Full kompensasjon for tort og svie

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2014
Innlegg
1.547
Antall liker
2.612
Sted
Bergen
Nei, jeg føler meg overhode ikke krenket. Men det betyr ikke at jeg holder kjeft når det er personangrep på denne måten. Trygdesnylter og kommunist er i seg selv ikke skjellsord. Men når "jævla trygdesnylter" rettes direkte til en annen får ordene en annen betydning uansett hvordan du vrir og vender på det.

Jeg har sagt det jeg har å si, og kommer fra nå av ikke til å komme med flere tilsvar.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Det var et forsøk på humor satt på spissen ved å kalle noen som kaller andre. Det er vel åpenbart at jeg ikke lyktes.

Forresten: "Jævla" var for å understreke ironien. Jeg ser at jeg trenger å øve meg mer.
 
Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
5.144
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
En herlig tråd dette - en form for destillat av HFS - Kritikk av eget oppsett eller lydfilosofi blir oppfattet som en integritetskrenkelse.
Selv synes jeg det er mye rør med Baluba. Føler meg naturligvis krenket da transistor er tingen. Tar gjerne imot et krenkediplom fra Baluba. Ber om nummerert og signert :cool:utgave.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.064
Antall liker
7.921
Torget vurderinger
12
Når jeg for en gangs skyld skriver uten humor eller ironi så blir det bom. Kaffe var en metafor for godt vær som også er en metafor.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Når jeg for en gangs skyld skriver uten humor eller ironi så blir det bom. Kaffe var en metafor for godt vær som også er en metafor.
Jeg liker metaforer som f.eks. denne: "å kalle en spade for en spade".

Er det dette som kalles metadebatt om en metadebatt?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
He he, jeg har vel oppnådd det jeg ønsket. Årsaken til at jeg valgte ordet kommunist er fordi det er et gjentakende faktum at folk som helt klart ikke bekjenner seg til den filosofien ytrer seg som om de var syttitallskommunister i sin jakt etter firmaer som forsøker å være profitabel arbeidsplass. Det er ingen som tvinger noen til å kjøpe noe som helst, men det framstilles som om produsenter har hendene nedi lommene våre enten vi vil det eller ei.

Selvfølgelig vet jeg at dette er et miljø der partiet H nok er det største, og AP er neppe større enn Frp. SV og Rødt er nesten ikke representert i det hele tatt, så påstanden min om kommunisme faller selvfølgelig på steingrunn IRL. Det er derfor det fungerte når jeg brukte det ordet, som er et nidord for de fleste her inne. Ingen kan egentlig blir krenket av å bli kalt noe som de vet de ikke er, og som de vet at jeg vet de ikke er. Hele trikset er å beskylde folk for noe de ikke er for å få dem til å åpne øynene for argumentasjonen som brukes.

Når vi havner på det stadiet der det spørres om vi trenger dette produktet eller ikke, så er vi tilbake til syttitallets skolelærere som messet om at Levis ikke var noe vi trengte, Samvirkelaget hadde like fine jeans som var billigere og like slitesterke. Derfor, hvor kommer denne museumsosialistiske holdningen fra? Vi bedriver en hobby med et umulig mål, vær glad for at det er en utvikling. Det er ikke alle utviklinger vi vil være med på, men jeg gidder da ikke okke meg over de teknologiene. Gidder ikke engang nevne dem med navn, det er tross alt mange som har glede av det så enten har jeg bommet i mine analyser, eller så har andre funnet et bruksområde der det fungerer fint. Og da lar jeg dem være, det plager jo ikke meg, og koster ikke meg ei kroner sålenge jeg ikke bryr meg.

Folk velger å svi av sine surt oppsparte penger på altslags rart. Det er ikke min sak, ei heller noe jeg trenger å moralisere om når det kommer til deres pengebruk. Dette bare viser at folk blir but hurt når meningene deres om hifi får motbør, det blir en kamp som er viktigere enn Oswald-gruppens sprenging av broer og skip. Budskapet mitt er å senke skuldrene noen hakk og skjønne at det er forbrukerprodukter vi diskuterer, og de er ikke forskjell på liv og død for noen der ute. Jeg spør meg selv hvorfor folk blir så såret over slikt som at forsterkeren ikke er verdens beste til prisen, eller at MQA ønsker å tjene penger på meg som jeg nekter å betale, og å gjenta det gang på gang istendenfor å bare nekte å betale. Samtidig så framstilles det som uetisk at MQA vil tjene penger. Det framstilles ofte at det er uetisk å tjene penger på hifi, og derfor lurer jeg på om salige Karl Marx lurer i korridorene og skriver innlegg under andres brukernavn.

Akkurat denne tråden er så overdreven at jeg regnet med at folk ikke kunne bli fornærmet av den. Det kan hende jeg tok feil der. Siden jeg ble anklaget for å være slem i en av trådene så håpet jeg at de som har blitt så slemt behandlet at de har fått merkelapper av meg kunne fortelle meg hvem det var, men siden ingen vil stå fram så får jeg enten regne med at ingen følte seg truffet, noe som jo er helt glimrende. Men da var det rart at det motsatte ble påstått i trådene.

Så jeg får stille spørsmålet uten ironi denne gang: Var det noen deltakere som ble direkte truffet av mine kommentarer, altså noen som fikk en utilbørlig merkelapp stemplet på seg av meg i diskusjonene? Det er bare å melde i fra, det blir ikke fulgt av mer mobbing men Hello Kitty isteden.
 
C

cruiser

Gjest
Det var vel du som ble mest "but hurt" av kritikken av dette tulleproduktet :)
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
Om å ikke ta ironi, sarkasme og andre språklige virkemidler.

Jeg synes fortsatt pønkertråden min fra 2016 er litt artig, ikke minst reaksjonene - inkludert trådstarters reaksjon - på den.

Sånn sett tåler den sikkert gjensyn for både nye og gamle lesere?

Merk at jeg på slutten av artikkelen lenket til Wikipedias sider om satire og sarkasme. Sånn for å gjøre det helt klart at artikkelen måtte leses med i glimt øyet. I ettertid ser jeg at jeg burde lenket til ironi også.

http://www.hifisentralen.no/forumet...d-pa-nkere-og-rotla-s-ungdom.html#post2373878
 
Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det var vel du som ble mest "but hurt" av kritikken av dette tulleproduktet :)
Nei, jeg driter vel i det. Det forklarer jeg i en annen tråd. Men det blir ikke diskutert balansert, ekstremiteter som at de ytterst få 16-bitfilene som det er laget MQA av er 14 bit, og så blir det nesten en mal for hvor ille MQA er. Men virkeligheten er at katalogen stort sett består av 24 bitfiler og analoge mastre som har gjennomgått MQA-prosessen. Man henger seg opp i en liten andel som nok kommer til å bli enda mindre etterhvert som eksemplet på hvor ille det er. Når vi i tillegg vet at vanlig Redbook CD faktisk er 14 bit i praksis blir det helt meningsløst.

Jeg er ikke så ofte deltaker i de vanlige hifidiskusjonene som før fordi det blir intetsigende når vi messer om noe vi faktisk ikke har testet på et teoretisk plan, og med tildels selekterte sannheter som dukker opp igjen og igjen. Men hvorfor skulle jeg bli såret på MQAs vegne, jeg som sjelden blir fornærmet på egne vegner. Men mange har evnen til å bli fornærmet på utstyrets vegne.

Skulle jeg blitt fornærmet på utstyrs vegne så ville jeg protestert på påstander om at rørforsterkere er dårligere enn de øvrige teknologiene av prinsipielle årsaker, fra folk som vet hva den absolutt nøytrale lyd er. Men slikt er det sjelden og nesten aldri at jeg gjør. Og det er der mine følelser omkring lyd ligger, selv om jeg sjelden avslører dem i form av å protestere mot slike feile påstander. Peace out, og senk skuldrene flere hakk. Det er mitt eneste substansielle budskap.
 
C

cruiser

Gjest
Registrerte bare at vi som kritiserte produktet og evt intensjoner var både kommunister og politisk korrekte(som jo omtrent er blitt et skjellsord i vår tid)
Ironisk at det vi andre som ikke har kommet med den type utbrudd som skal "senke skuldrene"
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Sånn på siden er min personlige mening at dersom man ikke klarer å argumentere for en sak uten å ty til personkarakteristikker så har man enten ingen sak å diskutere eller nådd et punkt der man bør ta seg en tur ut i frisk luft før man trykker Enter.

Utover det er jeg en stor fan av harmløs hetsing :D
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Registrerte bare at vi som kritiserte produktet og evt intensjoner var både kommunister og politisk korrekte(som jo omtrent er blitt et skjellsord i vår tid)
Ironisk at det vi andre som ikke har kommet med den type utbrudd som skal "senke skuldrene"
Så var det dette med speiling, et begrep og en teknikk du sikkert kjenner fra før? Mulig det mislyktes, men nettopp å bruke begreper som folk flest her inne ikke liker å bli brukt om seg, men som gjerne brukes i andre sammenhenger, så håpet jeg å få folk til å se seg selv litt i speilen og ikke ta hifi for seriøst. Det er jo slik man forholder seg til hverandre her inne, men med andre ord. Hififolk har svært godt av å senke skuldrene, for det diskuteres med et gravalvor som ikke engang matches av de politiske diskusjonene. Og det uten at noen har hørt det minste lille pip av riktig utpakket MQA. Poenget mitt var å senke skuldrene fram til folk faktisk har hørt dette, og ikke bare teoretisere i stadig sintere ordelag.

Ingen av oss har den tekniske innsikten til å slakte dette på teoretisk grunnlag. De fleste matematiske beregninger som er brukt tar utgangspunkt i de verst tenkelige eksemplene, og ingen overhodet touchet innom de antakelig best tenkelige eksemplene. Antakelig fordi det ikke tjener saken å diskutere noe som ikke viser at dette er helt ræva. Jeg trakk fram Eagles og specs rundt det, men opplevde at det var mer gøy å diskutere de eksemplene som ikke ser like positive ut. Og som vanlig, tallmagi skal fortelle oss hele historien, gi blaffen i ørene, de kan jo ikke regne.
 

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Hoy,

Ser ut somjeg kanskje har vunnet på et eller annet lokalt spill her i traktene. Er kanskje litt i tvil. Men er det slik at jeg vil få full kompensasjon for ev. tort og svie dersom jeg trykker på knappen i reklamen?

6910A5C6-9BAA-4FA0-974D-3429745CAAB9.jpg
 
Topp Bunn