Forsterkere Forsterker til Klipsch Cornwall III

akkkkkar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2015
Innlegg
108
Antall liker
49
Sted
Sandefjord
Her er mine erfaringer så langt: (Min pris på forsterkeri i parantes)

Pioneer A-A6-J integrert forsterker + Klipsch Cornwall III = OK, men ikke noe Hi-Fi-lyd. (2.000)
Parasound P5 forforsterker + Parasound A23 effektforsterker + Klipsch Cornwall III = Ikke bra. Ullent og daudt. (22.000)
Parasound P5 forforsterker + First Watt Aleph J + Klipsch Cornwall III = ditto. Det gjorde ingen forskjell å bytte ut effektforsterkeren. (22.000)
Audioromy EL34 rørforsterker + Klipsch Cornwall III = Go'lyd. Mitt beste stereoanlegg ever. (2.000)

I juni skal jeg teste:

[en ukjent forforsterker - tips mottas med takk] + First Watt Aleph J + Klipsch Cornwall III (ja, jeg har lest denne tråden)
Antelope Zodiac Gold m/ Voltikus DAC + First Watt Aleph J + Klipsch Cornwall III (25.000)
Teac AI-3000 integrert forsterker + Klipsch Cornwall III (17.000)
Music Angel XD-800 integrert rørforsterker + Klipsch Cornwall III (5.000)
Accuphase E-470 integrert forsterker + Klipsch Cornwall III (60.000)
Luxman L590AII integrert forsterker + Klipsch Cornwall III (kanskje) (33.000)

Vi lever i spennende tider. Følg med på denne tråden.
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Fred hos Stereofil i Oslo er klar i sine uttalelser: McIntosh MA8000 er den forsterkeren han anbefaler til Klipsch Cornwall III.

Vis vedlegget 323053
Tror det var denne som stod koblet opp når jeg hørte Cornwall der i fjor sommer. Låt fett det, men det ble nesten i overkant p.g.a. ressonansene i rommet. Men tror ikke man ha en så dyr forsterker og 300 watt for å få godlyd fra Cornwall. En Luxman til halve prisen låt heller ikke så verst når jeg var der, selv om jeg seff ikke hadde sagt nei til MA8000.

Ser uansett du har bestemt deg for Teac, og det er sikkert ikke så dumt det heller. :)
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Etter min erfaring har forforsterkeren veldig mye å si for lyde. Er masse dacer med flere innganger og tom fjernkontroll om man trenger slikt.
Vil tro at f.eks en Audio Note pre ville sparke litt liv i Klipsch sammen med First watt, andre rør pre også.
Ser at Aleph ikke trenger stort innsignal for å våkne, kan hende AN da blir raskt høyt.
Har muligens en Hayto du kan prøve hvis du vil.
 
Sist redigert:

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.577
Torget vurderinger
30
Aiaiai, blir veldig morro å høre hva du synes om Accuphase E470 mot Teacen til under halve prisen!

Du har veldig morsomme tider i vente! Kjenner jo blir litt misunnelig. :rolleyes:
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Hadde en formening om at det ikke hjalp med et annet effekttrinn, derfor jeg foreslo rørpre (Audio Note) tidligere i tråden. Dette er nok et eksempel på hvor viktig og avgjørende det er med en god pre. 😊
 
Sist redigert:

akkkkkar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2015
Innlegg
108
Antall liker
49
Sted
Sandefjord
Hadde en formening om at det ikke hjalp med et annet effekttrinn, derfor jeg foreslo rørpre (Audio Note) tidligere i tråden. Dette er nok et eksempel på hvor viktig og avgjørende det er med en god pre. ������
Hvem er det som selger denne herligheten?

Og forøvrig: Ja, du hadde rett. Jeg beholdt den herlige forforsterkeren med alle inngangene og byttet ut effektforsterkeren, uten effekt (ordspill tilsiktet).
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Audio Note selges i Norge av Audiocompaniet.

Nevnte vel bare Audio Note som et godt eksempel, men hovedpoenget var at pre endrer kanskje mer i lydbildet enn effekt.
 
Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Audio Note selges i Norge av Audiocompaniet.

Nevnte vel bare Audio Note som et godt eksempel, men hovedpoenget var at pre endrer kanskje mer i lydbildet enn effekt.
Bare husk å være nøye med impedansmatching på Audio Note forforsterker (og andre rør forforsterkere, for den del), da de som oftest ikke er særlig glade i å drive lav impedans.

Mvh
Håkon Rognlien
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Her er jeg nok på tynn is med para venner;) , men min påstand er at Parasound til dags dato ikke har klart å lage en riktig god preamp, ville funnet meg en annen god integrert , med klang og kvaliteter som passer CWlll;)
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
ser du nå har funnet deg en Teac og det blir spennende å lese om :)
 

akkkkkar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2015
Innlegg
108
Antall liker
49
Sted
Sandefjord
Det er søndag, og tid til å teste ulike forsterkerkombinasjoner på Klipsch-høyttalerne.

Komboen Antelope Zodiac Gold m/ Voltikus DAC + First Watt Aleph J + Klipsch Cornwall III har vært andres favorittkombo, og jeg har lest mye skryt om First Watt-effektforsterkeren. Så jeg gledet meg til å prøve denne!

First Watt Aleph J er utrolig detaljert og sikkert innmari "HiFi", og dette kan samtidig være noe av forsterkerens svakhet også: Musikken svinger ikke så mye som den burde, og noe av morroa forsvinner, synes jeg. Basscrescendoen på starten av sporet "Angel" på Mezzanine-CDen av Massive Attack er veldig flisete og rar, og var den dråpen som endelig fikk meg til å ditche First Watt-forsterkeren, etter et par timer med lytting til denne effektforsterkeren.

Jeg byttet ut First Watt Aleph J med Parasound A23, og dermed fant jeg plutselig den foreløpige vinner-komboen.

IMG_0122.jpg


Bildet: Antelope Zodiac Gold m/ Voltikus DAC + Parasound Halo A23.

Lydbildet er kanskje ikke like detaljert som First Watt'en, men dette er et lydbilde jeg liker veldig godt, uansett musikktype.

Er DAC'en i Parasound Halo P5 for dårlig? Denne tråden begynte jo med komboen Parasound Halo P5 og Parasound Halo A23, noe som ikke fungerte med Klipsch Cornwall III i det hele tatt. Jeg mistenker at det er DAC'en i Parasound Halo P5 som farger musikken i meste laget eller som på en annen måte ikke er god nok. Jeg leste anmeldelsen av Parasound Halo Hint i dag, og leser man litt mellom linjene, får de ikke DAC'en på Hint'en til å fungere godt nok der heller. En annen anmeldelse av P5 konkluderer med at P5 er "good, but not great" og at det er mye å gå på på P5s innebygde DAC.

Pre har mer å si for lydbildet enn effekt: En meget klok mann her på forumet (JanOlav) uttalte at pre kanskje endrer mer i lydbildet enn effektforsterkeren gjør, og det er tydeligvis om og gjøre å skaffe seg en nøytral DAC som Antelope Zodiac i stedet for en forforsterker. Parasound Halo A23 farger ikke lyden så mye at det gjør noe.

Er det noen vits i å oppgradere fra A23 til A21? Det hadde forøvrig vært gøy å oppgradere til A21, når jeg først er på Parasound-sporet, men A23 leverer det den skal, føler jeg.
 
Sist redigert:

Fampe

Medlem
Ble medlem
06.03.2014
Innlegg
14
Antall liker
2
Sted
Nordland
Parasound p5 dac

Jeg kjøpte zdac og koblet til P5 via xlr. Du verden for et løft det ble lydmessig. Er nok dac'en i P5 som er begrensningen.
 

akkkkkar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2015
Innlegg
108
Antall liker
49
Sted
Sandefjord
Ny nedtur i min reise i HiFi'ens vidunderlige verden:

Jeg oppgraderte fra Parasound A23 til A21 og regnet med at lyden skulle være den samme. Lydmessig var det en nedgradering, prismessig en skikkelig oppgradering.

Jeg sitter og myser på en stålklump på 27 kilo og tenker at Parasound A21 hører hjemme i hjemmekinoer, ikke i stereoanlegg.

So here we go again... Jeg var faktisk i mål med Antelope Zodiac Gold som pre/DAC, Parasound A23 som effektforsterker og Klipsch Cornwall III som høyttalere. Helt til jeg klarte kunststykket å få forhandleren til å ta tilbake A23'en mot å selge meg en A21.

Er det like greit å bare utvide husbanklånet og kjøpe en McIntosh MA8000, først som sist?
 
Sist redigert:
D

Dåbbel J

Gjest
Er ikkenoe garanti det heller... hva med og kjøpe noen brukte 275?

Eller bare fortsette og teste? Rør effekt kan du nok teste noen fler av imo...
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
A21 funket svært dårlig hos meg også. Erfaringsmessig syns jeg parasound er alt for tamt og oppskrytt.
 
D

Dåbbel J

Gjest
HVA lyd er du igrunn ute etter... ? Rocksound - "haifai" sound... hvilken musikk blir spillt aller mest?
 

akkkkkar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2015
Innlegg
108
Antall liker
49
Sted
Sandefjord
HVA lyd er du igrunn ute etter... ? Rocksound - "haifai" sound... hvilken musikk blir spillt aller mest?
Et skikkelig bra spørsmål, Dåbbel J.

Melodisk pop og disco: Jeg spiller som regel på et lavt volum og hører på melodisk pop som Prefab Sprout, 70-talls-Bowie, De Lillos, Donald Fagen, Steely Dan, Burt Bacharach. Av og til skrur jeg opp volumet litt og hører jeg på elektronisk musikk som Yello og Kraftwerk. Og så -- og dette er min mørke side, så det får bli mellom deg og meg, Dåbbel J -- hører jeg på 70-talls disco/funk som Chic, Earth, Wind and Fire, Tower of Power.

Gøy og detaljert: Jeg er ute etter et stereoanlegg som spiller detaljert og nøytralt, samtidig som det ikke må bli så analytisk at det ikke er gøy å høre på.
 

akkkkkar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2015
Innlegg
108
Antall liker
49
Sted
Sandefjord
Er ikkenoe garanti det heller... hva med og kjøpe noen brukte 275?

Eller bare fortsette og teste? Rør effekt kan du nok teste noen fler av imo...
Rør er helt topp: LP-plater kombinert med rørforsterkeren jeg fikk av deg gir en veldig bra lytteopplevelse. Kanskje jeg må "avlære" meg å "lytte" og heller begynne å digge musikken?

McIntosh 275 hadde vært gøy. Jeg ser at det ligger en MC2102 på Finn nå til 32.000... Det er jo faktisk "innafor". Vel og merke hvis jeg selger en viss A21-forsterker først...
FINN.no - Mulighetenes marked
 
Sist redigert:
D

Dåbbel J

Gjest
Lytte er oppskrytt :cool: Enn skal digge musikk når det kommer ifra Klipsch, og noe sier meg at denne gangen så er det rør som er greia.... Til mye av den musikken du spiller så må det være rett...
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.577
Torget vurderinger
30
Hva ble det til her? :)
 
Topp Bunn