Grace Design m903

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Flere inn- og utganger

    ..
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Balansert jack og XLR <-> ubalansert RCA

    Vet du om det er mulig å kjøpe overganger som tillater at man kobler aktive høyttalere med RCA innganger fra de balanserte utgangene på m903? Og i såfall; hva heter disse kablene (WA6-SE tar opp den ene utgangen som er der)? Alternativt kan jeg koble på to Y-ledd på RCA-utgangen på m903 og kjøre WA6-SE og aktive høyttalere med RCA der, men da kan man ikke operere denne kanalen uavhengig av WA6-SE selvfølgelig.
    Det er to måter å forbinde balanserte og ubalanserte inn- og utganger:
    • Overganger/adaptere
    • Kabler med balansert plugg i ene enden og ubalansert i den andre
    Neutrik Adapter XLR-RCA Jack.jpg

    Neutrik overganger mellom RCA hunn og henholdsvis XLR hann og XLR hunn

    Når jeg har behov for midlertidige koblinger til forsøk el.l., har jeg så langt benyttet XLR<->RCA-overganger + RCA-kabler. Det har fungert bra. Jeg har noen par med slike Neutrik-overganger. De selges bl.a. i musikkbutikker som selger instrumenter, PA-utstyr, studioutstyr m.m.
    Jack_adapter_6,35 mm hann_balansert_RCA_hunn_2_2.jpg

    Overgang mellom 6,35 mm stereo jack hann og RCA hunn

    Med Grace Design m903 vil man isteden ha behov for et par slike overganger (forutsatt at den interne koblingen i overgangen er korrekt).

    De balanserte utgangene på Grace Design m903 benytter 6,35mm stereo jack istedenfor XLR, men lederne er koblet i samsvar med normale standarder. På side 7 i brukerhåndboken finner man koblingsstandard (pinout) og hvordan lederne skal være koblet på kabler med 6,35 mm stereo jack hann og:
    • XLR hann
    • RCA hann
    For mer permanente formål er det naturlig å bruke kabler med korrekt plugg i hver ende. Jeg har f.eks. flere kabler i ulike lengder med 6,35 mm stereo jack hann i en ende og XLR hann i den andre.

    Du trenger altså 2 kabler med én 6,35 mm stereo jack hann i en ende og én RCA hann i den andre. Jeg tror jeg har sett noe slikt, men fant intet akkurat nå. Musikkbutikker som selger instrumenter, PA-utstyr, studioutstyr m.m. er gode steder for slike kabler.

    Skreddersøm i musikkbutikk (eller hjemme)
    4SOUND Hagstrøm i Bergen og andre musikkbutikker som selger instrumenter, PA-utstyr, studioutstyr m.m. har ofte eget verksted. Disse kan også lage kabler etter behov. Ofte reterminerer de ene enden av en ferdig kjøpekabel.

    Eksempel:
    Tidligere i år trengte jeg kryssede XLR-kabler (pinne 2 og 3 er krysset). Verkstedmannen hos 4SOUND Hagstrøm tok en ferdig 3 m XLR-kabel, kappet den i to og terminerte de to nye endene med pinne 2 og 3 krysset. Det hele tok kun noen ganske få minutter inkl. verifisering med elektronisk kabeltester. Jeg betalte (vel) kun for XLR-kabel + 2 (ekstra) XLR-kontakter.

    Hvis man har nødvendig kompetanse og utstyr, kan man selvsagt også lage slike kabler selv basert på en passende signalkabel. Ofte brukes profesjonell mikrofonsignalkabel.
    ..
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Galt om crossfeed generelt og på Grace Design m903

    Krysspost:

    [...]
    På Grace Design m903 finnes det en crossfeed-funksjon som er ment å skape et inntrykk av bredere lydbilde,
    Dette er faktisk galt. Det er snarere tvert i mot, og det gjelder for crossfeedfunksjoner generelt.

    Uten bruk av crossfeed vil hodetelefoner presentere lyden over en vifte på minst 180 grader. Rimeligere hodetelefonoppsett kan dog presentere lyden på en linje mellom ørene og/eller i en liten lydkule inne i lytterens hode.

    Normalt oppsatte og benyttede høyttalere står foran lytteren og presenterer lyden i en langt trangere vifte, muligens 10-90 grader. Det står mer om dette i bruksanvisningen til SPL Phonitor og i diskusjonstråden for foo_dsp_xfeed.

    Funksjonene crossfeed og evt. speaker angle er i større eller mindre grad laget for å etterligne/simulere høyttaleroppsett.

    Det følger av dette at bruk av crossfeed presenterer lyden i en trangere vifte, ikke videre.

    Mange crossfeed-funksjoner er i mange sammenhenger ganske forsiktige/subtile. Det kan derfor være nyttig å overdrive for å få et innblikk i hvordan den virker. Dette kan man gjøre med de som har stillbar crossfeed og evt. speaker angle. Det har f.eks. SPL Phonitor og foobar2000-komponenten foo_dsp_xfeed. Crossfeedeffektens tydelighet varierer, som tidligere skrevet, bl.a. med fonogrammer, hodetelefoner og hodetelefonforsterkere.

    men ved bruk av funksjonen virker lyden nedtonet, bassfokusert og kunstig – en dårlig kombinasjon for begge klokker – crossfeed er derfor ikke benyttet.
    [...]
    m903 reference headphone amplifier

    New crossfeed circuitry is even more useful and includes a gentle compensation to eliminate the perceived loss of low frequency content.
    Crossfeed på Grace Design m903 gir, som ovenbeskrevet, en viss basshevning i tillegg til selve crossfeeddelen. Jeg har funnet ut at denne basshevningen resulterer i en generelt opplevd lydstyrkehevning på 2 dB. Lydstyrken blir altså økt og ikke senket med crossfeed, men den får altså også en viss EQ.

    Kommentarer
    Jeg må typisk redusere lydstyrken med følgende verdier med:

    dB
    Crossfeed (Xfeed) påslått

    2​
    Denne basshevningen kan være gunstig med mange hodetelefoner, spesielt for en del musikksjangre, men ikke nødvendigvis med bassrike hodetelefoner som Denon AH-D7000 og Audeze LCD2.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Hvis noen har behov for å koble «Balanced Line Output, Line Out 2» (se m903 manualen side 5) som er en standard 1/4" TRS connector (stor jack med Tip Ring Sleeve, se manualen side 7) til vanlig ubalansert RCA så finnes det en enkel løsning på Ljudia. Jeg kjøpte følgende, men kabel kan selvsagt kjøpes i andre lengder også.

    Kort sagt: Hvis du skal koble balansert XLR til RCA, så er dette løsningen:
    Art.nr:NavnAntallPris:Sum
    FL04150-H
    FL04 - bal. XLR/M 3 p. > Jack stereo 1,5 m
    235,00 kr70,00 kr
    XGA33-H
    XGA33 - XLR/F 3p. > RCA/F
    262,50 kr125,00 kr
    Linkene fører deg til produktsidene hvor du kan kjøpe delene på ljudia.no.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Testomtaler: Stereophile og HiFi World

    Grace Design har publisert PDF-utgaver av testomtalene i:
    Stereophile-PDFen var borte i en periode.

    Ovennevnte testomtale i svar #95 er nå vevpublisert av:
    [...]
    [...]


    En kommende utgave (muligens juli 2012) av engelske Hi-Fi World skal publisere en (test)omtale av Grace Design m903:
    [...]
    [...]
    Hi-Fi World Volume 22 Number 5 July 2012
    [...]
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Vi to er vel de eneste eierne av dette mirakelet på dette forum?

    Har nå alt koblet opp mot m903, og det fungerer veldig bra. Dog, jeg må skru lyden veldig høyt for å få særlig volum på de aktive billighøyttalerne mine som er koblet til med XLR->RCA. Akkurat dette er litt kjedelig, men det fungerer likevel. Fra PCen spillte det billige 2.1 oppsettet meget høyere.

    Jeg kunne også ønske at m903 hadde muligheten for å stille volumet på de to hodetelefonutgangene uavhengig av hverandre.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    HFS' m903-eiere og separat lydstyrkeregulering for hodetelefonutgangene

    Vi to er vel de eneste eierne av dette mirakelet på dette forum?
    Det er sannsynligvis galt. Bl.a. kjøpte flere HFSere m903 allerede fra første norske importparti som du kan se tidlig i tråden, og jeg antar at achri-d fremdeles har sin som han vel bl.a. benyttet i Fidelity-testen av HiFiMAN HE-500 og HE-6. Dessuten finnes det eiere av Grace Design m902.

    [...]
    Jeg kunne også ønske at m903 hadde muligheten for å stille volumet på de to hodetelefonutgangene uavhengig av hverandre.
    Det har også jeg tidvis ønsket både på denne og andre hodetelefonforsterkere med to utganger, men jeg tror dessverre at det er ganske så få som har det.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Benchmark DAC1 HDR VS Grace Design m903

    Har du noen formening om hvorvidt en overgang til Benchmark DAC1 HDR kan være en oppgradering/nedgradering, eller vil du si at de er ekvivalente?

    Denne har flere coaxiale innganger enn m903, samt XLR og RCA ut. Formfaktor ser ut til å være av samme type. Jeg har ikke kunnet finne noe om hvorvidt denne kan stille styrken på de to hodetelefonutgangene uavhengig av hverandre.

    Et par fordeler er medfølgende fjernkontroll som kan velge kilde - dette i motsetning til m903, hvor man må kjøpe fjernkontroll og ikke har kildevelger på fjernkontrollen.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Grace Design m903 vs. Benchmark DAC1 HDR

    Har du noen formening om hvorvidt en overgang til Benchmark DAC1 HDR kan være en oppgradering/nedgradering, eller vil du si at de er ekvivalente?
    Jeg har kun lest om og altså ikke hørt Benchmark DAC1-serien.

    Har du lest Stereophiles "Grace Design m902 Reference D/A headphone amplifier"? I testomtalen sammenlignes m902 bl.a. med den originale Benchmark DAC1. Mitt inntrykk er (rimelig) likeverdige, men (noe) forskjellige.

    Både Grace Design m903 og Benchmark DAC1 HDR er forbedrede modeller, men det vil ikke overraske meg om ovenskrevne også er gyldig for disse.

    Du har tidligere skrevet noe á la at du kanskje synes Grace Design m903 kan bli for nøytral/for lite varm fordi du ønsker (ekstra) varm lydsignatur. Mitt inntrykk er at Benchmark DAC1-serien er lengre unna dette enn Grace Design m90[23]. Dette er nærmere beskrevet i ovennevnte testomtale.

    Denne har flere coaxiale innganger enn m903, samt XLR og RCA ut.
    Det er en fordel, men den har kun 1 ubalansert analoginngang, ikke asynkron USB og USB støtter maks. 24 bit/96 kHz. Den mangler dessuten AES/EBU hvilket noen vil se som en ulempe og andre en fordel. AES/EBU forsvant ved overgangen fra Benchmark DAC1 USB til Benchmark DAC1 PRE.

    Formfaktor ser ut til å være av samme type.
    Den er litt bredere, men forøvrig rimelig lik. Man kan dessuten velge mellom to farger.

    Jeg har ikke kunnet finne noe om hvorvidt denne kan stille styrken på de to hodetelefonutgangene uavhengig av hverandre.
    Det tror jeg neppe man kan, og jeg vet heller ikke hvordan det er med de analoge utgangene. Hvis du ikke finner noe i brukerhåndboken, kan formodentlig Benchmark svare via e-post.

    Et par fordeler er medfølgende fjernkontroll som kan velge kilde - dette i motsetning til m903, hvor man må kjøpe fjernkontroll og ikke har kildevelger på fjernkontrollen.
    Kildevalg med fjernkontroll er fint.

    Den gang jeg kjøpte Grace Design m903, tror jeg prisen på denne med fjernkontroll var nogenlunde lik Benchmark DAC1 HDR. Dermed gikk det for det samme.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Takk for god gjennomgang. :)

    Du har tidligere skrevet noe á la at du kanskje synes Grace Design m903 kan bli for nøytral/for lite varm fordi du ønsker (ekstra) varm lydsignatur. Mitt inntrykk er at Benchmark DAC1-serien er lengre unna dette enn Grace Design m90[23]. Dette er nærmere beskrevet i ovennevnte testomtale.
    Jeg har funnet ut at bytte av DAC ikke er korrekt måte å endre dette på, da tweaking kan gjøres billigere ved bytte av rør på hodetelefonforsterker. m903 er en keeper, den eneste grunnen til at den byttes ut, vil i såfall være til fordel for noe med flere innganger.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Benchmark DAC1 går notorisk for å være kjøligere enn Grace m902 (og 3?).. Lavry DA11 opplever jeg litt varmere enn jeg husker m902, men jeg har ikke hørt dem sammen, Dog har jeg inntrykk av at folk stort sett skriver noe i den retning når disse nevnes sammen. Skal du ha Dac med mange innganger anbefaler jeg Naim DAC. Jeg savner den faktisk.... 4 toslink og 4 coax - ingen USB - men de fleste interne USB-innganger blir fort utdatert, det er greiere med en separat USB/SPDIF- Det menr i hverfall Naim. Og jeg, egentlig. Med mindre man har liten plasss osv.
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Bryston BDA-1

    [...]
    Skal du ha Dac med mange innganger anbefaler jeg Naim DAC.Jeg savner den.... 4 toslink og 4 coax.
    Bryston BDA-1 har også ganske mange innganger, og så langt jeg vet godt rykte og gode skussmål. USB-inngangen er vel dog ikke det nyeste nye(?) Man kan om ønskelig bruke en asynkron USB->S/PDIF-konverter som støtter USB Audio Class 2.

    Begge disse DAKene er (vel) dog normale fullbreddekomponenter(?)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Verdi og pris(utvikling)samt vs. konkurrenter

    Krysspost:

    [...]
    Kan noen kanskje anbefale en god dacamp til Denon AH-D7000? [...]

    Jeg liker varm og avslappet lyd, med stram bass - men vil også få med meg alt av detaljer i lydbildet.
    [...]
    Jeg tenker og skriver stadig pent om Denon AH-D7000 + Grace Design m903. Det er noe eget og spesielt vellykket med denne kombinasjonen, og det er flere både på HFS og Head-Fi.org som mener at dette er en god kombinasjon.

    [...]
    Jeg har mer enn en gang tenkt følgende om Denon AH-D7000 + Grace Design m903: "It feels like comming home".
    Oioi, mildt sagt heftig pris på den der! Bruker de å være å se på brukten?
    Det blir neppe med det alle første, men takk for tips. :)
    Husk at den har tre funksjoner DAK med bl.a. asynkron USB, hodetelefonforsterker og forforsterker. Alle funksjonene er (meget) gode. Stereophile har belønnet den med klasse A+ og A. Hodetelefonforsterkeren kan drive de aller fleste hodetelefoner. Du finner mye mere informasjon i tråden "Grace Design m903". Konkurrenter på samme nivå er neppe særlig rimeligere, kanskje tvert i mot.

    Prisen har variert litt, formodentlig avhengig av dollarkursen hver gang importøren tar inn et parti. Nå er den kr. 15 395,- inkl. mva., men jeg har tidligere sett den til kr. 13.xxx inkl. mva.

    Det har vel i hvert fall vært solgt en og annen Grace Design m902 som er forrige modell. Jeg husker ikke hvordan det har vært med m903, men jeg har da heller ikke fulgt med siden jeg har min, og jeg angrer som antydet ikke på mitt kjøp.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Varmeavgivelse, ytelse og pålitelighet

    mbgrace fra Grace Design om:

    Varmeavgivelse
    post #73 of 76 8/20/12 at 7:25pm

    • mbgrace
    • Member of the Trade: Grade Design
    • 39 Posts. Joined 11/2004
    Hi All,
    I just wanted to comment on the m903 and its operation temperature.

    The normal temperature on the top cover of the m903 operating at 120VAC or 230VAC is about 15 degrees C (27 degrees F) above ambient. So if the room temperature is 75F the top of the m903 will be 102F. While this may feel "hot" to the touch it is actually pretty cool as far as electronic components are concerned. Interestingly, the m903 only runs 10F warmer than the m902. The difference is that it's temperature is a little above body temperature so the perceived temperature is considerably higher than the m902 which ran a little below body temperature.

    The electrolytic capacitors used in the power supply of the m903 are long life types rated for 5000 hours at 105C with 2.5 Amperes of ripple current. At the operating conditions inside the m903 (50C and 0.25Amperes) these capacitors should last a very long time.

    In fact, the m902 used the same capacitors as the m903 and in eight years we have had no age related failures.

    Cheers,
    Michael
    Ytelse og pålitelighet
    post #76 of 76 8/23/12 at 5:37am

    • mbgrace
    • Member of the Trade: Grade Design
    • 39 Posts. Joined 11/2004
    Quote:
    Thanks for the detailed info. I think it's these kinds of personal support and genuine comments that makes me keep buying Grace designs products.

    High-end audio is a business where a lot of manufacturers can get away with dodgy inadequate implementations, so it's reassuring to be informed about these technical matters.

    I fully believe in your approach to sound and quality designs, so keep up the good work.
    Hi sandalaudio,
    Thanks for your support.

    It has always been our philosophy that the best sounding equipment in the world is useless if it is broken!
    Performance and reliability share the same top priority in our design process.
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Interessant HiFi World-artikkel, innmatbilder og operasjonsforsterkere

    [...]
    En avsporing: Har forsøkt å finne ut hvilke opamper som sitter i m903 vha febrilsk googling, siden de to låter så likt, men uten hell. Kanskje jeg skal ta av topplokket for en kjapp titt når den kommer tilbake i hus. Du vet ikke noe du da?
    Nei. Har du lest Head-Fi.org-tråden "Grace Design m903, reference headphone amplifier, DAC, monitor controller" der Michael Grace har skrevet f.o.m. innlegg #16?

    Du kan forsøke å skrive e-post til Grace Design. De pleier å svare raskt og ordentlig.

    Grace Design har publisert PDF-utgaver av testomtalene i:
    [...]
    Artikkelen i HiFi World Volume 22 Number 5 July 2012 er interessant og inneholder innmatbilder, et intervju med Michael Grace og en rimelig grundig produktgjennomgang.

    Andre innmatbilder:
    Grace Design m903_innmat_5.jpg


    Grace Design m903_innmat_1_800x600.jpg


    Grace Design m903_innmat_2_749x800.jpg


    Grace Design m903_innmat_4.jpg


    Grace Design m903_innmat_3_800x600.jpg
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Grace Design m902 (vs. røroppsett)

    Grace Design m902 som DAK, forforsterker (og hodetelefonforsterker) sammenlignet med et røroppsett:

    post #57 of 57 10/15/12 at 11:31pm
    • Dr4Bob
    • 5 Posts. Joined 5/2012
    Hello HotHead,

    I can not comment on the exact set up you mentioned, but I have something close to what you are considering.

    I am using a Grace m902 (unbalenced) as the DAC/preamp in my living room system with a W4S ST 500 to Zu Omens and find the sound not at all dry or analytical, rather very musical and somewhat suprisingly warm for an all solid state system. The absolutely black background (compared to the tube amp in my library system) and very fast transients are most enjoyable and I lose only some of the liquid smoothness of the tube set up.

    I feel the Grace is an excellent and often over looked preamp/DAC in addition to a fine headphone amp for those of us who use primarally digital sources.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Observasjoner og erfaringer, samt lydstyrkenivåer

    Noen av mine observasjoner og erfaringer, samt lydstyrkenivåer.

    post #23 of 23 12/1/12 at 5:21pm
    Originally Posted by Jeff Graw

    After hearing the AH-D2000's paired with the Grace at a meet I was blown away by the combination. Finally got an AH-D7000 today. I don't think I've ever heard better amp/phone matching than the Grace with these Denons. Not sure if the same holds true for Denon's new line, but I'd like to find out sometime.
    I've written about this combination before in an other thread about Grace Design m903 (or Fostex TH-900). I am very fond of Grace Design m903 + Denon AH-D7000. It is one of my favurite combinations.

    To my surprise I rather recently found out during a demo that Grace Design m903 also does very well with HiFiMAN HE-6. I and another person compared it to the well regarded Auralic Taurus. m903 was as good or maybe better. I listen at very low loudness levels (see numbers below). The other person probably normal, but also tried very loud without problems or clipping.

    HiFiMAN HE-6 made a very good impression.

    I don't like Sennheiser HD 800 + Grace Design m903 as stated in a thread about Lynx Hilo. Lynx Hilo + Sennheiser HD 800 on the other hand seem to be a good combination.

    First impression is that Grace Design m903 + Sennheiser HD 650 is a good combination, but this is still early stages for me.

    Audeze LCD2.2 bamboo and (to a lesser degree) LCD3: My first impressions: "What's all the fuzz about?" and "Much ado about nothing". Tested on Grace Design m903 (LCD2 and 3), Auralic Taurus (LCD3) and Schiit Mjölnir (LCD3).

    I have spent too little time with Grace Design m903 + beyerdynamic T 1, but the impression wasn't negative.

    Grace Design m903 as DAC + STAX SRM-007t + STAX SR-009 is a good combination.

    Originally Posted by ZenErik

    Some of you listen rather loudly. :p Typically I set my Grace m903 between 40 and 50 with no boost. Then again, my headphones are all low impedance/high sensitivity.
    With foobar2000 with replaygain, I'm typically around this, maybe a bit lower depending on mood etc.:

    • AKG K 701: 41
    • Sennheiser HD 800: 41
    • Denon AH-D7000: 33 (often a bit lower)
    • beyerdynamic T 1: 46
    • AKG K 271 MK II/HSD 271: 38
    • Sennheiser HD 25-1 II basic: 32
    • Sennheiser HD 380 Pro: 33

    With foobar2000 with replaygain and -3 dB 46 initially seems reasonable with Sennheiser HD 650, but this is so far very early and brief stages.

    During the HiFiMAN HE-6 demo in a shop demoroom I used approximately 61-63. The other person around 79 for normal and 90 or above for testing very loud/limit.
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Og dette er basert på en sammenligning mellom HE-6 <- {m903, Taurus}? Lyttenivåer er en ting, men hvor mange timers lytting ligger bak utsagnet? Mvh.

    To my surprise I rather recently found out during a demo that Grace Design m903 also does very well with HiFiMAN HE-6. I and another person compared it to the well regarded Auralic Taurus. m903 was as good or maybe better. I listen at very low loudness levels (see numbers below). The other person probably normal, but also tried very loud without problems or clipping.

    HiFiMAN HE-6 made a very good impression.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Mine observasjoner - så langt

    To my surprise I rather recently found out during a demo that Grace Design m903 also does very well with HiFiMAN HE-6. I and another person compared it to the well regarded Auralic Taurus. m903 was as good or maybe better. I listen at very low loudness levels (see numbers below). The other person probably normal, but also tried very loud without problems or clipping.

    HiFiMAN HE-6 made a very good impression.
    Jeg inkluderer herved en større del av sitatet du siterte fordi det i hvertfall delvis besvarer dine spørsmål. Jeg forsøker etter beste evne å være åpen om forutsetningene for mine observasjoner. Jeg er f.eks. en av ytterst få som publiserer lett etterprøvbare tall for benyttede lydstyrkenivåer. Jeg forsøker tilsvarende å fortelle om det jeg skriver er basert på lang tids lytting og erfaring eller kortere observasjoner. Her var det snakk om en (for meg førstegangs) butikkdemo, og det skrev jeg (i hvert fall nogenlunde tydelig).

    [...]
    post #23 of 23 12/1/12 at 5:21pm
    [...]

    To my surprise I rather recently found out during a demo that Grace Design m903 also does very well with HiFiMAN HE-6. I and another person compared it to the well regarded Auralic Taurus. m903 was as good or maybe better. I listen at very low loudness levels (see numbers below). The other person probably normal, but also tried very loud without problems or clipping.

    HiFiMAN HE-6 made a very good impression.
    [...]
    During the HiFiMAN HE-6 demo in a shop demoroom I used approximately 61-63. The other person around 79 for normal and 90 or above for testing very loud/limit.
    Og dette er basert på en sammenligning mellom HE-6 <- {m903, Taurus}?
    Ja. Som sagt var både jeg og den andre personen, som var ansatt i butikken, overrasket fordi vi ikke hadde forventet dette, snarere tvert imot utfra lesning av andres inntrykk m.m. Grace Design m903 ble benyttet som DAK for begge hodetelefonforsterkere deler av tiden inkl. under den andre personens sammenligning.

    Lyttenivåer er en ting, men hvor mange timers lytting ligger bak utsagnet? Mvh.
    For min del var dette altså, som jeg skriver, en butikkdemo med flere produkter i noen timer en dag, og mitt første møte med HiFiMAN HE-6. Det var et positivt møte generelt, og ikke minst i kombinasjon med Grace Design m903. Inntrykket holdt seg utover dagen, og Audeze LCD3 ble etterhvert lagt til side og Fostex TH-900 ble knapt rørt. HiFiMAN HE-6 fanget altså min oppmerksomhet. Dette kom også som en overraskelse siden den gjerne blir fremstilt som (noe) krevende, vrang og vanskelig. Jeg oppfattet den ikke slik den dagen.

    Jeg tror den andre personen har hørt en god del på HiFiMAN HE-6 med både Auralic Taurus og andre hodetelefonforsterkere, men det vet jeg egentlig lite om.

    Under sammenligningen benyttet den andre personen spor fra Alison Krauss "A Hundred Miles or More: A Collection", i hvert fall en av de to første og spor 5, muligens også andre. Jeg benyttet både disse og ganske mye annet og forskjellig den dagen, inkl. bl.a klassisk, jazz, rock, bluegrass, pop, Jerry Lee Lewis på Sun og lydtyrkekrigoffer. HiFiMAN HE-6 gav et generelt godt inntrykk uavhengig av hvilken av hodetelefonforsterkerne jeg benyttet. Det var ikke (nødvendigvis) "raj, raj", men (mye) liv var det, og det opplevdes positivt.

    Har jeg felt en endelig dom? Nei. Jeg har bare fortalt at den dagen opplevde vi det slik. Lang tids sammenligning med mange ulike fonogrammer under rolige hjemmeforhold (uten f.eks. ventilasjonsanlegg), kan godt avdekke forskjeller vi ikke la merke til der og da. Det bør da også være opplagt når jeg skriver at dette var en butikkdemo, og dessuten mitt første møte med både HiFiMAN og Auralic Taurus.

    Derimot når det gjelder bias/forutinntatthet, talte den ikke til gunst for Grace Design m903, snarere tvert i mot. Dette er et viktig moment.

    Observasjonene viste også at HiFiMAN HE-6 ikke direktekobles til Sira-Kvina for å virke bra, selv om det kan virke slik utfra enkelte skribenter. Dette underbygges da også av InnerFidelitys målinger. 90 dB er antagelig (mer enn) nok for meg:
    http://www.innerfidelity.com/images/HiFiMANHE6.pdf

    Volts RMS required to reach 90dB SPL: 1.018 Vrms
    Impedance @ 1kHz: 53 Ohms
    Power Needed for 90dB SPL: 19.69 mW
    Broadband Isolation in dB (100Hz to 10kHz): -2 dBr
    Tillegg
    For å være enda tydeligere:

    Jeg ble, som allerede nevnt, overrasket over at jeg ikke uten videre opplevde HiFiMAN HE-6 som bedre med Auralic Taurus enn med Grace Design m903 fordi alt jeg så langt hadde lest tydet på den skulle være bedre med Auralic Taurus. Jeg fortalte derfor dette til den andre personen, og spurte om han hadde lyst til å høre. Så langt jeg hadde forstått, hadde han aldri hørt Grace Design m903 tidligere. Jeg tror også at han var både overrasket over og (noe) skeptisk til min observasjon. Hensikten min var dels at han skulle få en kort sjanse til å høre Grace Design m903, men ikke minst at en annen person skulle sammenligne de samme kombinasjonene for å se om dennes observasjoner sammenfalt med mine eller ei. Jeg kunne jo ha en dårlig dag, tette ører, osv.

    Det viste seg imidlertid at vi var to om observasjonene, og den andre personen gikk altså et skritt lenger enn meg, og sa at Grace Design m903 ikke var dårligere enn Auralic Taurus, men tvert i mot muligens en tanke bedre. Om dette siste var generelt eller først og fremst ved ekstra høy lydstyrke, husker jeg dog ikke klart. Det ville uansett være ønskelig med grundigere undersøkelser og verifisering. Slik jeg oppfattet ham, var også han positivt overrasket over kombinasjonen HiFiMAN HE-6 + Grace Design m903 og dessuten m903 generelt.
     
    Sist redigert:

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Først to subjektive fakta:
    1. m903 er en svært god enhet som jeg har mye glede av.
    2. HE-6 er en av de beste hodetelefonene på markedet for tiden.
    Jeg er ikke overrasket over at du synes m903 og Taurus yter omtrent likt sammen med HE-6. Jeg har heller ikke funnet de store forskjeller dem i mellom. Hvilken som er best av dem er det ikke opp til meg å bedømme. Mitt poeng er at ytelsen til HE-6 bedres med litt mer kraft - Sira-Kvina var da voldsomt - det kan høres ut til at Schiit Mjolnir duger. Mvh
    Tillegg
    For å være enda tydeligere:

    Jeg ble, som allerede nevnt, overrasket over at jeg ikke uten videre opplevde HiFiMAN HE-6 som bedre med Auralic Taurus enn med Grace Design m903 fordi alt jeg så langt hadde lest tydet på den skulle være bedre med Auralic Taurus. Jeg fortalte derfor dette til den andre personen, og spurte om han hadde lyst til å høre. Så langt jeg hadde forstått, hadde han aldri hørt Grace Design m903 tidligere. Jeg tror også at han var både overrasket over og (noe) skeptisk til min observasjon. Hensikten min var dels at han skulle få en kort sjanse til å høre Grace Design m903, men ikke minst at en annen person skulle sammenligne de samme kombinasjonene for å se om dennes observasjoner sammenfalt med mine eller ei. Jeg kunne jo ha en dårlig dag, tette ører, osv.

    Det viste seg imidlertid at vi var to om observasjonene, og den andre personen gikk altså et skritt lenger enn meg, og sa at Grace Design m903 ikke var dårligere enn Auralic Taurus, men tvert i mot muligens en tanke bedre. Om dette siste var generelt eller først og fremst ved ekstra høy lydstyrke, husker jeg dog ikke klart. Det ville uansett være ønskelig med grundigere undersøkelser og verifisering. Slik jeg oppfattet ham, var også han positivt overrasket over kombinasjonen HiFiMAN HE-6 + Grace Design m903 og dessuten m903 generelt.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    HiFiMAN HE-6 ++

    Først to subjektive fakta:
    1. m903 er en svært god enhet som jeg har mye glede av.
    2. HE-6 er en av de beste hodetelefonene på markedet for tiden.
    Jeg er ikke overrasket over at du synes m903 og Taurus yter omtrent likt sammen med HE-6. Jeg har heller ikke funnet de store forskjeller dem i mellom. Hvilken som er best av dem er det ikke opp til meg å bedømme. Mitt poeng er at ytelsen til HE-6 bedres med litt mer kraft - Sira-Kvina var da voldsomt - det kan høres ut til at Schiit Mjolnir duger. Mvh

    [...]
    Ja, Sira-Kvina var selvsagt en bevisst stor overdrivelse, men man skal ikke lese så lenge før man støter på innlegg som nesten gir inntrykk av at HiFiMAN HE-6 er umettelig. Min opplevelse tyder på at man i hvert fall kommer ganske så langt med ganske mye mindre, og at HE-6 dermed langtfra er så vrang og kravstor som man gjerne får inntrykk av. Dét er jo bra.

    Forøvrig oppfattet jeg deg (litt) annerledes i innlegg #141 enn i #143. Vi er sannsynligvis mye enigere enn jeg først fikk inntrykk av.

    Mitt poeng er at ytelsen til HE-6 bedres med litt mer kraft [...] det kan høres ut til at Schiit Mjolnir duger.
    Hva bedres med mer kraft?

    Jeg stiller meg jo selvsagt spørsmålet om det utgjør noen forskjell med mine lydstyrkenivåer. Dét er jo ikke helt opplagt, i hvert fall ikke ved første tankekast. Har du noen formening om det? Du kan jo evt. forsøke, hvis du har tid og lyst, siden jeg har oppgitt m903-tall og du har den. Jeg vil jo (kanskje) tro at transientvillighet/evne til "plutselighet" er viktigere enn 5-8 W som enkelte skriver om.

    Vet du noe om Schiit Mjölnir vs. HiFiMAN EF-6? Jeg bet meg ikke spesielt merke i noe ved Schiit Mjölnir den nevnte demodagen, men nå husker jeg ikke lenger om den ble forsøkt med HiFiMAN HE-6, Audeze LCD3 eller begge.
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Mer kraft - effekt & strøm

    Mer kraft - effekt & strøm. Jeg synes HE-6 blir mer dynamisk og at transienter (plutselighet(?)) blir naturligere. Det høres også ut til at bassen strammes opp og at diskanten blir litt mer tilbakelent. Det siste er tydeligere via Mjolnir enn via Burmestertrinnene koblet til HE-6 vha HE-adapter. Jeg vil anta at disse fire "forbedringene" vil være tydelige også med lavere lyttevolum. Forbedringer i "[...]" da dette er svært subjektivt. Mvh.

    Hva bedres med mer kraft?

    Jeg stiller meg jo selvsagt spørsmålet om det utgjør noen forskjell med mine lydstyrkenivåer. Dét er jo ikke helt opplagt, i hvert fall ikke ved første tankekast. Har du noen formening om det? Du kan jo evt. forsøke, hvis du har tid og lyst, siden jeg har oppgitt m903-tall og du har den. Jeg vil jo (kanskje) tro at transientvillighet/evne til "plutselighet" er viktigere enn 5-8 W som enkelte skriver om.

    Vet du noe om Schiit Mjölnir vs. HiFiMAN EF-6? Jeg bet meg ikke spesielt merke i noe ved Schiit Mjölnir den nevnte demodagen, men nå husker jeg ikke lenger om den ble forsøkt med HiFiMAN HE-6, Audeze LCD3 eller begge.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Sier du at diskanten blir mer tilbakelent med Mjolnir enn med Monoblokkene dine? I forhold til hva?

    Mer kraft - effekt & strøm. Jeg synes HE-6 blir mer dynamisk og at transienter (plutselighet(?)) blir naturligere. Det høres også ut til at bassen strammes opp og at diskanten blir litt mer tilbakelent. Det siste er tydeligere via Mjolnir enn via Burmestertrinnene koblet til HE-6 vha HE-adapter. Jeg vil anta at disse fire "forbedringene" vil være tydelige også med lavere lyttevolum. Forbedringer i "[...]" da dette er svært subjektivt. Mvh.

    Hva bedres med mer kraft?

    Jeg stiller meg jo selvsagt spørsmålet om det utgjør noen forskjell med mine lydstyrkenivåer. Dét er jo ikke helt opplagt, i hvert fall ikke ved første tankekast. Har du noen formening om det? Du kan jo evt. forsøke, hvis du har tid og lyst, siden jeg har oppgitt m903-tall og du har den. Jeg vil jo (kanskje) tro at transientvillighet/evne til "plutselighet" er viktigere enn 5-8 W som enkelte skriver om.

    Vet du noe om Schiit Mjölnir vs. HiFiMAN EF-6? Jeg bet meg ikke spesielt merke i noe ved Schiit Mjölnir den nevnte demodagen, men nå husker jeg ikke lenger om den ble forsøkt med HiFiMAN HE-6, Audeze LCD3 eller begge.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Stereophile's Products of 2012: Headphone Component of the Year

    Grace Design m903 vant kategorien Headphone Component of the Year i Stereophile's Products of 2012.

    Headphone Component of the Year

    Grace Design m903 D/A headphone amplifier ($1995; reviewed by John Marks, Vol.34 No.12 Review)

    The American-made Grace Design m903 D/A headphone amplifier received nothing but first-place votes (7), thus collecting the third highest total number of votes (19) of any of our winners. Our writers absolutely hate agreeing with one another, so what makes Grace's latest headphone amp such an uncommonly common choice among our contentious crew?



    The m903 is an almost total revision of its predecessor, the already excellent m902. Its DAC, USB 2.0 module, transimpedance amplifier circuit, and volume control are all new; its power supply, balanced current-to-voltage converter, headphone crossfeed, digital lock, and numeric display are all improved; and it comes standard with balanced analog outputs. Besides all that, the m903 is packed with conveniences: It has two headphone jacks, two sets of line-level analog outputs, balanced and single-ended analog inputs, and a volume knob with a three-stage acceleration curve in increments of 0.5, 2.0, and 4.0dB.

    But best of all, the m903's USB module is the asynchronous sort, using technology licensed from Wavelength Audio and developed by top-rankin' digital guru Gordon Rankin. Grace isolates the USB port from the audio ground, thereby preventing the computer's rascally power-supply noise from getting into the precious audio circuits. Sweet!

    The sound? JM said it was a lot like the earlier models—warm, rich, full-bodied, and easy to love—but with even better resolution of musical details and greater overall sophistication. In fact, the m903 handled music so gently, so gracefully, that one visitor to JM's home was moved to call it "feminine." (Ooh-la-la.)

    JM concluded: "The Grace Design m903 continues the tradition set by its predecessors by being a great, high-resolution DAC in a very cost-effective package that offers remarkable clarity, continuity, and roundness of tone, and is better in almost every way than the m902."
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Stereophile: John Marks' holiday-gift recommendations

    Grace Design m903 har på nytt mottatt ros av Stereophiles John Marks for:
    • being exceptional in quality
    • representing excellent value for money, [...] [meaning] a high return on investment
    [h=2]The Fifth Element #75[/h]
    By John Marks
    • Posted: Dec 12, 2012

    It's once again time for holiday-gift recommendations. These 12 go roughly in order of ascending price, from the very affordable to the rather unaffordable. To be included, a gift had to strike me as being exceptional in quality while also representing excellent value for money. But by "excellent value for money" I don't necessarily mean low-cost; I mean a high return on investment.

    [...]

    8. Grace Designs m903 D/A headphone amplifier: $1895
    The category of combination headphone amplifier and D/A converter began in pro audio a little more than 10 years ago. Since then, dozens of companies have entered the field with offerings at all price levels and with varying feature sets.

    Grace Designs' original m901 was a favorite of mine. Its successor, the m902, added line outputs (so it could function as a line stage and monitor controller), headphone crossfeed psychoacoustic processing, and a USB input. Except for industrial design and ergonomics, which remain the same, the m903 is either new (DAC, USB 2.0 module, transimpedance amplifier circuit, and volume control) or improved (power supply, balanced current-to-voltage converter, headphone crossfeed, and s-Lock PLL digital lock). It uses an asynchronous USB 2.0 circuit developed by Wavelength Audio's Gordon Rankin.

    I reviewed the m903 in my December 2011 column. Such judgments are entirely subjective, but I think that for its ratio of audio performance to price, build quality, and such intangibles as enjoyment of ownership, the m903 is one of the highest-value audio products available. And the m903 is made in the US. (www.gracedesign.com)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    USB-driversameksistens

    På Windows må man som vanlig installere drivere for USB Audio Class 2. Dette gjelder alle slike enheter, og er ikke spesielt for Lynx Hilo.

    Dessverre er det ikke en selvfølge at man kan installere slike drivere for enheter fra flere forskjellige fabrikanter på samme datamaskin samtidig. Dette er f.eks. nyttig hvis man flytter datamaskinen mellom ulike steder/lokaler som har forskjellig utstyr.

    Man kan dessverre ved installasjon av en slik driver oppleve at den ønsker å avinstallere driveren fra en annen fabrikant. De fleste benytter USB-drivere basert på programvare fra tyske Thesycon. Ifølge Thesycon skal sameksistens fungere fint hvis utstyrsfabrikantene gjennomfører programvaretilpasningen korrekt og iht. avtalen de inngår med Thesycon. Dessverre svikter en del/noen utstyrsfabrikanter. April Music er et dokumentert eksempel.

    Jeg har verifisert at USB-drivere for Lynx Hilo og Grace Design m903 heldigvis kan sameksistere på samme datamaskin. Jeg har foreløbig ikke testet om begge kan avspille lyd samtidig, men dette fungerer med Grace Design m903 + Musical Fidelity V-Link eller AudioQuest DragonFly. Førstnevnte mottok signal fra foobar2000 mens en av de sistnevnte mottok signal fra Windows' standardlyd.
    ..
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn