Grado eller Shelter

Arcturus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2006
Innlegg
150
Antall liker
28
Sted
Vestfold
Jeg har en RPM5 med Rega bias2 som fulgte med spilleren og ønsker å oppgradere lyden.

Ut i fra det jeg har lest om pickuper av tester, er det foreløpig Grado gold, eventuelt Platinum og Shelter 201 som er alternativene.

En test plasserte Shelter i klasse med Grado Platinum, og jeg lurer på om det er noen her som har prøvd disse pickupene og kan fortelle litt mer om hvordan de er i forhold til hverandre.
 

Arcturus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2006
Innlegg
150
Antall liker
28
Sted
Vestfold
Da har jeg valgt Shelter 201. Det skal bli spennende å høre hvordan den spiller.
 

draapen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2007
Innlegg
419
Antall liker
9
Gratulere med ny pu.

Hadde vært moro om du hadde skrevet litt om den når du har fått prøvd litt,har samme spiller selv som jeg vurderer å bytte pu på...

Mvh
 

Arcturus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2006
Innlegg
150
Antall liker
28
Sted
Vestfold
Jeg kan gjøre et forsøk. Det blir i så fall en sammenligning med det som står på spilleren nå.
Det er en Rega Bias 2. Denne er jo også endel billigere så man skal vel ikke bli veldig overrasket om jeg synes den nye er bedre. Så må det justeres og spilles inn.

Vær tålmodig med meg, jeg har hatt 15 års vinylpause og dermed er jeg litt rusten i hva jeg kan, så ting kan ta tid. :)
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
den sheltern der er ikke dum nei.....grattis.
 

Arcturus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2006
Innlegg
150
Antall liker
28
Sted
Vestfold
Pickupen (Shelter 201) kom i posten på lørdag og jeg har spilt noen timer på den og selv om den har en del timer igjen til den er innspilt kan jeg allerede si at jeg liker den lyden jeg hører.

Det er nok urettferdig å sammenligne med Rega Bias 2, men Shelter 201 er bedre på alle punkter så vidt jeg kan høre.
Lyden er mer detaljert, glattere, går dypere, er mer dynamisk og slagkraftig. Det er lett å høre at det er stor forskjell på platene. På enkelte plater kan man også lett høre at miksekvaliteten varierer fra låt til låt.

Det virker som om denne pickupen er en svært heldig match med Project RPM5.

Rega har også litt lettere for å slite med støv i rillene enn denne Shelteren.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.718
Antall liker
7.977
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Artig å høyre at du er fornøgd med Shelter 201, og at han passar så godt med ein relativt rimeleg platespelar/arm-kombinasjon. Har ikkje fått høyre 201 sjølv, men det ryktest stadig at det er eit godt kjøp. Finnest det norsk importør av Shelter for tida?
 

Arcturus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2006
Innlegg
150
Antall liker
28
Sted
Vestfold
hifi-stasjonen selger disse pickupene.
Jeg tror RPM-5 duger til enda dyrere pickuper, men den må matches med de som har relativt høy kompliance.
 

Arcturus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2006
Innlegg
150
Antall liker
28
Sted
Vestfold
Jeg har hatt lit mer tid til å bli kjent med pickupen som sikkert skal ha enda flere timer på seg før alt er på plass.

Nå er det en stund siden jeg spilte på Rega-pickupen, så mine sammenligninger blir nå mer aktuelle i forhold til de andre signalkildene jeg har. Den ene signalkilden min er en Tandberg 4035 og en PS3 (med ordentlig hjemmesnekret analog signalkabel). Jeg har Radka Toneff, Fairytails både som nypresset vinyl og på CD.

På denne platen har jeg lagt merke til noen forskjeller.

Tandbergen som er kanskje 14- 15 år gammel, er snill og glatt i lyden, litt for glatt pianoets overtoner kommer ikke ordentlig frem, dynamikken er begrenset både i klaver og stemmegjengivelse. Posisjonering av instrumenter er veldig bra. Bra lyd, men litt kjedelig.

Shelter 201 på RPM5 og Parasound RIAA (Som har fått seg nye opamper OPA627 og AD8620): Her er det virkelig nærhet og nerve i stemmen til Radka Toneff, Følelser, måten hun bruker stemmen på kommer veldig tydelig frem. Pianoet har også en utrolig dynamikk og en fortreffelig måte å presentere overtoner på. Det er ikke snilt og glatt, men føles veldig ekte. (Jeg må også prøve å justere den litt bedre slik at den sporer mer perfekt.) Det er med dette oppsettet jeg glemmer tid og sted, og det er en viktig faktor for meg. Jeg har også lagt merke til at oppsettet avslører dårlig miksing på endel plater, men får belønning når opptaket er veldig bra. Lyden virker også å være veldig avhengig av hvilken kabel jeg bruker fra platespiller til RIAA. Her skal jeg eskerimentere mer.

PS3: Denne med riktig innstilling av bitmapping (Jeg bruker type 3), gir en lyd som dynamisk og tonalt sett er nærmere Shelter 201 enn det Tandbergen er. Jeg vil vel påstå at her er det mye som er likt. Pianoet er gjengitt med veldig bra dynamikk, stemmen er der i sin prakt og med nerve, men nærheten og de noe av mikrodynamikken er litt dårligere enn Shelteren. Plassering av stemme og instrumenter er litt mindre tydelig tegnet enn med Shelter 201 og Tandberg.

Jeg kan sikkert komme med mer etterhvert som jeg erfarer ting og pickupen blir mer innspilt. En Dacmagic fra Cambridge er bestilt og da blir det spennende å se hvordan det går.
 

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Innlegg
248
Antall liker
5
Gratulerer!! Det virker som du er fornøyd. Har lenge lurt på denne pickupen selv. Har en rega p25 med en origin live modda rb300 arm. Er litt usikker på om det vil matche.
 

Arcturus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2006
Innlegg
150
Antall liker
28
Sted
Vestfold
thorgir666 skrev:
Gratulerer!! Det virker som du er fornøyd. Har lenge lurt på denne pickupen selv. Har en rega p25 med en origin live modda rb300 arm. Er litt usikker på om det vil matche.
Ja, jeg er veldig godt fornøyd og jeg synes at de omtalene jeg leser rundt omrking på nett stemmer med det jeg opplever.

Jeg er sikker på at platespilleren din er god nok, men det kommer vel også an på hvordan tonearmsmassen klaffer med stivheten til pickupen. Det er mulig jeg har et gammeldags syn på ting, men jeg mener at en pickup gjerne kan koste mer enn selve platespilleren og at det er her det er mest å hente lydmessig.

Jeg kunne ha sjekket det for deg, men når du sier at tonearmen er en modifisert arm, så er det vel ikke så greit å slå det opp. Står det noe om tonearmsmassen i bruksanvisningen din?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Nå har jeg byttet PU, gikk fra Grado Green til Shelter 201 på min RPM 5.

Har bare snurret plater i 10 minutter med Shelter'n men det lover godt :)
 

Arcturus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2006
Innlegg
150
Antall liker
28
Sted
Vestfold
Anonym skrev:
Nå har jeg byttet PU, gikk fra Grado Green til Shelter 201 på min RPM 5.

Har bare snurret plater i 10 minutter med Shelter'n men det lover godt :)
Bare la den spille seg inn, så blir det enda bedre. Pickupen gjør seg godt i denne platespilleren.
Og når jeg endelig investerte i en god protraktor (Feickert), ble det enda bedre. Det er vanskelig å stille inn pickup med disse papp-protraktorene. Det er lett å bomme med overhang.
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Nå er det ikke meningen å svare for andre, men jeg kjøpte min Dr Feickert protraktor hos Big Dipper i Oslo (som har en hi-fi avdeling i tilknytning platebutikken)
 

Arcturus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2006
Innlegg
150
Antall liker
28
Sted
Vestfold
terryboy skrev:
Nå er det ikke meningen å svare for andre, men jeg kjøpte min Dr Feickert protraktor hos Big Dipper i Oslo (som har en hi-fi avdeling i tilknytning platebutikken)
Men jeg har heller ikke noe bedre svar å gi. Jeg kjøpte den også der.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Men jeg ser på nett at det blir hevdet at Shelter 201 er identisk med Sumiko Pearl som koster omtrent halvparten. Nåla er visst det eneste som evt er annerledes.

Noen som har gjort seg opp noen tanker om det?

Min Shelter ga et betydelig løft sammenlignet med AT95 og Grado Green som er de to jeg har brukt tidligere iallfall.
 

Arcturus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2006
Innlegg
150
Antall liker
28
Sted
Vestfold
Ja, det er noen diskusjoner om det rundt omkring

Her er et eksempel
http://www.audiokarma.org/forums/archive/index.php/t-155461.html

Det jeg synes å se som en slags fellesnevner i flere av debattene er :

Waynefi
03-25-2008, 10:26 PM
The 201, while similar to the Pearl is NOT really Pearl. It has a HIGHLY POLISHED NUDE 0.3 x 0.7 Elliptical stylus. The Pearl sports a 0.2 x 0.8 BONDED Elliptical stylus (slighty higher mass). Also, I beleive some minor improvements were made to the internal workings of the Shelter over the Pearl. I have heard both carts and the Shelter is indeed a better sounding cartridge...Tracking and Tracing are far better on the Shelter over it's Pearl sibling.

Joey

I think the link I provided pointed that out. It commented it was not identical, and had some differences. Where they go wrong in my opinion, is essentially they claim that based on the success of their higher end moving coil carts, they have designed their first MM cart. The reality is they bought somebody else's design, and changed the stylus, and MAYBE tweaked the internals.

The claim that it is "designed around the principals of it's bigger brothers" is BS.
Så kan man alltids spekulere i hvor mye mer godlyd får man igjen for en tusenlapp ekstra.
Jeg tror ikke det er så mange som egentlig vet hvordan ting henger sammen.
Begge pickuper tilhører en gruppe relativt rimelige pickuper og det skulle ikke forundre meg om de har valgt samme leverandør og tilfeldigvis samme hus. (Det er kostnadsdrivende å lage eget design og med muligens små serier er det smart å bruke noe som allerede er i markedet).

Men konstruksjon og spesifikasjoner kan jo allikevel variere ut i fra produsentenes smak og filosofi.
 
Topp Bunn