Forsterkere Engasjernde og ærlig effektforsterker - har dere forslag?

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Innlegg
248
Antall liker
176
Torget vurderinger
2
Jeg er på utkikk etter en effektforsterker som
  • Ikke er så analytisk/holografisk/nøktern at det blir kjedelig
  • Ikke er feit og amerikansk i lydbildet
  • Ikke låter i nærheten Cervin Vega(!!!)
  • Gir live-følelsen
  • Rett og slett låter slik musikk skal låte - engasjerende og direkte

En del utstyr jeg har lyttet til gir en vanvittig dybde og bredde og detaljrikdom, men "glemmer" samtidig at musikk skal være moro. Dette er meget vanskelig å finne ut av med mindre man tester på sitt eget anlegg som man kjenner godt.

Musikken skal ut av anlegget, men det skal skje med stil og raffinement.
Engasjerende musikk oppstår ikke ved hjelp av forvrengning, men på grunn av produsentens lydfilosofi.

I den store jungelen av høykvalitetsutstyr:
Hvilke produsenter mener dere jeg bør lytte nærmere til?
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Hvilke høyttalere skal kobles til ? Det kan være greit å nevne.

Selv går jeg andre veien, finner den høyttaleren med lydsignaturen jeg ønsker og finpusser det siste utav dem med forsterkermatch. Høyttaleren er det som gir mest utslag for lydsignaturen for meg.
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jeg vil anbefale DP, da den har alle kvalitetene du etterspør.
Vanvittig morro og ærlige forsterkere som spiller avsindig dypt og hardt når det trengs samtidig som den beholder roen.
Skal du ha noe bedre må du bruke vanvittig mye penger.
Men skal du ha DP må du handle brukt.
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.644
Antall liker
4.359
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Hvis du ikke har altfor tungdrevene høyttalere bør du gå rørveien.. :)

M
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
708
Antall liker
249
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Jeg er på utkikk etter en effektforsterker som
  • Ikke er så analytisk/holografisk/nøktern at det blir kjedelig
  • Ikke er feit og amerikansk i lydbildet
  • Ikke låter i nærheten Cervin Vega(!!!)
  • Gir live-følelsen
  • Rett og slett låter slik musikk skal låte - engasjerende og direkte

En del utstyr jeg har lyttet til gir en vanvittig dybde og bredde og detaljrikdom, men "glemmer" samtidig at musikk skal være moro. Dette er meget vanskelig å finne ut av med mindre man tester på sitt eget anlegg som man kjenner godt.

Musikken skal ut av anlegget, men det skal skje med stil og raffinement.
Engasjerende musikk oppstår ikke ved hjelp av forvrengning, men på grunn av produsentens lydfilosofi.

I den store jungelen av høykvalitetsutstyr:
Hvilke produsenter mener dere jeg bør lytte nærmere til?
Hei
Hvilke pris ?,,,utifra det du skriver så er Doxa Førstevalget mitt ,,,,,
DOXA - ART OF SOUND
Mvh
 

Helge.A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
129
Antall liker
102
Hvis du kan leve med viftestøy, er dette den beste forsterkeren jeg har hørt.

PLM 14000 - Lab.gruppen

Ble en AW250R til slutt fordi jeg ikke kan leve med viftestøy.
 

jbrurberg

Medlem
Ble medlem
09.11.2005
Innlegg
12
Antall liker
0
Sted
Akershus
Ingen over ingen ved siden av: Usher R 1.5 til 20.000. Egentlig en kopi av gamle Threshold Stasis. Mellomtone som matcher rør effekt forsterkere til 100.000. Ikke feit, ikke tynn men blendende musikalsk, med en av markedets beste stemmegjengivelser. Stort og glitrende lydbilde og livlig lyd. Denne forsterkeren kan stilles opp i mot de dyreste i markedet. Musikaliteten er det ingen som kan ta fra den. X factor laaaang vei. Men pre fra samme produsent er ikke noe spesielt bra, så utfordringen er å finne en som ivaretar effekttrinnet. Denne bør du høre. :))
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.729
Antall liker
11.244
Torget vurderinger
2
Hvilken kilde og forforsterker skal brukes her, da? Effekttrinnet klarer uansett ikke skape liv, dersom signalet allerede er "dødt". Og har du noe budsjett til denne forsterkeren?

mvh
Håkon Rognlien
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Audio Research Ref 75 er den beste effektforsterkeren jeg har hatt, kommer ganske nærme på de fleste punktene du lister opp. Kun med en Hegel HD12 koblet rett i den og med DAC'en sin digitale volumjustering låt det veldig bra. Med andre ord ganske tilgivende overfor kilden. Denne driver også litt voksne høyttalere.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.599
Antall liker
766
Torget vurderinger
8
Jeg er på utkikk etter en effektforsterker som
  • Ikke er så analytisk/holografisk/nøktern at det blir kjedelig
  • Ikke er feit og amerikansk i lydbildet
  • Ikke låter i nærheten Cervin Vega(!!!)
  • Gir live-følelsen
  • Rett og slett låter slik musikk skal låte - engasjerende og direkte

En del utstyr jeg har lyttet til gir en vanvittig dybde og bredde og detaljrikdom, men "glemmer" samtidig at musikk skal være moro. Dette er meget vanskelig å finne ut av med mindre man tester på sitt eget anlegg som man kjenner godt.

Musikken skal ut av anlegget, men det skal skje med stil og raffinement.
Engasjerende musikk oppstår ikke ved hjelp av forvrengning, men på grunn av produsentens lydfilosofi.

I den store jungelen av høykvalitetsutstyr:
Hvilke produsenter mener dere jeg bør lytte nærmere til?
Når jeg leser listen din tenker jeg automatisk rør.... Men uansett vil dette være avhengig av høyttalerene og prisnivå du ligger på?
 

Hæææ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2014
Innlegg
143
Antall liker
70

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.568
Antall liker
1.475
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Du bryter litt med deg selv her syns jeg. For å skape livefølelse må du ha på plass alle de dynamiske aspektene. Kraftoverskudd en eller annen vei skaper «livefølelse». Ved dynamikk kommer liksom det meste på plass. Eks oppløsning og størrelse på lydbildet. Du skriver «nesten» at du ikke ønsker analytisk og holografisk lyd.. Hvorfor ikke? Analytisk lyd er ikke nødvendigvis et dårlig tegn. Dette kan løse opp lydbildet og gi deg innsikt i hva som skjer. Dette skaper rom og forståelig lyd.
Vær nøye med mellomtonen. Det er i dette området selve indrefileten i lyden sitter. CV har opplagte problemer i dette området. Det er separasjon i mellomtonen som skaper romfølelse og er av det gode. Du tåler da lengre lytteseanser uten å få «dottfølelse» og bli lyttetrøtt.
Det florerer mange forståelser om hvordan rørlyd låter. En godt konstruert rørforsterker kan være minst like skarp og oppløst som er transistorforsterker. Ofte drar transistorforsterkere med deg større korn inn i lydbildet. Rør kan låte glattere og mulig «rødere» i lyden. Lytt til mellomtonen så forstår du. Mange har startet sin interesse med hifi etter å ha hørt ett eller annet røroppsett.
Sikkert mange som er uenig.
Det er også sikkert mange som vil invitere deg på en lytteseanse!
 

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Innlegg
248
Antall liker
176
Torget vurderinger
2
Hei, og takk for tilbakemeldinger.


Jeg har Primare elektronikk fra øverste hylle og rimelig heftige Canton-høyttalere. I dag bruker jeg en AVI effektforsterker. Denne passer meg greit nok, men vurderer å flytte den over i surroundoppsettet.
Jeg var ute etter rene forsterkertips, derfor skrev jeg ikke innledningsvis hva jeg hadde av øvrig utstyr.


Litt interessant at flere tipser om utstyr som ikke lenger er i nysalg: DP, rør, Doxa, Lab, Usher, DP (igjen), Audio Research, rør (igjen) og Coda. Ikke det at jeg er redd for å gjøre en god deal på brukte komponenter, men likevel noe å merke seg.


Hva som eventuelt blir en god match gjenstår å høre, og det er sikkert flere av dere som har ytterligere tips og synspunkter på hva som kan passe mellom Primare og Canton.
 

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Innlegg
248
Antall liker
176
Torget vurderinger
2
Synes listen beskriver mer hvordan en høyttaler skal låte framfor en forsterker. En forsterkers primære oppgave er å drive høyttalerne.
Delvis enig. Men så lenge det er slik at alle komponenter og kabler har sin egen lydkarakter, gjelder beskrivelsen også for effektforsterkeren.
 

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Innlegg
248
Antall liker
176
Torget vurderinger
2
Du bryter litt med deg selv her syns jeg. For å skape livefølelse må du ha på plass alle de dynamiske aspektene. Kraftoverskudd en eller annen vei skaper «livefølelse». Ved dynamikk kommer liksom det meste på plass. Eks oppløsning og størrelse på lydbildet. Du skriver «nesten» at du ikke ønsker analytisk og holografisk lyd.. Hvorfor ikke? Analytisk lyd er ikke nødvendigvis et dårlig tegn. Dette kan løse opp lydbildet og gi deg innsikt i hva som skjer. Dette skaper rom og forståelig lyd.
Vær nøye med mellomtonen. Det er i dette området selve indrefileten i lyden sitter. CV har opplagte problemer i dette området. Det er separasjon i mellomtonen som skaper romfølelse og er av det gode. Du tåler da lengre lytteseanser uten å få «dottfølelse» og bli lyttetrøtt.
Det florerer mange forståelser om hvordan rørlyd låter. En godt konstruert rørforsterker kan være minst like skarp og oppløst som er transistorforsterker. Ofte drar transistorforsterkere med deg større korn inn i lydbildet. Rør kan låte glattere og mulig «rødere» i lyden. Lytt til mellomtonen så forstår du. Mange har startet sin interesse med hifi etter å ha hørt ett eller annet røroppsett.
Sikkert mange som er uenig.
Det er også sikkert mange som vil invitere deg på en lytteseanse!
Du har flere gode poeng. Det er ikke enkelt å beskrive lydopplevelser med ord. Og gullet ligger i mellomtonen.


Utfordringen jeg forsøker å belyse er at "overdreven" holografi nødvendigvis skaper litt større distanse mellom artisten på scenen og lytteren. Dybde skaper avstand. Jeg er villig til å bytte dette i at musikken "spruter" ut av anlegget. (Dere som er uenige med meg får ha meg unnskyldt.)


Mye av denne nærheten ligger i nettopp mellomtonen som du skriver om. Hvorvidt dette er "rørlyd" eller noe annet er det nok delte meninger om. Jeg heller samtidig bort fra "tradisjonell" rørlyd.
 

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Innlegg
248
Antall liker
176
Torget vurderinger
2
Skal du ha rør eller transistor? Og kor mange watt treng du?
Jeg har skrevet om utstyret i et eget svar. Høyttalerne er ikke veldig tungdrevne, og jeg har ikke noen wattgrense.


Når det gjelder rør eller transistor kommenterte jeg dette til Zerostat ovenfor, men jeg heller bort fra tradisjonell rørforsterking.
 
M

Medlem 1792

Gjest
Jeg fikk i hus en nye Bladelius Thor MkIII Novitas integrert forsterker for noen uker siden og det har faktisk gitt meg «hake slepp». Du burde/må/skal vurdere en eller annen Bladelius forsterker! :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.722
Antall liker
7.995
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er mykje å velje i, og noko vil nok opplevast som betre enn anna. Veldig mykje av det som er reint transistobaserte forsterkarar tykkjer eg har for mykje av det eg opplever som "elektronisk" klangfarging. Rør har sjeldan dette, men kan til gjengjeld vere "røraktig", som er ein annan slags farging av lyden. Hyggjelegare, meir musikalsk og dynamisk, men like mykje farging som alt anna. Eg har nokre gode erfaringar ved å bruke transistorbaserte sluttrinn, og rørbasert forforsterkar. Copland har hatt nokre slike gode kombinasjonar, og CTA 305 + 520 var ein kjempematch i si tid. Eg kjøpte 520 og brukar denne tidvis som referanse. Let ikkje spesielt transistoraktig (eg lot meg lure i starten, trudde det stod rør i signalvegen). Med transistorbasert forforsterkar skulle ein tru at rørbasert effektforsterkar kunne vore tingen, men dette har eg ikkje så mange gode erfaringar ved. Nokre unntak finnest, og då særleg slikt som er basert på 6550-røret, eller KT 88, og nokre få med EL84.
Merke kan vere så mangt, og det er massevis av interessante modellar som kan fungere. Men eg har avgrensa erfaring med Canton (har høyrt nokre gamle med bokselyd, men også nokre relativt nye som let svært bra - så eg kan ikkje gje nokre bastante tilrådingar her), så du må vel prøve deg fram, tenkjer eg.
Eg kan gå god for det eg spelar på for tida; ASR. Dette er svært nøytrale greier, som spelar med akkurat så mykje sprut og engasjement som det finnest på innspelingane. Farging av lyden må skje andre stadar i anlegget, eller ved rommatchinga.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Har selv hatt Plinius på Canton, en fantastisk combo som er verd å prøve ut. Acoustic Tuning selger Nye Plinius.
Mistenker att Plinius har det du leter etter.
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.739
Antall liker
4.249
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Du bryter litt med deg selv her syns jeg. For å skape livefølelse må du ha på plass alle de dynamiske aspektene. Kraftoverskudd en eller annen vei skaper «livefølelse». Ved dynamikk kommer liksom det meste på plass. Eks oppløsning og størrelse på lydbildet. Du skriver «nesten» at du ikke ønsker analytisk og holografisk lyd.. Hvorfor ikke? Analytisk lyd er ikke nødvendigvis et dårlig tegn. Dette kan løse opp lydbildet og gi deg innsikt i hva som skjer. Dette skaper rom og forståelig lyd.
Vær nøye med mellomtonen. Det er i dette området selve indrefileten i lyden sitter. CV har opplagte problemer i dette området. Det er separasjon i mellomtonen som skaper romfølelse og er av det gode. Du tåler da lengre lytteseanser uten å få «dottfølelse» og bli lyttetrøtt.
Det florerer mange forståelser om hvordan rørlyd låter. En godt konstruert rørforsterker kan være minst like skarp og oppløst som er transistorforsterker. Ofte drar transistorforsterkere med deg større korn inn i lydbildet. Rør kan låte glattere og mulig «rødere» i lyden. Lytt til mellomtonen så forstår du. Mange har startet sin interesse med hifi etter å ha hørt ett eller annet røroppsett.
Sikkert mange som er uenig.
Det er også sikkert mange som vil invitere deg på en lytteseanse!
Du har flere gode poeng. Det er ikke enkelt å beskrive lydopplevelser med ord. Og gullet ligger i mellomtonen.


Utfordringen jeg forsøker å belyse er at "overdreven" holografi nødvendigvis skaper litt større distanse mellom artisten på scenen og lytteren. Dybde skaper avstand. Jeg er villig til å bytte dette i at musikken "spruter" ut av anlegget. (Dere som er uenige med meg får ha meg unnskyldt.)


Mye av denne nærheten ligger i nettopp mellomtonen som du skriver om. Hvorvidt dette er "rørlyd" eller noe annet er det nok delte meninger om. Jeg heller samtidig bort fra "tradisjonell" rørlyd.
Jeg besitter en Lyngdorf dpa-1 som innehar roomperfect, og til dags dato er den det eneste jeg har hørt som kan beskrive den lyden du etterspør.. I rp. Modus vel og merke. Jeg besitter et par b&w 800dia og lyden freser mildt sagt ut av ht. Og for meg blir det litt to much. Hvis jeg spiller høyt, men på lavere nivåer er det å foretrekke da lydbildet blir strammet betraktelig opp. Ved lytting med høyere volum foretrekkes bypass faktisk. Lyden kan også beskrives som med beksvart bakgrunn, og god oppløsning.
 
Topp Bunn