Gode ny-produserte rør!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Hei og takk for svar...

    Den skal moddes slik at den kan bruke ECC83/12AX7 og jeg kommer til å prøve dine "vinnere"
    Om noen har forslag til hvilket EL34 rør disse kan passe godt sammen med, så hører jeg gjerne...
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.113
    Antall liker
    4.989
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hvis kvalitet teller bør du gå for Svetlana.
    De er i ferd med å bli vanskelige å få tak i og prisen går opp.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Er det noen som kan dele erfaringer med Psvane 181? Denne er 6sn7 ekvivalent og som jeg har forstått samme spesifikasjoner som gta/gtb
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.233
    Antall liker
    2.758
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Fin og inntresant tråd med aktuellt tema , Jeg lurer på å bytte ut mine shuguang kt 88-98 mot tungsol kt 120 . Carver sier gjør det hvis du vil . Det er ikke for effekten sin del men for påliteligheten . AR bruker dem , og det er nytt og det er rimeligere enn mange nos . Er det noen som har erfaringer ?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.113
    Antall liker
    4.989
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Er det noen som kan dele erfaringer med Psvane 181? Denne er 6sn7 ekvivalent og som jeg har forstått samme spesifikasjoner som gta/gtb
    Hold deg til Originalen:)

    Hvis du skal bygge noe selv kan du vurdere varianten med 12.6V gløding. Samme røret, men koster lite.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.359
    Antall liker
    9.621
    Torget vurderinger
    2
    Fin og inntresant tråd med aktuellt tema , Jeg lurer på å bytte ut mine shuguang kt 88-98 mot tungsol kt 120 . Carver sier gjør det hvis du vil . Det er ikke for effekten sin del men for påliteligheten . AR bruker dem , og det er nytt og det er rimeligere enn mange nos . Er det noen som har erfaringer ?
    Jeg har sjekket og målt KT88/6550 fra nyprosenter som Svetlana,Golden dragon,Tungsol,ElectroHarmonics (sovtek vet du) mot Kt120 fra Tungsol(=sovtek). I 7watts triodekoblet forsterker. og KT120 låter best og måler med halve forvrengingen , så i min DIY forsterker er KT120 en knall match. Men pass på strømtrekket og glødestrøm. Jeg fikk matchede og tilpassede rør for min forsterker fra TCTubes.com...ypperlig service.

    ler mere fra andre her http://www.audiobanter.com/showthread.php?t=135926
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.233
    Antall liker
    2.758
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Takk BC ;) for fin info ,,,Hva slags diy KT 120 har du laget ?,ble litt inntressert ,, er det noen som selger disse som kit ?
     

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    243
    Antall liker
    241
    Sted
    Oslo
    Har JJ ECC802 S i min Thorhauge preamp. De låter fantastisk. Annbefales.

    Frank
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Skal nå teste ut 6N2P-EV og adapter i stedet for ECC83. Skal gå rett inn uten noe om og men - og skal etter sigende utkonkurrere både NOS Mullard og NOS Telefunken.

    Vi får nå se!

    Skal testes som spenningsforsterker i riaa-trinn, linjetrinn og inngangstrinn i effektforsterker.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.619
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Skal nå teste ut 6N2P-EV og adapter i stedet for ECC83. Skal gå rett inn uten noe om og men - og skal etter sigende utkonkurrere både NOS Mullard og NOS Telefunken.

    Vi får nå se!

    Skal testes som spenningsforsterker i riaa-trinn, linjetrinn og inngangstrinn i effektforsterker.
    Spennende! De røra har jeg i bøtter og spann av, men har aldri testa de skikkelig.. 10 kr stk fra Ukraina betaler jeg ;)

    mvh
    lassemann
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Skal nå teste ut 6N2P-EV og adapter i stedet for ECC83. Skal gå rett inn uten noe om og men - og skal etter sigende utkonkurrere både NOS Mullard og NOS Telefunken.

    Vi får nå se!

    Skal testes som spenningsforsterker i riaa-trinn, linjetrinn og inngangstrinn i effektforsterker.
    Spennende! De røra har jeg i bøtter og spann av, men har aldri testa de skikkelig.. 10 kr stk fra Ukraina betaler jeg ;)

    mvh
    lassemann
    10,- kr stykket og utkonkurrerer Mullard og TFK...? Det skulle vært noe!

    I dag kjører jeg Tesla E83CC NOS fra 70 tallet konstruert akkurat lik TFK ECC803S - og låter MEGET likt og mye bedre enn TFK ECC83. Her skal 6N2P-EV få prøvd seg tenker jeg. Håper det ikke blir en ørkesløs vandring etter det beste 6N2P-EV røret nå da - men det blir det sikkert! :confused:

    Nå kan høsten bare komme!
     

    ivarwa

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2012
    Innlegg
    79
    Antall liker
    22
    6n2p-er er det beste 6n2p røret har enda tettere spec enn ev,har dobbelt så lang levetid som ev.Minimum 10 000timer.Ev har oppgitt levetid på minimum 5000timer.røret har meget bra tonal balanse syntes jeg.Låter Ørn med en gang,men etter 20timer låter det konge i mine ører.
     

    ivarwa

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2012
    Innlegg
    79
    Antall liker
    22
    du kan søke etter 6n2p-er på bayen,hender de dukker opp,men disse begynner det og bli lite igjen av,de fleste er fra 70tallet.Disse rørene er militær spesifisert alle sammen.Dyre er de ikke men pleier og ligge på ca en 40-50kr pr rør (nos)
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

    ivarwa

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2012
    Innlegg
    79
    Antall liker
    22
    bra du fikk tak i rørene.Tror du vil bli førnøyd,de trenger ca 20timer innspilling så låter de bra.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.619
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Skal nå teste ut 6N2P-EV og adapter i stedet for ECC83. Skal gå rett inn uten noe om og men - og skal etter sigende utkonkurrere både NOS Mullard og NOS Telefunken.

    Vi får nå se!

    Skal testes som spenningsforsterker i riaa-trinn, linjetrinn og inngangstrinn i effektforsterker.
    Spennende! De røra har jeg i bøtter og spann av, men har aldri testa de skikkelig.. 10 kr stk fra Ukraina betaler jeg ;)

    mvh
    lassemann
    10,- kr stykket og utkonkurrerer Mullard og TFK...? Det skulle vært noe!

    I dag kjører jeg Tesla E83CC NOS fra 70 tallet konstruert akkurat lik TFK ECC803S - og låter MEGET likt og mye bedre enn TFK ECC83. Her skal 6N2P-EV få prøvd seg tenker jeg. Håper det ikke blir en ørkesløs vandring etter det beste 6N2P-EV røret nå da - men det blir det sikkert! :confused:

    Nå kan høsten bare komme!
    Spennende dette! Ble litt inspirert nå så jeg bestilte meg adaptere til QS blokkene og riaa. Sjekket opp litt i beholdningen her og har 20 stk 6n2p-EV liggende. De må testes ut ;)

    Mvh
    lassemann
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.619
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Når det først snakkes om gode erstatter-rør må 6n23p-EV nevnes. Erstatter ECC88/6922/6dj8 direkte. Et nydelig tonalt rør som ikke står tilbake fra det beste NOS rør. Begynner å minke i markedet det også, men standard 6n23p er heller ikke dårlig. Fåes billig på eBay for 20-50kr avh av fabrikat.

    Mvh
    lassemann
     

    sveinbjarte

    Medlem
    Ble medlem
    15.11.2012
    Innlegg
    42
    Antall liker
    1
    Er det et kvalitetstegn at platene i røret er sveist og ikke stanset sammen ?
    Iallefall er de ekte Svetlana rørene det vs noen billig Electro Harmonix og Svetlana jalla jeg har:)
    Men nå kan en vel ikke kalle Svetlana for nyprodusert, de la jo opp i 2012, (jadda jeg vet at de også på en måte er nyproduserte kopier av vestlige 60/70/80-tals rør). Men det forsatt mulig å få tak i disse til ok pris.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    6n2p er vel heller ikke nyproduserte rør, men jeg tar testen i denne tråden da de kan erstatte ecc83 etter litt pin triksing og de er lett tilgjengelige.

    Har bestilt 4 stk -ev og 4 stk -er. De går alle rett i to forskjellige rørtestere. Tester de på samme måte som de andre rørene som er testet tidligere i tråden. Bestilte også pin-adapter slik at inngrep unngås.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    du kan søke etter 6n2p-er på bayen,hender de dukker opp,men disse begynner det og bli lite igjen av,de fleste er fra 70tallet.Disse rørene er militær spesifisert alle sammen.Dyre er de ikke men pleier og ligge på ca en 40-50kr pr rør (nos)
    Da er 4 stk bestilt!

    RAREST Triple Big Mica Matched Pair 6N2P ER 70's Military Tubes ECC83 12AX7 | eBay

    Takk for tipset :)
    Da bestillte eg 2stk av desse røra,trur dei passer min music angel,6n2 heiter smårøra der.
    Music-Angel-Class-A-Integrated-Amplifier-3.jpg

    Takk for tips.Vil tru lyden blir som ongako,minst.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    6n2p er vel heller ikke nyproduserte rør, men jeg tar testen i denne tråden da de kan erstatte ecc83 etter litt pin triksing og de er lett tilgjengelige.

    Har bestilt 4 stk -ev og 4 stk -er. De går alle rett i to forskjellige rørtestere. Tester de på samme måte som de andre rørene som er testet tidligere i tråden. Bestilte også pin-adapter slik at inngrep unngås.
    Omtalte rør er ankommet i beskrevet tilstand. Alle rørene er NOS og etter kontrollmåling med mine to rørtestere så stemmer de målingene som selger har anført. Det som ikke er ankommet er adapterne som jeg bestilte først.... Noe galt med postgangen sier den russiske selgeren... tiden vil vise.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    I dag kom adapterne! En rask middag og kona på tur så var jeg igang.

    Gikk rett på go'biten; 6Np2-er silver. Ja hva skal man si.....flosklene står i tur....Testet mot kjente og ukjente referanser, både nye, innkjørte og godt brukte rør - flere av de som er nevnt tidligere i tråden. Jeg har ikke bestemt meg for om jeg liker dette ;-) Det kan fort bli litt for mye av det gode !?! Rett ut av esken er røret overraskende bra, åpent - raskt - tydelig utstrakte ender - mikrodetaljenivå på høyde med det beste - null støy (blir brukt som inngangsrør i MingDa'en) - 3D i bøtter og spann - up front - ikke minst klokkeren og klar lyd - fikk alvorlig godt grep om 12" elementet (som om et inngangsrør skal kunne gjøre det...?).

    Spørsmålet er om det blir for mye rett på sak, for mye up front - og litt for lite finesse.... men krispy og detaljert og en overtonestruktur som passer godt mine lett fallende Tannoyer i de høye ender...

    Jeg lar dem få noen uker før jeg bestemmer meg. Kona kom nettopp inn; "for en klar lyd!?!". Nettopp.
     

    ivarwa

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2012
    Innlegg
    79
    Antall liker
    22
    spill de inn i ca 20 timer så skal du se at de forandrer seg mye,til det bedre:cool:
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.619
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Fikk også adaptere i posten i dag :) Har både standard 6n2p og silver med trippel mica liggende. Satt inn de enkleste først i QS Mid Mono. Skal få gløde noen timer, men dette imponerer allerede, helt klart! Rør til 10 kr :cool:

    mvh
    lassemann
     

    ivarwa

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2012
    Innlegg
    79
    Antall liker
    22
    syntes standard 6n2p er alt for røffe,men 6n2p-er er en helt annen liga! etter at de har fått noen timer på seg.(dog litt dyrere og vanskeligere og finne)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.619
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    syntes standard 6n2p er alt for røffe,men 6n2p-er er en helt annen liga! etter at de har fått noen timer på seg.(dog litt dyrere og vanskeligere og finne)
    Jo, må si meg enig. ER er nok en klasse over standard 6n2p. Har ett par liggende og de spiller nå. kun et par timer har de glødet. Bestiller meg nok noen flere av dette tenker jeg ;-)

    mvh
    lassemann
     

    ivarwa

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2012
    Innlegg
    79
    Antall liker
    22
    ja er nok lurt, bestillte to par til selv,husk 6n2p-er fra åtti tallet er ikke samme rør.De nyere er ikke triple mica,og er ikke like bra syntes jeg:p men smaken er jo heldigvis ikke lik hos alle.
    syntes standard 6n2p er alt for røffe,men 6n2p-er er en helt annen liga! etter at de har fått noen timer på seg.(dog litt dyrere og vanskeligere og finne)
    Jo, må si meg enig. ER er nok en klasse over standard 6n2p. Har ett par liggende og de spiller nå. kun et par timer har de glødet. Bestiller meg nok noen flere av dette tenker jeg ;-)

    mvh
    lassemann
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Har nå gitt røret 20 og litt til timer - og jeg må si at det er en liten rakker; røret altså. Et mål langt i det fjerne har vært å finne et ecc83/12ax7 som kunne minne om Telefunken ecc803s. Dessverre har jeg ikke 803s lengre så jeg får ikke sammenlignet. Skal ikke påstå at jeg har lyktes, men om kvalitetsforskjeller på rør kan måles i lykke så er jeg "pretty damn close"! Lykkelige glis og fotarbeid kommer av seg selv her nå....

    Den åpne, krystallklare og utpregede 3D lyden er her! Har i noen år stadig vendt tilbake til Tesla E83CC som vinneren også bedre enn tfk ecc83, men nå er det 6NP2-er som regjerer rørsoklene. Største forbedringene i forhold til Tesla-røret er at det berømmelige teppet foran høyttalerne er borte. Og 20+timer gjorde godt for lyden som alltid.

    Men, er det noen men? Ja, ikke lydmessig - men bias måtte justeres på 300B/805 komboen. Rart egentlig...

    Røret gruser alle testede rørene i denne tråden, men en annen tråd her har yppet frampå med Sylvania 5751 black plate, 3mica så jeg får finne fram dette røret og teste, men det tror jeg altså ikke på. For flere år siden ble 5751 grundige etterprøvd og det er et godt rør, men ikke så godt!
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    ^ Fant fram rette typen av 5751 OG Mullard 12ax7 - noen innspilte og noen NOS....sen natt.... men, nei.

    Det var i 1985 jeg tilfeldig fikk øynene opp for Telefunken ecc83 smooth plate, siden har det gått slag i slag og topp 3 er pr. dato:
    1. TFK ECC803S
    2. Sovjetiske 6N2P-ER OTK1 silver (husk å bygge om gløding eller adapter)
    3. Tesla E83CC x-sword (military use)

    P.S. Dette må kun sees på som subjektiv ytring da personlige preferanser avgjør veldig mye om hva man synes "er best".
     

    ivarwa

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2012
    Innlegg
    79
    Antall liker
    22
    Yes!!!bra at andre har funnet dette røret!!har brukt det selv de siste 10åra.Sitter bare og gliser når jeg ser prisene på nos (gamle halvutbrente telefunken rør)de skulle bare visst:rolleyes:hva de har gått glipp av,for liten brøkdel av prisen
    Har nå gitt røret 20 og litt til timer - og jeg må si at det er en liten rakker; røret altså. Et mål langt i det fjerne har vært å finne et ecc83/12ax7 som kunne minne om Telefunken ecc803s. Dessverre har jeg ikke 803s lengre så jeg får ikke sammenlignet. Skal ikke påstå at jeg har lyktes, men om kvalitetsforskjeller på rør kan måles i lykke så er jeg "pretty damn close"! Lykkelige glis og fotarbeid kommer av seg selv her nå....

    Den åpne, krystallklare og utpregede 3D lyden er her! Har i noen år stadig vendt tilbake til Tesla E83CC som vinneren også bedre enn tfk ecc83, men nå er det 6NP2-er som regjerer rørsoklene. Største forbedringene i forhold til Tesla-røret er at det berømmelige teppet foran høyttalerne er borte. Og 20+timer gjorde godt for lyden som alltid.

    Men, er det noen men? Ja, ikke lydmessig - men bias måtte justeres på 300B/805 komboen. Rart egentlig...

    Røret gruser alle testede rørene i denne tråden, men en annen tråd her har yppet frampå med Sylvania 5751 black plate, 3mica så jeg får finne fram dette røret og teste, men det tror jeg altså ikke på. For flere år siden ble 5751 grundige etterprøvd og det er et godt rør, men ikke så godt!
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Driver nå og sammenligner 6n2p-er og 6n2p-ev. Begge er fra 70 tallet. Samme klare lyden, samme hakeslipp på meg - de har samme fantastisk gode egenskaper så langt. er-utgaven er mere laidback mens ev-utgaven er litt upfront. Smak, behag og matching avgjør.

    En håndfull slitne telefunken ecc83 havner på ebay snart... :cool:
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    I forbindelse med "min oppdagelse" av Sovjetiske 6N2P-EV og ER har det vært en god del tube-rolling i det siste. Mange timer er brukt på de i denne tråden omtalte ny-produserte rør, NOS rør og ikke minst de sovjetiske.

    Etter hvert som rørene har fått spilletid og blitt ganske godt innspilt så har ting skjedd i forhold til rekkefølgen på bedømmelsene - min subjektive bedømmelse :)

    Utover den mørke høst-tid så blir det mere tid til slikt og subjektive ord-gytinger blir lagt inn her etter hvert.

    Kan røpe at de 2 rørene som jeg avskrev som ubrukelige (nye Mullard og nye Genalex) på forunderlig vis er blitt inntatt i det gode selskap igjen - og jeg må innrømme at jeg aner ikke hvorfor; de måler fortsatt helt u-standard ecc83/12ax7 mht glødingen...
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.619
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Veldig spennende lesning! Fikk mine 6n2p-er i går. 2 matcha par med måledata, alle produsert i juli 1971, OTK1 med rakettlogo. 250,- inkl frakt. Klager ikke :)

    Edit; 1971 årgang var det visst..

    mvh
    lassemann
     
    Sist redigert:

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    ^ Gi de noen timer og enda noen før du gjør deg opp noe mening. De låter litt ørn rett ut av eska mht finesse, men de låter flott mht klarhet og utstrakthet. 25t jeg nå og ting begynner å falle på plass. For å sjekke om det er ørene mine som faller på plass (tilvenning) eller røret - så bytter jeg ofte til og fra med andre kjente rør. Samme opplevelse hver gang; dette røret kan noe spesielt som jeg liker! 8)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.619
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Joda, 6n2p-er er sannelig noen gode 12ax7 erstattere. Fikk flere adaptere i posten her om dagen. Så nå er riaa utrustet med samme rør. Klokka ble 02:30 før jeg fant bingen. Alt i lydbildet forbedret seg. Selv de gamle 50-60 tallsinnspillingen får mer detaljer og rom. Og det beste er at disse røra er meget tyste også.

    Edit; Røra jeg bytta ut var ECC 83 Golden Dragon TW


    Mvh
    lassemann
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Godt å høre! Jeg må faktisk bruke 60-talls TFK ecc83 for å komme i nærheten i transparent og klar lyd. Alt annet av NOS jeg har liggende samt de i tråden omtalte nyproduserte rør stiller langt bak i køen i samlet flokk. I mine ører er dette røret i en egen liga.

    Men jeg er litt skeptisk; det som er for godt til å være sant, er kanskje det..... med andre ord, jeg hører etter skavanker i form av f.eks. lyttetretthet. Ikke opplevd det ennå. Så kanskje det er sant; dette røret er den nye ecc83-juvelen?
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Det er høst, ting baller på seg og jeg sjekket alle single rørene jeg hadde liggende og jaggu fant jeg ikke et NOS Siemens 5751WA 3 mica (ecc83 med litt lavere forsterkningsfaktor - ellers lik). Forforsterkeren min er konstruert slik at begge kanaler deler en dobbel triode. Kan derfor bruke disse singlene i RIAA og linje. I RIAA inngangen så gjorde dette røret en fabelaktig jobb! Sjekket ebay og skjønner litt hvorfor; nesten ikke å oppdrive! Vet at de er veldig populære til gitarister....
    Så nå har jeg kjøpt flere 5751 nemlig Sylvania 5751 black plate 3 mica - men ikke misforstå; 6N2P-ER er fortsatt et all-time-high rør hos meg!

    sylvania 5751.jpg
     

    AnteValente

    Medlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    43
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Hei
    Hvor får man tak i disse adapterne man trenger for å erstatte 12ax7 med 6Np2-er ?

    mvh AV

    I dag kom adapterne! En rask middag og kona på tur så var jeg igang.

    Gikk rett på go'biten; 6Np2-er silver. Ja hva skal man si.....flosklene står i tur....Testet mot kjente og ukjente referanser, både nye, innkjørte og godt brukte rør - flere av de som er nevnt tidligere i tråden. Jeg har ikke bestemt meg for om jeg liker dette ;-) Det kan fort bli litt for mye av det gode !?! Rett ut av esken er røret overraskende bra, åpent - raskt - tydelig utstrakte ender - mikrodetaljenivå på høyde med det beste - null støy (blir brukt som inngangsrør i MingDa'en) - 3D i bøtter og spann - up front - ikke minst klokkeren og klar lyd - fikk alvorlig godt grep om 12" elementet (som om et inngangsrør skal kunne gjøre det...?).

    Spørsmålet er om det blir for mye rett på sak, for mye up front - og litt for lite finesse.... men krispy og detaljert og en overtonestruktur som passer godt mine lett fallende Tannoyer i de høye ender...

    Jeg lar dem få noen uker før jeg bestemmer meg. Kona kom nettopp inn; "for en klar lyd!?!". Nettopp.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn