Høyttalere Høyttalere som spiller høyt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • leifarild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.11.2012
    Innlegg
    229
    Antall liker
    205
    Jada, jeg vet man ikke bare skal spille høyt. Det skal også låte bra.

    Hvilke merker/modeller utmerker seg? Som både kan spille over snittet høyt, samtidig som de spiller bra?

    Kjør debatt!
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.687
    Antall liker
    14.754
    Sted
    Langesund
    Jada, jeg vet man ikke bare skal spille høyt. Det skal også låte bra.

    Hvilke merker/modeller utmerker seg? Som både kan spille over snittet høyt, samtidig som de spiller bra?

    Kjør debatt!
    Diverse DIY rigger spille sykt høyt og bevarer lydkvaliteten til ørene blør
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Klipsch, JBL, Tannoy.... Men de fleste brukbart store høyttalere av grei kvalitet kan spille høyt nok i vanlige rom når forsterkeren leverer nok strøm og har kontroll.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Arendal Sound levere varene :)
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Tenker du noen prisklasse, eller helt generelt?

    Om Generelt, så blir det kjedelige svaret at jo bare det er stort nok, så spiller det normalt sett høyt nok også.
     

    rellingsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2014
    Innlegg
    360
    Antall liker
    245
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Klipsch Cornwall! \m/
    Men, for å låte bra HØYT er vel en (sånn jeg ser det) 3-delt sak, fordelt på HTT, elektronikken, og ikke minst rommet! (og da forutsatt at kildematerialet er innafor)
    Svikt på et av punkta bryter det sammen og låter ræv.. imho
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Har nå et par Kllipsch RF7mk2, syntes de låter bra og de kan spille meget høyt. Har tidligere hatt JBL4670D, disse spiller HØYT uten vesentlig forvrengning. Får mye fet hornlyd hvis du kjøper noe av de gamle JBL pro kinohøyttalerene. Riktignok WAF=0...


    b_583009_image1.jpg
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.587
    Antall liker
    2.792
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Klipsch Cornwall! \m/
    Men, for å låte bra HØYT er vel en (sånn jeg ser det) 3-delt sak, fordelt på HTT, elektronikken, og ikke minst rommet! (og da forutsatt at kildematerialet er innafor)
    Svikt på et av punkta bryter det sammen og låter ræv.. imho
    Og likeledes vil et oppsett som spiller usannsynlig "rent", spille med atskillige db, selv om det ikke nødvendigvis oppleves sånn.
    Fikk en gang være med på en maktdemonstrasjon, der 210 høyklassige rørwatt ble pumpet ut for full pupp på ultra high end høyttalere, og da snakker vi maaaange over 100db.... På grensen til det forsvarlige, uten å bli hørselsskadet! :cool:

    mvh
    Proffen
     

    rellingsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2014
    Innlegg
    360
    Antall liker
    245
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har nå et par Kllipsch RF7mk2, syntes de låter bra og de kan spille meget høyt. Har tidligere hatt JBL4670D, disse spiller HØYT uten vesentlig forvrengning. Får mye fet hornlyd hvis du kjøper noe av de gamle JBL pro kinohøyttalerene. Riktignok WAF=0...


    Vis vedlegget 468940
    Det er derfor hifien en ser for seg å bli sittendes med skal være på plass FØR gåsa dras til gards! Da er det en del av pakken.. nytter ikke å komme med bambi-øyner å spørre om lov etter gåsa har fått feste med øksa......
     

    leifarild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.11.2012
    Innlegg
    229
    Antall liker
    205
    Det har jeg opplevd også. Hørte et par JBL K2 i Horten en gang. Det virket ikke som det spilte veldig høyt, helt til jeg skulle si noe til sidemannen. Hørte ikke min egen stemme engang.

    JBL kinohøyttalere ble nevnt. Han noen forklare hva som er forskjell på kinohøyttalere og høyttalere som er for musikk?
    Kino kan jo også være musikk.


    Klipsch Cornwall! \m/
    Men, for å låte bra HØYT er vel en (sånn jeg ser det) 3-delt sak, fordelt på HTT, elektronikken, og ikke minst rommet! (og da forutsatt at kildematerialet er innafor)
    Svikt på et av punkta bryter det sammen og låter ræv.. imho
    Og likeledes vil et oppsett som spiller usannsynlig "rent", spille med atskillige db, selv om det ikke nødvendigvis oppleves sånn.
    Fikk en gang være med på en maktdemonstrasjon, der 210 høyklassige rørwatt ble pumpet ut for full pupp på ultra high end høyttalere, og da snakker vi maaaange over 100db.... På grensen til det forsvarlige, uten å bli hørselsskadet! :cool:

    mvh
    Proffen
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.029
    Antall liker
    12.940
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Det jeg spiller på hjemme nå, når opp til smertegrensen for hva jeg kan tåle. Med svært moderat vreng. :rolleyes:

    DIY:p
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Her kan JBL Studio 590 nevnes. Fantastisk kombinasjon av finesse og øredøvende lydtrykk til en rimelig penge. Angrer nesten på at jeg solgte mine...men naboene angrer ikke...
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.970
    Antall liker
    13.361
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kino ht skal gjerne levere et kontrollert lydbilde til et stort antall mennesker spredt utover et stort areal, slik at det stort sett høres likt ut for hele "målgruppen" uansett hvor i lokalet de befinner seg...
     
    S

    Slettet medlem 32125

    Gjest
    Her kan JBL Studio 590 nevnes. Fantastisk kombinasjon av finesse og øredøvende lydtrykk til en rimelig penge. Angrer nesten på at jeg solgte mine...men naboene angrer ikke...
    Har akkurat kjøpt ett par studio 590 så er litt spent på hvordan de er. Håper de er sånn nogenlunde greie.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.101
    Antall liker
    3.605
    Torget vurderinger
    8
    Alt som har over 110 db følsomhet burde vel klare seg godt?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.008
    Antall liker
    22.171
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Høyt nok er en sak. Høyt nok og med lav nok forvrengning en annen. Tviler på at de AL-greiene klarer begge, bia.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.809
    Antall liker
    9.478
    Sted
    Trondheim
    Har ikke det veldig mye med størrelsen på rommet der de står da? Har du et rom på 10 m2 spiller det meste høyt i massevis. Hvis rommet er 100 m2 og du sitter 8 m fra høyttalerne blir det noe helt annet.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    2.053
    Torget vurderinger
    8
    Har akkurat kjøpt ett par studio 590 så er litt spent på hvordan de er. Håper de er sånn nogenlunde greie.
    Etter hva du akkurat har hatt i hus så tror jeg det blir en nedtur bortsett fra i dypbassen! Greie til prisen disse men valgte Klipsch RP280 over disse
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    617
    Antall liker
    798
    Sted
    Orkanger
    50ABC93F-ECD5-46E3-BFB1-AD3065E96729.jpeg

    Mitsubishi sin gamle D160 kunne sikkert få det til å blafre i skjørt og bukseben🤔
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det prosenttallet var litt vel høyt, men joda, mange av de låter ikke spesielt bra...
    Også derfor jeg skrev ca. foran selve prosenttallet :ROFLMAO:
    Fra spøk til PA - masse PA låter bra - men i vanlige "stue-inne-rom" tror jeg det meste faller gjennom. Så er de heller ikke laget til dette formål...
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Har spilt 1812 Overturen til Pjotr Tsjajkovskij (Mercury innspillingen med ekte bronzekanoner) på nesten 130db uten problemer.
    Vil det holde for Mahler ? :cool:
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Også derfor jeg skrev ca. foran selve prosenttallet :ROFLMAO:
    Fra spøk til PA - masse PA låter bra - men i vanlige "stue-inne-rom" tror jeg det meste faller gjennom. Så er de heller ikke laget til dette formål...
    Hva med DIY som er laget av PA stæsj da ?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.262
    Antall liker
    2.700
    Sted
    Liten by
    Også derfor jeg skrev ca. foran selve prosenttallet :ROFLMAO:
    Fra spøk til PA - masse PA låter bra - men i vanlige "stue-inne-rom" tror jeg det meste faller gjennom. Så er de heller ikke laget til dette formål...
    1662126767032.png
    1662126818078.png

    Dette var jo en gang PA/studio høyttalere :) De låter da OK?

    Spøk til side, jeg har noe lignende som dette:
    1662126914086.png

    Ikke high end, men med en OK forsterker så låter det ganske greit. OG det spiller grisehøyt! En ide?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Krix MX40, Klipsch, Turbosound, JBL..DOG: Hørselen skal du ha hele livet..er det da vits i å utfordre skjebnen? Jeg sier nei..Dynamikken kan lett fås på lavt volum også. Og da er live fortsatt live…
     
    S

    Slettet medlem 32125

    Gjest
    Etter hva du akkurat har hatt i hus så tror jeg det blir en nedtur bortsett fra i dypbassen! Greie til prisen disse men valgte Klipsch RP280 over disse
    Det er jeg inneforstått med😊
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.687
    Antall liker
    14.754
    Sted
    Langesund
    Høyt nok er en sak. Høyt nok og med lav nok forvrengning en annen. Tviler på at de AL-greiene klarer begge, bia.
    Målinger av høyttalere med kompresjonsdrivere har ofte ganske mye annen harmonisk. Kanskje derfor det låter så magisk ;)

    Tredje harmonisk er ofte veldig godt undertrykt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn