Fantastiske album fra 60- og 70-tallet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    En gutt og en mann som ikke hadde det så greit gjennom livet, for å si det mildt. Alt gikk galt og han havnet både her og der for detox (som vi sier i dag, men da spiser vi salat). Coyne ble stappet full av piller, spesielt av Ms. Razorblade. Han hatet henne inderlig og institusjonene likeså.

    Coyne døde i 2004, men efterlater seg kone og 3 barn. En fantastisk musiker som både united og jeg opplevet på Sardines. Og sikkert flere.

    Kevin Coyne - Jævla Kjerringhælvete (Virgin, 1973)

    Denne vinylen er det bare å skaffe seg. Legg merke til hvordan tommelen fikser det meste på gitaren og tonene er intakt. Kun en musikalsk mester fikser dette.

    Se og hør dette:

     

    Vedlegg

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    ^Jævla Kjerringhælvete er altså den samme som Marjorie Razorblade og like jævlig som bestyrerinnen i Gjøkeredet. Fæle mennesker som elsket å plage vettet ut av andre.
    --------
    Her noe mer hyggelig:

    The Band - Stage Fright (Capitol, 1970)

    Husker jeg dette året gikk på skøyter fra Snarøya til Sandvika og kjøpte denne hos Steen & Strøm. Fantastisk utgivelse som jeg mener slår andrealbumet glatt, selv om det også er bra. På Stage Fright er folkene mer innøvd og samspilt, bedre på instrumentene og sikrere på tekstene (hva de har som budskap). Dette er gull i mine ører og en av de beste utgivelsene innen Rock noensinne, uansett band.

    Rick Danko:

     

    Vedlegg

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Eric Burdon prøvde i 1968 å konkurrere med Sgt. Pepper innen psykedelia. So they say, men det gikk ikke; det ble for mye psykedelia:

    Eric Burdon & The Animals - The Twain Shall Meet (MGM)


    706-20131029184616_original.jpg


    Uansett er dette et fantastisk album fullspekket med bra melodier og tekster. Og ikke minst fremragende spilt. Et mesterverk i mine ører.

     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    En skive hver dag, sånn ca. Her:

    Spooky Tooth - Spooky Two (Island, 1969)


    spooky-two.jpg


    Suverene saker. Kjøpte denne i 1969, men er nå nesten utspilt. Mike Harrison på vokal (som også har utgitt tre meget bra soloalbumer). Melodiene sitter raskt, men sitter allikevel for alltid. Albumet The Last Puff er heller ikke å forakte.

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    Veldig enig janfrt. Spooky Tooth var et veldig bra band, og Spooky Two er nok detbeste albumet deres.

    BTW - trommisen deres - Mike Kellie - døde 18/1 2017 69 år gammel :( Så nok et innslag i R.I.P. tråden for 2017 :(

    BTW2 - ble inspirert og satte på denne:



    13£ på amazon.co.uk
    Verdt hver krone. Ellers ser jeg at alle platene deres er tilgjengelige på Apple Music (og sikkert på andre strømmetjenester også) for de som driver med slikt.
     
    Sist redigert:

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Så på Trygdekontoret på NRK1 i kveld og da gikk tankene raskt til San Francisco og en fin tid der på 70-tallet.

    Den tiden, 60- og 70-tallet, minner en smule om det vi opplever i dag: Opposisjon til ledere, legalisering av marihuana, spille akkurat hva du vil av musikk, kle deg som du vil, mene hva du vil, +++++.

    Her noen som representerer slutten av 60- og begynnelsen av 70-tallet på suverent vis:



    Begge utgitt i 1970. Nicky Hopkins er fantastisk på piano.
     

    DC-15

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    54
    Antall liker
    29
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Hvilket album er dette?

    Usikker om det er i feil tråd, men tar sjansen. Noen som veit hvilket album nr 2 nede til venstre er? Det svarte og grønne. Det såg veldig kjent ut, men klarer ikkje heilt å koble det:p

    mvh Terje

    IMG_0149.jpg
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    ^^ Er vel "Thick As A Brick" fra Jethro Tull.


    mvh
     

    DC-15

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    54
    Antall liker
    29
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    På rekka oppom :) Litt dårlig beskrivelse fra meg..
     

    DC-15

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    54
    Antall liker
    29
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Susanne Sundfør The Brothel muligens.
    Muligens gått glipp av noen innlegg i tråden, men Susan Sundfør? Utgitt på 60- eller 70-tallet:confused:

    Kanskje unnfanget, men neppe utgitt...:cool:
    Hehe, tolka det dit hen at albumet var utgitt på 60-70 talet sidan det stod ilag med skiver ifrå dei årtier. Derfor det vart posta her :cool:
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Her er et strålende album utgitt i 1971

    McDonald and Giles, et sant mesterverk, selv om ikke alle har vært enig om det og albumet derfor ikke er viden kjent (jeg ble gjort oppmerksom på det rundt '99 og jaktet noen år før jeg fant et bra eksemplar på ei platemesse).


    Sent fra min SM-T800 via Tapatalk
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    Når det var en avlegger av King Crimson kunne det vel ikke bli annet enn bra? Ian MacDonald og Michael Giles var jo 2 av de 5 opprinnelige medlemmene i King Crimson.
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Når det var en avlegger av King Crimson kunne det vel ikke bli annet enn bra? Ian MacDonald og Michael Giles var jo 2 av de 5 opprinnelige medlemmene i King Crimson.
    Du har så rett, så rett...de fleste enes om dette. Men jeg har hørt folk som sier at albumet ikke er bra i det hele tatt, bl.a en tidligere kamerat (som introduserte meg for bl.a Rammstein!?) som jeg for så vidt hadde tiltro til når det kom til musikk.

    Sent fra min SM-T800 via Tapatalk
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    Rammstein og MacDonald and Giles har kanskje ikke så mye til felles :)

    Jeg kan for så vidt forstå at noen ikke liker MacDonald & Giles. Stilmessig er det jo litt sært - nesten litt "Giles, Giles and Fripp" over det. Jeg har likt det helt siden jeg hørte det første gang en gang på 70-tallet. Man har det jo selvfølgelig i samlingen (sammen med "The Brondesbury tapes" og "The cheerful insanity of Giles, Giles and Fripp").
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Rammstein og MacDonald and Giles har kanskje ikke så mye til felles :)

    Jeg kan for så vidt forstå at noen ikke liker MacDonald & Giles. Stilmessig er det jo litt sært - nesten litt "Giles, Giles and Fripp" over det. Jeg har likt det helt siden jeg hørte det første gang en gang på 70-tallet. Man har det jo selvfølgelig i samlingen (sammen med "The Brondesbury tapes" og "The cheerful insanity of Giles, Giles and Fripp").
    Vel, han hadde meget allsidig musikksmak (jeg liker både rammstein og McDonald & Giles + mye mer) men for han stoppet det opp etterhvert

    Sent fra min F5121 via Tapatalk
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Når det var en avlegger av King Crimson kunne det vel ikke bli annet enn bra? Ian MacDonald og Michael Giles var jo 2 av de 5 opprinnelige medlemmene i King Crimson.
    Du har så rett, så rett...de fleste enes om dette. Men jeg har hørt folk som sier at albumet ikke er bra i det hele tatt, bl.a en tidligere kamerat (som introduserte meg for bl.a Rammstein!?) som jeg for så vidt hadde tiltro til når det kom til musikk.

    Sent fra min SM-T800 via Tapatalk
    Subjektivt enig med kompisen din, objektivt enig med historien som har latt det gå inn i glemmeboken.

    (Det ligger på Tidal.)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    Og sikkert på de andre strømmetjenestene også. Det finnes i hvert fall på Apple Music. Jeg har alltid likt albumet. Det var jo en "one-off" og er et morsomt eksempel på den variasjonen som fantes i musikken på den tiden. Det er vel ikke et fantastisk album, men det er det jo ikke så mange som er? Vel verdt å høre, og et flott tidsbilde, men nok ikke mye mer. Personlig liker jeg det veldig godt, men det er jo min subjektive mening.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn