Forsterkere Flere produsenter av forsterkere går over til klasse D. Hvorfor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.547
    Antall liker
    35.459
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har dere fått testet hvordan dette oppfører seg ved reaktive laster?
    Ikke i lab ennå, bare i simulering - og der ser det ganske bra ut. Jeg trodde den ville være mye mer hysterisk enn den ser ut til å være. Det kan se ut til at denne kommer til å håndtere reaktiv last med nokså stor ro.

    Det den virkelig ikke liker er å nærme seg klipping, for da vil integratoren samle opp avvik over litt tid og gå bananas. Bruno har en god beskrivelse i NCore-patenten, og det er det samme som skjer her. Når kretsen drar så mye strøm at spenningsrailene begynner å sagge er det godnatt, allerede en god stund før den går i hard klipping mot railspenningen.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Har dere fått testet hvordan dette oppfører seg ved reaktive laster?
    Ikke i lab ennå, bare i simulering - og der ser det ganske bra ut. Jeg trodde den ville være mye mer hysterisk enn den ser ut til å være. Det kan se ut til at denne kommer til å håndtere reaktiv last med nokså stor ro.

    Det den virkelig ikke liker er å nærme seg klipping, for da vil integratoren samle opp avvik over litt tid og gå bananas. Bruno har en god beskrivelse i NCore-patenten, og det er det samme som skjer her. Når kretsen drar så mye strøm at spenningsrailene begynner å sagge er det godnatt, allerede en god stund før den går i hard klipping mot railspenningen.
    Er dette med et plutselig, overraskende sammenbrudd teknisk sett relatert til klasse D som prinsipp? Jeg spør fordi jeg ved 2 anledninger under test av klasse D med 250 Watt eller mer som utgangseffekt, helt uventet har opplevd brutal klipping, med defekte elementer som resultat.
    Klasse AB oppleves å si i fra mye tydeligere når det nærmer seg grenseverdiene, så man rekker å begrense seg før det er for sent.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.547
    Antall liker
    35.459
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette er klasse AB. Oppførselen ved klipping har ingen ting med utgangstrinnets forsterkerklasse å gjøre, men skyldes i dette tilfellet at integratoren i drivertrinnet samler opp (integrerer) avvik over litt tid når forsterkeren klipper, og så forsøker å dra på en massiv korreksjon når den kommer ut av klipping igjen for å ta igjen alt det tapte. Det er en feature i høyereordens feedbacksystemer med en integrator som en del av kompensasjonsskjemaet. Resultatet er ikke brutal klipping, men mulig oscillasjon rail til rail ved 80-150 kHz et sted. Avveiningen er høy NFB og lav THD+N vs akseptabel risiko for ustabilitet. Bruno beskriver flere mulige løsninger i NCore-patenten, helt uavhengig av forsterkerklasse.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn