En liten byggetråd om et par JBL 2360 horn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.882
    Antall liker
    10.715
    Torget vurderinger
    10
    He he. Et svært viktig spm. HFS for meg er en arena for læring.

    500/8000 Hz

    Har fått skrudd EQn sånn passe.

    Hjelpe meg så bra 2360 er. Husker den gangen jeg hørte dem hos OBBB. Det var hakeslepp og det er det også nå. 2384 er gode og supersmoothe men litt for små (noe grelv har sagt hele tiden).

    Senter står som en påle i betong. Det er svært mange hornsystemmer hvor det ikke er slik.

    Lyden er ENORMT SVÆR. Litt større enn Tractrix 200/JMLC200. Mye større enn JMLC270. Jeg har hørt alle.

    Angående drivere. Jeg har hørt Truextent beryllium i JBL med både 1,5 og 2 tommer. TAD4001/4003. JBL Aquaplas, JBL ribbed titan, B&C DCM50 med et papir kompositt 5 tommer dynamisk membran, Celestion Axi samt masse 1 tommers drivere med alle de kjente membranmaterialene.

    Min konklusjon er, satt litt på spissen, at drivern har lite å si, membranmaterialet «alt». Det er f eks veldig liten forskjell på TAD 2001 og Radian beryllium. Andre membranmaterialer derimot hører man umiddelbart det karakteristiske ved. Kunststoffmembran i storformatsdriver er for meg fullstendig utelukket. Låter dødt.

    Etter det jeg hører innledningsvis er jeg ikke så redd eller skeptisk til hverken ressonanser eller diffraksjon fra 2360 delt ved 500/8000 Hz. Jeg hører umiddelbart titanmembranets styrke: tilnærmet samme detaljering og dynamikk som berylllium, og svakhet: bittelitt flisete, mangler glattheten til beryllium. Men bevares, dette er svært svært bra.

    Jeg erfarer også nå at det ikke er så kritisk med en enklere ett tommer i diskanten så lenge den deles så høyt som 8000 Hz. Det er ekstremt mye av detaljene i lydbildet som nettopp er i 2000-8000 Hz området.

    På tross av en ekstra driver fra 8000 Hz kontra 2384 hos meg som spiller alene så merker jeg ikke noe til det. Det enormt svære lydbildet til 2360 er svært vanedannende. Skjønner ikke at ikke noen slår til på disse. Det er ekstremt mye for penga. Kan til og med få med Tractrix 1400 horn med drivere billig. Trenger bare to slemme 15 tommere så er man i mål.
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Angående EQ har jeg ikke komt frem til noen fasit.
    Måling av slike store horn i rom er egentlig ikke enkelt i det hele tatt.
    Man burde vel hatt dem ut og heist opp i en flaggstang i lag med målemikken....

    Likevel så må en vel prøve få til en form for korreksjon.
    En kan se grovt på det og smoothe målingene rikelig og gjerne slippe unne med en shelf.
    Skal en virkelig til verks krever det nøye arbeid.
    Gjerne dem mest hardbarka gutta er dem rette til å svare på metoder for dette.
    Selv ligger jeg en plass litt imellom og er for øyeblikket mest opptatt av å snurre musikk :)
    En del nevroser lar jeg bare ligge. Godt nok.

    Jeg er enig i at 2446 med standard titan membraner låter rett så bra om en sammenligner med beryllium.
    Litt glattere med beryllium synest jeg er en god beskrivelse.
    Så lenge en har diskanter dette vel og merke.
    Hver enkelt må nesten vurdere om dem vil spandere pengene for drivere med beryllium eller ikke.
    Forskjellen 2446 med be og TAD tørr jeg ikke si noe om med tanke på selve driverne, men på papiret er TAD et hakk vassere.
    Så er også prisen...

    JMLC profilen er en litt annen greie og har nok en smoothere behandling av bølgefront.
    Drar du på med rockemusikken vil du høre growlet i 2360.

    Har sittet hjemme uvitende om 2360`s lydmessige egenskaper, men har vert så heldig å fått visitt hos en noen trivelige gutter og fått lyttet på andre hornsystemer.
    Det har fått definert bedre hva en har selv, samtidig som det har ikke gitt meg noen overveiende gode grunner for å bytte dem ut.
    Så dem står godt hjemme på sin plass, det store lydbildet som dem maler frem kan man fort bli avhengig av :)
    Også synest jeg dem er kule å se på! Siden dem er i stua så synest heldigvis bedre halvdel at dem er kule også :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.580
    Antall liker
    103.051
    Torget vurderinger
    23
    Billigere "værstinglyd" enn brukte 2360 med JBL skal godt gjøres å oppdrive.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Som HEL sier: SOUNDSTAGE, ting er plassert der dem skal være. Og om enn velger nærfelt på 1,5 meter eller 8, så er dem like tøffe og ikke minst engasjerende og høre på!! Har selv hatt 2 par.
    Dette er en nobrainer, og bør være solgt innen kvelden er omme !!!
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Hvis de er SÅ bra, bør ikke du kjøpe de Hornlyd og selge dine?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn