Digitale avspillere Er EGENTLIG Hegel HD20 noe bedre enn HD11?

M

mfufu

Gjest
Jeg tror ikke på innspillingstid, men at det hele beror på arbeidstemperatur og mest av alt tilvenning.
Vel, jeg helt enig med det du sier altså arbeidstemperatur og tilvenning, men materialteknologi (som er noe jeg ofte hører om på jobben men som jeg desverre aldri har tid til og sette meg inn i) tilsier at materialer, blant annet metaller... som komponentene i elektronikken består av, endrer struktur og derfor også karrakter når det tilføres energi (strøm i vårt tilfelle), det er bevist. Om det er hørbart eller ikke vil jo sikkert avhenge av mange faktorer, og placebo er nok veldig ofte en stor faktor innen hifi, ikke mist fordi folk ofte hører det de ønsker og høre av forskjellige grunner, blant annet pga en "tynn" lommebok, men det er reellt, og det er bevist og ferdig pratet :D

Ellers, musikk og lyd er i stor grad veldig personlig og går mye på følelser :D

Edit: Ett litt ekstremt (og generellt) eksempel på at metaller endrer karrakter og struktur er og tilføre magnesium nok energi, sett fyr på det så endrere det karrakter og struktur... ellers, en vanlig strømleding kan også ta fyr hvis du kjører en for stor strøm igjenom den, det endrer karrakter og struktur da... enkelt og greit :D Alle med noe "basic" fysikk kunnskaper vet dette.
 
Sist redigert:

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Har HD20 på hjemlån, desverre ikke HD11... Den jeg fikk låne med meg har vært spillt på i ca 2 dager.

I mine ører virker HD 20 musikalsk, god oppløsning, bra bass, fin følelse av rom, osv, til nå veldig fornøyd med den, det er noen som sier den er et kupp til prisen og det er mulig at det stemmer, det jeg har hørt som er bedre koster mye mer.

Men i mine ører lyder den ikke optimalt ut av boksen, den trenger en del timer musikk for å få bort litt hardhet i starten.
Jeg må si at jeg håper virkelig at innspilling gjør denne litt mindre hard som du sier, for jeg syntes den er litt for "skarp i kantene" i forhold til den halvparten så dyre Abrahamsen v6 som jeg er vant til.

Men samtidig så skal det sies at jeg opplever den som veldig klar og detaljert, med god bass. Men for skarp for mine ører så langt altså.
Jeg mener at min stod på 24/7 i rundt en 3-4 uker, spilte musikk om natten gjennom hodetelefoner, så plutselig en dag falt lyden på plass.

HD25 skal vist nokk være enda verre ifb inspilling, Selger hos soundgarden har konfrontert hegel med dette og fått til svar at dette har de selv lagt merke til og at det skylles noen kondensatorer en plass i kretsen (jeg er usikker hvor)
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Det er en annen som også låner tråden din, se nick i sitat.

@ mfufu, Naimen ligger mellom HD 20 og 25 i pris, virker som et teknisk bra produkt, Naim gjør noe med lyden som ikke alle andre gjør, det er rytmisk godt driv og musikalitet, men ikke alle liker dette med naim lyd.

Vurderer faktisk naim dac v1 som min dac nr 2 men det må testes nøyere før jeg eventuelt kjøper.
Jeg har ikke hørt noen spesiell signatur i de integrerte dac´ene i de Naim´ene som jeg har hatt. Mitt inntrykk er at "Naim lyd" er litt salgsgimmick. Uten at jeg har prøvd så mange DAC`er så tror jeg at at den digitale delen ikke tilfører noen klare lydsignaturer, men at enkelte Dac´er kan tilfører en klang i analogdelen. Avvik fra nøytralitet som enkelte kaller musikalsk.

Jeg tror ikke på innspillingstid, men at det hele beror på arbeidstemperatur og mest av alt tilvenning.
For meg er en DAC ikke bare chipen men hele saken inklusive analog del, og det er nokk korrekt som du sier at analog delen endrer lyden mest.

Jeg kan love deg at HD 20 oppnår normal driftstemperatur i løpet av noen timer i selv uten musikk.
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Jeg tror ikke på innspillingstid, men at det hele beror på arbeidstemperatur og mest av alt tilvenning.
Vel, jeg helt enig med det du sier altså arbeidstemperatur og tilvenning, men materialteknologi (som er noe jeg ofte hører om på jobben men som jeg desverre aldri har tid til og sette meg inn i) tilsier at materialer, blant annet metaller... som komponentene i elektronikken består av, endrer struktur og derfor også karrakter når det tilføres energi (strøm i vårt tilfelle), det er bevist. Om det er hørbart eller ikke vil jo sikkert avhenge av mange faktorer, og placebo er nok veldig ofte en stor faktor innen hifi, ikke mist fordi folk ofte hører det de ønsker og høre av forskjellige grunner, blant annet pga en "tynn" lommebok, men det er reellt, og det er bevist og ferdig pratet :D

Ellers, musikk og lyd er i stor grad veldig personlig og går mye på følelser :D

Edit: Ett litt ekstremt (og generellt) eksempel på at metaller endrer karrakter og struktur er og tilføre magnesium nok energi, sett fyr på det så endrere det karrakter og struktur... ellers, en vanlig strømleding kan også ta fyr hvis du kjører en for stor strøm igjenom den, det endrer karrakter og struktur da... enkelt og greit :D Alle med noe "basic" fysikk kunnskaper vet dette.
Du siterte nokk ikke meg riktig her, men det er annen sak. ;)

Når det gjeller lyd og arbeidstemperatur så er jeg av den oppfatning at det har noe for seg, skall jeg lytte kritisk ifb ny musikk eller komponent så piller alltid systemet 30-40 min uten alt jeg lytter.

Jeg har testet dette med kalt vs drifts temperert utstyr flere ganger og oppvarming funker best for meg før fin lytting, skal jeg bare kose meg med noe musikk så kjører jeg bare på.

PS HD 20 står hos meg på 24/7 med display av.
 
M

mfufu

Gjest
Det er en annen som også låner tråden din, se nick i sitat.

@ mfufu, Naimen ligger mellom HD 20 og 25 i pris, virker som et teknisk bra produkt, Naim gjør noe med lyden som ikke alle andre gjør, det er rytmisk godt driv og musikalitet, men ikke alle liker dette med naim lyd.

Vurderer faktisk naim dac v1 som min dac nr 2 men det må testes nøyere før jeg eventuelt kjøper.
Jeg har ikke hørt noen spesiell signatur i de integrerte dac´ene i de Naim´ene som jeg har hatt. Mitt inntrykk er at "Naim lyd" er litt salgsgimmick. Uten at jeg har prøvd så mange DAC`er så tror jeg at at den digitale delen ikke tilfører noen klare lydsignaturer, men at enkelte Dac´er kan tilfører en klang i analogdelen. Avvik fra nøytralitet som enkelte kaller musikalsk.

Jeg tror ikke på innspillingstid, men at det hele beror på arbeidstemperatur og mest av alt tilvenning.
For meg er en DAC ikke bare chipen men hele saken inklusive analog del, og det er nokk korrekt som du sier at analog delen endrer lyden mest.

Jeg kan love deg at HD 20 oppnår normal driftstemperatur i løpet av noen timer i selv uten musikk.
Jeg tror også at analog delen er den mest, vel... "utfordrende" delen og jobbe med.

Må bare si i forhold til Naim, jeg har kun hørt det noen få ganger og en av gangene var ifm høyttaler lytting. Men jeg har ikke hørt så mye om det fra før fra andre, og jeg ble veldig "betatt" av musikaliteten fra denne elektronikken, og imponert av dynamikken og kreftene fra en forsterker som er oppgitt til såpass lav watt kapasitet. De kjører visst med en spesiell transistor (i 500, 300 og 250 effekt forsterkerene) som leverer opp til 80 ampere bare fra én stykk (husker jeg rett?)... og att det var kun èn av disse trafoene på utgangen, det er ganske rått fra en liten dings på noen få gram og noen få millimeter i størrelse :D

KIS sier jeg bare, Keep It Simple :D
 
M

mfufu

Gjest
Du siterte nokk ikke meg riktig her, men det er annen sak. ;)

Når det gjeller lyd og arbeidstemperatur så er jeg av den oppfatning at det har noe for seg, skall jeg lytte kritisk ifb ny musikk eller komponent så piller alltid systemet 30-40 min uten alt jeg lytter.

Jeg har testet dette med kalt vs drifts temperert utstyr flere ganger og oppvarming funker best for meg før fin lytting, skal jeg bare kose meg med noe musikk så kjører jeg bare på.

PS HD 20 står hos meg på 24/7 med display av.
Ok, jeg beklager jeg ble bare veldig ivrig på dette med material teknologi osv :) Jeg er er 100% enig med det du skriver jeg :)

Edit: og jeg pleier heller ikke og slå av dac'en, den står på 24/7 her også, det gjør også forsterkerene selv om det sikkert ikke er nødvendig men nå når det nærmer seg vinteren så er det en ganske bra varmekilde (off topic) :)
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Du siterte nokk ikke meg riktig her, men det er annen sak. ;)

Når det gjeller lyd og arbeidstemperatur så er jeg av den oppfatning at det har noe for seg, skall jeg lytte kritisk ifb ny musikk eller komponent så piller alltid systemet 30-40 min uten alt jeg lytter.

Jeg har testet dette med kalt vs drifts temperert utstyr flere ganger og oppvarming funker best for meg før fin lytting, skal jeg bare kose meg med noe musikk så kjører jeg bare på.

PS HD 20 står hos meg på 24/7 med display av.
Ok, jeg beklager jeg ble bare veldig ivrig på dette med material teknologi osv :) Jeg er er 100% enig med det du skriver jeg :)

Edit: og jeg pleier heller ikke og slå av dac'en, den står på 24/7 her også, det gjør også forsterkerene selv om det sikkert ikke er nødvendig men nå når det nærmer seg vinteren så er det en ganske bra varmekilde (off topic) :)
Material teknologi er interessant emne, har litt erfaring fra temperaturer som medførte termisk eksitering i elektronik kretser, det ga mange kule feil på styre systemer.

Gi hegelen noen uker oppvarming så blir ting bedre, jeg er selv var for skarpe lyder og var tidvis i tvil før HD20 ble innspilt. ;)
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg tror ikke på innspillingstid, men at det hele beror på arbeidstemperatur og mest av alt tilvenning.
Vel, jeg helt enig med det du sier altså arbeidstemperatur og tilvenning, men materialteknologi (som er noe jeg ofte hører om på jobben men som jeg desverre aldri har tid til og sette meg inn i) tilsier at materialer, blant annet metaller... som komponentene i elektronikken består av, endrer struktur og derfor også karrakter når det tilføres energi (strøm i vårt tilfelle), det er bevist. Om det er hørbart eller ikke vil jo sikkert avhenge av mange faktorer, og placebo er nok veldig ofte en stor faktor innen hifi, ikke mist fordi folk ofte hører det de ønsker og høre av forskjellige grunner, blant annet pga en "tynn" lommebok, men det er reellt, og det er bevist og ferdig pratet :D

Ellers, musikk og lyd er i stor grad veldig personlig og går mye på følelser :D

Edit: Ett litt ekstremt (og generellt) eksempel på at metaller endrer karrakter og struktur er og tilføre magnesium nok energi, sett fyr på det så endrere det karrakter og struktur... ellers, en vanlig strømleding kan også ta fyr hvis du kjører en for stor strøm igjenom den, det endrer karrakter og struktur da... enkelt og greit :D Alle med noe "basic" fysikk kunnskaper vet dette.
Du mener egenskapene til komponenter kan endre seg fra la oss si fra 2. dag til 2 uker? Hvordan skal man klare å huske nøyaktig hvordan den låt for to uker siden og trekke fra tilvenning?
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Jeg tror ikke på innspillingstid, men at det hele beror på arbeidstemperatur og mest av alt tilvenning.
Vel, jeg helt enig med det du sier altså arbeidstemperatur og tilvenning, men materialteknologi (som er noe jeg ofte hører om på jobben men som jeg desverre aldri har tid til og sette meg inn i) tilsier at materialer, blant annet metaller... som komponentene i elektronikken består av, endrer struktur og derfor også karrakter når det tilføres energi (strøm i vårt tilfelle), det er bevist. Om det er hørbart eller ikke vil jo sikkert avhenge av mange faktorer, og placebo er nok veldig ofte en stor faktor innen hifi, ikke mist fordi folk ofte hører det de ønsker og høre av forskjellige grunner, blant annet pga en "tynn" lommebok, men det er reellt, og det er bevist og ferdig pratet :D

Ellers, musikk og lyd er i stor grad veldig personlig og går mye på følelser :D

Edit: Ett litt ekstremt (og generellt) eksempel på at metaller endrer karrakter og struktur er og tilføre magnesium nok energi, sett fyr på det så endrere det karrakter og struktur... ellers, en vanlig strømleding kan også ta fyr hvis du kjører en for stor strøm igjenom den, det endrer karrakter og struktur da... enkelt og greit :D Alle med noe "basic" fysikk kunnskaper vet dette.
Du mener egenskapene til komponenter kan endre seg fra la oss si fra 2. dag til 2 uker? Hvordan skal man klare å huske nøyaktig hvordan den låt for to uker siden og trekke fra tilvenning?
Usikker på om spørsmålet er til meg.

Men for egen del så starter jeg med en initiell prøve lytt, og tar noen notater ifb musikk jeg kjenner godt, deretter lar jeg systemet spille kontinuerlig noen dager uten å selv lytte til musikken og tar en ny prøvelytt og nye notater, fortsetter slik til at jeg føler ting har falt på plass og en slutt konklusjon kan tekkes. PÅ den måten unngår jeg langt på vei tilvenning.

Føler at jeg kan i mange tilfeller høre forskjell på uinnspilt vs innspilt utstyr, men en del utstyr har jo blitt brent inn på fabrikk ved slutt test i noen tilfeller opptil flere hundre timer, eks Bryston og må der med regnes som innspilt eller langt på vei innspilt.

I mitt Hegel HD-20 tilfelle opplevdes først lyden som mere åpen en den pioneer cd spilleren som den erstattet, men etter litt tid oppleves det som en hardhet og for meg ubehagelige klangfarger, ting låter ikke riktig så organisk som forventet, og da stopper jeg lyttingen i noen dager, lar anlegge gå på ette eller annet innspillingspor, i mitt tilfelle med hodetelefoner som jeg stapper i en boks med demping i slik at det ikke forstyrrer.
Men hode telefon løsningen er jo ikke like enkel med et slutt trinn eller normale høyttalere, da blir jo løsningen å sette høyttalerne mot hverandre og kobbele den ene i mot fase for å dempe nivå.
 
M

mfufu

Gjest
Du mener egenskapene til komponenter kan endre seg fra la oss si fra 2. dag til 2 uker? Hvordan skal man klare å huske nøyaktig hvordan den låt for to uker siden og trekke fra tilvenning?
Hehe, jeg har nok vært tøffere i uttalelsene enn jeg egentlig ønsket her på forumet ihvertfall, så jeg kommer ikke til og diskutere det mer, beklager :)
Jeg står for det jeg sier "inn til beinet", men jeg ønsker ikke skape masse rabalder og diskusjon rundt dette (både kabel og innspilling). For det blir ofte det, har jeg lest i flere tråder, selv om jeg aldri har vært med før. Men det skal sies at du har gode spørsmål.

Det viktigste er at alle er fornøyde med det de har, og hvis man er mer fornøyd etter to uker og gjerne 2 år, så er det ikke noe som er bedre enn det, ikke sant? :)
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Jeg synes hegel sine dacer låter bedre oppå ein anen dac igjen.
Dette forstod jeg ikke. Hva mener du med utsagnet? Fysisk stabling av DAK-bokser
Noen bruker Hegel HD 2 foran en av de andre dacene for ekstra galvanisk skille, skall visstnok virke bra på HD 10, det fines vell en tråd her på HFS som omhandler dette.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Forviklingar

Jeg synes hegel sine dacer låter bedre oppå ein anen dac igjen.
Dette forstod jeg ikke. Hva mener du med utsagnet? Fysisk stabling av DAK-bokser
Noen bruker Hegel HD 2 foran en av de andre dacene for ekstra galvanisk skille, skall visstnok virke bra på HD 10, det fines vell en tråd her på HFS som omhandler dette.
Det var i så fall langtfra det tce-teams skrev. Han skrev om alle(/enhver) Hegel-DAKer (ikke kun Hegel HD2) oppå en hvilken som helst DAK. Foran i en elektrisk kjede er dessuten noe annet enn oppå (hva nå det enn er).


PS: «Stadig like forvirra? Ikkje etter denne episoden av Forviklingar!»
... nuvel.
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Jeg synes hegel sine dacer låter bedre oppå ein anen dac igjen.
Dette forstod jeg ikke. Hva mener du med utsagnet? Fysisk stabling av DAK-bokser
Noen bruker Hegel HD 2 foran en av de andre dacene for ekstra galvanisk skille, skall visstnok virke bra på HD 10, det fines vell en tråd her på HFS som omhandler dette.
Det var i så fall langtfra det tce-teams skrev. Han skrev om alle(/enhver) Hegel-DAKer (ikke kun Hegel HD2) oppå en hvilken som helst DAK. Foran i en elektrisk kjede er dessuten noe annet enn oppå (hva nå det enn er).


PS: «Stadig like forvirra? Ikkje etter denne episoden av Forviklingar!»
... nuvel.
Ser forvirringen CDW, jeg har nokk også tatt med info som jeg fikk fra Soundgarden som bekrefter det om galvanisk skille som jeg nevnte, men det er en annen sak i dette tilfelle.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Noen mulige kandidater i tillegg til Lynx Hilo som alternativ til Hegel HD25:
Benchmark DAC2 hadde analoge innganger også, så ikke dum ut :)
  • Det har alle tre.
  • Alle tre har også hodetelefonforsterker og kan benyttes som forforsterker.
  • Benchmark og Grace har fjernkontroll(støtte), mens Lynx Hilo foreløbig ikke har det annet enn som prototype.
  • Benchmark DAC2-serien består for tiden av 3 modeller med ulikt antall inn- og utganger.
  • Lynx Hilo har også ADK og digitale utganger.
  • Lynx Hilo er dobbelt så høy som de andre
  • Grace finnes kun i én farge/utførelse, de andre i to
  • Lynx Hilo har berøringsskjerm
 
T

tce-teams

Gjest
Jeg synes hegel sine dacer låter bedre oppå ein anen dac igjen.
Dette forstod jeg ikke. Hva mener du med utsagnet? Fysisk stabling av DAK-bokser
Jeg ventet på dette , Hegel sin hd2 dac inn på coaxial inngangen på hd20 , og fra analog utgangene på hd 20 igjen låter sykt bra. Samme gjelder vel med hd 10 , 11 og 25. Rettelse det skulle stå oppå hegel sine større dacer beklager dette.
 
T

tce-teams

Gjest
Vist du setter sei hegel sin hd 2 dac , inn på coaxial inngangen på hd 25 så reklokkes signalet 2 ganger.
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.103
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Hva tjenes med akkurat denne løsningen kontra å bruke en HD11/20/25 alene?
 
T

tce-teams

Gjest
Blir selvsagt ein exstra boks i kjeden , men lydkvaliteten blir enda bedre :)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Så om en setter mange dacer etterhverandre så blir lyden bare bedre og bedre :) Helt til man oppnår et helt utrolig nivå bare man har nok...
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.393
Antall liker
3.577
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Prøvde med en hd2 før en gammel (den aller første) Hegel DAC og det ga markant bedre/luftigere diskant. Jeg har også prøvd med hd2 før mine Dynaudio AIR20 med digital input, men det ga ingen forbedring, bare en ekstra boks.
 
T

tce-teams

Gjest
Så om en setter mange dacer etterhverandre så blir lyden bare bedre og bedre :) Helt til man oppnår et helt utrolig nivå bare man har nok...
Stått opp med feil fot i dag , var ikke det jeg skreiv bambadoo. Dra til soundgarden og lytt selv , få di til og sette opp et oppsett til deg , med hegel hd 2 og hd 20 , så lytter du på det ein stund , så kan du få di til og fjerne hegel hd 2 , så får du høre forskjellen i lyden selv.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Vært mye på soundgarden i forskjellige byer. Har til dags dato ikke hatt noen "gode" lydopplevelser der.

Det du sier er egentlig at USB-spdif konverteringen i en HD2 er bedre enn på HD25 så om du bruker den i HD2 så bypasses den i HD25 da den kjøres rett inn på spdif?
 
T

tce-teams

Gjest
Så om en setter mange dacer etterhverandre så blir lyden bare bedre og bedre :) Helt til man oppnår et helt utrolig nivå bare man har nok...
nei det er ikke det jeg sier , men når jeg var nede på soundgarden i bergen. Så hadde di et oppsett med hegel sin h200 , hegel hd2 , hegel hd20 sammen med mantra 60. Hegel sin hd25 hadde ikke kom ut enda da. Og da brukte di usb fra pc til hegel hd2 , og fra hegel hd 2 sin coaxial utgang og inn på hegel sin hd20 coaxial inngang og vider inn til hegel h 200. Skal være ein film om dette ein plass på nettet , skal se om jeg finner den. Her står det hva lyd og bilde skriver om hegel hd 2 å.

[h=3]Test av Hegel HD2[/h] [h=1]Knuser konkurrentene[/h] [h=4]Med HD2 har norske Hegel satset på å få digitalstøy ned til det absolutte minimum. Og det høres.[/h]


Det er som kjent mange veier til Rom. Mens noen satser på en best mulig analogdel i sine digitalkonvertere, vil Hegel i stedet undertrykke digitalstøy som manifesterer seg i form av tidsfeil i digitalsignalet, også kjent som jitter.
USB-signalet behandles av en ny chip fra Tenor, som gir lavt jitter. Etter å bli konvertert til et SPDIF-signal går signalet gjennom ytterligere to steg med jitterkorreksjon fra to helt nye AKM-kretser. Kombinert med HD2s diskrete masterklokke gir dette etter sigende den beste jitterdempingen Hegel noensinne har lagd. Bedre enn i den dyrere HD10! HD2 er videre utstyrt med en koaksial digitalutgang, for den som har en enda bedre DAC men uten USB-inngang.
Lydkvalitet
Ettersom konverteren tar strøm rett fra USB-kontakten, har den lavere utgangsspenning enn mange andre. For å få høyere lydnivå ville Hegel måttet brukt op-amper på innsiden, noe de mener forringer lyden.
Hegel HD2 presenterer et lydbilde med god fylde, og oppløsningen er superb over hele linja. Den komplekse tonestrukturen i krispe gitarer og fioliner kommer meget godt frem. Mannlige sangstemmer har god fylde, samtidig som det er et knivskarpt fokus på overtonene. Basstromma er kontant men likevel fyldig. Med 24-bit Flac-versjon av Trondheimsolistenes ”In Folk Style” er lydsporet glattere og mer oppløst, med et bredere og ryddigere lydbilde enn med noen av de andre DAC-ene – bortsett fra de to dyreste til 10.000 kroner. Og selv de dyreste DAC-ene i testen låter enda bedre med Hegel HD2 koblet fra PC-en og videre inn på deres koaksialinngang! Hegel har laget et klasseknusende produkt!
Her finner du målinger av samtlig DAC’er fra denne testen.
Her finner du målinger av samtlig DAC’er fra denne testen.
 
T

tce-teams

Gjest
Her er ein video jeg fant på nettet om hegel hd2 , har også hørt rykter om et halvt års tid kommer hegel hd3 ut.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Sant - hifi lektyren har en tendens til å male med bred pensel når det føles slik. Norske produkter har som vane å få supre tester i Norske magasiner.
 
T

tce-teams

Gjest
Ja sant nok , men slik er det jaggu andre veien med magasiner å. Man må bruke ørene selv når det kommer til lytting av produkter mener nå jeg.
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
At Engelsk hifi presse ikke liker Hegel HD 2 kommer ikke som et sjokk, da de er ofte nasjonalpatriotiske, men en skall ikke greie alle under en kam settfølgelig.

Har en fulgt med noe hifi blader over tid vill en til en vis grad lære anmelderne å kjenne, det gjør det letterer å tolke deres konklusjoner, selv leste jeg HighFideliy og HIFI&Elektronikk gjennom flere ti år, samt at jeg kjøpte deres mest brukte test plater, hvis mulig prøvde jeg å lytte på anleggs kombinasjoner som de testet, det ga et innblikk i deres lyd preferanser og gjorde lettere å tolke / forstå deres konklusjoner.
Men slikt tar jo litt tid da.;)
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Har Hegel HD20 på prøve nå, og jeg må si den imponerer veldig stort. Lurer dog på hvor mye bedre HD25 er enn denne, da jeg kun bruker Coax1. Tørr jeg teste ?! :p.
 

trondav

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2015
Innlegg
378
Antall liker
454
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
17
Har en brukt HD 20 på vei hjem for utprøving. Kanskje jeg må skaffe meg en HD2 også om detbskal være så bra å koble de sammen som beskrevet her. Blusser liv i en 7 år gammel tråd ...... :)
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Har hatt samtlige Hegel dacer med unntak av HD10 og HD30. HD20 er definitivt bra, spiller litt lunere og større enn HD11. En HD2 vil sprite opp toppen litt og dynamikken opplevde jeg litt bedre. Men noe av det lune ved den blir samtidig litt borte.
 
Topp Bunn