Høyttalere Højttalere tæt på bagvæg?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Brian M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    283
    Antall liker
    22
    Vil i foreslå mig højttalere som trives godt meget tæt på bagvæggen og som ikke er hysteriske over placering tæt på hjørner.

    Gerne både gulv- og standermodeller.

    På forhån tak.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Pioneer S-3EX. God kontroll på spredningsmønster fra mellomtone/diskant p.g.a. coaxial-elementet.
    Trives godt inntil 30cm fra sidevegg, og 30 cm fra bakvegg (frontvegg?).
    s-3ex.jpg
     

    Brian M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    283
    Antall liker
    22
    Jamen de skal tættere på bagvæggen. Gerne klods op af hvis det kan findes. Men tak for buddet :)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    24.024
    Antall liker
    39.250
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Da må du kikke på Focal/Jm Lab høyttalere,trives veldig godt tett på bakvegg

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg har hatt god erfaring med Audiovectors gulvstående - M3 Signature - tett inntil bakvegg. 10-15cm mellom bakkant av høyttalerne og veggen - hjemme hos meg, hos yngstemann, datteren min, og hos broren min.

    Av stativmodeller, tipper jeg at Epos kan fungere bera nær vegger og hjørner. Epos M5 hadde ikke mer enn 5cm mellomrom da den sto hjemme hos meg - og det fungerte veldig bra.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.959
    Antall liker
    17.317
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Da har man jo høyttalere som kan henges på veggen. Nærmere kommer du vel ikke, med mindre du tyr til in-walls.
     

    Guybrush

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    6
    Von Schweikert VR-35 er vel laget for å kunne stå nære bakvegg.
     

    Brian M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    283
    Antall liker
    22
    Cirka 10cm fra væg til bagkant af højttalere ville være optimalt.
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    teoretisk sett er det vel ingen bassreflex/trykkammer i verden som vil trives nært en vegg, pga den uunngåelige omnidireksjonelle bassresponsen. :p
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Audio Note høyttalere er anbelfalt plassert i hjørner og tett opp til bakvegg.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.270
    Sted
    Oslo
    Støtter motoren her. Focal h.t. er også j...gode.


    mvh
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    302
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Det der med at høyttalere skal x antall meter fra vegg er en sannhet med modifikasjoner.
    Mange høyttalere har godt av å stå nært bakvegg pga bassrespons.
    Stereobildet vil i mange tilfeller bli bedre med å trekke høyttalerne ut på gulvet, men min erfaring med mange ulike høyttalere er ikke forskjellene SÅ store.
    De fleste av oss er avhengig av å tilpasse oss både vegger og en bedre halvdel.
    Hos meg har det aldri bydd på store problemer.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Har brukt gamle JBL L112 tett på bakvegg lenge med brukbart resultat. Men så er det ett 3-veis system med frontladet port. Men med ett 2-veis system som Rogers LS3/5A så får man bass/mellomtone topper forsterket. mvh Guit

    2013-10-21 20.55.45.jpg
    :) yeah....
     
    Sist redigert:

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.513
    Antall liker
    6.152
    Torget vurderinger
    14
    Larsen 4 og 6 skal stå helt inntil bakvegg. Spiller meget bra :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    System Audio har jeg erfart spiller godt nært vegg. Men optimalt selvsagt noget lengre fra. Mine Mantra 60, den gang de var i hus, hadde en anbefalt
    avstand på 15-30 cm fra vegg. Så de kan jo være et alternativ? Jeg hadde de selv ca 45 fra bakvegg fordi jeg kunne :)

    Mvh Øyvind
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Vil i foreslå mig højttalere som trives godt meget tæt på bagvæggen og som ikke er hysteriske over placering tæt på hjørner.

    Gerne både gulv- og standermodeller.

    På forhån tak.

    Hallo Brian M.

    Jeg kan ikke annet enn å tispe om Intelligent Sound IS 6 Pro Mk II+. Disse låter helt fantastisk med kun 10 cm fra bakvegg :)

    IS 6 Pro Mk II +.jpg


    Mvh.
    Maxtor
     

    Brian M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    283
    Antall liker
    22
    Vil i foreslå mig højttalere som trives godt meget tæt på bagvæggen og som ikke er hysteriske over placering tæt på hjørner.

    Gerne både gulv- og standermodeller.

    På forhån tak.

    Hallo Brian M.

    Jeg kan ikke annet enn å tispe om Intelligent Sound IS 6 Pro Mk II+. Disse låter helt fantastisk med kun 10 cm fra bakvegg :)

    Vis vedlegget 246526

    Mvh.
    Maxtor
    Ser interessante ud.

    Hvad er det for nogle stativer de står på?
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Hallo Brian.

    Mine IS 6 Pro Mk II+ står på et sett open frame stativer laget av Apollo HiFi Furniture. De er noen år gamle, men fungerer så godt at jeg ikke har klart å finne noen erstattere :)

    Mvh.
    Maxtor
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Ikke problem å finne høyttalere som står tett inntil veggen. Dynaudio bla har propper til å putte i bassrefleksåpningen. Hvis de i tillegg skal stå i hjørnene, velg høyttalere som ikke går for langt ned i bassen. Det risikerer muligheter for stående bølger.

    Men forvent ikke å få god tredimensonalitet! Det er nemlig fysisk umulig med refleksjonsflater så tett på høyttalerne. Siden refleksjoner fra veggen får så liten tidsforsinkelse iforhold til direktelyden blir ørene våre lurt til å tro at at refleksjonslyden ikke er romklang men direktelyd. Dette griser til lydbildet så mye at man kan glemme alt som minner om high end lyd. Derfor er det liten vits i å bruke særlig mye penger på hverken elektronikk eller høyttalere...
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.245
    Antall liker
    2.774
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Se også på whardale ,for eksempel Diamond 9-1 , de har laget høytalere leeeeenge og har høytalere som imponerer i forhold til pris og som er lette å plassere , les gjerne what hifi , de har bruk bare rewievs
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.213
    Antall liker
    10.764
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mye god 3dimensjonalitet og highend lyd selv om diverse HT står nært bakvegg/hjørner etc. Men en må være varsom med valget og forske endel på toe-in etc.
    Klipschhorn, Audio Note, Guru, Wilson Duette etc..
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ikke problem å finne høyttalere som står tett inntil veggen. Dynaudio bla har propper til å putte i bassrefleksåpningen. Hvis de i tillegg skal stå i hjørnene, velg høyttalere som ikke går for langt ned i bassen. Det risikerer muligheter for stående bølger.

    Men forvent ikke å få god tredimensonalitet! Det er nemlig fysisk umulig med refleksjonsflater så tett på høyttalerne. Siden refleksjoner fra veggen får så liten tidsforsinkelse iforhold til direktelyden blir ørene våre lurt til å tro at at refleksjonslyden ikke er romklang men direktelyd. Dette griser til lydbildet så mye at man kan glemme alt som minner om high end lyd. Derfor er det liten vits i å bruke særlig mye penger på hverken elektronikk eller høyttalere...
    For det første vil en høyttaler som er beregnet til å plasseres inntil frontvegg (ja, det heter ikke bakvegg) eller hjørnet være tunet/EQet for det. Faktum er at den gjerne har litt mindre stående bølger i mange tilfeller siden en slik plassering passer godt til monopoler.

    Det vil ikke nødvendigvis komme refleksjoner fra nærliggende vegger. Det avhenger av spredningsmønsteret til høyttalerne. Derimot mister man den visuelle dybden. Når øynene ser stor avstand til fronveggen, så føler man også dybden øker. Denne visuelle holografien forsvinner når man lukker øynene og da er det dybden fra andre områder (forvrengning, lavt støynivå osv.) som står igjen.

    Personlig hadde jeg valgt hjørnehorn.
    fb3dd819_vbattach77224.jpeg

    1145739731.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Så har men On wall høyttalere. Er ikke sikkert det er noe spennende men... Gallo har også noen som trives på veggen, men der må man ha en liten subwooer til.
     

    comstedt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.10.2010
    Innlegg
    184
    Antall liker
    18
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har aktiva ATC som bakhøjtalere disse er kanske 7-10cm fra vegg. Di fungerer bedre en mye som varit betylig dyrere. Allt ant jeg har hatt bak har vart bedre når det kommit ut hvertfall 10-20cm. Men lyden blir helt anorledes når noe er så nær veggen.

    Min erfaring er at det meste som nemns her som bra nær veggen spiller bedre når det får lit avstånd fra den... samtidigt ikke lange avstånd
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn