Grundig blindtest av strømkabler

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.894
Antall liker
13.939
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Strammere bass, svartere bakgrunn, mer kontrast, større rom, ......
Alt dette kommer fra 1,5 meter strømkabel som går mellom stikkontakten og nettbrønnen.
Joda, vi vet at det er mange lange strekk før vi kommer til denne siste halvannen meteren.
Joda, vi vet at det er tynne billige greier innenfor nettbrønnen.

Likevel er det ikke mulig å åpne for litt tankevirksomhet og nysgjerrighet rundt at dette kan befinne seg til en stor grad inni hodene våre?
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.894
Antall liker
13.939
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Disse trådene ender bare i krangling...de såkalte " troende" som skeptikere sier, og skeptikerne selv, de selvutnevnte fasitfolka. 2 leire som er oppskriften til popocorn emner og aldri enes om noe
Helt enig. Selv om jeg har skiftet side i "konflikten" så er det tydelig at det vanskelig kan bli enighet her. Jeg tror heller ikke på noen tilnærmet løsning før de som hører forskjeller setter seg ned for å prøve ut disse forskjellene uten øynene åpne. Trenger ikke være vitenskapelige tester, det holder å lytte til noe uten å vite hva du lytter til.

Har spurt deg to ganger om hvilken måte du blindtestet på da Audioquest vant, men begge ganger ble du borte og kom ikke med noe svar.
Åpner du ikke for å dele dine erfaringer så kan du ikke forvente å omvende noen skeptikere heller.

mvh
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.135
Antall liker
9.452
Er det noen strømleverandør som er å anbefale fremfor andre? Det må vel være forskjell på strøm fra vannkraftverk og f.eks. atomkraftverk?
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.894
Antall liker
13.939
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Er det noen strømleverandør som er å anbefale fremfor andre? Det må vel være forskjell på strøm fra vannkraftverk og f.eks. atomkraftverk?
Palvig og Duelund nevnte en dame som kunne høre forskjell på en kassett om den var innspilt på kullkraft eller atomkraft. Tror det var slik at nettledningen måtte gå gjennom en fuktig trekloss for at ho skulle kunne klare dette trikset. Tror ho het Enid? Tøff dame!
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Disse trådene ender bare i krangling...de såkalte " troende" som skeptikere sier, og skeptikerne selv, de selvutnevnte fasitfolka. 2 leire som er oppskriften til popocorn emner og aldri enes om noe
Helt enig. Selv om jeg har skiftet side i "konflikten" så er det tydelig at det vanskelig kan bli enighet her. Jeg tror heller ikke på noen tilnærmet løsning før de som hører forskjeller setter seg ned for å prøve ut disse forskjellene uten øynene åpne. Trenger ikke være vitenskapelige tester, det holder å lytte til noe uten å vite hva du lytter til.

Har spurt deg to ganger om hvilken måte du blindtestet på da Audioquest vant, men begge ganger ble du borte og kom ikke med noe svar.
Åpner du ikke for å dele dine erfaringer så kan du ikke forvente å omvende noen skeptikere heller.

mvh
Beklager det, jeg har rett og slett glemt det ut..Føler det er så langt å skrive om blindtesten, men enkelt gjorde vi det slik ang høytalerkabler :
Alle kabellengder var 3 meter og hadde bananende, singlewire.
2 par billige i klassen 2 til 400 kr, et mellomsett til 4500 og audioquest, da mine Volcano..husker ikke nypris på dem, men dyrt.

Vi gikk igjennom 2 omganger, der kabler kunne skiftes i 4 omganger hver av dem. La meg si at ingen visste om det faktisk ble skiftet kabler i det hele tatt da, samme kabler kunne likså godt stå på igjennom 8 tester.
Grunnet dekking med sort velurteppe der kabler kunne vise, var det umulig å se kabler både på sidene og bak anlegg. Jeg satte på meg headsett med musikk hver gang noe ble skiftet, så jeg ikke hørte noe. ( Så selvfølgelig i motsatt retning, glemte si det).
Alle komponenter ble skrudd av og på, for nullstilling av magnetfelt. Samme volum på sanger hele tiden
Samme sanger fra Yello Touch album, nr 5 og 14.
Jeg skrev ned mellom hvert sett hva jeg tenkte var kabler som ble brukt.
Av 8 skifter som jo tar litt tid, hadde jeg 80 % korrekt av hva jeg skrev ned. De 20% jeg hadde feil, var imellom de billigste jeg ikke klarte høre forskjell på. I alle tilfeller hvor Volcano spilte, hadde jeg rett. Dette hørtes særlig godt ved at bass hørtes mye mer naturlig ut, mer finslipt og korrekt, samtidig som bakgrunn ga en mye mer ro i lydbildet, et landskap bestående mer av mikrodetaljer og naturlige stemmer samt instrumentgjengivelse. ( Min nåværende K2 er langt overlegen Volcano)
Det jeg visste måtte være de billige, ga mer "ekko" i lyden..det føltes mer mekanisk/kunstig og klarte ikke stemmer som føltes troverdig, samtidig som bass var mer boomy og ikke like stram, korrekt ( i det jeg oppfatter som korrekt).
I alle tilfellene klarte også vedkommende kamerat og plukke ut Volcano.
Det var ingen måte vi kunne se eller vite hva som var hva ved avspilling og eller se/høre om ting i det hele tatt ble skiftet ( Noe det ble i alle tilfellene).
Placebo er totalt utelukket, samme med Tro eller Føleri. Dette hørte vi enkelt og greit, som reelle forskjeller til det bedre.
Kunne fint levd med de billigere jeg, men jeg fikk et godt bruktkjøp på Volcano, det samme siden med K2..som løftet anlegget veldig opp lydmessig. Mulig jeg har glemt ut enkelte detaljer, men prøvde nå beskrive litt uansett
 
Sist redigert:

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Hopper på tynn is uten å kunne svømme,men får vel ymte meg litt som tidsfordriv i påsken


Dersom en ser på dette utsagnet fra innlegg # 23


A primary source of audible sonic degradation is caused by the power supplies in our audio/video components

Her er et eks.Målingen er foretatt over dedikert stikk til stereoen.

Alle "Fail",utenom 23 og 25 er forårsaket av CD,tuner,pre og power.


DEN%20~1.JPG


De fleste er vel kjent med begrepet dårlig kontakt,oksydering,
overgang fra kobber til aluminium etc.


Utsagn fra samme innlegg.


The transition between the various metals used in a power cable and it's connectors can cause electromagnetic reflections and diode-like rectification of the noise impulses as they propagate away from the power supply


Dette kan forekomme fra nettet (også sentralnettet) og frem til trafo internt i forsterker.


Her forsøkes det å rette på en alvorlig feil,"etter-stramming" av klemmer.


klemmer.jpg



Distortion
(PIM) was of little concern to the
connector designer. Until five years
ago, most connector engineers had
never heard of the phenomenon.


Causes: As stated earlier, in the
general sense, non-linear mixing
causes the generation of PIM.
Specifically, there are 3 major causes
of PIM in passive devices:

1. Poor contact junctions
2. Components made with, or plated
with materials that exhibit some
level of hysteresis
3. Contamination
Contact nonlinearities occur when a
current carrying contact zone becomes
separated. This usually occurs on a
microscopic level and can be due to
insufficient contact pressure, irregular
contact surfaces, oxidation causing a
metal/oxide junction, contact impurities
or corrosion. This small separation of
contact surfaces can generate a
voltage potential barrier, where electron
tunneling (known as the diode effect) or
microscopic arcing may take place
resulting in a nonlinear voltage to
current ratio.

The use of ferromagnetic materials
such as nickel or steel within the
current path, especially at high power
levels, can also generate PIM due to
the nonlinear voltage to current ratio
and hysteresis effect of these materials.

Contaminants such as metal particles
from machining operations that touch
current carrying surfaces can also
cause intermittent nonlinearities,
generating PIM.




Dette kan jo være relevant.De går jo større strømmer på primærsiden av en audio trafo
en i signal kjeden.

Fra samme innlegg

If the power cable presents a high impedance to these signals they will be reflected back into the power supply where they will intermodulate


The sonic effects of this include: high background noise levels, blurred or slurred transients and a general lack of clarity and purity of the sound or visual image

Dette koster vel litt også

. Esthetics is also important especially when the system is located in a beautiful home.


ref.til bilde av disse to trafoene.Størelse betyr noe.

10mm2 i fordelingskapet.16A dedikert kurs med 2.5mm2 frem til stikk,
og 0,75mm2 svart lakris......


Da burde denne ohm-fyren hvert plassert en plass til på bildet

STRMOP~1.JPG



 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.894
Antall liker
13.939
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Da er det bare å bøye seg i hatten, Virgolate, du og kameraten din har klart det som ingen andre noensinne har vært i nærheten av!
80% rett av 8 bytter blir sånn ca feil i 1,6 ganger av byttene ;)
4 sett kabler som ble byttet eller ikke ble byttet, og du skrev ned hvilke kabler du mente det var som spilte, hele tiden i uvisse om det var samme kabel eller en av de andre. Det er helt utrolig bra gjort.
Forstår ikke helt hvorfor folk mener abx er en elendig protokoll som ikke egner seg til å påvise forskjeller, det du har gjort er jo mye vanskeligere.
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Takk for det RoDa:)
Jeg, vi syntes det ikke var så vanskelig, og jeg kjenner flere som har 100% korrekt i så og si helt like tester...uten å virke arrogant eller overlegen. I noen av disse testene var vi flere enn 2 også.
Forøvrig klarte jeg ikke det samme med ca like dyre kabler av forskjellig merke, som avstanden/forskjellen mellom dyrt og billig.
På samme måte som det var vanskelig å høre forskjell i det hele tatt på de billige. På kun dyre kabler testing var det mer på en slags følelse av hva som var hva/hva jeg foretrakk da og prosentutfallet varierte mye mer.
Forskjellen som jeg nevnte mellom billige og dyre, var ikke nødvendigvis dag og natt, men nok til at jeg ville bruke noen ekstra $ på det jeg tross alt visste/hørte var bedre låtende. Men selvfølgelig, forsvarer jeg prisen på de langt dyrere kabler vs de billige..nei..det er selvfølgelig altfor dyrt, derfor er det kjekt/viktig å ha et bruktmarked hvor mye bra kan plukkes ut:)
 
Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
8 bytter er sånn cirka 2.75 runder i ABX.
Da er det et stykke igjen til 12 riktige. Det er der min kritikk mot ABX er.
Bra folk tester selv og klarer å påvise forskjeller for egen del!:)
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.855
Antall liker
38.615
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Skjønner ikke problemet med en abx test,hører man forskjell så hører man forskjell(eller ikke)

mvh
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
8 bytter er sånn cirka 2.75 runder i ABX.
Da er det et stykke igjen til 12 riktige. Det er der min kritikk mot ABX er.
Bra folk tester selv og klarer å påvise forskjeller for egen del!:)
Jeg skjønner det.
Men tro meg, 8 bytter er en god del arbeid ;)
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.894
Antall liker
13.939
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
8 bytter er sånn cirka 2.75 runder i ABX.
Da er det et stykke igjen til 12 riktige. Det er der min kritikk mot ABX er.
Bra folk tester selv og klarer å påvise forskjeller for egen del!:)
Tullball ;)
Det Virgolate og hans kamerat - som vi ikke vet om hadde headset med musikk på og hodet vekk som Virgolate - gjorde er jo X X X X X X X X med 4 forskjellige kabler.
Da blir ABX med kun to kabler barneskirenn.

mvh
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
testen var helt lik for ham, med hodesett og musikk og snudd vekk:)
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
8 bytter er sånn cirka 2.75 runder i ABX.
Da er det et stykke igjen til 12 riktige. Det er der min kritikk mot ABX er.
Bra folk tester selv og klarer å påvise forskjeller for egen del!:)
Tullball ;)
Det Virgolate og hans kamerat - som vi ikke vet om hadde headset med musikk på og hodet vekk som Virgolate - gjorde er jo X X X X X X X X med 4 forskjellige kabler.
Da blir ABX med kun to kabler barneskirenn.

mvh
Ække det vet du, men jeg skal HVERTFALL ikke kritisere noen andres blindtest. ;)
Min kritikk av ABX går ut på at det skal for mye til for å få et vitenskapelig godkjent resultat.
Så vidt jeg vet finnes det mange liknende tester med liknende flotte resultater som Virgolate har fått til, men passerer ikke vitenskapens nåløye og blir derfor underkjent.
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Som sagt kjenner jeg en del som kunne sagt det samme som meg, og som har mye mer fartstid i disse anliggender enn meg..men noen av disse har aldri giddet bruke ekstra penger for å betale for forskjellene, eller kun gått for kabler som kun koster noen skarve lapper mer..og de er fornøyde, lik det jeg sa, ang at jeg fint kunne levd med billige også...men igjen, det er bare penger, må brukes på noe mens vi lever.
Andre igjen av disse bekjente er i det som tilogmed jeg kaller en type "galskapsverden"..syns det er litt herlig med slike personer..jeg er sånn midt imellom.
Men ingen av disse har orket bruke tid på forum og debatter. De sier beviselige ligninger er en ting, praktiske tester en helt annen. Jeg tror begge verdener fint kan ha plass i forum som dette, selv om en ikke alltid trenger være enig
 

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Innlegg
944
Antall liker
315
Sted
Trondheim
Hopper på tynn is uten å kunne svømme,men får vel ymte meg litt som tidsfordriv i påsken


Dersom en ser på dette utsagnet fra innlegg # 23


A primary source of audible sonic degradation is caused by the power supplies in our audio/video components

Her er et eks.Målingen er foretatt over dedikert stikk til stereoen.

Alle "Fail",utenom 23 og 25 er forårsaket av CD,tuner,pre og power.


Vis vedlegget 255420

De fleste er vel kjent med begrepet dårlig kontakt,oksydering,
overgang fra kobber til aluminium etc.


Utsagn fra samme innlegg.


The transition between the various metals used in a power cable and it's connectors can cause electromagnetic reflections and diode-like rectification of the noise impulses as they propagate away from the power supply


Dette kan forekomme fra nettet (også sentralnettet) og frem til trafo internt i forsterker.


Her forsøkes det å rette på en alvorlig feil,"etter-stramming" av klemmer.


Vis vedlegget 255421


Distortion
(PIM) was of little concern to the
connector designer. Until five years
ago, most connector engineers had
never heard of the phenomenon.


Causes: As stated earlier, in the
general sense, non-linear mixing
causes the generation of PIM.
Specifically, there are 3 major causes
of PIM in passive devices:

1. Poor contact junctions
2. Components made with, or plated
with materials that exhibit some
level of hysteresis
3. Contamination
Contact nonlinearities occur when a
current carrying contact zone becomes
separated. This usually occurs on a
microscopic level and can be due to
insufficient contact pressure, irregular
contact surfaces, oxidation causing a
metal/oxide junction, contact impurities
or corrosion. This small separation of
contact surfaces can generate a
voltage potential barrier, where electron
tunneling (known as the diode effect) or
microscopic arcing may take place
resulting in a nonlinear voltage to
current ratio.

The use of ferromagnetic materials
such as nickel or steel within the
current path, especially at high power
levels, can also generate PIM due to
the nonlinear voltage to current ratio
and hysteresis effect of these materials.

Contaminants such as metal particles
from machining operations that touch
current carrying surfaces can also
cause intermittent nonlinearities,
generating PIM.




Dette kan jo være relevant.De går jo større strømmer på primærsiden av en audio trafo
en i signal kjeden.

Fra samme innlegg

If the power cable presents a high impedance to these signals they will be reflected back into the power supply where they will intermodulate


The sonic effects of this include: high background noise levels, blurred or slurred transients and a general lack of clarity and purity of the sound or visual image

Dette koster vel litt også

. Esthetics is also important especially when the system is located in a beautiful home.


ref.til bilde av disse to trafoene.Størelse betyr noe.

10mm2 i fordelingskapet.16A dedikert kurs med 2.5mm2 frem til stikk,
og 0,75mm2 svart lakris......


Da burde denne ohm-fyren hvert plassert en plass til på bildet

Vis vedlegget 255425


Joda ohm-fyren skulle ikke bare vært ett sted til, men overalt.

I et vanlig stereoanlegg går det små strømmer på primærsiden. Er man i tvil om bedre/tykkere strømkabler kan gi et ekstra løft kan man jo prøve med 10m lampettledning først. Tror ikke det er mange som vil merke forskjell. Kanskje særlig ikke med klasse A hvor det riktignok går vesentlig mer strøm, men til gjengjeld er strømtrekket rimelig konstant.

Dersom jeg skal ha et åpent sinn mhp betydning av strømkabler, må det være dersom man ser på et system med flere komponenter som er koblet sammen med signalkabler og strømkabler. At dyre kabler skal ha generell positiv effekt på de (for ekspertisen) kjente fenomenene man har i et slikt system (støy, refleksjoner, jordsløyfer ++?) er utopi. Det er ikke utenkelig at en kabel med viss impedans kan ha positiv hørbar effekt i et slikt system, men det er like sannsynlig at denne kabelen kan kjøpes hos Biltema som hos Nordost.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Hei

Litt lesestoff i påsken


RF interference rejection by mains cables?


As a result, the mains cable actually in UK domestic systems often have three wires, not two. This means we have can various modes of propagation for unwanted RF interference. e.g. you may get RF voltages between live and earth or earth and neutral rather than live and neutral. These pairings may have different source impedances or be presented with different impedances when they reach the audio equipment. The usual analysis of a two conductor transmission system like an RF ‘twin feed’ also tends to assume that the signal is balanced. i.e. that the voltages on the two conductors vary in opposition. So when there is a given voltage on one conductor, the voltage on the other is equal equal in size, but opposite in sign. But in reality the mains 50Hz potential is unbalanced, and that may apply to some RF interference.

Because of factors like the above the situation is likely to be quite complex, and can be expected to vary from one domestic setup to another. All this introduces variables which mean that the results obtained by a maker of cables in simple live-neutral test bench measurement may not cover all domestic cases. As with the question of the wall socket and PSU RF impedances it is essentially impossible to decide on this without someone first having published the results of a large series of measurements on the situations in UK homes so we can know what ‘target’ a cable maker should be aiming to deal with! And any individual would then need to determine if their home is different to the norm.


https://www.google.no/search?q=jim+lesurf+audio&oq=Jim+Lesurf&aqs=chrome.1.69i57j0l2.12057j0j8&sourceid=chrome&es_sm=122&ie=UTF-8
 

Audiomann

Medlem
Ble medlem
04.10.2009
Innlegg
23
Antall liker
28
Alltid interessant å lese nedsettende innlegg fra selvoppnevnte bedrevitere som ikke hører så godt.
Kan ikke dere som ikke hører forskjell på kabler enten oppgradere anlegget eller bare innrømme at hørselen ikke er like bra som våres??
Så du mener at dere som hører forskjell på kabler har bedre hørsel enn andre?

DET har faktisk (i motsetning til det meste hos anti kablistene) ikke med MENING å gjøre. Det sier seg vel selv.
 

TANDBERGEREN

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2013
Innlegg
314
Antall liker
93
Sted
Fosser
Alltid interessant å lese nedsettende innlegg fra selvoppnevnte bedrevitere som ikke hører så godt.
Kan ikke dere som ikke hører forskjell på kabler enten oppgradere anlegget eller bare innrømme at hørselen ikke er like bra som våres??
Så du mener at dere som hører forskjell på kabler har bedre hørsel enn andre?

DET har faktisk (i motsetning til det meste hos anti kablistene) ikke med MENING å gjøre. Det sier seg vel selv.

Interessant betraktning.
Skal man forholde seg saklig til noe slikt som dette?
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.855
Antall liker
38.615
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Alltid interessant å lese nedsettende innlegg fra selvoppnevnte bedrevitere som ikke hører så godt.
Kan ikke dere som ikke hører forskjell på kabler enten oppgradere anlegget eller bare innrømme at hørselen ikke er like bra som våres??
Så du mener at dere som hører forskjell på kabler har bedre hørsel enn andre?

DET har faktisk (i motsetning til det meste hos anti kablistene) ikke med MENING å gjøre. Det sier seg vel selv.

Interessant betraktning.
Skal man forholde seg saklig til noe slikt som dette?
Meget Interessant

mvh
 

TANDBERGEREN

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2013
Innlegg
314
Antall liker
93
Sted
Fosser
Interessant betraktning.
Skal man forholde seg saklig til noe slikt som dette?
Ja. Det er det verste vi kan gjøre mot dem. De hater det, fordi det skaper så dårlig stemning. :)

Noen ganger, ikke alltid, men noen ganger, så må jeg rett og slett finne en krok å sitte i.
Bare noen minutter av gangen. Jeg ble sittende i den kroken en liten stund i dag også.
Verker noe så indelig i "sixpack'en" etterpå, men det får jeg vel bare tåle.

Til å være påstått halvdøv, syns jeg forøvrig mine ører fungerer aldeles fortreffelig i grunn.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Bevissthetsinntrykkene oppstår ikke i sanseorganene, men i hjernen

Hei

Det har nok ikke noe med om en er halvdøv eller ikke.

Har enkelte ganger hvert borti diskusjoner om hvilken farge det er på enkelte ting,
vi ble heller ikke der enige.

Det samme gjelder bøker.Noen vektlegger helt andre avsnitt og sitater enn andre.
Noen ganger kan det virke som om personene har lest to forskjellige bøker.

Noe av det samme kan en oppleve ang. film.

Diskusjonen kan til tider bli svært vanskelig når to personer er i samme rom
og hvor den ene skal demonstrere en "ulyd",men den andre ikke er i stand
til å oppfatte denne "ulyden".Da blir det ikke lett å komme videre.

For enkelte skal gitaren være svært sur før de hører at noe er galt,
for andre er en gitartuner heller ikke godt nok.


sanseorganer – sanseorganer hos dyr – Store norske leksikon

I menneskelig sammenheng betegnes ofte høre- og synsorganer som «høyere» sanseorganer, da de er av større betydning for vår erkjennelse av omverdenen enn de øvrige sanseorganer og formidler så vel kvantitativt som kvalitativt en meget nøyaktigere erfaring. Bevissthetsinntrykkene oppstår ikke i sanseorganene, men i hjernen, inntrykkenes bevisste vurdering beror på de tilhørende hjernesentras utvikling og virksomhet.
 

TANDBERGEREN

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2013
Innlegg
314
Antall liker
93
Sted
Fosser
For min del har dette med sanseinntrykk å gjøre med reelle slike kontra slike som en må bli "gjort oppmerksom på".

Jeg har hatt stor glede innen musikk og sang, nå etterhvert også som utøvende, og har relativt sjelden hatt vansker med å høre denne "sure gitaren".
Andre "ulyder" har jeg heller ikke hatt vansker med å detektere heller. Som at en gitarist griper E-strengen på forskjellige måter gjennom en låt?

Så jeg er faktisk ikke denne stereotype "kabelhater" som enkelte forlengst har kategorisert meg som.

Jeg var en av disse "kabeltro" en gang i tiden.
Jeg var en av disse "SEB skriver kun sannheten" en gang i tiden.
Jeg var en av disse som var overbevist om at det alltid fantes feil i mine anlegg, og kabler fikk ofte skylda når jeg ikke kunne pinpointe noe annet.

SÅ fikk jeg en form for åpenbaring, som fortalte meg mer enn alt annet av lytting jeg SELV hadde utført.
Og det interessante var jo nettopp dette at det slett ikke var resultatet av MIN lytting som ble utslagsgivende.
Derimot en gruppe andre mennesker som motbeviste en teori som den gangen var gjeldende, og som i akkurat det øyeblikket ikke handlet om kabler.

For min del så endret lyttemønsteret seg fra å være dette subjektivt aksepterte der vi "alle" hørte akkurat dette som vi ble fortalt at vi hørte,
til en langt mer objektiv og kritisk måte å lytte på. Resultatet: Kabelforskjellene var de første som forsvant. Man fikk også et åpnere syn på hvordan klangbalansen i de forskjellige forsterkere faktisk hadde klare innvirkninger på den totale opplevelsen av musikk. Særlig i det øyeblikket fokuset på hvilke komponenter som satt i forsterkerne ble fjernet. For jeg må si det er underlig hvordan våre sanseapparater påvirkes av alt dette om at "alt skal være riktig". Befriende rett og slett.
Og som en virkelig bonus fikk jeg dette: Fornyet glede over å kunne nyte musikken, uten tanke på hva det faktisk er for utstyr som formidler den.

Tror du jeg vil bytte tilbake til å tro på alskens slangeoljeprodusenter? Noensinne?

Og som erklært halvdøv, så må jeg si jeg storkoser meg.

Og for farger sin del: Hva fargen er benevnt som betyr lite. Opplever du fargene som vakre, tjener de sin hensikt.
Og skulle det være fargesjatteringer i bildet som ikke burde være der: Jo takk, jeg ser de også, hele veien boka ut.
 
  • Liker
Reaksjoner: KJ

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.529
Antall liker
35.425
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
For min del så endret lyttemønsteret seg fra å være dette subjektivt aksepterte der vi "alle" hørte akkurat dette som vi ble fortalt at vi hørte, til en langt mer objektiv og kritisk måte å lytte på. Resultatet: Kabelforskjellene var de første som forsvant. Man fikk også et åpnere syn på hvordan klangbalansen i de forskjellige forsterkere faktisk hadde klare innvirkninger på den totale opplevelsen av musikk. Særlig i det øyeblikket fokuset på hvilke komponenter som satt i forsterkerne ble fjernet. For jeg må si det er underlig hvordan våre sanseapparater påvirkes av alt dette om at "alt skal være riktig". Befriende rett og slett.
Og som en virkelig bonus fikk jeg dette: Fornyet glede over å kunne nyte musikken, uten tanke på hva det faktisk er for utstyr som formidler den.
Det er nok flere av oss som har gått den veien. Det er befriende å slutte å lytte etter bekreftelse på alt man har blitt fortalt, positivt eller negativt, og heller stille seg selv det enkle spørsmålet: Er det slik, eller er det ikke slik? Deretter er noen av oss også skrudd slik sammen at vi spør om hvorfor det blir slik, og har en viss moro av å dele de svarene vi kommer frem til med andre. Enten de liker det eller ikke. :)
 
V

vredensgnag

Gjest
Siden han ofte blir nevnt:

I wonder why I wonder why. I wonder why I wonder. I wonder why I wonder why I wonder why I wonder! —Richard Feynman.
 
Topp Bunn