FOSTEX FE203En-S Special Limited Edition GT Fastback Bells & Whistles

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.421
    Sted
    Trondheim
    Hvorfor ikke dempe fostexene med et dempeledd på linjenivå? Deler du ikke aktivt?

    HEL skrev:
    Jeg skal ikke bygge ny baffel med det første. Har tre alternativer:

    1) ta ut Fostexene og montere tilbake Tang Band
    2) dempe Fostexene med fast L-Pad
    3) montere en ny diskant med minst 99db følsomhet

    En ny diskant må i såfall være rund og maks 11 cm i diameter. Ikke så lett å finne ::)

    (har diskutert litt med H.R om å stappe gull-Fostexer inn etter en omgang med hullsag :eek: )
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.900
    Antall liker
    10.769
    Torget vurderinger
    10
    OAlex skrev:
    Hvorfor ikke dempe fostexene med et dempeledd på linjenivå? Deler du ikke aktivt?

    HEL skrev:
    Jeg skal ikke bygge ny baffel med det første. Har tre alternativer:

    1) ta ut Fostexene og montere tilbake Tang Band
    2) dempe Fostexene med fast L-Pad
    3) montere en ny diskant med minst 99db følsomhet

    En ny diskant må i såfall være rund og maks 11 cm i diameter. Ikke så lett å finne ::)

    (har diskutert litt med H.R om å stappe gull-Fostexer inn etter en omgang med hullsag :eek: )
    Har ikke treveis filter. Diskantene er koblet til fulltonen.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.900
    Antall liker
    10.769
    Torget vurderinger
    10
    Har buet av toppen på mine prototype bafler og trukket dem med mørk grå skai fra Biltema.

    Nå spiller de sammen med Eminence 15B som har QTS på 0,6.
    Nelson Pass anbefaler disse i manualen til det aktive OB delefilteret jeg bruker.

    Disse baflene har 20 cm dype støtter som går ca opp til underkant av wizzeren og skråner litt bakover. Det betyr at for bassens vedkommende er effektiv baffelbredde 1 meter.

    Det aktive First Watt B5 delefilteret legger på en 6db EQ ved hz og kutter med subsonic ved 15 hz.
    Nå deler jeg ved hhv 120 og 240 hz med 12db LR filter. Bruker baffelstep på 4 db ved 500 hz.

    Det låter veldig bra og jeg venter vel egentlig på å få målt dem skikkelig.
     

    Vedlegg

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    274
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har for min del forlatt fulltone-stien for en stund. Det er ett utrolig godt element det er snakk om i tråden, vanvittig dtaljert, utrolig flott diskant og melomtone.
    For min del blir det litt for direkte. Har bygget Nagaoka horn som Fostex anbefaler.

    McLaren
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.900
    Antall liker
    10.769
    Torget vurderinger
    10
    Hos meg er det ikke for direkte. Det er snarere i området 100-400 slaget står om å få det mest mulig i balanse. Nå spiller jeg Kari Bremnes så høyt som det er mulig og vokalen er klokkeklar men ikke ubehagelig 8)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.900
    Antall liker
    10.769
    Torget vurderinger
    10
    Etter et fantastisk Fostex år på sentralen er det nærmest dødt. Var det en hype tro?

    For meg begynte det med en hyggelig prat med Sluket (helt sant altså ;)) over furu-spisebordet til LMC med kokosmakroner og den berømte colaen som ikke er i plast i romjulen i fjor. Deretter så jeg Fostex-lyset. Det låter så til de grader åpent og uanstrengt. Jeg koser meg veldig. FE203En-S er og vil bli en klassiker, det tør jeg påstå.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    HEL skrev:
    Etter et fantastisk Fostex år på sentralen er det nærmest dødt. Var det en hype tro?

    For meg begynte det med en hyggelig prat med Sluket (helt sant altså ;)) over furu-spisebordet til LMC med kokosmakroner og den berømte colaen som ikke er i plast i romjulen i fjor. Deretter så jeg Fostex-lyset. Det låter så til de grader åpent og uanstrengt. Jeg koser meg veldig. FE203En-S er og vil bli en klassiker, det tør jeg påstå.
    de er utsolgt! blir ikke noe mere skriverier da
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.900
    Antall liker
    10.769
    Torget vurderinger
    10
    He he

    Nå spiller jeg Simple Minds Once Upon A Time høøøøyyyyyyyyt og det låter knall.

    Husker selv da jeg tok opp HiFi interressen i 2004 etter 12 års sølibat. Lyttetretthet, refleksjoner og komprimerte innspillinger var heftige temaer. Det var kun en håndfull "Horten-plater" som låt bra.

    Litt sprøtt at et high end Fostex fulltone element i riktig oppsett ikke låter huggorm når veldig mye av det man kan kjøpe i medium rimelig klassen nettopp gjør det. Og det ironiske er at de frustrerte stakkarne får kabelråd opp og ned i mente, som om det skulle hjelpe.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    HEL skrev:
    He he

    Nå spiller jeg Simple Minds Once Upon A Time høøøøyyyyyyyyt og det låter knall.

    Husker selv da jeg tok opp HiFi interressen i 2004 etter 12 års sølibat. Lyttetretthet, refleksjoner og komprimerte innspillinger var heftige temaer. Det var kun en håndfull "Horten-plater" som låt bra.

    Litt sprøtt at et high end Fostex fulltone element i riktig oppsett ikke låter huggorm når veldig mye av det man kan kjøpe i medium rimelig klassen nettopp gjør det. Og det ironiske er at de frustrerte stakkarne får kabelråd opp og ned i mente, som om det skulle hjelpe.
    det elementet spiller forrykende. Du bør høre det i H.R. elefantrasser med fostex 500 på topen
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.900
    Antall liker
    10.769
    Torget vurderinger
    10
    Det bør jeg, mange skryter av den kombinasjonen. Har dessverre ikke plass til sånne digre paraboler i mitt ringe lytterom.

    Skal forøvrig jobbe litt mer med dem. Har et par slike:
    http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/CP21F.pdf

    Skal lage en pen matchende brakett trukket i skai. Den skal plasseres i fase med fulltonen, altså trukket litt bakover i overkant.

    Kommer til å montere en variabel L-Pad men er ikke helt sikker på hvordan jeg skal dele. Har selv god erfaring med å la fulltonen spille fritt og dele diskanten kun med en kondensator langt oppe i frekvens (+15K).

    innspill?
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    HEL skrev:
    Det bør jeg, mange skryter av den kombinasjonen. Har dessverre ikke plass til sånne digre paraboler i mitt ringe lytterom.

    Skal forøvrig jobbe litt mer med dem. Har et par slike:
    http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/CP21F.pdf

    Skal lage en pen matchende brakett trukket i skai. Den skal plasseres i fase med fulltonen, altså trukket litt bakover i overkant.

    Kommer til å montere en variabel L-Pad men er ikke helt sikker på hvordan jeg skal dele. Har selv god erfaring med å la fulltonen spille fritt og dele diskanten kun med en kondensator langt oppe i frekvens (+15K).

    innspill?
    ser fett ut det systemet du har Hel. tipper det spiller som bare farken
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.900
    Antall liker
    10.769
    Torget vurderinger
    10
    Jo takk. Det svinger. Største utfordringen er egentlig det at jeg kun har 11,5 m2
     
    T

    Torget

    Gjest
    Har så vidt begynt å spille inn disse elementene(frittstående).
    Kan på tross av manglene allerede si at disse skal bli her lenge.
     
    T

    Torget

    Gjest
    I åpen baffel?
    Straks, regner jeg med.
    Har håndoverfres, og et par plater.

    Har bare testet de løse på bordet så langt(med en trekloss under magneten så de står ordentlig). Alikevel imponerer de stort.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.900
    Antall liker
    10.769
    Torget vurderinger
    10
    Du bør ha en eller to 15" basser.
     
    T

    Torget

    Gjest
    Du bør ha en eller to 15" basser.
    Ja, det blir vel det etterhvert. Skal finne en ny effekt-amp til hoved-ht først.
    (Har testet elementene med en liten klasse-d sak :p )

    Begynner å se at mye henger på at (mellom)bassen henger med. Er det kun OB/Slobs som gjelder, eller kan en lukket kasse også fungere bra? (Blåser i nivå under 40hz)
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.900
    Antall liker
    10.769
    Torget vurderinger
    10
    Lukket går fin fint men bassen må være kjapp.
    Hva med en lav VAS og fs 15" bass i ca 80-100 liter?
     
    T

    Torget

    Gjest
    Hva synes du om Fostex`ene i OB vs BLH, Hel?

    Jeg synes disse spiller veldig bra, bare montert i en plate.
    Setter pris på deres sterke sider, og er mindre opptatt av de tingene som kanskje kunne ha vært noe bedre.

    Men hvilke fordeler/ulemper har BLH i forhold til det?
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.900
    Antall liker
    10.769
    Torget vurderinger
    10
    Spiller temmelig likt i begge bortsett fra at BLH også leverer fra 250Hz ned til ca 60H
    OB må ha bass system i tillegg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.888
    Antall liker
    104.266
    Torget vurderinger
    23
    Hva synes du om Fostex`ene i OB vs BLH, Hel?

    Jeg synes disse spiller veldig bra, bare montert i en plate.
    Setter pris på deres sterke sider, og er mindre opptatt av de tingene som kanskje kunne ha vært noe bedre.

    Men hvilke fordeler/ulemper har BLH i forhold til det?
    Sterkt avhengig av romstørrelse dette - jeg spiller akkurat nå på store bafler med forskjellige Fostex 8" elementer inkl. 203, og overall så er det et langt bedre lydbilde i denne baffelen enn i BLH. Har ca. 1,4 m. fra bakside element og til bakvegg, og rundt 1,20 fra sidevegg til senter element. 8" spiller fra 100 Hz 24 dB 4.ordens filter.

    Mye bedre rominfo og uanstrengt lyd. Smekket er der uansett. OBS; dette er mine SUBJEKTIVE opplevelser og må ikke automatisk tas for god fisk eller identiske med dine egne preferanser.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.888
    Antall liker
    104.266
    Torget vurderinger
    23
    Store nok.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.973
    Antall liker
    13.365
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hemmelig?
    mine var 60x 120 og gjorde jobben
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.888
    Antall liker
    104.266
    Torget vurderinger
    23
    Neida, ikke hemmelig! Nå bruker jeg en baffel som er rundt 96 x 140 cm., fordi den også skal kunne ta enten 1 x 15", 1 x 18" eller 2 x 15" i bassen, alt etter som hva som skal prøves ut. Bredbåndselementet sitter med senteravstand 95 cm. fra gulv, da dette passer mine lyttepreferanser best. Skal en benytte et slikt element så langt ned som 100 Hz skal en ikke undervurdere betydningen av størrelsen på baffelen. Det er der de fleste ikke trår til nok. Dessverre. Igjen, fysikk og grunnleggende forståelse for et prinsipp og forutsettingene for et vellykket resultat er som alltid viktig. OB blir alltid best når det er litt størrelse på rommet og de får puste fritt.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.973
    Antall liker
    13.365
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ok
    samme høyde som jeg hadde
    låt knall i FR ubesudlet og med lavpassede BD tårn @130Hz 24db/okt
    kanskje nest beste jeg har hatt i stua til nå
    mvh
    Leif
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.900
    Antall liker
    10.769
    Torget vurderinger
    10
    Grelv har gjort en interressant måling for meg.
    JBL 2118H (8 ohm), midbass-mellomtone, oppgitt 97 dB følsomhet
    Fostex FE203En-S, oppgitt 99 dB følsomhet

    Sitter med en feeling om at proffdrivere sjeldnere skryter på seg tekniske data.
     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.888
    Antall liker
    104.266
    Torget vurderinger
    23
    Viktig å være klar over at så godt som samtlige leverandører oppgir "best case" følsomhet, som sjelden kan benyttes fullt ut som beregningsgrunnlag. Det MÅ måles dersom det ikke foreligger relativt nøyaktige kurver som gir en ide om laveste verdi for det området som elementet skal benyttes i. Den verdien må nødvendigvis bli førende for regnestykket dersom en snakker passiv deling. Igjen og nok en gang; no free lunch. Det nytter heller ikke å bremse seg ut av en oppoverbakke. Selve filterkomponentene vil også bidra med sitt og innvirke på elementets output. Viktig ved valg av spoler f.eks. - ikke bare basselementer som har godt av lav DC motstand.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.900
    Antall liker
    10.769
    Torget vurderinger
    10
    Det med spoler har jeg tro på at er superviktig, kanskje den aller største bremsen i et system, tenker med gru på kabelgutta igjen.

    Har du noen gode spole-kandidater fra øverste hylle, og litt lenger ned?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.888
    Antall liker
    104.266
    Torget vurderinger
    23
    North Creek, Mundorf, Duelund, Solo, Alpha-Core (Michael Percy Audio).... det er mange å velge mellom.

    Min første erfaring med North Creek var for over 20 år siden, kjøpte oppgraderingsfilter til et sett med B&W 801 s3. Utrolig forbedring.

    Har også kjøpt en del komponenter fra Erse, hyggelige priser også.

    http://www.erseaudio.com
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.973
    Antall liker
    13.365
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    North Creek gjorde ikke mye feil hos meg........
    mvh
    Leif
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.900
    Antall liker
    10.769
    Torget vurderinger
    10
    Supert

    grelv er ikke langt unna nå så da må det bestilles noe snacks til 2118 / tractrix1000 med BMS
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.888
    Antall liker
    104.266
    Torget vurderinger
    23
    En av fordelene med North er at de faktisk oppgir DC motstand, slik at en vet hva en har å forholde seg til og kan legge den til i kalkulasjonen. Jeg har målt rundt 50 forskjellige NC spoler, og selv de billigere versjonene (teknisk identisk med de dyrere, bare ikke samme tverrsnitt) er godt innenfor spec. både på motstand og induktans. God service også.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    North Creek spolene gjorde seg godt i seriefilteret hos meg. De erstattet et par grove foliespoler av helt ok kvalitet og var vel verdt investeringen for å si det sånn! Nå får jeg forhåpentligvis snart hørt hva Duelund CAST spoler gjør med lyden og da blir det sasnnsynligvis et par NC spoler til overs her HEL. Ellers er Duelund CAST motstander et hett tips. Disse sammen med NC spolene var det som gjorde at jeg mistet alle hemninger og handla Duelund som en full sjømann..
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.973
    Antall liker
    13.365
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Duelund Cast motstander var også en åpenbaring!
    mvh
    Leif
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Godt at temaet kom opp. I følge estimert leveringstid ved bestilling, skulle Duelund godisen min være leveringsklar denne uka. Har sendt en forespørsel til Parts Connexion og krysser fingre for at de ikke er alt for langt unna.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn