En autodidakts jakt på audioskatten ved enden regnbuen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.860
    Antall liker
    104.141
    Torget vurderinger
    23
    Putt TD15M i en onken kasse og dropp dipolbassene. Del på 600.
    Hvorfor Onken og ikke en rett simulert, godt avstivet BR med avrundede rør i riktig lengde i forhold til ønsket avstemningsfrekvens???

    Men enig i at en stor bassrefleks med td15m mest sannsynlig blir bra og betydelig mer fleksibelt enn dipolbassene
    Du har sikkert rett. Kan ikke nok om det. Men jeg mener og ha lest at du får mer bass/følsomhet jo større kassen er og TD15M har litt snau x max på ett element alene. Når jeg ser ALE og GOTO oppsett med et basselement er det nesten alltid enorme kasser. Kanskje Sluket vet?
    Må vel gå an å bruke hode selv. Bør vel ikke høre med sluket om slikt. Horn løsninger med drivere som ALE og GOTO må ha overdimensjonerte bass-system. Minimum 5 stk 15" per side i OB som gjerne også bør går opp til minimum 500Hz. Med valg av SLOBS, for å få med litt dypere bass, bør det også velges en type "Dynamisk element i horn" for området 150 (Max250) - 500 Hz.
    Synes det er greit med minst mulig kompromisse når det handler om og bruke ALE og GOTO drivere
    Hva er et overdimensjonert bass-system da? Nesten ikke mulig pr. definisjon, selvsagt avhengig av designmål osv. - Hvor langt ned det skal spilles og hvilket maks.volum. Hvis target er 30 Hz og100 dB så er oppgaven relativt enkel. 20 Hz og 110 dB er en helt annen sak. Hele tiden fprutsatt lav distorsjon, typisk under 1%

    Det som er VIKTIGERE ref. ALE/GOTO er KVALITETEN på bassen, og den lar seg skape på flere måter, også med 1-2 15" i kabinetter. Må ikke absolutt være OB eller SLOB. Standard Nippon løsning er som det nevnes lenger opp gjerne en kasse (stor) med en eller to 15". Riktig gjort så er kvaliteten på den bassen formidabel.
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    1x 15" gitt godt element og stor kasse har nok kapasitet for de fleste, og hvis Didaktens maks nivå er 90dB er du langt innenfor hvis önsket respons er til 30-40hz med td15m. Men: Det er flere fordeler med 2 elementer enn kapasitet og höyere fölsomhet (gitt parallellkobling). Du reduserer effekten av gulvkansellasjoner i forhold til ett element og vil antageligvis få en jevnere respons i de nedre oktaver. Men til gjengjeld blir kassenveldig stor...
    En annen utfordring med 1 x 15" pr side er gainstrukturen i anlegget ved bruk av horn. Jeg har kompresjonsdriveren montert i en WG som ikke lader så mye. I tillegg er det behov for et kompensasjonsfilter for avrullingen i toppen som alle constant directivity horn gir. Men likevel er forskjellen mellom bassen og kompdriveren i M2 bastarden min over 10dB. Jeg löser det med höygain forsterker i bånn og lavgain i toppen.
    Forskjellen mellom 200 hornet som måler meget lineært og en enslig 15" blir betydelig mer. Da gjelder det å holde tunga rett i munn ved valg av forsterkere eller godta en ganske heftig digital demping. Eventuelt sette inn dempeledd eller potmetere i kjeden.

    Til slutt; Det at JBL og Altec benyttet i forne dager resonante og slepphendt avstivede kabinetter er ikke et argument for at det er helt ok å slurve med avstivningen. Tror det var for de heller et spörsmål om å holde kostnaden nede, lite kvalitetsbevissthet, og redusere vekt på kabinetter som skal sjaues rundt på spillejobber.
    Hvis du ser på JBL sine monitorkabinetter fra 80 tallet og til i dag er det noe helt annet med ganske forseggjort avstivning
     
    Sist redigert:

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Gode inspill!

    Litt opptatt med andre ting her i dag, men ht-tankene er aldri langt unna.

    Har Rothwell dempeledd som jeg kan slenge på. Mener de er på 10 og 15 db (to sett).

    Denne kassa så da vel forbilledlig avstivet? (Nesten en skam å lukke igjen.)


    image.jpg
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Etter å ha tenkt litt mens jeg lufta pelsen (bikkja...), kom jeg på en ny ide: snu rommet hva angår lytteposisjon og bygge basshorn ala Jmlc under senga.

    Tegnet litt da jeg kom hjem, og forela kona for godkjennelse.

    Hun er fantastisk - plan godkjent.

    så nå må jeg bare tenke litt mer og sjekke om det faktisk lar seg implementere med brukbart resultat. Ut fra romproposjoner vil hornet kunne ha samme lengde i x retningen (2 m) som Jmlc sitt eget, se hans fargetegning, men rommet mitt er betraktelig smalere (3,15 m - cirka 1 m smalere enn Jmlc sitt).

    Denne løsning vil øke lytteavstand fra hornmunningen på diskanten fra 2,4 m til 3,0, samt gjøre at lytteposisjon blir i en stol og ikke midt i en dobbeltseng. Mange wins her. Eneste minus så lang er at jeg med denne løsning får den dypeste bassen (Pd2450 - under 50hz ett sted) fra bak lytteposisjon.

    Er dette totalt idiot-løsning?

    image.jpg
    image.jpg
    image.jpeg
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Idiotisk genialt! Vi tramper takten på sidelinjen
    Drømmer om slike horn selv, men vet da pokker hvor jeg skal plassere de :(
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.860
    Antall liker
    104.141
    Torget vurderinger
    23
    De ser store ut men er egentlig ikke det, så forvent ikke morderisk bass med disse målene. Da jeg var på nippet til å bygge integrerte basshorn i kjelleren landet jeg på 3,5 m. lengde fra driver og til exit horn, og fem drivere - 15" - i høyden og horn fra gulv til tak. Brukbar nedre frekvens lå på ca. 30 Hz.
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    De trenger ikke gå all verdens dypt. Det kommer basselementer som tar over i bunn: 4 x 18" i "sengegavlen" og 2 x pd2450 i hjørnene bak lytteposisjonen. Jeg må rote frem igjen Jmlc sitt regneark for denne type horn, har det på pcen.
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Lekt litt med JMLC sitt eget Excel-ark for denne type gulvhorn.

    La inn cut off på hornet på 50 hz, hals på 500 cm2 (15" driver) og T=0,707 (hypex), og hvor hornet ligger parallelt med gulv og sidevegger ved exit munn.

    Ut av den fikk jeg en "half- horn profile", dvs. ene av to horn, som jeg deretter via det avanserte tegneprogrammet Paint, gjorde om til et fullt horn:

    Dessverre gir ikke Excel-arket noen frekvensrespons eller lignende da det der langt mindre avansert enn Hornresp - det beregner kun profil.
    JMLC standbasshornprofile.jpg
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Litt OT men jeg satt og kikket litt på 200t-hornet; og deretter litt på et klipp fra Kubricks A Clockwork Orange. Jeg ser klart at hornet har potensiale for å bli med A Clockwork Orange II, og da selvfølgelig med en dame i hovedrollen. (Tidsriktig å bytte ut mennene med damer, ref. Ghostbusters)

    Kubrick.png
    Kubrick2.jpg
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Satt også litt og lekte med JMLC sitt Excel-ark, samt hans tegning:

    basshorn.jpg


    Både program og tegning legger opp til at åpningens på hornhalsen = sd på elementet.

    Stor hals gjør at hornet spiller dypere innenfor samme hornlengde (?), men samtidig betyr det vel at det ikke spiller like langt oppover i frekvens, og en taper kanskje også følsomhet/smekk? Noen som har innspill her?
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Mange baller i luften samtidig her.

    200t-hornet er klart litt uhåndterlig. Dersom jeg endelig bestemmer meg for at det matcher bra sammen med 800-hornet (og evt. Fostex T90A), så vurderer jeg å gjøre en storslem med hullsagen:

    Kubrick2 v2.jpg


    Det vil ødelegge hornet for evig og alltid, men innkjøpskostnaden er avskrevet for lang tid tilbake.

    Dersom jeg velger å gå den veien, må jeg først foreta noen målinger med "hindring" i hornet for å se hvor høyt opp jeg kan montere 800-hornet uten at dette påvirker on-axis responsen til 200-t hornet i særlig grad. Ut fra kurven på hornet tror jeg at jeg kan montere det der hvor jeg har klippet det inn i tegningen, uten at dette skal ha særlig påvirkning. 800-hornet vil ikke stikke lenger ut en ca 4 cm fra overflaten på 200t-hornet.
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Takker :)

    Årene flagrer av gårde men ellers går det ganske tregt - oppdatert bilde fra soverommet:

    CAC0BA6C-0395-4326-BF51-52A0644B0A29.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.794
    Antall liker
    11.296
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Men.....slike drivere skal da ikke bare ligge samle støv!? :)
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Du burde døpe om tråden nå... la meg komme med et forslag...

    På gjenglemte stier som er forlatt til evig mørke....


    :cool:

    Blir det mest Supermario eller lytting ? :p :rolleyes:
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Tenkte jeg skulle døpe om til «Min Kamp», men det var opptil flere som hadde brukt tittelen før.

    Men men... så lenge jeg har lyd i riggen før deg så er jeg fornøyd :D
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.430
    Antall liker
    8.563
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    En Aurora? satans bra i mine øyne(ører) heter det:=)
    Har en 16 selv, et genialt produkt.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Siden du ikke er så sprek i tysk.. så har jeg dem på norsk her :cool:
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Aurora16 er siktet inn ja. Begynte å føle at jeg nærmet meg lyd så måtte legge inn litt mer hodebry :cool:

    Jj;livet er for kort til å kaste bort tiden på politisk eller religiøs litteratur :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.794
    Antall liker
    11.296
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Så lenge det er "Mein Kampf" og ikke "Der Untergang" så er det håp! :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.860
    Antall liker
    104.141
    Torget vurderinger
    23
    Ikke mase nå gutter! Her skapes det presedens...:rolleyes:
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.030
    Antall liker
    12.946
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hva er dette? Dipolbass fra sidene?
    Klin inntil veggen?:confused:
    Funker det?
    Har du testa?
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Lurer på om det hadde funket. Ser at det skrives positivt om nærfelt dipol bass på nettet. Passer bra på et egooppsett som jeg ser for meg, og veldig enkelt å bygge.

    Avstand til vegg bak elementet er muligens issue. Dipol skal gjerne stå 100-120 cm fra bakvegg men dette er ikke like kilent i bassområdet.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.860
    Antall liker
    104.141
    Torget vurderinger
    23
    Prøvde noe a la dette med 5 x 15" fra gulv til tak, og dersom du bruker brede bafler (dvs. gjerne en hel platebredde 120 cm.) så får du en ganske så besnærende bass til minimum fotavtrykk. Har du færre enn 5 stk. så plasserer du den/de symmetrisk om senter gulv-tak for maks utnyttelse. Har også prøvd dette med kun EN 15" plassert i ørehøyde, kappet en hel plate i to (120 x120cm) og monterte elementet på ca. 80 cm. senter fra gulv. Flott bass men kapasiteten langt mindre selvsagt.

    Husker ikke avstand til vegg men definitivt IKKE så mye som 70 cm. fra bakside baffel. Låt ikke komrimert eller på noen måte snodig.
    Varianten med kun 1 stk. 15" hadde også en plate på toppen mellom baffel/vegg.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.860
    Antall liker
    104.141
    Torget vurderinger
    23
    Mulig jeg har noen bilder av den 5 x 15" baffelen, den hadde hjul og var lett å flytte rundt da jeg testet forskjellige løsninger og mulige plasseringer. Skal lete litt.
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Så for meg at baffel-bakside var max 40 cm fra bakvegg.

    Det er da ca 110 cm mellom øre og element. Tror ikke baffel trenger være bredere enn 70ish cm da for kansellering blir ikke så utpreget i så kort avstand. Samtidig vil kanselleringer mot andre vegger i rommet bli høy slik at refleksjoner reduseres

    Tenkte to 18-tommere per side, med en front-montert slot foran hvert element «for that extra slam»
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.860
    Antall liker
    104.141
    Torget vurderinger
    23
    Du kan sikkert gå ned til 40 cm. til vegg, det er jo mindre i SLOB og det komprimerer ikke. Re. baffelbredde så er jeg ikke like enig. Men det er enkelt å bygge på i bredden for å teste ut.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.794
    Antall liker
    11.296
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Var først litt skeptisk når såg tegning, men dette er jo bare tøft :)
    Tenker meg enig i at en bør ikke spare på baffelbredde, kanselering rundt baffel får en vel uavhengig av avstand.
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Kanselleringen øker med avstand, dvs spredningen smalener med avstand
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.794
    Antall liker
    11.296
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja..jo :)
    Var bare generelt at med bredere baffel blir det mindre kanselering.
    Er vel bare å forsøke egentlig.

    Hva 18"ere? AE18TD?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn