Høyttalere Forslag til høyttalere til 15-20 000 kr ?

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Det ble hevdet at "Høyttalere har ekstremt mye mer å si for lyden enn forsterkere", og dermed anbefalt en forsterker til 2200.- sammen med "så gode høyttalere som du har råd til".

Denne tilnærmingen stemmer ikke med min erfaring. Hvis man bygger sten på sten mot et dyrere anlegg, så kan det være en rasjonell og nødvendig tilnærming. Men hvis man er ute etter best mulig lyd innenfor et gitt budsjett, så er min erfaring at dette ikke er riktig fordeling av pengene.

Men selvfølgelig er det ikke slik at en dyrere forsterker nødvendigvis gir bedre resultater, men slik er det jo også med høyttalere. En god match er nødvendig, derfor forsøkt tipset jeg om en konkret kombo som ga utrolig gode resultater for meg.
Ang. dette med forsterkere: Vi har alle ulike erfaringer, tror jeg. Men det er likevel verdt å merke at det er gjort mange blindtester innen hifi. På omtrent alle slike blindtester har folk null problem med å skille høyttalere fra hverandre. Men i veldig mange blindtester har folk faktisk vært ute av stand til å skille forsterkere fra hverandre, når de blir brukt på samme høyttalere, eller så har de ikke klart å skille billige forsterkere fra dyrere forsterkere.

Nå tror ikke jeg at blindtester er svaret på alt. Jeg tror det finnes forskjeller man kanskje hører over tid ved avslappet lytting, som man ikke klarer å sette fingern på i en blindtest. Men blindtester er likevel nyttige for å si noe om hvilke forskjeller som er mest merkbare. I følge omtrent alle blindtester er forskjellene mellom høyttalere veldig store. Men i ganske så mange blindtester klarer man ikke si hvilken forsterker som spiller. Det sier for meg noe om hvor det er verdt å legge de store pengene...

----
Til trådstarter: Gallo syntes jeg også spilte veldig bra den gangen jeg hørte dem. Det er en ganske så avansert høyttaler-konstruksjon, faktisk, som skiller seg mye fra boksehøyttalere flest. Hvis du likte dem, ville jeg også vurdert høyttalere fra finske Gradient - Gradient Helsinki og Gradient Revolution. De har et eller annet som likner på Galloene, synes jeg. De dukker opp på brukten fra tid til annen, i blant til hyggelige priser.

Ellers kan du jo vurdere å bare kjøpe (nye) høyttalere på nett. Da kan du alltid prøve dem ut i to uker, og sende dem tilbake hvis du ikke blir fornøyd, så lenge du ikke har laget noen riper. Rommet har veldig mye å si for hvordan lyd du får, og det vil uansett høres annerledes ut hos deg enn i butikken.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Hifisentralen på sitt beste :rolleyes:

Registrerer ofte på dette forum at det er veldig fokus på kjøp av brukt utstyr, ja alle vet at det kan spares mye!
Men jeg synes det er litt viktig å tenke på at om ingen kjøper nytt utstyr vil det heller ikke være et marked for DERE som kun kjøper brukt...

Sitter til tider med en følelse av at dem som kjøper nytt nærmest har status "hvor dum går det an å være"
Synes det er flott og bør respekteres at trådstarter ønsker å kjøpe nytt utstyr, FLOTT.

Dette er skrevet og ment i beste mening som et lite tankekors til oss på sentralen!
Mange som kjøper nytt må ofte selge noe først så hvis vi vrir det du sier helt om så kan vi si at det er det ingen som får kjøpt noe nytt hvis ingen kjøper brukt.
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Jeg tror ikke den Yamahaen er i nærheten av å yte Venere 2.5 rettferdighet. Den er billig ja, men billig er ikke nødvendigvis = bra.
Alt innen hifi er kompromisser. Selvsagt kan man putte på bedre, men jeg tror den duger. Har selv hørt Rotel RA 10 på de og fikk hakeslipp!
Siden det ble en føljetong av det, har hørt de på RA10 jeg også samt endel andre forsterkere og Rotelen var klart dårligst. Rimeligst ja, men et godt stykke unna den som bare kostet noen kroner mer.
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
System audio master Explorer låter veldig bra god allround høyttaler. Har de selv i stuen :) de kan du få mellom 15-20 k....
Patos lyric 502 er en kanon høyttaler du kan få for 5-6 lapper. Du finner ikke mye som slår de på pris /ytelse :)
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Jeg tror ikke den Yamahaen er i nærheten av å yte Venere 2.5 rettferdighet. Den er billig ja, men billig er ikke nødvendigvis = bra.
Alt innen hifi er kompromisser. Selvsagt kan man putte på bedre, men jeg tror den duger. Har selv hørt Rotel RA 10 på de og fikk hakeslipp!
Siden det ble en føljetong av det, har hørt de på RA10 jeg også samt endel andre forsterkere og Rotelen var klart dårligst. Rimeligst ja, men et godt stykke unna den som bare kostet noen kroner mer.
Problemet er bare att når man er å hører samme anlegg ett sted for eksempel på en hi-fi messe eller i butikk demo så hender det ganske ofte att det er like mange meninger om hvordan det låt som det var personer som hørte på. Så da kan det fort være att det som er klart best for deg er helt motsatt for mange andre.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Til trådstarter; Bruk tid på lytterommet dersom du vurderer noe i butikkene du nevnte. Det er stor forskjell på hvordan man opplever musikk over 5 minutter og 2 timer.

Arendal Tower har egen tråd under kategorien "vennetråder for hifi-merker". Les litt der.
Personlig har jeg vært skeptisk som fy til alt med hornladet diskant da jeg opplever alle Klipsch og billige JBL som aldeles grusomme, men det er mange som sier AS er noe helt annet.

60 dager returrett bør være sikkerhet nok til å prøve dersom du har plass/luft nok til å få dem til i stuen din.

Er det andre fra Vesterålen her som kan invitere herremannen hjem til lytt?
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Jeg tror ikke den Yamahaen er i nærheten av å yte Venere 2.5 rettferdighet. Den er billig ja, men billig er ikke nødvendigvis = bra.
Alt innen hifi er kompromisser. Selvsagt kan man putte på bedre, men jeg tror den duger. Har selv hørt Rotel RA 10 på de og fikk hakeslipp!
Siden det ble en føljetong av det, har hørt de på RA10 jeg også samt endel andre forsterkere og Rotelen var klart dårligst. Rimeligst ja, men et godt stykke unna den som bare kostet noen kroner mer.
Problemet er bare att når man er å hører samme anlegg ett sted for eksempel på en hi-fi messe eller i butikk demo så hender det ganske ofte att det er like mange meninger om hvordan det låt som det var personer som hørte på. Så da kan det fort være att det som er klart best for deg er helt motsatt for mange andre.
Det kan godt hende. Men vil uansett hevde at de fleste vil syns det er bedre lyd fra en forsterker til feks 50000.- enn en til 2000.- så sant de har hørt annet enn kjøkkenradioen til mora si i forkant.
 

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.229
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1
Hifisentralen på sitt beste :rolleyes:

Registrerer ofte på dette forum at det er veldig fokus på kjøp av brukt utstyr, ja alle vet at det kan spares mye!
Men jeg synes det er litt viktig å tenke på at om ingen kjøper nytt utstyr vil det heller ikke være et marked for DERE som kun kjøper brukt...

Sitter til tider med en følelse av at dem som kjøper nytt nærmest har status "hvor dum går det an å være"
Synes det er flott og bør respekteres at trådstarter ønsker å kjøpe nytt utstyr, FLOTT.

Dette er skrevet og ment i beste mening som et lite tankekors til oss på sentralen!
Mange som kjøper nytt må ofte selge noe først så hvis vi vrir det du sier helt om så kan vi si at det er det ingen som får kjøpt noe nytt hvis ingen kjøper brukt.
De som kjøper brukt er avhengig av at noen har kjøpt varen ny, de som kjøper nytt kan velge å beholde og i tillegg kjøpe nytt.
 

Maliman

Medlem
Ble medlem
29.09.2009
Innlegg
15
Antall liker
0
Hvordan vil Focal Aria 926 låte i forhold til Sonus Faber Venere 2.5 ?
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kanskje han Internett kan gi noen pekepinner?

Focal Aria 926--

"E.S--Voice more natural than PSB. Massed passages stay cohesive. Bass very natural as well. VERY,VERY MUSICAL!! Good separation w. high and deep soundstage. Not as wide as PSB, but still good. Percussion sounds good and seems placed in the stage better than PSB.
CC--Percussion sounds more right. ??Better dynamics and speed. 'Omaha' grabs you by the collar and shakes you. Mr. Jones sounds killer....these things will definitely do rock well.
MW--Separation very close to PSB. Image a lot more cohesive. Fine details seem more 'right'.
JV--piano v good, overall the rightness thing again.
Maybe not the last word on bass 'slam', but everything else sounds perfect.
(once again my room would have better bass than demo room)

low volume--maintains musicality at low volumes, even complex stuff
higher volume--definitely rocks and great dynamics!!"


Sonus Faber Venere 2.5--

"ES--'polite' comes to mind. Tone is good, soundstage quite wide. Not as deep or high as Triton or Focal. Solid bass, less slam and also less percussion sparkle as the Tritons. Reminds me of Focals but not QUITE as good at everything. Female vocals, though might be the absolute best I've heard. Massed highs on track 2 handled just fine.

CC--OK sounding, but others have been better at pop/rock. Tritons and Focals had better stage, far better feel for this type of music. Lacks bass punch, although the bass it does have sounds good. Might not have the right balance for my room and my music range......

Still, not a bad speaker, at all. If I was a jazz/orchestral person only, I'd definitely lean to this one. Rightness just didn't extend to widely different music as well as some others."

speaker shoot-out scheduled... | Page 4 | Audiokarma Home Audio Stereo Discussion Forums
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Forøvrig virker det som denne karen tenker det samme om Venere 2.5 som jeg gjorde;

"Idag kom jag äntligen loss och fick lyssna på Venere 2.5. Tyvärr blev jag besviken. Jludet var mjukt och behagligt men bas och mellanregister liksom flöt ut över hela ljudbilden. Dynamik och engagemang försvann och de blev tråkiga att lyssna på.

Började med att lyssna på ett par nya Monitor Audio Silver 8 som lät distinkt och bra. Gick sedan över till Focal Chorus 926, har lyssnat på de här en gång tidigare och gillar de riktigt mycket. Jämförde sedan med Focals nya Aria 926, dessa kommer jag nog att köpa. De tilltalar mig mycket, taight, dynamiskt, ljust och öppet ljud utan att diskanten för den delen blev jobbig.

Det var efter de här som jag lyssnade på Venere 2.5 och skillnaden var stor. Dynamiken och det taighta ljudet var borta och istället var det en mjuk rund ljudmatta om man ska hårddra det. De låter inte dåligt såklart men ljudet tilltalar mig inte alls."

- https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=313734
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Men det er vel verdt å huske på at det er stor forskjell på å lytte i en halvtime og å sitte i timevis. Mykere og mer tilbakelent lyd har en tendens til å vokse på en, mens det motsatte skjer med lys og klar lyd.
Det er så enorme forskjeller på smak og behag, men også hvordan vi lytter på musikk og hvor lenge, at det er helt umulig å spå om du vil like den ene bedre enn den andre. Og det er før vi tar samspillet med elektronikk og rom med i bildet :D
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Ang. Venere 2.5 så hadde jeg den samme opplevelsen ved en butikk-test som Coolio.De blei rett og slett kjedelige å høre på.Men for all del.Forsterkeriet til butikken var ikke all verden.Topp elektronikk og historien kunne sannsynligvis blitt en annen.Jeg ville tippe på at det "sløret" som lå over lyden ville forsvinne og da spørs det om jeg ikke hadde likt Venere noe bedre.Det er lett og finne høyttalere som gir mismatch med "kjip" elektronikk.
Mvh Kenneth
 

007

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2012
Innlegg
219
Antall liker
631
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Var på Stereofil i Oslo for en stund siden å lyttet til Tannoy Revolution XT 8F - likte godt lyden som kom ut av dem. Vekslet mellom å bruke Rega og Musical Fidelity. Jeg synes det var gode høyttalere. Har også vært innom Soundgarden og hørt på System Audio saxo 50 og sammenlignet dem med Monitor Audio silver 8. Disse er noe rimeliger enn det du har satt opp i budsjett - begge kjørt på Hegel H80. Jeg likte lyden av Monitor Audio definitivt bedre enn SA sine. Hørte også på mange stativhøyttalere og det var det jeg endte opp med å kjøpe, men det var ikke det du var ute etter :cool:
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
SF Venere med feks Hegel spiller knallbra i mine ører, så jeg har 3.0 og H300 selv.
Har hørt 2.5 med Rotel, McIntosh, Primare, Elektrocompaniet, Marantz og Hegel. Alle på rundt 100w og på samme plass og jeg er ikke i tvil om hva jeg likte best.
Men de spiller mye bedre med, og fortjener, mer power og disker faktisk opp med litt partyfaktor når de blir foret riktig.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Er jo alltid typisk å anbefale noe man har selv, men jeg vil allikevel anbefale å prøve en lyttings til Rega RX5.
Det er etter min mening en høyttaler som får alt for lite oppmerksomhet.
Mine RS5 (forgjengeren) står ihvertfall støtt hos meg for 6 året nå, og kurerte all byttetrang. Og mange og langt dyrere høyttalere har besøkt hjemmet årene før.
Ikke sikkert du liker de, men det kan også bli en innertier som du kan ha glede av i mange år.
:)
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.886
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Det ble hevdet at "Høyttalere har ekstremt mye mer å si for lyden enn forsterkere", og dermed anbefalt en forsterker til 2200.- sammen med "så gode høyttalere som du har råd til".

Denne tilnærmingen stemmer ikke med min erfaring. Hvis man bygger sten på sten mot et dyrere anlegg, så kan det være en rasjonell og nødvendig tilnærming. Men hvis man er ute etter best mulig lyd innenfor et gitt budsjett, så er min erfaring at dette ikke er riktig fordeling av pengene.

Men selvfølgelig er det ikke slik at en dyrere forsterker nødvendigvis gir bedre resultater, men slik er det jo også med høyttalere. En god match er nødvendig, derfor forsøkt tipset jeg om en konkret kombo som ga utrolig gode resultater for meg.
Er man redd for at den billige forsterkeren ikke "kan spille så høyt", så kan man f.eks. velge et par supereffektive Klipsch fra RP-serien. Da kan nesten enhver forsterker spille grisehøyt. Mange watt er vel ikke hovedmålestokken for om en forsterker er dyr/billig eller god/dårlig.

(Klipsch RP-serie gir i det hele tatt mye for pengene. Kan trygt anbefales, og gi penger til overs innenfor trådstarters budsjett.)
Skal du få klipsch til å blomstre,trenger den en strømsterk forsterker.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.251
Antall liker
2.684
Sted
Liten by
Siden det ble en føljetong av det, har hørt de på RA10 jeg også samt endel andre forsterkere og Rotelen var klart dårligst. Rimeligst ja, men et godt stykke unna den som bare kostet noen kroner mer.
Problemet er bare att når man er å hører samme anlegg ett sted for eksempel på en hi-fi messe eller i butikk demo så hender det ganske ofte att det er like mange meninger om hvordan det låt som det var personer som hørte på. Så da kan det fort være att det som er klart best for deg er helt motsatt for mange andre.
Det kan godt hende. Men vil uansett hevde at de fleste vil syns det er bedre lyd fra en forsterker til feks 50000.- enn en til 2000.- så sant de har hørt annet enn kjøkkenradioen til mora si i forkant.
Lykke til med å finne noen som er uenige i det her inne!
Du lager stråmenn nå...
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Siden det ble en føljetong av det, har hørt de på RA10 jeg også samt endel andre forsterkere og Rotelen var klart dårligst. Rimeligst ja, men et godt stykke unna den som bare kostet noen kroner mer.
Problemet er bare att når man er å hører samme anlegg ett sted for eksempel på en hi-fi messe eller i butikk demo så hender det ganske ofte att det er like mange meninger om hvordan det låt som det var personer som hørte på. Så da kan det fort være att det som er klart best for deg er helt motsatt for mange andre.
Det kan godt hende. Men vil uansett hevde at de fleste vil syns det er bedre lyd fra en forsterker til feks 50000.- enn en til 2000.- så sant de har hørt annet enn kjøkkenradioen til mora si i forkant.
Lykke til med å finne noen som er uenige i det her inne!
Du lager stråmenn nå...
Bingo:)

Det interessante spørsmålet, synes jeg, er ikke om en forsterker til 50000 låter bedre enn en forsterker til 2000. Det er klart den gjør det. Det interessante spørsmålet for de fleste av oss er om en hypotetisk høyttaler/forsterker-kombo der høyttaleren koster 30000 og forsterkeren koster 20000 vil høres bedre ut en hypotetisk høyttaler/forsterker-kombo der høyttaleren koster 48000 og forsterkeren koster 2000. Nå finnes det selvfølgelig høyttalere til 30000 som er bedre enn høyttalere til 48000... men sånn i prinsippet, liksom.
 

Olmais

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2013
Innlegg
166
Antall liker
76
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
8
Jeg ville definitivt vurdert Krix høyttalere. PM Audio kjører kampanje med gode priser for tiden.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.251
Antall liker
2.684
Sted
Liten by
Det ble hevdet at "Høyttalere har ekstremt mye mer å si for lyden enn forsterkere", og dermed anbefalt en forsterker til 2200.- sammen med "så gode høyttalere som du har råd til".

Denne tilnærmingen stemmer ikke med min erfaring. Hvis man bygger sten på sten mot et dyrere anlegg, så kan det være en rasjonell og nødvendig tilnærming. Men hvis man er ute etter best mulig lyd innenfor et gitt budsjett, så er min erfaring at dette ikke er riktig fordeling av pengene.

Men selvfølgelig er det ikke slik at en dyrere forsterker nødvendigvis gir bedre resultater, men slik er det jo også med høyttalere. En god match er nødvendig, derfor forsøkt tipset jeg om en konkret kombo som ga utrolig gode resultater for meg.
Ang. dette med forsterkere: Vi har alle ulike erfaringer, tror jeg. Men det er likevel verdt å merke at det er gjort mange blindtester innen hifi. På omtrent alle slike blindtester har folk null problem med å skille høyttalere fra hverandre. Men i veldig mange blindtester har folk faktisk vært ute av stand til å skille forsterkere fra hverandre, når de blir brukt på samme høyttalere, eller så har de ikke klart å skille billige forsterkere fra dyrere forsterkere.

Nå tror ikke jeg at blindtester er svaret på alt. Jeg tror det finnes forskjeller man kanskje hører over tid ved avslappet lytting, som man ikke klarer å sette fingern på i en blindtest. Men blindtester er likevel nyttige for å si noe om hvilke forskjeller som er mest merkbare. I følge omtrent alle blindtester er forskjellene mellom høyttalere veldig store. Men i ganske så mange blindtester klarer man ikke si hvilken forsterker som spiller. Det sier for meg noe om hvor det er verdt å legge de store pengene...

----
Til trådstarter: Gallo syntes jeg også spilte veldig bra den gangen jeg hørte dem. Det er en ganske så avansert høyttaler-konstruksjon, faktisk, som skiller seg mye fra boksehøyttalere flest. Hvis du likte dem, ville jeg også vurdert høyttalere fra finske Gradient - Gradient Helsinki og Gradient Revolution. De har et eller annet som likner på Galloene, synes jeg. De dukker opp på brukten fra tid til annen, i blant til hyggelige priser.

Ellers kan du jo vurdere å bare kjøpe (nye) høyttalere på nett. Da kan du alltid prøve dem ut i to uker, og sende dem tilbake hvis du ikke blir fornøyd, så lenge du ikke har laget noen riper. Rommet har veldig mye å si for hvordan lyd du får, og det vil uansett høres annerledes ut hos deg enn i butikken.
Jeg synes det er viktig i denne sammenheng å nevne at desto bedre komponenter, desto lettere KAN du (ikke nødvendigvis, det avhenger av erfaring) høre forskjell og at et fortrinn nok vil gi langt større forskjell/forbering i lyd enn effekttrinn. Når det gjelder høyttalere så er rommet en vesentlig faktor for hvor stor forskjell man hører. Det er ihvertfall mine erfaringer.
 

toto

Medlem
Ble medlem
24.12.2012
Innlegg
13
Antall liker
2
Nå har jeg hatt Klipsch RF-83 som fronter i et surroundoppsett noen år. Er vel egentlig ferdig med Klipsch nå.
Høyttalerne skal stå i en stue på ca 35 kvadrat. Jeg tenker gulvstående høyttaler, men ikke nødvendigvis like stor fysisk sett som RF-83.
De skal i første rekke formidle musikk. I forhold til hvilken musikk som skal spilles, må jeg vel si mest pop.. Men nå har det seg jo slik at med en god høyttaler kan man jo fort få sansen for andre sjangre også. Så de må kunne formidle flere sjangre. Det skal sies at jeg er glad i bass, så at de har et solid fundament i de nedre frekvenser er et pluss. Men åpenhet, bred lyd og detaljrikdom er også meget viktig.
I forhold til forsterker tenker jeg kanskje mer transistor fremfor rør.

Har ingen planer om å kjøpe brukt.
Canton reference 7dc nye til 22000 kr. Lett å plassere og spiller fint påmye forskjellig musikk.
 

Octopussy

Medlem
Ble medlem
18.05.2016
Innlegg
28
Antall liker
2
Om du prompt vill ha nya högtalare skulle jag lyssna på Elac Uni-fi UF5 innan jag bestämde mig för nya högtalare. I din prisklass är dessa ett monster. Har lyssnat både på UB5 och UF5 och tycket dessa är fenomenala. Återigen så behöver dessa mycket kraft för att blomma ut, de är ganska trögdrivna men jäklar vad de spelar när de matchas med en bra stärkare.
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.607
Antall liker
1.333
Sted
Oslo
PMC Twenty 23.Pris 24 000 kr . Litt mer en ditt budsjett , men absolutt en god høyttaler. Eller så burde se etter pmc brukt eller quadral .
 

schimmel

Medlem
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
46
Antall liker
25
Dynaudio Contour 3,4S.
Veldig allsidig bra allrounder. Spiller også fint med rimelig elektronikk.
Burde være mulig å finne brukt til under 20.
 

Octopussy

Medlem
Ble medlem
18.05.2016
Innlegg
28
Antall liker
2
Var det inte dessa en kille på finn sålde för 2000:-, jäkla dåre :D
 
X

X186841

Gjest
Jeg valgte Audiovector QR3 og spesielt Monitor Audio Silver 8 over Focal 926. Focal høres mer imponerende ut de første minuttene men man blir liksom litt udefinert sliten av å lytte på de . Audiovector er perfekt til roligere musikk og Silver 8 var henimot perfekte til mer rocka musikk, etter min smak.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.568
Antall liker
1.475
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Nye generasjonen høyttalere er ofte tunet annerledes en de som har noen år på baken. Dette er tydelig for meg. Eks Audiovector QR3 er langt mer oppløst og åpen, og takler nye høyoppløste innspillinger langt bedre. Flere og flere produsenter tuner også høyttalerne sine mer i retning av normal plassering i normale stuer. En slippe eks å plassere høyttalere midt på gulvet for at dem skal låte optimalt..
 
Sist redigert:

Maliman

Medlem
Ble medlem
29.09.2009
Innlegg
15
Antall liker
0
Var hos SWSG og Hifi klubben i går. Fikk lyttet på Monitor Audio Silver 8. God lyd for all del, men jeg savnet litt krisphet i vokaler. Da de koblet på System Audio Saxo 50 bare for å ha noe å sammenligne med, ble jeg faktisk litt overrasket over hvor bra de spilte- i mine ører. Det som manglet på krisphet hos Silver 8 fikk jeg igjen her. Bassen overrasket meg også. Der og da spilte de bortimot like dypt som Silver 8 - i hvert fall opplevde jeg det slik. Silver 8 hadde et bredere lydbilde enn Saxo 50. Lyden fra Saxo 50 kom mer ut fra høyttaleren og var mer definert plassert enn Silver 8. Hva man liker av dette er vel opp til en og hver. Det ble spilt på samme elektronikk - Hegel Røst.

Etterpå gikk turen til Hifi klubben. Der fikk jeg lytte til Dali Opticon 6 koblet mot en Nad 368. På lavt volum spilte det bra, men ved pådrag ble det alt for skarpt og skrikende for mine ører. Så det var helt uaktuelt.

Spørsmålet blir da om System Audio Saxo 70 kan være et auktuelt alternativ ? Og hvilken elektronikk bør de evt pares med ? Er Hegel det beste..?
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.103
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Jeg gikk selv fra Mantra 60 til Monitor Audio GS20 for noen år siden, og har i etterkant vurdert om dette faktisk var en oppgradering eller ikke.

Nå nylig gikk jeg til anskaffelse av et par gamle SA1250, en mye eldre høyttaler enn Mantra, men alikevell kjenner jeg igjen litt av de samme egenskapene mellom de to.
Mest påfallende er evnen til å engasjere med den rappe, rytmiske bassen.

En annen ting jeg synes har vært en fellesnevner på System Audio modeller jeg har hørt er det skarpe stereoperspektivet som jeg har savnet på endel andre høyttalere jeg har hatt.

Jeg har prøvd litt forskjellig forsterkere på mine SA1250, og de er helt klart over gjennomsnittelig avhengig av at elektronikken matcher lydmessig, og nettopp her tror jeg årsaken ligger til at noen synes System Audio høres slanke og uengasjerende ut, mens andre er veldig imponert av den rappe, taktfaste SA lyden.

Jeg ville seriøst vurdert Mantra 50 som selges for 12k på Soundgarden nå, dersom jeg var i markedet for en ny høyttaler til rundt 15.000kr, og heller lagt de ekstra tusenlappene som blir igjen til overs i god, matchende elektronikk.

SA utvikler vel høyttalerne sine på Primare elektronikk så vidt jeg vet, og burde derfor være en bra match, så skader det jo heller ikke at Primare ser utrolig lekkert ut i stereobenken :)
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Mantra 60 er faktisk en av de mest allsidige høyttalerne jeg selv har eid. Og det er ikke få.
De spiller i grunn all musikk bra. Må ikke ha top notch forsterker heller. Men litt power og
kvalitet i elektronikk får man igjen for i lyden. Jeg kan trygt anbefale deg et par Mantra 60.
Har hatt Mantra 50 innom og, men likte klart bedre 60. Lykke til på jakten :)
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.103
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Men hvordan låter Saxo opp mot Mantra eventuelt ?
Saxo serien er vel to modellserier under Mantra? Med serien Aura i mellom, men ser ikke ut til at denne serien selges i Norge lengre.
Uten at jeg har hørt begge opp mot hverandre, så er vel Mantra betydelig mer påkostet enn Saxo, og burde derfor være et klart steg (eller to) opp fra Saxo.
 

Maliman

Medlem
Ble medlem
29.09.2009
Innlegg
15
Antall liker
0
Noen som har testet Pylon Diamond 28 og kan komme med noen tilbakemeldinger om lydsignaturen til disse ?
 

Maliman

Medlem
Ble medlem
29.09.2009
Innlegg
15
Antall liker
0
Forslag til forsterker på System Audio Saxo 70 ? Hegel Røst, Rotel RA-1592 etc ?
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.103
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Hegel og SA har aldri vært noen god kombo i mine ører.
Sikkerstikket til SA er vel Primare, som SA blir utviklet på.
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Hegel og SA har aldri vært noen god kombo i mine ører.
Sikkerstikket til SA er vel Primare, som SA blir utviklet på.
Hvordan vil du beskrive forskjellen mellom Primare og Hegel på SA?
 

Tunghørt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2017
Innlegg
135
Antall liker
154
Sted
Bodø
Jeg kjører mine Mantra 60 over en Nad 390DD og synes det spiller varmt og fyldig,men har ikke hørt andre forsterkere på de så jeg har ikke noe referanse komme med.
 
Topp Bunn