Forsterkere Forsterker til Infinity Kappa 8

leifarild

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.11.2012
Innlegg
229
Antall liker
205
Hei,

Jeg har en venn som har et par Infinity Kappa 8, som han har hatt et Tandberg forsterkersett til å drive. Effektforsterkeren er 3026, men har nå blitt plassert på rommet til sønnen hans. Så min venn trenger ny forsterker.

Kappa 8 er vanskelige å drive. Veldig vanskelig sies det. Noen som har noen gode råd for hva slags forsterker min venn bør kjøpe? Det skal ikke koste skjorta, og han er ikke av den typen som sitter og hører etter myggen som landet på cymbalen. Men han vil ha en grei forsterker som kan drive hans høyttalere uten å knele. Noen gode forslag?


Mvn
Leif A
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.327
Sted
Smurfeland
Eldre Krell, Mark Levinson, Dynamic Precision, o.s.v. er vel alle ganske safe valg som kan erverves for en fornuftig pris på bruktmarkedet og som er stabile nok med vanskelige laster til å drive de gamle Kappa'ene. Se etter fysisk store og tunge forsterkere med spec's som sier at de dobler effekten hver gang impedansen halveres. F.eks. 250 watt i 8 ohm, 500 watt i 4 ohm, 1000 watt i 2 ohm.

Ville styrt unna brokoblede konstruksjoner, men det er bare meg.
 

alghatar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2014
Innlegg
389
Antall liker
132
Torget vurderinger
13
Hei!

Du bør se etter en forsterker som er stabil helt ned til 2 ohm. Gjerne en som dobbler.

Kappane er glad i varm lyd sånn forresten, hva er budsjettet? Snakker vi integrert eller pre/power?


Selv har jeg Kappa 9.2i, og kjører de sammen med en Aragon 4004 (2x200w og dobbler hele veien ned) og Sub forsterkere på bassene.

mvh

Chris
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
Jeg brukte Nakamichi PA7EII på Kappa 8 i flere år med stor suksess. De fås brukte for grei pris. Ellers støtter jeg forslagene på eldre Mark Levinson, Krell eller Threshold.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Har selv brukt Holton sine Mosfet forterkere med god strømforsyning til diveres eldre Infinity med godt hell.
 

leifarild

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.11.2012
Innlegg
229
Antall liker
205
Eldre Krell, Mark Levinson, Dynamic Precision, o.s.v. er vel alle ganske safe valg som kan erverves for en fornuftig pris på bruktmarkedet og som er stabile nok med vanskelige laster til å drive de gamle Kappa'ene. Se etter fysisk store og tunge forsterkere med spec's som sier at de dobler effekten hver gang impedansen halveres. F.eks. 250 watt i 8 ohm, 500 watt i 4 ohm, 1000 watt i 2 ohm.

Ville styrt unna brokoblede konstruksjoner, men det er bare meg.
Styre unne brokoblede konstruksjoner sier du. Hvordan vet man om de er brokoblede?
Mener du to stk effekttrinn som er brokoblet og kjører på hver sin forsterker?
Eller finnes det vanlige stereoforsterkere som egentlig er to brokoblede forsterkere i ett kabinett? Mener å ha lest at f.eks Electrocompaniet Nemo egentlig er to brokoblede AW180.... forstår jeg det rett?
Min kamerat er overhode ikke audiofil, og har helt sikkert ikke lyst å kjøpe noe som (han synes) er veldig dyrt. Husk at de fleste her synes 20.000 kroner for en forsterker ikke er all verden. Men at for folk flest, så er det dobbelt så mye som hele deres anlegg koster, som de kjøpte på Elkjøp.
Tipper max beløp for forsterker til han vil ligge på 10-12.000, men gjerne brukt.
 

hpm-1100

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2011
Innlegg
734
Antall liker
506
Sted
Askøy
Torget vurderinger
26
aragon 8008 eller palladium , veldig god for pris.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.974
Antall liker
1.305
Sted
Nadadouro, Portugal
Eldre Krell, Mark Levinson, Dynamic Precision, o.s.v. er vel alle ganske safe valg som kan erverves for en fornuftig pris på bruktmarkedet og som er stabile nok med vanskelige laster til å drive de gamle Kappa'ene. Se etter fysisk store og tunge forsterkere med spec's som sier at de dobler effekten hver gang impedansen halveres. F.eks. 250 watt i 8 ohm, 500 watt i 4 ohm, 1000 watt i 2 ohm.

Ville styrt unna brokoblede konstruksjoner, men det er bare meg.
Styre unne brokoblede konstruksjoner sier du. Hvordan vet man om de er brokoblede?
Mener du to stk effekttrinn som er brokoblet og kjører på hver sin forsterker?
Eller finnes det vanlige stereoforsterkere som egentlig er to brokoblede forsterkere i ett kabinett? Mener å ha lest at f.eks Electrocompaniet Nemo egentlig er to brokoblede AW180.... forstår jeg det rett?
Min kamerat er overhode ikke audiofil, og har helt sikkert ikke lyst å kjøpe noe som (han synes) er veldig dyrt. Husk at de fleste her synes 20.000 kroner for en forsterker ikke er all verden. Men at for folk flest, så er det dobbelt så mye som hele deres anlegg koster, som de kjøpte på Elkjøp.
Tipper max beløp for forsterker til han vil ligge på 10-12.000, men gjerne brukt.
Du kan jo sjekke litt på nettet også, bl.a. er noen av Bryston sine forsterkere brokoblede uten at det egentlig fremgår klart når man ser på de.
For 10-12k er det ikke vanskeligt, du kan være heldig å se en Bryston 4B til den pris, men det spørs om man gidder vente til en dukker opp jo. Når man kjøper noen Kappa modeller bør man være klar over det kan koste litt flesk å drive de. Mange Kappa modeller skifter eiere hele tiden fordi kjøper synes det er vanvittig stilige store høyttalere, de fleste har ingen ide om hva der kreves av forsterkeren for å drive de og de selges da videre igjen.
Man kan sammenlikne noen Kappa modeller litt med elektrostater, jeg har hatt høyttalere hvor man med en Thule IA350B forsterker, brokoblet sak med 5 x 125 watt eller 2 x 350 watt, kunne vri volumen helt opp og det hørtes ut som en Tandberg kjøkkenradio, ikke heldigt.
Søker du på Kappa får du mange treff, både her, på AVForum og ellers på nettet, mange gode tips der. http://forums.cnet.com/7726-7596_102-3382221.html
 

Knut Runar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2011
Innlegg
209
Antall liker
186
Forsterker til å drive Kappa 8.

Vel. Mine Kappa 8 fores fra en TIA 3012.
Der er definitivt for tynt til å kontrollere bassene.

Hos meg ble det" litt vel mye møllers tran".

Lånte et sett Doxa og en rørpre...... Da ble det mere fart i sakene.
Stålkontroll og liv i stua.

Håkon hadde rett.
Doxaen hans fikset sakene.

Nad...... glem det.

Knut runar
 

Fredrik.J

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2011
Innlegg
260
Antall liker
134
Torget vurderinger
27
Solgte et par Crown K2 en gang til en som hadde et eller to par med store Kappa modeller. Uansett, 2x500w @ 8 ohm, 2x800w @ 4 ohm og 2x1250w @ 2 ohm. 3000 i dempingsfaktor. Har lest flere ganger at den er verdens kraftigste vifteløse forsterker men vet ikke om dette gjelder både PA og HiFi. Meget god lydkvalitet også, sett den er brukt i flere high end oppsett. Har tilfeldigvis en stående her fortsatt som var tiltenkt til sub prosjekt men som muligens skal bort, ta det på PM i så fall.
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Litt eldre tråd dette.

Kjører med 2 x 3006A Tandberg biamp på Kappa 8.2

Disse er på 150w stk men målt til 185w i ett Engelsk hifiblad en gang i tiden.

Dette er for lite, har en ringkjernetrafo på 800Va hver.

Testet Adcom GFA 5500 på Kappa 7.2
Dette ble også for lite, denne har en trafo på nær 1500Va

Det spiller, men den ene 3006A kobler ut, den som er koblet til diskant/mellomtone når jeg kommer litt opp i volum.

Tror nok en forsterker som skal få fart i disse vil koste penger.
Infinity opplyste selv at amper burde koste 2 - 3 ganger av hva høyttalerne deres kostet.

Kappa 8.2 kostet vel nær 30.000,- kr, og da vet en hvor i prisleiet en brukt amp burde koste da den var ny....................
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Litt eldre tråd dette.

Kjører med 2 x 3006A Tandberg biamp på Kappa 8.2

Disse er på 150w stk men målt til 185w i ett Engelsk hifiblad en gang i tiden.

Dette er for lite, har en ringkjernetrafo på 800Va hver.

Testet Adcom GFA 5500 på Kappa 7.2
Dette ble også for lite, denne har en trafo på nær 1500Va

Det spiller, men den ene 3006A kobler ut, den som er koblet til diskant/mellomtone når jeg kommer litt opp i volum.

Tror nok en forsterker som skal få fart i disse vil koste penger.
Infinity opplyste selv at amper burde koste 2 - 3 ganger av hva høyttalerne deres kostet.

Kappa 8.2 kostet vel nær 30.000,- kr, og da vet en hvor i prisleiet en brukt amp burde koste da den var ny....................
Tror nokk ikke trafo størrelsen alene avgjør om en forsterker er kraftig nokk, har drevet Kappa 8 med forsterker med 2x630VA og ca 220 watt med bravur. Selve konstruksjonen og ikke minst kondensator banken er like viktig.
Har drevet mange gammle Infinity med mine Holton meget bra, og vet også om en som bruker Emotiva XPA-2 godt hell.
 
Topp Bunn