellige høyttalere og B&W cm-serien prøvd på forskjellig elektronikk. På generelt grunnlag vil jeg anbefale andre høyttalere en B&W cm til Abrahamsen. Det blir litt for tungt og fyldig totalt sett og dermed litt kjedelig. Andre høyttalere med litt "slankere" og friskere signatur passer bedre etter min erfaring. System Audio har jeg ikke hørt, så de kan jeg ikke uttale meg om. Monitor Audio hadde jeg god erfaring med til Abrahamsen V2.
 

martinlan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2014
Innlegg
92
Antall liker
9
Sted
Oslo
Jeg har en del erfaring med både Abrahamsen prøvd på forskjellige høyttalere og B&W cm-serien prøvd på forskjellig elektronikk. På generelt grunnlag vil jeg anbefale andre høyttalere en B&W cm til Abrahamsen. Det blir litt for tungt og fyldig totalt sett og dermed litt kjedelig. Andre høyttalere med litt "slankere" og friskere signatur passer bedre etter min erfaring. System Audio har jeg ikke hørt, så de kan jeg ikke uttale meg om. Monitor Audio hadde jeg god erfaring med til Abrahamsen V2.
Jeg oppfatter SA som nettopp slankere og friskere enn B&W, så det blir spennende å se. Kanskje jeg tar med meg min V2 til showdown - den er ikke ferdig opprigget hjemme siden jeg er i en innflytningsprosess, og kan i så måte lett taes med.

Videre: Er klar over at SA er känsliga på plassering, og tror jeg skal få til fine oppsett ved lytting :)
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.744
Antall liker
7.901
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Jeg har en del erfaring med både Abrahamsen prøvd på forskjellige høyttalere og B&W cm-serien prøvd på forskjellig elektronikk. På generelt grunnlag vil jeg anbefale andre høyttalere en B&W cm til Abrahamsen. Det blir litt for tungt og fyldig totalt sett og dermed litt kjedelig. Andre høyttalere med litt "slankere" og friskere signatur passer bedre etter min erfaring. System Audio har jeg ikke hørt, så de kan jeg ikke uttale meg om. Monitor Audio hadde jeg god erfaring med til Abrahamsen V2.
Jeg oppfatter SA som nettopp slankere og friskere enn B&W, så det blir spennende å se. Kanskje jeg tar med meg min V2 til showdown - den er ikke ferdig opprigget hjemme siden jeg er i en innflytningsprosess, og kan i så måte lett taes med.
Jeg hadde tatt den med, da får du testet i samme rom mot andre forsterkere slik at du kan selv vurdert om forsterkerbytte er nødvending i nærmeste fremtid :)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har en del erfaring med både Abrahamsen prøvd på forskjellige høyttalere og B&W cm-serien prøvd på forskjellig elektronikk. På generelt grunnlag vil jeg anbefale andre høyttalere en B&W cm til Abrahamsen. Det blir litt for tungt og fyldig totalt sett og dermed litt kjedelig. Andre høyttalere med litt "slankere" og friskere signatur passer bedre etter min erfaring. System Audio har jeg ikke hørt, så de kan jeg ikke uttale meg om. Monitor Audio hadde jeg god erfaring med til Abrahamsen V2.
Jeg har tilsvarende erfaring med Abrahamsen (og EC) når det gjelder DAC. Og Primare også, for så vidt. Mange foretrekker Abrahamsen + Abrahamsen eller EC + EC - men for meg blir dette en form for dobbel krydring av lyden - litt som sukker på syltetøy. En DAC med "slankere" og friskere signatur er langt å foretrekke - etter min smak, da. Hvis man absolutt skal farge lyden - og det er vanskelig å unngå - holder det med å farge lyden bare ett sted i signalkjeden.
 

martinlan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2014
Innlegg
92
Antall liker
9
Sted
Oslo
True dat, ser hva du mener. Hvilken DAC vil kunne gi et slankere lydbilde til Abrahamsen da, mon tro?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
True dat, ser hva du mener. Hvilken DAC vil kunne gi et slankere lydbilde til Abrahamsen da, mon tro?
Enkelt, Hegel
Kan jo passe bra, for da får du litt fra begge verdener.

Ellers sier de fleste at en bør ha alt i samme merke for da blir det enklere å treffe det du er ute etter.
Da er også produktene laget for hverandre. Og synergi blir bra.

Som du ser i min signatur kjører jeg samme merke på DAC og Pre med fin fint resultat.
En må nesten bare prøve da vi er så forskjellige og det variere hva vi liker best.
 
Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
True dat, ser hva du mener. Hvilken DAC vil kunne gi et slankere lydbilde til Abrahamsen da, mon tro?
Enkelt, Hegel
Kan jo passe bra, for da får du litt fra begge verdener.

Ellers sier de fleste at en bør ha alt i samme merke for da blir det enklere å treffe det du er ute etter.
Da er også produktene laget for hverandre. Og synergi blir bra.

Som du ser i min signatur kjører jeg samme merke på DAC og Pre med fin fint resultat.
En må nesten bare prøve da vi er så forskjellige og det variere hva vi liker best.
Hehe - åpenbart stor forskjell på hva de fleste SIER og hva de fleste GJØR. Jeg kjenner nesten ingen som bruker samme fabrikat på elektronikken - CDspiller, DAC, forforsterker, effekttrinn - tvers gjennom. Noen fordeler med likt utstyr - reduserer behovet for antall fjernkontroller og slikt - og som regel høyere WAF. Alt i samme butikk kan også oppleves som en fordel. Men m.h.t. synergi og lydkvalitet er jeg overbevist om at man kan være vel så tjent med å kjøpe hver komponent fra den som er best på akkurat den komponenten. Det er ikke SÅ vanskelig å få ting til å passe sammen - rimelig standardisert, det hele.

martinlan: Spørsmålet ditt angående DAC har ikke noe fasitsvar. Det henger litt sammen med hvilke høyttalere du ender opp med til slutt. Blir det f.eks. noe Klipsch, er det ikke nødvendigvis veldig galt med Abrahamsen. Evt. kan hende en Rega. Arcam også, kanskje? Ender du opp med litt "snillere" høyttalere, kan Hegel vise seg å passe bra. En brukt Benchmark DAC-1 kan også være et alternativ - spørs hva budsjettet ditt er. Hegel og Benchmark kjenner jeg godt - men ellers finnes det mye bra i denne prisklassen - men det er en del år siden jeg fulgte veldig intenst med her.

PS: Ved kjøp av DAC er det jo andre hensyn å ta også. Hvilke digitale formater man skal spille. Hvilke innganger og utganger man trenger. Mulighet for volumregulering. Hodetelefonutgang. Fjernkontroll.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har en del erfaring med både Abrahamsen prøvd på forskjellige høyttalere og B&W cm-serien prøvd på forskjellig elektronikk. På generelt grunnlag vil jeg anbefale andre høyttalere en B&W cm til Abrahamsen. Det blir litt for tungt og fyldig totalt sett og dermed litt kjedelig. Andre høyttalere med litt "slankere" og friskere signatur passer bedre etter min erfaring. System Audio har jeg ikke hørt, så de kan jeg ikke uttale meg om. Monitor Audio hadde jeg god erfaring med til Abrahamsen V2.
Jeg har tilsvarende erfaring med Abrahamsen (og EC) når det gjelder DAC. Og Primare også, for så vidt. Mange foretrekker Abrahamsen + Abrahamsen eller EC + EC - men for meg blir dette en form for dobbel krydring av lyden - litt som sukker på syltetøy. En DAC med "slankere" og friskere signatur er langt å foretrekke - etter min smak, da. Hvis man absolutt skal farge lyden - og det er vanskelig å unngå - holder det med å farge lyden bare ett sted i signalkjeden.
V6.0 med det nye tranceiver-kortet låter temmelig nøytralt, den. ...Og det er kanskje grunnen til at jeg syntes den faktisk låt bedre hos meg på V3.0 og V4.0 etter at jeg byttet det tilbakekalte gamle kortet. Så enig, men ikke. ;)
 

martinlan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2014
Innlegg
92
Antall liker
9
Sted
Oslo
Som en var inne på; KEF LS 50 er en meget god høyttaler i prisklassen.
Trenger litt "saft" for å åpne seg, men det gjelder i grunn det meste unntatt lettdrevne horn.
MYE på nettet om denne. Og den låter bra i rett anlegg.

Du responderte ikke på MA GX50, så du vil kanskje ha nytt, med garanti og mulighet for å prøve hjemme?

Ikke overrasket over mottagelsen hos HF klubben.
(Det er sikkert forskjell på kompetanse og kunnskap på ulike butikker innen kjeden.)
Tross reklamen, det drives lite med HIFI i klubben nå for tida.
De har en del gode produkter, men de må man finne fram til sjøl, -er min erfaring.
Var innom et sted i går og fikk prøvelyttet LS50. De låt skremmende bra - faktisk nesten så bra at jeg lurer på om den blir for detaljert og avslørende! Jeg husker første gang jeg lyttet til Beach Boys på ordentlige hodetlf - det var rett og slett ikke morsom fordi opptakene var såpass sloppy. Hver minste småfeil trådte frem i all sin glans, og det fjernet noe av lyttegleden.
Dog er LS50 i tråd med min opprinnelige plan med bokhyllestr. høyttalere, og kanskje Abrahamsens "varme" signatur vil være en fin match med disse? I tillegg kan jeg skaffe dem til i underkant av 7.000 kr, så prisen er jo også besnærende.... Ltd. edition i hvit er jo lekker!?
 

martinlan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2014
Innlegg
92
Antall liker
9
Sted
Oslo
Kan jo holde tråden antydningsvis varm ved å fortelle at jeg har bestilt et par LS50 i hvitt. Disse blir forhåpentligvis levert i slutten av mnd. Valget falt til slutt på disse som et godt kompromiss mellom pris, størrelse, lyd og behov (inkl. å ta hensyn til naboene). Når jeg får dem til en såpass gunstig pris, håper/tror jeg at jeg uansett ikke taper noe særlig dersom jeg ikke skulle trives med dem og ønsker å selge dem igjen.

Videre - har vært i kontakt med Thomas Abrahamsen om oppgradering av forsterker/CD-spiller, og skal få gjort dette så snart deler er på lager.
 

The Last One

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2014
Innlegg
2.687
Antall liker
1.842
Sted
Trondheim.
Mulighet for sub er ikke med i oppgradering. Det kostet jeg på 400 kr. utenom. Kanskje like greit med det samme du sender inn forsterker.

Modifiseres fra Rec out til Pre out.
 

martinlan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2014
Innlegg
92
Antall liker
9
Sted
Oslo
Ja, jeg vurderer det (og har snakket med Abrahamsen om det), men jeg bruker i blant Rec Out til å digitalisere vinylplater f.eks., så det ville være litt synd å miste den. Tror ikke sub blir aktuelt på etpar år.
 

martinlan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2014
Innlegg
92
Antall liker
9
Sted
Oslo
Ny oppdatering! Har kjøpt DAC i dag (Abrahamsens V6), og driver akkurat og rigger den opp. I den anledning trenger jeg noen råd:
DAC-en har 2 coax inn, 1 Toslink (hva nå det er), samt USB. Output er enten RCA eller balansert XLR.
Akkurat nå prøvekjører jeg med USB fra PC og er storfornøyd.

Dog har jeg en utfordring mht CD-spilleren min (Abrahamsen V1). Denne kjører også balansert XLR ut, men siden forsterkeren kun har én XLR-inngang bør jeg vel da kjøre CD-spilleren via DAC-en og så inn i forsterkeren? Videre - den såkalte digitale utgaven på V1 har to kabeluttak á la et vanlig RCA-uttak. Trenger jeg da en overgang som smelter disse to sammen til én coax-plugg jeg kan stappe i V6-en?

Takk for svar på sikkert idiotiske spm. :)
 
Sist redigert:

Panama Red

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.08.2009
Innlegg
3.242
Antall liker
3.782
Sted
Landås
Torget vurderinger
1
Hei. Prøv v.1 dig.out(sort)->coax-kabel->v.6(coax 1)-xlr->v.2
 

martinlan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2014
Innlegg
92
Antall liker
9
Sted
Oslo
Hei, min V1 har ingen digital out som er sort. Det er 2 stk uttak der, rød og hvit, akkurat som en vanlig RCA. Derfor jeg ble litt forvirret.
 

Panama Red

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.08.2009
Innlegg
3.242
Antall liker
3.782
Sted
Landås
Torget vurderinger
1
Ble vel litt kjapt dette. Har hatt samme kombo som du har nå. Har V.6 og V.2 enda. Det jeg mente er at du trenger bare en coax-kabel. Denne kobler du i hvit(eller rød,det er det samme). Denne kobler du til coax 1(eller coax 2 om du ønsker det) på din v.6. Nå går det digitale signalet utenom dac'en i v.1 og blir konvertert til analogt signal i v.6 (du vil forhåpentligvis oppleve at lyden blir bedre, spesielt hvis du har det "nye" kortet som Abe sendte ut gratis etter at flere opplevde at lyden kunne bli litt "ullen").
Deretter går du fra v.6 til v.2 med xlr. Nå kan du koble pc o.l. til med usb. Tv og andre kilder kan kobles på ved bruk av resterende innganger. Velg kilde ved bruk av selector på v.6.
Angående høyttalere har jeg selv levd lykkelig med dynaBel 2s. Ikke allverden til bass ,tipper at jeg i mitt lytterom på 18 kvadrat kommer ned i ca. 55 Hz. Men mellomtone og diskant er meget bra. Disse er kanskje ikke så lett å få tak i lengre, men det er verdt å prøve hvis du få sjansen
 

martinlan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2014
Innlegg
92
Antall liker
9
Sted
Oslo
Hei, og takk for utfyllende svar. Jeg visste ikke at jeg kunne bruke bare én av digitalutgangene (rød eller hvit). Da er alt i orden! Tror ikke min V1 har det nye kortet du snakker om, men jeg har planer om å oppgradere V2-en i nærmeste framtid, så jeg kan jo spørre Abrahamsen-gutta da.

Per i dag kjører jeg dette på et par Rogers LS3/5a, og jeg må si at etter at DAC-en kom på plass er det nesten så jeg revurderer hele høyttalerkjøpet...! Er dog ikke lei meg over å ha bestilt etpar KEF LS50 i hvitt...... :)
 

Panama Red

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.08.2009
Innlegg
3.242
Antall liker
3.782
Sted
Landås
Torget vurderinger
1
Tenkte på v.6 når jeg nevnte "det nye kortet ¨". De første v.6 som kom på markedet kunne til tider spille litt "ullent". Da måtte man slå av og på eller skifte kilde og tilbake. Opplever du ikke dette problemet er det ingenting å tenke på. Tror LS50 blir bra. Hadde nok ventet med å skifte ut v.2 til LS50 er skikkelig innspillte.
 

martinlan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2014
Innlegg
92
Antall liker
9
Sted
Oslo
Ja, skjønte at du siktet til V6. Tenkte at jeg kan spørre dem om dette da evt og slå to fluer i en smekk. Tror dog ikke dette er en av de første, den ble oppr. kjøpt i 2011 av forrige eier. Tviler på at jeg bytter ut V2 med det første - budsjettposten "hifi" er definitivt full for 2015 med både oppgradering av forsterker, nye høyttalere, DAC og stativer til høyttalerne!

(...alt sammen betalt for av Statens Lånekasse, mer eller mindre... :rolleyes: )
 

martinlan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2014
Innlegg
92
Antall liker
9
Sted
Oslo
Nye DAC-rookie spm.:

Jeg har koblet den sammen med bl.a. DVD-spilleren min for å børste støv av musikkfilmsamlinga. Dog får jeg bare en forferdelig ulyd på noen av DVD-ene når jeg kjører digitalt ut! Det har vel med 5.1 vs 2.0 lydspor å gjøre, men vil dette da si at jeg må kjøre vanlig RCA ut på disse filmene?
Videre - hva gjør man med delay mellom bilde og lyd som oppstår når man kjører digitallyd?
 
Topp Bunn