GEEK: A New USB Awesomifier for Headphones

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    CanJam at RMAF 2013: Light Harmonic Geek Out USB amp/DAC

    InnerFidelity: "CanJam at RMAF 2013: Light Harmonic Geek Out USB amp/DAC" skrevet av Tyll Hertsens.

    [HR][/HR]

    RMAF2013_Geek_Main.jpg


    Light Harmonic makes a very sexy $20,000 product called the Da Vinci DAC. While it's received significant praise, it's certainly out of my price range. Enter the Geek Out--LH Labs latest Kickstarted creation. This little USB DAC comes in three flavors: Geek, Super Geek, and Super-Duper Geek,each with ever increasing output power (450mW, 720mW, and 1000mW respectively). All have in common two outputs (line out @ 47 Ohms and headphone jack output @ 0.47 Ohm output impedances), and all three play files in their native formats up to 384/32, and support DSD to 6.144mHz.

    I ran into Gavin just sitting on a table in the middle of CanJam. He was demoing the 1000mW Super-duper Geek with a pair of Audeze LCD-X headphones and boy, it drove those planar-magnetic cans with a whole bunch of authority. Pretty amazing for a USB powered amp; I'm sure looking forward to an extended audition! Here's Gavin to fill you in on the details.

     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Huff. :mad: Det er så mye som er upresist men også direkte feil i det Gavin Fish, mannen bak Geek, forklarer om produktene sine at det nesten grenser til forsettlig bedrageri. De kan ikke dokumentere at det de sier er korrekt fordi det de sier er direkte feil.

    Dette er ordrett det som sies i videoen:
    "When I sit down and listen to music, I want to be free of distractions. I want to be able to put myself in the middle of the audience. The best audio system in the world is only as good as its weakest component, and sometimes that component is the USB cable. When I take a bad cable out, and I put one in that is free from noise and is well timed, I feel like im taken out of my own listening space and put into the performance."

    1. Man skulle tro at ingeniører forstår hva digitale bits er forstår at USB 3,0 overføringshastighet på 500mb/s er tilstrekkelig til avspilling av 128-5000kbit/s lydfiler. Valgte 5000kbit/s som øverste nivå fordi det er den høyeste kvaliteten på en lydfil jeg personlig besitter. 500mb/s tilsvarer 512000 kbit/s.

    2. Her er en som faktisk har tatt seg bryet med å måle distortion/jitter på en helt alminnelig USB kabel. Og som du ser er støynivået LAAAANGT under hørbart nivå på både 16 og 24 bit.





    3. "I feel like im taken out of my own listening space and put into the performance."

    Dette er faktisk ikke mulig kun ved bytte av USB kabel. For å få en plassering inne i orkesteret må opptaket være tatt opp slik med mikrofonplassering mm. Og ofte krever dette surround-høyttalere eller binuaralt for at det skal fungere som ment.

    Etter norsk lov beskrives bedrageri som "Ved å fremkalle, styrke eller utnytte en villfarelse rettsstridig forleder noen til en handling som volder tap eller fare for tap". Er måten Gavin Fish markedsfører deres light speed USB kabel bedrageri? Kanskje. Det er i hvertfall villedende markedsføring som også er ulovlig i Norge.

    En ting er sikkert, jeg hadde ikke stolt på stol på meg, jeg vet hva jeg kan, ærligheten selv Gavin Fish med mine penger til hverken Geek, Davinci DAC eller noe annet han har en finger med i spillet på.

    Og en siste ting til. Hvis noen har klart å bryte lysets hastighet med en USB kabel, som Gavin sikter til med det fengende navnet "light speed" er det banebrytende. Tidligere har kun fysikerne ved CERN, (mulig også andre forskere ved andre partikkelakseleratorer) nesten klart å oppnå lysets hastighet ved en bestemt type partikkel. Hvis Gavin har oppnådd lysets hastighet med protoner eller elektroner er det rett og slett banebrytende og hvis dette stemmer bør han etter min mening snarest nomineres til Nobelprisen i fysikk.
     
    Sist redigert:
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Igjen så snakker jeg muligens over hodet på dem som burde kunne dette mest og som vurderer Gavin Fish produkter som er reelt alternativ og noe som er verdt å bruke pengene sine på. Jeg hadde ikke brukt en krone på Geek, "light speed usb cable" eller noen andre produkter Gavin Fish og de andre personene bak Light Harmonic står bak.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Egentlig burde bare hele denne tråden slettes eller flyttes til en annen del av forumet. Helst en mørk avkrok som ingen besøker. :mad:
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Mulig jeg er urettferdig og lar det gå litt for mye ut over Gavin Fish. Sannsynligheten er stor for at han kun er en nyttig idiot, eller i verste fall en stråmann for de som egentlig står bak denne skammelige kjeden av produkter. Ut ifra bekledningen på reklamevideoene er det i hvertfall ikke han som stikker av med alle pengene. Heller ikke produksjonsteamet for de videoene er skammelig dårlig produsert.
     
    Sist redigert:

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Gavin er "Vice President of Sales & Marketing at Light Harmonic and Co-founder at AudioEvo.org". Altså, typisk selger.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    En typisk selger bedriver meg bekjent ikke med det jeg vil kalle for strategisk og bevisst feilinformasjon, svindlere som uberettiget bedrar folk for sine penger gjør det. Det har vært diskutert tidligere opp mot markedsføringsloven hva som er lov å si eller ikke si. Og lover man egenskaper ved et produkt som ikke er reelt skal det tydelig framkomme at det er en overdrivelse slik at det ikke kan feiltolkes. Der finnes et visst krav til dokumentasjon til at det man lover faktisk er korrekt. Hadde de holdt seg til vanlig markedsføringsskikk hadde jeg ikke hatt et problem med verken Geek, Light Harmonic eller Gavin Fish, men kan understreke at den måten de markedsfører sine produkter på er faktisk ikke lov i Norge. Av nevnte grunner.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Dette kruttet var ikke bløtt!!
    Derom du, MatsGyver, filtrerer ut selgeren fra vrangstrupen, hvordan betrakter du produktet Geek Out som teknikeren Larry Ho har laget- Da sammenliknet med lignende produkter som Meridian Explorer, iFi nano, Audioquest Firefly etc? Bortkastede "nice to have"- dingser alt i hopes?
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Dette kruttet var ikke bløtt!!
    Derom du, MatsGyver, filtrerer ut selgeren fra vrangstrupen, hvordan betrakter du produktet Geek Out som teknikeren Larry Ho har laget- Da sammenliknet med lignende produkter som Meridian Explorer, iFi nano, Audioquest Firefly etc? Bortkastede "nice to have"- dingser alt i hopes?
    Og det er faktisk noe jeg har tenkt mye på og kommet fram til at det er vanskelig å vurdere ut fra alt BS i markedsføringen. De snakker mye om hvor fantastisk produktet deres er og gir masse spesifikasjoner og fraser som de fremstiller som nyttig og bra, men som i realiteten egentlig ikke sier noe som helst om kvaliteten på produktet og hvordan det faktisk presterer. Jeg har søkt høyt og lavt, men nyttig specs om Geek er vanskelig å oppdrive.

    Er det et bra produkt? Jeg vet ikke fordi de har ikke oppgitt spesifikasjoner som faktisk gir mening og forteller noe om hvordan produktet deres presterer. Hvorfor de ikke klarer det når de er så glad i å skryte av side opp og ned med unyttige spesifikasjoner om produktet sitt sammenlignet med konkurrentene kan ikke jeg svare på. Men svaret er at det er fordi produktet deres ikke er bedre enn Firefly og tilsvarende rivaliserende produkter i samme kategori.

    Jeg hadde likt å sett målinger på Geek, Firefly og lignende produkter, men i min bok er de omtrent like unyttig alle sammen grunnet at de ikke gjør mer enn det originale lydkortet i PCn allerede gjør.
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ok, mottar min GO 1000 snart, det skal bli intr å sammenlikne. Er den jevngod med Firefly, (koster ca det samme)-> ikke det voldsomste tapet i grunn.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Hvis noen finner specs men helst målinger som viser THD og frekvensrespons 20hz-20khz med -/+ XdB på Geek out, ønsker jeg gjerne å vite det. I tillegg til output Power på en viss motstand eks. 32ohm, er det også ønskelig.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Sett at det er målinger postet av Gavin Fish, som ikke akkurat øker legitimiteten, ser Geek ut fra dette settet med utvalgte målinger ut til å måle noe bedre enn de den er satt opp mot. Hadde likt hvis de satte det opp i et skjema og ikke i disse håpløse dummiegrafene hvor Geek tilfeldigvis alltid er rett innenfor hva som er "bra nok". Hmmmmm. Og hvorfor mangler enkelte skjemaer når det er de selv som har målt og lagt skjemaene ut?

    De har også noen merkelige valg med måten de har tatt målingene på og for meg virker noen av grafene Cherry picked. Hvorfor square wave på akkurat 5khz????? Og alle målinger tatt på 600ohm som korrekt meg om jeg tar feil, er en last som kan gi flatterende målinger. Ikke at det er relevant opp mot konkurrentene grunnet at de alle er målt med samme lasten går jeg ut ifra, men 16, 32, eller 150ohm hadde vært et mer naturlig valg.

    Kort fortalt måler de alle innenfor samme ballpark, men noen påpekninger: Dragonfly har litt høy THD på 5,2%. Dette sier imidlertid ingenting om dette er representativt for Dragonfly som helhet, eller om det er en artefakt av målingene, eller om de har målt et dårlig eksemplar?

    Geek er imponerende kraftig til å være USB dreven med sine 4,3Vrms. Så kraftig at jeg mistenker at her kan det være noe Gavin Fishy på gang. Tilsvarer omtrentlig 0.5778125W på 32ohm. Savner fremdeles frekvensmåling 20hz-20khz med +/- xdB
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Skepsis er sunt :) Vi får "høre og se" fremover.
    Personlig tviler jeg på tidssignalet, pressemeldinger fra sverte-Helga og værmeldinger generelt.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    For all del, Geek gjør det veldig bra på de målingene som er publisert men vi mangler hele historien, men mener fremdeles innkjøp av en ekstern forsterker er å anbefale dersom man trenger en forsterker til sine tungdrevne hodetelefoner.

    Spesielt ortho kan være vanskelig, HD800 og T1 til en viss grad også. Audeze er relativt lettdreven til å være ortho og spesielt LCD-X burde drives greit ut av denne Geek Out tingen. Ikke fordi den er sykt kraftig men fordi X er relativt lettdreven til ortho å være.

    Hifiman HE-500 og HE-6 er imidlertid for tungdreven for denne typen device.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Setter pris på din kunnskap som du deler her. Jeg har AKG-701 lett moddet. Tungdrevet sak. Får se om G.O.1000 duger om kort tid.
    Er nysgjerrig på Audeze og Fostex, men i hverdagen brukes HT mest til keyboard og jobb-PC.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Målinger: Søk og I skal finne

    [...] sammenliknet med lignende produkter som Meridian Explorer, iFi nano, Audioquest Firefly etc? [...]
    [...] Jeg hadde likt å sett målinger på Geek, Firefly og lignende produkter, [...]
    Jeg antar at dere mener AudioQuest DragonFly?

    Søk og I skal finne:

    Målinger:
    Tillegg:
    Stereophiles målinger av AudioQuest DragonFly er også referert tidligere i tråden.
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Dette syntes jeg låter riktig så bra! Jeg skal ikke påberope meg å ha ekspertise på tilsvarende produkter, uansett et meget godt kjøp. Det kommer nok mange synsinger om denne etterhvert.
     

    Goophy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    4
    Flere som har mottatt den USB-Geeken; jeg har ikke hørt en drit.
    Jeg får mail omtrent daglig med diverse oppdateringer, skulle tro alle mottok de.

    Det er bare "1000"-modellen som er sendt ut hittil, de andre starter de å sende ut på mandag.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Review:
    LH Labs Geek Out 1000 DAC/Headphone Amplifier | AudioStream

    Har hatt denne en stund nå og er riktig fornøyd. Kan sitte lenge i musikkuniverset uten tegn til lyttetretthet, plutselig skvette til når det blir for livaktig på ukjent musikk, få lyst til å høre "bare en låt til". Som ren DAC gjør den seg heller ikke bort. Kort sagt: Mye for pengene. Negative ting? Her har jeg som nevnt ikke så veldig mye å sammenligne med. Det var en stund tegn til drops/hakk på hjemme-pc, men på jobb-pc er det dønn stabilt. Problemet viste seg å ligge i PC's USB utgang (mekanisk).
    Nysgjerrig på hva Geek Pulse Desktop m/femto-klokke etc etc er god for, det vil høsten vise..
    Flere inntrykk?
     
    T

    Torget

    Gjest
    Har Geek`en generelt littegrann høyere maks volum enn hodetelefon-utgangen på laptop`er?
     

    Goophy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    4
    Den har veldig, veldig mye høyere maks volum.

    Er forøvrig noe støy på min når den ikke får signal inn, ikke at det er noe voldsomt problem, men...
    Ganske fornøyd prisen tatt i betraktning. Bruker den med Ultimate Ears UE11
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Geeken er testobjekt i Septemberutgaven av hi-fi news & record review.
    Ken Kessler og Paul Miller gir den en meget god omtale og presenterer strålende målinger. Eneste minus i margen er brick- designet og markedsføringen, men drit nå i det sålenge lyden beskrives som reell high- end.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn